قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حب بعد إنتقام للكاتبة رحمة سيد الفصل الثاني

رواية حب بعد إنتقام للكاتبة رحمة سيد الفصل الثاني

رواية حب بعد إنتقام للكاتبة رحمة سيد الفصل الثاني

ملك بصراخ: ايااااااد
اياد بتعب: اهدى انا كويس، انتى حصلك حاجة؟
ملك بخوف: لا لا بس يلا اوديك ع أي مستشفي
اياد: لا مافيش داعى دا جرح بسيط، فين بيتك عشان اوصلك
ملك بهدوء: لا مافيش داعى انا قربت اهو
اياد بغضب مكبوت: بردو مابتحرميش
بصت ملك في الارض بحرج وقام اياد ومشيوا مع بعض بأتجاه بيت ملك بعد ما اياد عرف العنوان طبعا، وهما في الطريق بصت ملك لأياد و..
ملك بخفوت: شكرا جدا ليك.

اياد: انا معملتش حاجة واى حد مكانى كان هيعمل كدة
تبتسم ملك وتقول: شكرا مرة تانية انا وصلت
ويبتسم اياد وتلف ملك وتمشي
يوصل اياد بيته ويلاقي مامته لسة منتظراه، يزفر بخنقة ومامته تبصله بلوم وتقول..
بردو يا اياد سهر وسكر وبنات، انت مابتز...
وتنصدم لما تشوف الجرح في ايده وتجرى عليه وهي بتقول..
الام بخوف: إيه دا مين عمل فيك كدة!
اياد بهدوء: اهدى يا حبيبتى مافيش حاجة انا كويس دا جرح بسيط.

تروح الام وتجيب الاسعافات الاولية وتداوى جرحه وهو متألم.

في الطرف الاخر ملك توصل لبيتها وتحكي لباباها كل إلى حصل فيتعصب والدها ويقول..
الاب بغضب: مين دول إلى اتجرأوا وعملوا كدة هما مايعرفوش انتى بنت مين
ملك ببكاء: خلاص يا بابا الحمدلله ان اياد جه ولحقنى
الاب: اياد مين؟!
ملك بهدوء: دا شاب معايا فى الكلية وشافنى صدفة ولحقنى
الاب: ماشي يا حبيبتى ابقي اشكريهولى او انا هاتى رقمه وهكلمه
ملك: اوك يا بابي عن اذنك هدخل ارتاح
الاب: اتفضلي.

تروح ملك لاوضتهاوتفكر في إلى عمله اياد معاها
وتقول لنفسها: طب ما هو طلع جدع اهو، لا لا بس دا مايمنعش انه صايع وبتاع بنات وسهرات برا
وتنام عشان تروح بكرا للجامعة.

في صبآح اليوم التالي تصحي ملك بكسل وتلبس ملابسها المكونة من بنطلون جينز وتونيك كم مفتوح من الرقبة ومطرز وتنزل تسلم علي اهلها كالعادة وتروح للجامعة.

اياد مع صديقه ايمن في ركن في الجامعة
تنحله ايمن بصدمة و..
ايمن بصدمة: إيه دا يا ايدوو إيه إلى عمل فيك كدة
اياد بهدوء: دا جرح بسيط عشان ست ملك المغرورة
ايمن بأستغراب: ملك! ومال ملك بالموضوع دا
فيحكي له اياد إلى حصل امبارح بالتفصيل ويضحك ايمن جامد اووى ويرد..
ايمن بمرح: يعنى تتخانق معاها الصبح وبليل تتخانق عشانها
اياد بغضب خفيف: ما تسكت يالا بقا
ايمن: خلاص سكت اهوو.

ملك مع هند ايضا وقاعدين في كافتريا، اتنهدت ملك وبصت لهند بهدوء وبدأت تحكيلها كل حاجة...
هند: خلاص يا ملك الحمدلله وانسي ويلا نحضر المحاضرة إلى جاية مهمة جدا
ملك: يلا
ويروحوا للسكشن مع بعض
ويكونوا صداقات جديدة لان ملك شخصية مرحة إلى حدا ما.

اياد مع شلته في الكلية، بصله جلال صديقه بخبث وقال..
جلال: إيه يا كوتش انا سمعت ان البت إلى هناك دى هزأتك
اياد بغضب: مين دى إلى تهزقنى انت عبيط، انا بس سايبها ومسيرها زى غيرها بس دى شرسة شوية بس محدش بيقف ادام اياد السويفي
عبد الرحمن: سيبك منها يا اياد دى باينها محترمة وبنت ناس
اياد بخبث: ازاى بقاا، هي في بنت في الجامعة دى ماتعرفش ولا وقفت ادام اياد، والنبي نقطنا بسكاتك انت بقا.

ملك: يلا يا هند نمشي
هزت هند راسها بمعني ماشي وقاموا سوا واتجهوا لباب الخروج فوقفهم شاب باين من لبسه الاحترام و..
الشاب: لو سمحتى ممكن لحظة
ملك: نعم حضرتك عايز إيه؟!
الشاب: انا عبد الرحمن معاكوا هنا ف الكلية وصاحب اياد معاه ف شلته يعنى وكنت عايز اقولك ان آآآآ
ملك: ماتنطق في إيه؟!
عبد الرحمن: ان اياد متراهن انه يوقعك وانك زيك زى غيرك ومحدش بيقف قصاده.

ملك بصدمة: الحقير، وانا فكرته جدع ولو شوية بس ماشي شكرا يا استاذ عبد الرحمن
ويلف عبدالرحمن ويمشي وهند تقول: هتعملي إيه يا ملك؟! سكوتك دا مايطمنش
ملك بخبث: استنى وشوفي
ويركبوا عربية ملك ويروحوا واياد كمان يروح بيته بعدهم.

بليل ملك تروح لباباها وهي مترددة وتحيم قرارها وتقرب منه وتحكيله وتطلب منه ان...
ملك: بابي بعد اذنك انا عايزة احرق دمه وابعده عن الجامعه دى اصلا
الاب بتفكير: ماشي يا ملك انتى تؤمرى
ويتصل محمد بأحدى معارفه ويطلب منه كدة ولكن...
الرجل: انا اسف يا محمد بيه بس انا مقدرش انقله من غير سبب
محمد: تمام شكرا ليك
وملك تحزن بس تفكر بخبث.

في حين الاب قعد يفكر ويقول لنفسه: مالقتيش غير ايااد السويفي يا ملك إلى تقعى معاه.

في بيت ايمن
قاعد ايمن علي مكتبه في اوضته المتوسطة وماسك الموبايل وبيتكلم مع خطيبته مريم و..
ايمن: خلاص يا مريم مش هنفضل نتكلم ف الموضوع دا كتيير انا زهقت
مريم: انت بردو إلى زهقت ولا انت عاوز تفرض شخصيتك عليا وخلاص
ايمن: انا كدة بفرض شخصيتى عليكى ولا غشان خايف عليكى وبغير
مريم: اووف، مش هلبس الحجاب غير بأقتناع يا ايمن افهم بقااا
ايمن بملل: سلام يا مريم سلام
ويقفل الخط وهو متضايق جدا.

في اليوم التاني يروح اياد وملك وهند وايمن للجامعة وطبعا مش مع بعض
واياد يلاقي هند وملك قاعدين في ركن لوحدهم فيبتسم ويمشي لعندهم ويبص لملك بخبث ويقول...
اياد: ملك ممكن اتكلم معاكى
ملك بغضب وصوت عالي: غور من وشي انا مش طايقاك ولا عايزة اشوف وشك.

ف يمسكها ياد من دراعها ويضغط وهو بيقول: انتى شايفة نفسك كدة لية ولا انا عشان اديتك وش زيادة وانتى اصلا شكلك من البنات اياهم بس بتتقلي.

وتلتفت الطلبة لهم بسبب الصوت العالي وتنصدم ملك من كلامه وتضربه كف ادام الجميع واياد مصدووم و...
اياد في غضب شديد: ماشي يا ملك مااشي انا هوريكى مين هو اياد السويفي
ملك: اعلي ما في خيلك اركبه
ويجتمع الامن ويفرقهم ويأخدهم للتحقيق ويروحوا ويمضوا على عدم تعرض احدا منهم للاخر.

وبعد مرور بعض الايام في الجامعه
اياد يلاقي ملك قاعدة بملل لوحدها منتظرة هند، يقرب بأتجاه ملك و..
اياد بجدية: ملك عايزك لحظة
ملك بتقزز: نعم خير عايز إيه تانى
بصلها اياد بجرأة ورد..
: ملك انا بحبك.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة