قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل السادس

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل السادس

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل السادس

تحسنت حالة الحاج عبدالرحيم وخرج من المستشفى ومازال ليزم الفراش والراحة.

في غرفة حب كانت تجلس معها قمر وبدر ويتبادلو اطراف الحديث بينهم، والتعرف على عائلتعا
قمر: وها واعر جوى ياحب
حب: دة حلو اوى عليكى دى اسمة شانل يعنى قميص بيتى البسية في اوضتك ودة عشانك يا بدر
بدر: وها أنا حبلة(حامل ) يعنى هيجسم علية
حب: ههههه عادى مش قدام جوزك انتم مكسوفين لية هههههه ياعينى عليك ياجمال انت وكامل ههههه
قمر: وها عيب اتحشمى هههههه
حب: هههههه طب بتعرفو ترقصو.

بدر وقمر: وها كيف المسخرة دى عيب عاد
حب: والله انتو إللى مسخرة هههههه انا عندى اغانى جامدة ممكن اعلمكم عليها ها إيه رائيكم هنرقص مع بعض لوحدنا واحنا بنات عادى يعنى
بدر: انا مش هعرف انا حبلة وتعبانة
حب: لا انا وقمر ههههه عشان تجلع على كامل هههه وانتى لم تولدى ابقى اجلعى على جمال ههههه:
اسمعوا بقى
وفجاة اقتحمت نعمة وسيدة غرفتها بدون استاذان.

سيدة: انتو جاعدين اهنية بتعملو إيه جومى منك ليها ورانا شغل الدار مش وجت مسخرة مع بنت البندر
نعمة: فزى يابت
قمر: طيب اها
بدر: وهة مانرتاحش هبابة عاد
حب بحزن: استنى ياقمر نسيتى حاجتك وانتى يا بدر
قمر وبدر: تعيشى يا جشطة
نعمة: اياك وحدة منيكو تجعد معاها احنا لانعرف اصلها ولا فصلها
سيدة: بلا هم بنتة عايزة قطع رقبيهم انتى سامعة يابت
بدر: طيب يااماى
نعمة: اوعاكى ياجمر
قمر: طيب دى غلبانة جوى وطيبة جوى جوى.

نعمة: هي كلمة ومش هتنيها تانى واعين
وليد مع جواد
جواد بصدمة: نعم بتقول إيه
وليد: زى مابقولك كدة والله شايفه بنفسى
جواد: يعنى إيه بتستغفلنى ورحمة ابويا ماانا سايبها هي فاكرة إيه هتقدر تضحك علية
وليد: اهدى ياجواد استنى نتاكد الاول
جواد: انا عارف هتاكد ازى
وليد: اوع تتهور
جواد: ماتخفش انت هتروح
وليد: هعدى على امى ويمكن تروح معايا
جواد: طيب انا ماشى سلام.

جواد بشرود بقى كدة طيب صبرك علية وانا هربيكى من جديد مش جواد العزازى إللى يتختم على قفاة، وظل يتوعد لها طوال الطريق إلى ان وصل المنزل.

بعد وصله إلى بيت العزازى
وبعد أن تاكد ان الجميع مشغول بأعمال البيت صعد إلى غرفتها واقتحمها بدون أى إنذار ليعطيها فرصه اخيرة لتخبرة عن حقيقه وجودها
حب بخضة: اه جواد في إيه وازاى تدخل اوضتى من غير ماتخبط
جواد يغلق الباب ويقترب لها بهدوء
وحب بدأ القلق والتوتر يرتسم على ملامحها
جواد بجديه: انتى هنا لية ومش هقرر كلامى
حب: بتوتر: هو ينفع تدخل اوضتى كدة افرض يعنى انى
جواد ببرود: اه كملى تقصدى إيه.

حب بتوتر: عايز إيه
جواد: انا سالت اتفضلى جاوبى
حب: انت عارف وانا قولتلك كل حاجة اول لم شوفتك
جواد: تمام هاتى بطاقتك عشان هروح الجامعة وهظبطلك الورق تدخلى بيت المغتربات
حب بتوتر: لا شكرا انا هبق اتصرف
جواد: بيقرب منها: انا ظابط مهم وليه اسمى وسمعتى وعندى معارف كتير يتمنو بس اشارة منى ويخدمونى
حب بتوتر: مش معايا ورقى
نسيتو في مصر
جواد: غريبة مصر ولا دبى
حب بتوتر اكتر: مصر.

جواد: بس انتى قولتلى جايا من الإمارات ولسة اهلك هناك يبقى فين الورق بقى
حب: لا ماانا نزلت مصر الاول يعنى وبعدين جيت على هنا
جواد: اممم طيب تمام عادى ورقك دلوقتى في الجامعة الصبح تكونى جاهزة نروح نخلص كل حاجة وانا دخلت بسرعة ياستى عشان شوفت جدتى وماينفعش تحس سورى وعن اذنك
حب: حصل خير
جواد: اوعى تنسى بكرة الصبح تكونى جاهزة نروح مع بعض
حب: اه طيب
دلف غرفته بعد أن ترك حب وهو في قمة غضبة.

ومازالت تصر على كلامها وعلم وقتها بكذبها، لانه يعلم بحكم عمله ماذا تخفيه العيون وعلم من تهربها وتوترها انها كاذبه، فهو ضابط العمليات الخاصه، ويدرك الناس
جواد بضيق. بردو رافضة تتكلم يعنى كلام وليد صح ودة باين عليها من توترها انا مش عبيط
في حاجة مش مطمن ليها. : اخرج هاتفة واتصل باحد الاشخاص في مديرية القاهرة واعطى اسمها
خالد: اومورنى ياجواد.

جواد: معلشى ياخالد عايزك تجيبى معلومات عن صاحبة الاسم دة كل حاجة تكون عندى انهاردة ضرورى
خالد: قولى الاسم وخلال ساعة هيكون عندك تاريخ حياتها
جواد: حب محمد عبدالرحيم المنشاوى.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة