قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية حب تحت مسمى العلاج للكاتبة رهف سيد الفصل التاسع عشر

رواية حب تحت مسمى العلاج للكاتبة رهف سيد الفصل التاسع عشر

رواية حب تحت مسمى العلاج للكاتبة رهف سيد الفصل التاسع عشر

في بيت عائلة الرويعي كان الجميع مجتمع على الأفطار عدا ريم التي كانت نائمة بحزنها التي كسى غرفتها.

زينب، هي اتاخرت كده ليه
مازن، ريم تعبانه يا ماما وكمان شكلها مش هتروح جامعه انهرده وهي قالت محدش يصحيها هي هتصحى لوحدها
زينب، طب وموضوع العريس!
مازن، يستني والعريس موجود مش بيطير
زينب، طيب بس تتوقع هتوافق
مازن، معرفش يا ماما عن اذنك دلوقتي رايح الشركه
نهض مازن وهو يلملم اغراضة وغادر
زينب، طب اطلعي انتي يا عزة اطمني عليها
صعدت عزة مسرعة، حاضر يا ست هانم.

عزة بينها وبين نفسها، انا لازم اقول لريم عشان تتصرف في المصيبة دية
دخلت إلى الغرفة وجدتها باردة للغاية
عزة. ايييية ده الدنيا برد كده ليه
اقتربت من ريم وجدت وجهها معرق وتخطرف بكلمات غير مفهومه
نزلت عزة مسرعه واخبرت والدتها واحضرت الكمادات مسعفة بسرعه
بدؤ بوضع الكمادات على جسدها كي يهدا من ثورته هذه حتى هدأ بالفعل
عزة، خلاص يا ست هانم هنزل اعملها شوربة وانتي ارتاحي.

زينب، لا لا انا عندي عندي مشوار مهم هروح واجي وهتصل بيكي اطمن على ريم
عزة باستغراب، ماشي يا ست هانم
خرجت زينب ونزلت عزة لتصنع الشوربة.

استيقظت لتشعر بيدة التي تضمها بحنان إلى صدرة كي يطمئنها
حركت جسدها قليلا لستيقظ هو بفزع
غيد، انتي كويسة
همس، اه كويسة
طبع غيد قبلة على راسها بحب ليردف
غيد، انتي كنتي خايفة اوي
عادت رجفتها مرة اخرى
همس، اصل اصل هي كانت بتعيط جامد وبتصوت جامد وبطنها كانت وجعاها اووي و وشوفت دم كان كان في دم.

غيد. طب بس اهدي يا حبيبتي عشان تعرفي ان البيبي بيجي بصعوبة عشان كده ربنا خلى اجر الام مضاعف بيقولك الجنه تحت اقدام الامهات وبعدين مش الرسول صلى الله عليةوسلم قال امك ثم امك ثم امك ثم ابوك عشان تعرفي ان الام ست عظيمة
احتضنته بخوف، انا انا مش عايزة
غيد، طب اهدي بس
نهض غيد واحضر حقيبته واخرج منها ادويتها وأعطاها دوائها
غيد، بس إيه مكنتش اعرف ان التيشيرت بتاعي حلو كده.

نظرت له همس ونظرت إلى ملابسها باستغراب
همس، هو مين اللي غيرلي بلوزتي
غيد ببرائه، انا
همس بحرج، انتا!
غيد ببرائه، ليه هو في حاجة
همس بخجل، اه اصل يعني عيب انتا تغيرلي
ضحك غيد على برائتها وطبع قبله على وجنته
همس، صفية عاملة إيه
غيد، قومي غيري هدومك ونروح نشوفها ولا تحبي اغيرلك انا
قال جملته الاخيره بخبث لتنظر له بخجل اكسى وجهها بالاحمر القاني وكزته في كتفه بخجل.

حملت صينيه الطعام وصعدت إلى الاعلى
عزة، عاملة إيه دلوقتي
ريم بتعب، تمام احسن بكتير تسلمي يا عزة
عزة، على إيه يا حبيبتي يلا اشربي الشورية
بدأت ريم بشرب القليل لتردف
ريم، خلاص تعبت يا عزة
عزة، بالهنا يا حبيبتي
حملت عزة الصينيه و وضعتها على الطاولة
عزة، قوليلي يا بت عشان في مصيبة
ابتسمت ريم بسخرية داخلية وهي تردف مفيش مصيبة اقوى من اللي انا فيها
ريم، قولي يا عزة في إيه.

عزة، الواد اللي اسمو ياسين اللي انتي بتحبيه ده لازم تكلمية امك جيبالك عريس
وقعت عليها اسهم من السماء لتسقط على راسها بكارثة وصدمه
ريم بتوجس وتوتر، جيبالي اية؟! ع عريس
عزة، ايوة اتصلي بيه وقوليلو لو كده يجي يتقدملك انا لازم انزل احضر الغدا عشان البية قرب يجي.

حملت عزة الصينية وغادرت ضمت ركبتيها إلى صدرها ببكاء تذكرت انها كانت مع ياسين امسكت هاتفها واتصلت عليه لتجد هاتفه مغلق اكملت بكائها بحزن شديد حتى سمعت صوت رقم يرن على هاتفها امسكته وجدته رقم غير مسجل لم ترد ظل يكرر اتصاله حتى جائت رساله لها كان محتواها ( ردي يا ريم انا اسلام )
عاد التكرار لم ترد حتى ازعجها صوته لتجيب بغضب
ريم، نعم خير إيه
اسلام بعصبية، بقالي ساع بتصل مبترديش ليه
ريم، انا حرة ملكش فيه.

اسلام، ما تتعدلي
ريم، عايز إيه
اسلام ببرود، مفيش كنت بسال عليكي
ارتفع صوت بكائها وشقتها لتردف، م م ماما جيبالي عريس
اسلام، نعم ياختي!
اكملت بكائها بقوة ليردف بعصبية، يعني إيه جيبالك عريس وعريس الغفلة ده متعرفيش عنو حاجة
ريم ببكاء، انا لسة عارفة
مسح على شعره بقوة وهو يردف، متوافقيش
ريم، لا هوافق عشان اخلص منك
اسلام، لا يا حبيبتي انا قدرك الاسود وخليني اشوف هتوافقي ازاي
ريم، هوافق والله لاوافق عشا...

قاطعها اسلام صارخا بها، هتوافقي على مين انا بقى عايزك توافقي وروحي قولي لعريس الغفلة على اللي حصل بينا وقوليلو انك كمان احتمال تطلعي حامل
ريم، ياخي انتا عايز مني اييييية ما تبعد عني بقى وسبني في حالي
اسلام، اما اشوف يا ريم وافتكري ان اسمك مش هيتكتب غير جنب اسمي سلام يا مدام
اغلق الهاتف لتكمل بكائها ولكن بقوة اكبر وشهقات متتالية قذفت هاتفها على الارض وتكورت تحت الغطاء ببكاء شديد.

بعد مرور اسبوع هاهم يصفون سيارتهم في مركن فلتهم نزلت ليلي وهي تمط ذراعيها بكسل
ليلي، اخيرا الواحد رجع بيتو
ملك، اه والله يا لي لي بس كل حاجة هناك هتوحشني
همس، وانا كمان هتوحشني اووي عايزة ابقى اروح هناك
غيد، خلاص نبقى نروح هناك تاني
اسلام، غيد اما تخلص انزل عشان عايزك في موضوع
غيد، طيب
ليلي، طب بصو انا وهمس وملك هنطلع نقعد فوق
سحبت ليلي همس وملك وصعدو إلى الاعلى
غيد، في إيه يابني
اسلام، انا هتجوز.

غيد، بسم الله ماشاء الله ودة من إيه
اسلام، انا مش بهزر انا هتجوز
غيد، ومين اللي امها داعيه عليها
اسلام، ريم اخت همس!

كانت تجلس على ارض الحمام من كثرة التعب الذي ابلى جسدها الصغير وضعت يدها على فمها لتذهب إلى المرحاض تخرج كل ما في جوفها مرة اخرى.

ما ان انتهت اغسلت وجهها واعادت شعرها إلى الخلف اتجهت إلى الفراش بتعب اغمم على حياتها لتسقط على الفراش ومازالت دموعها خليفتها حزن كسى حياتها اسفل مؤامرة كبيرة حب ضائع وامل مكسور وحياة اصبحت مشوهه لتنوي على فقدان حياتها اخذت مبرد أظافرها لتخبطه بيدها مسيلة للدماء لتردف بين انفاسها اللاهثه يا رب لتسقط ضحيه لمؤامرة منقذة ومدمرة لحياتها في نفس الوقت.

البوص، يعني إيه مسكوه!
احد رجاله، زي ما بقول كده الضابط مسكو
البوص، انا هتصرف غور من وشي
ظل يجوب المكان وهو يفكر ماذا سيفعل.

نهضت بغضب وهي تصرخ بهم
ماجدة، مالكم يا ولاد الهواري كل واحد فيكم بيعمل اللي هو عايزو كده ليه
غيد، اعدي بس يا ماما احنا لسة بنفكر
اسلام، انا مش بفكر انا خلاص قررت
ماجدة، اهو عندك اهو البيه قرر طالما قررت يبقى جايلي ليه ياخويا
اسلام، اااامي انتي فضلتي تقوليلي اتجوز واديني اتجوزت خلاص سبيني انا اقرر المرة التانية
غيد، يا ماما اسلام معاه حق سبيه يتجوز اللي عايزو.

ماجدة، ياخبتي فيكم يا رجالة البيت يادي الخيبة
جلست على الكرسي بتعب، خلاص اللي عايز يعمل حاجة يعملها
اسلام، طب انا هكلم مازن اق...
قبل ان يكمل جملته دخلت ليلي وهي تلهث وخلفها همس ببكاء
غيد، مالكم في إيه
همس ببكاء، ريم!
اسلام، مالها
ليلي، ريم انتحرت يا غيد.

تجلس على الكرسي وهي تبكي وتنوح على حال صغيرتها تجمعت الدموع في عين طفلها الكبير لهذه الحاله التي وصلت اليها عائلته الصغيرة
زينب بصراخ، اختك هتروح مني يا مازن اختك عايزة تسبني
جلس بجانبها مهدأ من روعها، اهدي يا امي ريم مستحيل تسبنا
سمع اصوات مناديه باسمه قادمين من نهاية الممر ركضت همس اليهم بلهفه
همس، ريم ريم مالها حصلها إيه
امسك مازن وجهها بين كفيه ونظر إلى عينها كانه يعطيها القوة.

مازن، ريم كويسة يا حبيبي متقلقيش يا قلبي
احتضنها مازن وهو يهداها اقترب منه غيد مهدا للاثنان ظلو منتظرين قليلا حتى خرج الطبيب وهو يزيل كمامته ركض الجميع اليهم
مازن، طمني يا دكتور ريم عاملة إيه
الدكتور، الحمد لله الجرح كان سطحي بس كان حاد جدا بسبب المشرط لكن قدرنا ننقذها بس هي محتاجة تغير جوها وتخرج شوية من المود ده
اسلام، يعني هي كويسة
الدكتور، اه الحمد لله
زينب، طب احنا نقدر نشوفها يا دكتور.

الدكتور، اه بس يا ريت بلاش اجهاد
دخل الجميع اليها تفاجا اسلام عندما وجد عينيها حمراء بشدة جسدها الذي ازداد نحاله
اقتربت همس وهي تحتضنها
همس، ريم حبيبتي
ريم، همس وحشاني كده تغيبي الفترة دية كلها من غير ما تكلميني
همس، وانتي ينفع اللي عملتيه كده
مازن، المفروض ازعقلك ولا اعملك إيه انا حيران
ريم بابتسامه، احضني
اقترب مازن وهو يحتضنها بحب اخوي، حبيبتي
اسلام. الف سلامه يا ريم كده تقلقينا عليكي.

في اقل من ثانيه منذ بداية احرفه اختفت الابتسامه من على وجهها بعد ان سمعت صوته
غيد، حمدلله على السلامة يا رورو
ريم، الله يسلمك يا غيد.

بعد مرور ثلاثة ايام وهو يترددون على مشفى ريم باستمرار حتى جاء هذا اليوم
وقف اسلام بمنتصف الغرفة وهو يتكلم
اسلام، تيست تيست استوب الكل يسمع انا عندي كلام
ارتجفت اوصال ريم وحركت راسها بخفة وهزة بسيطة رافضة انتبه لها اسلام ولكنه لم يبالي.

اسلام، احم انا عارف الوقت مش مناسب بس والله اموت نفسي احم انا طبعا بستاذنك يا استاذ مازن انك زي ما اديت لاخويا الكبير اختك تديني انا كمان اختك التانية يعني انا عايز اتجوز ريم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة