قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حب بالإكراه للكاتبة ندى محمود الفصل الأول

رواية حب بالإكراه للكاتبة ندى محمود الفصل الأول

رواية حب بالإكراه للكاتبة ندى محمود الفصل الأول

تبدأ احداث القصة في منزل بطلتنا التي تعيش مع زوجة ابيها والتي تعاملها بجفاء بعد موت ابيها
نور: مالك قومى كلمى ماما
ملك بضيق: ماشى جاية يانور
تخرج ملك الى زوجة ابيها وتقول بمضض: نعم
منيرة: اهلا ايه النوم ده كله. وبعدين انا شوفتلك مكان حلو تشتغلى فيه ومترتبه مظبوط
ملك: واشتغل ليه
منيرة: تشتغلى علشان تصرفى على نفسك هانفضل لحد امتى كده نصرف عليكى.

ملك: هههههههه تصرفى عليا انتى ناسية ان ده بيت ببايا والفلوس دى من حقى انا قبل ماتبقى من حقك انتى وبنتك
منيرة: انتى بتردى عليا كمان ملك متخلنيش اتعصب عليكى والكلمة اللى اقولها تتسمع مفهوم
ملك: بصى بقى يامنيرة هانم انا مش وحدة ضعيفة ومش هاقدر ارد عليكى واخد حقى منك خليكى عارفة ده كويس فا ابعدى عنى خالص وملكيش دعوة بيا
منيرة بعصبية: انتى لسانك طول اوى
نور: خلاص ياماما خلاص، وانتى روحى ياملك على اوضتك.

تذهب ملك الى غرفتها
منيرة: انا البت دى اتخنقت منها اوى
نور بخبث: ياماما خايمى ناصحة خديها تحت جناحك هاتستفيدى والله
منيرة: انا اعامل البيئة دى بطريقة كويسة دى مينفعش معاها غير العين الحمرا
نور: غلطانة ملك مش بتاجى بالتهديد والمعاملة دى بتاجى بالمسايسة
منيرة بتنهيد: قومى يانوى على اوضتك لحد ما الفطار يجهز وابقى انده عليكى
نور: طيييييب.

بنزل من على الدرج وهو يجرى ويقول: يابابا
عمر: في ايه يامازن
مازن: دينا عايدة ( عايزة ) تضربنى
بينما دينا تنزل من على السلم وهي تقول: ماشى يا مازن هاربيك
عمر: ههههههههه في ايه ياهبلة انتى
دينا بغضب: طلعلى كل هدومى من الدولاب على الارض
عمر: جدع ياحبيبى عايزك تجننها
دينا: عااااااا بصى ياماما والله لاضربك انت وابنك ده
امل بضحك: ليه عملت كده يامازن مش عيب عمتو.

مازن: هي اللى ميديتش ( مرديتش ) تدينى تلفون تتعها ( بتعها )
عمر: هههههههههه تلفون تتعها غلطانة يادينا ما كنتى ادتيه التلفون وفضيتى الامور تستاهلى
دينا بغيظ: طالع زيك جبروت
عمر: والله لسانك الطويل ده في مرة هاقصهولك
دينا: عارف يا مازن انا طالعة اوضتى دلوقتى لو عتبت باب الاوضة هاوريك
اخرج لها لسانه وقال: هاجى مش كده يابابا
عمر يريد استفزازها: ايوه ياحبيبى براحتك تروح وتاجى
دينا: ماشى ماشى.

تذهب دينا ليقول مازن: زعيت (زعلت ) منى دينا مش كده يابابا
عمر: امممممممم متعملش كده تانى وتروح تقولها انا اسف يلا
مازن بعند: لا هي ميديتش (مرديتش ) تدينى تلفونها
عمر بحدة: انا لما اقول حاجة تتسمع مش كده ولا ايه
نظر مازن الى الارض بحزن
عمر: يلاااااا
قال وهو يمط شفتيه: حاضى ( حاضر )
امل: ههههههه انت قدامها تقوله شاطر ودلوقتى بتزعقله
عمر: هههههه يعنى انتى مش عغرفة ياماما بحب اجننها
امل: هههههههه عيال.

يبدوأ في الاكل وبعد مرور وقت ليس بطويل من الصمت قالت امل: ياعمر انت مش ناوى تتجوز
ترك عمر المعلقة التي بيده بغضب مجرد سماعه كلمة تتجوز
امل: انا والله عايزة مصلحتك ياحبيبى انا مش ضامنة هاعيشلك لحظ امتى اتجوز وحدة بالها منك ومن ابنك عايزة اطمن عليك
عمر يقبل يدها ويقول: ربنا يديكى طولة العمر ياست الكل وبعدين هو انا عيل ضغير عايزة تطمنى عليا
امل: ريحنى يابنى.

عمر بغضب: ياماما انا كام مرة اتكلمت في الموضوع ده وقولت مش هاتجوز اى وحظة تانى بعد شهد
امل: ياحبيبى شهد ليها 3 سنين متوفية هاتقعد اكتر من كده ايه وانت لسا صغير
عمر: ومين قالك انى صغير
امل: ايوه 30 سنة دى كبير يعنى
بدأ يشعر بالغضب واراد ان ينهئ هذا الحديث نهض من على السفرة وقال: الحمد الله شبعت انا هامشى ياماما علشان ورايا شغل كتير في الشركة
وفي لمح البصر يختفى من امام عينها
،.

مى: ايه ده جاية بدرى كده ليه تتحسدى
ملك: طافشة من القرف اللى في البيت ده
مى: هي لسا قرفاكى في عيشتك الست دى
ملك: زهقت يامى مبقتش عارفة اعمل ايه القيها من فين ولا من فين من منيرة دى ولا من عمى اللى كل همه الفلوس ومستعد يعمل اى حاجة علشانها
مى بشفقة على حال صديقتها: متزعليش نفسك ياحبيبتى كل حاجة هاتبقى كويسة ان شاء الله
ملك بحزن شديد: من ساعة ما بابا وماما ماتوا وانا متبهدلة ومش عارفة اعمل ايه.

مى: ادعيلهم ربنا يرحمهم
ملك: يااااااارب
مى: يلا بقى علشان المحاضرة بدأت
ملك: يلا
قبل ان ينهضوا من على الطاولة يأتيهم صوت رجولى من خلفهم يقول: المحاضرة لسا مبدأتش على فكرة.

في شركة عمى الفرماوى من اكبر شركات البلد
عمر: صباح الخير ياسها
سها: صباح النور يافندم
عمر: هاتى اوراق الصفقة الجديدة والملفات الخاصة بيها بسرعة على المكتي ورايا
سها: حاضر هاجيبهم حالا
يدخل مكتبه ويجلس على المرسى ويبدأ في العمل يدخل عليه صديقه الذي يعمل معه
اكرم: ايه ياعم ليه اتأخرت كده
عمر: انت عارف مازن
اكرم: ليه يخليك تتأخر ده كاه بتفطره قبل ماتطلع
عمر: خفة ياد.

اكرم: ما انا قولتلك اتجوز وانت هاتريح نفسك من العك ده مسمعتش منى.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة