قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل الثاني

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل الثاني

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل الثاني

الفتاة: لا جايا دراسة
الشاب باستغراب: دراسة إيه انتى جايا كل المسافة دى عشان تدرسى في المنيا دول بيهربو من هنا وينزلو القاهرة يدرسو ويشتغلو وانتى سايبة هناك وجايا هنا هههه
الفتاة: نصيبى بقى ومكتب التنسيق نعمل إيه بقى دنيا ههه
الشاب بابتسامة: اممم بس لعلمك مافيش قرية بإسم المنشاوية في المنيا
الفتاة بصدمة: ازى
الشاب: هو في توضيح بسيط اسمها متغير من زمان وبقت مركز سمانوط.

الفتاة: تمام الحمد لله يعنى مش توهت
الشاب: لا ياستى مافيش توهة بس انا بكلمك طول الطريق وماتعرفناش على بعض انا جواد العزازى وحضرتك
الفتاة لنفسها: اوبا دة طلع قريبى يا على القدر لم يلعب لعبتة
الشاب: ياانسة إيه روحتى فين
الفتاة بابتسامة: حب
الشاب باستغراب: نعم حب إيه
الفتاة: اسمى حب إيه مش عجبك
جواد باستغراب: لا سورى بس استغربت بس مش
حب: هو حضرتك ممكن تساعدنى الاقى مكان اسكن غير فية.

جواد: لية مش رايحة بيت المغتربات
حب: للاسف لاء
جواد: لية المفروض انك من محافظة تانية ويقبلوكى عادى إيه يمنع
حب: عشان اتقبلت في الجامعة بالعافية باب التقديم كان اتقفل وكمان السكن كان اتحدد كل حاجة
هو فاضل قد إيه ونوصل
جواد ينظر إلى ساعة يدة: لسة حوالى ساعتين
حب: طب هتساعدنى
جواد: اكيد طبعا هسيبك ازى وانتى لوحدد وماتعرفيش أى حاجة عن البلد
حب بابتسامة: شكرا ليك على ذؤقك وكرم اخلاقك.

جواد: هههه غريبة بس كان من شويا عديم الذؤق
حب: قلبك ابيض بقى ههههه
جواد: ماشى عشان تعرفى ان راجل صوح ههههه
حب: ههههه
جواد: تسمحيلى اسألك ازى اهلك سابوكى تيجى لوحدك الصعيد وانتى بنت وماينفعش يعنى على الاقل عشان يطمنو عليكى
حب بتوتر وكذب: اصل اصل هم برة مصر اصلا احنا كنا عايشين في دبى وانا نزلت عشان الدراسة
جواد: ازى ماينزلوش معاكى وهيطمنو عليكى ازى وانتى لوحدك.

حب بثقة: بابا بيثق فية جدا وماما بتخاف علية بس هي مطرة تصبر وتتحمل فراقى عشان اكمل دراستى وبابا تعبان اوى وماما ماتنفعش تسيب بابا ولا ينفع ينزلو مصر في الوقت الحالى غلط على صحة بابا
جواد بتفهم: اممم طب هتدخلى أى كلية هنا
حب: علاج طبيعى
جواد: الله ماانتى شاطرة اهو انا فكرت انك جايبة مجموع واقع حدفك على هنا
حب: هههه لا انا شاطرة اوى كمان.

جواد: بصى اول ماننزل من المحطة اخويا الكبير هيقابلنى خليكى معايا وانا هوصلك عند الحاج صبرى العزازى جدى واكيد هيسكنك معانا في الدوار هو بيت كبير بس هنا بيسموة الدوار يعنى هترتاحى معانا
حب بابتسامة: شكرا بجد مش عارفة اقولك إيه
جواد: اشكرى جدتى هي السبب ان اركب القطر بتخاف ارجع بعربيتى عشان المسافة كبيرة اوى 8ساعات كتير.

حب لنفسها: كمان هقابل جدى وجدتى كنت عاملة حسابى على بيت جدى المنشاوى لكن القدر صادفنى بابن خالى وهروح عند اهل ماما الاول مش مهم المهم انى ماشية صح وربنا معايا
جواد: انتى يابنتى احنا وصلنا
حب: بجد
جواد: ايوة استنى هنا رايحة فين دلوقتى زحمة اوى في المحطة خليكى هنا جنبى
حب: حاضر
بعد فترة
جواد: تعالى ننزل بقى هاتى ايدك عشان مش نضيع من بعض
حب بكسوف وتوتر: ايدى لية.

جواد بتفهم: ماتخفيش يابنتى انا عندى اخوات بنات ولازم تكونى جنبى لم امسك ايدك هعرف اوصل بيكى ومش تضيعى منى في وسط الحشد دة
حب لنفسها: هو قريبى بردوة وابن خالى يعنى اعتبرة اخويا
أمسكت بيده بتوتر وشعرت بالخجل فلاول مرة تمسك بيد شاب
جواد ابتسم وشعر بشعور جميل: اول مرة يلمس يده بيد فتاه وشعر بنبض قلبه يزداد
بعد دقائق كان يقف بالطريق وتقابل مع اخية الأكبر جمال
جمال بفرحة: حمدلله على سلامتك يا ولد ابوى.

جواد: بلهجة اخية: الله يسلمك ياخوى اتوحشتكم ياخوى كيفكم
جمال: بخير ياخوى والكل متوحشك ياخوى
حب مستغربة طريقة جواد تغيرت وبقت لهجة الصعيد
جمال: مين الحرمة دى عاد
جواد: دى صديقتى
جمال: وهة كيف بجى
جواد: في البيت نتحدتو عاد ماينفع اهنى
جمال: يامرحب بضيوف اخوى
حب تمد يدها لتسلم: اهلا
جمال: مابسلمش على حريم
جواد: سورى ياحب اصل اخويا صعيدى جوى هههه
حب: ههههه ماحصلش حاجة
جمال: مش تركبو بحى وكفياكم حديت عاد.

جواد: اركبى احسن يطخنا عيران ههههه
في منزل المنشاوى
الحاج عبدالرحيم بتعب: يانجية يا نجية
نجية: ياحزنى مالك عاد ياحج
عبدالرحيم: تعبان وماقادر اصلب حيلى شيعى لعبدالله ولولد الغالى
نجية بفزع: وهة كيفك بس ياخوى اهة صابك يانضرى
بت يامهجة يامهجة
مهجة: ايوة ياستى بتنادمى
نجية: شيعى حد من الرجالة يروح الغيط يعيط على بوكى وجوزك جدك تعبان واعر
مهجة بهلع: جدى فيك إيه ياجدى.

عبدالرحيم: بخير يا بتى شيعى لبوكى وجوزك وجوز خيتك
مهجة: طيب ياجدى
وصل جمال إلى الدوار الخاص بعيلة العزازى
ترجل جواد من السياره وفتح الباب الآخر لتترجل حب
حب: شكرا
الجدة كريمة: اتوحشتك ياضنايا
جواد يحضن جدته ويقبل يدها: اتوحشتك كتير جوى جوى ياغالية في
عمه حكم: نورت البيت ياولدى كيفك
جواد: الحمد لله بخير ياعمى
نعمة: اتوحشتك ياضنايا كيفك عم تاكل عم تشرب كيفك وشك كيف اللمونة
جواد: هههه باكل والله كويس يا امي.

جواد: ازيك ياقمر واحشتنى يابت
قمر: اتوحشتك جوى جوى ياخوي
جواد: ازيك يا بدر كيفك وينو كامل
بدر: بخير ياود عمى كامل في الزريبة عم يشوف البهايم
صبرى: مين دى ياولدى
جواد: دى حب ضيفتى ياجدى بعد اذنك طبعا هي اخت صاحبى وامانة في رقبتى
صبرى: تنور ياولدى ولو الارض مشلتهاش نشيلها فوج روسنا ياولدى
جواد: دة العشم ياحج كيف صحتك
صبرى: زين ياولدى نحمدو
قمر: وهة اسمها حب.

نعمة: عشنا وشوفنا وكيف اهلها يرضو تيجى معك لوحديكم مافيش خشة ولا حيا
صبرى: بدر طلعى البنتة القاعة بتعتكم القديمة
بدر: حاضر ياجدى
بدر: تعى معايا ياخيتى
حب: شكرا يابدر والله اسم على مسمى...
صبرى: في إيه عاد ياام جمال دى ضيفة ولازمن نكرمها وعيب حديت الحريم
نعمة: حجك على دماغى ياحج
صبرى: اعملو الوكل ونادمو على الضيفة
كريمة: من عنيناة ياحج
صبرى: تعالى معايا المونضرة نتحدتو ياولدى
جواد: حاضر ياجدى.

صبرى: اقعد جارى هنية وخبرنى مين البنتة دى واية حكايتها واوع تقول اخت صاحبى وكدية انا خابرك زين
جواد: طول عمرك لماح ياجدى ودماغك توزن بلد
صبرى: العجز والشيبة وحنية الضهر مش شويا ياولدى
جواد: ربنا يخليك لينا ياحج
صبرى: اتحدت ياولد الغالى.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة