قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية حب تحت مسمى العلاج للكاتبة رهف سيد الفصل التاسع والعشرون

رواية حب تحت مسمى العلاج للكاتبة رهف سيد الفصل التاسع والعشرون

رواية حب تحت مسمى العلاج للكاتبة رهف سيد الفصل التاسع والعشرون

دفعته بعيداً عنها ونهضت مسرعه متجهه إلى المرحاض بدموع تحتضن وجنتيها نهض اسلام وهو يزفر بضيق شديد فتح الباب ليجد ملك تقف ببرائه تنظر له
ملك، بابا تيته بتقولك تعالا عشان تفطر
مال وطبع قبله على وجنتها
اسلام، حاضر يا حبيبتي شوية وهنيجي
اومات ملك بفرح وركضت إلى جدتها اغلق اسلام الباب واتجه إلى الحمام وضع اذنه مستمع اليها في الداخل
اسلام، ريم ريم انتي كويسة
ريم، ممكن تسبني في حالي.

تنهد اسلام بضيق وامسك المقبض ليفتح الباب نظر لها وجدها تبكي امام الحوض اتجه اليها وامسك كتفيها
اسلام، ريم اهدي بطلي عياط
اخذها إلى الخارج وهو مستمر بتهداتها وضعها على الفراش وجلس امامها على ركبتيه احتضن كفيها بحب
اسلام، ريم انا عارف ان انتي تعبانه بس اهدي يا حبيبتي انا اسف
ريم، انا انا عايزة ا اروح لماما
اسلام بضحك، لا ابوس ايدك هيفهمو غلط
زاد هذا من بكائها ليمسك كفيها بحتواء.

اسلام، بصي يا ريم افهمي يا حبيبتي ان احنا خلاص متجوزين ومفيش حاجه وبعدين لو انتي مش قادرة يعني تعتبرني جوزك اعتبريني صديقك لحد ما تتعودي عليا ممكن اخد الشرف ده وتبقي صحبتي مش يمكن ابقى ابن حلال وتحبيني
رفعت عينها لتقابل عينه التي تنظر لها بحب واومات موافقة لتنفجر اساريرة فرحه ليردف
اسلام، طالما وافقتي سيبي الباقي عليا
نهض من على الارض وهو يمط ذراعيه بكسل.
اسلام، يلا بقى ناكول عشان انا جعان.

خرج الاثنان وهم يضحكون.

اما في الاعلى كانت تجلس بحزن على الفراش لقد صرخ عليها هي لم تخطئ اتجهت إلى المرحاض وقفت امام المرحاض وبدات بغسل وجهها مرار وتكرار.

خرجت من الغرفة اتجهت إلى المطبخ وجدت صحن مغطى ببلاستيك ازاحته لتجد العديد من الشطائر التي اعدها لها وضعت البلاستيك مرة اخرى عليه واتجهت إلى البراد لتخرج الحليب البارد وسكبته في احد الاكواب وامسكت القليل من صوص الشوكولاته و وضعته عليه وبدات بتقليبه واخذته إلى الصاله لقد تعلمت كيف تصنعه منه.

امسكت الايباد الخاص بها وفتحته لتبدا باللعب عليه بملل اغلقته وارتدت حذائها لتنزل إلى الحديقة خرجت وجلست على الارجوحه بملل.

ريم بصدمه، يعني غيد متجوز ماهي
اسلام، اه بس هيطلقها قريب عشان زي ما قولتلك مش قايل لحد
ريم بحزن، بس همس صعبانه عليا اوي
اسلام، انا اتخانقت معاهم عشان اللي عملوة بس غيد قالي
ريم، ربنا معاها حبيبتي صعبانه عليا
اسلام، بس متقوليش لحد عشان متحصلش مشاكل
ريم، متخافش.

دخل المشفى واتجه إلى مكتبه جلس وهو يزفر بضيق شديد
غيد، انتا حمار بتزعقلها ليه اكيد هي زعلانة دلوقتي يووووووة
سمع صوت طرقات الباب ليردف بالايجاب
غيد، اتفضل
فتح ابراهيم الباب بخجل وجلس على الكرسي ليردف
ابراهيم، انا عارف ان انتا زعلان مني عشان بلغت اهل همس باللي حصل بس ضميري المهني كان لازم اقولها
غيد، خلاص يا ابراهيم محصلش حاجة بس انتا عارف دلوقتي همس مراتي يا ريت اي تعليق تقولهولي.

ابراهيم، ان شاء الله
غيد، بس انا كنت عايز خدمه
ابراهيم، قول
غيد، كنت عايز اخد حاجات خفيفه زي ناس عندهم صدمات رافضين النطق حاجات زي كده
ابراهيم، خلاص ماشي.

دخل المنزل وهو يبحث عنها بعينه يستنشق رائتحها التي اصبحت كالادمان وضع الاغراض على الطاولة ليسمع صوت من المطبخ اتجه اليه وجدها تشرب المياه نظرت له شرزاً ولفت وجهها جائت لتغادر ولكنه وقف امامها مانعها من الحركة
همس، عايزة اعدي
غيد، وانا عايز بوسة
همس، ابعد خليني اعدي
غيد، هتديني البوسة ولا لا
همس، لا عايزة امشي
اقترب غيد طابعا قبله على وجنتها بحنان
غيد، انا بوستك اهو وحشتيني.

لفت وجهها إلى الجهه الاخرى بحزن...
لينظر إلى الطعام الذي لم تلمسه ليردف بحزن
غيد، ليه مكلتيش
همس، مش عايزة حاجه منك انتا مش زعلان مني امشي بقى
جذبها غيد إلى حضنه وهو يضحك ليسمع صوت شهقاتها ملس على ظهرها وهو يردف بحزن
غيد، خلاص انا اسف متزعليش مني حقك عليا اخر مرة يا رب اموت لو فضلتي زعلانه
ردفت من بين شهقاتها، لا لا مش تموت
طبع قبله على راسها وهو يبعد وجهها ببن احضانه
غيد، يعني خلاص مش زعلانه.

اومات له ليردف بضحك
غيد، كده بوظتي هدومي بسبب الدموع بتاعتك
ضحكت همس ليردف بحزن
غيد، بس كده متاكليش الاكل
همس، مليش نفس
غيد، طيب تعالي انا جايب اكل
امسك يدها وخرجو وهو يلقي العديد من المواقف منسيها حزنها.

وقفت بحزن تنظر له وهو يحضر شنطته لتقول له بوجه برئ
همس، عشان خاطري
اغلق الشنطه ليردف بحزن اكبر
غيد، يا حبيبتي على عيني اسيبك هنا بس لازم اسافر والله هما اسبوع بس
همس، طب خدني معاك امريكا
غيد، صدقيني مش هينفع انا هروح انهي العقد واجي بسرعه مش هطول وانتي هتنزلي تقعدي مع ماما وريم واسلام وليلي وملك
نزلت دمعها حزينه منها لتردف
همس، وماهي
اقترب وهو يضم اليه وطبع قبله على راسها.

غيد، بصي يا حبيبتي انا قولت ان ماهي هتسيب الاوضة بتاعتي وهتروح تقعد عند مامتها عقبال ما ارجع وانتي هتقعدي محدش هيقولك حاجة
وقفت على اطراف اصابعها وطبعت قبله على وجنتها
همس، هتوحشني اووي
ضمها اليه وهو يحاول تخزين الكثير من عطرها داخل رئتيه حمل حقيبته وخلل اصابعه بين يديها ونزلوا إلى الاسفل
اسلام، إيه يا عم ساعة يلا قبل ما الطيارة تقلع متعيطيش يا هدهد وعد اول ما يمشي وانا هخرجك كل يوك.

ريم، بصي هيفضل يثبتك كده وفي الاخر مفيش حاجة بقالي يومين مش عايز يخرجني
اسلام، اسكتي يا سوسا انتي
امسكتها ليلي من كفها، يا بت اتقلي شوية
طبع غيد قبله على راسها واتجه يسلم على الباقي اقترب هامسا في اذن والدته
غيد، خدي بالك منها يا امي عشان خاطري
اومات له القي عليها نظرة وغادر وهو على اسؤ حالات الحزن
سحبتها ليلي إلى الداخل ودخلت خلفهم ريم ولكن ناداها اسلام
اسلام، ريم استني
ريم، نعم.

اسلام، انا عندي عمليه انهرده في الشغل احتمال ارجع على 1 بليل
ريم، ماشي خد بالك من نفسك
اسلام، حاضر سلام
ريم، سلام
دخل الجميع إلى الفله لتجلس همس بحزن على الاريكه
ريم، يا بنتي خلاص بطلي عياط بقى
مسحت دموعها وهي تردف
همس، بس انتي انا بحب غيد اوي اوي ومش بحبو يبعد عني
ريم، ايوة بقا يا عم على الحب اللي مقطع بعضو
رن هاتف ريم لتردف
ريم، دقيقتين وهاجي
نهضت ريم مجيبه على هاتفها
ليلي، انتي بتحبي غيد اوي يا بت.

همس بنصف عين، زي ما انتي بتحبي مازن اخويا
رفعت ليلي حاجبيها بصدمه لتردف
ليلي، مين انا لا لا مش ان...
همس، متكدبيش يا لي لي انا كنت سمعاكي وانتي بتتكلمي معاه وبعدها قفلتي وقولتي هييييح بحبو
امسكتها ليلي من كتفها وهي تنظر لها
ليلي، عارفة يا بت لو قولتي لحد اقسم بالله
همس وهي تسحب بلوزتها من يدها
همس، سبيني يا بت انا معملتش حاجة
ليلي، انا بس عايزاكي تتكلمي والله يا همس بالجذمه
همس، محدش يعرف غيري انا و...

ليلي مقاطعه، اوعي تقولي غيد
همس، لا لا ريم بس
ليلي، يبقى انا انفضحت
همس، متخافيش يا قلبي محدش هيفضحك.

ريم، الو يا ياسين
ياسين، عايز اشوفك يا ريم ضروري كمان
ريم، حاضر انا اصلا عايزة اتكلم معاك
ياسين، خلاص نتقابل بكرة
ريم بتفكير، بكرة ماشي سلام دلوقتي
ياسين، سلام.

لا تعلم لماذا قلبها يؤلمها لما كل هذا التوتر...
رفعت ساعه معصمها وهي تنظر لقد اصبحت الثالثه بعد منتصف الليل ولم يعد بعد سمعت باب الغرفة يفتح بهدؤ نهضت لتردف بفزع
ريم، اسلام!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة