قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حب قاتل للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثالث والعشرون

رواية حب قاتل للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثالث والعشرون

رواية حب قاتل للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثالث والعشرون

نظر تيم إلى آسر و قال بانفعال: -آيانا بتعمل اي معاك، يعني انت سابت كل النسوان اللي عرفتها و بصيت لدي
ابتلع آسر ريقه و قال: -هفهمك يا تيم
قطعه تيم بعصبية و قام بدفع المزهرية التي كانت على الطاولة بجواره معرفش انك ما بتيجي تخون بتخون أقرب الناس ليك، انت مش بس و و كمان خاين و مصونتش صداقتنا، ازاي فكرت فيها اصلا و انا مغفل سابتها ليك لاني كنت واثق فيك بس طعنتي في ضهري.

كانت آيانا تستمع إلى حديثه بتعجب و قالت: -تيم انا و انت مفيش بينا حاجه غير أن باباك كان صاحب بابا و بس، و انا موافقتش على أي حاجه فاظن ان انا حرة اعمل اللي انا عايزاها مش فارق اذا كان أسر و لا غيره بس بلاش اهتمام الخيانة
نظر إليها تيم و صفق إليها قائلا: -برافو عليكي يا آيانا، عرفتي تخططي صح، في الأول و الاخر انتي بتجري ورا مصلحتك و اقولك على حاجه هتدفعي تمن اللي عملتي.

خرج تيم و ذهب خلفه و اوقفه قائلا: -تيم؟
التفت اليه و قام بلكمه بقوة قائلا: -قدرت تخوني ازاي؟ طب كنت قولي و بعدين هي معاك من امتى و انا عايش في دور المغفل
زفر آسر بحنق و قال بغضب: -معايا من بدري و انا اللي طلبت منها تعمل معايا علاقة و وقتها مكنتش اعرف انها آيانا
ابتسم ساخرا و المفروض أصدق و انا شايف انها معاك في بيتك و بعد ما عرفت.

-مش عايزك تصدق يا تيم بس دي الحقيقة لو كنت اعرف انها مكنتش هعملها حاجه و بعدين انا اتجوزتها بس عايز تعرف ليه؟ يمكن انت كنت سبب بس هي قالت إنه مستحيل يكون في بينكم اي حاجه و على فكرة هي معايا بمزاجها
لم يتحمل تيم حديثه و قال: -و بعدين؟

-فاكر يا تيم لما قولت ان ابوكي باعتك عند حسن جد آيانا لانه كان عايزاك تتعلم السحر منه، انا لما جات معاك كنت جاي اشوف الساحرة نفسها و لما عديت فترة كنت عايز اقولك بس انت سابقتني و وقتها اتحفظت بكل مشاعري من ناحيتها و متكلمتش عشانك، عديت فوق العشر معرفش حاجه عنها و لا حتى اهتمت لدا كنت بسمعك بتتكلم عليها و كنت بسمعك عادي الوحيد اللي كان يعرف كل حاجه جدها، عارف يا تيم يمكن انا اتربت ازاي اكون اناني و احقق رغبتي حتى لو على حساب اللي حواليا بس انت فكرت فيك.

-انا مش مصدقك و هتفضل خاين في نظري مجرد تفكيرك فيها كانت خيانة ليا و حتى لو اللي انت قولتله صح هي مش هتحبك و حبك المسموم هيقتلك دا لو كنت بتعرف تحب، و حقيقي مش قادر أصدق بأنك عملت كدا معايا، اوعدك لو اتقابلنا مرة تاني هكون اسوء أعدائك.
ذهب تيم و تنهد آسر بيأس فهو لم يريد أن يوضع في ذلك الموقف معه.
عاد بذكرياته إلى الماضي
فكان يغادر اخر شخص فوقفه حسن قائلا: -آسر؟
التفت اليه و ابتلع ريقه بتوتر: -نعم؟

-تعالى عايز اتكلم معاك، انا بشوفك كتير بس حاسس انك مختلف عن الباقي و يمكن مش بتيجي هنا لنفس سببهم
-لا انا...
قطعه حسن و هو يرتب على يده و قال: -آيانا سافرت لبنان مع مامتها و هترجع اخر الاسبوع بس احنا قعدة مع بعض
-هي اسمها آيانا؟
-امممم
فاق آسر من شروده على أثر لمستها اليه و التفت إليها قائلا: -سيبني لوحدي شوية
-آسر انت حاولت معاه و هو اللي اختار كدا
ابتلع ريقه و قال: -لو سمحتي ادخلي.

نظرت له آيانا و قالت: -كل دا كان متوقع أصلا و بعدين انا مفيش حاجه بيني و بين تيم
نظر إليها و قال بسخرية: -و لا بينا اهي كلها تحقيق أهداف
دلف آسر إلى الداخل و اتجه إلى مكتبه و فتح زجاجة من الويسكي و سكب لنفسه كأس، دخلت آيانا اليه و اقتربت منه لتحتضنه عقدت ذراعها حول عنقه و بقيت بين ذراعيه لعدة دقائق فكان ذلك العناق يعني له الكثير و قالت: -آسر بجد انت مأثرتش على علاقتي بتيم لان مكنش في علاقه اصلا.

ابتعدت عنه و اردفت: -و هو كان المفروض سمعك، انا مش عارفه ممكن اعمل اي بس تيم صعب يصدقنا و المهم دلوقتي نكسب اللي موجود
سحبها من يداها ليجعلها تلتصق به و قال و هي يقرب وجه منها هو انتِ محستيش باي مشاعر من ناحيتي في أي مرة بنكون فيها مع بعض
نظرت اليه و قالت: -اي لأزمة السؤال دا دلوقتي؟
-عادي محتاج اجابته لأنها هتغير حاجات كتير.

ابتلعت ريقها بصعوبة و قالت: -محصلش كل الموضوع اني عاجبني جو الحياة المؤقتة دا
-و دلوقتي بداتي تهزقي منها؟
-سوء اتطلقنا دلوقتي و لا بعدين مش هتفرق بس المرادي تيم المرة الجاية الله اعلم يكون مين، فكر كويس يا آسر اظن انك مش حابب تخسر تاني.
ابتسم بسخرية و ارتشف ما تبقى بالكأس و قال: -بخسر بس ما يوم ما شوفتك
نظرت له باستغراب و قالت: -ليه؟
تنهد آسر بسئم و قال: -بس انتي صح
-هتطلقني؟..

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة