قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل السابع والثلاثون

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل السابع والثلاثون

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل السابع والثلاثون

دخل جواد على اطراف اصابعة ليتفاجا بوجودها نائمة على الفراش خاف عليها وانتابة القلق خوفا ان تكون فقدت وعيها فاسرع في خطواتة وبداء في منادتها وهو يلمس كتفها يهزها برفق. : جواد بقلق: حب حب انتى كويسة
حب بخضة: إيه في إيه في حد يصحى حد كدة
جواد بابتسامة: يعنى كنتى نايمة انا خوفت عليكى
حب بغضب: انت جاى عايز إيه خلاص هتفرج عنى ياحضرة الظابط ماانت حابسنى زى المجرمين وكمان مديت ايدك علية ودى مش اول مرة.

جواد بحب: انا اسف بس انتى إللى عصبتيتى وماقدرتش اسمع بتقول هتجوز زفت دة واسكت
حب بدموع: انت مالك بية اتجوز ولا اتزفت شئ مايخصكش
جواد بيقرب منها وجلس مقابل لها وقرب إلى وجهها: يخصنى طبعا مش مراتى اجهزى عشان الماذؤن على وصول
حب بعند: تبق بتحلم
جواد بابتسامة: لية ياحبى مش انا حبيبك وغمز لها ولا نسيتى
حب بتوتر: ابعد عنى انت قاسى وبتضربنى.

جواد: اسف حقك علية انا مابتاسفش كتير لحد وعمرى ماتطلبت السماح غير منك سامحينى وقرب من شفايفها وخطف قبلة سريعة
حب بزهول: إيه ابعد
جواد: على فكرة قعدة الصلح تمت وكل شئ تمام
حب باهتمام: حصل إيه
جواد قصى عليها كل ماحدث مع عوض وحسين ومجلس الصلح الذي تم على خير. : جواد بغمزة: يعنى مش هتكونى غير لجواد وبس واللى يقرب منك اقتلة ههه.

حب بدموع، : جواد يمسح دموعها: مش محتاجة تضحى بسعادتك وحياتك عشان غلط غيرك انا جنبك ومش هسيبك فاهمة
حب: بس انا مش عاوزة اتجوز عندى جامعة وكمان بدأت وانا ماحضرتش
جواد: ههههه يعنى دلوقتى مش عاوزة تتجوزى خلاص ياحببتى دة امر ونفذ خلاص هسيبك تجهزى ويومين كدة هشترى عفش جديد لاوضتنا انا وعروستى القمر وان كان على الجامعة تروحى إيه المشكلة هستنى تحت سلام ياحبى
نزل جواد إلى الأسفل وترك حب ف صدمتها. ، ؛.

حب بدموع: هو مجنون دة ولا إيه اتجوز وماما وبابا لسة متوفين من أسبوع هي الناس دى بتفكر ازى اتجوز واهلى مش معايا ولا موجدين هم قلبهم قاسى كدة لية وعشان إيه ملعون الناس على تفكيرهم على كل حاجة
&
حضر الشيخ المأذون وجلس وقام بقتح دفتر الزواج وتم كتابة كافة شئ
الشيخ: فين الصور عشان الجسيمة ياولدى
جواد: ممكن تعمل كل الإجراءات والصور تكون عندك بكرة
الشيخ: ومالو ياولدى ربنا يتمم بخير
مين وكيل العروسة.

عبدالرحيم: انى ياشيخنا
الشيخ: مبارك ياحج عبدالرحيم
وتم في إجراء كتب الكتاب
الشيخ: عاوزين موافجت العروسة وتجول مين وكيلها
صبرى: اطلع ياجمال وخد عامر معاك وشوفو توكل مين وجيبو الموافجة ياولدى
جمال: امرك ياجدى. : صعد عامر وجمال إلى غرفة حب وبعد طرق الباب فتحت لهم مها ومهجة
جمال: مبروك يامرت خى
عامر: عاوزين موافجتك ياخيتى هتوكلى مين
حب: مش فاهمة
عامر: يعنى هتجولى مين وكيلك في كتب الكتاب.

حب بدموع محبوسة: اقول إيه مش عارفة
جمال: هتوكلى كبيرك جدك عبدالرحيم
حب: طيب جدى وكيلى
عامر: على بركة الله مبارك
ونزل جمال و عامر
عامر: وكلت جدى عبدالرحيم
الشيخ: على بركة الله
ووضع الجد عبدالرحيم يدة في يد جواد وردد كلام الشيخ وتم كتب الكتاب
الشيخ: مبارك عليك ياعريس بالرفاء والبنين ان شاء الله حد يخلى العروسة اتوقع اهنية
عمار وماهر: احنا نجيبو التوجيع
صعد ماهر وعمار وطرق الباب وفتحت زاهية
ماهر: حد جالع راسة.

زاهية بابتسامة: لا
عمار: مبروك يابت عمى
حب: الله يبارك فيك
ماهر: مبروك ياغالية خدى وجعى اهنية الف مبروك
عمار: ربنا يتمم بخير
حب: اخذت القلم ووقعت وثيقة الزواج الرابط بينها هي وجواد.
وبارك لها الجميع وظلت البنات يداعبوها حتى تتسى دموعها وتبتسم
وجلست معها جدتها نجية
وتحدثت معها عن امور الزواج ان تطيع زوجها وان تحاول ان تسعدة.

نجية: اسمعى كلام ستك وحطية حلجة في ودنك لازمن تسمعى كلام جوازك وترضية يابتى عشان ربنا يرضى عنيكى شيلة جوة عنيكى هيشيلك فوج رأسة.

حطية جوة عنيكى واتكحلى علية هيصونك ويكون سندك واهلك وناسك اوع في يوم ينام بعيد عنيكى اوعى ينام في يوم غضبان عنيكى احسن ربنا يغضب عليكى يابتى اتجلعى علية واوعاكى يتطلع برة بيتة لازمن يلاقى مرتة تحت امرة توكلو وتشربة وتعملو كافة شئ وترضية لو زعل وغضب مش تهملو حزين عشان يابتى رضا الرب من رضا جوزك عليكى اسمعى منى ياضنايا وعيشى يابتى واوعاكى تطاطى راسك ولا تنحنى لحد واصل غير جوزك لم تبجى في جلبة وفوج راسك تكون كرامتك محفوظة يابتى الراجل يخلى بالو منيكى ويعمل كافة شئ عشان يسعدك لم بس تتبسمى في وشة هيخاف على زعلك زى ماانتى هتخافى على زعلو اوعاكى تنكدى علية وتشيلة هموم على همومة الست الشاطرة الواعية تخفف عن جوزة همو الاول وطبطب علية وتخفف عنية وجعة عشان مش يهملك ويطلع برة بيتة لازمن يلاقى البسمة على وشك مش تفارجك حتى لو عيانة او مهمومة صدجينى هيجدرك ويحطك تاج فوج راسة وانتة شطارتك تخلى تاج على راسك برضك جواد زين ويحبك وهيصونك اوعاكى تخسرية يابتى عشان لم اموت تفتكرى كلامى زين وتعملى بية ياضنايا.

حب بدموع تحضن جدتها: بعد الشر عليك ياتيتة ربنا يخليك لينا يارب
نجية: يابتى ماحدش عارف يومة ميتى الاعمار بيد الله ربنا يصلح اعمالنا كلهاتنا يارب ونجابل وجة كريم من غير ذنوب ربنا يسعدك يانضرى
حب: ربنا يخليك ليا يا رب
تم انتهاء عقد القرآن ورحل الجميع حتى جواد علم بتوتر حب قرر أن يتركها ولا يتقابل معها ومر اليوم بسلام، :
في بيت الحاج صبرى العزازى.

نعمة بووووووة اجول إيه بس يارب يجولو الولية اتجننت ابنى راح يكتب كتابو من غير مايخبرنى وكمان من مين من واحدة ساجتة سيرتها على كول لسان في البلد ياخرابى يانصيبتى.

جواد. أمى من فضلك بلاش الكلام دة حب بنت عمتى مافيش في ادبها ولا اخلاقها وماتجبيش سيرتها في حاجة ولو مش هتقبلى بمرت ولدك ههمل البلد مش راجع اهنية تانى وهاخد مرتى وفضل عايش في مصر ومش هتشوفى وشى تانى لو بتحبى ابنك ويهمك سعادتى ورضايا حب دى زيى بالظبط تحبها عشان انا بحبها ومالهاش ذنب في أي حاجة حصلت زمان او دلوقت فاهمة يا امى والله لو مش هترحبى بوجودى انا ومراتى إللى كرامتها من كرامتى فهخدها ونعيش بعيد عن هنا اختارى عايزة وجودى معاكى ولا بعدى عنك.

نعمة: اكدية ياولدى عاوز تهملنى دة ببج جلبى متوغوش عليك لم تكون بعيد عنى كيف طاوعك لسانك تنطق اكدية
جواد: انتى ست الكل وعلى راسى من فوق بس زى ماتحبى ابنك حبى مرتة برضو عشان خاطرى يا امى انتى وهي اغلى حد على قلبى مااقدرش اعيش من غير وجودكم في حياتى ربنا يخليكم ليا
قمر بزعل: وانى ياخوى مش في جلبك اياك.

جواد بحب: قمر قلبى ودى تيجى انا لية اخت ولا بنت غيرك ياقلب اخوكى ربنا يخليكم ليا يارب بس خليكى جنب اخوكى واقنعى امى تحب مراتى هههه
قمر: بس اكدية من عنية ياخوى ربنا يسعدكم يارب
جواد بتنهيدة: يارب
جمال: عاوز تجيب عفش اوضتك ميتة
كامل: تحب نشترى من وين.

جواد: لا مش هنشترى من اى مكان انا هبعت بالموديل إللى يعجبنى وشركة الشحن هتبعتو على العنوان ماحدش يشيل هم حاجة بس عاوزة اوضتى تفضة بس هي واوضة حب عشان هفتحهم على بعض
صبرى ومالو ياولدى من النجمة العمال تيجى تنقل العفش وتفتح الاوض مبارك عليك ياولدى
جواد يقبل يد جدة: تسلم ياجدى.

مر ثلاث ليالى ولم يتقابل جواد مع حب مشغول في تجهيز عش الزوجية وتم اختيار العفش المناسب عن طريق شركات الشحن وتم تجهيز الغرف على اكمل وجة لاستقبال عروستة حبة الوحيد.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة