قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل العشرون

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل العشرون

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل العشرون

في بيت المنشاوى
في غرفة بهية
بهية: يعنى إيه ياعامر يعنى ولد خالها كامل بيعشجها وهي كمان بتعشجة ياحلاوة يابت امنة
عامر: بس ورحمة ابوي ماهنينهم ببعض
بهية: وجدك كيف هيوافج وهو مش طايجنا ياولدى
عامر: جدى لم يتواكد ان مصلحت بت عمى معانا هيوافج وانا هفضل ازن ومش لازمن تتجوزنى انى نخليها تتجوز ماهر وهي موصلحة واحدة برضك
بهية: وها لازمن انت إللى تحطها تحت رجلك.

عامر: عشان جدى يرضى وعمى كمان نخليها من نصيب ماهر وشكل ماهر بيرتحلها
بهية: وها بس زينب مش هترضى ماهر يهمل بت خالو
عامر: ومين جال يهملها هيتجوزها برضك بس هيتجوز حب وانا هتصرف موعا
بهية بحقد: المهم مش تتهنى ساعة واحدة انا بكرها عما ياولدى
عامر: صوح يا اماى لية بتكرهى امنة جوى كدية وبتها
بهية: موضوع كبير جوى ياولدى. :
في الصباح الباكر
ذهبت عيلة المنشاوى إلى المستشفى.
وذهب الحاج صبرى
داخل المستشفى.

عامر: ينظر الى جواد: وها انى شايف ان في ناس باتت هنية ولا إيه عاد
وليد: لا جواد لسة واصل وبعدين الناس تقول صباح الخير الاول
عامر: وهيجى منين الخير لم نصتبح بوشيكم عاد
جواد بعصبية: بقولك إيه ياجدع انت خليك في حالك انت مالك اصلا ابيت هنا ولا ابيت فين تكونش مراتى وانا ماعرفش انت مالكش دعوة بينا فاهم
عامر: لا مش فاهم هتعمل إيه بجى هتوضربنى بيد واحدة كيف
عبدالرحيم: بس يا عامر كفياك.

جواد: انت مستقل بية فاكر مش هعرف امد ايدى بس انا محترم الراجل الكبارة دة ومحترم وجدى في مكان زى دة
صبرى: وها في إيه حوصل ياولدى
عامر. : عبدالله: بس مش عايزين نسمع كلمة زيادة
جاءت ممرضة في نفس الوقت
الممرضة: ياضاكتور وليد حالة العناية فاجت دلوك
وليد بابتسامة: بجد طب انا جاى حالا
جواد: حب فاقت
صبرى: الف حمد وشكر ليك يارب
عبدالرحيم: الحمدلله.

وليد: هدخل اطمن عليها ولو كويسة هتنقل اوضة عادية وهتشوفوها بس ياريت يكون في هدوء انتو في مستشفى وفي ناس تعبانة مش حمل تسمع دوشة. :
داخل العناية
حب بتعب تنظر ماحولها وتهمس انا فين
وليد بابتسامة: سلامتك يابنت خالتى
حب بتعب: وليد انا فين
وليد بابتسامة: يعنى فين في المستشفى عندى انتى حاسة بأية بقى
حب بتعب: لية حصل إيه
وليد: تعبتى شويا وكويس أن ذئاب الجبل طلعو بيفهمو وجابوكى هنا.

حب بتعب: هههه حلوة ذئاب الجبل دى
وليد: اى خودمة يااوختى ههه
حب بابتسامة: بس بردو هنا لية
وليد: مش فاكرة آخر حاجة حصلت حسيتى بأية
حب بشرود: اه بعد لم قفلت معاك الفون حسيت بدوخة وتعب في كتفى وكمان الم جامد في صدرى كنت حاسة مش قادرة اخد نفسى بعد كدة مش حسيت بحاجة
وليد: بصى هقولك على حاجة بسيطة مش انا كنت عامل ايكو عشان اطمن عليكى لم تعبتى بس روحت البيت لاقيت روحتى عند اهل والدك.

هو بأن من الايكو ان في خلل بسيط في القلب ضيق في شريان وارتخاء بسيط في الصمام
حب بابتسامة: لا هو مش بسيط هو ارتخاء شديد بس باخد اقراص منتظمة عليها
وليد بصدمة: كنتى عارفة
حب بابتسامة: اكيد طبعا انا بعمل ايكو كل سنة ومنتظمة على العلاج بس الحمدلله كويسة مش مقلق يعنى.

وليد: لا مقلق لم تتعرضى لتوتر ونرفزة وتحسى بخلل في الدورة الدموية إللى مشغلة الجسم كلة يبق مقلق ودة عملك ضيق في الشريان التاجى وحالتها كانت هتدهور لو كانو استنو عليكى شويا الدقيقة بتفرق مع مرض القلب عملتى اسطرة امبارح بالليل والحمدلله بقيتى احسن دلوقتى وهتفضلى ماشية باستمرار على الاقراص إللى بتخديها بس بدل 5 ملى هتاخدى 10
حب بابتسامة: شكرا ياابن خالتى بابا او ماما عرفو حاجة.

وليد: هي العيلة كلها برة بس اكيد لا عشان موبايلك مش كان معاكى
الحب: الحمد لله مش لازم يعرفو لم نتقابل ابق اقولهم
وليد بابتسامة: زى ماتحبى
حب: هو يعنى
وليد فهم عايزة تقول إيه
وليد بابتسامة: جواد برة وماسبكيش امبارح وفضل معايا بيتنا واقفين قدام العناية
حب بكسوف: هو كويس
وليد بابتسامة: زى القرد ههههه
حب: هههه طب إيه النظام برة
وليد: جدى صبرى وجواد من عندنا ومن عندكم جدك وعمك وعيال عمك الثلاثى المرح ههههه.

حب: ههههه
انتقلت حب إلى غرفة عادية وتجمع العائلة كلها ليطمئن عليها.
دخل صبرى عبدالرحيم الاول: سلامتك يابتى الف سلامة عليكى ياغالية
حب بابتسامة: الله يسلمك يا جدى واحشتنى ياجدو صبرى
صبرى: اتوحشتك جوى يابتى بعيد الشر عنيكى
ظهر جواد خلف جدة بابتسامة: الف سلامة عليكي ربنا يقومك بالسلامة
حب بخضة من منظر تعليق كتفة: الله يسلمك وسلامتك
جواد: دى حاجة بسيطة كدة شوية رتوش هههه
حب: هههه.

عامر وعمار: وسع كدية خلينة نطمنو الف سلامة عليكى يابت عمى
حب: الله يسلمكو
ماهر بابتسامة: سلامتك ياجمر والله جلبى اتخلع عليكى ياخيتى
حب بابتسامة: تسلم يا ماهر ربنا يخليك
جواد بغيرة من ابتسامة ماهر ونظراتة إلى حبيبتة الغالية وابتسامتها أيضا: وليد بهمس: اهدى ياوحش
جواد بغل: انت مش شايف اقتلة دة ولا إيه
حب بابتسامة: كيفها زاهية يا ماهر
ماهر: بخير وبتسلم عليكى كتير جوى.

حب بابتسامة: ماتخفش انا كويسة والفرح مش هيتاجل المرة دى ههههه
ماهر: وها يابت عمى صحتك اهم من ميت فرح عاد جومى انتى بس بالسلامة وهيكون احسن فرح عنيدنا
جواد: مش فاهم فرح مين
حب: فرح ماهر وزاهية كل لم يحددو ميعاد الفرح جدو يتعب هههههه المرة دى انا إللى تعبانة بس هنعملو بردو ماشى ياجدو
عبدالرحيم: ربنا يتمم بخير عبجال فرحك يابت الغالى
عامر بابتسامة: عن جريب ياجدى
وليد: كفايا كلام عشان حب لازم ترتاح.

عبدالرحيم: هشيع عمار يعاود بمرتة تجعد جارك لم تجومى بالسلامة يابتى
حب بسرعة: لا لا ياجدو مش لازم مها انا كويسة
جواد: اختى قمر هتيجى تقعد مع حب ماحدش يحمل هم
عبدالرحيم: لية مش عاوزو مها يابتى هي زعلتك وانتى واخدة على خاطرك منيها
حب بابتسامة: لا ياجدو بس هقولك لوحدنا
خرج الجميع وتركو الجد عبدالرحيم مع حب
عبدالرحيم: في إيه يابتى وغوشتينى يابتى.

حب بابتسامة: اطمن ياجدو انا مش عاوزو مها عشان هي تعبانة وحامل جديد ماينفعش تتعب الدكتورة قالت لازم راحة تعرف كمان ياجدو هي حامل في الشهر التالت وماكنتس تعرف
عبدالرحيم: بركة يابتى طب لية مش خبرتو حد في الدار
حب بزعل: ماهو عامر يومها ضربنى وعمار ضرب مها فانا قولت لمها لازم تربى عمار الاول عشان مش يمد ايدو عليها تانى
عبدالرحيم: وها بتفكرى زين يابت الغالى.

حب: يعنى بابا غالى عندك ياجدو وحضرتك مش زعلان منه ومسامحة من قلبك.

عبدالرحيم: مافيش اب بيغضب على ولدو غير لصالحو يابتى انا زمان كنت زعلان جوى لم ولدى خرج عن طوعى بس بعد كدية عرفت ان هو راجل كان لازمن يقرر يعيش حياتو كيف ومع مين عرفت متواخر بعد لم فقدت ولا دى الكبير والزغير مرة واحدة ابوكى ادلى على ماصير وعمك الكبير مات في العركة إللى حوصلت بين العيلتين والجيل الزغير الشباب هم بيدفعو التمن دلوك بس مش تخافى يابتى انا وجدك صبرى مش هنسكت واصل.

حب: يارب ياجدو هو ينفع بابا وماما يجو دلوقتى
عبدالرحيم: لا الصبر يابتى بلاش دلوك عشان لسة النفوس شايلة يابتى بس بعون الله هنتصافو جبل فرح ماهر
حب بابتسامة: يا رب ياجدو
عبدالرحيم: بصى يابتى عاوزك تروحى مع جدك صبرى تجعدى معاهم
حب: مش عايزنى لية ياجدو
عبدالرحيم: عاوز ابعدك عن المشاكل يابتى عاوز افوض العراك مع ولد عمك عامر مش هيسكت يابتى انا عاوز ابعدك عنية.

حب: بس حضرتك موجود و عامر مايقدرش يعملى حاجة هو صحيح مد ايدو علية بس انا احترمت ان الكبير ومارضيش اتكلم
واحتراما لحضرتك
عبدالرحيم: عارف يابتى بس هكون مستريح مع جدك صبرى
عامر عايز يتجوزك يابتى
حب بصدمة،.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة