قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل الثامن والثلاثون

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل الثامن والثلاثون

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل الثامن والثلاثون

كانت متوترة في غرفتها وحضر اليها البنات ليتثامرو معها في الاحاديث.
مهجة: وها هتلبسى إيه ياعروسة
مها: عريسك على وصول مش جهزتى حالك عاد
زاهية: تحبو نسعدوكى نعملو إيه.
وفجأة جاء إليهم قمر وبدر
قمر بابتسامة: مبارك عليك خوى ياعروسة خوى باعتلك ميعانا دى
حب باستغراب: إيه دة
بدر: افتحى تشوفى وهنطلع كلهاتنا نستنظرك برة يلى يابنتة. : فتحت حب الصندوق الكبير.

كان بة فستان زفاف في غاية الجمال والرقة وحجاب يخصة والحذاء وكل متعلقاتة: حب بفرحة: الله فستان يجنن وكمان ورقة فيها إيه فتحت الورقة (حبى عارفة انك زعلانة عشان من يوم كتب كتابنا مش شوفتك ولا كلمتك بس كنت بستعد عشان افاجئك واشوف فرحتك ماقبلش مراتى تتجوز من غير فستان ابيض وكمان هخطفك على حصان ابيض بحبك ياحبى ).

حب بابتسامة: وانا بعشقك يا جوادى: ارتدت الفستان والحجاب ونظرت إلى نفسها بالمرايا ونزلت دموعها فاليوم عروس لكن بدون والدها الحبيب ووالدتها الغالية كانت تتمنى أن يروها بفستان زفافها وان والدها يسلمها إلى زوجها الان تحس بالم الفراق في يوم يقال عنة أنه اسعد يوم في حياة كل عروس.

حضر العريس وبدأ الفرح مع الاهل فاصر الحاج عبدالرحيم على فرح ليس بكبير إلى حد ما ولكن يعلو صوت المزمار الصعيدى وإطلاق النار والرقص بالخيل على المزمار الصعيدى امام البيت ويتجمع اهل البلد.
رغم الم فراقة على ابنه الغالى قرر أن يرسم الفرحة على وجة حفيدتة وان يسعدها في يوم عرسها.

انبهرت الفتايات عندما وجدو العروس بكامل رقتها وزينتها وابتسم لها: وبارك وعلت صوت الزغاريد
حضرة نجية فسكتت الفتايات عن الزغاريد
نجية: بسم الله الله أكبر بدر في ليلة تمامة ربنا يحفظك يابتى ويحرصك من العين واحتضنتها وبكت
حب بدموع: بتعيطى لية ياتيتة
نجية: كان نفسى ابوكى يشوفك عروسة يابتى مالحجش يفرح بيكى مبارك ياجلب ستك
حب بدموع: ربنا يخلى جدو وعمو هم معايا.

نجية: سكتو لية يابنتة افرحو وارقصو وزغرطو افرحو
مها: لولولواولى
مهجة: بدات تطبل على حلة هههه
وقمر وبدر يصفقو.
وبعد مدة حضر عبدالله
عبدالله: الله أكبر تبارك الرحمن مبارك يابتى
حب بابتسامة: الله يبارك فيك ياعمو.

عبدالله: اوعى تفكرى عشان ابوكى تعيش انتى يبج مالكيش حد لا يابتى انتى بتى التالتة ولو حد زعلك تيجى وتشكيلى اوعاكى تفكرى انك وحيدة انا موجود وجدك موجود وسندك وعزوتك واهلك وناسك اوعى تفكرى انك مالكيش حد ولو حد فينا مات عندك عامر وعمار وماهر خواتك يابتى وسندك من بعدينا اوعى تحسى انك وحيدة.

حب بابتسامة: ربنا يخليك ليا ياعمى ويبارك في جدو عارفة انك طبعا والدى واكيد مش هحس بوحدة في وجودكم ابدا ربنا يخليكم ليا يارب
عبدالله: طيب تعالى عريسك وصل ومستنظرك
غطت وجهها مثل عاداتهم ونزلت بجوار عمها
وصلت إلى جدها عبدالرحيم وقبلها وسلمها إلى جواد
كان جواد أعلى الحصان ويرقص معة على صوت المزمار وعند رؤى حبيبتة نزل واستقبلها وسلم على الجد عبدالرحيم وعمها عبدالله الذي وصى عليها بشدة.

جواد بحب: مبروك ياحبى وقبل رأسها ولكن لم يرفع الغطاء عن وجهها من عاداتهم يرفع الغطاء في غرفة نومهم.
جمال: العربية جدام الدوار
جواد: لا هتركب الحصان
عبدالله: وها لية ياولدى المسافة مش جريبة داركم بعيدة
جواد باصرار: انا عاوز ازف مراتى وتوصل بيتها على الحصان.
حب مصدومة من الحوار
جواد: حب هاتى ايدك
ركب جواد الاول على ضهر الحصان وحمل حب امامة على الحصان وهرول الحصان في طريقة المعروف. :.

جواد كان في قمة سعادتة بوجودها امامة ويضمها إلى صدرة ويحتويها خوفا عليها.
كانت حب قلقة وخائفة اول مرة تركب خيل وطمنها فارسها.
جواد: حبى ماتخفيش انتى معايا ومش معقول هوقعك ههههه
حب: هههه
جواد: يالهوى انتى ضحكتى انا قولت شكلهم بدلو حبى وجوزنو واحدة خرصة هههه
حب: مش هرد عليك
جواد: معاكى حق لم نوصل جاعتنا نبج نتحاسبو زين هههههه
وصلت العربية أمام بيت العزازى قبل وصول العرسان.

كان الجميع يريد أن يطمئن على حب ويودعوها ويرحلو بعد ذلك.
حضر العرسان ونزل جواد وانزل حب وتمسك بيدها ودخلو البيت وجدو الزغاريد تنتظرهم
سلمت كريمة: مبارك ياجلب ستك عشت وشوفتك عروسة زى الجمر رفعت وجهها وقبلتها وغطتها مرة أخرى
وسلم الجميع عليها
نعمة ام جواد: مبروك ياجلب امك مبروك ياعروسة خلى بالك من ولدى انت متجوزة زين الرجال
حب: الله يبارك فيك ياطنط
نعمة: وها طنط إيه وقرف إيه جولى يااماى.

حب بدموع: اسفة امى ماتت ومش هقول لغيرها امى
جواد حس بحزنها: وضمها وحملها في صدمة من الجميع
جواد بهزار: عرسان بقى عن اذنكم
وصعد إلى غرفتهم: حب بكسوف: عيب كدة
جواد: نعم هو إيه اللى عيب انتى مراتى وهم اهلك إيه العيب في أن اشيل مراتى حبيبتى
جواد: نزلها ووقف مقابلها.
جواد بابتسامة رفع غطاء وجهها: بسم الله ماشاء الله إيه الجمال دة كلة بتاعى ههه.

حب بكسوف وتوتر وقلق ومشاعر متداخلة تشعر بالرهبة والخوف والهلع وتزكرت ليلة زواج زاهية وما دار بة ووتزكرت وفاة والديها وفاقت من شرودها على طرق الباب وانتفضت بزعر:
جواد: اهدى ياحبيبتى في إيه هفتح تلاقى الاكل
فتح جواد الباب وتفاجا بوالدتة زوجة عمها هنية يقتحمو الغرفة
حب بصدمة رجعت إلى الخلف خوفا من منظرهم وبدأ دقات قلبها تتسارع من الخوف.
جواد: نعم خير في إيه يا امى.

نعمة: جاين نسعدوك ونطمنو على مرتك واهلها تحت عاوزين يطمنو على شرف بتهم
الكلام هز حب وبدأت ترتجف وذهبت خلف جواد تحتمى بة وبيد ترتعش تمسكت بة من الخلف
حس جواد بها وخوفها ورعشة يدها
جواد بصرامة إلى امه: من فضلكم تخرج من هنا دى اوضة نومى انا ومراتى وماحدش يدخلها تانى كدة علينا ومش محتاج مساعدة من حد واتفضلو طمنو اهلها
نعمة: كيف ياولدى لازمن يطمنو ويتاكدو من شرف بتهم.

جواد بانفعال: امى من فضلك اخرجى مش عايز اعلى صوتى خدى الست دى واطلعو من هنا فاهمين
هنية: ونجول إيه لجدها تحت
جواد: انا إللى هنزل اقول ماحدش لية دعوة اتفضلو معايا على تحت: حب بدموع: جواد استنى
نظر اليها جواد: حبيبتى ماتخفيش راجعلك تانى واهدى خالص
نزل جواد إلى أسفل وجد الجميع.

جواد بجدية: ممكن اعرف في إيه لو حضرتكم قاعدين مستتين حاجة معينة فانا اسف ماحدش يدخل بينى وبين مراتى ولو قاعدين عادى دة بيتكم وفوق راسى من فوق والعادات والتقاليد دة لازم تبطل بقى وانا مش هعرض مراتى لحاجة زى كدة ومراتى واثق منها ومن تربيتها واخلاقها وياريتو تكونو واثقين في تربية ولادكم
عبدالله: واثقين ياولدى بت اخوى كيف الجنية الدهب.

عبدالرحيم: احنا كونا ماشين ياولدى لكن الست ام جمال جالت نجعد نطمنو على بتنا
جواد: اطمنو حب مع راجل يصونها ويحميها ويشلها جوة عنية وهي امانة في رقبتى ليوم الدين
عبدالرحيم: راجل ياولد من ضهر راجل ربنا يسعدكم ياولدى
عبدالله: مبارك عليكم ياولدى
عامر: الف مبروك ياخوى ربنا يسعدكم
ورحل اهل المنشاوى وجواد وجه كلامة إلى والدتة: مممكن افهم لية كدة.

نعمة: غولطانة في إيه عاد عاوزة اتوكد من الكلام إللى اتجال عنيها صوح ولا
صبرى بصراخ: نعمة اقفلى خاشمك دى ولسانك دى لو نطج بكلمة تانية هجطعو خابرة
كريمة: بت بتى شرفها واخلاقها زين اطلع يا ولدى شوف عروستك
وليد: يرتب على ضهر جواد: اطلع ياعريس وهدى نفسك وهمس في اذنة واوعو تتهور ههههه
جواد: هههه عبقالك مع شذى
وليد بابتسامة: عرفت انها شذى منين
جواد: ههههه يعنى صح شذى ههههه
وليد: بتوقعنى يانمس.

جواد: اعملك إيه ماانت مش راضى تعترف وماتتساش ان ظابط واقدر اطلع الاعتراف منك بسهولة هههه
جمال: ماكفايكم حديت ووشوشة واطلع لعروستك
جواد: تصبحو على خير
الجميع: تلاجى الخير ياولدى.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة