قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية حب تحت مسمى العلاج للكاتبة رهف سيد الفصل التاسع

رواية حب تحت مسمى العلاج للكاتبة رهف سيد الفصل التاسع

رواية حب تحت مسمى العلاج للكاتبة رهف سيد الفصل التاسع

اتجه الجميع إلى المكتب ليردف غيد بهدؤ
غيد، استاذ مازن انا اسف اني اتعصبت عليك بس انتا غلطت جامد وعارف حالة همس الصحية وبذات اني اكتشفت دلوقتي ان هي عندها هيموفوبيا
زينب. يعني إيه
مازن، يعني بتخاف من الدم جامد عندها فوبيا منو
زينب، بس وهي صغيرة مكنتش بتخاف
غيد، ده من الحادثة اللي حصلت
ريم، بس هي قالت يا بابا قبل ما يغمى عليها.

غيد، مهو ده اللي انا مش قادر افهمو منين مش فكراكم ومنين افتكرت الحادثة والدم وابوها حتى انا من ساعت ما صحيت محكتلهاش حاجة
مازن، طب هي هتبقى عاملة إيه
غيد، هستني اما تفوق واشوفها وساعتها هقدر اقعد معاها
ريم، همس حبيبتي طب طب هو انا يا دكتور عادي اجيلها
غيد، بلاش دلوقتي يا ريم الاسبوع الجاي ابقي تعالي خلي الاسبوع ده راحة ليها
ريم، طيب
اوصلهم غيد إلى باب المشفى جاء ليصعد مرة اخرى طرق في احد المارة.

الشخص بلخبطة، انا انا اسف
واكمل ركضة خارج المشفى ثم ركب سيارته وغادر
غيد، ده مجنون وهربان ولا إيه
صعد غيد إلى الغرفة وجد عبير نائمة على الكنبة وهمس على الفراش والمحلول المعلق بيدها
غيد، وعبير إيه اللي نيمها
اتجه غيد إلى همس ملس على شعرها بخفه إنتبه إلى لون شفتيها الذي كان دائما بلون الكرز الان اصبح باللون الأزرق وضع يده على راسه لكي يقيس حرارتها وجدها باردة امسك كفيها بقلق وبدا يحركهم.

غيد، همس همس انتي سمعاني
نظر إلى المحلول الذي بجانبها وجده غير المحلول الذي وضع لها امسكه ثم اتضح انه سم
سحب الابرة من يدها بقوة ثم حملها وخرج من الغرفة مسرع
ابراهيم، إيه ده مالها همس
غيد، خدت ابرة سم
ابراهيم، اييييية طب طب تعالا
اخذهم ابراهيم إلى احد الغرف وبدا بحقنها بمادة تخرج السم من جسدها النحيف بسرعه.

عماد، دكتور غيد السم كان كتير اوي والمشكلة ان جسمها لسة خارج من غيبوبة يعني فترة نقاهه والمناعه ضعيفة
غيد، هي عاملة إيه دلوقتي
عماد، خلاص ابطلنا مفعول السم وشوية وهتفوق عن اذنك
غادر عماد ليدخل ابراهيم وهو يحك راسه
ابراهيم، اسكت دول خبطو عبير على دماغها وهي حامل
غيد، حامل! وهي عاملة إيه دلوقت
ابراهيم، بنت المجنونة اول ما عرفت طلعت تجري على جوزها وقعدت تتنطط زي الارجوز
غيد، ههههه ربنا يقومها بالسلامة.

ابراهيم، يا رب همس عاملة إيه
غيد، كويسة الحمد لله.

بعد اسبوع
عبير، يعني حضرتك مش جاي، طيب الف سلامة، لا باذن الله هبقى عند همس قبل ما تصحى وهمشي بعد ما تنام، طيب الف سلامة عليك
طارق، في إيه يا بيرو
عبير، لا يا حبيبي ده الدكتور اللي انا بشتغل معاه تعبان جامد ومش هيقدر يجي بكرة وخايف على همس
طارق، انتي مش ملاحظة ان غيد ده اهتمامو زيادة بهمس
عبير، عادي عشان تحت مسوؤليتو
طارق، مش عارف يمكن حاجة كده.

عبير، متوقعش المهم انا لازم انام عشان بكرة هروح المستشفى بدري
طارق بضحك، ومالو ننام.

وضع الهاتف على السرير بعنف
غيد، اهو يا ماما اديني مش متزفت رايح المستشفى
اسلام، لا انتا مجنون يابني انتا عيان وتعبان خالص تروح فين
ليلي، ماما معاها حق يا غيد مش هينفع تروح
ماجدة، مش عارفة مين اللي عايز يروح المستشفى ليها حتى وهو تعبان
غيد، يا ماما انا هخف متخافيش بس...
ماجدة، من غير بس مفيش مستشفى الا لما تخف
بدا غيد بالسعال بقوة احضر له اسلام كاس ماء.

ماجدة، مش عارفة مستشفى إيه و قرف إيه اللي عايز يروحها انا هروح اعملك شوربة
غادرت ماجدة بينما جلس اسلام امامه على الفراش
غيد، اقنع ماما انا مش صغير عشان تحبسني في البيت
ليلي، ياخي اتهد
رفعت ملك كتفيها ببرائة، عشان يشوف المريضة
رفعتها ليلي على الطاولة لتردف عي الاخرة، ااااه المريضة قولتيلي
سحب غيد الوسادة من اسفله وطرقهم بها
غيد، اطلعو برة غورو من هنا
ليلي، براحة على نفسك يا عسل انتا بس.

غيد، اااااه يانا ده انا كده هتعب زيادة.

ريم، يا ماما انا هروح لهمس بكرة يعني هروح
زينب، قولتلك مفيش مرواح قبل الامتحانات خلصي امتحاناتك وبعدها ان شاء الله تبتاتي عندها
مازن، ماما عندها حق
ريم، يوووة بقى
صعدت ريم إلى غرفتها وهي تضرب رجلها في الارض امسكت هاتفها وتحدثت مع ياسين
ياسين، مال حبيبي متعصب ليه
ريم، ماما ومازن مش عيزني اروح لهمس
ياسين، همس مين
ريم، اختي
ياسين، اااه اااه حكتيلي عنها قبل كده مالها
ريم، عايزة اروح اشوفها.

ياسين، نخلص امتحانات ونروح سوا إيه رايك
ريم، انتا كمان طيب يا سيدي
ياسين، احبك وانتا مطيع يا عسل
اكملت ريم حديثها معه ثم اتجهت النوم.

همس همس حبيبتي يلا اصحى
مطت زراعيها بكسل لتردف، شوية يا غيد
عبير، هههههه انا مش غيد انا عبير
فتحت عينها باستغراب، صباح الخير يا عبير
عبير، صباخ النور يا عسل يلا اصحي انتي فضلتي سهرانه بليل
همس، ااااه كنت سهرانة مع غيد قعد يعلمني ازاي اكتب اسمي واسمك واسمو
عبير، شطورة
همس، اومال غيد فين
عبير، بصي يا توتا غيد تعبان انهرده وهو مش هيجي
همس، يا حرام طب انا عايزة اشوفو هيجي امتى
عبير، لم يخف.

همس، ايوة امتي يعني
عبير، ممكن بكرة بعدو بعدو معرفش يا حبيبتي
همس بحزن، بس كده هيطول
عبير، لازم عشان يخف خالص وميبقاش عيان
همس، طب إيه رايك تتصلي وانا اكلمو
عبير، مش عارفة يا حبيبتي يمكن نايم دلوقتي طب بصي احنا نقوم نغسل وشنا وندخل الحمام وبعدها نفطر وناخد الدوا ونكلمو
نهضت همس بحزن ودخلت إلى الحمام بينما طلبت لها عبير الافطار وبدات ترتب فراشها حتى خرجت همس من الحمام.

همس وهي تجلس على الاريكة، طب عبير هو انتي مش عيانة
عبير، لا يا حبيبتي انا مش عيانة ليه
همس، عشان غيد قال انك عيانة
عبير، ااااه لا يا حبيبتي انا حامل
همس، حامل ازاي
عبير، يعني في بنوتة حلوة كده زي همس في بطني
همس، ازاي ده يعني وبعدين انتي حبساها ليه
عبير، لا يا همس بصي يا ستي انا في بطني نونة قد كده صُغيورة خالص ولو طلعت هتموت لازم تفضل في بطني عشان تكبر ولما تكبر هطلعها ومش هحبسها.

همس، الله طب ودخلتي النونة جوة بطنك ازاي
عبير، اصل اصل بصي هو انتي مش كل مرة بتسالي غيد ليه مش تسالية المرة دية
همس، خلاص لما يجي هسالو
عبير، شطورة يلا عشان نفطر
همس، لا مش هاكول إلا لما غيد يجي
عبير، يا حبيبتي غيد احتمال يجي بكرة وانتي عيانة
همس، لا انا مش عيانة
عبير، طب يلا كلي ولو كلتي هديكي الشوكولاتة اللي غيد بيجبهالك
همس، مش عيزاها انا عايزة غيد
عبير، طب تكلمية وبعدها تاكلي
همس، ماشي.

اخرجت عبير هاتفها من جيبها وبدات بالاتصال
عبير، بس يا رب يبقى صاحي
غيد، الو
عبير، الو يا غيد انا اسفة لو صحيتك
غيد، لا لا انا صاحي من زمان وهمس عاملة ليه روحتيلها
عبير، ايوة انا معاها من زمان بس هي مش عايزة تاكول ولا تشرب الدوا بتقول لما يجي غيد
غيد، طب ادهاني
همس، الو يا غيد وحشتني اوي مش هتيجي
غيد، وانتي كمان يا هموسة وحشتيني بس انا زعلان منك
همس، ليه
غيد، عشان مكلتيش يا حبيبتي ليه مش عايزة تاكلي.

همس، عشان انتا دايما بتاكول معايا
غيد، لا كده هزعل منك لازم يا حبيبي عشان خاطري
همس، حاضر يا غيد انتا هتيجي امتى
غيد، عن قريب يا قلبي عن قريب متخافيش واسمعي كلام عبير ماشي
همس، حاضر يلا سلام عشان مش تتعب زيادة
غيد، ماشي يا حبيبتي يلا وانتي كمان كُلي عشان مزعلش
همس، حاضر سلام و انتا كمان كُل كويس عشان تخف
غيد، ههههههه حاضر سلام
همس، سلام
اغلق غيد وهو مبتسم بشدة وقلبه يرفرف من السعادة.

ليلي، ايوة يا عم الله يسهلو يابا كلم المزة بتاعتو
ماجدة، مزة مين، مين دية يا غيد
نظر غيد إلى ليلي بغضب ثم نظر إلى والدته، دية يا ماما المريضة بتاعتي
ماهي، طب انتا بتقولها يا حبيبتي كتير كده ليه
غيد، وانتي مالك
اسلام، بوم بوم
ملك، وفي منتصف الجبهه
طرقت ليلي كفها في كف ملك
ليلي، حبيبتي يا لولو يا خليفتي
ماجدة، عاجبك اللي اختك بتعملوا كده
غيد، وعاجبك اللي بنت اختك بتعملوا ده
ماجدة، مالها مهي زي الفل اهي.

غيد، لا ابدااا الميكرو جيب والبلوزه اللي مش عارفين وشها من ضهرها وفوق كل ده انتي مخلياها تبتات معانا وانتي عندك شحطين
ليلي، ايوة غيود معاه حق.

بعد يومان
ابراهيم، يا بنتي طب كُلي وهكلمو قدامك اهو
همس بصراخ، قولت لاااا مش عايزة اكول حاجة انا عايزة غيد
عبير، هنعمل إيه يا دكتور ابراهيم
ابراهيم، مفيش حل غير ان احنا نوديها لغيد
عبير، بس ازاي همس ممنوع تخرج من المستشفى من غير اذن سمير
ابراهيم، انا هخرجها من الباب الخلفي انتي لبسيها وشوية وجاي
عبير، تعالي يا همس.

اخذتها عبير إلى الحمام ارتدت همس بنطال اسود وبلوزة بيضاء كب تركت لها عبير شعرها منسدل على ظهرها
الفصل التاسع
اتجه الجميع إلى المكتب ليردف غيد بهدؤ
غيد، استاذ مازن انا اسف اني اتعصبت عليك بس انتا غلطت جامد وعارف حالة همس الصحية وبذات اني اكتشفت دلوقتي ان هي عندها هيموفوبيا
زينب. يعني إيه
مازن، يعني بتخاف من الدم جامد عندها فوبيا منو
زينب، بس وهي صغيرة مكنتش بتخاف
غيد، ده من الحادثة اللي حصلت.

ريم، بس هي قالت يا بابا قبل ما يغمى عليها
غيد، مهو ده اللي انا مش قادر افهمو منين مش فكراكم ومنين افتكرت الحادثة والدم وابوها حتى انا من ساعت ما صحيت محكتلهاش حاجة
مازن، طب هي هتبقى عاملة إيه
غيد، هستني اما تفوق واشوفها وساعتها هقدر اقعد معاها
ريم، همس حبيبتي طب طب هو انا يا دكتور عادي اجيلها
غيد، بلاش دلوقتي يا ريم الاسبوع الجاي ابقي تعالي خلي الاسبوع ده راحة ليها
ريم، طيب.

اوصلهم غيد إلى باب المشفى جاء ليصعد مرة اخرى طرق في احد المارة
الشخص بلخبطة، انا انا اسف
واكمل ركضة خارج المشفى ثم ركب سيارته وغادر
غيد، ده مجنون وهربان ولا إيه
صعد غيد إلى الغرفة وجد عبير نائمة على الكنبة وهمس على الفراش والمحلول المعلق بيدها
غيد، وعبير إيه اللي نيمها.

اتجه غيد إلى همس ملس على شعرها بخفه إنتبه إلى لون شفتيها الذي كان دائما بلون الكرز الان اصبح باللون الأزرق وضع يده على راسه لكي يقيس حرارتها وجدها باردة امسك كفيها بقلق وبدا يحركهم
غيد، همس همس انتي سمعاني
نظر إلى المحلول الذي بجانبها وجده غير المحلول الذي وضع لها امسكه ثم اتضح انه سم
سحب الابرة من يدها بقوة ثم حملها وخرج من الغرفة مسرع
ابراهيم، إيه ده مالها همس
غيد، خدت ابرة سم.

ابراهيم، اييييية طب طب تعالا
اخذهم ابراهيم إلى احد الغرف وبدا بحقنها بمادة تخرج السم من جسدها النحيف بسرعه
عماد، دكتور غيد السم كان كتير اوي والمشكلة ان جسمها لسة خارج من غيبوبة يعني فترة نقاهه والمناعه ضعيفة
غيد، هي عاملة إيه دلوقتي
عماد، خلاص ابطلنا مفعول السم وشوية وهتفوق عن اذنك
غادر عماد ليدخل ابراهيم وهو يحك راسه
ابراهيم، اسكت دول خبطو عبير على دماغها وهي حامل
غيد، حامل! وهي عاملة إيه دلوقت.

ابراهيم، بنت المجنونة اول ما عرفت طلعت تجري على جوزها وقعدت تتنطط زي الارجوز
غيد، ههههه ربنا يقومها بالسلامة
ابراهيم، يا رب همس عاملة إيه
غيد، كويسة الحمد لله.

بعد اسبوع
عبير، يعني حضرتك مش جاي، طيب الف سلامة، لا باذن الله هبقى عند همس قبل ما تصحى وهمشي بعد ما تنام، طيب الف سلامة عليك
طارق، في إيه يا بيرو
عبير، لا يا حبيبي ده الدكتور اللي انا بشتغل معاه تعبان جامد ومش هيقدر يجي بكرة وخايف على همس
طارق، انتي مش ملاحظة ان غيد ده اهتمامو زيادة بهمس
عبير، عادي عشان تحت مسوؤليتو
طارق، مش عارف يمكن حاجة كده.

عبير، متوقعش المهم انا لازم انام عشان بكرة هروح المستشفى بدري
طارق بضحك، ومالو ننام.

وضع الهاتف على السرير بعنف
غيد، اهو يا ماما اديني مش متزفت رايح المستشفى
اسلام، لا انتا مجنون يابني انتا عيان وتعبان خالص تروح فين
ليلي، ماما معاها حق يا غيد مش هينفع تروح
ماجدة، مش عارفة مين اللي عايز يروح المستشفى ليها حتى وهو تعبان
غيد، يا ماما انا هخف متخافيش بس...
ماجدة، من غير بس مفيش مستشفى الا لما تخف
بدا غيد بالسعال بقوة احضر له اسلام كاس ماء.

ماجدة، مش عارفة مستشفى إيه و قرف إيه اللي عايز يروحها انا هروح اعملك شوربة
غادرت ماجدة بينما جلس اسلام امامه على الفراش
غيد، اقنع ماما انا مش صغير عشان تحبسني في البيت
ليلي، ياخي اتهد
رفعت ملك كتفيها ببرائة، عشان يشوف المريضة
رفعتها ليلي على الطاولة لتردف عي الاخرة، ااااه المريضة قولتيلي
سحب غيد الوسادة من اسفله وطرقهم بها
غيد، اطلعو برة غورو من هنا
ليلي، براحة على نفسك يا عسل انتا بس.

غيد، اااااه يانا ده انا كده هتعب زيادة.

ريم، يا ماما انا هروح لهمس بكرة يعني هروح
زينب، قولتلك مفيش مرواح قبل الامتحانات خلصي امتحاناتك وبعدها ان شاء الله تبتاتي عندها
مازن، ماما عندها حق
ريم، يوووة بقى
صعدت ريم إلى غرفتها وهي تضرب رجلها في الارض امسكت هاتفها وتحدثت مع ياسين
ياسين، مال حبيبي متعصب ليه
ريم، ماما ومازن مش عيزني اروح لهمس
ياسين، همس مين
ريم، اختي
ياسين، اااه اااه حكتيلي عنها قبل كده مالها
ريم، عايزة اروح اشوفها.

ياسين، نخلص امتحانات ونروح سوا إيه رايك
ريم، انتا كمان طيب يا سيدي
ياسين، احبك وانتا مطيع يا عسل
اكملت ريم حديثها معه ثم اتجهت النوم.

همس همس حبيبتي يلا اصحى
مطت زراعيها بكسل لتردف، شوية يا غيد
عبير، هههههه انا مش غيد انا عبير
فتحت عينها باستغراب، صباح الخير يا عبير
عبير، صباخ النور يا عسل يلا اصحي انتي فضلتي سهرانه بليل
همس، ااااه كنت سهرانة مع غيد قعد يعلمني ازاي اكتب اسمي واسمك واسمو
عبير، شطورة
همس، اومال غيد فين
عبير، بصي يا توتا غيد تعبان انهرده وهو مش هيجي
همس، يا حرام طب انا عايزة اشوفو هيجي امتى
عبير، لم يخف.

همس، ايوة امتي يعني
عبير، ممكن بكرة بعدو بعدو معرفش يا حبيبتي
همس بحزن، بس كده هيطول
عبير، لازم عشان يخف خالص وميبقاش عيان
همس، طب إيه رايك تتصلي وانا اكلمو
عبير، مش عارفة يا حبيبتي يمكن نايم دلوقتي طب بصي احنا نقوم نغسل وشنا وندخل الحمام وبعدها نفطر وناخد الدوا ونكلمو
نهضت همس بحزن ودخلت إلى الحمام بينما طلبت لها عبير الافطار وبدات ترتب فراشها حتى خرجت همس من الحمام.

همس وهي تجلس على الاريكة، طب عبير هو انتي مش عيانة
عبير، لا يا حبيبتي انا مش عيانة ليه
همس، عشان غيد قال انك عيانة
عبير، ااااه لا يا حبيبتي انا حامل
همس، حامل ازاي
عبير، يعني في بنوتة حلوة كده زي همس في بطني
همس، ازاي ده يعني وبعدين انتي حبساها ليه
عبير، لا يا همس بصي يا ستي انا في بطني نونة قد كده صُغيورة خالص ولو طلعت هتموت لازم تفضل في بطني عشان تكبر ولما تكبر هطلعها ومش هحبسها.

همس، الله طب ودخلتي النونة جوة بطنك ازاي
عبير، اصل اصل بصي هو انتي مش كل مرة بتسالي غيد ليه مش تسالية المرة دية
همس، خلاص لما يجي هسالو
عبير، شطورة يلا عشان نفطر
همس، لا مش هاكول إلا لما غيد يجي
عبير، يا حبيبتي غيد احتمال يجي بكرة وانتي عيانة
همس، لا انا مش عيانة
عبير، طب يلا كلي ولو كلتي هديكي الشوكولاتة اللي غيد بيجبهالك
همس، مش عيزاها انا عايزة غيد
عبير، طب تكلمية وبعدها تاكلي
همس، ماشي.

اخرجت عبير هاتفها من جيبها وبدات بالاتصال
عبير، بس يا رب يبقى صاحي
غيد، الو
عبير، الو يا غيد انا اسفة لو صحيتك
غيد، لا لا انا صاحي من زمان وهمس عاملة ليه روحتيلها
عبير، ايوة انا معاها من زمان بس هي مش عايزة تاكول ولا تشرب الدوا بتقول لما يجي غيد
غيد، طب ادهاني
همس، الو يا غيد وحشتني اوي مش هتيجي
غيد، وانتي كمان يا هموسة وحشتيني بس انا زعلان منك
همس، ليه
غيد، عشان مكلتيش يا حبيبتي ليه مش عايزة تاكلي.

همس، عشان انتا دايما بتاكول معايا
غيد، لا كده هزعل منك لازم يا حبيبي عشان خاطري
همس، حاضر يا غيد انتا هتيجي امتى
غيد، عن قريب يا قلبي عن قريب متخافيش واسمعي كلام عبير ماشي
همس، حاضر يلا سلام عشان مش تتعب زيادة
غيد، ماشي يا حبيبتي يلا وانتي كمان كُلي عشان مزعلش
همس، حاضر سلام و انتا كمان كُل كويس عشان تخف
غيد، ههههههه حاضر سلام
همس، سلام
اغلق غيد وهو مبتسم بشدة وقلبه يرفرف من السعادة.

ليلي، ايوة يا عم الله يسهلو يابا كلم المزة بتاعتو
ماجدة، مزة مين، مين دية يا غيد
نظر غيد إلى ليلي بغضب ثم نظر إلى والدته، دية يا ماما المريضة بتاعتي
ماهي، طب انتا بتقولها يا حبيبتي كتير كده ليه
غيد، وانتي مالك
اسلام، بوم بوم
ملك، وفي منتصف الجبهه
طرقت ليلي كفها في كف ملك
ليلي، حبيبتي يا لولو يا خليفتي
ماجدة، عاجبك اللي اختك بتعملوا كده
غيد، وعاجبك اللي بنت اختك بتعملوا ده
ماجدة، مالها مهي زي الفل اهي.

غيد، لا ابدااا الميكرو جيب والبلوزه اللي مش عارفين وشها من ضهرها وفوق كل ده انتي مخلياها تبتات معانا وانتي عندك شحطين
ليلي، ايوة غيود معاه حق.

بعد يومان
ابراهيم، يا بنتي طب كُلي وهكلمو قدامك اهو
همس بصراخ، قولت لاااا مش عايزة اكول حاجة انا عايزة غيد
عبير، هنعمل إيه يا دكتور ابراهيم
ابراهيم، مفيش حل غير ان احنا نوديها لغيد
عبير، بس ازاي همس ممنوع تخرج من المستشفى من غير اذن سمير
ابراهيم، انا هخرجها من الباب الخلفي انتي لبسيها وشوية وجاي
عبير، تعالي يا همس.

اخذتها عبير إلى الحمام ارتدت همس بنطال اسود وبلوزة بيضاء كب تركت لها عبير شعرها منسدل على ظهرها.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة