قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية حب تحت مسمى العلاج للكاتبة رهف سيد الفصل العاشر

رواية حب تحت مسمى العلاج للكاتبة رهف سيد الفصل العاشر

رواية حب تحت مسمى العلاج للكاتبة رهف سيد الفصل العاشر

دخل ابراهيم إلى الغرفة وهو يحمل عباءة
ابراهيم، بصي انا قولت لسمير انك عيانة بسبب الحمل وهتاخدي اذن لحد الساعة 8 بليل
عبير، طب هنعمل إيه
ابراهيم، بصي انتي تخرجي من هنا جري على الباب الخلفي اكون انا خرجت مع همس وتركبي تاكسي وتروحي جري على غيد وبسرعة يا عبير
خرجت عبير مسرعة بينما لبست همس عبائتها اخذها ابراهيم إلى الباب الخلفي
عبير. طب هنعمل إيه دلوقتي.

ابراهيم، يلا اطلعو عند فلة غيد يا عبير وخدي بالك من همس كويس
اوقفت عبير تاكسي وركبت هي وهمس
امسكت همس يدها بخوف
همس، انا خايفة يا عبير
عبير، متخافيش يا حبيبتي
نزل الاثنان امام فلة الهواري
همس، الله إيه البيت الكبير الحلو ده عامل زي قصر الاميرات
عبير، هههههه طب يلا ندخل بسرعة
دخل الاثنان إلى الفلة كان الجميع مجتمع في غرفة غيد كالعادة
ماجدة، مش هتاكول
غيد، مليش نفس والله
رن جرس الفلة
اسلام، هروح افتح.

اتجه اسلام إلى الباب كي يفتحه
اسلام، نعم مين حضرتكم
عبير، دكتور غيد موجود
همس، انا عايزة اشوف غيد لو سمحت
اسلام، اتفضلو
دخل الاثنان كانت همس متمسكة بيد عبير خائفة
عبير، متخافيش يا هموسة ادينا جينا لغيد اهو
دخل اسلام إلى غيد باستغراب
ليلي، مين
اسلام، غيد غيد في مزتين برة بس في واحدة صاااروخ ارض جوي
ليلي، يادي الفضايح يادي الكارثة بنات عندنا في البيت ناولني البندقة يا هريدي لازم اتاويك بايدي يا غيد.

غيد، هههه خليني اشوف مين اللي برة
فتح اسلام الباب ليردف
اسلام، اتفضلو
دخلت همس بخوف هي وعبير ما ان رات غيد حتى ركضت اليه واحتضنته بقوة تفاجا كل من كان في الغرفة اقترب اسلام من ليلي
ليلي، انتا شايف اللي شايفو
اسلام، انتي اللي شايفة اللي انا شايفو
ملك، انتو الاتنين شايفين اللي انا شايفاه
اسلام، ليلي، اااااااه
كان غيد يشعر ان قلبة قد عاد اليها ملس على ضهرها بهدؤ وحب
عبير، ازيك يا غيد دلوقتي.

ابتعد غيد عن حضنها، الحمد لله يا عبير انتي اللي عاملة إيه
عبير، تمام الحمد لله
غيد، ازيك يا هموسة عاملة إيه
همس، وحشتني اووي يا غيد انتا عامل إيه
غيد، انا كويس بعد ما شفتك (ثم وجهه حديثة لعبير) انتو جيتو ازاي وازاي خرجت همس من المستشفى
عبير، كلو بمساعدة دكتور ابراهيم همس كانت رافضة ان هي تاكول ولا تشرب الدوا إلا لما تيجي
نظر لها غيد بعتاب، كده يا همس ازعل منك دلوقتي
همس، لا مش بحبك تزعل مني.

ماهي، مش تعرفنا على الاخت
غيد، دية همس المريضة بتاعتي
اسلام، اااااه مالها طب ما كنت دخلت يخربيت العسل اللي فيه
ليلي، اه والله يا واد يا سوسو ده البت فورتيكة يابني
غيد بحدة، انا بقول مش نخرص نكتم
ملك، انتي اسمك إيه
همس، انا همس
اسلام، وانا اسلام يا هموسة يلا قوليلي يا اسلام
غيد، اسلاااام اعدل وروح هات حاجة يشربوها اقعدي يا عبير
جلست عبير وهي تضحك بينما اردفت ليلي.

ليلي، تعرف يا غيد اقسم بالله وانا بنت حبيتها اومال لو كنت ولد بقى إيه يا اوس اوس
اسلام، اوس أوس إيه بس بقولك يا همس
همس، نعم
اسلام، انتي مرتبطة يا عسل
همس لغيد، مرتبطة ازاي يا غيد
غيد، اسلام اتعدل بس يا حبيبتي متسمعيش كلامه
عبير، يلا بقى يا همس خدي الدوا مش شفتي غيد خلاص
غيد، لا لا مينفعش تخدو من غير ما تاكول ماما انتي مش محضرة الغدا يلا نتغدا سوا
ماجدة، إيه هتاكول
غيد، هناكول كلنا.

لوت ماجدة شفتيها بسخرية، اشمعنا هتاكول دل...
ليلي متفادية الموقف، خلاص يا ماما انتي هتسدي نفسو يعني يلا يا حبيبتي
ماجدة، تعالي يا ماهي يا حبيبتي
ماهي، يلا يا انطي نورتي يا همس
همس، نورت ازاي اللمبة هي اللي منورة انتي غبية
خرجت ماهي وهي تموت غيظاً بينما قال اسلام
اسلام، جدعة يا بت يا همس
همس، مش هتيجي المستشفى يا غيد
غيد، بكرة باذن الله هبقى عندك خلاص يا ستي
همس. مين دول بقى.

غيد، بصي دية ليلي اختي اصغر واحدة
ليلي، ازيك يا همس عاملة إيه
همس، حمدلله
غيد، ودة اسلام اخويا اللي بعدي
اسلام، اهلا يا مُزّة
همس، هو عايز ياكول موز ولا إيه
غيد، انا هوريه الموز بس اما اقوم ودية بقى ملوكة اصغر شعنونة في البيت
همس، في بنت كده كانت هناك مين دية
غيد، اه دية بنت خالتي
ماهي، يلا يا جماعة الاكل جاهز
نهض غيد من على الفراش
اسلام، اساعدك
همس، لا انا هساعدو
امسكت همس يده واتجهو إلى الخارج.

اسلام، طب ماتيجي تساعديني يا هموسة
غيد، وبعدين معاك يا اسلام
همس، هو انتا تعبان عشان اساعدك
اسلام. اااااه
غيد، تعالي يا عبير انتي وهمس وانتا يا اسلام صبرك بس اما يمشو
جلس الجميع على الطاولة جائت ماهي لتجلس بجانبة ولكن سبقتها همس بجانبة وفي الجانب الاخر ليلي جلست ماهي بجانب ماجدة
ماهي، شوفتي يا انطي غيد سحبها عشان تقعد جمبو
ماجدة، مش مهم يا ميمي دية ضيفة شوية وهتمشي
حمل غيد الطعام و وضعه بصحن همس.

غيد، يلا كلي انتي بقالك يومين مش بتاكلي
اسلام. اخص عليكي يا هموسة يومين مش بتاكلي ليه
غيد، هو حد عينك النائب بتاعها ولا كنت لسانها وانا مش واخد بالي
همس، طب يلا كُلّ انتا يا غيد ولا انا أأكلك زي ما بتاكلني زمان
ليلي، العب انتا بتاكلها بايدك يا غوغو
اسلام، اخص عليك وانا اللي اخوك بقالي 27 سنه عمرك عمرك ما اكلتني بصباعك حتى
همس، لا غيد مش بياكل حد غيري
ماجدة. ليه بقى ان شاء الله
غيد، مفيش يا ماما.

امسكت همس الملعقة وضعت بها القليل من الارز واطعمت غيد ابتسم غيد برحب
غيد، كلي انتي بقى عشان متتعبيش
بدا الجميع بالاكل ولم يخلو من مزحات اسلام و برائة همس انتهو من الغداء واتجه الجميع إلى غرفة غيد ماعدا ماجدة التي ذهبت إلى غرفتها وعبير التي اصر غيد على مرواحها
همس، انتا عسول اوي يا اسلام
اسلام، ده انتي اللي عسولة اوي يا همس وطلعتي كيوت وجميلة اوي
ليلي، اه فعلاً عسولة وخفيفة مش زي بعض الناس.

صفقت همس بيدها معاً، انا فرحانة اوي اني هنا
ماهي، انتي مش هتمشي ولا إيه اصل الوقت بقى متاخر الساعة 9
شهقت همس بخوف، انا عايزة ارجع البيت بتاعي عشان عمو ابراهيم قال الساعة 8 لازم ابقى في البيت
غيد، متخافيش يا حبيبتي انا كلمت ابراهيم وقالي ان سمير مّشيّ ومش موجود في المستشفى
ملك، طب انا عندي فكرة إيه رايك يا همس تنامي معايا في الاوضة
ليلي، ممكن إيه رايك بجد يا همس تباتي هنا معانا.

اسلام، والله فكرة انا موافق
ماهي، بس ازاي تبات مينفعش تفضل في بيت في شباب ولا إيه رايكم
اسلام، بقى كده كلام ماهي مظبوط يا جماعة خلاص همس وليلي وملك يطلعو يباتو فوق وانا وغيد نفضل هنا صح يا لولي
ليلي، اشطا عليك يا اوس اوس لما تفتح دماغك
غيد، ماشاء الله انتو عمالين تقولو تبات فين خلاص قررتو هتبات فين وهتقعد فين مين اللي اداكم الاذن انها هتبات
همس، صح انا...
ليلي، لا والنبي يا هموسة مترفضيش عشان خاطري.

همس، مش هينفع يا ليلي انا عايزة ارجع بيتي رجعني يا غيد
ماهي. هو كان السواق بتاعك
اسلام، انا اوصلك يا هموس ولا تزعلي
غيد، هقوم البس واجي اوصلك يا حبيبتي حالاً
اسلام، انتا مش عيان
غيد، كنت كنت عيان لكن بعدما شفت همس خفيت
نهض غيد ليبدل ثيابة ثم عاد ودعت همس الجميع وركبت مع غيد سيارته
همس، تعرف انا فرحانة جدا يا غيد عشان خرجت وقعدت مع اخواتك
غيد، طب واخواتك انتي يا همس مش عايزة تقعدي معاهم.

همس بتفكير، امممممم بشرط انتا تبقى معايا
غيد، ماشي يا ستي يلا وصلنا المستشفى
نزل الاثنان واتجهو إلى الباب الخلفي الذي خرجت منه همس اوصلها إلى غرفتها ثم اخرج ملابسها من الخزانة واعطاها لها دخلت همس إلى الحمام وابدلت ثيابها خرجت وهي تزفر بضيق
همس، غيد انا عايزة اقعد على التلفون بتاعي
غيد، الساعة داخلة على 10 يا هموس لازم ننام
همس، طب انتا بكرة هتيجي
غيد، ايوة يا حبيبتي.

اتجه غيد إلى الخزانة كي يدخل العابها شعرت همس كان وسادتها تتحرك
همس، غيد المخدة بتتحرك
غيد، مخدة إيه اللي تتحرك يا حبيبتي يمكن بتتخيلي
نظرت همس جيداً، لا يا غيد في حاجة بتحركها همس مش كدابة
وبدات في البكاء ملس غيد على شعرها
غيد، يا حبيبتي مفيش حاجة متهيالك
همس، لا والله انا شفت حاجة بتتحرك
غيد، طب شوفي كده
اتجه غيد إلى الوسادة وحملها
غيد وهو ينظر لها، شوفتي مفيش حاجة.

وضعت همس يدها على فمها بخوف شديد نظر غيد إلى الفراش وجد عليه حيه صغيرة تتلوى على الفراش القى الوسادة على الارض وابتعد
همس ببكاء، تعبان
اشار غيد لها بالصمت واتجه إلى الطاولة واخذ السكينة الموضوعة للطعام واقترب بهدؤ من هذا الثعبان
همس، غيد تعالا هنا عشان خاطري
غيد، استني انتي
بدا يسير ببطى حتى اقترب منها ثم رفع السكين ليطعن به الحية ثم القاها على الارض بسرعة.

ما ان رات هذا لم تتحمل لتسقط على الارض مغشية عليها اتجه غيد اليها مباشرة وهو يحاول افاقتها اخذ كوب الماء والقاه على وجهها بهدؤ لتشهق
غيد، انتي كويسة يا همس
بكت همس وتشبثت باحضانه
همس، انا خايفة اوي يا غيد
غيد، متخافيش يا همس خلاص مفيش حاجة
همس، خليك جنبي عشان خاطري
طبع قبلة على راسه مهدا من روعها، انا جنبك
كان يشعر بالخوف عليها بشدة فهذه ثاني مرة تحاول ان تُغتال وتقتل لذنب لم تقترفة همس في نفسة.

غيد، مافيا الادوية تاني
ساعدها غيد على النهوض واجلسها على الاريكة كي يهداها
هاتفه اخاه كي يجاوبه عن تاخرة كانت همس ممدة جسدها على الاريكة وراسها على رجليه خاف غيد ان يزعجها صوت هاتفه فاجاب بعيداً عنها
اسلام، إيه يا عم عجبتك القعدة
غيد بجدية، اسلام مش وقت هزار
اسلام، في إيه يابني
غيد، تعالا على المستشفى بس من الباب الخلفى
اسلام، والكاميرات
غيد، الكاميرات بايزة بقالها شهرين ومفيش حارس.

اسلام، خلاص جاي اهو بس في إيه
غيد، لما تيجي هقولك
اقفل معه ثم عاد يجلس بجانب اميرته النائمة حتى هاتفه اخاه متسائلاً رقم الغرفة قليلاً ثم وجد اسلام يدخل
اسلام، في إيه
اشار له غيد بالصمت واتجهو بعيداً عنها ليردف غيد
غيد، همس
اسلام، مالها
غيد، همس كانت هتموت انهرده
اسلام، ازاي انتا بتهزر صح
غيد، بص جمب السرير
نظر اسلام لتنفتح عيناه على مصرعهما
اسلام. ده تعبان
غيد، كان محطوط تحت المخدة بتاعتها.

اسلام، وهنعمل إيه لازم نبلغ البوليس ونسيب هما يحققو وانتا عارف ان هي مستهدفه من المافيا وممكن المرة دية نفدت بس المرة الجاية منعرفش
غيد، لا مش هبلغ همس لسة عيانة همس لما شافت التعبان اغمى عليها جسمها لسة ضعيف
اسلام، اومال هنعمل إيه
غيد، انتا بكرة تجيب ناس تركبلي كاميرات في الاوضة تمام والكاميرات يبقى ليها ابلكيشن على الفون عشان ابقى ادخل في اي وقت وانا مش معاها.

اسلام بتحذير، غيد انتا مجرد دكتور مش مسوؤل عن همس احنا لازم نبلغ
غيد، لا يا اسلام
اسلام، انتا عارف ان لو حد عرف هتتعرض لمُسأله قانونية لان انتا ملكش اي صلاحية انك تحط كاميرات في اوضتها
تنهد بضيق شديد، عارف يا اسلام انا بّحس همس مسوؤلة مني في حاجة غريبة كده بتشدني ليها مش عارف
اسلام، غيد انتا اتجننت ده ا
الفصل العاشر
دخل ابراهيم إلى الغرفة وهو يحمل عباءة.

ابراهيم، بصي انا قولت لسمير انك عيانة بسبب الحمل وهتاخدي اذن لحد الساعة 8 بليل
عبير، طب هنعمل إيه
ابراهيم، بصي انتي تخرجي من هنا جري على الباب الخلفي اكون انا خرجت مع همس وتركبي تاكسي وتروحي جري على غيد وبسرعة يا عبير
خرجت عبير مسرعة بينما لبست همس عبائتها اخذها ابراهيم إلى الباب الخلفي
عبير. طب هنعمل إيه دلوقتي
ابراهيم، يلا اطلعو عند فلة غيد يا عبير وخدي بالك من همس كويس
اوقفت عبير تاكسي وركبت هي وهمس.

امسكت همس يدها بخوف
همس، انا خايفة يا عبير
عبير، متخافيش يا حبيبتي
نزل الاثنان امام فلة الهواري
همس، الله إيه البيت الكبير الحلو ده عامل زي قصر الاميرات
عبير، هههههه طب يلا ندخل بسرعة
دخل الاثنان إلى الفلة كان الجميع مجتمع في غرفة غيد كالعادة
ماجدة، مش هتاكول
غيد، مليش نفس والله
رن جرس الفلة
اسلام، هروح افتح
اتجه اسلام إلى الباب كي يفتحه
اسلام، نعم مين حضرتكم
عبير، دكتور غيد موجود.

همس، انا عايزة اشوف غيد لو سمحت
اسلام، اتفضلو
دخل الاثنان كانت همس متمسكة بيد عبير خائفة
عبير، متخافيش يا هموسة ادينا جينا لغيد اهو
دخل اسلام إلى غيد باستغراب
ليلي، مين
اسلام، غيد غيد في مزتين برة بس في واحدة صاااروخ ارض جوي
ليلي، يادي الفضايح يادي الكارثة بنات عندنا في البيت ناولني البندقة يا هريدي لازم اتاويك بايدي يا غيد
غيد، هههه خليني اشوف مين اللي برة
فتح اسلام الباب ليردف
اسلام، اتفضلو.

دخلت همس بخوف هي وعبير ما ان رات غيد حتى ركضت اليه واحتضنته بقوة تفاجا كل من كان في الغرفة اقترب اسلام من ليلي
ليلي، انتا شايف اللي شايفو
اسلام، انتي اللي شايفة اللي انا شايفو
ملك، انتو الاتنين شايفين اللي انا شايفاه
اسلام، ليلي، اااااااه
كان غيد يشعر ان قلبة قد عاد اليها ملس على ضهرها بهدؤ وحب
عبير، ازيك يا غيد دلوقتي
ابتعد غيد عن حضنها، الحمد لله يا عبير انتي اللي عاملة إيه
عبير، تمام الحمد لله.

غيد، ازيك يا هموسة عاملة إيه
همس، وحشتني اووي يا غيد انتا عامل إيه
غيد، انا كويس بعد ما شفتك (ثم وجهه حديثة لعبير) انتو جيتو ازاي وازاي خرجت همس من المستشفى
عبير، كلو بمساعدة دكتور ابراهيم همس كانت رافضة ان هي تاكول ولا تشرب الدوا إلا لما تيجي
نظر لها غيد بعتاب، كده يا همس ازعل منك دلوقتي
همس، لا مش بحبك تزعل مني
ماهي، مش تعرفنا على الاخت
غيد، دية همس المريضة بتاعتي.

اسلام، اااااه مالها طب ما كنت دخلت يخربيت العسل اللي فيه
ليلي، اه والله يا واد يا سوسو ده البت فورتيكة يابني
غيد بحدة، انا بقول مش نخرص نكتم
ملك، انتي اسمك إيه
همس، انا همس
اسلام، وانا اسلام يا هموسة يلا قوليلي يا اسلام
غيد، اسلاااام اعدل وروح هات حاجة يشربوها اقعدي يا عبير
جلست عبير وهي تضحك بينما اردفت ليلي
ليلي، تعرف يا غيد اقسم بالله وانا بنت حبيتها اومال لو كنت ولد بقى إيه يا اوس اوس.

اسلام، اوس أوس إيه بس بقولك يا همس
همس، نعم
اسلام، انتي مرتبطة يا عسل
همس لغيد، مرتبطة ازاي يا غيد
غيد، اسلام اتعدل بس يا حبيبتي متسمعيش كلامه
عبير، يلا بقى يا همس خدي الدوا مش شفتي غيد خلاص
غيد، لا لا مينفعش تخدو من غير ما تاكول ماما انتي مش محضرة الغدا يلا نتغدا سوا
ماجدة، إيه هتاكول
غيد، هناكول كلنا
لوت ماجدة شفتيها بسخرية، اشمعنا هتاكول دل...

ليلي متفادية الموقف، خلاص يا ماما انتي هتسدي نفسو يعني يلا يا حبيبتي
ماجدة، تعالي يا ماهي يا حبيبتي
ماهي، يلا يا انطي نورتي يا همس
همس، نورت ازاي اللمبة هي اللي منورة انتي غبية
خرجت ماهي وهي تموت غيظاً بينما قال اسلام
اسلام، جدعة يا بت يا همس
همس، مش هتيجي المستشفى يا غيد
غيد، بكرة باذن الله هبقى عندك خلاص يا ستي
همس. مين دول بقى
غيد، بصي دية ليلي اختي اصغر واحدة
ليلي، ازيك يا همس عاملة إيه
همس، حمدلله.

غيد، ودة اسلام اخويا اللي بعدي
اسلام، اهلا يا مُزّة
همس، هو عايز ياكول موز ولا إيه
غيد، انا هوريه الموز بس اما اقوم ودية بقى ملوكة اصغر شعنونة في البيت
همس، في بنت كده كانت هناك مين دية
غيد، اه دية بنت خالتي
ماهي، يلا يا جماعة الاكل جاهز
نهض غيد من على الفراش
اسلام، اساعدك
همس، لا انا هساعدو
امسكت همس يده واتجهو إلى الخارج
اسلام، طب ماتيجي تساعديني يا هموسة
غيد، وبعدين معاك يا اسلام.

همس، هو انتا تعبان عشان اساعدك
اسلام. اااااه
غيد، تعالي يا عبير انتي وهمس وانتا يا اسلام صبرك بس اما يمشو
جلس الجميع على الطاولة جائت ماهي لتجلس بجانبة ولكن سبقتها همس بجانبة وفي الجانب الاخر ليلي جلست ماهي بجانب ماجدة
ماهي، شوفتي يا انطي غيد سحبها عشان تقعد جمبو
ماجدة، مش مهم يا ميمي دية ضيفة شوية وهتمشي
حمل غيد الطعام و وضعه بصحن همس
غيد، يلا كلي انتي بقالك يومين مش بتاكلي.

اسلام. اخص عليكي يا هموسة يومين مش بتاكلي ليه
غيد، هو حد عينك النائب بتاعها ولا كنت لسانها وانا مش واخد بالي
همس، طب يلا كُلّ انتا يا غيد ولا انا أأكلك زي ما بتاكلني زمان
ليلي، العب انتا بتاكلها بايدك يا غوغو
اسلام، اخص عليك وانا اللي اخوك بقالي 27 سنه عمرك عمرك ما اكلتني بصباعك حتى
همس، لا غيد مش بياكل حد غيري
ماجدة. ليه بقى ان شاء الله
غيد، مفيش يا ماما.

امسكت همس الملعقة وضعت بها القليل من الارز واطعمت غيد ابتسم غيد برحب
غيد، كلي انتي بقى عشان متتعبيش
بدا الجميع بالاكل ولم يخلو من مزحات اسلام و برائة همس انتهو من الغداء واتجه الجميع إلى غرفة غيد ماعدا ماجدة التي ذهبت إلى غرفتها وعبير التي اصر غيد على مرواحها
همس، انتا عسول اوي يا اسلام
اسلام، ده انتي اللي عسولة اوي يا همس وطلعتي كيوت وجميلة اوي
ليلي، اه فعلاً عسولة وخفيفة مش زي بعض الناس.

صفقت همس بيدها معاً، انا فرحانة اوي اني هنا
ماهي، انتي مش هتمشي ولا إيه اصل الوقت بقى متاخر الساعة 9
شهقت همس بخوف، انا عايزة ارجع البيت بتاعي عشان عمو ابراهيم قال الساعة 8 لازم ابقى في البيت
غيد، متخافيش يا حبيبتي انا كلمت ابراهيم وقالي ان سمير مّشيّ ومش موجود في المستشفى
ملك، طب انا عندي فكرة إيه رايك يا همس تنامي معايا في الاوضة
ليلي، ممكن إيه رايك بجد يا همس تباتي هنا معانا.

اسلام، والله فكرة انا موافق
ماهي، بس ازاي تبات مينفعش تفضل في بيت في شباب ولا إيه رايكم
اسلام، بقى كده كلام ماهي مظبوط يا جماعة خلاص همس وليلي وملك يطلعو يباتو فوق وانا وغيد نفضل هنا صح يا لولي
ليلي، اشطا عليك يا اوس اوس لما تفتح دماغك
غيد، ماشاء الله انتو عمالين تقولو تبات فين خلاص قررتو هتبات فين وهتقعد فين مين اللي اداكم الاذن انها هتبات
همس، صح انا...
ليلي، لا والنبي يا هموسة مترفضيش عشان خاطري.

همس، مش هينفع يا ليلي انا عايزة ارجع بيتي رجعني يا غيد
ماهي. هو كان السواق بتاعك
اسلام، انا اوصلك يا هموس ولا تزعلي
غيد، هقوم البس واجي اوصلك يا حبيبتي حالاً
اسلام، انتا مش عيان
غيد، كنت كنت عيان لكن بعدما شفت همس خفيت
نهض غيد ليبدل ثيابة ثم عاد ودعت همس الجميع وركبت مع غيد سيارته
همس، تعرف انا فرحانة جدا يا غيد عشان خرجت وقعدت مع اخواتك
غيد، طب واخواتك انتي يا همس مش عايزة تقعدي معاهم.

همس بتفكير، امممممم بشرط انتا تبقى معايا
غيد، ماشي يا ستي يلا وصلنا المستشفى
نزل الاثنان واتجهو إلى الباب الخلفي الذي خرجت منه همس اوصلها إلى غرفتها ثم اخرج ملابسها من الخزانة واعطاها لها دخلت همس إلى الحمام وابدلت ثيابها خرجت وهي تزفر بضيق
همس، غيد انا عايزة اقعد على التلفون بتاعي
غيد، الساعة داخلة على 10 يا هموس لازم ننام
همس، طب انتا بكرة هتيجي
غيد، ايوة يا حبيبتي.

اتجه غيد إلى الخزانة كي يدخل العابها شعرت همس كان وسادتها تتحرك
همس، غيد المخدة بتتحرك
غيد، مخدة إيه اللي تتحرك يا حبيبتي يمكن بتتخيلي
نظرت همس جيداً، لا يا غيد في حاجة بتحركها همس مش كدابة
وبدات في البكاء ملس غيد على شعرها
غيد، يا حبيبتي مفيش حاجة متهيالك
همس، لا والله انا شفت حاجة بتتحرك
غيد، طب شوفي كده
اتجه غيد إلى الوسادة وحملها
غيد وهو ينظر لها، شوفتي مفيش حاجة.

وضعت همس يدها على فمها بخوف شديد نظر غيد إلى الفراش وجد عليه حيه صغيرة تتلوى على الفراش القى الوسادة على الارض وابتعد
همس ببكاء، تعبان
اشار غيد لها بالصمت واتجه إلى الطاولة واخذ السكينة الموضوعة للطعام واقترب بهدؤ من هذا الثعبان
همس، غيد تعالا هنا عشان خاطري
غيد، استني انتي
بدا يسير ببطى حتى اقترب منها ثم رفع السكين ليطعن به الحية ثم القاها على الارض بسرعة.

ما ان رات هذا لم تتحمل لتسقط على الارض مغشية عليها اتجه غيد اليها مباشرة وهو يحاول افاقتها اخذ كوب الماء والقاه على وجهها بهدؤ لتشهق
غيد، انتي كويسة يا همس
بكت همس وتشبثت باحضانه
همس، انا خايفة اوي يا غيد
غيد، متخافيش يا همس خلاص مفيش حاجة
همس، خليك جنبي عشان خاطري
طبع قبلة على راسه مهدا من روعها، انا جنبك
كان يشعر بالخوف عليها بشدة فهذه ثاني مرة تحاول ان تُغتال وتقتل لذنب لم تقترفة همس في نفسة.

غيد، مافيا الادوية تاني
ساعدها غيد على النهوض واجلسها على الاريكة كي يهداها
هاتفه اخاه كي يجاوبه عن تاخرة كانت همس ممدة جسدها على الاريكة وراسها على رجليه خاف غيد ان يزعجها صوت هاتفه فاجاب بعيداً عنها
اسلام، إيه يا عم عجبتك القعدة
غيد بجدية، اسلام مش وقت هزار
اسلام، في إيه يابني
غيد، تعالا على المستشفى بس من الباب الخلفى
اسلام، والكاميرات
غيد، الكاميرات بايزة بقالها شهرين ومفيش حارس.

اسلام، خلاص جاي اهو بس في إيه
غيد، لما تيجي هقولك
اقفل معه ثم عاد يجلس بجانب اميرته النائمة حتى هاتفه اخاه متسائلاً رقم الغرفة قليلاً ثم وجد اسلام يدخل
اسلام، في إيه
اشار له غيد بالصمت واتجهو بعيداً عنها ليردف غيد
غيد، همس
اسلام، مالها
غيد، همس كانت هتموت انهرده
اسلام، ازاي انتا بتهزر صح
غيد، بص جمب السرير
نظر اسلام لتنفتح عيناه على مصرعهما
اسلام. ده تعبان
غيد، كان محطوط تحت المخدة بتاعتها.

اسلام، وهنعمل إيه لازم نبلغ البوليس ونسيب هما يحققو وانتا عارف ان هي مستهدفه من المافيا وممكن المرة دية نفدت بس المرة الجاية منعرفش
غيد، لا مش هبلغ همس لسة عيانة همس لما شافت التعبان اغمى عليها جسمها لسة ضعيف
اسلام، اومال هنعمل إيه
غيد، انتا بكرة تجيب ناس تركبلي كاميرات في الاوضة تمام والكاميرات يبقى ليها ابلكيشن على الفون عشان ابقى ادخل في اي وقت وانا مش معاها.

اسلام بتحذير، غيد انتا مجرد دكتور مش مسوؤل عن همس احنا لازم نبلغ
غيد، لا يا اسلام
اسلام، انتا عارف ان لو حد عرف هتتعرض لمُسأله قانونية لان انتا ملكش اي صلاحية انك تحط كاميرات في اوضتها
تنهد بضيق شديد، عارف يا اسلام انا بّحس همس مسوؤلة مني في حاجة غريبة كده بتشدني ليها مش عارف
اسلام، غيد انتا اتجننت ده اكيد شفقة انتا مستحيل تبقى بتحبها
غيد، بحبها! كيد شفقة انتا مستحيل تبقى بتحبها
غيد، بحبها!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة