قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حارة العشق للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس

رواية حارة العشق للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس

رواية حارة العشق للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس

عمر ضرب غصون قلم علي وشها,و في نفس اللحظة كان عدنان وقف قدام غصون و ضرب عمر بوكس في وشه...
عمر كان في صدمة كبيرة و عدنان كان بيبصله بغضب,غصون شهقت و مسكت ايد غيث.
كل اللي موجود باصص للي بيحصل و مستمتع بيه.
منار(بدموع): يا اسطا عدنان ا.
عدنان(بحدة): مش عايز اسمع صوت.
عدنان قرب من طليق منار و مسكه بغضب من قميصه.

عدنان: هو مش انت طلقتها يا روح امك راجع تاني ليه و لا انا لازم اعلم عليك علشان متعتبش المنطقة تاني.
شخص: الله في ايه يا اسطا عدنان.
عدنان(بحدة): ايدك هنا متتمدش علي حرمة، اخويا لما رفع ايده علي حرمة مش حلاله انا ضربته و قدام الكل و مخافش لانه حق. و كذلك انت...
عدنان طلع من جيبه مطوة و ضرب بيها طليق منار في كتفه وقع علي ركبه في الارض بينزف.
طليق منار(بصريخ): دم دم.

الناس بدأت تشيل طليق منار يودوه للمصحة.
منار(بعياط): ربنا ينتقم منك يا فتحي يا ابن اعتماد.
عدنان: عم صبري خد بنتك منار و خشوا المكتبة.
عدنان(بغضب): و انتوا واقفين بتتفرجوا علي ايه يلا امشوا...
عمر قرب من عدنان بغضب و عدنان بصله بهدوء.
عمر(بغل): بتضربني علشان دي؟!
غصون خافت من نظرات عمر ليها و بصت ل عدنان.
عدنان: اضربك علشانها و علشان غيرها يا اخويا يا اللي انت المفروض الكبير بعد ابوك...

عدنان: و المفروض تتصرف بعقل. لما شخص غريب يمد ايده علي حرمة ماشي لكن لما يبقي انت معتقدش انها لطيفة يا ابن ابويا.
عدنان(بحدة): و انتي اطلعي علي فوق و متدخليش في مشاكل تاني و اتمني مشوفش وشك في الشارع تاني.
غيث: اخوك هو اللي غلط و انا عايز حق اختي و اردله القلم اللي ضربه ليها.
عمر(بغضب): حق مين يا ابو حق؟! ده انا افرمك انت و اختك تحت رجلي.

عدنان: حق اختك انا جبته يا غيث و بلاش تكبر المواضيع اللي حصل حصل خلاص.
عدنان: خد اختك و اطلعوا ل فوق.
ام عبده: ما يلا انتي لسة هتبحلقي يا غصون.
غصون طلعت مع ام عبده هي و غيث و دخلوا شقتهم.
عمر(بغضب): طيب يا عدنان لينا كبير يجبلي حقك.
عدنان: تعالي دلوقتي.
عمر(بغضب): تعالي.
الاتنين مشيوا و راحوا مكان ما شهاب موجود و وقفوا قدامه.
شهاب(بحدة): صح الكلام اللي وصلي؟!
عمر: ايوه يا حاج ضربني وسط الناس و...

شهاب(بحدة): تضرب حرمة في الشارع يا عمر. تضرب واحدة ست في حمايتنا قدام الخلق كدة.
شهاب(بحدة): بقي انا اللي بحقق العدل و بعلمك انت و اخواتك العدل تصغرني كدة قدام اهل البلد.
عمر: ما شوفتهاش قلت ادبها ازاي يا حاج.
شهاب: يبقي تتحاكم لكن باللي انت عملته كدة فقدت حقك يا ابن العربي.
شهاب: لولا تصرف عدنان كانت سمعتي في الارض.
عمر: هو عمل ايه يعني؟!
شهاب(بحدة): عمل ايه؟!

شهاب: بضربه ليك الناس هتقول ان ولاد الحاج شهاب العربي متفرقش حاجة عن الباقي و ان الغلطان يتعاقب، و انت غلطت لما مديت ايدك علي حرمة ملهاش ذنب و كمان مش حلالك.
شهاب: اعتذر لاخوك.
عمر(بغيظ): مش معتذر لحد يا ابويا. عن اذنك.
عمر ساب عدنان و شهاب و مشي,شهاب بصله بغضب.
شهاب(بحدة): و انت يا عدنان؟!
عدنان: نعم يا حاج.
شهاب(بحدة): مش قولتلك مية مرة ارمي الزفت المطوة دي...

عدنان: بس هي بتساعد يا حاج و كمان مش بأذي بيها حد غير اللي فعلا محتاج الاذية.
عدنان: هتعمل ايه في موضوع طليق البت منار.
شهاب: هفكر يا ابني هفكر.
عدنان: تمام يا حاج. هروح اشوف شغلي.
شهاب: خلي عينك وسط رأسك يا عدنان و اي مشكلة تحصل تتصرف انا بعتمد عليك.
عدنان: تسلم يا حاج عن اذنك...
شهاب: طيب.
عدنان ساب شهاب و رجع للورشة بتاعته و بدأ يشتغل.
رشدي: السلام عليكم.
عدنان: عليكم السلام و رحمة الله و بركاته...

رشدي: اقعدي يا شهد اقعدي...
شهد: لما سي عدنان يؤمر.
عدنان(ببرود): اقعدي يا شهد اقعدي.
رشدي بدأ يتكلم في مواضيع مش مهمة مع عدنان اللي خلاص جاب آخره.
عدنان: قهوتك بتناديك يا عم رشدي. و انتي يا شهد روحي شوفي اختك فين.
الاتنين بصوا ل بعض و بعدها بصوا لعدنان و خرجوا بره الورشة و هما متضايقين.
عدنان كمل شغل في هدوء تام.

-في مكان تاني.
في بيت العربي.
زينة: هو ايه الحارة اللي قلبت كل احوالها دي؟!
زينب: معرفش يا بنتي. و كل يومين بقي في خناقة.
حنان: شكل مجية الناس الجداد دي قلبت بنحس.
زينة: محدش عارف اخلاقهم يا عمتي.
حنان: بس باين من ساعة ما جم و كل حاجة اتقلبت في الحارة.
عهد: خشي يا حور.
حور: السلام عليكم.
الكل: عليكم السلام.
زينب: خشي يا حبيبتي ذاكري مع عهد جو.
حور: شكرا.

حور: -صاحبة عهد بنت مجتهدة عندها 16 سنة,شعرها طويل واصل لنهاية ضهرها,عيونها باللون البني الغامق,و عندها غمازة واحدة في جمبها اليمين و بشرتها خمرية.
عهد: ايه اخبار مامتك؟!
حور: تمام الحمدلله.
عهد: نبدأ نذاكر ايه؟!
حور: خلينا نبدأ بالرياضة.
عهد: ارخم مادة علي وجه الكون كله.
حور: الرياضة للي الناس اللي بتعرف تفكر يا فاشلة.
عهد: يا بت هضربك في وشك.
البنتين ضحكوا مع بعض و بدأوا يذاكروا.
عند الباقي.

حنان: اومال فين ابنك يا سوسن؟!
سوسن: تعبان و نايم بيشتغل كتير.
حنان(بسخرية): بيشتغل كتير؟!
حنان: عدنان هو اللي شايل الشغل كله يا ام عمر...
سوسن: ابني بيتعب و بيشقي يا حنان. و لمي الدور.
زينب: اهدوا بس يا جماعة، في ايه ل ده كله؟!
حنان: مفيش يا زينب.
عمر(بحدة و نوم): خير صوتكم عالي ليه؟!
سوسن: معلش يا بني قلقوا نومك. روح كمل نوم محصلش حاجة.
حنان بصت ل عمر بضيق,و بصت ل سوسن بغضب.

عمر(بحدة): ما خلاص صحيت بسبب صوتكم...
عمر سابهم و دخل اوضته غسل وشه و غير هدومه و خرج بره البيت.
سوسن: كدة خلتوه يمشي من غير اكل...
حنان: و احنا مالنا يا اختي.
زينة: ما تهدوا شوية بقي. مفيش فايدة فيكم...
زينة سابتهم و دخلت اوضتها,سوسن سابتهم و مشيت.
زينب: ربنا يهدي.

-في مكان تاني...
عند غصون.
غصون(بغيظ): ياااه لو كانوا بس يسبوني عليه كان زماني ضربته بدل القلم مية.
غيث: بس برضو اخوه ضربه قدام الناس كلها. مع انه مكفنيش و كان نفسي اجبلك حقك انا بس قولت احنا مش من هنا و بلاش نعمل مشاكل.
غصون: حبيبي.
غيث: و انتي بقي بعد كدة متدخليش في اي مشاكل تانية، متعمليش نفسك اخصائية اجتماعية...
غصون: يعني اسيب واحدة ست بتضرب في الشارع ايه المجتمع الذكوري ده.

غيث: الصبر يا رب لا تدخلي نفسك في مشاكل و في الاخر تتضري انتي.
الباب خبط.
غصون: طب اسكت طيب.
غصون قربت من الباب و فتحته لقت منار قدامها.
غصون: اتفضلي اتفضلي.
منار: آسفة إني جيت من غير ميعاد.
غصون: لا عادي اتفضلي.
منار دخلت و قعدت و جمبها غصون اللي شاورت ل غيث انه يقوم من المكان.
غصون: اتفضلي.
منار: بشكرك علي جدعنتك معايا تحت.
غصون: متقوليش كدة. انا مقبلش ان ده يحصلي فاكيد مش هقبل انه يحصلك.

منار: بنت اصول تسلمي.
غصون ابتسمت ليها و منار بصتلها.
منار: عرفت انك جديدة هنا و متعرفيش اي حاجة لو عوزتي اي حاجة ممكن اساعدك.
منار: عايزة مثلا تنزلي السوق عايزة تودي اخوكي دروس عايزة اي حاجة قوليلي عليها.
غصون: ايوه انا كنت عايزة انزل بس مرة نزلت توهت. فممكن تساعديني.
منار: ايوه من عينيا.
غصون: طيب لحظة هخش اغير هدومي و اجي.
منار: طيب.
غصون دخلت اوضتها بدأت تغير هدومها.

غصون لبست بنطلون أسود واسع و فوقه تي شيرت بكم باللون النبيتي لغاية بعد الخصر بشوية,و لبست كوتشي ابيض عالي نوعا ما و سيبت شعرها علي ضهرها.
غصون: غيث هنزل شوية اشتري كذا حاجة، خلي بالك من نفسك.
غيث: حاضر.
غصون: يلا يا.
منار: منار اسمي منار.
غصون: و انا غصون يلا.
الاتنين خرجوا بره الشقة و غيث قعد لوحده.
منار: هستأذن من ابويا في المكتبة.
غصون: طيب.
غصون كانت حاسة بدوخة و وقفت مستنية منار.

منار: يا ابا(بابا) هروح مع الست غصون اعرفها علي المنطقة.
والد منار(عيسي): طيب يا منار خلي بالك من نفسك و منها.
منار: حاضر.
منار: يلا يا غصون.
غصون(بابتسامة): شكرا انك جيتي معايا.
منار: انا حبيتك اوي اوي و شكلنا هنبقي اصحاب.
الاتنين بدأوا يتمشوا و منار بتحكي ل غصون عن اللي في المنطقة و الاماكن و الحواري...

منار: هنا ورشة اسطا عدنان ابن كبير المنطقة عادل جدا و مبيحبش يظلم حد و بيعامل الناس معاملة طيبة. للاسف امه ماتت و هو صغير فابوه اضطر يتجوز تاني.
منار: و قبل كدة ا.
منار(بخضة و صوت عالي): يالهوي ست غصون...
غصون كانت الرؤية عندها مشوشة لغاية ما بقت منعدمة و غصون وقعت في الارض مغمي عليها.
منار(بخوف): يا خلق الحقوني يا خلق، البت شكلها ماتت.
كل الناس بدأت تتلم حوالين منار و غصون اللي واقعة في الارض...

في الورشة عند عدنان.
عدنان: اخرج شوف ايه الدوشة دي يا خضير.
خضير: حاضر يا اسطا عدنان.
خضير راح و لقي الناس ملمومين حوالين غصون اللي مرمية في الارض و سأل واحد...
شخص: منار بتقول انها وقعت في الارض متعرفش حصل ايه.
منار: جيبوا الدكتور عادل بسرعة. البت هتروح مني.
منار: اخوها مستنيها في البيت يالهوي.
خضير راح ل عدنان و بدأ يقوله ايه اللي عرفه.
خضير: دي البت الجديدة بيقولوا فجأة وقعت في الارض.

عدنان(بضيق): حوارتها كترت البت دي.
عدنان راح ناحية الناس اللي ملمومين حوالين غصون.
عدنان(بحدة): كله يبعد.
عدنان نزل ل مستوي غصون و شاف النبض لقي في نبض رفع رأسه ل منار.
عدنان: لما انتي متفهميش في الطب بتقولي ليه انها ماتت؟!
عدنان: تعالي نوديها الوحدة.
عدنان و منار سندوا غصون و ركبوها عربية عدنان اللي ساق ناحية الوحدة الصحية اللي موجودة في منطقتهم...

بعد فترة وقف عدنان قدام الوحدة الصحية و نزل نادي ممرضات ساعدوا منار علشان يدخلوا غصون الوحدة الصحية.
عدنان و منار كانوا واقفين قدام اوضة الطورئ منتظرين الدكتور يطلع من عند غصون.
الدكتور: كله تمام كان نقص ?يتامينات، علقنا ليها محاليل و ربع ساعة و هتفوق.
عدنان: شكرا يا دكتور...
الدكتور: علي ايه بس كفاية مجيتك يا اسطا عدنان.
عدنان: خليكي معاها.
منار: شكرا يا اسطا عدنان علي واجبك ده.

عدنان(ببرود): بعد كدة متقوليش حاجة مش متأكدة منها.
منار: احم آسفة.
عدنان طلع فلوس من محفظته و حطهم في ايد منار.
عدنان: اركبوا توكتوك يوصلكم لحد باب البيت.
منار: تسلم يا اسطا تسلم.
عدنان ساب منار و مشي,منار دخلت ل غصون لقتها كانت بتبدأ تفوق و بدأت تهز رأسها يمين و شمال.
منار: عايزة حاجة يا اختي؟!
غصون(بخفوت): انا فين؟!
منار: في الوحدة. حمدلله بالسلامة يلا قومي علشان ارجعك بيتك...

غصون اتعدلت و بصت حواليها و صرخت.
منار(بخضة): في ايه؟!
غصون(بقرف): في مكان زي ده يبقي في قطط كدة عادي.
منار: يوووه ده في كتير يلا بينا نطلع بس.
غصون: انتوا عايشين في مستنقع ازاي كدة؟!
منار: شغل الحكومة، يلا نروح...
منار سندت غصون و خرجوا من الوحدة الصحية,منار وقفت توكتوك و ركبت غصون و لفت ركبت الناحية التانية...
منار: اطلع علي بيت عمك.
السواق ساق ناحية ما منار قالت و وقف قدام بيت غصون.

منار: انزلي ارتاحي دلوقتي و بكرة نكمل.
غصون: شكرا لحضرتك يا مدام منار. شكرا جدا ليكي.
منار: بطلي بقي مفيش بينا الكلام ده.
غصون: شكرا...
غصون طلعت ل بيتها,منار دخلت مكتبة باباها.

عدي كام يوم و غصون بتحاول تتعود علي الوضع اللي هي فيه.
زينب: بت يا زينة.
زينة: نعم يا ماما.
زينب: هروح اشتري كذا حاجة كدة. خلي بالك من اختك عهد.
زينة: حاضر...
زينب: لو الحاج صحي حطيله الفطار انتي علشان الحق عمك سعيد بتاع الفراخ الصبح بدري كدة...
زينة: طيب.
زينب: ماشي يا حبيبتي.
زينب خرجت و بدأت تعدي علي اللي هي تعرفهم و تشتري منهم كذا حاجة...

في نفس الوقت كانت غصون ماشية و بتشتري خضار بس مش عارفة تنقي اي حاجة خالص.
صاحبة الخضار: ايه يا اختي مش عارفة تنقي كويس؟!
غصون(بهدوء): و الله يا طنط انا اللي بنقي و انا اللي هأكل و كمان ده مش اسلوب تتعاملي بيه مع زباينك.
صاحبة الخضار(بسخرية): طنط!
غصون بصت بضيق للست و كانت هتمشي لقت زينب بتمسك ايديها.
زينب(بابتسامة): استني يا عسل.
غصون: نعم حضرتك.
زينب: شوفي عايزة ايه و انا انقيهولك.

صاحبة الخضار: سيبها يا ام قاسم دي عيلة مايعة.
زينب: شوفي حالك يا ام أنور.
زينب: شوفي يا حبيبتي عايزة ايه؟!
غصون(بابتسامة): شكرا يا طنط. كنت هشتري خيار و طماطم و جزر.
زينب: تعالي اعلمك ازاي تنقي.
زينب بدأت تعلم غصون ازاي تختار الخضار و اشترت ل غصون.
غصون(بابتسامة): شكرا ليكي يا طنط.
غصون لاحظت ان زينب معاها شنط كتيرة فعرضت عليها المساعدة.
غصون: اوصل حضرتك.
زينب: لا يا حبيبتي.
غصون: لا عادي ده اقل وجب...

غصون شالت شنط ل زينب بس لقت حد بيمسك ايديها مكان ما هي ماسكة الشنط.
غصون رفعت رأسها بسرعة لقت قاسم بس هي مكنتش تعرفه.
قاسم خد الشنط من غصون و باس ايد زينب.
قاسم: شكرا ليكي، يلا يا امي انا اوصلك.
زينب: قاسم ابني.
غصون: تشرفت.
غصون: عن اذنكم.
غصون سابتهم و راحت ل بيتها و قابلت ام عبده و هي واقفة ما عمر و سمعت كلامهم.
عمر(بحدة): يعني ايه البت معانا بقالها اسبوع و كذا يوم و معرفتيش عنها حاجة.

ام عبده(بتوتر): يا عمر يا ابني ما هي مبتحبش تكلمني خالص و الله.
ام عبده(بتوتر)و دايما بتطردني من بيتها بطريقة غير مباشرة و مش بتسمح اني اتكلم معاها...
عمر(بعصبية): قدامك يومين يا ام عبده يومين بالظبط قسما بربي لو معرفتيش عنها اي حاجة لاخفيكي من الوجود.
غصون(بحدة): طب ما تخليك جرئ كدة و تيجي تسألني انت عايز تعرف ايه؟!
غصون(بحدة): و كمان انت مالك تعرف عني كل حاجة.
عمر قرب من غصون اللي رجعت خطوة ل ورا.

عمر: موضوع ان ابوكي مات و اطردتي من بيتك مش داخل دماغي و لو طلعتي بتكدبي و طلع وراكي حكاية كبيرة الحاج شهاب متعرفيش هيعمل فيكي ايه.
غصون: انت مش مهم بالنسبة ليا علشان اقنعك و ابررلك.
غصون: و طلعني من تفكيرك.
غصون زقت عمر و دخلت شقتها بعد ما بصت لام عبده بغضب...
غيث: خير جاية متعصبة ليه؟!
غصون: بفكر في كذا حاجة.
غيث: انتي كويسة؟!
غصون: اه متقلقش.

تليفون غصون رن غصون جريت علي التليفون بلهفة لقت رقم رامي فتحت الخط علطول.
غصون: رامي.
رامي: ازيك يا غصون عاملة ايه؟!
غصون: الحمدلله و انت اخبارك ايه و نور؟!
رامي: تمام.
غصون: ايه الاحوال عندك؟!
رامي: لسة مش مظبوطة. و انتي؟!

غصون(بتنهيدة): مش عجباني العيشة يا رامي كل يوم بكون نايمة و خايفة ليحصل حاجة ليا او ل غيث و كمان المكان هنا مش امان خالص في ناس بتتخانق و ناس قليلة الذوق و الادب و مشاكل و حاجة كدة منتهي القرف.
غصون: و عايزة غيث يكمل تعليمه و عايزة اعيش حياتي بشكل طبيعي بس باللي حصل مش قادرة يا رامي مش قادرة انسي.
غصون(بدموع): انا تعبانة اوي يا رامي.

رامي(بحزن علي حال غصون): انا آسف يا غصون بس اللي بيحصل غصب عننا كلنا.
رامي: حاولي تتأقلمي انا واثق انك تقدري تتحدي الظروف.
رامي: و اوعدك في اقرب وقت الحقيقة تبان و الموضوع يتكشف و انتي تقدري تمارسي حياتك بشكل طبيعي.
غصون: معتقدش يا رامي. معتقدش.
رامي: انا واثق فيكي انتي تقدري.
غيث: غصون خليني اكلمه بقي.
غصون مسحت دموعها بسرعة و ودت التليفون ل غيث اللي بدأ يتكلم مع رامي.
رامي: ايه يا بطل اخبارك؟!

غيث: الحمدلله.
رامي: خلي بالك من غصون.
غيث: في عينيا متخافش.
رامي: واثق فيك، متخلهاش تزعل.
غيث: بحاول.
رامي: طيب يا حبيبي. هقفل انا دلوقتي.
غيث: ماشي.
رامي: يلا باي.
غيث قفل مع رامي و دخل ورا غصون اللي لقاها واقفة بتعمل اكل و هي اصلا مش بتعرف.
غيث حضن غصون من ضهرها و باس رأسها.
غيث: هنعدي.
غصون(بابتسامة): اكيد يا حبيبي طول ما انت جمبي هنعدي.

غصون لفت ل غيث و باست رأسه و فجأة سمعت صوت صريخ جاي من الشقة اللي جمبها شقة أم عبده.
غيث(بحذر): اياكي.
غصون: حرام برضو يا غيث لازم اساعدها.
غصون خرجت جري بره شقتها و راحت ل شقة ام عبده قعدت تخبط علي الباب.
و الناس كانوا اتجمعوا علي صوت صريخ ام عبده و حاولوا يكسروا الباب.
بعص الرجالة كسروا الباب و كان في حريقة في الشقة,غصون دخلت الشقة كان الدخان مالي الشقة.

غصون بصت حواليها و بصت علي النيران و افتكرت ذكري سيئة ليها و وقعت في الارض مغمي عليها بس قبل ما تقع في الارض كانت ايد عمر ماسكاها.
عمر شد غصون ناحيته و بص ل ملامحها من قرب و انجذب ليها,عمر وطي شال غصون و خرج من الشقة.
غيث(بخوف): غصون...
عمر دخل ل شقة غصون و حطها علي الكنبة و كان بيحاول يفوقها و كذلك غيث...
غصون بدأت تفوق و فتحت عينيها اول ما لقت عمر قدامها شهقت.
عمر: حمدلله علي السلامة.

غصون بصت ل غيث و قامت وقفت.
غصون(بتعب): شكرا لحضرتك تقدر تمشي.
عمر بصلها بغيظ مكتوم و سابها و مشي,غصون قعدت علي الكنبة بتعب شديد.
غيث قعد جمب غصون و حضنها و باس رأسها.
غيث: متضايقيش...
عند الباقي...
خرجوا ام عبده من الشقة و طفوا الحريقة و مكنتش أجزاء كبيرة من الشقة اتحرقت,ام عبده و بعض الستات بدأوا يظبطوا معاها الشقة.

-في مكان تاني...
عند نور.
نور كانت قاعدة في الشقة بتاعتها حاسة بملل قررت تقوم تتمشي بالعربية شوية.
نور قامت غيرت هدومها و نزلت ركبت عربيته و بدأت تتمشي بعربيتها...
و فجأة جت عربية بسرعة كبيرة خبطت فيها نور صرخت و عربيتها اتقلبت كذا مرة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة