قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية حب تحت مسمى العلاج للكاتبة رهف سيد الفصل العشرون

رواية حب تحت مسمى العلاج للكاتبة رهف سيد الفصل العشرون

رواية حب تحت مسمى العلاج للكاتبة رهف سيد الفصل العشرون

انتهى اسلام من جملته وهو يستشف ملامح الجميع التي كانت عبارة عن صدمة، ضحك، استغراب
نظر مازن حولة باستغراب ليتأكد من ذلك
مازن، احنا مستشفى خاص مش مستشفى العباسية يا حبيبي
اسلام، انا بتكلم بجد انا عايز اتجوز اختك
اخرج احد المشارط من جيبة
اسلام، ها هتجوزهالي ولا انتحر وابقى انا وهي
مازن، انتا بتستهبل صح
اسلام، ماتقولو ان انا مجنون
ليلي، انتو عايزين تموتولي اخويا اجري هات الماذون.

ملك، ابويا مجنون وانا عرفاه جوزوه بسرعه
اسلام، ماشي يا بنت الكلب اما اجوز لاوريكي
ثم وجه حديثة لمازن، اي حاجة هتطلبها انا موافق بس جوزني دلوقتي
دخل غيد وهو ممسك بهمس باستغراب
غيد، في ماذون برة ليه هو في حاجة
اسلام، دخلو بسرعه هموت نفسي
مازن، عندك استني انتا متسربع على إيه لسة في حاجات كتير وبعدين انتا جاي بطولك فرضاني في والدتك
اسلام لغيد، انا مش متصل وقولتلك جيب امي معاك.

غيد، قولتلها بس كانت تعبانه مقدرتش تحضر وبتقولك مبروك مقدما
مازن، الله انتو مظبطنها سوى بقا
قرب اسلام المشرط من يده محدثاً
اسلام، هموت نفسي اهو قول موافق
زينب، يابني اللي بتعملو ده مش مظبوط خالص
اسلام، بنتك جننتني يا حماتي من ساعت ما خبطتني على دماغي وانا اتخبط وحبيتها
مازن، طب هتتجوز في المستشفى
رفع كتفيه بلامبلاه وهو يردف، حاجة خارجة عن العادات وبعدين ماغيد اتجوز هو كمان في المستشفى
مازن، طب ب...

اسلام، خلاص هموت نفسي
مازن، طيب طيب خلاص بس بشرط
نظر إلى ريم التي كانت مستغربة تعلم انها سوف تدخل على اسوء مرحلة بحياتها ليكمل
مازن، ريم انتي موافقة
اسلام، يا عم هي هتلاقي احسن مني فين بس ادخل ياعم الشيخ
ادخل غيد الماذون وتمت اجرائات كتب الكتاب امسك اسلام الدفتر واتجه إلى ريم وامسك القلم واعطاها اياه وهو ينظر لها بخبث نظرت إلى توقيعه الذي كان هو مفتاح لبداية سجن جديد اخذت القلم و وقعت بجانب اسمه.

الماذون، بارك الله لكما وعليكم وزقكم بالذرية الصالحة
اتجه اسلام ليقبل راسها برقة ليتحدث بصوت منخفض
اسلام، مبروك يا مراتي
همست ريم بنبرة بكاء، بكرهك!
جلسو قليلا يمزحون على هذه الصدفة التي جمعت الاختين بالتزوج في مشفى وكان الضحك سيد الموقف
زينب، انا خلاص تعبت هروح البيت اعملك حاجة تاكليها واجبلك هدوم واجي تعالا يا مازن وصلني
مازن، ماشي وبعدها هطلع على الشركة اخلص كام حاجة وارجع.

خرج مازن وهو يساند والدته بينما قالت ليلي
ليلي، طب وانا هاخد ملك واروح البيت ننام شوية ونرجع
ملك، اه عشان تعبانه
ريم، اه يا حبيبتي انتي تعبتي معايا الفترة اللي فاتت تسلميلي يا رب
ليلي، وانا عندي كام رورو بالضبط دي هي رورو واحدة يلا تكير يا قلبي
اخذت ملك وغادرو لم يتبقى سوى همس وغيد واسلام غمز اسلام لغيد كي يغادر رفع غيد سبابته وابهامه بمعني انه يريد المقابل اموال نظر له اسلام بغيظ واوما موافق.

غيد، طب انا هروح اجيب حاجة نشربها تعالي يا هموس
ريم بتوتر، لااا طب طب ماتروح انتا واسلام وسبوني انا وهمس
تشبثت همس بغيد، لا انا مش بسيب غيد لوحدو ابدا
غيد، مش هنتاخر
سحب همس من يدها وخرج لينظر لها اسلام بخبث ازدادت مع نظراته دقات قلبها ابتلعت ريقها ليجلس على طرف الفراش ينظر اليها
اسلام، مراتي حبيبتي مبروك
ريم، الله ياخدك ياخي
اسلام، تؤتؤ وتبقي ارملة
ريم، يا ريت انتا عارف انتا عملت فيا إيه.

اسلام. طبعاً جميل ولازم ترديه لاني ساعدتك واتجوزتك كان ممكن اسيبك كده بس حرام اكتشفت ان...
ريم بسخرية، إيه قولي اكتشفت ان انتا عندك دم ولا جدعنه ولا سنه رجوله
نهض اسلام ببرود وهو يعض على شفتيه واتجه بجانبها ليضع مسرعاً يده اسفل راسها ممسكا به بقوة جعلها تتالم همس في اذنها بنبرة اثارت حنقتها
اسلام، ليه هو انا مش راجل ولا إيه
نظرت له بتقزز وقرف لتردف، انتا لو كنت راجل بجد مكنتش عملت كده.

نظر اسلام إلى عينها التي كانت تظهر القوة ولكن وجد داخلها فتاه اضعف من الضعف نفسه ليردف متسال
اسلام، تحبي اوريكي انا راجل ولا لا
نظرت له بسخرية واضحة ونبرة استهزاء، اه تقولي احب اوريكي انا راجل ولا لا فاكر ان دية رجولة تبقى غلطان لو دية الرجولة يبقو اتفو عليها وعلى اللي بدعها بس دية مش رجولة الرج...
سحب شعرها بقوة قبل ان تكمل لتنساب دموعها التي حاولت كتمها لتظهر قوتها ولكنها ظهرت.

اسلام، انا لو فعلا زي ما بتقولي كنت اقل واجب اقلو اديتك قلم ينيمك شهر هنا واوعي تفتكري ان انا بضحك يبقى طيب واهبل لا يا روحي في جزء انتي لسة مشفتوش ومفضلش انك تشوفيه لان وقتها هتكرهي نفسك
ريم، معتقدش هكرها اكتر من دلوقتي خصوصا بعد لمستك دية
اسلام بسخرية ضاحكا وهو يتحسس وجهها، تحبي اوريكي لمستي بتبقى عاملة ازاي
قبل ان تردف ريم دق الباب ليترك شعرها مسحت ريم دموعها لياذن اسلام بالدخول.

الدكتور، حمدلله على السلامة يا دكتور ريم
ريم، الله يسلم حضرتك
الدكتور وهو يتفحص الاوراق، لا بسم الله ماشاء الله دلوقتي اتحسنتي اوي ممكن على بعد بكرة نبقى نكتبلك خروج بس للاسف عندي خبر وحش
اسلام، خير يا دكتور
الدكتور، طبعا حضرتك عارفة ان انتي نزفتي كتير وكان لازم يتنقلك دم بس لما حللنا الدم عملو كمان اختبار هرموني واكتشفو ان كان في حمل بنسبة 7. 5%
اسلام. ازاي يا دكتور ممكن تفهمني.

الدكتور، حضرتك المدام لوجاية تكشف انها حامل عن طريق الاختبار الهرموني لو النسبة عدت ال5%يبقي في حمل هي كان معدل الحمل عندها بسيط جدا عشان كده مستحملش الدم اللي انفقد والبيبي اتوفي انا اسف
القى خبره اللاذع على مسامعهم لتعتلي وجه ريم الصدمة الكبرى فكانت تعتقد انه يهطر باحديث كاذبة ولكن كان للقدر لعبة اخرى.

كانا يقفا يشربان القليل من المشروبات عند الكفتيريا
همس، هي كده ريم هتيجي معانا البيت
غيد، اشمعنا
همس، هو مش انتا بتقول ان ريم اتجوزت اسلام يبقى لازم تروح تعيش مع اسلام عشان صفية قا...
غيد، ايوووة عندك انتي كنتي بتقعدي مع صفية بالساعات بترغو في إيه
همس، كانت بتقولي الست الشاطرة تحافظ علي بيتها وكلام كده
غيد وهو ياحذ رشفة من القهوه، اه هري الستات ده
همس، ها هتيجي معانا.

غيد، لا يا حبيبتي لما يحصل فرح هتبقى تيجي
همس، طب ليه انا معنديش فرح
غيد، وانتب عايزة فرح يا كتكوتة
مدت شفتيها بضيق، انتا رخم وانا مش كتكوته
ضحك على صغيرته الجميله التي خطفت قلبه ببرائتها الشديدة انها كالقطه الصغيرة في عالم ملئ بالذئاب.

نظرت همس إلى ضحكته بابتسامه فرحت من داخلها انها قادرة على اضحاكه ولكن ما عكر صفوها هو هاتان الممرضتان اللتان يتهامسان فيما بينهم على ضحكته وابتسامته نظرت لهم بغيظ لتسحب غيد من ذراعه وتهمس في اذنه
همس، البنتين اللي هناك دول
غيد، مالهم
همس، بيبصو عليك
غيد، طب عادي
همس، هو إيه ده اللي عادي مينفعش تبص عليك كده انا مش بحب حد يبص على حاجة بتاعتي ولا يجي جنبها وانتا بتاعي.

غيد، يا ست هو انتي اشترتيني من سوق عكاظ للعبيد ده انا حلو عشان كده بيبصو عليا
همس، طيب انا هروح لريم
غيد، يا بت استني مش هتعرفي
همس، لا هعرف ابعد
دفعت يده واتجهت بخطوات مهرولة مبتعدة عنه أعطى غيد النقود مسرعا إلى الرجل وذهب يلحقها
كانت تسير غير معيرة اهتمام لندائه لترتطم بكتف احد المارة
همس، ااااخ انا اسفة
الرجل، لا ولاا...
عبير، همس!
همس بفرح، عبير!

اقتربت همس محتضنته ولكن بحذر بسبب بطنها الكبير جاء غيد وهو يلهث
غيد، تعبتيني يا همس إيه ده ازيك يا عبير عاملة إيه
عبير، الحمد لله انتي بتعملي إيه هنا يا همس
غيد، اصل اختها هنا
عبير، الف سلامه عليها طارق جوزي
سلم عليه غيد بابتسامه معتذرا، انا اسف على الخبطة
طارق، لا عادي محصلش حاجة
عبير، انتا بتعمل إيه هنا يا دكتور
تعلقت همس بكتفه، غيد مستحيل يسبني تعرفي يا عبير انا كمان بقيت متجوزة زيك اتجوزت غيد.

عبير بصدمة، بجد!
ابتسم غيد وهو يحتضن صغيرته، اه اتجوزنا داخلين على شهر
عبير، الف الف مبروك معلش من ساعت ما اخدت الاجازة مش بروح عشان تعبانه
همس، وانتي هتجيبي البيبي امتى
عبير، بعد شهر يا حبيبتي هبقى اوريهولك
همس، ان شاء الله
غيد، طب مش عايزين نعطلكم عن اذنكم
القت همس السلام وسحبها غيد بغضب بسيط كي لا يخيفها
غيد، إيه اللي انتي عملتيه ده
همس، معملتش حاجة كنت بمشي وخبطت في جوز عبير.

غيد، يا سلام وانتي بتمشي ليه
همس، عشان انتا دايقتني
غيد، وان شاء الله بقى كل ما تدايقي هتمشي افرض ضعتي اعمل إيه انا
همس، هو انا اللي بدايق نفسي ولا انتا اللي دايقتني وبعدين ان...
غيد، همس بلاش كلام كتير اياكي تسبيني وتمشي مرة تانية ساعتها هدايقك بجد.

نظرت له بعين مدمعه فهذه مرته الاولى الذي يغضب عليها اتجهت بجانبه إلى الغرفة ندم غيد بشدة فهو يعرف كيف طبيعتها وكيف يجب ان يتصرف معها ولكن تهوره كان غباءًا منه ولكن لم يكن سوى تحت خوفه عليها
دخلت همس الغرفة وجدت مازن موجود ذهبت واقفة بجانبه وتمسكت به هذا مما اغاظ غيد بشدة احتضنها مازن من كتفها وطبع قبلته على راسها
مازن، حبيبتي
اسلام، اومال فين الحاجات اللي هنشربها
غيد، احنا شربنا.

اسلام، واحنا ولاد البطة السودة طااايب
مازن، خلاص يا جماعه انا كلمت الدكتور وقالي ان ريم تقدر تخرج انهرده مفيش خطر وان شاء الله لو كده بعد بكرة نبقى نتوجه على شرم
غيد، بس احنا لسة راجعين من البلد
اسلام، ياعم متسافرش انتا واحنا نسافر تيجي معانا يا هدهد
همس، ماشي
ريم، إيه ده مش انتي كنتي بتروحي مع غيد في اي حته إيه اللي قلب الموازين
نظرت له همس بغيظ ولم ترد
اسلام، اوبا شكل في خناقة في إيه.

همس، يا مازن انا عايزة انام معاك ومع ريم وماما
اسلام، الله اكبر قلبتي اخويا في ثانيه
جلس غيد على الكرسي ونظر لهم ببرود
غيد، تقول اي حاجة في الاخر هتيجي معايا
همس، لا هروح
مازن، في إيه يا حبيبتي
غيد، انا هروح دلوقتي
نهض غيد واتجه اليها
غيد. يلا عشان نمشي
همس، لا انا عايزة اقعد
غيد، امشي يا همس
هزت راسها نافيه فكان العناد هو سيد الموقف
غيد، يعني مش هتيجي
اسلام، مش هروح
همس، لا انا هقعد مع مازن وريم واسلام.

غيد، يعني مش هتيجي
هزت راسها بالايجاب ليسحبها على كتفه بقوه
همس، نزلني هقع نزلني
مازن، نزلها يا عم بلاش جنان
غيد، خلاص يا جدعان مراتي وانا هتصرف
خرج غيد من الغرفه واغلق الباب خلفه اتجه إلى السياره وضعها في السياره وجلس مكانه واغلق الباب باللوكر
جلست همس مستربعه على كرسي بغضب
همس، انا عايزة امشي
غيد، ماحنا ماشيين اهو
همس، لا رجعني عند ريم
غيد، انتي موجودة من الصبح اكيد تعبانه
همس، لا رجعني.

غيد، بس يا همس بس يا حبيبتي
همس، اوووف
تافافت همس بضجر حتى وصل غيد إلى المنزل
غيد، يلا انزلي
همس. مش نازلة
غيد، بطلي عناد وانزلي
همس، لا
غيد، بردو
نزل غيد وحملها مرة اخرى ولكن هذه المرة تعلقت همس في رقبتها
حملها وهو يصعد إلى الاعلى وكانت الكثير من الاعين تنظر اليهم منهم بحب والاخر بكره والثاني بغيرة
دخل غيد واغلق الباب برجله وانزلها على الارض وهو ينظر لها بغضب امسكها من ياقه بلوزتها وهو يردف.

غيد، اعمل فيكي إيه قوليلي انتي اعمل فيكي إيه
اقتربت منه وهمست في اذنه
همس، جبلي ايس كريم
غيد، يابت اعمل فيكي إيه
همس، قولتلك جبلي ايس كريم
غيد، مااااااشي
حملها غيد على ظهرها والقاها على الاريكة وبدا يزغزغها لتطلق العنان لضحكتها الرنانه
غيد، انا هوريكي الايس كريم اهو
همس، ههههههههه سبني بقااههههههههه
غيد، مش عايزة ايس كريم خدي ايس كريم
همس، ههههههههه طب خلاص خلاص
غيد. مااشي ياختي بس لو عملتي كده تاني.

همس، هتعمل إيه
غيد، هوريكي
اعاد حركت يداه لتضحك مرة اخرى
همس. طيب طيب مش هعمل كده تاني
اطلق الجرس رناته مقاطعاً لحظاتهم السعيدة ابتعد هنا وهو ينظر لها بضحك
غيد، استني بس اشوف مين وارجع تاني اوريكي
همس، ههههههههه مش هتقدر
غيد، يابت متخلنيش اجيلك واسيب الباب
همس، لا لا خلاص روح شوف في إيه
اتجه غيد إلى الباب ليجد والدته اختفت ابتسامه همس عندما وجدت والدته نهضت من مكانها فزعة
غيد باستغراب، اهلا يا ماما اتفضلي.

ماجدة بجدية، انا مش جاية لوحدي
غيد، طب اتفضلي
دخلت ماجدة وخلفها ماهي انصدمت همس وتسلل شعاع الخوف إلى قلبها
غيد، نعم ياماما
ماجدة، كنت عيزاك في موضوع
رمقت همس بنظرة غضب
ماجدة، بس لوحدنا
غيد، قولي يا ماما همس مش غريبة
ماجدة، لا انا عيزاك لوحدنا موضوع عائلي
اتجه غيد إلى همس وامسك يديها
غيد، حبيبتي همس ممكن تنزلي تقعدي مع ليلي شوية
اومات له وهمست بخوف، غيد انا خايفة
ابتسم وطبع قبله على راسها، متخافيش يا حبيبتي.

نزلت همس وطرقت الباب بخفة لتفتح ليلي
ليلي، بنت حلال تعالي اتفرجي معانا مسرح مصر لسة شغال.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة