قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل السادس عشر

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل السادس عشر

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل السادس عشر

مر أسبوع على وجود حب في بيت المنشاوى
تقربت من الجد والجدة واحبت مها واصبحت مثل شقيقتهاا وتقربت أيضا من ماهر كانت دائما تجلس مع مها وماهر وتبعد عن مهجة وعامر وعمار
احبتها زينب زوجة عمها عبدالله لانها طيبة وحنينة عكس زوجة عمها الراحل عبدالعزيز كانت دائما تبغضها وتسعى إلى تعكير صفوها لكن حب تتلاشها ولا تعطيها أى اهتمام
: عبدالرحيم: ماهر ياولدى مش هتاخد عروستك واخواتك وتنزلو تشترو شواركم ياولدى.

ماهر: انا جولت لخالى ياجدى وهو وافج ننزل انهاردة بعد اذنك
عبدالرحيم: ومالو ياولدى خد امك وخواتك معاك واشترو كافة شئ
ماهر: ربنا ما يحرمنا منيك ياجدى
زينب: يلة ياولدى عشان مش نتاخرو على زاهية
ماهر: طيب يا اماى وينهم البنتة
مها وحب: احنا جاهزين
مهجة: وها وانت جايا معانا لية مالك انتى
ماهر: مهجة انا جولت لحب تيجى معانا
نجية: وها بت عمك لازم تفرح معاكم وهي مش غريبة عاد
مهجة: لو جت معاكم انا مش جايا هية بجى.

زينب: بطلى جلع ازغيرين
مهجة: عامر منبه علية لا اكلمها ولا اجعد معاها يبج كيف اخرج معاها
حب بحزن: خلاص هقعد مع جدو وتيتة
ماهر: لا هتيجى معانا وهعرفك على زاهية مرت اخوكى واللى مش عايز يجى معانا براحتة عاد يلى هنتاخرو.

ذهب ماهر إلى بيت خالة واصطحب ابنة خاله عروسة المستقبل
وبعد فترة وصلو إلى سنتر ملابس.
ماهر: هستناكم اهنية بجولك ياحب عايزك تختارى لبس لزاهية على زوجك عشان هي بتستحى اختارى انتى عاد ماشى حاجات الفرانكة
حب: ههههه من عنية بس قولى بتحب الوان إيه
ماهر بتفكير: امممم والله يابت عمى أى حاجة هتلبسها زاهية هحبها عليها
حب: أيوة ياعم الرومانسى ماشى هختار كل الألوان بقى
ماهر: بجولك اوع تنسى تجبى احمر.

حب بابتسامة: طيب يا عم سبنى عشان الحقهم
داخل سنتر الملابس
مها: حلو دة يازاهية
زاهية: اللى تشوفية يامها
حب: نعم بقولك إيه تعالى معايا اختارى إللى انتى حباة مش انا ولا مها ولا حتى طنط زينب دة لبس وانتى لازم تحبية وتخترية طب اقولك احنا نجبلك لون بتحبية نساعدك في الألوان لكن انتى بقى عروسة حبى إللى هتلبسة
زينب: والله حب بتحدت صوح
حب: بتحبى ماهر
زاهية: وها لية تكسفينى عاد.

حب: هههههه خلاص يبق اختارى حاجات حلوة كدة يكون بيحبها
مها: بصى دة يا زاهية هيبرج عليكى يابت
زاهية: وها دة جصير جوى
زينب: يابتى دة هيبج في جاعتك مع جوزك تلبسى كيف مابدك عاد وبعدين انتى عروسة
حب: طنط معاها حق انتى عروسة وهاتي احمر ماهر عايز احمر ههههه
مها: هههههنه وانا كمان هشترى حاجة لية
زينب: نخلصو العروسة الاول
مها: تعالى ياحب جوليلى رائيك في دة حلو
حب: مادام عاجبك يبق حلو.

زينب: وانتى ياحب لو عاجبك اى شئ يابتى ماتستحيش اختارى ولا يهمك
حب بابتسامة: شكرا ياطنط ربنا يخليك انا جايا اختار مع العروسة وبس
زاهية: طب ساعدينى زوجك حلو جوى
حب: بس كدة من عنية
بعد ساعات تم اختيار كل شيء يخص ملابس العروس
مها بتوشوش حب: بجولك إيه تيجى نهرب منيهم ونروح نكشفو عند ضاكتورة
حب: طيب استنى هعمل تليفون الاول واظبط الامور
مها: بسرعة
حب: طيب.

اجرت حب اتصال لوليد وا أخبرته هل يوجود طبيبة نساء وتوليد في المستشفى الذي يعمل بية وابلغتة ان يتحدث معها بشئن مها ابنه عمها ووافق على طلبها وأخبرها أنه سيكون بانتظارها.
حب: خلاص يلى نتحرك
مها: هنجول إيه
حب: استنى هخلى ماهر يوصلنا ويرجع هنا ياخدهم وبعدين يرجعلنا ونروح كلنا ماشى
مها: ماشى كيف مابدك
حب: تعالى نروح عند ماهر
حب: ماهر ممكن توصلنا عند مستشفى وليد ابن خالتى انت تعرف المستشفى.

ماهر: ايوة اعرفو بس خير في حاجة
حب: انا رايحة مع مها تكشف اصلها تعبانة وهتكشف عند دكتورة ست ماتقلقش
ماهر: ومالو بس لية مش خبرت عمار
حب: ياعم هي تعبت دلوقتى ومافيش وقت وصلنا وتعالى خد طنط وارجعلنا تانى نكون خلصنا ونروح كلنا
ماهر: طيب اركبو المستشفى جريب من اهنية
حب: تمام تعالى يامها
ماهر: سلامتك ياختى
مها بقلق: الله يسلمك ياخوى
بعد نصف ساعة كانت حب ومها داخل المستشفى وعاد ماهر إلى والدتة.

حب: ممكن اقابل دكتور وليد
وليد: حب تعالى انا هنا مستنيكى
حب بابتسامة: ازيك يادكتور عامل إيه تصدق والله واحشتنى هو جواد مش اتصل بيك
وليد: ههههه سبينى اتكلم طيب لا هو لم يبق في مهمة مش بيتصل خالص ربنا معاه
حب بابتسامة: ربنا معاه ويجى بالسلامة ها كلمت الدكتورة
وليد: أيوة ومستنياكم آخر اوضة على ايدك اليمين
حب: شكرا ياوليد
وليد: عيب يابت انتى اختى هههه
غرفة كشف نساء وتوليد
الدكتورة: اتفضلى مين المريضة.

مها: انى ياضاكتورة
دكتورة: خير كيفك بتشتكى من إيه انتى متجوزة بجالك كام سنة
مها بجالي اربع سنين وعندى بت عمرها تلاته يا ضاكتوره
وحاسه بتعب ومغص شديد
الدكتورة: طيب نامى على السرير وهنعمل صونار نطمن على الرحم
مها: وها أية الصوصار دة
حب: هههه صونار يامها يعنى جهاز أشعة ماتقلقيش
الدكتورة بابتسامة: كيف ماجالتلك جريبتك واضح انها مش خيتك عشان كلامكم غير بعضيكم
حب: فعلا بنت عمى بس زى اختى
الدكتورة: اطمنى ونامى.

مها: حاضر
بعد لحظات انتهت الطبيبه من الفحص وعمل الصونار
الدكتورة اتفضلى
حب: خير يادكتورة هي كويسة
مها: بالله عليكي لتجولى في إيه لية مش حبلت بعد بتى
دكتورة: واضح انك جلوجة (قلوقة )شويا ومتوترة كمان لأنك ماخدتيش بالك انك حامل في بداية الشهر التالت كمان
حب بابتسامة: بجد حامل
مها: وها بجد والله يعنى اني دلوك حبله
الدكتورة: ايوة والله ودى صورة الرحم ودة الجنين اهو في بداية الشهر التالت
مها: ياماانت كريم يارب.

حب: طب وضع الجنين كويس يادكتورة والحمل ماشى تمام
الدكتورة: اه الحمدلله بخير بس تريح اعصابها وبلاش جلج وتوتر وبلاش ارهاج وبلاش علاجه زوجيه الفترة دى خطر
مها: هعمل كل إللى تجولى علية ياضاكتورة ربنا يخليك يارب
الدكتورة: دى مجويات وفيتامينات تمشى عليها عشان واضح انك ضعيفة وبلاش تبذلى مجهود في شغل البيت
مها: طب هو ولد ولا بت
دكتورة: لسة هنعرف كمان شهر هتيجى بعد شهر اطمن عليكى واخبرك
حب: شكرا يادكتورة.

حب: الف مبروك شوفتى طلعتى حامل وربنا كريم ازى بلاش نكد بقى ههههه
مها: انا فرحانة جوى كانى ماخلفتش جبل كدية هههه
حب: الف مبروك
مها: وشك حلو علينا ياجمر انت
حب: خلاص ابقى سمى حب بقى
مها: حرام عليكى كدة مرت عمك هطجنى ههههه ادعى يكون ولد
حب: واية يعنى خلفى ولد وسمية حب بردو ههههه
مها: هههه دى مرت عمك كانت طختنا بالطبنجة
حب: هههههه شريرة الست دى جوى جوى ههههه
مها: ههههه جوي.

حب: بصى سمى الولد رحيم عشان يكون عندك رحمة ورحيم
مها: حلو رحيم
حب: واهو يكون زى جدى عبدالرحيم ههههه
والله عال وجفين اهنية عمضحكو يلكى راجل يطرد علية يابت عمى ماشية ورى بت البندر هتبوظك
حب بصدمة: عامر بص
عامر: اسكتى ساكتة ليكى جد يعرف يشكمك جدامى على الدار
حب: احنا هنستنى ماهر
عامر: هي كلمة ومش هتنية جدامى على الدار
مها: تعالى ياحب ربنا يجيب العواجب سليمة
وصل عامر إلى بيت المنشاوى
عامر: ادخلى منيك ليها.

عمار: وها إيه جابك مع عامر يامها مش كنتى مع ماهر بتشترو الشوار بتاع العرسان
ماهر: مرتك وبت عمك لاجيتهم في المستشفى عملين يتمسخرو هناك لوحديهم من غير راجل ولا في خيشة ولا حية
عمار: صوح يامها ردى على كنتى بتعملى إيه مع بت عمك في المستشفى يامها
مها: اصل بس يعنى
بهية: وها انتى لسة هتبسبسى يافاجرة تطلعو من ورى جوزك وتتمسخرى مع بت امنة وانا جايللك ابعدى عنيها انت واجف بتسالها اديها على دماغها.

عمار: جولى يامها كنتى بتعملى إيه
مها بخوف: كنت بكشف عند دكتورة والله يا ع...
عمار: طرااااخ
صفعها على وجهها صفعه قويه ارتدت من شدتها للخلف وهو تشعر بالخوف والرعب من غضب زوجها وتخشي ان يصيب طفلها الاذي.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة