قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل الثاني والعشرون

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل الثاني والعشرون

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل الثاني والعشرون

في بيت المنشاوى
عوض: عاوزين نتشرفو وناسب جنابك ياحج عبدالرحيم بطلب ايد حفيدتك لولدى المهندز حسين وكل طلابات عروستنا اوامر
عبدالرحيم: حفيدتى تجصد مين بكلامك دوت
عوض: وها ياحج بت ولدك الغايب ميحمد
عبدالله: وحسين شافها وين عاد
حسين: انى إللى موصلها لهنية يوم ماجت من ماصير
عبدالرحيم: ماتاخذناش يا ولدى بس
عامر: جدى يجصد يجلكم ان مقرى فاتحتها على ود عمها
حسين: مين ياعامر.

عامر: ماهر ود عمى حدانا كل بت لازمن تجوز ود عمها هو أولى بيها
الجميع في حالة صدمة من كلام عامر
عوض: وماهر هيهمل بت خالو كيف
عامر: دى مسائل سخصية ونحولها لحالنا
عبدالله ينظر إلى والدة ولا يعلم كيف يتكلم
عوض: بينا ياولدى مالهاش لازمة الجعدة
ماهر: وها مش تشربو الشربات الاول ياحج عوض
حسين: تعيش ياصاحبى نشربوها في الدخلة انشالله
عوض: بالاذن ياحج.

عبدالرحيم: كيف تجول إللى جولتة دلوك الحج عوض هيخبر النجع كلهاتو والحديت يوصل عند زاهية واهلها كيف هنورى وشنا لناس كيف تدبسنة كدية
ماهر: انت فاكر كدية هتجوز حب تبج غلطان انا مش هتجوز غير بت خالى وماليش صالح بكلامك الماسخ اتحدت كيف مابدك بس انى راجل وجد كلمتى وماتغصبش كيف الحريم
عبدالله: انت عاوز إيه ياولد اخوى.

عبدالرحيم: عاوز يهد إللى عيشت عمرى ابنى فية اتجى الله مافيش جواز غير ماهر على زاهية وهنعمل الفرح من دلوك و3ليالى الدار مش تبطل زمر ووكل النجع كلهاتو ياكل من الدبايح والدخلة بعد 3ليالى عبدالله خبر ابو العروسة ونتعملو كل حاجة من الساعادى فاهمين كيف
عبدالله: امرك يابوى
ماهر: ربنا يخليك ليا ياجدى.

عامر: وها يعنى مش عاوز بت ولدك تتجوز منينة لية يا جدى عاوز تسلمها وتهملها تتصرمح عند واد خالها كيف عاوز تسيب شرفك وعرضك لولد كامل
عبدالرحيم بعصبية: اسكت ساكت ورفع يدة ضرب عامر
عامر: بتضربنى ياجدى
عبدالرحيم: كان لازم اضربك من زمان جوى اطلع برة دارى مش عاوز اشوف خلجتك جدام
في بيت العزازى
في غرفة جواد.
جواد بيفكر في حب وشاغلة كل تفكيرة عايز يصارحها بحبة وخايف يتسرع محتار يعمل إيه.

في غرفة حب
حب قررت تتصل بوالدها ووالدتها وبعد أن اطمئنت عليهم وطمنتهم على امورها قررت تنام
وفجاة جاءها اتصال
(جواد يتصل )
حب باستغراب: الو جواد في إيه
جواد: ههههه بطمن عليكى مالك لية قلقتى
حب: لا بس استغربت بس انت كويس
جواد: الحمدلله بس مش جالى نوم لو انتى كمان مش جايلك نوم ممكن تنزلى الجنينة نتكلم لو تقدرى
حب: تصدق فكرة انا مافيش نوم خالص
جواد: خلاص انزلى مستنيكى
حب: ثوانى واكون عندك.

جواد: على مهلك اجى اخدك
حب: هههه لية هو انا اتشليت ولا إيه ههههه
نزلت حب تقابل جواد
جواد: هههههه انتى لابسة جلبية قمر
حب: بطل ضحك مالها يعنى
جواد. شكلك عسل خالص بس واسعة عليكى
حب: لو فضلت تضحك هسيبك تقعد لوحدك
جواد: خلاص هسكت اهو ههههه
حب: ها والله هطلع انام احسن
جواد: خلاص اقعدى انتى مش جايلك نوم لية
حب: مش عارفة كلمت بابا وماما وكنت هحاول انام بس انت كلمتنى
جواد: عرفو حاجة.

حب: لا طبعا هيقلقو علية لو عروفو وممكن ماما تخلى بابا يجبها دلوقتى انا عارفة
جواد: معاكى حق
حب: طب انت لية مش جالك نوم
جواد: بالى مشغول بفكر في حب: حب بزعل: بتحب
جواد بابتسامة: اه فعلا الحب دة نعمة من عند ربنا كنت مفتفدها لحد لم شوفتك
حب بصدمة: نعم
جواد بابتسامة: لم شوفتك غيرتى كل مفاهيمى عن الحب وقلبى دق ليكى انتى وبس حب انا بحبك انتى
حب بكسوف: انا
جواد: ايوة بحبك انتى إية بتحبينى.

حب بتوتر: انا انا لازم اطلع انام تصبح على خير
جواد: حب استنى مش تهربى
صعدت حب إلى غرفتها في كسوف وتوتر. : حب لنفسها: بيحبنى بيحبنى يعنى انا قلبى دق لشخص الصح يااة معقول اكون حبيت في المدة دى انا بس هنا من اسبوعين هو الحب بيجى بسرعة كدة هي مشاعرى صح ولا غلط حب دة ولا اعجاب بس انا قلقت علية اوى وكان قلبى هيقف من الخوف علية وهو كمان حبنى دة صارحنى وقلى بحبك بجد ولا انا بحلم ولا إيه.

في نفس الوقت صعد جواد إلى غرفتة وظل يفكر هل تحبة حقا مثلا مايحبها ام ترفض حبة بصمتها
جواد لنفسة: يعنى هربت منى كسوف ولا رفض ومش عايزة تجرحني لا عنيها بتقول انها اتفاجت بس من كلامى بس هي اكيد بتحبنى يوة إيه يخلينى واثق اوى كدة ومتاكد من حبها خلاص ابعت لها ماسج واشوف لو ردت علية هتكون بتحبنى ولو مش ردت يبق بتنفضلى بأسلوب مايجرحش
بعشق وجودى وانا معاكى ؛؛مجرد التفكير في ملامحك يجبرنى على الابتسامة.

في غرفة حب
جاء ماسج
حب: يوة مش هعرف انام في ام الليلة دى بقى
حب قراءت الرسالة واتفاجت انها من جواد
حب بابتسامة: طب ارد اقولة إيه دة بس اوف بقى
لو مش رديت علية بماسج ممكن يدايق ويفهم انى مابحبوش ولو رديت مش عارفة اقول إيه مافيش غير الماسج دة ههههه.

ظل شارد في غرفتة ينتظر قدوم ماسج ليطفى لهيب قلبة المطتعش إلى مجرد كلمة من محبوبتة يمسك الهاتف ويتطلع الية وفجأة رنة وصول الماسج
جواد بارتياح: الحمدلله يبق بتحبنى بتحبنى
فتح الماسج وانصدم من الرد
تصبح على خير احلام سعيدة
جواد: احلام سعيدة ياحب بقى دة الرد إللى انا مستنظرة منك ماشى بس كدة فهمت بتتقل ياجميل هفرجك التقل على اصولة دة انا صعيدى وابويا صعيدى ودماغى هتعجبك اوى
ههههه
في بيت عوض.

حسين بغل: عاجبك إللى حوصل يابوى انا لازمن اخلى فرحهم جنازة يابوى بج انى يرفضونى ولد المركوب عاد
عوض: هملى الموضوع دوت اكيد في حاجة واعرة جوى
حسين: هاخد حجى وحج عمتى وهجلبها ميتم على دمغاتهم كلهاتهم
عوض: هتعمل إيه ياولدى
حسين: هوجع العيلتين في بعض وتجوم حريجة تخلص طارنا وتبرد نارنا هتشوف ولدك هيعمل إيه.

خرج عامر بعد أن طردة عبدالرحيم
راح الأرض يقعد ويفكر زين
عمار: إيه إللى حوصل ياخوى عشان جدى يضربك ويطردك من الدار
عامر: جدى بج جاسى من ساعت مابت امنة حطت رجليها في الدار
عمار: الحجيجة ياعامر بت عمك مش شوفنة منيها حاجة عفشة البت زينة وطيبة وكمان صاحبة عية مريضة ياخوى
عامر: وها كلهاتكم عجشتوها ياولد ابوى
عمار: وها ياخوى هي كيف خيتى وانى متجوز بت عمى.

عامر: طب هملنى لحالى دلوك بج انى دلوك الظالم مش رايد مصلحتكم كلهاتكم انا غلطان انى فكرت فيكم
عمار: ياخوى فهمنى كيف رايد مصلحتنا وعاوز تخرب بيوتنا وتجوز حد منينا بت عمك ماتتجوز إللى جلبها رايدو احنا ملناش صالح بيها عاد
عامر: وها وعمك ياجفل مش هيرجع وعاوز يقسمنا في ارضنا ومالنا والبت حب دى تجوز ولد الغزازى وياخدوة ارضنا كيف ترضى بدية ياجفل كيف.

عمار: هم يعنى العزازية مستنين ارضنا ماهمو عنديهم ارض يرمح فيها الخيل وعندهم تل مال هيبصو لارضنا ياخوى
عامر: روح لمراتك يا ولد ابوى انا مش ناجصدك السعادى هملنى
مها منتظرة عمار
عمار: لساكى مانعستيش
مها: كيف انعس وانت برة كيفو عامر دلوك
عمار: عامر شايط ومش طايج نفسة
مها: صوح عامر كان عاوزك تجوز حب بت عمى
عمار: هو دة إللى مطير النوم مش كدية عاد هههههه يابت انا بحبج يابجرة وانتى الغالية إللى في الجلب.

مها: بتتحدت صوح
عمار: اتوحشتك ياصرمة جديمة هههه تعالى اجولك بحبج كيف
مها: لا بعد عنى عشان هجولك خبر زين
عمار: جولى ياجلب عمار
مها: انا حبلة في الشهر التالت يعنى هجبلك ولد تفرح بية
عمار: بتتحدتى صوح انتى حبلة
مها: ايوة يوم ماضربتنى كنت عرفت ومارضيش اجولك كنت واخدة على خاطرى منيك
عمار: حجك علية ياجلبى ياريت يدى اتجطعت جبل ماتتمد عليكى يا ام عبدالرحيم
مها: بعد الشر عنيك بس نسمو رحيم عشان تكون ابو رحيم.

عمار: والله مامكسر كلمتك ياام رحيم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة