قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حب بالإكراه للكاتبة ندى محمود الفصل الثاني

رواية حب بالإكراه للكاتبة ندى محمود الفصل الثاني

رواية حب بالإكراه للكاتبة ندى محمود الفصل الثاني

قد بدأ على عمر الغضب وقال: هو في ايه انت وماما متفقين عليا ولا ايه
اكرم: ليه!

عمر: نفس الكلام اللى قالتو ليا ماما، بعدين انا مرتاح كده اللى مديكم مش عارف.

اكرم: خلاص ياعم براحتك انا مالى
عمر: طيب خلينا في السغل بقى ايه اخبار الفندق
اكرم: كل حاجة زى الفل والعمال شاغلين اغلب الوقت علشان الافتتاح خلاص قرب
عمر: هو لسا في حاجة كتير مخلصتش
اكرم: لا حجات بسيطة كده.

مى بغضب: عايز ايه يا استاذ يوسف
يوسف: انتى مالك متعصبة كده ليه مابراحة علينا بس ثم قال وهو يوجه كلامه الى ملك: انا بس عايز القمر ده يلين شوية معانا.

ملك بحدة: انت تحترم نفسك معايا انا بذات والا اوريك اللى عمرك ما شوفته
يوسف بضحك: ورينى طيب هاتعملى ايه
ملك: انا مش هارد على واحد قذر زيك بس بحذرك لو حاولت تتعرضلى تانى او تتعرض لمى مش هايحصلك كويس.

تذهب وتتركه في غضبه يأتى صديقه وهوو يضحك
يوسف بعصبية: بتضحك على ايه انت كمان
مؤمن: ايه هي نفضلتلك تانى ولا ايه
يوسف: اهااا شكلها هاتتعبنى
مؤمن: ، انا مش عارف انت عجباك على ايه هي اه مزة فعلا بس في بنات احلى منها بكتير في الكلية.

يوسف متوعدا: انا خطتيتها في دماغى وخلاص وهافضل وراها لحد ماتاجى هي وتجرى ورايا.

نور: حاضر
تفتح الباب لتجده عمها
محسن: ازيك يانور
نور: الحمدالله ياعمى ادخل ماما جوه
يدخل محسن وتشاور منيرة الى نور ان تدخل غرفتها
منيرة: اهلا يا محسن اقعد في حاجة ولا ايه
محسن: اكيد في
منيرة: هي ايه؟
محسن: في عريس جاى لملك
منيرة بسخرية: عريس ايه ده بقى اللى هايبصلها
محسن: رجل اعمال وشركتهم من اكبر الشركات اللى في البلد
منيرة بصدمة: اييييييه لا مستحيل اخليها تتجوز جوازة زى دى.

محسن بمكر: افهمى بقولك اكبر الشركات في البلد يعنى من ورا الجوازة دى نقدر نقوم شركتنا تانى ونعيش عيشة احسن منها كمان.

صمتت قليلا وهي تفكر ثم قالت: طاب وانا ايه اللى يضملى اننا هانستفيد من الجوازة دى.

منير بعدم اقتناع: طييب
محسن: تمام لو كلمنى تانى هاقوله موافقين
منيرة: ومش هانقول لملك
محسن: لا طبعا لاننا لو قولنا لها مش هاتوافق فا بعد مايتم الموضوع ونحدد معاد الفرح نقولها علشان نحطها قدام الامر الواقع.

مازن: تيتة
امل: نعم ياحييبى
مازن: بابا فين
امل: راح الشغل
مازن بزعل: تده (كده ) هو هاينسى ومث هايجبلى شيبسى معاه.
امل: لا متلقلش هو عارف انت بتحب الشيبسى وهايجبلك معاه
ابتسم ابتسامة طوفلية وقال: هييييه
امل: في عمتو دينا
مازن بشماتة: بتنم ( بتلم ) الهدوم تعتها
امل: ههههههه يالئيم انت
مازن: يلا نعلب ياتيتة
امل بضحك: العب مقدرش العب ياحييبى
مازن: عثان (عشان ) خاطرى.

امل بتمثيل التعب: لا انا مقدرش اجرى بص رجلى وجعانى ااااه، تعال نتفرج على كرتون حلو.

قال وهو يمط شفتيه: ماثى يلا.

ملك بعصبية: انا والله المرة الجاية هاشتكى عليه لمدير الكلية البنى ادم المتخلف ده.

مى: زودها اوى الصراحة
ملك: اوى اوى كمان
مى: بس برضوا يا ملك مش عايزين نحتك بيه الواد ده انتى عارفة سمعته في الكلية ازى والله اعلم ممكن يعمل ايه.

ملك بجرأة: يعمل اللى يعمله وانا من امتى بخاف من حد
ملك: ههههههه طيب اطلعلى يا اختى قدامة بدل ما تفوتنا المحاضرة
مى: يلا.

ينتهى اليوم ويبدا يوم جديد ملئ بالمفاجأت بفيق من نومه وبأخذ حمامه الدافئ وبتجه الى تحت.

ماز مجرد ما رأى ابيه جرى عليه وقال: بابا
يقبله من جبينه ويقول: حبيب بابا فطرت
مازن: لا كنت مستنيك
عمر: طيب يلا بقى نفطر علشان انا مستعجل اوى
مازن: يلا
يجلسوا جميعا على السفرة ويبتدوا في اكل الطعام وانها عمر طعامه سريعا وقال: يلا السلام عليكم.

امل: استنى يا عمر عايزة اتكلم معاك في موضوع
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
انا مش شايفة تفاعل خالص لو لقيت في تفاعل هانزل حلقة تانى بليل الحلقة الثانية
قد بدأ على عمر الغضب وقال: هو في ايه انت وماما متفقين عليا ولا ايه
اكرم: ليه!
عمر: نفس الكلام اللى قالتو ليا ماما، بعدين انا مرتاح كده اللى مديكم مش عارف.

اكرم: خلاص ياعم براحتك انا مالى
عمر: طيب خلينا في السغل بقى ايه اخبار الفندق
اكرم: كل حاجة زى الفل والعمال شاغلين اغلب الوقت علشان الافتتاح خلاص قرب
عمر: هو لسا في حاجة كتير مخلصتش
اكرم: لا حجات بسيطة كده.

مى بغضب: عايز ايه يا استاذ يوسف
يوسف: انتى مالك متعصبة كده ليه مابراحة علينا بس ثم قال وهو يوجه كلامه الى ملك: انا بس عايز القمر ده يلين شوية معانا.

ملك بحدة: انت تحترم نفسك معايا انا بذات والا اوريك اللى عمرك ما شوفته
يوسف بضحك: ورينى طيب هاتعملى ايه
ملك: انا مش هارد على واحد قذر زيك بس بحذرك لو حاولت تتعرضلى تانى او تتعرض لمى مش هايحصلك كويس.

تذهب وتتركه في غضبه يأتى صديقه وهوو يضحك
يوسف بعصبية: بتضحك على ايه انت كمان
مؤمن: ايه هي نفضلتلك تانى ولا ايه
يوسف: اهااا شكلها هاتتعبنى
مؤمن: ، انا مش عارف انت عجباك على ايه هي اه مزة فعلا بس في بنات احلى منها بكتير في الكلية.

يوسف متوعدا: انا خطتيتها في دماغى وخلاص وهافضل وراها لحد ماتاجى هي وتجرى ورايا.

نور: حاضر
تفتح الباب لتجده عمها
محسن: ازيك يانور
نور: الحمدالله ياعمى ادخل ماما جوه
يدخل محسن وتشاور منيرة الى نور ان تدخل غرفتها
منيرة: اهلا يا محسن اقعد في حاجة ولا ايه
محسن: اكيد في
منيرة: هي ايه؟
محسن: في عريس جاى لملك
منيرة بسخرية: عريس ايه ده بقى اللى هايبصلها
محسن: رجل اعمال وشركتهم من اكبر الشركات اللى في البلد
منيرة بصدمة: اييييييه لا مستحيل اخليها تتجوز جوازة زى دى.

محسن بمكر: افهمى بقولك اكبر الشركات في البلد يعنى من ورا الجوازة دى نقدر نقوم شركتنا تانى ونعيش عيشة احسن منها كمان.

صمتت قليلا وهي تفكر ثم قالت: طاب وانا ايه اللى يضملى اننا هانستفيد من الجوازة دى.

منير بعدم اقتناع: طييب
محسن: تمام لو كلمنى تانى هاقوله موافقين
منيرة: ومش هانقول لملك
محسن: لا طبعا لاننا لو قولنا لها مش هاتوافق فا بعد مايتم الموضوع ونحدد معاد الفرح نقولها علشان نحطها قدام الامر الواقع.

مازن: تيتة
امل: نعم ياحييبى
مازن: بابا فين
امل: راح الشغل
مازن بزعل: تده (كده ) هو هاينسى ومث هايجبلى شيبسى معاه.
امل: لا متلقلش هو عارف انت بتحب الشيبسى وهايجبلك معاه
ابتسم ابتسامة طوفلية وقال: هييييه
امل: في عمتو دينا
مازن بشماتة: بتنم ( بتلم ) الهدوم تعتها
امل: ههههههه يالئيم انت
مازن: يلا نعلب ياتيتة
امل بضحك: العب مقدرش العب ياحييبى
مازن: عثان (عشان ) خاطرى.

امل بتمثيل التعب: لا انا مقدرش اجرى بص رجلى وجعانى ااااه، تعال نتفرج على كرتون حلو.

قال وهو يمط شفتيه: ماثى يلا.

ملك بعصبية: انا والله المرة الجاية هاشتكى عليه لمدير الكلية البنى ادم المتخلف ده.

مى: زودها اوى الصراحة
ملك: اوى اوى كمان
مى: بس برضوا يا ملك مش عايزين نحتك بيه الواد ده انتى عارفة سمعته في الكلية ازى والله اعلم ممكن يعمل ايه.

ملك بجرأة: يعمل اللى يعمله وانا من امتى بخاف من حد
ملك: ههههههه طيب اطلعلى يا اختى قدامة بدل ما تفوتنا المحاضرة
مى: يلا.

ينتهى اليوم ويبدا يوم جديد ملئ بالمفاجأت بفيق من نومه وبأخذ حمامه الدافئ وبتجه الى تحت.

ماز مجرد ما رأى ابيه جرى عليه وقال: بابا
يقبله من جبينه ويقول: حبيب بابا فطرت
مازن: لا كنت مستنيك
عمر: طيب يلا بقى نفطر علشان انا مستعجل اوى
مازن: يلا
يجلسوا جميعا على السفرة ويبتدوا في اكل الطعام وانها عمر طعامه سريعا وقال: يلا السلام عليكم.

امل: استنى يا عمر عايزة اتكلم معاك في موضوع.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة