قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية حب تحت مسمى العلاج للكاتبة رهف سيد الفصل الخامس

رواية حب تحت مسمى العلاج للكاتبة رهف سيد الفصل الخامس

رواية حب تحت مسمى العلاج للكاتبة رهف سيد الفصل الخامس

اسلام بصدمة، مافيا الادوية!؟ 9
ماجد، اااه
اسلام، طب ممكن اشوف الملف بتاع العملية دية
ماجد، هتلاقيه في الارشيف بس معرفش هيرضو يدهولك ولا إيه
اسلام، لا والنبي ياشيخ ده انا عايزو ضروري وبعدين فكر معايا كدا لو مثلاً اخويا نجح في اللي هو بيعملو ده مش هيفتح ملف القضية زي مابتقولو هي اللي شاهده على الجريمة
ماجد، فكك بس من الحوار ده كلو تعالا انا اعرف حد في الارشيف ممكن يدينا الملف بس متقولش لحد.

اسلام، عييب.

بدا بطرق الباب وهو يدعو بداخلة ان يوافق على علاجة لهذه الحالة حتى سمع صوت الاذن من الداخل
غيد، صباح الخير يا دكتور
سمير، صباح النور يا دكتور غيد نعم!
غيد، احم احم يا دكتور اصل موضوع امبارح بت...
سمير مقاطعاً، دكتور غييد! اظن احنا اتكلمنا في الموضوع ده الحالة دية، حالة خااصة ومينفع...

غيد، يا دكتور افهم بس حضرتك لو دلوقتي انتا ادتني الحالة دية ولو لقدر الله يعني انا نجحت في شفائها وصحيت من الغيبوبة مش صح الموضوع ده هيتنشر وهيجي دكاترة كتييير مشهورين عشان يشوفو الحالة بعد ما تم شفائها وساعتها المستشفى هتتشهر ونسبة الدخل بتاعت المستشفى هتزيد صح ولا إيه.

كان غيد بهذا الدهاء ليستغل حب سمير للمال وجشعة وطمعة لكي يأخذ مراده
سمير، كلامك مضبوط
غيد، يعني اخد الحالة
سمير، بس لو...
غيد، اعتمد على الله ثم علييا
سمير، اتفضل يا دكتور غيد
غيد، طب هبدا بالحالة امتى
سمير، من انهرده لو عايز
غيد. انا متشكر اوووي يا دكتور عن اذنك
سمير. اتفضل
خرج غيد فرح للغاية وجد ابراهيم يخرج من غرفته
غيد بلهفةٍ، دكتور ابراهيم وافق وافق.

ابراهيم، في إيه يابني اهدي كده وبعدين قولي يا ابراهيم بس مين ده اللي وافق
غيد، دكتور سمير وافق اني اعالج همس
ابراهيم، سمير جلدة وافق
غيد بضحك، سمير ايية؟!
ابراهيم، ده شهرتو في المستشفى وبعدين ده انتا عملت معجزة وافق ازاي
غيد، جيت على نقطه الضعف
ابراهيم، اللي هي الفلوس
غيد، ايوة لو همس خفت المستشفى هتتشهر والكلام ده
ابراهيم، لا جدع ياااض ها هتبدا امتى.

غيد، اول حاجة هطلب التحليلات بتاعتها وهاخد ملفها معايا وبكرة هروح لاهلها اعرف تفاصيل عن طفولتها يمكن ده يساعدني لعلاجها
ابراهيم، طب تعالا نروح نشوف عبير هنلاقيها في اوضة الممرضات وهي اللي مشرفة عن حالة همس وأكيد تعرف كل حاجة عنها
غيد، يلا
اتجه غيد وقلبه ملئ بالسعادة لموافقة سمير على علاجة لهمس.

مازن، يعني انتا شايف ان ده مناسب، خلاص هيجي امتى، بكرة الساعة 2 الظهر هبقى في انتظاره، ماشي سلام
زينب، مين ده اللي هتبقى في انتظارة
مازن، ده دكتور جديد في المستشفى اللي فيها همس
زينب بلهفه، إيه طب هي فاقت عملت اي اشارة اي حركة
مازن، لا يا ماما ده لسة جاي من امريكا وجاي يعالج همس وهيجي بكرة يعرف شوية حاجات عنها وهي صغيرة
ريم، طب و ده يا زونة تتوقع انو يعرف يعالجها.

مازن، جه دكاترة من كل أنحاء العالم معرفش ده بقى إيه نظامو
زينب، يوضع سرو في أضعف خلقو
مازن، طب انا رايح الشركة
زينب، استني ابن عمك شريف اتصل
مازن، عايز إيه
زينب، كان عايزنا نقضي كام يوم عندو في شرم
ريم وهي تهتف بحماس، ياااي شررم
زينب بجمود، بس انا اعتذرتلوا وقولتلوا مش هينفع
مازن، خير ما عملتي يا ماما
ريم، ليه بس كداا يا ماما
زينب، انا مش بحبو وهو كان دايم الخناق مع المرحوم ابوكي.

ريم، يااااه يا ماما دى كان زمان لما كان طايش وعندو 21 سنة دلوقتي هو عندو 31 سنة يعني فاهم
مازن، وانتي مالك بتدافعي عنو كدا ليه
ريم، يا سيدي مش بدافع عنو انا بدافع عن سفرية اللي طارت
مازن، خلاص يا ريم بطلي شغل الاطفال بتاعك ده
زينب، براحة عليها يا مازن
ريم، مش عارفة يا ماما هو قارش ملحتي ليه
مازن لأمة، شوفتي.

قبل ان ترد ريم او امه على الحديث بدا هاتف ريم باصدار صوته معلنا اتصالاً وضعت ريم بسرعة يدها على جيبها كي تكتم الصوت
مازن، ما تردي
ريم بتوجس، هرد اهو
اخرجت هاتفها من جيبها واجيبت
ريم، الو يا غادة، اه ماما هنا، وانتي كمان، اشطا خلاص، سلام يا حبي
اغلقت ريم وهي تضحك لتردف
ريم، ماما غادة صحبتي بتسلم عليكي
زينب، الله يسلمها
ريم، طب انا هطلع اذاكر بقا
مازن، تعالي يا ريم.

تقدمت ريم وهي تلوي شفتيها بسخرية وضع مازن كلتا كفيه على رقبتها
مازن، ريم حبيبتي انا لما ازعقلك وادايقك (رفع يده ليطرق رقبتها بقوة كأي اخ اكبر من شقيقته مازحاً) يعني ببقى خايف عليكي
ريم متالمة وهي تتحسس موضوع رقبتها، ااااه هو انتا عشان اخويا الكبير و ولد تضربني بالقفا
مازن، معلش اصل احنا اشرار هاهاهاها
ريم، إيه دية
مازن، ضحكة شريرة ايش دراكي انتي يا جاهله.

ريم وهي ترفع يدها داعيه، يا رب ليه مخلقتنيش ولد عشان اضرب اخواتي عمّال على بطال
مازن، نكمل نقاشنا بليل انا هروح الشغل اتاخرت
ريم، سلاموز
غادر مازن بينما صعدت ريم إلى الاعلى ونهضت زينب كي ترى عزة ماذا تحضر للغداء
زينب، عاملة إيه على الغدا يا عزة
عزة وهي تترك الملعقة بيدها، تعالي يا ست هانم اقعدي
ساندتها عزة حتى اجلستها على الكرسي وعادت تكمل عملها.

عزة، عملالك انهرده بقى يا ست هانم بفتيك ومكرونة و البتاع الاصفر ده اسمو إيه
زينب، اي بتاع اصفر ده يا بنتي
عزة، يا ست هانم اللي عامل زي المهلبية ده بس اصفر
زينب، اااااه كاسترد
عزة، ايون هو البتاع ده وكمان شوربة شوفان البشمهندس مازن بيحبها
زينب، تسلم ايدك يا بنتي
عزة، على إيه يا هانم ده كلو من خيركم
زينب، بس بلاش حكاية البشمهندس ده مازن دكتور صيدلاني او قوليلو مازن بس انتو متربين سوا.

عزة بتنهيد وهي تقلب الحساء، ياااه فاكرة يا ست هانم زمان اما كانت ست همس موجودة وكنا لسة صغيرين وكنا نقعد نلعب ورا في الجنينة ونجري واما كان يجي سي الاستاذ خالد ويجبلنا الحلويات والشوكلاتات والحاجات دية كلها
زينب بابتسامة، يااه لسة فاكرة يا عزة
عزة، ودكها ايام تتنسي بردك ياست هانم
زينب، صحيح نسيت اقولك يا بت في دكتور جاي بكرة من مستشفى بتاعت همس.

عزة وهي تضع الغطاء على الحساء، ليه يا ست هانم حصلها حاجة بعيد الشر يعني
زينب، لااا دى جاي من امريكا وقال إيه جاي يعالج همس
عزة، يجعل شفاها على اديه باذن واحد احد
زينب، امين يا رب.

دخل غيد هو وعبير إلى غرفة همس
غيد، الاوضة دية كئيبة مش عارف ليه
عبير، عشان محدش بيدخلها غير عمال النظافة وانا
غيد، انا هفتح الشبابيك
فتح غيد نوافذ الغرفة وازال الستار ليدخل الضوء إلى هذه الغرفة التي لم تشهد سوى ظلامها وصراخات هذه المسكينة المكتومة بداخلها
اقترب غيد من نهاية الفراش واخذ الملف الموضوع
غيد، ياااه دية شبه متدمرة دية عندها فقر دم حاد وانيميا ونقص في الفيتامينات والكالسيوم.

عبير، يا دكتور دية زي ما بتقول كدا عايشة على الجلوكوز والمحاليل اللي بنركبهالها
غيد، طب مجربتوش تشيلو المحلول ده
عبير، لو شيلنا المحلول زي ما قولت انتا هي متدمرة يزيد الدمار دمار وكدة مش هنستفيد حاجة
غيد، طب بقولك شيلي المحلول كده وحطية جنبها على السرير
رفعت عبير كيس المحلول من المعلاق و وضعته بجانبها على الفراش سحب غيد الفراش بقوة
عبير. استني يا دكتور مش هتعرف تزوقو استنى خليني افتح العجلات.

غيد، الله يسامحك في عجل وساكته افتحيها
مالت عبير لتسحب احد الحديدات ليبدا السرير بالتحرك بحرية
عبير، هتحطو فين يا دكتور
غيد، بلاش دكتور كتير قوليلي يا غيد هحطو يا ستي عند الشباك نبدا بالعلاج فيتامين D
بدا هاتف عبير بالرنين
عبير، طب عن اذنك يا دكتور هطلع ارد على جوزي
غيد، ماشي.

خرجت عبير بينما سحب غيد احد الكراسي وجلس بجانب فراشها كان ينظر بتأمل ينظر إلى وجهها الطفولي البرئ بحسرة يا إلهي لقد حُرِمت هذه المسكينة من ان تعيش طفولتها وشبابها حتى وان عاشت طفولتها فمقتل والدها امام عينها فهذا قادرٌ على ان يدمر طفولتها
مد يدة ليرفع احد الخصلات التي اطارها الهواء ليهمس في اذنها.

غيد، همس انتي عارفة انك حلوة اووي وبريئة اووي بس لازم تفوقي الضلمة اللي انتي فيها دية وحشة اوي لازم تفوقي افتحي عنيكي
كانت تضم ركبتيها إلى صدرها وتبكي تسمع كلامه نظرت حولها لهذا الظلام واكملت بكائها مرة اخرى
دخلت عبير وهي تضع هاتفها في جيبها
عبير. ها يا دكتور خلصت
غيد، اه بس انتي متجوزة اول مرة اعرف
عبير، اااه انا متجوزة بس من 8 شهور
غيد، اااه طب يلا
عبير. وهمس.

غيد، هسبها هنا بس من غير محلول انا عايز اغير الحاجات الروتينية لهمس عشان تحس باختلاف
عبير، طب اتفضل.

عاد إلى المنزل وبدل ثيابة سمع صوت طرقات صغيرة على الباب عرف من يدق ليردف
غيد، تعالي يا لوكة
ملك، انا مش ملك
غيد بضحك، يا شيييخة! اومال مين
ملك، انا عفريت بخ
غيد، طب ادخل يا عفريت
فتحت الباب واطلت براسها
ملك، تيتة متعصبة منك وبتقولك انزل
غيد، وياترى تيته متعصبة من غيد ليه
نظرت ملك إلى خلفها وبجانبيها كانها تتاكد من عدم وجود احد ودخلت مغلقة الباب خلفها.

ملك، اصل انطي ماهي قالتلها انك زعقتلها الصبح وقعدت تعيط شوية وبعدها تيتة قالت هخليه يعتذرلك ويقولك سوري
غيد، اوووف طيب يا ستي تعالي
حملها غيد على ظهرها ونزل إلى الاسفل وهم يضحكون
ماجدة، تعالا يا غيد اعتذر لماهي على اللي عملتو الصبح
اقترب اسلام لكي ينزل ابنتها من اعلى غيد وهمس في اذنه
اسلام، البس
غيد، منا لبست خلاص
ماجدة، بتتوشوش بتقولو إيه
غيد، مفيش
ماجدة، يلا اعتذرلها
غيد، انا اسف يا ماهي خلاص.

ماهي، حلاص يا غيودي
غيد، اوف
اسلام مخرجاً الملف من خلف ظهره، خد الملف اهو
غيد، ايوة كدا يا ابو ملك الله عليك اجهز بقى بكرة الساعة 2 الضهر هنروح لاهل الراجل
اسلام، عيلة الرويعي! عبو شكلك انا مالي
غيد، مهو انتا بالشرطة هتفدهم زي مهو انا في طب وهفدهم
اسلام، انتا جاي تتعبني معاك
غيد، معلش
اسلام، هتمعلش واعصر على نفسي شوال لمون حاضر
غيد، يلا بقا هات الملف
ماجدة، مش هتتغدى
غيد، لا.

ماجدة، طب روح ودي ماهي مش معقول هنخليها تروح دلوقتي لوحدها
غيد، لوحدها إيه الساعة 10
ماهي، خلاص يا انطي
ماجدة، خلاص يا اسلام روح انتا وديها
اسلام لملك، إيه ده يا مالوكة انتي تعبانة كدا ليه شكلك واخدة برد تعالي الحقك قبل ما تتعبي (ثم وجه حديثة لوالدته ) حاضر يا ماما بس يومين تلاتة عشان ملك تعبانة
حملها اسلام وذهب بخطوات شبه راكضة نظرت ماجدة إلى غيد ولكنه كان تبخر لم يكن موجود.

ماجدة، كتها وكسة اللي عايزة الخلف
ماهي، خلاص يا انطي مش مهم انا هعرف اروح لوحدي سلام
ماجدة، سلام يا بنتي.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة