قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حارة العشق للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العاشر

رواية حارة العشق للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العاشر

رواية حارة العشق للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العاشر

غصون فجأة وقفت مكانها مصدومة أول ما لمحت عدي و هو معاه حراسه و بيتمشي في المول و في نفس الدور اللي هي فيه.
غصون شهقت و حطت ايديها مكان قلبها بوجع.
غصون بدأ تبص يمين و شمال بقلق و بدأت ترجع ل ورا ببطء و هي مركزة علي عدي.
غصون لقت عدي ماشي ناحيتها و هو بيتكلم في التليفون بس مكنش لمحها.
غصون(بخوف): أعمل إيه بس!
غصون ودت ضهرها ل عدي و عملت نفسها بتشوف حاجة علي المليكان اللي قدامها.

عدي مشي من جمبها هو و حراسه و خرج بره المول,غصون خدت نفس عميق و خرجت بسرعة هي كمان من المول.
غصون كانت نازلة علي السلالم و عدي بيركب عربيته و فجأة حصل ضرب نار علي عربية عدي و كل اللي موجود بدأ يجري و يصرخ.
غصون صرخت و هي بتنزل علي السلالم بخوف رجليها اتلوت و قعدت علي السلالم و هي حاطة ايديها علي وشها بخوف.
عند عدنان.
عدنان كان قاعد في عربيته بملل منتظر غصون.

عدنان بص في ساعته و بعدها سمع صوت ضرب النار نزل بسرعة من عربيته و راح ناحية المول.
عدنان جري علي المول و هو قلقان ل يكون حصل حاجة ل غصون.
عدنان لقاها قاعدة علي سلم المول و حواليها ناس بتجري و ناس نازلة و طالعة.
عدنان طلع بسرعة ناحية غصون لقاها قاعدة حاطة وشها بين ايديها.
عدنان(بحدة): مستنية حد يجي يقتلك و لا إيه؟!
غصون شالت ايديها بسرعة و قامت وقفت.

غصون(بخوف): تعالي نمشي من هنا بسرعة عايزة امشي من هنا.
عدنان(باستغراب): طيب ده كله من ضرب النار تعالي.
عدنان و غصون مشي بس غصون بصت بسرعة علي عدي لقته متحاوط بحراسه و أمن المول موجودين.
عدنان: اركبي.
عدنان كان فتح باب العربية ل غصون و غصون مركزة مع عدي.
عدنان: غصون اركبي.
غصون: ها! حاضر.
غصون ركبت و حاولت تخبي وشها علي قد ما تقدر لغاية ما تمشي بعيد عن عدي,عدنان لف و ركب و بدأ يسوق ناحية المستشفي.

عدنان: إيه ضرب النار اللي حصل ده؟!
غصون(بتوتر): معرفش فجأة حصل ضرب نار خرجت بسرعة من المول و زي ما انت شوفت كدة.
عدنان هز رأسه بصمت و وقف قدام المستشفي.
عدنان: انزلي.
غصون نزلت و معاها عدنان و دخلوا المستشفي مع بعض,غصون بصت ل عدنان و بصت لايده لقته مش لابس الدبلة.
غصون(ببرود): واضح أوي أنك مغصوب علي الجواز.
عدنان بصلها و بعدها بص لايده حط ايده في جيبه.

عدنان(ببرود): لسة متعرفنيش محدش يقدر يمشي كلامه عليا انا موافق علي الجوازة دي بس لاسباب شخصية، المهم انتي وافقتي عليا ليه؟!
غصون(بلامبالاة): اهي جوازة و خلاص.
غصون: و. إيه هي أسبابك الشخصية؟!
عدنان: قولتلك شخصية.
غصون: بارد.
غصون مشيت قدام عدنان بعصبية و بعدها وقفت و لفت ل عدنان.
غصون: المفروض نروح فين؟!
عدنان قرب من غصون و بص ببرود ناحيتها.
عدنان: بكره حد يكون معايا و يسبني و يمشي الا لما انا أقوله.

غصون ربعت ايديها و قربت لعدنان خطوة و بقت قريبة منه.
غصون: و انا بكره أن حد يكون فاكر أنه يقدر يمشي كلامه عليا...
عدنان(ابتسم بسخرية): انا هكون جوزك يا ريت تكوني عارفة أن اللي علي هوايا انا اللي هيتنفذ.
غصون(برفعة حاجب): و نلغي بقي رأي الست اللي أنت متجوزها.
عدنان: انا قولتلك متجوزك لأسباب شخصية يعني فترة.
غصون: و انا ايه اللي جابرني إني أوافق علي الجوازة دي!
عدنان: لأني عايز ده.

عدنان: و مش عايز أسمع صوتك كتير.
عدنان: تعالي ورايا.
عدنان دخل لأوضة قاسم بعد ما خبط الباب و غصون كانت في قمة غضبها من عدنان.
غصون: هشششش أهدي خدي شهيق و زفير اهدي.
عدنان دخل لاوضة قاسم لقاه صاحي و معاه ماسة و سندس.
قاسم(بابتسامة): شكرا ليكي يا سندس.
ماسة(بغيظ): انت قاعد عمال تشكر فيها من الصبح علفكرة انا اللي جيت هنا معاها و ساعدتها هي لولايا مكنتش هتعرف تتصرف لانها بتخاف من الدم.

قاسم(برفعة حاجب): ملكيش دعوة انا بشكر طالبة عندي علي اللي هي عملته.
ماسة(بغيظ): تصدق أنك فعلا دكتور ح.
عدنان: السلام عليكم.
الكل: عليكم السلام.
قاسم: عدنان!
عدنان راح ناحية قاسم و حضنه و قاسم كان مبسوط من وجود عدنان...
قاسم: انت جيت ازاي؟!
عدنان: انا هنا من امبارح. كتر خيرها طالبتك الانسة سندس اتصلت بيا.
ماسة: كنت انا صاحبة الفكرة.
قاسم: شكرا يا سندس.
ماسة(بغيظ): تصدق أنك رخم.
عدنان: في حاجة؟!

قاسم: لا متأخدش في بالك يا حبيبي. انت قولتلهم ايه في البيت؟!
عدنان: تليفوني فاصل مش عارف أكلمهم.
قاسم: اه طيب.
سندس: احم طب هنستأذن احنا.
قاسم: ماشي يا سندس و شكرا مرة تانية.
سندس: تمام يا دكتور.
عدنان قعد علي الكرسي جمب قاسم.
عدنان: احكيلي ايه اللي حصل.
قاسم: خرجت من الجامعة و انا دايما بركن عربيتي في مكان بعيد عن الجامعة روحت ليها لسة هركب لقيت حد وقفني و فجأة ضربني بسكينة صغيرة كانت معاه.

عدنان: هتبلغ البوليس؟!
قاسم: لا ده هتلاقيه عيل فاشل من اللي سقطتهم.
عدنان: انت يا بني مش لازم تأخد حقك.
قاسم: لا يا عم مش عايز و البوليس أصلا بيعمل ايه؟!
عدنان: براحتك.
قاسم: انت كنت بتعمل ايه؟!
عدنان: كنت عند عم جوهر.
قاسم: ليه بتعمل إيه؟! حد هيتجوز؟!
عدنان: انا.
قاسم(بصدمة): عيد اللي قولته!
عدنان: انا هتجوز يا قاسم.
قاسم: مين تعيسة الحظ اقصد المحظوظة دي؟!
عدنان: جارتنا الجديدة اللي اسمها غصون.

قاسم: اممم غصون اسم مش وحش. جميلة علي كدة؟!
عدنان: عادية.
قاسم: هتتجوز امتي؟!
عدنان: اخر الاسبوع ده.
قاسم: ايه عصر السرعة ده!
عدنان: نصيب.
قاسم: هما غاصبينك علي الجوازة دي يا ابني؟!
عدنان: موافق بارادتي متعصبنيش بقي.
عدنان: هروح اشوفها مدخلتش ليه.
قاسم(باستغراب): هي مين؟!
عدنان: غصون.
قاسم: ماشي.
قاسم(بصدمة): انت جايبها معاك من امبارح!
عدنان: شبطت زي العيال الصغيرة و ركبت غصب و انا كنت قلقان عليك فجيت بسرعة.

قاسم: ده الحاج هيعلقني و هيعلقك.
عدنان خرج ل غصون لقاها حاطة ايديها ورا ضهرها و بتتمشي في الممر,عدنان سند علي الحيطة.
عدنان: منتظرة عزومة مش قولتلك ورايا.
غصون(بخضة): الله يسامحك حد يخض حد كدة؟!
عدنان(ببرود): معلش بقي مكنتش اعرف انك سرحانة.
عدنان: مدخلتيش ليه؟!
غصون: ادخل ازاي و انا معرفش مين حتى اللي جوا من أخواتك و معرفش أي حد في اي حاجة.
عدنان: و انا اعتقد قولتلك ورايا و لا ايه؟!
غصون لا رد.

عدنان: طب قدامي دلوقتي.
غصون: مجبتش ورد.
عدنان(بانفعال): تعالي يا غصون.
غصون: مش هتشد ايدي زي ما بيعملوا في المسلسلات.
عدنان مسح علي وشه بايده و قرب خطوة من غصون اللي رجعت هي خطوتين لورا بخوف.
عدنان(بهدوء مخيف): قدامي يا غصون و الا و الله هتزعلي انتي مني.
غصون جريت علي اوضة قاسم و دخلتها و هي بتأخد نفسها.
غصون: انا ايه اللي رماني علي المُر بس؟!
قاسم(بابتسامة): هاي.
غصون(بخضة): انت!

قاسم: اكيد يعني مش معقول هتدخلي أوضة مريض من غير مريض يعني.
قاسم: صوت عدنان كان عالي ليه؟!
غصون: عدنان باشا مش هيزعق يعني.
عدنان(بحدة): بطلي رغي و روحي اقعدي لغاية ما نروح.
قاسم(بابتسامة): خلاص يا عدنان. اتفضلي يا آنسة غصون.
غصون(بابتسامة): طب و الله انك قمر.
عدنان(بحدة): تحبوا أجيب ليمون في ايه ما تلتزموا حدودكوا.
غصون(برفعة حاجب): واحد قمر مشكرش فيه بدل ام التكشيرة اللي علي وشك علطول دي.

قاسم(بهدوء): خلاص يا غصون معلش يا عدنان حصل خير.
قاسم(بحماس): ايه اللي في ايدك بقي؟!
عدنان: ده أكل خدوا كلوا.
غصون جريت علي عدنان خدت منه شنط الاكل و جريت قعدت جمب قاسم علي الكرسي و بدأت تفتح الاكل.
غصون: كُل يا عم كُل.
قاسم ضحك علي تصرفات غصون و بص ل عدنان.
عدنان: هاتي الفيزا.
غصون: ماشي.
غصون فتحت شنطتها ملقتش الفيزا بصت ل عدنان بخوف و بلعت ريقها بتوتر و قامت من الكرسي.
غصون: هفهمك ان...

عدنان(بعصبية): هتفهميني ايه؟!
غصون: هو لما حصل ضرب النار انا طبعا اتخضيت بنت بقي زي باقي البنات من حقها تتخض راحت وقعت و انا جريت. فانا آسفة.
عدنان قرب من غصون و هو في قمة عصبيته.
عدنان: اصرفها منين دي!
قاسم: اهدي يا عدنان اتصل بالبنك يوقفوها حالا.
عدنان: ما انا لو موديها لواحدة قد المسئولية مكنش ده حصل.
غصون(بضيق): علفكرة ا.
عدنان: مش عايز اسمع صوت.
عدنان: خليكي هنا هروح اتصرف و اجي.

عدنان سابهم و خرج بس بص ل قاسم بتحذير.
قاسم(بمرح): تعالي نأكل بدل السم اللي عدنان نشره ده.
غصون قربت من قاسم و قعدت علي الكرسي و هي متضايقة...
قاسم(بجدية): معلش هو عدنان كدة متعرفيش هو بكام حال بس صدقيني عمره ما هيأذيكي.
غصون: انا مكنش قصدي أكيد يعني.
قاسم: خلاص حصل خير كُلي بقي.
غصون ابتسمت ل قاسم و بدأت تأكل معاه و قعدوا يهزروا شوية مع بعض.

-في مكان تاني.
عند غيث.
غيث صحي من نومه و هو قلقان ان غصون لسة مجتش قام دخل غسل وشه و خرج غير هدومه و خرج بره الشقة لقي في وشه أم عبده.
غيث(بضيق): انتي قاعدة علي الباب منتظرة و لا آيه؟! انجزي عايزة ايه؟!
ام عبده(بابتسامة): مالك يا ابني ده انا حتى قد أمك.
غيث(ببرود): و أمي علمتني مكلمش ناس حقيرة زيك. فكراني مش عارف أنك بتلعبي ل مصلحتك.
غيث(ببرود): و ابعدي عن وشي مش طايق اشوف شكلك.

غيث ساب ام عبده و خرح بره البيت كله.
ام عبده: مش سهل ابدا و انا هعرفك مين هي ام عبده علي حق. اصبر عليا نخلص من اختك بس.
غيث خرج بره البيت فقابل منار في وشه.
غيث(بابتسامة): ازيك.
منار: الحمدلله و انت.
غيث: انا الحمدلله.
منار: فين أختك مش باينة؟!
غيث: مع عدنان.
منار: عدنان مين؟!
غيث: هو في مية واحد اسمه عدنان هنا؟!
منار: قصدك اسطا عدنان! بتعمل ايه معاه؟!
غيث: اتقدم ليها و طلبها و هي وافقت.

منار(بصدمة): اسطا عدنان!
منار(بصدمة): هيتجوز أختك.
عهد(بحدة): و ماله عدنان يا منار؟!
منار: عهد. مالهوش يا عهد راجل و سيد الرجالة.
عهد بصت ل منار و سابتها و مشيت و كان معاها حور صاحبتها.
حور: يا بنتي بطلي تبصي للناس بعينك كدة ده انا ساعات بخاف منك و الله.
عهد(بضحك): الله لازم يبقي ليكي شخصية كدة.
حور: طب امشي يا أم شخصية.
منار: يعني هي مش جاية دلوقتي؟!
غيث: لسة معرفش.
منار: طيب شكلك وراك درس يلا روح.

غيث: تمام عن اذنك.
غيث مشي و راح الدرس و اول ما دخل زياد بصله بغضب و هو بصله بلامبالاة و قعد جمبه بكل برود.
علي: غيث.
غيث: اتفضل يا مستر.
علي: انت ايه اللي عملته المرة اللي فاتت ده؟!
غيث: و الله انا معلمتش غير اللي المفروض يتعمل واحد بيعترض طريق بنت اكيد يعني معنديش نخوة علشان اسيبه يعمل كدة.
زياد بص ل غيث بغضب و بعدها بص لمستر علي.
زياد(بعصبية): انا معملتش حاجة من دي.

غيث(ببرود): ميهمنيش. المهم عندي اني عملت الصح و اللي متربي عليه.
غيث: و اعتقد دي حصة و اكيد حضرتك برضو يا مستر مش فاضي للتفاهة دي احنا شباب مع بعض.
علي بص ل غيث و استغرب من تصرفه الشهم و كلامه الراقي و فعلا بدأ يشرح.
عهد(بهمس): يخرببيت القمر.
حور(بهمس): اسكتي الله يخربيتك.
عهد(بهمس): ده جوزي المستقبلي ده. اخته هتتجوز اخويا و هيصة.
حور(بهمس): اخرسي بقي ركزي في الحصة.

عهد(بهمس): يا بنتي انا مش نافعة في تعليم اصلا انا بقول كفاية كدة و جوزوني.
حور(بهمس): استغفر الله العظيم.
عهد ضحكت هي و حور و بدأوا يركزوا في الحصة.

-في مكان تاني...
عند زينة و حنان.
زينة: يا عمتو ايه لازمة المشاوير دي؟!
حنان: البت غلبانة و أكيد هتحتاج مساعدة يعني. و كمان في حاجات ناقصة في شقة عدنان.
زينة: تقومي ممرمطاني بقي؟!
حنان: امشي و انتي ساكتة يا بت.
زينة: حاضر حاضر.
زينة مشيت مع حنان و بعدها شافت يوسف كانت مبسوطة و كذلك هو.
حنان: ازيك يا يوسف.
يوسف: الحمدلله يا ست حنان.
حنان: الحمدلله. هي امك فاتحة؟!
يوسف: اه.
حنان: طيب.

زينة(بهمس): جبتينا هنا ليه؟!
حنان(بهمس): مش عروسة لازم نشتري ليها و متفضليش ترغي.
حنان دخلت لمامت يوسف و زينة قبل ما تدخل سلمت علي يوسف...
يوسف: تحبي تشربي حاجة معينة يا ست زينة؟!
زينة(بخجل): لا شكرا.
يوسف: اتفضلي يا ست الناس.
زينة سابت يوسف و دخلت ل حنان اللي كانت بتنقي كذا حاجة ل غصون...
حنان: وريني اي حاجة تانية كدة يا عفاف.
عفاف(مامت يوسف): شوفي ده كدة.
عفاف: قربي يا زينة اقعدي.
زينة: شكرا يا خالتي.

يوسف: همشي انا يا امي عايزة حاجة؟!
زينة: لا يا حبيبي ربنا يجعلك في كل خطوة سلامة.
يوسف: تسلمي يا أمي.
يوسف: احم اتفضلي يا ست حنان ده ليكي و للست زينة.
حنان: ليه كده يا يوسف تعبت نفسك يا يوسف؟!
يوسف: لو متعبتش ليكوا هتعب لمين يعني؟! ده انتي اللي مربياني و انا صغير.
حنان: تسلم يا يوسف.
يوسف: عن اذنكم.
يوسف ابتسم ل زينة و مشي,زينة مسكت علبة العصير اللي هو جابها و بدأت تشرب منها.

-في مكان تاني.
عند رامي و نور.
رامي(بغضب): انا قولتلك تعمل كدة يا مراد؟!
مراد: كان مجرد تهديد يا رامي.
رامي(بغضب): ما هو كدة ممكن يأذي نور تاني انت بتفكر منين.
نور كانت واقفة بين رامي و مراد خايفة.
نور: اهدي بس يا رامي اكيد ميقصدش او ليه غرض معين يعني؟! صح يا مراد؟!
رامي(بغضب): انتي بتدافعي عنه ليه يا نور و هو غلطان؟!
رامي(بانفعال): ده شروع في قتل عارفة يعني ايه شروع في قتل و لا تحبي اعرفك.

مراد: خلاص عملت كدة و خلص الموضوع...
الباب خبط.
نور راحت تفتح الباب لقت قدامها عدي.
عدي(ببرود): متجمعين علي خير إن شاء الله.
مراد(بحدة): ايه اللي جابك هنا؟!
عدي(ببرود): انت مشوفتش الاخبار! رجل الاعمال عدي السيوفي محاولة اغتياله النهاردة.
رامي(بحدة): عدي اخلص قول الكلمتين اللي عندك و امشي. ادخلي يا نور لجوا.
عدي: ايه مش هتقولي ادخل و لا ايه؟!
رامي: لا مش هقولك ادخل يا عدي.

عدي: عموما انا جاي اقول كلمتين للباشا اللي مفكر نفسه راجل ده.
مراد(بغضب): انا راجل غصب عنك يا عدي الزم حدودك.
عدي: واضح من تصرفاتك انك عيل اوي.
رامي(بحدة): قولتلك يا نور ادخلي جوا.
نور كانت واقفة بتعيط بصمت رامي قرب منها و مسكها من دراعها و دخلها اوضتها و قفل الباب عليها و خرج ل عدي.
رامي: من الاخر يا عدي انت عايز ايه؟!
عدي(ببرود): عايز غصون.
رامي: لو اعرف هي فين كنت قولتلك...

عدي(بانفعال): انت تعرف هي فين يا رامي كويس.
رامي: لا.
مراد: انت بتتكلم معاه ليه يا رامي واحد زي ده المفروص يتطرد...
عدي(ببرود): اسكت انت.
عدي: رامي.
رامي: انسي غصون يا عدي. و انا و انت عارفين كويس ايه هي الحقيقة و عارفين ان غصون مظلومة...
عدي: يبقي انت تعرف هي فين؟!
رامي: تؤ لا معرفش.
عدي(بانفعال): ماشي يا رامي و انا وراها وراها.
مراد: يلا مع السلامة.
عدي مشي بعد ما بص ل مراد و رامي بغضب.

رامي: ايه التصرف الطفولي ده اكبر شويه يا مراد.
رامي ساب مراد و دخل لاوضة نور اللي جريت عليه بسرعة و حضنته جامد...
رامي: اهدي محصلش حاجة.
رامي: انا كويس انا و مراد بطلي تقلقي بسرعة كدة. احنا بخير يا حبيبتي و الله.
نور(بعياط): هو هيأخد غصون؟!
رامي: لا و مش هيقدر يأخدني او يأخدك.
نور(بعياط): بس.
رامي: مفيش بس لحد امتي هقولك متعيطيش يا نور و خليكي ثابتة و قوية زي غصون.

مراد(بضحك): اللي بيغمي عليها و بتتعب من اقل حاجة او لما تخاف...
رامي: بس يا رخم.
نور: متشتمهوش.
رامي: تصدقي يا بت انا غلطان.
رامي زق نور علي مراد اللي لحقها قبل ما تقع.
رامي: اخوات رخمين.
رامي سابهم ودخل اوضة مكتبه و هما الاتنين ضحكوا عليه.

-في مكان تاني.
عند عدنان.
عدنان كان بيسوق و جمبه غصون و ورا قاسم راجعين للحارة تاني...
قاسم: قولتلك نروح بيتنا.
عدنان: لا مينفعش.
قاسم: طيب.
غصون كانت مركزة مع الناس اللي جمبها و مستمتعة بنسمة الهواء اللي موجودة.
عدنان كان ماشي و عدي علي كامين شرطة.
غصون حست بدوخة شديدة و بصت ل عدنان اللي وقف قدام للظابط.
ظابط: البطاقة.
عدنان طلع بطاقته و وداها للظابط.
ظابط: الرخص.

عدنان برضو وداه الرخص بتاعته,الظابط بدأ يبص في العربية.
الظابط: انزلوا ليا.
عدنان: خليكي هنا...
عدنان نزل و كذلك قاسم وقفوا مع الظابط.
عدنان: كنا في المستشفي لان اخويا متصاب.
الظابط: مين اللي في العربية دي؟!
عدنان: خطيبتي.
ظابط: يا عسكري فتشهم.
قاسم: ليه بس حضرتك؟!
ظابط: إجراءات أمنية.
العسكري جه فتش قاسم و عدنان.
العسكري: نضيف يا باشا.
الظابط: و البنت؟!
عدنان: اشمعنا؟!
الظابط: هفضل اقولها كتير اجراءات امنية.

عدنان: بس انا عايز واحدة ست هي اللي تعمل كدة...
قاسم(بهمس): هنا مفيش كدة يا عدنان.
عدنان: ازاي يعني مفيش كدة؟!
غصون فتحت باب العربية و نزلت منها و راحت ناحية عدنان و كانت بترتعش.
غصون: ممكن نروح لاني تعبانة أوي؟!
عدنان بص ل غصون و لسة هيتكلم كانت غصون وقعت بين ايديه مغمي عليها.
عدنان(بقلق): غصون...
قاسم: يا حضرة الظابط زي ما انت شايف هي تعبانة لازم نروح...
عدنان: ماية بسرعة يا قاسم.

العسكري ودي ل قاسم ازازة الماية و قاسم وداها ل عدنان اللي بدأ يرش علي وش غصون.
غصون فتحت عينيها ببطء و بصت ل عدنان بضعف.
عدنان: انتي كويسة؟!
غصون(بخفوت): كويسة.
عدنان وقف غصون معاه الظابط بص ل حالة غصون اللي كانت بترتعش و هي واقفة جمب عدنان.
الظابط: خد البطاقة بتاعتك و الرخص و امشي.
قاسم: شكرا.
عدنان خد غصون و قعدها في الكرسي و لف ركب مكانه و بدأ يسوق بعد ما شاور للظابط.

عدنان ساق لغاية ما وصل للحارة و كان عدنان تعب جدا و اضطر انه يوقف.
قاسم: عدنان انت كويس؟!
عدنان: اه.
غصون: حاسس بايه؟!
عدنان: مفيش...
عدنان شغل العربية تاني و ساق لغاية ما وصل ل بيت غصون...
عدنان: تقدري تنزلي دلوقتي.
غصون: شكرا.
غصون نزلت و طلعت لشقتها,عدنان ساق لغاية بيته و وقف و نزل هو و قاسم.
زينب: اخيرا جيتوا!
زينب: ده الحاج قالب عليك الدنيا يا عدنان.
عدنان: هتكلم معاه بكرة دلوقتي تعبان عن اذنكم.

عدنان طلع ل شقته بسرعة و كان تعبان أوي غير هدومه بسرعة و نام علي سريره بعمق.
زينب: ما بتردش عليا ليه يا قاسم؟!
قاسم: كنت مشغول معلش يا امي عن اذنك هدخل انام انا دلوقتي.
قاسم باس رأس زينب و دخل اوضته بتعب شديد,زينب بعد ما اطمنت عليهم دخلت اوضتها تنام هي كمان...
عند غصون.
غصون طلعت شقتها و هي حاسة بتعب في كل جسمها,اول ما دخلت جريت علي اوضة غيث لقته نايم بعمق.
غصون قربت منه و باست رأسه و غطته بالبطانية.

غصون دخلت الحمام و خرجت غيرت هدومها و نامت جمبه علي السرير.
غصون قعدت تتقلب كتير في السرير لغاية ما نامت بعمق جمب غيث.

-عدي أسبوع كامل و جه ميعاد الفرح.
غصون كانت في شقتها و معاها حنان و زينة و منار.
حنان: يلا يا عروسة ادخلي خدي دوش عقبال ما البنات تيجي...
غصون: بنات مين؟!
حنان: اللي هيظبطوكي.
غصون: لا لا مش عايزة حد انا هعرف اتصرف.
حنان: انتي بتستعبطي.
غصون: لا بس انا مش هرتاح كدة.
زينة: خلاص سيبيها علي راحتها يا عمتي.
حنان(بحدة): اخرسي انتي. و كمان انتي ازاي هتعرفي تظبطي نفسك...

حنان: مش عايزة كلام كتير ادخلي يلا استحمي...
حنان: هروح بسرعة للبيت و ارجع تكونوا خلصتوا اللي قولتلكوا عليه.
زينة: حاضر.
حنان سابتهم و مشيت,زينة قربت من غصون بفرحة.
زينة: انا متأكدة انك هتطلعي جميلة.
غصون: شكرا...
زينة: انتي مشوفتيش بابا عمل ايه في عدنان لما رجعتوا من القاهرة.
غصون: ايه؟!
زينة: خاصمه لمدة يومين و خلي عدنان يلف حوالين نفسه لغاية ما كلمه و سامحه.
غصون: و الله اخوكي ده يتساهل كل حاجة وحشة.

زينة(بضيق): يا رخمة.
غصون: معلش بس ده رأيي.
منار: طب يلا يا عروسة نخلص هيجي بليل بسرعة علينا و مش هنكون عملنا حاجة.
زينة: مش عارفة ليه عدنان رفض نعمل حنة؟!
غصون: علشان أخوكي يعني ايه الجديد.
زينة و غصون و منار ضحكوا مع بعض...

-في مكان تاني...
عند عدنان.
عدنان: قاسم.
قاسم: ايه؟!
عدنان: خلي عينك علي عمر الليلة دي علي الاقل.
قاسم: ليه في حاجة؟!
عدنان: اعمل زي ما قولتلك و خلاص.
قاسم: طيب بس انا اصلا مشفتهوش من ساعة ما رجعت.
عدنان: و ده ميطمنش خالص...
قاسم: طب متشيلش هم انت و ظبط نفسك و اتبسط دي الليلة ليلتك يا عريس...
عدنان غمض عيونه بهدوء و ساب الحلاق يظبط دقنه و شعره.
قاسم: الشارع كله بيتشغل علي رجل واحدة...

عدنان: تأكد ان الورق كله جاهز.
قاسم: متخافش.
عدنان: طيب.
بعد فترة عدنان مشي مع قاسم و كان الشارع كله متزين و بيتظبط علشان فرح عدنان بليل.
زينب: تعالي يا قاسم انت و عدنان.
عدنان: نعم يا أمي.
زينب: خدوا الاكل ده ودوه للبنات هناك عند غصون علشان مش لاقية حد يوديه.
عدنان: ايه ده كله يا امي!
زينب: علشان البنات تأكل و تتبسط. يلا بس بسرعة...
قاسم: خليك انت يا عدنان انا هروح اوديها.
عدنان: طيب.
زينب: انت رايح فين؟!

عدنان: طالع شقتي.
زينب: لا مينفعش دلوقتي.
عدنان: ليه بس؟!
عهد: انا خلصت يا ماما. الشقة اتظبطت فوق.
زينب: طيب كويس.
عدنان: ايوه يعني هدومي فين؟!
زينب: هنا اهي في اوضة اخوك عمر.
عدنان: طيب.
الكل كان بيشتغل من غير لحظة راحة و كله كان مشغول حتى غيث انضم ل قاسم و عدنان من آخر النهار.
عند غصون.
غصون كانت بتتكلم في التليفون مع نور.
نور: رامي يا غصون.
غصون: متقوليش ليه حاجة.

نور: يانهاري يا غصون حرام عليكي انتي عارفة مبعرفش اكدب.
غصون: لا اتعلمي يا حبيبتي اتعلمي احسن ما انا و انتي رامي هيتدرب ملاكمة في وشنا...
نور: طب هتعملي ايه؟!
غصون: في ايه؟!
نور: مع خطيبك او مع اللي هيبقي جوزك كمان ساعة.
غصون: مش عارفة.
نور: غصون هسألك سؤال.
غصون: ايه؟!
نور: انتي اتجوزتيه ليه؟!
غصون: برضو معرفش.
نور: لا لازم تعرفي يا غصون. متأكدة انه هيقدر يساعدك.
غصون: يا ريت.

نور: الله يخربييتك يا غصون مش عارفة اي حاجة في اي حاجة كدة.
غصون: اقفلي دلوقتي يلا باي.
نور: ابعتيلي الصور.
غصون: طيب.
غصون خدت نفس عميق و بصت ل نفسها في المراية,الباب خبط.
غصون: ادخل.
حنان دخلت ل غصون و بصت ليها.
حنان: بسم الله ما شاء الله...
حنان: تعالي يا ام سعاد بخري العروسة.
غصون: هي هتعمل ايه؟!
حنان: هتبخرك لتتحسدي يا نهار اسود بسم الله ما شاء الله...

ام سعاد دخلت و بدأت تبخر حوالين غصون اللي قعدت تكح بسبب الدخان...
غصون: حرام كفاية.
حنان: بخري اكتر عروستنا حلوة و هتتحسد.
غصون(و هي بتكح): حرام يا طنط كفاية.
منار(بضحك): لازم تتبخري يا عروسة.
غصون: طب كفاية لحد كدة طب.
حنان: خلاص يا ام سعاد.
غصون: هو انا جميلة للدرجة دي؟!
زينة: قمر و الفستان اللي عدنان اختاره ليكي بقي حلو بيكي اوي.
غصون بصت لنفسها في المراية بابتسامة بسيطة.

غصون كانت لابسة فستان بسيط جدا بأكمام شفافة نازل بضيق لغاية الخصر و بعدها بوسع خفيف و كان عليه نقوش بسيطة جدا,رفعت شعرها علي شكل كحكة عالية و لبست طرحة متوسطة الطول و تاج بسيط من الورد و حطت مكياج خفيف جدا و لبست صندل بكعب أبيض.

فستان غصون.
الباب اتفتح و دخلت منه زينب و هي بتزغرط جامد و في قمة انبساطها و قربت من غصون حضنتها و باستها.
زينب: زي القمر بسم الله ما شاء الله.
عهد(بفرحة): بيكتبوا بره الكتاب.
كان في بنات كتير في الاوضة و غصون قاعدة حاسة بتوتر شديد,غيث دخل الاوضة و هو معاه دفتر المأذون.
غيث قرب من غصون اللي قامت وقفت اول ما شافته و حضنته جامد و هو حضنها و باس رأسها.

غيث(بصوت واطي): انا عارف اني اخوكي الصغير بس ده اسعد يوم في حياتي كان نفسي يبقي فرح كبير أوي و ابقي شاهد و ولي الامر بس كل اللي عايز أقوله ربنا يخليكي ليا و يا رب تفضلي دايما مبسوطة.
غصون عيونها دمعت و بصت ل غيث و حضنته تاني و غيث مسك ايديها و باسها.
كل البنات كانوا مبسوطين اوي,غصون مسكت الدفتر من غيث و بدأت تمضي ببطء.
زينب و حنان و بعض اللي كانوا موجودين زغرطوا و غصون ابتسمت ليهم.

غيث خرح بالدفتر للمأذون و الرجالة بدأت تبارك ل عدنان اللي بيبتسم ليهم بمجاملة.
شهاب: مبروك يا عدنان.
عدنان قرب من شهاب باس ايده و باس رأسه.
عدنان: الله يبارك فيك يا حاج.
قاسم: مبروك.
عدنان حضن قاسم و بعدها راح ناحية غيث حضنه و كذلك غيث.
غيث: حطها في عينك.
عدنان(بابتسامة): أكيد.
باب أوضة غصون اتفتح و غصون خرجت و هي ماسكة في ايديها الفستان و باين عليها التوتر.

عدنان بص ل غصون بصدمة من جمالها البسيط و قرب منها كذا خطوة و كذلك غصون.
عدنان قرب من غصون وقف قدامها و رفع ايده حطها علي خدها ببطء و هي رفعت عينيها ليه.
عدنان(بهمس): بسم الله ما شاء الله.
عدنان قرب من غصون و باس رأسها لمدة طويلة و غصون كانت في قمة خجلها.
حنان: يلا يا عدنان.
عدنان مسك ايد غصون و خرجوا بره شقتها و نزلوا للشارع كان متعلق زينة و في زي كوشة زي ما موجود في الافراح الشعبية.

غصون(بصدمة): متهزرش! انا هتجوز في شارع؟!
عدنان: و الله ده اللي بيحصل هنا. و كمان هو اخرنا نص ساعة و هنمشي.
عدنان خد غصون و طلعوا في الكوشة قعدوا.
غيث بدأ يصورهم كذا صورة بالكاميرا الخاصة بيه.
بعد فترة بسيطة جت شهد الفرح و قربت من عدنان و غصون اللي بصتلها بضيق.
شهد: مبروك يا اسطا عدنان.
عدنان(بهدوء): الله يبارك فيكي.
شهد(بقرف): مبروك يا عروسة...
غصون لا رد.
شهد: شوفت قلة الذوق يا اسطا عدنان.

عدنان(بهدوء): غصون.
غصون: ا.
شهد: شكلك واخدة علي خاطرك مني خلاص يا ستي حقك عليا.
شهد مسكت غصون من كتفها و خلتها تقف في نفس اللحظة جه واحد من المعازيم يسلم علي عدنان اللي قام وقف و بدأ يسلم عليه.
شهد(بهمس): انتي لسة متعرفيش يا حلوة مين هي شهد.
شهد(بهمس): مش انا اللي حد يأخد حاجة بتاعتي و عايزاها.
شهد سابت غصون و مشيت.

غصون فتحت عينيها علي آخرهم و هي حاسة بوجع شديد في جمبها حطت ايديها علي جمبها لقت في دم...
غصون بدأت الرؤية تقل تدريجيا و تغمض عينيها و تقفلهم لغاية ما الرؤية انعدمت.
غصون مالت علي عدنان اللي كان لسة بيبصلها و اتصدم من منظر الدم.
عدنان لحق غصون قبل ما تقع علي الارض.
عدنان(بصوت عالي)غصون!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة