قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل الثالث

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل الثالث

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل الثالث

في بيت الحاج عبدالرحيم
حضر الجميع بقلق وخوف على جدهم
عبدالله: كيفك يابوى عامر شيع نجيبو ضاكتور
عبدالرحيم: لا ياولدى دول شوية تعب وهيروحو لحالهم بس اسمعنى زين
عبدالله: خير يابوى.

عبدالرحيم: لو مت ياولدى ادى اخوك محميد حجو ياولدى في الارض والمال ياولدى ولو باع اشترى انت الأرض ياولدى وبلاش تظلمة ياولدى دة خيك برضك واوعاك تغضب ربنا ياولدى هو غلط زمان لم طلع عن طوعى بس إللى حصل ياولدى وبلاش سلسال الدم ياولدى وقف سلسال الدم بلاش بحر دم عاد ياولدى انا خسيرت ضنايا زمان مش عايزك تخسر ولدك وولاد اخوك ياولدى خليك في ضهرهم ياولدى واوعاك تبعد عنيهم عامر: وطار ابوى ياجدى نهملة.

عبدالله: مش وجت الحديت ياولد اخوى حات العربية جدام الدوار عشان ناخد جدك الميستشفى
عامر: امرك ياعمى
عبدالرحيم: كان نفسى املى عينى بشوفت خوك جبل ماموت ياولدى وابج جولة ابوك مسامحك ياولدى وراضى عنيك
عبدالله: طيب ارتاح يابوى.
ذهب عبدالرحيم إلى المستشفى.
في بيت الحاج صبرى العزازى.
بدر وقمر مع حب في القاعة
قمر: دى بجى قاعتنا جبل مانتزوجو انا متجوزة كامل ولد عمى خى بدر وبدر متجوزة من خى جمال.

حب: يعنى متجوزين ولاد عمكم بس دة عرف ولا حكم عندكم لازم يتنفذ
بدر: وهة دى عوايدنا عاد
قمر: احنا وعينا على الدنيا لاجينا بيجولو قمر لكامل وبدر لجمال والبت ود عمها اولا بيها
حب بابتسامة: طب في حب ولا عشان ولاد عم وبس
قمر بابتسامة: لازمتة إيه الخشى دة حنا نستحى
بدر: من يوم ماوعيت على الدنيا وجمال جدام عينى وحبيتة وعشجتة كمان
حب: ايوة بقى يعنى في حب حقيقة عندكم كام سنة
قمر: 21 وبدر 20.

قمر: انا عندى ادهم 4سنين اصبرى 2 وبدر عندها كامل 3 سنين وحبلة
حب: انتى متجوزين من زمان بقى
قمر: متجوزة من خمس سنين وبدر أربعة
جب: انتو متجوزين صغار اوى 16 سنة
قمر: ولا صغيرين ولا حاجة
بدر: هنية عاد غير حداكم في البندر وكمان كبيرنا وخراط البنتة خرطنا
حب بعدم فهم: يعنى إيه معلشى مش فاهمة نص الكلام
قمر: ههههه يعنى بلغنا ولفينة وادورنا وحلوينا عاد
حب: هههه انتو زى القمرات والله.

بدر: نهملك تخلعى خلجاتك وتنزلى عشان الوكل
حب بابتسامة: حاضر
بدأت حب في تفريغ حقيبه ملابسها وأجرت اتصال بوالدها.
حب: بابا حبيبى واحشتنى
ماما عاملة إيه
محمد: بخير المهم انتى وصلتى بيت جدك ولا مش عارفة تتصرفى
حب: وصلت في وكر عائلة العزازى وانا بكلمك من موقعى هذا في بيت جدى صبرى العزازى
محمد بصدمة: إيه انتى قولتى وهتوصلى لجدك عبدالرحيم مش صبرى.

امنة بخوف: حب انتى كويسة حد قالك حاجة عملو فيكى حاجة اتكلمى يابنتى انتى كويسة وعرفو انت مين
حب: هههه بالراحة علية ياماما وانا اكيد كويسة ماانا بكلمك اهو وبعدين ماحدش عرف انا مين وشوفت جدى طيب اوى وجدتى كريمة حنينة خالص مالص ههه واطمنى انا قولت جايا هنا عشان الدراسة وهم بقى لكرم اخلاقهم استقبلونى في بيتهم ضيفة معززة مكرمة واهدى بقى يا منمن.

محمد: طب وصلتى ازى واية حصل: حب: لا دة موضوع طويل يطول شرحة المهم أن الخطة ماشية تمام زى مامترتب لها وحصل تغير بسيط بدل مااروح عند جدى المنشاوى روحت عند العزازى المهم الحكاية واحدة يا بابا والهدف إللى جايا عشانة ان شاء الله يتحقق ثق فية
محمد: ربنا معاكى خلى بالك من نفسك
امنة: كل يوم تكلمينى اطمن عليكى
حب: بس كدة حاضر يا منمن من عنية: قمر بتخبط على قاعة حب.

قمر: الوكل ياحب والكل تحت ينطروكى قاوم عشان حضابط مش ياخد على خاطرة منينا وانت ضيفة حدانا
حب مستغربة: حضابط مين
قمر: وها جواد خى امال كيف بجى تبجى خيت صاحبة وماخبراش ان ضابط مش خيك ضابط
حب بابتسامة: اه اه معلشى اصلى كنت مش مركزة معاكى يلى ننزل بقى
قمر: وها غيرى خلجاتك
حب: بس انا غيرت
قمر: بس اهنية عيب تطلعى برة طاعتك اكيدة في رجالة بالدار وميصوحش.

حب: انا محجبة ولابسة بليزر وبنطلون واسع كتان اهو مش في حاجة في لبسى
قمر: كيف مابدك
في المستشفى دخل عبدالرحيم بغرفة الكشف ودكتور وليد العزازى فحص الحالة ووضعه تحت الملاحظة في غرفة العناية وذهب ليبلغ عائلتة بوضعة.
عامر بصدمة: انت اهنية هو مافيش ضاكتور غيرك في المخروبة دى عاد.

وليد بهدوء: انا دكتور وموجود هنا وبتابع حالة جدك ولو مش عاجبك خد المريض ودية اى مخروبة تانية بس احب اوضحلك خطر على حياتة لانة اتعرض لازمة قلبية وهيفضل تحت الملاحظة في العناية وممنوع الزيارة وانا هنا بشوف شغلى عن اذنكم بقى
عامر بغل: جبر يلمك
عمار: اهدى ياخوى وهنية احسن لجدك بلاش مرمطة عاد
ماهر: معلش ياود عمى مطرين وخطر ننجلة أى مستشفى تانى.

عبدالله: بس بجى عاد ماحدش فيكم يفتح خاشمة بكلمة وبلاش حديت ماسخ جدكم مريض مش ناجص.

في بيت الحاج صبرى العزازى
على الطبلية يجلس الجد وولدة حكم واحفادة جمال وجواد وكامل وحريم الدار واقفين: كريمة: رم عضمك يا ولدى انا عملالك الوكل بيدى ياغالى
جواد: تسلم يدك ياجدتى وقبل يدها
حب: هو انتو هتفضلو واقفين مش هتاكلو ولا إيه
نعمة: كيف يابت البندر نقعد جار الرجالة وهمة بياكلو عاد
سيدة: دى عوايدنا وتقاليدنا نستنى الرجالة لم تخلص وكل وناكل بعدهم.

حب: بس ازى طب بدر حامل وغلط عليها قلة الاكل والوقفة دى تتعبها
نعمة: وبدر مشتكتش سكى خاشمك
صبرى: خبر إيه يا مرت الغالى البنتة لستها صغيرة ومش خابرة بعوايدنا ودى ضيفتى انى والكل هنية يتحدت معاها زين ويعاملها زين دى ضيفت الحاج صبرى العزازى خابرين
حب بابتسامة تقبل دماغ جدها: ربنا يخليك ياجدى
الجميع بصدمة: وهااا
سيدة مرت حكم: اتحشمى يابنتة.

حب: وانتى إيه مدايقك دى تيتة مازعلتش مع أنه جوزها انتى زعلانة لية بقى ههه
كريمة: هههههه جاتك إيه يابنتة
نعمة: جلع ماسخ
حكم: كفياكم عاد
جواد: ههههه
جاء وليد (ولد نجاة بنت صبرى العزازى متجوزة من ود عمها محمد العزازى وبعد وفاه زوجها تعيش بمنزل: والدها )
وليد بابتسامة: السلام عليكم حبيبى ياجواد حمد لله على سلامتكم
جواد: الله يسلمك يا دوك
وليد: اخيرا هلاقى حد يفهمنى ونتكلم براحتنا ههههه بس اوعى تقولى انك جاي.

ساعة24
جواد: لا دة أسبوع بحالة
وليد: بجد لا دة احنا نحتفل بقى هههه
صبرى: اقعد ياولدى كول لجمة
وليد: الله مين الامورة
جواد: دى ضيفتى
وليد بابتسامة: اوعى تكون عملتها من ورايا
جواد: اقفل خاشمك عاد ههههه
وليد: وينها امى
كريمة: حدة ستك نعمات بعافية شويا راحت تشق عليها
وليد: ستى طب لية ماحدش قال
صبرى: بعد الوكل ياولدى روح طول عليهم
وليد: حاضر ياجدى
كريمة: عوقت لية ياولدى.

وليد: اسكتو مش تعرفو إللى حصل وانا خارج من المستشفى جت حالة صعبة شويا كانت ازمة قلبية رجعت اطمن على الحالة ويطلع مين بقى المريض مش هتصدقو مين
صبرى: انطق ياولدى مين
وليد: كبير عيلة المنشاوى بنفسه
الجميع بصدمة من سماع الاسم
حب بقلق تحاول اخفاء وتدعى في نفسها: يارب جدى يفضل عايش لم اشوفو ويسامح بابا يارب
صبرى: لا حول الله يا رب وكيف حالتة يا ولدى.

وليد: زى القطط بصراحة الازمة إللى اتعرضلها صعبة على القلب بس تجاوزها
جمال: لا لازمن تعمل معاة الواجب ياضاكتور انا عايز عبدالرحيم يعيش لم يقف ويدفن احفادة كلهاتهم
نعمة: راجل من ضهر راجل ياولدى
وليد: انا دكتور وبعمل إللى علية
انا رايح اشوف جدتى ياجدى
جواد: انا جاى معاك عشان اسلم على عمتى
وليد: يلى واحكيلى عن ضيفتك هههه.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة