قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حب بالإكراه للكاتبة ندى محمود الفصل الثامن عشر

رواية حب بالإكراه للكاتبة ندى محمود الفصل الثامن عشر

رواية حب بالإكراه للكاتبة ندى محمود الفصل الثامن عشر

في اليوم التالى ذهب عمر الى الشركة ودخل مكتبه واجرى اتصال بمحسن على ان يأتى له وقال له انه شئ يخص ملك حتى يأتى وبعد مرور ساعة اتى محسن.

عمر: اهلا يامحسن بيه اتفضل اقعد ايه عامل
جلس محسن على احد المقاعد المقابلة لعمر وقال: الحمدالله يابنى وانت ايه اخباروالشغل معاك.

قال عمر بنظرة خبث: والله في مبلغ كبير اتسرق من الشركة من فترة ولحد دلوقتى مش عارف مين اللى عمل كده.

شعر محسن ببعض القلق وبلع ريقه وقال: معقووول!
نهض عمر من مكتبه وجلس امامه مباشرة وقال بمكر: معندكش فكرة مين اللى ممكن يعمل كده.

محسن استجمع قواه وقال: لا والله بس اكيد لو عرفت حاجة هاقولك
عمر: طاب ولو قولتلك انت عارف اصلا اللى عمل كده
محسن بتوتر: وانا هاعرف من فين
نهض عمر واخذ يتحدث معه وهو يتحرك ذهابا وايابا في المكتب وعلى وجه ابتسامة خبث: مش عيب برضوا لما رجل اعمال زيك يسرق مبلغ زى ده طاب قولى لو محتاجه وانا عمرى ما كنت هاقولك لا، ثم اقترب منه جدا وقال بنبرة قوية: مش كده ولا ايه يامحسن بيه.

محسن: انت بتقول ايه، ايه التهريج ده
عمر بشدة: ولا تهريج ولا حاجة مش هو ده الصح ولا انا غلطان
محسن بخوف وتوتر واضح على وجه: لا طبعا غلطان
قال بصوت اجشع وقوى: لمعلوماتك بس عمر الفرماوى مش بيجيب معلومات غلط او بيغلط في حاجة، ديما كلامه صح.

نظر له بغضب شديد ولكن يخالطه خوفه. بينما عمر قال: متقلقش انا مش هاطلع واطى معاك مش من طباعى واقولك تجبيلى الفلوس كاش. بس هاخليك تمضى على الوصل ده ومجرد مايبقى معاك فلوس تسدهم وعلى ما اعتقد ان الشركة بقت زى الفل مش كده.

محسن: لا انت انجننت خالص ايه الكلام التافه ده وبعدين انت نسيت انا مين و انى عم مراتك.

عمر بعصبية: اوعى تكون انت نسيت انا مين ونسيت مين عمر الفرماوى. وبعدين مراتى ههههههه وقال له بنظرة نارية: مش دى برضوا اللى جوزتها منى علشان الفلوس ومصلحتك ياريت تطلع ملك خالص من دماغك لانك لو حاولت بس محاولة تقرب منها هاتندم يامحسن ملك مراتى انا وسيرتها متجيش على لسانك انت ومنيرة هانم دى.

محسن بغضب شديد: انت عايز ايه دلوقتى
عمر: ولا حاجة امضى على الوصل ده بس
تذكرت ملك ما حدث معها في هذا المكان ثم تنهدت بقوة وقالت بابتسامة مكسورة: اهااا كان حلو، انتى ايه لسا مجبتيش نتيجتك.

ملك: هههههههههه ده انا في اقرب وقت هاروح اجيبها
ملك: يسمع من بقك ربنا ياختى
يأتى مازن ويقول: ةملك تعالى حلى معايا الواجب
دينا: ملك حاف كده
ملك: اهااا ما انا وميزو بقينا صخاب خلاص
دينا: ايوه ياعم الله يسهلو
ملك: ههههههههه يلا يامازن
تذهب ملك مع مازن الى غرفتهم.

اكرم: هو محسن كان بيعمل ايه عندك
عمر بابتسامة: ولا حاجة كنا بنصفى الحساب بس
اكرم: بجد والله، طيب قولى ايه قلتو
اكرم: ماتخلص ياعم
عمر: ...
اكرم: يستاهل هو اللى زى ده مينفعش معاه غير كده
عمر: لا وبينكر كمان
اكرم: طبيعى ينكر
عمر: انا همشى بقى
عمر: لا ياخفيف بس مفيش حاجة اقعد عشانها كل حاجة خلصانة وانت الله اكبر عليك مظبط كل حاجة في غيابى.

اكرم بفخر: عيب عليك ياسطا ده انا اشرفك
عمر: ههههههههههههههه.

ملك: ايه يامازن عايزنى احل معاك واجب ايه معاك
مازن: عربى وانجلث ( انجلش )
ملك نظرت له وكانت تود ان تضحك وقالت بتصنع عدم الفهم: انجلث ماظة ايه دى انا معرفش مادة زى كده.

مازن: انجلث ياملك
قالت وهي مازالت على طريقتها: ايوه ما انا مش عارفة ايه انجلث دى، مادة جديدة يعنى.

قال بغضب طفولى: يووووووه انجلث اللى هو A, B ,C ,D
ملك: ههههههههههه طيب هدى نفسك خلاص عرفت انه انجلش
بدأت ملك تساعم مازن في حل واجبه وبعد مرور نصف ساعة انتهت من مادة English وبدأو في Arbic.

ملك: اخدت حرف الحاء والجيم
مازن: ايوه واخدنا واجب عليه
ملك: طيب يلا نحلو، دى اسمها حاء ودى اسمها جيم والحاء بتتكتب كده( ح )والجيم كده (ج)، ها عرفت يلا حل اةل وحدة كده لوحدك ورينى عرفتها ولا لا.

صمت قليلا ثم قال: طاب وليه منخليث ( ح) تبقى (ج) لو حطنلها نقطة هاتبقى جيم مش كده.

ملك: ههههههههه لا ياحبيبى هي كده مينفعش
مازن: بث انا عيزها كده
ملك: مينفعش هي اسمها حاء وجيم مش هاينفع نحط لدى نقطة ودى نقطة كده الاتنين هايبقوا جيم.

مازن بعند: انا بحب حرف الجيم
ملك بغيظ: مازن متعصبنيش ويلا حل الواجب
مازن: انتى بتزعقى ليا انا هاقول لبابا اخليه يزعقلك ويضربك
ملك بغرور: بابا مين ده ميقدرش يعمل حاجة
مازن: لا يقدر
ملك: انا اضربك انت وابوك.
مازن بصدمة طفولية: تضربى بابا، انا اول ماياجى هاقوله
عنر بابتسامة: تقولى على ايه
هرول اليه مازن وقال: ملك بتقول انها هاتضربنى انا وانت.

نظر الى ملم وقال بابتسامة خبث: اممممممم سمعت، دينا قاعدة تحت روح يامازن خليها تحل معاك الواجب يلا.

مازن: حاضر
اخذ كتابه وكراسته وءهب الى الخارج بينما ملك هبت لتذهب خلغه ولكن وقف امامها عمر وقال: رايحة فين.

ملك بتوتر: اصل دينا مش فاضية انا هاروح اذكرله
عمر بابتسامة: لا دينا فاضية وبتتفرج على التلفزيون كمان
ملك بتلعثم: اممممم، طااب انااا...
عمر مقاطعا اياها بمكر: يلا ورينى ازى هاتضربينى مش بتقولى لمازان اضربك انت وابوك.

ملك بتمثيل الصدمة: انا قولت كده امتى حصل ده انا مستحيل اقول حاجة الكلام
ضحك بقوة وقال: لا انا سمعتك بنفسى، يلا ورينى بقى
ملك بتكشير: اوريك ايه
عمر: عايز اعرف هاتضربينى ازى ولا انتى مش قد كلمتك
قالت بابتسامة طفوليه: انا بهزر معاه ده عيل صغير ياعمر انت اى حاجة بتصدقها كده. يلا بقى عدينى.

وهبت بالخروج ولكن اغلق الباب واقترب منها حتى التصقت بالحائط وحاوطها بيده من الجهتين وهو يضعهم على الحائط وقال بمكر: ما انتى مش هاتطلعى من الاوضة متحوليش. انا دماغى رايقة وفاضيلك النهردا.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة