قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حب بالإكراه للكاتبة ندى محمود الفصل الرابع والعشرون

رواية حب بالإكراه للكاتبة ندى محمود الفصل الرابع والعشرون

رواية حب بالإكراه للكاتبة ندى محمود الفصل الرابع والعشرون

رأت عمها كان يقف امام باب المستشفى ويتحدث في الهاتف ولكن كان يبدو عليه السعادة. تعجبت اهل هو اتى لزيارة عمر ام ماذا ولماذا سعيد هكذا وكيف عرف ان عمر في المستشفى بهذه السرعة حاولت التقرب منه حتى تسمع مايقوله ولكن لم تستطيع ذهبت له وقالت: ازيك ياعمى.

مجرد ماسمع صوتها التفت خلفه واغلق الهاتف وقال بتوتر: ملك عاملة ايه
تعجبت من توتره هذا وانه مجرد مارائها اغلق الهاتف شعرت وكأن شئ ما يحدث قالت: ، انت جاى هنا ليه.

محسن بتوتر: انااا. انا جاى لعمر هو عامل ايه دلوقتى
ملك: كويس. انت مين قالك
محسن: هااا
ملك تأكدت الان انه يوجد شئ خطير قالت بصوت قوى: مين قالك
محسن: اصل انا روحت الشركة عنده وملقتهوش والموظفين قالولى على اللى حصل
ملك: اممممم طيب تعالى يلا اوديك عنده
محسن: انتى كنتى بتعملى ايه هنا
ملك: كنت بجيب دوا واكل لطنط.

عمر: هي ليه اتأخرت كده دى ليها نص ساعة انزل يا اكرم شوفها
اكرم: يابنى ممكن تكون راحت محل تانى مش شرط اللى تحت المستشفى يعنى
عمر بغضب: وبعدين بقى متقوحش معايا اكرم انا مش قادر اتكلم والله
امل: علشان كظه بقولك بطل كلام وارتاح هاتكون راحت فين يعنى
تدخل ملك غفغرفة ومجرد ما رأئها قال بغضب: كنتى فين ده كله
دخل خلفها محسن قال بابتسامة: الف سلامة عليك يابنى.

نظر عمر الى اكرم وبادلة ابتسامة سخرية وقال: الله يسلمك
دخل وجلس على احد الكراسى قال اكرم: امتى عرفت انت
محسن: النهردا روحت الشركة والموظفين قالولى
محسن: انت بقيت كويس دلوقتى
عمر: اهااا الحمدالله
محسن: هو ايه اللى حصل.

يقص عليه اكرم ماذا حدث بينما ملك كانت تجلس شاردة وتفكر ف لماذا كان يتصرف هكذا محسن وكانت امل تبادلهم الحديث ودينا ذهبت هي ومازن الى المنزل حتى تجلب بعض الملابس لعمر، ظلوا يتحدثو نصف ساعة بعد ذللك اتسأذن منهم وذهب.

اكرم: تصدق انا صدقت اقسم بالله انه خايف عليك وزعلان على اللى حصلك وجاى يطمن عليك.

عمر: ههههههههههههه
ملك: ليه يعنى هو حصل حاجة وبينك وبينه ياعمر
عمر: محصلش حاجة. انتى ليه اتأخرتى كده
ملك: العلاج كان مش موجود في الصيدلية اللى تحت المستشفى روحت صيدلية تانى
عمر: امممممم
اكرم: انا هامشى بقى اروح اشوف اواق المناقصة دى
اكرم: ههههههه امال فرصة بقى اضيعها انا لو اطول اقعد على مكتبك
عمر بهزار: علشان يبقى اخر يوم في عمرك
اكرم: ههههه اصيل ياد، يلا سلام.

عمر: سلام وابقى تعال بكرة وقولى ايه عملت
اكرم: ماشى
ذهب اكرم وقالت ملك لامل: هي ظينا راحت فين هي ومازن
امل: راحت تجيب هدوم لعمر من البيت
ملك: كنتى روحتى معاها ياطنط انتى تعبانة والدكتور قال محتاجة راحة
امل: لا انا هاقعد مع عمر هنا
ملك: عمر لسا هايقعد يومين تلاتة الدكتور مش هايرضى يخرجه لو عمل اى مجهود هايتعب تانىوبعدين انا هاقعد معاه.

عمر: والنبى اقنعيها عمال اقنع فيها مفيش فايدة تاجى دينا ياماما وامشى انتى وهي ومازن.

امل: انا كويسة مش تعبانة
عمر: ياماما اسمعى كلامى اللى يخليكى انا كويس والله روحى البيت علشان خاطرى انا خايف عليكى.

امل باستسلام: طيب خلاص هاروح
بعد مرور ساعة اتت دينا ودخلت وهي تمسك مازن من ملابسه من الخلف وتقول بغضب: ادخل اما غلطانة انى اخدتك معايا.

ملك: هههه في ايه يامجنونة
دينا بغضب: ما شاء الله عليك ياعمر بيه جايب عيل فليسوف. احط الهدوم في الشنطة يكلعها تانى ويقولى انتى هبلة بابا جاى البيت مش هايقعد في المستشفى. لا وعايز يمشى وحده في الشارع قال انا كبير سيبى ايدى ويجرى منى في الشارع وحدة في طولى تجرى ورا عيل كد النملة كده فقعلى المرارة.

انفجروا في الضحك جميعا قالت ملك: خهههههههههههه انتى عمرك ماطلعتى مع عيال ولا ايه.

دينا: وهو ده عيل
امل: هي علطول كده ياملك تحسيها هي العيل الصغير مش مازن
عمر: هههه يامازن ياحبيبى عمتك مجنونة وحدها مش محتاجى جنان اكتر من كده كفاية عليها جنانها.

مازن: ، هي مث بتسمع الكلام
امل / ملك / دينا: ههههههههههنهههه
مازن: يابابا عمال اقولها انا كبير انا كبير مش راضية تسمع الكلام. انا صغير؟

دينا بهزار: انتى قاعدة هنا ليه ياماما يلا نمشى اقعد في مكان بتهزئ فيه ليه اهى ملك قاعدة معاه.

عمر: هههههههههه احسن برضوا وخدى مازن معاكى
مازن بزعل: لا انا هاقعد
عمر: لا مينفعش علشان تروح الحضانة وابقى بكرة بعد الحضانة تعال تانى مع تيتة ودينا.

مازن: ماثى
دينا بغمزة: بتزوغنا انت ياخبيث
عمر نظر الى ملك التي وجها احمر مجرد ما قالت دينا هكذا وقال: اهاا بزوغكم عندك مانع يلا هوينا بقى.

دينا: ههههههه ماشى ياعم
امل: يلا يا ام لسان طويل
دينا: يلا
ذهبت قال بعمر: كتر خيرك يا زياد والله دبست الواد في وحدة مجنونة
ملك: هههههههههه هو اللى ادبس لوحده.
ارجع رأسه للخلف واغمض عينه بتعب ذهبت له بسرعة وقالت بخوف: في ايه ياعمر
عمر: مفيش حاجة صدعت شوية بس
ملك: طيب اروح انده الدكتور
عمر: لالا انا كويس
ملك: طيب نام وارتاح
عمر: لا مش عايز انام.

ملك بغضب: انا قولتلك متتكلمش كتير. وارتاح قولتلك هاتتعب مسمعتش الكلام دلوقتى بتقول مش عايز انام ومش عايز الدكتور.

عمر: انتى خايفة عليا ولا ايه
ملك: ايوه طبعا خايفة عليك
ابتسم ابتسامة مكر قال: اممم خايفة عليا، انما صح انتى ايه عملتى لما عرفتى انى في المستشفى.

ملك بارتباك: هاااا ولا حاجة
عمر بخبث: ياسلام اذا كنتى دلوقتى لما تعبت شوية خايفة عليا وعملتى وعمالة تدينى محاضرات وبتقولى ولا حاجة.

ملك بتلعثم: ايوه ايه هاعمل يعنى
عمر: طيب براحتك ابقى اسأل دينا لما تاجى بكرة
ملك: لا اوعى تسألها
ملك: كده وخلاص، ونام بقى علشان الصداع يروح منك ومتتعبش اكتر
وضع رأسه على الوسادة واغمض عينه ونام ظلت بجانبه تنظر له بحب كانت تتمنى ان يظل بتحدث معه كانت تتمنى ان يضمها الى صدره ليخفف عنها وجعها وخوفها في اليومين التي كان بهم في المستشفى ولكن هذه الطريقة حتى تتخلص من كلماته هذه التي تجعلها.

ترتبك وتتوتر، امسكت بكتاب واخذت تقرأ به مرت ساعات عديدة افاق عمر وجدها تمسك الكتاب وتقرأ.

قالت: هاا بقيت كويس
عمر: اهاا انتى من ساعة مانمت وانتى بتقرى الكتاب دهة
ملك: اهااا
عمر: بس كان عندك حق كانت دماغى هاتنفجر اول مانمت ارتحت
ملك بغرور: مش قولتلك ده انا اكبر من اكبر دكتور هنا
عمر: طبعا يادكتور هههههه
ملك: يلا بقى علشان تاكل وتاخد الدوا
عمر: اكل ايه انا مش قادر اشرب الميه
ملك: لا بص بقى ماهو يا يتاكل بالذوق يابالغصب اهم حاجة الاكل
عمر: انتى هاتعملى عليا دكتورة بجد.

ملك: طبعا، ثم قالت بحدة: يلا بقى ياعمر متتعبنيش
ملك: يااربى بقنع في عيل صغير
جلبت الاكل وجلست بجانبه على الفراش وقالت: مش هاعمل حاجة بس هاتاكل يلا بقى علشان خاطرى ياعمر.

وامسكت المعلقة ومدت يدها لتطعمه نظر إلى يدها التي تمدها نحو فمه نظرة جعلتها ترتعش انزلت يدها بسرعة وقالت بخجل: انا اسفة مكنتش اقصد.

قال بابتسامة مكر وهو مصوب نظره علي عينها بقوة جعلت قلبها يخرج من مكانه قال: اكلينى.

نظرت له بصدمة وقالت: هااا
عمر: ايه بقولك اكلينى انا مش قادر اكل وحدى
ملك: بطل ياعمر غلاسة
عمر: هاتكلينى ولا لا لو مأكلتنيش بأيدك مش هاكل اليوم كله
ملك بارتباك: بعدين بقى ايه شغل العيال ده بكل عند
عمر: خلاص براحتك انتى لسا متعرفيش العند بتاعى ولا شوفتيه
ملك: ...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة