قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل الثالث والعشرون

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل الثالث والعشرون

رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل الثالث والعشرون

في بيت المنشاوى
الجميع يعمل على قدم وساق لاتمام مراسم زفاف نجل العيلة ماهر
كانت الحريم في المطبخ تعد العدة لطهى الطعام والشرب وبدات رجالة العيلة في التواجد والمشاركة والتهنئة للحج عبدالرحيم
ودبح الدبايح وتطهيها وتوزيعها على فقراء النجع والدعاء لكبير العيلة.
والعروس واهلة يفرشو غرفة العرسان
والبنات مهجة ومها مع زاهية يتحدثو في أمور الجواز...
في بيت الحاج صبرى العزازى
صبرى: يكفيك يابتى.

حب: الحمد لله ياجدو
صبرى: فرح ولد عمك ماهر بكرة لازمن تروحى وتجفى معهم
جواد بقلق: بس هي لسة تعبانة ياجدى
حب: هو فرح ماهر بكرة ازى دة كان بعد أسبوعين انا بعد اذنك ياجدى هتصل على جدو الاول اعرف إيه سبب التغير دة
صبرى: ومالو يابتى
حب: عن اذنكم هطلع اوضتى واكلمة. : صعدت حب إلى غرفتها.
حب تتصل على رقم ماهر
بعد فترة جاءها الرد
ماهر: الو كيفك يابت عمى
حب: الحمد لله ياعريس الف مبروك صحيح فرحك بكرة.

ماهر: ايوة عبجالك
حب: بجد طب إيه خلى جدو يقدم كدة الفرح
ماهر: انتى خابرة جدك خاف ليتعب باين هههه
حب: طيب سلملى على الكل عندك وانا هاجى احضر فرحك ياعريس
ماهر: تشرفى يابت عمك عبجال ليلتك يارب
حب: شكرا مع السلامة
نزلت حب إلى مكان جدها
حب: جدو ينفع اروح انهاردة مش بردو هتكون في حينة وكدة انا نفسى احضر
صبرى: واجب يابتى انا كمان هاجى معاكى نبارك ونهنى برضك.

جمال: وها هتروح برجلك عنديهم ياجدى طب هي بتهم عاد لكن انت تروح لية
صبرى: جمال مالكش صالح ماحدش طلب منيكم تروحو انا هعمل الواجب مع اهل حفيدتى عاد:
جواد بغيظ: يعنى عايزة تروحى هناك مش انتى تعبانة ماتتكلم يادكتور ينفع تروح
وليد بابتسامة: تروح بس ترتاح وماتعملش أى مجهود
جواد: دة إللى ربنا قدرك علية
حب: انا كويسة ومش هتعب نفسى في حاجة بس هشارك معاهم بس نفسى احضر فرح في الصعيد.

كريمة: ربنا يسعدك يابتى ونفرحو بيجى وتلاجى ولد الحلال اللى يستاهلك
صبرى: عبجال الرجالة الاول ياحجة ادعيلهم
كريمة. دعيالهم ياحج والله نفسى افرح بيهم ونجوزهم ياحج
وليد: طيب انا رايح المستشفى سلام عليكم
الجميع: وعليكو السلام
في غرفة حب تبدل ملابسها: طرق الباب بغيظ ودخل
حب: هو انت علطول متسرع كدة افرض بغير هدومى مش عيب تدخل من غير مااقول ادخل.

جواد: انا استنيت كتير وقولت اكيد غيرتى ومش حابب افضل على باب عشان مش حد يشوفنى
حب: أة عارفة ويفهم غلط مش كدة بم انك خايف حد يشوفنا يبق وجودك هنا غلط ولا إيه
جواد: انا مش خايف على نفسى خايف عليكى انتى مش عايز حد يفكر فيكى غلط
حب: ههههه بجد طب داخل اوضتى لية مش دة عيب ومايصحش ولا إيه.

جواد بتوتر: ياستى اسف بس عاوز اتكلم معاكى اعمل إيه وانتى عايزة تمشى دلوقتى وتروحى هناك وانا خايف عليكى ومش بحبك تروحى هناك
حب: بس هم اهلى زيكم بالظبط
جواد: طب ماتتاخريش تيجى علطول بعد الفرح اوعى تطولى هناك
حب: حاضر حاجة تانى
جواد بحب: هتوحشينى
حب بكسوف: لازم انزل لجدو
جواد بيقرب منها: ماتهربيش منى قولى أى حاجة هو انا مش هوحشك ولا إيه ها
حب: ها
جواد: مش رديتى هوحشك ولا إيه
حب بكسوف: إيه ههه.

جواد: حب بصيلى عايز اعرف ردك على كلام امبارح إيه
حب بتوتر: كلام إيه
جواد بهمس: لو عايزة اقولك مشاعرى تانى ماعنديش مانع انا بحبك
جواد قرب وبص في عنيها ورفع وشها وتقابلات العيون
حب بتوتر: انا انا
جواد بحب: انتى إيه
حب بكسوف: بحبك
جواد بهمس: قولتى إيه
حب بتوتر: لازم انزل عشان
جواد قرب من شفايفها وطبع قبلة رقيقة
حب بصدمة وتوتر: انت ازى تعمل كدة
جواد بابتسامة: عملت إيه
حب بكسوف: هقول لجدو.

جواد: ههههه هتقولى إيه بقى لجدو ها ا
حب: انت قليل الادب وخرجت بسرعة من الغرفة ودقات قلبها تتزايد من شدة التوتر والكسوف.

جواد بابتسامة: الله يخربيتك ياجواد انا عملت كدة ازى دلوقتى تقول علية إيه مش عارف اتحكم في مشاعرى وقالت علية قليل الادب خبر اسود ممكن تفضل هناك وماتجيش عشان أنا موجود غبى ياجواد لية مش قولتلها ان كلمت جدى وهتجوزها يعنى مش بلعب بيها لازم كنت فهمتها ان اتكلمت مع جدى دلوقتى تفهمنى غلط.

صبرى: اركبى يابتى ورى في العربية وانا هركب جار عمك حسن مالك انتى مرضانة
حب بتوتر: لا لا ياجدو كويسة ماتقلقش
صبرى: طيب يابتى
صبرى: حسن ودينا عند الحاج عبدالرحيم المنشاوى
حسن: امرك ياحج
بعد مدة وصل الحاج صبرى إلى بيت المنشاوى ورحب بية الحاج عبدالرحيم وجلس معهم في غرفة الضيوف وذهبت حب تسلم على جدتها وجلست مع البنات.
مها: كيفك ياحب اتوحشتك
حب بابتسامة: وانت يامها واحشانى اوى عاملة إيه.

مها: الكول عرف انى حبلة ومرت عمى فرحت جوى عشان الولد عاد هههه
حب: ههههه المهم تبعد عنك طب عمار
مها: عمار ناجص يشلنى من على الأرض ووافج اسمى الود رحيم
حب بابتسامة: ربنا يقومك بالسلامة ويسعدكم
مها: يارب ياخيتى ويسعدك
حب: هي مهجة لية مش قبلانى انا عملت إيه دى حتى ماقالتش الف سلامة حتى
مها: سيبك منيها هي كدية
زينب: كيف صحتك يابتى انشالله تكونى بخير.

حب: الحمدلله ياطنط مش هنروح عند العروسة مش انهاردة الحنة بتعتها
زينب: ايوى يابتى عبجال حنتك يابتى
بهية: انتى مش بتستحى على حالك جية هنية لية عاوزة إيه ياخرابة البيوت من ساعة لم دخلتى الدار والنحس حاوطنا غورى عاودى مطرح ماجيتى وهملينا وهملى ولادى وهملى حريم الدار
نجية: بهية مالك ومال بت ولدى هي هنية في دارها ودة مطرحها والكل يتحدت معها زين واللى مش عاجبو مش يتحدت معها واصل همليها لحالها وروحى لحالك.

بهية: طيب ياحجة بجى انا غولطانة دلوك
نجية: تعالى يابتى اطلعى ريحى في قاعتك يانضرى ومش تتقدرى من مرت عمك هي كدية بهية مدب كيف البجرة اوعاكى تاخدى على خاطرك.

حب بدموع: انا ماعملتش حاجة ياتيتة ومش عارفة هي لية تقصد كدة من كلامها بس جدو قلى ان عامر هو إللى كان عاوز يتجوزنى عشان الفلوس والأرض وبابا مش عاوز حاجة غير ان عيلتة تقبلة وسطهم لية همهم الاول والأخير الأرض والفلوس وبس مش مهم عندهم اهلهم بابا وماما وانا ياتيتة مش بشر مش فارقين معاهم.

نجية: تعالى في حضن ستك ياجعطة من جلبى وامسحى دمعتك يابت الغالى بشم ريحة ابوكى الغايب فيكى اتوحشتو جوى جوى انا جولت لجدك يتحدت مع ابوكى ويجى يحضر الفرح معانا وهيوافج انا خابرة جدك
حب: بس انا شايفة ان الوضع هنا متلخبط والامور هي هي على وضعها ما زال التار قايم مافيش تصالح لسة
نجية: ربنا يصلح الحال:.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة