قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل الخامس عشر

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل الخامس عشر

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل الخامس عشر

في بيت العزازى
وليد: جدى عايز اتكلم معاك
صبرى: خير ياولدى
وليد: هو الموضوع يعنى صعب شويا بس حضرتك لازم تعرفة
كريمة: جول ياولدى جلجتنا خير
وليد: بصراحة حب تبق بنت خالتى امنة
صبرى: وها كان جلبى حاسس
كريمة: ياحبيبتى يابتى دخلتها علية كانى كنت شايفة بتى امنة لية ماخبرتناش ياوليد
صبرى: لية ياولدى جواد ماجالش ولية جال انها ضيفة
وليد: عشان ماكنش حد فينا يعرف انا هقولك كل حاجة، :
في بيت المنشاوى.

حب: مين القمر دة
مها: دى بتى رحمة ودى عبعزيز وعبدلله ولاد عامر ومهجة
حب: تعالى ياقمرى انتى عندك كام سنة
رحمة: امى تجولك انا مش خابرة
حب: ياختى عسل عندها كام سنة يامها
مها عنديها تلات سنين وشجيه جوي هههه
حب: بس عسولة ماشاء الله عليها وانت يازيزو عندك كام سنة
عبدالعزيز: اسمى عبعزيز انا راجل والراجل مايجلعش عاد
حب: طيب يا راجل احنا اسفين هات بوسة بقى
عبدالعزيز: وها مافيش احترام واصل عيب اتحشمى.

حب: ههههه بس انا عمتك وخالتك كمان عادى لم ابوسك
عبدالعزيز: لا انا راجل مش هبوس حد اختيشى
مها: ههههه جاتك إيه ياعبعزيز دى ياولدى عمتك وخالتك كمان زي كدية
عبدالله: ابوسك انا ياجمر انت
حب: ههههه تعالى يا بودى ولا انت كمان ماتحبش الجلع هههههه
عامر: إيه المرجعة دى اتحشمى مع عيالى دول رجالة وبعدى عنيهم فاهمة دول رجالة ولد راجل مش مجلعين ولا تربية البندر همليهم مالكيش صالح بولادى فاهمة ولا نفهموكى تانى.

حب: تعالى يامها عايزاكى
مها: اومرى يابت عمى
حب: تعالى معايا اوضتى عايزة اتكلم معاكى ممكن
مها: وها طبعا ممكن
في غرفة حب: حب: عايزة اعرف كل حاجة عن جدى وتيتة وعمى إللى هو والداك وكل حاجة كل حاجة
مها: وها هحكى كل دة احنا عايزين أيام نقعد نحكى فيها
حب: طب احكيلى أى حاجة عايزة اعرف عيلة بابا
مها: ابويا طيب جوى وبيحبنا جوى جوى وماهر الكبير ومتكلم على بنت خالى اسمها زاهية
حب: متكلم لية على بنت خالك مش فاهمة.

مها: يعنى مقرى فاتحتهم من وهم عيال صغيرة وكمان جدى جال هيعملو الفرح والدخلة بعد شهر
حب: اه بجد يعنى هحضر فرح ابن عمى
مها: طبعا هتنورى الفرح كل لم يتحدد الفرح جدى يتعب ويتاجل ههههه مش عارفة لية تجريبا حسد
حب: هههه ان شاء الله المرة دى هيتجوزو بقى هههه كملى بقى
مها: ومهجة بعد ماهر ومجوزة من ولد عمى عامر وعندهم عبعزيز وعبدالله وانا الصغيرة ومجوزة من عمار وبعشجة عشج ومخلفة رحمة بس.

حب: ولية زعلانة ربنا يباركلك فيها
مها: يارب بس مرت عمى مغصة عيشتى كل شويا عايز اجيب الولد طب اعمل إيه لسة ربنا ما رادش انا خايفة لتجوز عمار والله هتقهر وطق اموت
حب: بعد الشر ان شاء الله هي ههههه
مها: هههههه هي واعرة جوى وشديدة
حب: أيوة خدت بالى ههههه بس طنط زينب طيبة اوى وكمان عمو عبدالله حنين وكان بيحضنى بحب
مها: ايوة ابويا دة كل حنية الدنيا فية هو صعيدة اه بس بيحب بناتة اكتر من ولدة الوحيد.

حب: ربنا يخليكم لبعض طب إيه رايك لو قلقانة او خايفة من حكاية الخلفة دى ممكن نروح نطمن عند دكتور
مها: وها انكشف على راجل غريب عايزة عمار يطلقنى
حب: يابنتى في ستات دكاترة انا هتصرف فكرى لو وافقتى انا هعمل كل حاجة ومتقلقيش
مها: يعنى دكتورة هي إللى هتكشف علية
حب: أيوة طبعا
مها: خلاص ادورها في دماغى كدية وارد عليكى
حب: ماشى بس موقف عمار إيه من حكاية البنت والولد والخلفة.

مها: عمار بيحبنى بس بيعمل حساب لمرت عمى وبيسمع كلامها لو جالت ارمى روحك في المالح هيرمى
حب: طب وعامر واضح ان شخصيتة قوية وميسطر
مها: اه عامر جوى والكل بيعملو الف حساب بس برضك بيسمع كلام مرت عمى جوى جوى وهي إللى مجواية على وخدان الطار ودايما تمغص عيشتنا وتخوفنا على جوزنا احنا خايفين نترمل ياخيتى من قصة الطار لولة جدى وابوى إللى واجفين في وش عامر كان زمان البلد كلهاتها دم.

حب لنفسها: ربنا يستر يعنى ام عامر هي الأساس دى عايزة تخطيط لوحدها بقى هي إللى بتحرك عامر وعمار
مها: بجولك ياحب انتى شبة امك ولا ابوكى انا نفسى اشوف عمى
حب بابتسامة: انا شبة بابا وماما كمان يعنى كوكتيل كدة ههههه
مها يامها
مها: وها عمار بينادم علي هروح اشوفة
حب: ماشى
في غرفة عمار
عمار: خير كل دة مش سمعانى
مها: لا ياجلبى ماانا جيت اهو
عمار: بجولك إيه امى بتجول ابعدى عن بت البندر دى.

مها: وها دى بت عمك وعمى كيف دى حب طيبة والله ياعمار وانا حبيتها جوى
عمار: ماشى يامها بس ماليش صالح لو امى شافتكم مع بعض وزعلتك ماتجيش تجولى مرت عمى عملت ومرت عمى سوت ماشى
مها: طيب يا روح جلبى
عمار: هههه إيه الرضا دة يابت عمى
مها بابتسامة: وها يا ود عمي اتوحشتك
عمار: وانت ياجلب ود عمك طفى النور وتعالى نخاوى البت بتك هههههه
في بيت العزازى
صبرى: كل دة يوحصل وانا اعرف دلوك يا ولدى.

وليد: والله غصب عنى ياجدى وجواد قالى اقولكم وجى سافر فجاة عشان شغلة وحب اتسرعت وراحت عند عيلة ابوها
كريمة: طب اتحدت معاها لازمن اطمن عليها
صبرى: اه كلمها ياولدى خلينا نحكى معاها ونطمنها احنا في ضهرها ياولدى
وليد: طيب ياجدى حالا هتصل.
في بيت المنشاوى
في غرفة حب
وليد يتصل
حب: وليد ازيك
وليد: ازيك انت ياهرابة ينفع تمشى من غير حس ولا خبر هو دة اتفقنا يابنت خالتى.

حب: معلش حقك علية يا بن خالتى بس لو قولت كنت هتمنعنى عشان جواد قال بلاش تهور بس احسن حاجة هو وقوع البلا ولا انتظارة ههههه طمنى جدو وتيتة كويسين والله وحشوني
صبرى: بج كدية يابت بتى ينفع اعرف انك حتة منى من غيرك يابتى
حب: جدو حبيبى والله اسفة ماتزعلش منى كنت حابة ادخل عيلتكم وتحبونى قبل ماتعرفو ان بنت بنتك.

صبرى: خلاص إللى فات مات يابتى المهم انك بخير يا ضنايا وانا وستك معاكى وفي ضهرك ماتحمليش هم واصل وانا هنية هتحدت مع خالك حكم ولد خالك جمال ونوصل لحل ان شاء الله
حب: يارب ياجدى المهم تكون راضى عن امى ياجدى وتيتة كمان
كريمة: جلبى وربى راضين عنيها يابتى دى ضنايا حتة منى كيف مش اكون راضية عنيها خدى بالك على نفسك وابق اتحدتى معانا وطمنينة عنيكى ياضنايا
حب: حاضر ياتيتة دعواتك بقى.

ظلت حب شاردة في أحداث اليوم وبعد تفكير دام لوقت طويل ذهبت إلى احلامها الوردية انها تتفائل بالخير وان الله سوف يجمع شمل عائلة العزازى عائلة المنشاوى
فحب دائما متفائلة
تفائلو بالخير تجدو.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة