قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حارة العشق للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع

رواية حارة العشق للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع

رواية حارة العشق للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع

غصون كانت بتجري في حواري متعرفهاش و اتكعبلت و هي بتجري فوقعت في الارض الشباب وصلوا ليها.
شاب1: بتهربي من منطقتنا. ضحكتيني!
الشاب التالت قرب من غصون و مسكها من شعرها و شدها ناحيته,غصون خافت من منظره.
غصون: علفكرة بقي اللي بتعمله ده ضد القانون. و البوليس هي.
شاب1: بوليس بوليس مين يا قطة محدش يقدر يدخل منطقتنا البوليس ذات نفسه يخاف مننا.

غصون بصت للشاب ده و بصت وراها,غصون داست جامد علي رجل الشاب و طلعت تجري.
شاب1(بغضب): هاتوها.
الاتنين جريوا ورا غصون و هي كانت كل شوية تبص وراها.
في الوقت ده عدنان كان بيقفل ورشته لانه قرر يبات في الورشة للصبح.
فجأة عدنان لقي غصون بتدخل الورشة قبل ما يقفل...
عدنان(بحدة): بتعملي ايه هنا؟!
غصون(و هي بتنهج): تلت رجالة غراب كدة جريوا ورايا لقيت المحل ده مفتوح قمت دخلته.

عدنان خرج بره الورشة لقي الشابين وقفوا اول ما شافوه.
شاب3(بتوتر): عن اذنك يا اسطا عدنان.
شاب2(بهمس): يلا نخلع.
عدنان عرفهم هما مين و دخل ل غصون الورشة لقاها بتنهج لسة جاب ليها ماية و وداها ليها.
غصون: شكرا.
عدنان قعد قدام غصون و هي خافت و رجعت برأسها ل ورا و بصتله.
عدنان: ايه اللي حصل؟!

غصون: انا نزلت اشتري كذا حاجة من السوبر ماركت و لما خرجت من السوبر ماركت توهت و فضلت امشي لغاية ما قابلتهم و قعدوا يتكلموا و كانوا عايزين احم كانوا عايزين يعني طبعا انت فاهم.
عدنان بص ل غصون و بعدها قام وقف حط ايده في جيبه و بصلها بهدوء.
عدنان: قومي اروحك بيتك.
غصون: شكرا.
عدنان خد حاجته و قفل الورشة و مشي هو و غصون.
غصون(بتوتر): متأكد ان ده طريق البيت.
عدنان مال بوشه علي غصون اللي اتفاجات من حركته.

عدنان: اسمي عدنان العربي لو متعرفيش مين هو عدنان العربي اسألي اي عيل صغير هيقولك مين هو.
غصون(بغباء): بس انا هعمل ايه بأسمك.
عدنان(ببرود): امشي و انتي ساكتة مش ناقص كلام انا مصدع.
غصون مشيت جمب عدنان و عدنان وقف قدام سوبر ماركت عارف انه بيفتح لوقت متأخر.
عدنان: خليكي هنا.
عدنان دخل اشتري حاجات بسيطة لعشاء و خرج بشنطتين وداهم ل غصون.
غصون: ايه دول؟!
عدنان: عشاء بدل اللي وقع منك في الشارع.

غصون: لا شكرا مش بقبل حاجة من غير فلوس.
عدنان: و انا مطلبتش منك فلوس.
غصون: لو سمحت دفعت كام علشان ارجعهم ليك.
عدنان(ببرود): قولتلك مصدع مبحبش الكلام الكتير.
غصون(بانفعال): انا مليش دعوة هدفعلك يعني هدفعلك مبحبش حد يعملي حاجة كدة من غير مقابل.
عدنان: طيب و انا مش عايز المقابل فلوس.
غصون(بحذر): اومال؟!
عدنان ابتسم بسخرية علي خوفها الواضح و قرب منها و هي رجعت ل ورا و كانت هتقع بس هو مسك دراعها.

عدنان: متخافيش انا بفهم في الاصول كويس.
عدنان: و لو انتي مُصرة علي الدفع فانا مستغني عن فلوسك. و كمان الايام دول.
عدنان سند غصون و وقفها و هي بصتله باستغراب,عدنان سابها و مشي و هي مشيت وراه.
عدنان وقف قدام باب بيت غصون و هي كانت بتفكر في كلامه و مأخدتش بالها انه وقف فخبطت في ضهره.
غصون: آه.
عدنان: بعد كدة متنزليش بليل احسنلك. و.
غصون: و؟!
عدنان: هدومك دي حاولي تخليها محترمة.

غصون(برفعة حاجب): انت انقذتني اه و شكرا ليك بس ده مش معناه انك تتدخل في هدومي. و كمان ا.
عدنان: بس بس مش عايز اسمع كلمة قولتلك مصدع.
غصون(بغيظ): هو انت لما بتتكلم مبتبقاش مصدع و لما انا اجي اتكلم بتصدع يعني.
عدنان: ايوه بالظبط صوتك مزعج. يلا اطلعي علي شقتك.
غصون بصت ل عدنان بغيظ و سابته و طلعت لشقتها.
عدنان مشي ناحية بيته بس وقف لما سمع صوت اخوه عمر بيناديه.
عمر: ايه هي المزة دخلت دماغك و لا ايه؟!

عدنان وقف قدام عمر و ربع ايده و بصله.
عدنان: عمر انت عارف كويس اني مش ببص لبنات الناس بنظرة زبالة زيك.
عمر(بسخرية): اه بأمارة شهد؟! هو مش انت من فترة للتانية بتروح لشهد.
عدنان(بغضب مكتوم): ملكش دعوة يا عمر و ابعد عن وشي.
عمر: ايه خايف اقول للحاج. و يعرف حقيقة ابنه اللي طالع بأخلاقه للسماء.
عدنان: مش هرد عليك و انت عارفني مش بخاف و اعمل اللي انت عايزه.
عدنان: مبقاش غير العيال يتكلموا.

عدنان بص ل عمر باحتقار و عمر بصلها بغضب,عدنان لف ضهره علشان يكمل مشي بس اتفاجئ بعمر و هو بيزقه و بيضربه بوكس في وشه.
عمر(بغل): يا انا يا انت يا عدنان و انت عارف إني بكرهك و مجرد ما بيجي اسمك بكون عايز اقتلك.
عدنان: ما ده علشان انت واحد خسيس متعرفش يعني ايه اخوة.
عدنان ساب عمر و مسح الدم اللي علي شفايفه و دخل بيت العربي و طلع شقته و قفل الباب قعد علي اول كرسي قابله...

عمر كان في قمة غضبه و دخل بيت العربي و دخل لاوضته و قعد يفكر ازاي يخلص من عدنان.

-في الصباح الباكر...
عند رامي و نور.
رامي: همشي انا يا حبيبتي عايزة حاجة؟!
نور: لا كلمني لما توصل.
رامي: طيب.
رامي باس رأس نور و سابها و نزل,نور بدأت تشيل اطباق الفطار و تغسلهم.
الباب خبط.
نور: يا تري نسي ايه؟!
نور راحت و فتحت الباب لقت قدامها كذا شخص ببدلة سودة,رجعت ل ورا و حاولت تقفل الباب بس في شاب منهم زق الباب جامد و هي وقعت علي الارض.
نور(بخوف): انتوا عايزين ايه؟!
شاب2: هتيجي معانا.

نور(بخوف): فين؟!
في شابين مسكوا نور اللي كانت خايفة جدا منهم و حاولت تقاومهم بس في شخص وداها مخدر و ثواني و كانت نور مغمي عليها.
شاب1: يلا.
شابين شالوا نور و نزلوا من العمارة و ركبوها عربية سودة للحراسة و مشيوا.
كان بواب العمارة مرمي في الارض مضروب لانه اعترض طريقهم و هما طالعين.
بعد فترة العربية وقف قدام فيلا الشخص اللي اسمه وليد,نزلوا نور و دخلوها ل جوا.

عدي: برا?و. تقدروا تأخدوا الفلوس دي و تقسموها علي نفسكم...
الحراس مشيت و هي فرحانة من الفلوس,كانت نور مرمية علي كنبة موجودة باهمال.
عدي: نكلمه دلوقتي و لا نستني شوية.
وليد: استني لما نستجوبها هي الاول.
عدي مسك كوباية ماية رشها علي وش نور اللي شهقت و قامت مفزوعة من مكانها.
نور(بخوف): عدي!
عدي(بخبث): ايوه عدي يا حلوة.

عدي(بخبث): انتي هنا في بيت وليد بيه و تحت ايدي و مفيش هنا لا رامي يقدر ينقذك و لا غصون تدافع عنك.
عدي: هتقولي اللي عندك و تتكلمي و لا اشوف شغلي معاكي؟!
نور(بخوف و توتر): و الله ما اعرف غصون فين. معرفش لا انا و لا رامي.
نور(بخوف و توتر): هي اصلا مجتش عندنا من ساعة الحادثة.
عدي مسك شعر نور جامد و هي صرخت.
عدي(بغضب): عايزة تفهميني ان غصون مجتش عندكم و لا كلمتكم.

عدي(بغضب): انطقي انجزي هي فين. و الا انتي عارفاني ممكن اعمل ايه.
وليد(بهدوء): سيبها يا عدي.
عدي(بغضب): لما اعرف غصون فين.
نور(بشجاعة مزيفة): و حتى لو لقيتها غصون عمرها ما هتبص لقاتل زيك.
عدي ضرب رأس نور في الترابيزة اللي قدام الكنبة و هي صرخت باسم رامي...
عدي(بغضب): نادي عليه نادي. هيركب جناحات و يجيلك.
عدي اتصدم اول ما سمع صوت رامي من وراه.

رامي(بغضب): نزل ايدك عنها و الا و ربي كل الحراس اللي بره يكون متصفين في دمهم بأمر مني.
وليد(بحدة): سيبها يا عدي.
عدي زق نور اللي وقعت في الارض بتعيط و هي بتبص ل رامي اللي مد ايده ليها و هي قامت جريت ناحيته و حضنته جامد.
رامي(بهمس): خلاص اهدئ انا هنا علشانك.
رامي خلي نور ورا ضهره و قرب من عدي ضربه بوكس في وشه كذا مرة.
رامي(بحدة): هو محدش علمك الرجولة تبقي ازاي؟!
عدي قام وقف و ضرب رامي في بطنه.

وليد: خلاص وقف المجزرة اللي حراسك عاملينها بره دي و ابعد عنه.
رامي: احذروني مش هعيد كتير.
رامي قرب من نور و مسك ايديها و خرج بره فيلا وليد,شاور لحراسه يبطلوا ضرب في حراس وليد.
رامي فتح باب العربية لنور و هي ركبت,رامي لف و ركب العربية و بدأ يسوق ناحية شركته و وقف قدامها.
رامي: انتي كويسة؟!
نور(بدموع): اه.
رامي رفع وش نور و شاف الجرح اللي في رقبتها و جمب رأسها,قرب من نور و باس رأسها.
رامي: آسف.

نور(بدموع): عرفت ازاي؟!
رامي: البواب اتصل بيا و هما مش خاطفينك علشان موصلش ليكي هما خاطفينك علشان انا اجيلهم.
نور(بدموع): رامي ما تيجي نسيب البلد يومين.
رامي بصلها بتحذير و نزل و نزلها من العربية و طلعوا للشركة و دخل مكتبه.
رامي: نور علشان خاطري افهمي إني مش ضعيف علشان اخاف و اهرب لا يا حبيبتي انا قوي و اقدر اواجههم.
رامي قعد نور علي كرسي المكتب و جاب علبة الاسعافات الاولية و بدأ يطهر جروحها.

رامي: ممكن بقي يا نور هانم تشرفينا النهاردة في شركتي المتواضعة؟!
نور(بابتسامة): اكيد.
رامي باس ايد نور و بدأ يشتغل و هي قاعدة معاه في المكتب.

-في مكان تاني.
عند قاسم...
قاسم صحي من النوم و بدأ يغير هدومه.
قاسم لبس بنطلون جينز و فوقه تي شيرت ابيض بكم و لبس كوتشي ابيض.
قاسم لبس نضارته و خد حاجته و نزل ركب عربيته و راح للجامعة.
قاسم اول ما دخل راح ناحية مكتبه لقي الورقة اللي فيها معلومات عن سندس عماد.
قاسم دخل المحاضرة بتاعته و بص في الكشف لقي اسم سندس عماد...
قاسم: سندس عماد.
قامت سندس بارتباك وقفت و قاسم بصلها.

قاسم: تكوني علي مكتبي بعد المحاضرة.
قاسم بدأ يشرح و سندس كانت متوترة و خايفة من ردة فعله,قاسم بعد ما خلص شاور ل سندس و دخل لاوضة مكتبه.
بعد دقايق كانت سندس واقفة قدام مكتبه و مترددة.
سندس: يا رب.
سندس خبطت و قاسم سمح ليها تدخل.
سندس(بتوتر): انا سندس يا دكتور.
قاسم: طبعا انتي عارفة انا جايبك ليه فمن غير لف و دوران انتي اللي كلمتيني و قولتي الكلام السخيف بتاعك.
سندس هزت رأسها بمعني لا بارتباك...

قاسم: اومال مين؟!
سندس لا رد.
قاسم(بحدة): انتي عارفة إني ممكن احولك للتحقيق و ممكن افصلك. فبلاش لف و دوران تعالي معايا دوغري و سكة(من غير لف و دوران برضو??).
الباب اتفتح و قاسم لقي ماسة داخلة و هي بتنهج.
ماسة(و هي بتنهج): اهلا. فين الدكتور الرخم؟!
سندس فتحت عينيها علي آخرهم و وقفت ورا ماسة و ماسة رفعت عينيها لقت قاسم شهقت.
ماسة: هو ده الدكتور العجوز بتاعك؟!

سندس(بهمس): هو انا قولتلك انه عجوز انتي اللي اصريتي.
قاسم(ببرود): مين سمحلك تدخلي هنا؟! هو مفيش احترام؟!
ماسة: افتكرتك هتأكل بنت خالتي.
قاسم(لغيظ): ليه حد قالك إني بأكل لحوم البشر.
قاسم: اطلعي بره.
ماسة: هطلع و معايا سندس.
قاسم: استني استني هو انتي اللي كلمتيني علي اساس صوت راجل مش كدة.
ماسة: ايوه انا يبقي تطلع سندس من حسابنا.
قاسم: حسابات ايه يا ام حسابات انتي عارفة انها ممكن تتحول للتحقيق و ممكن تتفصل.

ماسة: اوف بقي ما انت مش عايز تنجحها.
قاسم: و هي بتعرف تذاكر علشان تنجح و كمان لو نجحتها كدة من مجهود يبقي كدة انا اللي هتأذي و هتحاسب. انا مش بغش في شغلي يا آنسة.
ماسة اتحرجت من كلام قاسم و حطت رأسها في الارض.
ماسة: ما هي بتذاكر لكل المواد الا مادتك لانها مش قادرة تفهم.
قاسم: يبقي تيجي تقولي انا مش فاهمة يا دكتور مش تعملي العملة اللي انتي عملتيها.
ماسة: خلاص بقي قلبك كبير.

قاسم: قسما بربي لو اللي حصل ده اتكرر معايا او مع غيري لاقطعلك لسانك ده.
قاسم: و بدل ما تساعديها علي المذاكرة و النجاح بتساعديها علي الفشل.
ماسة(باحراج): ما قولنا خلاص.
سندس(بخجل): انا آسفة يا دكتور اوعدك هذاكر و لما تقف قصادي حاجة هجيلك تشرحلي.
قاسم: طيب يا سندس امشي.
سندس و ماسة كانوا هيخرجوا بس قاسم وقف ماسة.
قاسم: قولت سندس.
سندس خرجت و سابت ماسة لوحدها.
ماسة(بهمس): و ربي لما اطلعلك يا بنت عماد.

ماسة: افندم!
قاسم: اسمك ايه؟!
ماسة: يفرق معاك بايه جنابك؟!
قاسم: لا انا شكلي كدة هفكر اقصلك لسانك.
ماسة(بغيظ): اسمي ماسة خير افندم عايز ايه؟!
قاسم: لا مش عايز يلا روحي.
ماسة(بغضب,لنفسها): ياااااه لو انقض عليك كدة و اقتلك في ايدي.
ماسة بصتله من تحت ل فوق و سابته و مشيت...
قاسم قعد علي كرسي مكتبه و غمض عيونه و سرح بخياله و هو بيفكر في كذا حاجة.

-في مكان تاني...
عند غصون.
غيث صحي من نومه و كان حاسس بوجع في رأسه قام وقف و خرج بره اوضته لقي غصون نايمة علي الكنبة و قدامها علي الترابيزة شنط فيها اكل فتح الشنط و بدأ يأكل لانه كان جعان اوي.
غصون صحيت لقته بيأكل كتير زعلت علي الحالة اللي وصلوا ليها.
غصون(بابتسامة): صباح الخير.
غيث(بابتسامة): صباح النور، الاكل حلو جبتيه منين؟!
غصون: نزلت بليل اشتريته بعد ما خلصت الشقة.
غيث: طيب. تسلم ايدك.

غصون: يا حبيبي.
الباب خبط غصون قامت فتحت الباب لقت شهد واقفة و ساندة بايدها علي الباب و بصتلها ببصة احتقار.
غصون: اتفضلي؟!
شهد: اسمك ايه يا شاطرة؟!
غصون بصتلها بضيق و ربعت ايديها و بصت ل شهد.
غصون: اسمي غصون الانسة غصون.
شهد(بسخرية): آنسة طيب.
شهد: و منين بقي؟!
غصون: انتي بتسأليني بصفتك مين؟!
شهد: بصفتي ستك يا روح امك.
غصون(بعصبية): انتي ملكيش حق تتكلمي معايا بالاسلوب ده. التزمي حدودك.

شهد: طب بصي يا زفتة انتي انا جاية اقولك كلمتين تحطيهم حلقة في ودنك.
ام عبده خرجت علي صوت شهد و غصون و راحت ناحيتهم...
ام عبده: في ايه يا ست شهد؟!
ام عبده: زعلتيها في ايه يا غصون؟!
غصون: اولا هي اللي جت لحد بيتي و بتتكلم بطريقة مش محترمة ثانيا هي قليلة الذوق و الرباية.
شهد وطت مسكت شبشبها و كانت هتضرب بيه غصون بس لقت ايد مسكتها بغضب.

غيث(بغضب): ايدك متتمدش علي اختي احسن و غلاوتها عندي لاقطعهالك و انا عارف انا بقول ايه.
غيث(بغضب): قولي اللي عندك باحترام و لو متعرفيش يعني ايه احترام يبقي متقربيش ناحيتنا.
غيث زق ايد شهد اللي اتصدمت من ردة فعله.
شهد: بتمد ايدك عليا؟!
غيث: انا كدة ممدتش ايدي بس ممكن امد ايدي لو حاولتي تأذي اختي.

شهد(بحدة): اسمعي يا بت انتي انا جاية اقولك كلمتين. عدنان خط احمر فاهمة يعني ايه خط احمر ده انا ادفنك و انتي حية لو قربتي منه.
غصون: عدنان مين اللي بتتكلمي عليه؟! و كمان انا يوم ما ابص مش هبص لواحد من اللي موجودين في المكان ده ناس غجرية.
شهد: و لما احنا ناس غجرية يا اختي جيتي تسكني عندنا ليه.
غصون: مش عارفة انا بتكلم معاكي ليه اصلا.
شهاب(بحدة): شهد.
شهد(بتوتر): حاج شهاب.

غيث(بسخرية): مالك خفتي ليه يعني؟!
عدنان: مش المفروض تتعلم ازاي متمدش ايدك علي حرمة و لا ايه يا غيث.
غيث: لما يتعلق الموضوع بأختي انسي إني اشوف قدامي.
غصون: احم اتفضلوا.
كلهم دخلوا لشقة غصون و قعدوا.
شهاب: بسم الله ما شاء لحقتي عملتي ده في يوم.
غصون: شكرا لحضرتك.
شهاب: احم انا كنت جاي النهاردة علشان نشوف هتحتاجوا تعويض قد ايه.
غصون: تعويض لايه؟!
شهاب: للي حصل ل غيث اخوكي يا بنتي.

شهد: يا حاج ما انا قولتلك هو اللي غشيم.
شهاب(بحدة): شهد اعتقد خلصتي اللي كنتي جاية علشانه و مفيش داعي لوجودك معانا.
شهد بصت لغصون بغضب و سابتهم و مشيت.
شهاب: ها قولتي ايه يا بنتي؟!
غصون: لا شكرا يا عمو مفيش داعي للتعويض الحمدلله علي اللي حصل.
غصون: انا راضية بكدة.
غيث(بهمس): دي فرصة حلوة نأخد فيها فلوس و كمان انا اتعورت و بتوجع و دي فلوسي انا و من حقي.
غصون(بهمس): اخرس يا مادي حقير.

شهاب: يعني انتي موافقة يضيع حقكم؟!
غصون: انا مش عايزة مشاكل انا هنا لفترة مؤقتة و همشي و مش عايزة اخلق مشاكل بيني و بين حد و كمان اكيد مكنوش قاصدين يضربوا غيث.
ام عبده: يا لهوي ده انتي علي نياتك خالص.
غصون: احسن ما اكون بلعب من تحت الترابيزة يا طنط.
ام عبده بصت ل غصون بسخرية لنظريتها و وجهة نظرها,شهاب قام وقف و كذلك عدنان.
شهاب: طيب يا بنتي براحتك.
غصون: شكرا.

شهاب: لو عوزتي حاجة فانا موجود و كذلك عدنان ابني.
غصون: شكرا لحضرتك مرة تانية، بعتذر إني مقدمتش حاجة بس زي ما حضرتك شايف يعتبر لسة مجبتش حاجة.
شهاب: تمام، عدنان خليك شوفها لو محتاجة حاجة و بعدها روح علي الورشة.
غصون: لا مش محتاجة حاجة شكرا لحضرتك.
شهاب و عدنان خرجوا و غصون نادت علي عدنان.
غصون: لو سمحت لحظة.
غصون خدت فلوس بسرعة و جريت ناحيته.
غصون: امبارح مكنتش فايقة علشان اتناقش. دي فلوسك.

غصون مسكت ايد عدنان اللي بصلها بصدمة لما اتجرأت و مسكت ايده و حطت في ايده الفلوس.
غصون: باي باي.
غصون قفلت الباب في وش عدنان اللي كان مصدوم من جراءتها و نزل ورا شهاب.
ام عبده: هتشوفي ايام سودة يا غصون.
غصون: انا معملتش حاجة لحد...
ام عبده: و ايه اللي بينك و بين اسطا عدنان علشان تناديه و تروحيله كدة.
غصون: علفكرة يا طنط انا مبحبش الرغي الكتير.
غصون: بقولك يا غيث تعالي عايزاك في موضوع.

ام عبده بصت ل غصون بغضب و سابتها و خرجت بره الشقة.
غصون كانت بتتكلم مع غيث و فجأة سمعت صوت صريخ في الشارع طلعت هي و غيث البلكونة...
غصون: ايه اللي بيحصل ده؟!
غيث: احنا قولنا منتدخلش يا غصون.
غصون: خليك هنا يا غيث.
غصون خرجت بره الشقة و غيث نزل جري وراها.
كانت منار بنت صاحب المكتبة اللي في الشارع بتصرخ و كان في شخص ماسكها من شعرها و بيضربها علي وشها بالاقلام.
الشخص كان لسة هيضرب منار لقي غصون مسكت ايده.

غصون(بحدة): مين اداك الحق انك تمد ايدك علي واحدة ست؟!
شخص(بغضب): و انتي مين انتي؟!
غصون: ملكش دعوة انا مين.
شخص(بغضب): انا ابقي جوزها.
منار(بعياط): ابدا طليقي.
غصون: اهي قالت طليقها يا ريت تبعد بقي.
كل الستات كانت واقفة تتفرج و الرجالة ماسكين طليق منار علشان كان عايز يضربها هي و غصون.
غصون(بحدة): هي الرجولة انك تضرب واحدة ست في الشارع؟!
عمر(بحدة): ايه اللي بيحصل هنا؟!
غصون(بحدة): ملكش دعوه.

عمر مسك غصون من شعرها بغضب.
عمر: قولتي ايه يا روح امك؟!
غصون بصتله و غيث مستحملش ده يحصل ل غصون جري علي عمر ضربه بوكس في وشه,عمر بِعد عن غصون و غصون خبت غيث ورا ضهرها.
غصون: انت اللي بدأت فاياك تقربله احسن و ربي.
غصون(بوجع): آه...
عمر ضرب غصون قلم علي وشها,و في نفس اللحظة كان عدنان وقف قدام غصون و ضرب عمر بوكس في وشه...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة