قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل الرابع والعشرون

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل الرابع والعشرون

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل الرابع والعشرون

ليلة الحنة في بيت العروسة
ذهبت نجية والبنات والأطفال وذهبو إلى بيت العروسة. : كانت زاهية ترتدى عباية من اللون الاحمر عليها تتريز من الدهبى عند الصدر وعليها طرحة من الشيفون الاحمر.
كانت جميع حريم العيلة يجلسو بجانب العروسة ويعلو صوت الزغاريد والطبل.
حب بابتسامة تبارك للعروسة: الف مبروك يا زوزو زى القمر ماشاء الله
زاهية: الله يبارك فيك يا خيتى عبجالك يارب
حب: تسلمى ياقمر
سلمت نجية والبنات على العروسة.

في نساء تتهامس عن وجود حب
شوقية: مين البنتة اللونة دى إللى جار الحجة نجية
سميرة: دى بجولو بت ميحمد إللى كان هارب مع امنة بت العزازية
شوقية: وها وهو رجعو النجع ولا إيه
سميرة: لا ماحدش جال انهم رجعو بس نعرف أن بت ولدة ميحمد هنية
شوقية: ماتجومى يالونة ياحلوة انتى تترقصى مع البنتة
نجية: لا بتى مش هتجوم من جارى عاد وهملوها ياشوقية
شوقية: وها ياحجة بدنا تفرح مع البنتة
حب: شكرا يا خالة انا كدة كويس.

نجية: وهي فرحانة جارى بعدو وشوفو حالكم حريم هم
نجية: جومى يابتى كفيانا كدية عاد
مها: لسة بدرى ياستى
نجية: جومى شوفى العيال وين وخبرى مهجة نعود الدار عشان جدك جال مش تعوجو الدار مليانة رجالة عيب نتوخر بينا يابنتة
حب: طيب ياتيتة
أم زاهية: مش لم يتحنو الاول ياحجة
نجية: مااحنا عندينا حنة برضك يا سمرة تعيشى
سمرة ام زاهية: نورتونا ياحجة وعبجال بت ميحمد يارب
نجية: تسلمى وتعيشى يا سمرة ربنا يتمم بخير.

في الطريق إلى البيت لمح حسين حب مع جدتها تمسك يدها وتمشى ببطئ على خطوات جدتها:
اما مها ومهجة كانو سابقين في خطوتهم.
حسين لنفسة: ياحلاوة يا جدعان معجول تروح حنة ضرتها ولا لية عامر جال لينا كدية
حسين: كيفك ياستى
نجية: مين حسين ازيك ياولدى
حسين ينظر إلى حب: بخير ياستى كنتى فين كدية واخرى
نجية: عبجال عندك ياولدى حنة زاهية كونا هناك عبجالك
حسين: ربنا يخليك يا ستى
عبجال الانسة مش دى بت عمى ميحمد برضك.

نجية: أيوة ياولدى
حسين: ازيك يا انسة حب مش كدية
حب بابتسامة: أيوة مش حضرتك وصلتنى بيت جدى اول مرة انزل
حسين: ايوة صوح نورتى بلد ابوكى
حب: شكرا
حسين: هوصلكم لحد الدار ياستى عشان الدنيا ليل
نجية: ومالو ياولدى انت مش غريب
وصل حسين نجية وحب وطول الطريق ينظر إلى حب: نجية: كتر خيرك يا ولدى تعالى اشرب شربات خيك ماهر
حسين: بكرة بجى ياستى انا لسة سايب الرجالة
حسين: عبجالك
حب: شكرا عن اذنك
حسين: اتفضلى ياجمر.

حسين بيخطط على القهوة
بيتحدت مع صديقة سيد
سيد: يعنى ناوى تعمل إيه يا صاحبى عاد خبرنى.

حسين بمكر: كنت ناوى اجلب الفرح ميتم بس لم اطلعت لحب بت ميحمد غيرت فكرت الجتل وجولت لازم تكون في دارى عشان كدية عاوز تفكر معاى وتشوف صرفة كيف تكون عندى الدار كيف اتجوزها وعيلتها كلهاتها تطلب منى اتستر عليها وعلى شرفهم واتجوزها كيف ماعامر جلعنى من دارهم جفاى يجمر عيش لازمن يطاطو راساهم والبت كيف لهطة الجشطة ودخلت دماغى ومش هطلع واصل
سيد: هههههه ومالو نخطط زين.
بعد يوم الحنة الجميع ذهب لينام.

في غرفة حب ظلت شاردة حزينة تريد أن تجمع شمل عائلتها تريد أن تقرب عيلة والدها إلى عيلة والدتها ومرة وقت ولا تستطيع أن يتغير شئ...

في غرفة الحاج عبدالرحيم المنشاوى
نجية: ربنا يتمم الفرح على خير ياحج جلبى متوغوش
عبدالرحيم: خير ياحجة كلو خير من عند ربنا
نجية: اتحدت مع ميحمد
عبدالرحيم: أيوة وخبرتة يجى يحضر فرح ولد خية وبعد الفرح نعمل جعدة صولح ياحجة بين العيلتين احنا بيناتنا بت ميحمد لحمنا ولحمهم ياحجة
نجية: ربنا يصلح الحال على خير يارب يعنى هشوف ولدى عشية والله مامصدجة ياحج اتوحشتو جوى.

عبدالرحيم: ومين سمعك ياحجة ربنا يهدى عامر هو دى إللى متوغوش منية لم يشوف عمة
نجية: وها عامر طيب ياحج بس العجربة امة هي إللى كيف العجرب بتلدغ فية وهو ياحبة عينى ماشى وراها كيف السحر
عبدالرحيم: ربنا يهدية
في شقة مصر الجديدة
محمد: امنة انا مش مصدق ان ابويا كلمنى وعاوزنى ارجع احضر فرح ماهر ولد عبدالله
امنة: انا قلبى مش مطمئن خايفة يامحمد
محمد: ههههه انتى علطول كدة يامنمن بنتك عندها حق
امنة: لية بقى.

محمد: كنتى قلقانة تروح عند اهلها ودلوقتى اهلك واهلى مرحبين بيها وحبوها وهي لوحدها تقدر تقرب المسافات عرفتى ان كان معايا حق تنكرى دة
امنة: لا مانكرش بس في خوف بردو جوايا
محمد: لازم نخاف من المجهول ياامنة بس خلى املك في ربنا كبير
امنة: ونعم بالله: اتصل نكلم حب ونقولها رايحين بكرة
محمد: لا لازم تفرح بينا وتكون زيارة غير متوقعة انا قولت للحج عبدالرحيم بلاش يقولها عشان تكون مفاجاة حلوة.

امنة: اه منك يامحمد علطول كدة مابتسمعش كلامى خالص
محمد: هههههه كيف بدى ايانى اسمع كلام حريم انا راجل صعيدى ياحورمة اتحشمى وانتى بتتحدتى مع راجلك ههههه
امنة: ههههه ماشى ياصعيدى تصبح على خير عشان نسافر بدرى
محمد: براحتنا هنسافر بعربيتى وقت لم نصحى نفطر ونتوكل على الله
امنة: طيب نام كويس عشان تقدر تسوق المسافة كبيرة
محمد: ربك هيسهلها.
في المنيا في غرفة جواد.

جواد بقلق: ياترى بتعمل إيه دلوقتى لازم اكلمها اسمع صوتها قبل ماتنام.
في غرفة حب
خلعت عباية مها وارتدت بيجامة النوم وفجاة الموبيل رن
حب: جواد اوبااا لية نبض قلبى زاد اوى كدة انا حاسة انى هنصهر يالهوى اسبت بقى على دقاتك
حب بتنهيد: الو
جواد: حب واحشتينى عاملة إيه
حب بتوتر: الحمدلله
جواد: تعرفى مش جايلى نوم عشان انتى بعيد عنى انتى ساكتة لية
حب: ها عادى بسمعك
جواد: طب إيه كنتى بتعملى إيه.

حب: جيت من عند العروسة وكنت هنام دلوقتى بس تعرف كانت الحنة جميلة بس الستات كتير والكل لابس اسود في اسود تحس انك في عزاء مش فرح هههه
جواد: هههه هم الستات هنا لازم تلبس اسود طب انتى لبستى إيه
حب: اسود طبعا انت عاوز جدى يطخنى عيران هههه
جواد: هههه طب كنتى هتنامى من غير ماتكلمينى
حب: نعم
جواد: نعم الله عليكى ياحبيبة قلبى
حب: طيب تصبح على خير بقى
جواد: لا استنى انا لسة مش خلصت كلامى: حب: خير في إيه تانى.

جواد: مش هقفل غير لم تقولى انا واحشتك ولا لاء
حب...
جواد: ساكتة لية انا عارف ان وشك دلوقتى زى الفراولة يارتيك كنتى قدامى دلوقتى عشان اقطف الفروالية من شايفك
حب بشهقة: وبدون وعى وضعت يدها على شفايفها تحميهم وكان جواد هيلتهم شفايفها فعلا
جواد بابتسامة: هههه مالك فكرتك مش كدة
حب بتوتر: انت قليل الادب وهقول لجدو وابية جمال عليك.

جواد: هههههه مش هتقدرى ههههه عشان انا إللى هقول لجدى اول لم الفرح يخلص عندكم هيتنقل عندنا الفرح وهتجوزك ياحب عمرى
حب بابتسامة: نعم دة انت بتحلم هههه
جواد: لية مش عاجبك
حب: لا مش هوافق عليك اصلا
جواد: عيب يا ماما انتى مش عارفة بتكلمى مين دى انا الداخلية بتتهز منى العبى بعيد ياشطورة وكلمى راجلك بحنية عاد مايصوحش كدية
حب: هههههه لا يوصوح ونص كمان
جواد: مش قد الصعيد ماتتكلميش صعيد ياحبى ههههه
حب: هاا.

جواد: في إيه مالك
حب بخوف: جواد في حركة غريبة تفتكر في إيه حرامى
جواد: ههههه حرامى إيه يامجنونة انتو عندكم فرح يعنى البيت مقلوب دلوقتى استهدى بالله كدة ونامى تصبحى على خير
حب: صح عندنا فرح سلام
جواد: كدة بتبعي جوزك في لحظة هتوحشينى وهكلمك بكرة اطمن عليكى وبعد بكرة تكونى هنا هاجى اخدك مع جدى
حب بابتسامة: تصبح على خير
جواد: وانتى من اهلى ياحبى
اغلق جواد الهاتف مع حب بابتسامة وأمل.

أن حب سوف تكون من نصيبة عاجلا.
حب بابتسامة: تصعد إلى سريرها وتقف وتنطيط تنطيط كلة يهيص كلة يزيط
ياة بحبة والله العظيم بحبة لازم بكرة بعد الفرح احكى مع بابا وماما لازم اقولهم على مشاعرى مش ممكن بق انا احب بسرعة كدة هو جواد عملى إيه خلانى احبة اوى كدة
اهدى ياقلبى اهدى شويا كدة وخليك مكانك بلاش تفضحنى لا انا مش هقدر ابص في عنية تانى انا هفضل هنا مش هروح دلوقتى انا مكسوفة منه اوى انا احسن حاجة انام:.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة