قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية حب تحت مسمى العلاج للكاتبة رهف سيد الفصل الثاني

رواية حب تحت مسمى العلاج للكاتبة رهف سيد الفصل الثاني

رواية حب تحت مسمى العلاج للكاتبة رهف سيد الفصل الثاني

في فلة عائلة الهواري يجلسون في حديقة الفلة وهم يتجاذبون اطراف الحديث
اسلام، وانتا بقى ناوي على إيه...
غيد، هو في مستشفى حلوة هنا طلبت اني اشتغل فيها وانا وافقت وهبدا شغل من بعد بكرة.
ليلي، ومفيش امريكا تاني...
غيد، لا فيه لما يخلصو الاجرائات هروح عشان هنهي العقد.
اسلام، احسن خليك هنا.
ليلي بقرف، اوووف يا حول الله يا رب
اسلام، مالك وشك اتقلب كده ليه
ليلي، بص وراك.

لف الجميع وجهه ليجدو من تتقدم بخطى عابثة وملابسها الضيقة
اسلام. اوف
غيد، تلاقي امك اللي باعتاها
ليلي، اقسم بالله يا غيد انتا اخويا اه لكن لو اتجوزت الكلبة دية هتبرا منك
ملك، يييع انا مش بحبها دية يييع خالص
غيد، حتى العيلة اللي عندها 3 سنين مش بتحبها
ماهي، هاااي يا غيد حمد لله على السلامة وحشتني اوي
غيد، شكرا يا ماهي انتي عاملة إيه وعمو عامل إيه
ماهي، بيسلم عليك جدا وبيقولك هو عازمك يوم الخميس على الغدا.

اسلام، عازمو هو بس
ماهي، لا عازمكم كلكم
ليلي، يا سبحان الله هو مش من شوية كان عازم غيد بس
ماهي، عادي يعني انتو وغيد واحد
اسلام، بقى كده طب يلا يا لوكة عشان تنامي عشان الوقت اتاخر
ملك وهي تقبل وجنتية. تصبح على خير يا عمو غيد
غيد، وانتي من اهل الجنه يا قلب عمو غيد
ماهي، وانا مفيش
ملك وهي تخرج لسانها. مش بسلم على الوحشين
اسلام. صح يا ملك اااقصدي عيب يا لولو اعتذري لانطي ماهي
ملك، لا مش بحبها.

اسلام، معلش يا ماهي طفلة هغصبها تحبك يلا هروح انيمها
ماهي، اه اوك وانا هروح اسلم على انطي
ليلي، روحي ياختي هو حد ماسكك انتا ماسكها يا غيد؟!
غيد وهو يحاول كتم ضحكته، اناا! ابداً
ليلي، هتلاقيها في اوضتها
ماهي، شكرا
ليلي، في داهيه
قالتها ليلي بعد ان ذهبت ماهي وهي تكون ابنة خالتهم
غيد. بس يا بت
ليلي، يا عم دية خنيقة انا مش عارفة انتا صبور كده ليه؟!
غيد، طبيعة عملي لازم تخليني هادي وصبور لابعد حد.

ليلي، طب انا راضية ذمتك يا شيخ واحد بيقفل كل سنة في طب امتياز وفي الاخر يدخل طب نفسي
غيد. عشان حلو.
ليلي، بتتعامل مع مجانين خاف على نفسك...
غيد، لا تلمي نفسك مجانين إيه انتي فاهمه غلط انا تخصصي في النفسي ان اللي عندو عقدة مشكلة خوف بحاول اساعدو
ليلي، يا ما شاء الله، الله أكبر عليك
غيد، بغض النظر عن التريقة اللي بتتكلمي بيها دية انا هروح انام عشان بكرة هروح المستشفى عشان الانترفيو.

ليلي، طيب ياخويا هتنام في شقتك بردك
غيد، ااااه عشان اكون براحتي
ليلي، براحتك! انا اقسم بالله اختك واللي جوة اخوك وبنت اخوك وامك مين اللي غريب
غيد، يا ست هو انا قاعد على قلبك إيه ده يلا تصبحي على خير يا لولتي
ليلي، وانتا من اهل الخير يا غيغو
غيد، دكتور غيد بقى غيغو
ليلي. يا عم امشي كده باسمك اللي معرفش جابوة منين
غيد بضحك، اقولك منين ومتزعليش
ليلي، يابني انتا متاكد ان انتا كنت قاعد في امريكا.

غيد، ههههه طب يلا تصبحي على خير
ليلي. بردو وانتا من اهل الخير.

ماهي، يعني ينفع يا انطي اللي بيعملو غيد ده!
ماجدة، يا حبيبتي انا قولتلك ان الرجالة مش بتحب الستات المدلوقة
ماهي، يا انطي مانتي عارفة اني بحبو!
ماجدة، وانا وعدتك ان انتي هتكوني مرات غيد خلاص وطالما يا حبيبتي انا وعدتك يبقى هوفي
ماهي، بليز يا انطي انا ممكن اموت انا بحب غيد بجد
ماجدة، حاضر يا حبيبتي وماما عاملة إيه
ماهي، بتسلم عليكي
ماجدة، الله يسلمها.

كانت تنتظر ابنها كي تسالة كل اسبوع حتى دخل من عملة ويبدو علية اثر الارهاق
زينب. زيك يا حبيبي عامل إيه
مازن، انا كويس يا امي خير في حاجة
زينب، ها وصلتو لحاجة
مازن، يا امي يا حبيبتي مش هنعرف نوصل لحاجة كل حاجة كانت مع بابا الله يرحمو وبابا خباها وميعرفش مكانها إلا همس وهمس زي مانتي شايفة لا بتتقدم ولا بتتاخر بقالنا 11 سنة ومش عارف اوصل لحاجة حتى اتفه الورق بابا خباه
زينب، يعني هتسيب حق ابوك واختك.

مازن، يا امي انا في ايدي اعملو حتى اكفئ اللي كانو عند بابا راحو في خبر كان يا امي انا بحاول بس بردو مش هعرف اعمل إيه
زينب، يا رب يا رب
نزلت وهي تقطم شطيرتها لتردف بمرح
ريم، إيه يا عم مش كنت تبات هناك احسن
مازن، عايزة إيه يا شبر واقطع
ريم، تؤتؤ اخص عليك يا ميزو المهم مامتي هتروحي بكرة فين
مازن، يا ماما انا بقول ان انتي تعبانة وملهوش لازمة مرواحك او مجيك خليكي
زينب، حتى مش هشوفها.

ريم، ولا تزعلي نفسك انا هروح اشوفها تعرفي انا ولا مرة زورتها ولا حتى اعرف شكلها
زينب، ياااه قمر بدر ليلة 14
ريم، اقعد يا ميزو اقعد خلينا نسمع المواصفات
جلس الاثنان امام والدتهم
زينب، جميلة اوووي خدودها حمرا وشعرها طويل وناعم واسود ورموشها كثيفة وطويلة وتحسها ملاك نايم على السرير
ريم، احنا عندنا اخت ملاك! اه لو كانت معانا كان زمانها هتبقى شيطان مش ملاك.

زينب، همس حبيبة ابوكي طول عمرها كان حتى هو اقرب ليها مني كان بيحبها جدا وكان اغلب وقتو بيقضية معاها حتى في الشغل كانت بتروح تقعد معاه في المكتب
مازن، لسة فاكر زمان ايام خناقنا وبعدها تيجي تحضني كانت طيبة جدا ومحبوبة (ثم تابع بضحك) كان عليها لسان اه بس كان زي العسل كنت بحبها اووي
ريم، انتو بتحبوها اكتر مني
مازن. لا يا حبيبتي
ريم. منا عارفة
مازن. نفس الغتاته
ريم، طب غور.

مازن، حد يصدق ان دية عندها 19 سنة الطم.

دخلت عبير إلى الغرفة وهي تحمل كيس محلول كالعادة اقتربت لتفك المحلول الفارغ وابدلته بالآخر ثم أمسكت يدها وبدات بالطرق عليها بخفة ثم ارجعت يدها مرة اخرى وخرجت من الغرفة
مازالت في عالمها المظلم الغامض تسيل دموعها كالعادة ترى كل شئ حدث في ماضيها الدماء التي تغطيها وهي تحتضنه.

دخل غيد إلى المشفى واتجه إلى الاستقبال
غيد، لو سمحتي فين مكتب مدير المستشفى
الممرضة: هناك في اخر الطرقة
غيد، شكراً
اتجه غيد إلى المكتب ثم بدا بطرق الباب حتى جائه صوت السماح من الداخل دخل غيد وهو يهندم ملابسة
غيد، اهلا يا دكتور
دكتور سمير، اهلا وسهلا اي خدمة؟!
غيد، انا الدكتور غيد الدكتور الجديد
سمير، اااه ااه اهلا يا دكتور اتفضل.

جلس غيد بعد ان رحب به دكتور سمير مدير المشفى جلسو يتجاذبو اطراف الحديث ثم اخذ غيد ورقة الامضاء و وقع على العقد وبذلك أصبح يعمل طبيباً في هذه المشفى
سمير، دلوقتي هنده على دكتور ابراهيم وهو اللي يعتبر تحتي بالضبط
غيد، ماشي
طرق الدكتور سمير على الجرس لتجيب السكرتيرة أخبرها ان تطلب الحضور من الدكتور ابراهيم انتظر قليلا ليدخل الدكتور
ابراهيم، نعم يا دكتور سمير
سمير، ده الدكتور غيد الدكتور الجديد.

ابراهيم، اااه اهلا يا دكتور غيد
غيد، اهلا يا دكتور ابراهيم
سمير، خدو يا دكتور ابراهيم عرفو المستشفى القواعد والانظمة
ابراهيم، حاضر يا دكتور اتفضل يا دكتور غيد
خرج الاثنان من الغرفة ليزفر ابراهيم بقوة
ابراهيم، اخيرا خرجت من عندو سليم
غيد بضحك، هو بياكل البني ادمين ولا إيه
ابراهيم، يا ريت ده دكتور رخم محسسني ان المستشفى بتاعت ابوة امال لو مكنش مجرد دكتور شغال فيها
غيد، هو صعب للدرجادي.

ابراهيم، لا هو مش صعب هو زي ما بتقول كده كلب فلوس
غيد، ااااااه قولتلي
ابراهيم، يلا يا سيدي تعالا اعرفك على الاوض
غيد، فين الاوض اصلا
ابراهيم، بص يا سيدي الدور الاول ده مفيهوش الا باب الجنينة اللي ورا والرسبشن واوضة اللي اسمو سمير ده واوضتي واوضة الاجتماع وكام مكتب كده
غيد، اومال انا مكتبي فين
ابراهيم، فوق يلا
اتجه الاثنان إلى المصعد وصعدو إلى الدور العلوي.

بدا ابراهيم بفتح غرف المرضى ويتحدث عن حالات المرضى بانتظام
الفصل الثاني
في فلة عائلة الهواري يجلسون في حديقة الفلة وهم يتجاذبون اطراف الحديث
اسلام، وانتا بقى ناوي على إيه...
غيد، هو في مستشفى حلوة هنا طلبت اني اشتغل فيها وانا وافقت وهبدا شغل من بعد بكرة.
ليلي، ومفيش امريكا تاني...
غيد، لا فيه لما يخلصو الاجرائات هروح عشان هنهي العقد.
اسلام، احسن خليك هنا.
ليلي بقرف، اوووف يا حول الله يا رب.

اسلام، مالك وشك اتقلب كده ليه
ليلي، بص وراك
لف الجميع وجهه ليجدو من تتقدم بخطى عابثة وملابسها الضيقة
اسلام. اوف
غيد، تلاقي امك اللي باعتاها
ليلي، اقسم بالله يا غيد انتا اخويا اه لكن لو اتجوزت الكلبة دية هتبرا منك
ملك، يييع انا مش بحبها دية يييع خالص
غيد، حتى العيلة اللي عندها 3 سنين مش بتحبها
ماهي، هاااي يا غيد حمد لله على السلامة وحشتني اوي
غيد، شكرا يا ماهي انتي عاملة إيه وعمو عامل إيه.

ماهي، بيسلم عليك جدا وبيقولك هو عازمك يوم الخميس على الغدا
اسلام، عازمو هو بس
ماهي، لا عازمكم كلكم
ليلي، يا سبحان الله هو مش من شوية كان عازم غيد بس
ماهي، عادي يعني انتو وغيد واحد
اسلام، بقى كده طب يلا يا لوكة عشان تنامي عشان الوقت اتاخر
ملك وهي تقبل وجنتية. تصبح على خير يا عمو غيد
غيد، وانتي من اهل الجنه يا قلب عمو غيد
ماهي، وانا مفيش
ملك وهي تخرج لسانها. مش بسلم على الوحشين.

اسلام. صح يا ملك اااقصدي عيب يا لولو اعتذري لانطي ماهي
ملك، لا مش بحبها
اسلام، معلش يا ماهي طفلة هغصبها تحبك يلا هروح انيمها
ماهي، اه اوك وانا هروح اسلم على انطي
ليلي، روحي ياختي هو حد ماسكك انتا ماسكها يا غيد؟!
غيد وهو يحاول كتم ضحكته، اناا! ابداً
ليلي، هتلاقيها في اوضتها
ماهي، شكرا
ليلي، في داهيه
قالتها ليلي بعد ان ذهبت ماهي وهي تكون ابنة خالتهم
غيد. بس يا بت.

ليلي، يا عم دية خنيقة انا مش عارفة انتا صبور كده ليه؟!
غيد، طبيعة عملي لازم تخليني هادي وصبور لابعد حد
ليلي، طب انا راضية ذمتك يا شيخ واحد بيقفل كل سنة في طب امتياز وفي الاخر يدخل طب نفسي
غيد. عشان حلو.
ليلي، بتتعامل مع مجانين خاف على نفسك...
غيد، لا تلمي نفسك مجانين إيه انتي فاهمه غلط انا تخصصي في النفسي ان اللي عندو عقدة مشكلة خوف بحاول اساعدو
ليلي، يا ما شاء الله، الله أكبر عليك.

غيد، بغض النظر عن التريقة اللي بتتكلمي بيها دية انا هروح انام عشان بكرة هروح المستشفى عشان الانترفيو
ليلي، طيب ياخويا هتنام في شقتك بردك
غيد، ااااه عشان اكون براحتي
ليلي، براحتك! انا اقسم بالله اختك واللي جوة اخوك وبنت اخوك وامك مين اللي غريب
غيد، يا ست هو انا قاعد على قلبك إيه ده يلا تصبحي على خير يا لولتي
ليلي، وانتا من اهل الخير يا غيغو
غيد، دكتور غيد بقى غيغو.

ليلي. يا عم امشي كده باسمك اللي معرفش جابوة منين
غيد بضحك، اقولك منين ومتزعليش
ليلي، يابني انتا متاكد ان انتا كنت قاعد في امريكا
غيد، ههههه طب يلا تصبحي على خير
ليلي. بردو وانتا من اهل الخير.

ماهي، يعني ينفع يا انطي اللي بيعملو غيد ده!
ماجدة، يا حبيبتي انا قولتلك ان الرجالة مش بتحب الستات المدلوقة
ماهي، يا انطي مانتي عارفة اني بحبو!
ماجدة، وانا وعدتك ان انتي هتكوني مرات غيد خلاص وطالما يا حبيبتي انا وعدتك يبقى هوفي
ماهي، بليز يا انطي انا ممكن اموت انا بحب غيد بجد
ماجدة، حاضر يا حبيبتي وماما عاملة إيه
ماهي، بتسلم عليكي
ماجدة، الله يسلمها.

كانت تنتظر ابنها كي تسالة كل اسبوع حتى دخل من عملة ويبدو علية اثر الارهاق
زينب. زيك يا حبيبي عامل إيه
مازن، انا كويس يا امي خير في حاجة
زينب، ها وصلتو لحاجة
مازن، يا امي يا حبيبتي مش هنعرف نوصل لحاجة كل حاجة كانت مع بابا الله يرحمو وبابا خباها وميعرفش مكانها إلا همس وهمس زي مانتي شايفة لا بتتقدم ولا بتتاخر بقالنا 11 سنة ومش عارف اوصل لحاجة حتى اتفه الورق بابا خباه
زينب، يعني هتسيب حق ابوك واختك.

مازن، يا امي انا في ايدي اعملو حتى اكفئ اللي كانو عند بابا راحو في خبر كان يا امي انا بحاول بس بردو مش هعرف اعمل إيه
زينب، يا رب يا رب
نزلت وهي تقطم شطيرتها لتردف بمرح
ريم، إيه يا عم مش كنت تبات هناك احسن
مازن، عايزة إيه يا شبر واقطع
ريم، تؤتؤ اخص عليك يا ميزو المهم مامتي هتروحي بكرة فين
مازن، يا ماما انا بقول ان انتي تعبانة وملهوش لازمة مرواحك او مجيك خليكي
زينب، حتى مش هشوفها.

ريم، ولا تزعلي نفسك انا هروح اشوفها تعرفي انا ولا مرة زورتها ولا حتى اعرف شكلها
زينب، ياااه قمر بدر ليلة 14
ريم، اقعد يا ميزو اقعد خلينا نسمع المواصفات
جلس الاثنان امام والدتهم
زينب، جميلة اوووي خدودها حمرا وشعرها طويل وناعم واسود ورموشها كثيفة وطويلة وتحسها ملاك نايم على السرير
ريم، احنا عندنا اخت ملاك! اه لو كانت معانا كان زمانها هتبقى شيطان مش ملاك.

زينب، همس حبيبة ابوكي طول عمرها كان حتى هو اقرب ليها مني كان بيحبها جدا وكان اغلب وقتو بيقضية معاها حتى في الشغل كانت بتروح تقعد معاه في المكتب
مازن، لسة فاكر زمان ايام خناقنا وبعدها تيجي تحضني كانت طيبة جدا ومحبوبة (ثم تابع بضحك) كان عليها لسان اه بس كان زي العسل كنت بحبها اووي
ريم، انتو بتحبوها اكتر مني
مازن. لا يا حبيبتي
ريم. منا عارفة
مازن. نفس الغتاته
ريم، طب غور.

مازن، حد يصدق ان دية عندها 19 سنة الطم.

دخلت عبير إلى الغرفة وهي تحمل كيس محلول كالعادة اقتربت لتفك المحلول الفارغ وابدلته بالآخر ثم أمسكت يدها وبدات بالطرق عليها بخفة ثم ارجعت يدها مرة اخرى وخرجت من الغرفة
مازالت في عالمها المظلم الغامض تسيل دموعها كالعادة ترى كل شئ حدث في ماضيها الدماء التي تغطيها وهي تحتضنه.

دخل غيد إلى المشفى واتجه إلى الاستقبال
غيد، لو سمحتي فين مكتب مدير المستشفى
الممرضة: هناك في اخر الطرقة
غيد، شكراً
اتجه غيد إلى المكتب ثم بدا بطرق الباب حتى جائه صوت السماح من الداخل دخل غيد وهو يهندم ملابسة
غيد، اهلا يا دكتور
دكتور سمير، اهلا وسهلا اي خدمة؟!
غيد، انا الدكتور غيد الدكتور الجديد
سمير، اااه ااه اهلا يا دكتور اتفضل.

جلس غيد بعد ان رحب به دكتور سمير مدير المشفى جلسو يتجاذبو اطراف الحديث ثم اخذ غيد ورقة الامضاء و وقع على العقد وبذلك أصبح يعمل طبيباً في هذه المشفى
سمير، دلوقتي هنده على دكتور ابراهيم وهو اللي يعتبر تحتي بالضبط
غيد، ماشي
طرق الدكتور سمير على الجرس لتجيب السكرتيرة أخبرها ان تطلب الحضور من الدكتور ابراهيم انتظر قليلا ليدخل الدكتور
ابراهيم، نعم يا دكتور سمير
سمير، ده الدكتور غيد الدكتور الجديد.

ابراهيم، اااه اهلا يا دكتور غيد
غيد، اهلا يا دكتور ابراهيم
سمير، خدو يا دكتور ابراهيم عرفو المستشفى القواعد والانظمة
ابراهيم، حاضر يا دكتور اتفضل يا دكتور غيد
خرج الاثنان من الغرفة ليزفر ابراهيم بقوة
ابراهيم، اخيرا خرجت من عندو سليم
غيد بضحك، هو بياكل البني ادمين ولا إيه
ابراهيم، يا ريت ده دكتور رخم محسسني ان المستشفى بتاعت ابوة امال لو مكنش مجرد دكتور شغال فيها
غيد، هو صعب للدرجادي.

ابراهيم، لا هو مش صعب هو زي ما بتقول كده كلب فلوس
غيد، ااااااه قولتلي
ابراهيم، يلا يا سيدي تعالا اعرفك على الاوض
غيد، فين الاوض اصلا
ابراهيم، بص يا سيدي الدور الاول ده مفيهوش الا باب الجنينة اللي ورا والرسبشن واوضة اللي اسمو سمير ده واوضتي واوضة الاجتماع وكام مكتب كده
غيد، اومال انا مكتبي فين
ابراهيم، فوق يلا
اتجه الاثنان إلى المصعد وصعدو إلى الدور العلوي.

بدا ابراهيم بفتح غرف المرضى ويتحدث عن حالات المرضى بانتظام.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة