قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حب بالإكراه للكاتبة ندى محمود الفصل السادس

رواية حب بالإكراه للكاتبة ندى محمود الفصل السادس

رواية حب بالإكراه للكاتبة ندى محمود الفصل السادس

في صباح اليوم التالى تفيق ملك على صوت طرقات الباب تذهب وتفتح لتجده مازن.

مجرد ما فتحت الباب ونظرت في وجه الغاضب قال: فين بابا.

هبطت الى مستواه وقالت بابتسامة: وانت مدايق كده ليه
مازن: انا عايز بابا
ملك: انت زعلان علشان منمتش مع بابا
مازن: ايوه
ملك: طيب مينفعش تنام معايا انا
مازن: تؤتؤ
سمع صوت عمر ينده عليه ويقول: تعال يامازن
هرول اليه في غرفته وجلس بجانبه على الفراش وقال: بابا هي مين دى
عمر: دى طنط ملك
مازن: هاتعيش معانا
عمر: ايوه
مازن: انا زحلان منك عثان مخلتنيش انام معاك امبايح زى كل يوم.

عمر: هههههههه معلش ياحبيبى النهردا هاننام انا وانت في اوضتك هنا وعلطول كمان
مازن: هييييييه
عمر: فطرت
مازن: لا
عمر: طيب يلا روح افطر لغاية ما البس واجيلك اوديك الحضانة
مازن: حاضر
يذهب مازن ويخرج من الغرفة يجد ملك تجلس على فراشها وتنظر الى الارض بشرود قال بصوت قوى: صباح الخير.

فزعت ملك من صوته وقالت: صباح النور
اخرج ملابسه ودخل الى الحمام واخذ حمام دافئ بينما ملك نزلت اليهم وجدتهم يتناولو الفطار.

ملك: صباح الخير
امل: صباح النور اقعدى افطرى ياملك
ملك: لا مليش نفس
ملك: لا خالص بس انا مش متعودة افطر اول ما اصحى من النوم علطول
امل: خلاص سبيها براحتك يادنيا
جلست على احد الكراسى وبعد مرور ربع ساعة هبط عمر وكان بتحدث في الهاتف ويبدو عليه الاستغال وبعد انهائه من المكالمة قال لمازن: يلا يامازن.

امل: الاتوبيس هايجيبوا من الحضانة ياعمر
عمر: لا انا هبعتله السواق
اخذ مازن وذهب وقالت دينا لملك: انتى مش رايحة الكلية ياملك ولا ايه
ملك: لا رايحة
دينا: طيب يلا نروح مع بعض
ملك: ماشى بس اروح البس
دينا: تمام وانت كمان هاروح.

نور: اهى اتجوزت هاتعملى ايه بقى
منيرة: مش دلوقتى خالص لسا لما يبتدو يقربوا من بعض علشان لما نبعدهم عن بعض يبقى من غير رجعة.

نور: واحنا هانعرف ازى انهم ابتدوا يحبوا بعض هانحطلهم كاميرات
منيرة: اكيد لا بس دى حاجة تخصنى انا
نور: والله ياماما انا ما واثقة فيكى
منيرة: متقلقيش هاتشوفى هاعمل ايه بعدين.

عمر يصل الشركة ويدخل مكتبه وبعد مرور ثوانى يدخل خلفه صديقه اكرم
عمر: هو انت مستنينى
نظر له متصنع عدم الفهم ثم اخفض رأسه مرة اخرى الى ملفاته التي امامه وقال بجمود: مبروك على ايه.

اكرم: انت مش كان كتب كتابك امبارح ولا ايه
قال وهو مازال على نفس الطريقة: اهااا وفيها ايه يعنى
اكرم: فيها وفيها كمان ياعم
تنهد بقوة وقال: طيب سيبنا من الموضوع ده وخلينا في الشغل قولى الصفقة الجديدة ملفاتها خلصت اللى ادتهالك ولا لا.

اكرم: من زمااان
عمر: تمام.

دينا: انتى في كلية ايه ياملك
ملك: في طب ليه
ملك: ههههههههه والله انا لحد دلوقتى معتبرش دكتورة لسا مخدتش الشهادة ولا اتخرجت.

دينا: ان شاء الله تاخديها وتبقى دكتورة قد الدنيا
دينا: شوفتى انا بحبك ازى
ملك: اوى اوى
دينا: ههههههههههههه
ملك: اهى الكلية يا حجة نزلينى هاتودينى فين
دينا: تمام واول ماتخلصى رنى عليا علشان عايزة اشترى كام حاجة وعايزاكى معايا
ملك: اوك.

مى: ملوكتى ايه عاملة ليه اتأخرتى كدم
ملك: انا كده اتأخرت
مى: امممممم
مى: جيتى مع مين
ملك: مع دينا اخت عمر
مى: اهااا، انا سمعت انا يوسف مستحلفلك من ساعة ما عرف انك اشتكيتى عليه
ملك: ولا يقدر يعمل حاجة
مى: انا مش فاهمة انتى ايه والله لا بجد انتى مش طبيعية
ملك: ههههههههههه طاب يلا بس علشان نلحق المحاضرة.

انتهى اليوم سريعا وذهبت ملك مع دينا ليشتروا بعض الاشياء وعلى الساعة التاسعة اتى عمر الى المنزل.

عمر: ازيك ياماما
امل: اهلا ياحبيبى
عمر: امال فين ملك ودينا
امل: طلعوا راحوا يشتروا حجات
نظر الى ساعته وقال بشئ من العصبية: دى الساعة 9 دلوقتى
امل: تلاقيهم جايين خلاص
عمر زفر بضيق وقال: لما تاجى ملك خليها تطلع على فوق علطول
امل: ماشى.

ذهب الى غرفته وجد مازن نائم على فراش ملك حمله واتجه به الى غرفته ووضعه على السرير وخرج ابدل ملابسه وجلس على سريرها ينتظرها وبعد مرور نصف ساعة دخلت الغرفة وجدته يدخن بشراسة ومجرد ما سمع صوت رجليها وهو لم ينظر اليها كان ينظر في الارض
قال لها بصوت هادئ ولكن يوجد به نبرة قوية: كنتى فين
ملك: كنت مع دينا
عمر بنبرة جعلتها ترتعب: ما انت عارف انك كنتى مع دينا. كنتى فين مع ودينا
ملك: كنا بنشترى حجات.

عمر: حجات من الصبح
ملك: الصبح كنت في الكلية
عمر بحدة: وبعد الكلية طلعتى مع دينا يعنى حضرتك ماخدا اليوم كله بره ومن غير ماتشاورنى.

ملك: وانا المفروض اشاروك علشان اروح الكليه
عمر: انا مقولتش الكلية انا على طلوعك مع دينا
ملك: واحنا متفقين ان كل واحد ملوش دعوة بالتانى
وقف وهو ينظر لها نظرة نارية وقال: مفيش حاجة اسمها اتفاق انا جوزك ومن حقى اسألك رايحة من فين وجاية منين.

ملك بعند: لا زى ما انا مدخلتش في حياتك انت متدخلش في حياتى وتتحكم فيا
عمر: نعم مدخلش، ملك الزمى حدودك معايا
ملك بغضب: لا زى ما انت امبارح لما سألتك مرتش عليا ومن حقى انا كمان مردش عليك او اجاوبك على اسألتلك.

امسكها من يدها بقوة وقال: انا حاجة وانتى حاجة مفهوم
ملك بتوجع: سيب ايدى
عمر: واياكى ياملك تحاولى تقارنى نفسك بيا سامعة وكلامى اللى اقوله يتسمع
ملك بصوت عالى نسبيا: لا هاعمل اللى انا عايزاه وسيب ايدى ياعمر
عمر بعصبية: صوتك معيلاش عليا ياملك علشان موركيش وشى التانى
ملك: هاتعمل ايه يعنى
عمر يترك يدها بقوة ويقول: هاعمل كتير ويلا اتفضلى حضرليلى الحمام عايز اخد دش
وقفت تنظر له وعينها تشع غضب.

عمر بزعيق: ايه مسمعتيش انا قولت ايه و اعملى حسابك من هنا ورايح انا اللى هاوديكى واجيبك من الكلية.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة