قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حب بالإكراه للكاتبة ندى محمود الفصل الحادي والعشرون

رواية حب بالإكراه للكاتبة ندى محمود الفصل الحادي والعشرون

رواية حب بالإكراه للكاتبة ندى محمود الفصل الحادي والعشرون

مر اليوم سريعا واتى المساء ورجع عمر من عمله وجد ملك تجلس امام التفاز ونائمة اتجه نحوها واقترب منها وحملها بين يديه وذهب الى الغرفة بينما هي تشبتت برقبته بقوة ووضعت رأسها في صدره نظر لها وابتسم ابتسامة رائعة ودخل الغرفة ووضعها على الفراش بهدؤء واخذ يلمس على بيده على وجها الصغير هذا بحنان، ثم نهض وبدل ملابسه وهب بالذهاب للنوم سمعها تتمتم بكلمات غير مفهومة وكأنها تحلم ثم نهضت من نومها مفزوعة ذهب لها بسرعة وقاال: في ايه ياملك انتى كويسة.

ارتمت بحضنه وقالت بخوف شديد: كابوس وحش اوى ياعمر
عمر: معلش ياحبيب، ثم توقف عن الكلام قبل ان يكملها وقال: نامى انا جنبك اهو متقلقيش.

ظلت في حضنه حتى غلب عليها النوم مرة اخرى وايضا هو غلبه النوم
في الصباح...
افاقت من نومها وجدته نائم بجانبه نهضت بسرعة وتذكرت ماحدث امس فغضبت من نفسها وقالت بصوت قوى: عمر قوم.

ازاح يده من على وجه وهو يفتح عين واحدة وقال: في ايه
ملك بغضب: من الواضح ان حضرتك انت اللى نسيت نفسك يابشمهندس
ابتسم لها وقال بنظرة ذات معنى: انتى لسا زعلانة منى
ملك ببرود: وازعل ليه
عمر: على فكرة انا كنت مدايق علشان كده اتعصبت عليكى وعلى ما اعتقد انك عارفة عصبيتى.

نهضت من الفراش وقالت ببرود اكثر: اولا انت مش محتاج تبرر لانى اتعودت على كده منك انك مش بتبرر لاحد اخطائك ثانيا انا مطلبتش منك تبرر ليا اى حاجة.

عمر بابتسامة مكر: افهم من كده انك مش زعلانة
اغضبتها ابتسامته هذا وقالت بتلقائية وعصبية شديدة: لا طبعا زعلانة هاتفضل لحد امتى كده تعلى صوتك عليا وتفرض نفسك وميهمكش مشاعر غيرك حتى لو كان الشخص ده بيح...

توقفت عن الكلام عندما وجدته ينظر لها بابتسامة وقال بخبث: كملى انا سامعك
اسرعت الى الحمام لتهرب منه كعادتها وقالت لنفسها بغضب: غبية. ايه اللى قولتليه ده اكيد فهم انا كنت هاقول ايه. انا غبية مش هاقول اكتر من كده، بعد مرور وقت طويل خرجت من الحمام وهي تضع يدها خلف ظهرها وتمشى خافضة رأسها حتى لا تنظر له.

عمر: اييه اخيرا طلعتى مبرووك
ابتسمت ابتسامة بسيطة يخالطها توتر وارتباك
اقترب من اذنها وهمس قائل: على فكرة احنا لسا مخلصناش موضوعنا لما اطلع من الحمام هانكمل.

احمر وجها ودقات قلبها تسارعت وكانت في داخلها تلوم نفسها مائة مرة ثم قالت بتلعثم: اناااا، هالبس. واروح مع دينا مشوار عايزانى معاها نشترى حجات وكده علشان الخطوبة.

عمر: امممممم وهي دينا افتكرتك النهردا
ملك: نصيب بقى تقول ايه
عمر: ههههههه اها نصيب، هاتروحو فين
ملك: معرفش هي بتقول في مول كبير مش فاكرة اسمه هانروح.
عمر: ايوه عارفة
ملك: ليه بتسأل؟
عمر: هاروح اخدكم انتو وراجعين
ملك: انت مش رايح الشركة
عمر: لا ها اجز النهردا
ملك بصدمة ممزوجة بشئ من المرح: بجد عمر بيه بنفسه يأجز من الشركة ده اول مرة تعملها.

عمر: هههههههه مرة من نفسى
ملك: يعنى هتاجى معانا
. عمر: لا طبعا انا هاجيبكم بس، انا مش بحب امشى مع اى ست في السوق بتخنق انتو تشلو الصراحة. لا ده صغير ياخسارة كان حلو لا ده لونه مش حلو لا ده مش عارف ايه.

نظرت له بقرف وقالت: احنا اللى نشل برضوا اسم الله عليكم عسل بينقط
ملك: واثق من نفسك اوى. انا هاروح اشوف لبست ولا لا علشان البس انا كمان.

امل: ايه رايحة فين يادينا
دينا: رايحة اشترى كام حاجة للخطوبة
امل: انتى ومين؟
دينا: انا وملك
امل ابتسمت لها وقالت: كبرتى ياحبيتى وبقيتى عروسة تعرفى ابوكى اللى يرحمه كان فرحان اوى اول ماجيتى وكان نفسه يجوزك ويشوفك عروسة.

دينا بحزن: ربنا يرحمه يارب
اتى عمر وقال بشئ من المزح: الله الله وانا مكانش حد يعنى عايز يجوزنى ويفرح بيا ولا ايه.

دينا بغرور: انت مين اصلا ولا حاجة انا البنت العسل بتاعت البيت
عمر: يابنتى انا الاساس مش كده ولا ايه ياحجة
دينا: ياسلاااام
امل: ههههههههه عمرك ما هاتكبرو
دينا: لا انا لسا صغيرة الدور والباقى على اللى معاه عيل وحاطط عقله من عقلى
عمر: ههههههههه احط عقلى من عقلك انتى يا ازوعة
دينا: اوزعة في عينك، فين الزفتة ملك دى
هبطت ملك من غرفتها وقالت: ايه رأيك تروحى مع نفسك وتسيبى الزفتة هنا.

دينا: هههههه دايما ظلمانى. يلا بينا
ملك: يلا
عمر: اتصلوا بيا انتو وراجعين
دينا: ماشى.

وصلت كل من ملك ودينا الى المول واشترو بعض الاشياء وكان يبتقى لهم الفستان
ملك: هاااا لقيتى فستان عجبك
دينا: لا
ملك: حرام عليكى والله ده احنا اخدنا ساعة بحالها بندور على حتة جزمة ودلوقتى ليكى ساعتين في الفستان.

دينا: الله يعنى البس جزمة وفستان وحشين
ملك: لا طبعا مينفعش بس تطلعى عينى
دينا: بس اكتمى خالص
ملك: كمان بتزعقى ايه البجاحة دى ياربى
دينا: ههههههههههه، طيب يلا روحى اقعدى في الكافتيريا وانا هاروح الحمام واجيلك اصل حتى انا تعبت نشرب حاجة ونكمل مسيرتنا.

ملك: هو احنا لسا هانكمل جاتك القرف ياشيخة
دينا: هههههههه ماشى هاربيكى ياملك
ذهبت ملك في الكافية على احد الطاولات وبعد وقت قصير سمعت صوت من خلفها يقول: ملك، وقفت والتفتت خلفها وقالت بصدمة: اهلا يا سيف ايه عامل.

سيف: الحمدالله كويس انتى ايه اخبارك
ملك: تمام، ايه انت امتى رجعت من لندن
سيف: ، يعنى من حوالى شهر كده
ملك: حمدالله على سلامتك
سيف: الله يسلمك، ايه اخبار عمى احمد وطنط سهير من بدرى مشوفتهمش انا افتكر اخر مرة شوفتهم انا وفي تالتة اعدادى.

ظهرت على وجها علامات الحزن وقالت بصوت خافت: بابا وماما اتوفوا ياسيف
سيف بصدمة: بتتكملى جد امتى وازى
ملك بصوت يغلب عليه البكاء: سيف ممكن منتكلمش في الموضوع ده
سيف: طيب طيب خلاص، ربنا يرحمهم يارب. ايه انتى دخلتى كليه ايه
ملك: طب. وانت
سيف: السن اسبانى
سيف: اهااا، انتى عايشة مع مين
ملك: انا اتجوزت
سيف: بجد الف مبرووك. امتى
ملك: من 3 او 4 شهور كده.

اتى عمر بعد ان اتصل بدينا وقالت له انهم لم يتبثى لهم سوى القليل واذا اراد ان يأتى فلا مشكلة سوف ينتهوا سريعا نظر حوله يبحث عنهم وجد ملك تجلس مع شاب. غلى الدم في عروقه وذهب لهم وحاول ان يتمالك اعصابه وقال بصوت قوى: السلام عليكم.

نظرت اليه ملك والى وجه الغاضب وقبل ان يرد سيف قالت بسرعة: هي دينا اتصلت بيك ولا ايه.

تجاهل كلامها وقال بنظرة حادة الى سيف: مين حضرتك
تدخلت للمرة الثانية وقالت: ده سيف ابن صاحب بابا، سيف ده عمر جوزى
عمر زاد الغضب عليه عندما علم انه ليس له صلة بها وقال بصوت قوى جدا: اهلا وسهلا.

سيف: تشرفت بمعرفتك
عمر: اكييد وانا كمان
سيف: انا هاستأذن بقى
عمر: مع السلامة
ذهب ونظر الى ملك بعصبية وقال،.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة