قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حارة العشق للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس عشر

رواية حارة العشق للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس عشر

رواية حارة العشق للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس عشر

عدنان رجع بيته لقي الكل نايم طلع شقته و فتح الباب لقي كل الانوار مطفية.
عدنان(باستغراب): بنت المجانين دي مش بتخاف من الضلمة!
عدنان شغل النور و كان لسة هيتحرك وقف مكانه من الصدمة لما لقي غصون مرمية في الارض و بتنزل دم.
عدنان جري علي غصون بسرعة و بدأ يشوف نبضها و ضربها علي خدها بخفة كذا مرة.
عدنان: فوقي انتي يا بنتي.

عدنان شال غصون بين ايديه و دخل أوضته حطها علي السرير و جاب مناديل و بدأ يمسح الدم اللي نازل من أنفها.
عدنان دخل المطبخ جاب ماية و بدأ يرش علي وش غصون برضو مفاقتش,عدنان دخل المطبخ تاني عمل ماية بسكر و خرج قعد جمبها و حاوطها بدراعه و بدأ يشربها.
عدنان استغرب أن غصون لسة مفاقتش و ضربها علي خدها تاني و فجأة سمع صوت خافت جدا من غصون.
عدنان: انتي كويسة؟!
غصون فتحت عينيها ببطء شديد و بصت لعدنان.

عدنان: كويسة؟!
غصون(بخفوت): الدواء خلص ع.
عدنان: في دواء معين بتأخديه؟!
غصون هزت رأسها ببطء بمعني اه,عدنان قام وقف و جاب ورقة و قلم.
عدنان: اكتبي اسمه هنا و انزل اجيبه.
غصون مسكت القلم بضعف و كتبت الاسم ببطء.
عدنان: هنزل اصحي ماما تطلع تقعد معاكي عقبال ما أجي.
غصون مسكت ايد عدنان و هزت رأسها بمعني لا.
غصون(بخفوت): بلاش تتعبها معايا انا كويسة...
عدنان: طيب هنزل و اطلع.

عدنان ساب غصون اللي رجعت رأسها لورا بتعب شديد,عدنان نزل من البيت راح صيدلية بتفتح لوقت متأخر.
عدنان: دكتور شريف.
شريف: ازيك يا عدنان اخبارك؟!
عدنان: الحمدلله بخير، بس معلش كنت عايز الدواء ده.
شريف: الف سلامة مين تعبان؟!
عدنان: المدام تعبانة شوية بسرعة يا شريف.
شريف(باستغراب): متأكد ان ده للمدام؟!
عدنان: أيوه في ايه؟!
شريف: جالها السكر و هي في سن صغير كده.
عدنان(باستغراب): قصدك أنها عندها السكر؟!

شريف: أيوه.
عدنان: طيب جيب الدواء.
شريف: لحظة.
شريف جاب الدواء اللي غصون كتبته لعدنان و حطه قدام عدنان اللي طلع محفظته علشان يحاسب.
شريف: خليها المرة دي يا عدنان.
عدنان: لا شكرا يا شريف حسابك كام.
شريف: ا.
عدنان: هي مريضة سكر كدة؟!
شريف: أيوه بس المرحلة اللي هي فيها مش خطر يعني بيتعالج بالأقراص دي. الحمدلله أنها مش بتأخد انسولين.
عدنان: تمام شكرا. حسابك.

عدنان حاسب شريف و خد الدواء و رجع البيت تاني جاب كوباية ماية و حط الأقراص جمب غصون.
عدنان: خدي.
غصون(بتعب): شكرا.
غصون خدت كوباية الماية و الأقراص و رجعت رأسها لورا ببطء و غمضت عينيها...
عدنان: أحسن؟!
غصون: يعني الحمدلله.
عدنان: ممكن أفهم إيه اللي حصل؟!
غصون: مفيش غيبوبة سكر بسيطة.
عدنان: و انتي مقولتيش ليه أنك عندك السكر؟!
غصون: مجتش مناسبة.
عدنان: و يا تري كنتي بتنزلي دم ليه؟

غصون: الجنوب الانفية عندي ضعيفة.
عدنان: قصدك إني خدتك من غير ضمان؟!
غصون بصت لعدنان بصدمة و عدنان سابها و دخل الحمام و هو بيضحك علي منظرها.
عدنان خرج من الحمام بعد ما غير هدومه و لف الناحية التانية من السرير علشان ينام.
غصون: لو عايزنا نطلق معنديش مانع.
عدنان(ببرود): الطلاق مش سهل زي ما أنتي فاكرة و كمان مش كل ما تتزنقي نطلق. و اقفلي علي السيرة بقي.
عدنان: اقفلي النور.

غصون: علفكرة انا تعبانه انت معندكش دم.
عدنان: لو كنت زي باقي الرجالة كان زماني سيبتك لما فوقتي تاني يوم عادي...
غصون طفت النور و ودت ضهرها لعدنان و بدأت تنام بس معرفتش قعدت تتقلب كذا مرة.
عدنان(بضيق): ما تنامي.
غصون: ما انا مأكلتش أي حاجة من ساعة ما جنابك نزلت و قفلت عليا الباب.
عدنان(ببرود): و الله محدش قالك متأكليش.
غصون(بضيق): أنت رخم كدة ليه.

عدنان بص لغصون و نام من كتر تعبه,غصون قامت عملت ليها تأكل و بعد ما خلصت قعدت شوية علي موبايلها و بعدها نامت...
في الصباح الباكر.
غصون فتحت عينيها بكسل و اتنهدت بسبب تليفون عدنان اللي بيرن بقاله كتير.
غصون(بنوم): عدنان يا عدنان.
غصون هزت عدنان كذا مرة لغاية ما فاق.
عدنان(بنوم): ايه؟!
غصون: قوم موبايلك بيرن.
عدنان مد ايده و مسك التليفون و فتح الخط من غير ما يفتح عينه...
عدنان: مين؟!

حسن: يا اسطا عدنان أنت نسيت إن النهاردة الجمعة اول الشهر و لا ايه؟!
عدنان(بضيق): طيب يا حسن جهز كل حاجة و بعد صلاة الجمعة نبدأ.
حسن: حاضر.
عدنان قفل مع حسن و قام قعد نص قعدة على السرير بص ناحية غصون لقاها بصاله.
عدنان(بضيق): ما تيجي تأخديني صورة.
غصون: أنت علطول مش طايقني انا عملتلك حاجة.
عدنان: طب قومي جهزي الحمام علشان استحمي و اروح اصلي الجمعة يلا.
غصون: انا لسة مأخدتش كفايتي في النوم.

عدنان: عايزك في نص ساعة تكوني مجهزة الحمام و الفطار و هدومي علشان أنزل أصلي.
عدنان(بحدة): يلا.
عدنان قام وقف و وقف في البلكونة بتاعته شوية,غصون اتنهدت و قامت ملت البانيو بالماية الدافية و دخلت المطبخ عملت أكل لعدنان و بعدها دخلت الاوضة.
عدنان خرج من البلكونة بص علي غصون و دخل الحمام و خرج كانت غصون طلعت هدوم ليه و حطتها جمب باب الحمام...

غصون كانت بتطلع هدوم ليها و لفت لقت عدنان وراها بحركة تلقائية منها حطت ايديها علي وشها.
عدنان(بهدوء): بعد كدة ابقي طلعي ليا عباية يوم الجمعة.
غصون(بخجل): كنت ممكن تقولي و كنت احطها جمب الباب لكن مش تطلعلي بصدرك ده و كمان هتأخد برد...
عدنان(بهدوء): ابقي انزلي تحت بعد صلاة الجمعة هدبح.
عدنان خد عباية من ورا غصون و بدأ يلبس و غصون واقفة و حاطة ايديها علي وشها.
عدنان: هتفضلي كدة لحد امتي؟!

غصون: انا عايزة أشوف غيث.
عدنان: بعد ما نصلي صلاة الجمعة سوا هرجع انا و هو.
غصون: أنت بتكلمه؟!
عدنان: أيوه.
عدنان: اياكي تخرجي بره البيت آخرك لغاية تحت فهماني يا غصون؟!
غصون هزت رأسها بمعني اه كذا مرة و عدنان سابها و مشي.
عدنان: ايه الهبلة اللي وقعت فيها دي بس؟!
عدنان خرج بره الشقة و غصون شالت ايديها من علي وشها و رمت نفسها علي السرير.
غصون: الواحد ينام ساعتين كدة.
الباب خبط.

غصون افتكرته عدنان فقامت و فتحت الباب.
غصون: افندم عايز ايه؟!
غصون: زينة.
زينة: عدنان لسة نازل مش هيطلع يعني.
زينة: مالك شكلك منمتيش كويس؟!
غصون: ما تليفون عدنان عمال يرن مية مرة فوق رأسي و هو مصحيش...
زينة: معلش عدنان لما بيكون تعبان أوي بيبقي نومه تقيل.
غصون: يا ستي.
زينة: احكيلي أخويا بيعاملك ازاي؟!
غصون: احكيلك ايه و لا ايه ده بيحسسني إني مجرمة و قتالة قتلة.
زينة: ليه بس؟!
غصون: معرفش معرفش و الله.

زينة: معلش استحمليه علشان خاطري هو طيب و الله و ابن حلال.
غصون: ما انا مستحملة أهو.
زينة: طب يلا البسي بسرعة علشان ننزل تحت نستني لما عدنان و بابا يرجعوا علشان يدبحوا.
غصون: هما بيدبحوا ليه؟!
زينة: عدنان كل يوم جمعة في كل أول شهر بيدبح لله كدة و بيوزع علي الحارة كلها و كل اللي محتاج.
غصون: بسم الله ما شاء الله.
زينة: يلا قومي.
غصون: هخش أغير هدومي.
زينة: ماشي هستناكي هنا.

غصون دخلت الحمام غسلت وشها كذا مرة و خرجت بدأت تغير هدومها...
غصون لبست بنطلون جينز كحلي و فوقه تي شيرت بكم باللون الأبيض قصير لغاية الخصر و لبست كوتشي أسود عالي شوية و رفعت شعرها علي شكل كحكة عالية...
غصون خرجت لزينة اللي بصتلها بابتسامة.
زينة: بسم الله ما شاء الله ربنا يحميكي.
غصون: تسلمي...
غصون: بقولك يا زينة.
زينة: نعم.
غصون: هي إيه الأوضة اللي مقفولة هناك دي؟!

زينة: دي عدنان بيشيل فيها حاجته يلا بسرعة نلحق الدبيحة من أولها.
زينة و غصون نزلوا لتحت و سوسن أول ما شافت غصون بصتلها بسخرية.
سوسن: ايه يا أختي ده ما تتحشمي.
غصون: يلا بينا يا زينة نروح لطنط زينب المكان هنا مفهوش أوكسجين.
سوسن: استني هنا يا بت هو انا مش بتكلم.
غصون: سوري مش واخدة بالي منك. يلا يا زينة.
غصون و زينة دخلوا المطبخ لزينب و حنان.
زينب: غصون ايه اللي نزلك بس دلوقتي؟!

حنان: تقعد أكتر من كدة تعمل إيه؟! ما خلاص زي القردة اهي.
غصون: شكرا جدا لاهتمامك يا طنط حنان.
حنان: متقوليش طنط يا بت انتي.
غصون: بتضايقك طنط؟!
حنان: اه.
غصون(بضحك): طب طنط طنط طنط يا طنط.
حنان: ما انت مش متربية تعالي يا بت.
غصون طلعت تجري و حنان قلعت شبشبها و حدفته علي غصون اللي جه فيها.
غصون(بوجع): آه حرام عليكي كنت بهزر.
حنان: متعصبنيش يا بت و تعالي يلا سوي الرز.
زينب: فين مقصوفة الرقبة عهد؟!

عهد: انا جيت يا ست الكل.
زينب: تعالي يا بت اغسلي المواعين دي.
عهد: هو انا ليه كل مرة بتوقفوني علي المواعين بقي؟!
حنان: يلا يا مقصوفة الرقبة يلا.
عهد: اوف طيب.
غصون: اساعد بايه؟!
حنان: قولتلك اقفي عند الرز...
غصون: ده كله رز!
زينب: أيوه علشان الغداء و يكفينا.
غصون: طيب.
حنان(بصوت عالي): سوسن يا سوسن.
سوسن: خير؟!
حنان: ما تيجي تشتغلي بدل ما انتي قاعدة ملكيش لازمة كدة.

سوسن(بغيظ): في ايه يا حنان بتكلميني كدة قدام واحدة غريبة.
زينب: مين اللي غريبة؟! غصون دي مرات ابني يعني بنتي مش غريبة.
زينة: شوفي انتي بتقولي ايه يا مرات ابويا قبل ما تتكلمي.
سوسن: بقيتوا كلكم عليا دلوقتي.
حنان(بحدة): يلا كلكم اشتغلوا، زمان عدنان جاي في الطريق هو و الحاج.
عند عدنان.
عدنان و الرجالة اللي معاه كانوا خلصوا صلاة في الجامع و عدنان مع غيث.
عدنان: هتيجي تشوف الدبح النهاردة.

غيث: اه و بالمرة أشوف غصون...
عدنان: تمام يلا يا بطل.
شهاب: خلصت كل حاجة يا عدنان؟!
عدنان: اه يا حاج. تقبل الله.
شهاب: منا و منكم يا ابني، ازيك يا غيث؟
غيث: الحمدلله ازيك أنت حضرتك؟!
شهاب: حضرتك ايه انت زي عدنان ابني متقوليش حضرتك.
غيث: شكرا لذوقك.
شهاب: بيتكلم كدة ليه يا عدنان؟!
عدنان(بضحك): معلش بقي يا حاج مش متربي في الحارة.
غيث: مش يلا نروح علشان أشوف غصون.
عدنان: يلا.
عمر: يا حاج.

غيث وقف و بص لعمر ببرود و عمر بصله بحدة.
شهاب: ايه يا عمر؟!
عمر: مش فاضي انا للدبح النهاردة هروح المصنع اللي في القاهرة.
شهاب: طيب و حاول تخلص لاني زهقت بقاله سنين و هو مش شغال...
عمر: حاضر يا حاج عن اذنك.
عمر ساب شهاب و مشي,شهاب و غيث و عدنان خرجوا بره الجامع...
شهاب: حسن ظبط كل حاجة؟!
عدنان: أيوه يا حاج.
شهاب: طب يلا بقي ننجز.
كلهم وصلوا للبيت و غيث كان مبسوط بالجو.

عهد(بحماس): هطلع بره أشوفهم و هما بيدبحوا.
زينة: و انا.
زينب: روحي معاهم يا غصون.
غصون: حاضر.
عدنان: امسك يا يوسف.
يوسف: حاضر يا اسطا.
غصون قرفت و جريت علي المطبخ تاني...
حنان: مالك.
غصون: هما هيقتلوها ليه حرام؟!
زينب(بضحك): قلبك رهيف كدة ليه يا بت؟!
غصون: اوف لا المنظر فظيع.
عدنان دبح و باقي الرجالة كملت,يوسف قرب من عدنان.
يوسف: عايزك في كلمتين.
عدنان: قول.
يوسف: علي انفراد.

عدنان خد يوسف و راح لمكان بعيد نسبيا عن الدبيحة و الناس.
عدنان: قول.
خضير: اسطا عدنان.
عدنان: ازيك يا خضير.
خضير: الحمدلله هروح انا هناك.
عدنان: طيب. قول يا يوسف.
يوسف: انا عايز أبطل شغل في الفرن.
عدنان لا رد.
عدنان: عمر ضايقك؟!
يوسف: لا.
عدنان: و طلبك مرفوض يا يوسف مش هخسر حد كويس زيك و خصوصا انك مجتهد في شغلك و مخلص امين و صادق و انا مش هقدر أسيب الفرن في امانة أي حد غيرك.
يوسف: يا اسطا عدنان بلاش انا.

عدنان: خلاص الكلام خلص يلا بينا علي هناك.
عدنان خد يوسف و رجعوا للباقي كان الاطفال بيعملوا خمسات بالدم علي الحيطان.
عدنان: خليك يا يوسف هنا خمسة.
عدنان: يلا يا غيث.
غيث: عايز أعمل زيهم.
عدنان: أعمل.
غيث غمس بايده في الدم و حط علي الحيطة كذا مرة و كان مبسوط و دخل مع عدنان البيت.
عدنان: غصون يا غصون.
كل الستات خرجت بره المطبخ.
زينب: ربنا يزيدك يا حبيبي.
عدنان: شكرا يا أمي.
حنان: ربنا يباركلك في مالك يا رب.

غصون(بصريخ): يا نهار أسود!
زينة(بخضة): في ايه؟!
غصون: ايه الدم ده؟!
غيث استخبي ورا عدنان و خبي ايده.
غيث(بهمس): خبي عليا و انا هشيلهالك جميلة.
غصون(بصوت عالي): غيث اطلع من وراه.
غصون(بعصبية): و انت عملت ايه في العباية بتاعتك ايه الدم ده كله؟!
عدنان رفع حاجبه تلقائيا و غيث طلع من ورا عدنان وحط ايده جمبه و بص في الارض.
غصون(بعصبية): عملت مصيبة ايه؟!
غيث مد ايه اللي فيها الدم ناحية غصون اللي شهقت...

غصون: يا نهارك أسود تعالي هنا.
غيث: عدنان.
غيث استخبي ورا عدنان و كانت غصون راحت ناحيته.
عدنان: اهدي.
غصون: طلعه من ورا ضهرك.
كلهم كانوا بيضحكوا علي غصون اللي متعصبة.
غصون: وسع كدة.
غصون كانت تحاول تمسك غيث اللي ورا عدنان و مش عايزة تلمس عدنان بسبب هدومه اللي عليها دم.
غصون شهقت لما هدومها لمست هدوم عدنان اللي فيها الدم و بِعدت عنه بصدمة.

غصون(بصوت عالي): غيث أطلع من وواه و الا قسما بالله انت عارف هعمل فيك ايه.
غيث: خلاص يا غصون كنت بجرب.
غصون: فوضت أمري لله.
غصون قعدت علي الكنبة و هي بتأخد نفسها.
حنان: جيبيلها كوباية ماية يا عهد.
عهد: حاضر.
زينة(بضحك): اهدي خلاص حصل خير.
زينب: يا بنتي تاعبة نفسك ليه بس خلاص اللي حصل حصل.
غيث و عدنان ضحكوا مع بعض علي غصون.

-في مكان تاني...
عند نور.
نور كانت قاعدة في الشقة بتاعتها ماسكة موبايلها بايديها لقت الباب بيخبط.
نور قامت فتحت الباب لقت قدامها عدي نور خافت و كانت هتقفل الباب بسرعة بس عدي زقه.
نور(بخوف): انت عايز ايه مني؟! رامي مش هنا.
عدي: جاي اتكلم معاكي كلمتين.
نور(بخوف): خليك بره البيت و متدخلش.
عدي: طيب بس هتجاوبيني علي سؤالي.
نور: و الله ما أعرف غصون فين.
عدي: نور أنتي عارفة غصون بالنسبة ليا ايه.

نور: انت مش بتحبها و كلنا عارفين.
عدي(بانفعال): لا بحبها و انتي عارفة كدة كويس.
نور: حد بيحب حد يعمل فيه اللي انت عملته.
عدي: انتي عارفة إني كنت بعمل كدة علشان نكمل مع بعض.
نور: و لو.
عدي: غصون و غيث فين يا نور؟!
نور: معرفش.
عدي مسك نور من رقبتها بغضب.
عدي(بغضب): غصون فين يا نور؟!
نور(بدموع): معرفش رامي هو اللي يعرف.
رامي(بغضب): عدي.
رامي مسك ايد عدي بعيد عن نور و ضربه بوكس في وشه و ضربه بركتبه في بطنه.

رامي(بغضب): قولتلك نور خط احمر.
رامي(بغضب): و مبحبش حد يقرب منها.
رامي ضرب رأس عدي برأسه و زقه علي الحيطة و خنقه بايده.
رامي(بغضب): قولتلك غصون معرفش فين و لا أعرف حتى ازاي اروحلها هي في مكان بعيد عني و عنك فابعد عنها بقي...
رامي(بغضب): ابعد عنها و لو فعلا بتحبها حاول تنقذها بدل ما تدور عليها.
عدي: قولتلك هحل كل حاجة بس و هي معايا.
رامي(بغضب): غبي و هتفضل طول عمرك غبي.

رامي: و لو فعلا بتحب غصون روح قول لأبوك ينسي أن أملاك غصون تبقي باسمه.
رامي: فاهم.
عدي: بابا!
رامي: أيوه أبوك يا عدي عايز يستخدم اسم غصون علشان يعمل أعمال ال و في الاخر غصون هي اللي تلبس التهمة دي، أبوك قد ايه.
رامي: و قوله كمان ان غصون عملالي توكيل و شركاتها هتفضل في الحفظ و الصون لغاية ما هي ترجع و ينسي خالص بأنها تكون بتاعته...
رامي: و يلا غور في داهية.

رامي طرد عدي بره بيته و قفل الباب لف لنور لقاها واقفة حاطة ايديها علي بوقها بتكتم شهقاتها و بتعيط.
رامي حضن نور و باس رأسها كذا مرة.
رامي: انا آسف آسف يا حبيبتي.
نور(بعياط): متسبنيش تاني لوحدي.
رامي: حاضر مش هسيبك تاني اوعدك انا آسف خلاص متعيطيش.
رامي: انا موجود و مش هسيبك.
نور حضنت رامي جامد و رامي وطي شال نور و دخل بيها أوضته و حطها علي السرير و فضل حاضنها لغاية ما لقاها سكتت.

رامي بص علي نور لقاها نامت ابتسم عليها و باس رأسها و غطاها و قام بدأ يغير هدومه و خرج لاوضة مكتبه يقعد يشتغل فيها شوية.

-في مكان تاني.
عند شهد.
أم عبده: هنعمل إيه؟!
شهد: بفكر بفكر مش عارفة مبقتش أعرف أشوفه.
أم عبده: البت خلاص واكلة بعقله حلاوة.
شهد: اه لو عيني بس تلمحها و الله ما أسيب حتة فيها سليمة بس، بس هي مخرجتش من ساعة اللي حصل.
أم عبده: احمدي ربك إن اسطا عدنان معملكيش حاجة.
شهد: انا اطلع من بئر انزل في بئر تاني.
أم عبده: هنخلص منها متخافيش.

شهد: يا رب، و عارفة لو ساعدتيني و مبقتيش بتجري ورا المصلحة طول ما انتي معايا هغرقك فلوس و دهب.
أم عبده: انا معاكي ده احنا حتى ولاد بلد واحدة...
شهد: اه منا عارفاكي بتجري ورا الفلوس علطول.
أم عبده: أعمل إيه يعني من بعد ما عبدالله ابني مات و انا بقيت لوحدي مليش راجل يسندني و لا ليا ابن استناه يرجع من الجيش. و لو دلوقتي مش هعيش ليا هعيش لمين.

شهد: بسم الله ما شاء الله عبدالله كان أخلاق و نعمين، ربنا يرحمه.
أم عبده: يا رب.
أم عبده: الحق انا امشي.
شهد: طيب يلا طريق السلامة.
أم عبده سابت شهد و خرجت من بيتها و هي ماشية قابلت منار.
منار: اتقي ربنا يا أم عبده عايزة تأذي بنت ملهاش ذنب.
أم عبده: نقطيني ب سكاتك يا منار.
منار: ربنا ينتقم من شهد يا ستي.
منار سابت أم عبده و دخلت مكتبه باباها...
منار: ازيك يا بابا.

عيسي: الحمدلله ادخلي يا حبيبتي جبتي الاكل...
منار: اه يا بابا.
عيسي: كدة غصون مش جاية تاني؟!
منار: اكيد لا دي اتجوزت عدنان العربي عارف يعني ايه عدنان العربي.
عيسي: ما هو إنسان زي أي إنسان. إذا كان هو ذات نفسه مش بيفضل يمشي يقول انا عدنان العربي هيتفاخر ليه يعني.
منار: نفسي أعرف بتفكر ازاي.
عيسي: هتفهمي لما تكبري.
منار: أكتر من كدة.
عيسي(بضحك): بطلي لماضة و كُلي.

-في مكان تاني.
في بيت العربي.
غصون: ممكن تقوم بقي تنضف نفسك.
عدنان: يا الله مالك يا بنتي قرفانة ليه كدة ده دم عادي يعني.
غصون: اياك تقرب مني.
غصون: و انت يا غيث تروح تأخد دوش و تنضف نفسك فاهم.
غيث: يا ستي ماشي اهو ماشي.
غيث سابهم و مشي رجع بيته.
شهاب: تعالي جهزيلي الحمام يا زينب.
زينب: حاضر يا حاج.
شهاب و زينب قاموا دخلوا أوضة شهاب,سوسن سابتهم و دخلت أوضتها.
حنان: اطلعي مع جوزك يلا يا غصون.
غصون: تمام.

غصون: قدامي.
عدنان(بهمس): كلمة كمان هضربك زيدتي فيها أوي.
زينة و عهد و حنان بدأوا يشيلوا الأكل ودخلوه المطبخ.
عدنان و غصون طلعوا شقتهم و عدنان دخل خد دوش و خرج غير هدومه لبنطلون بيتي باللون الرمادي و فوقه تي شيرت باللون الأسود بكم.
غصون غيرت التي شيرت بتاعها غصون لبست تي شيرت طويل لغاية رجليها و مفتوح من الجمبين لغاية الخصر مبين جزء بسيط من بطنها باللون الأسود في أبيض ب ¾كم.
غصون: عدنان.

عدنان: امممم.
غصون: انا عايزة أشتغل.
عدنان: يوووه تاني!
غصون: أيوه تاني و تالت انا بزهق من القعدة كدة.
عدنان: اللي عايز يشتغل ده بيكون محتاج فلوس و انتي مش محتاجة لانك متجوزاني.
غصون: مش عايزة فلوسك عايزة أشتغل انا.
عدنان: أيوه ممكن تفهميني هتشتغلي ايه؟!
غصون: في مكتبة عمو عيسي.
عدنان: عمو عيسي اه قولتيلي بقي مراتي هتشتغل في مكتبة القيامة قامت.
غصون(بضيق): أي شغلانة بدل الملل ده.

عدنان: أشغلي وقتك في البيت تحت روقي بيتك هنا لو بصيتي حواليكي هتلاقي نفسك بتعملي حاجات كتيرة و مش لاقية وقت تتنفسي حتى.
غصون: لا.
عدنان(بحدة): هو انا اتكلم معاكي بهدوء مش نافع و لما ازعق تزعلي اعملك ايه يعني.
غصون: طلق.
عدنان بص لغصون بغضب و هي خافت من منظره.
عدنان: كمليها يلا. ما انتي مش فالحة غير في طلقني دي.
غصون لا رد.
عدنان: سكتي ليه ما تتكلمي؟!
غصون(بضيق): انا عايزة أشتغل.

عدنان: بصي ليا و انتي بتتكلمي.
غصون(بضيق): أوف بقي.
عدنان: ا.
الباب خبط.
عدنان: احمدي ربك ان الباب خبط و الا.
غصون(برفعة حاجب): و الا؟!
عدنان: هعرفك و الا ايه بس اصبري عليا.
عدنان قرب من الباب و فتحه لقي قدامه عهد.
عهد: انزل...
عدنان: طيب.
عهد سابت عدنان و جريت علي تحت...
عدنان: انا نازل شوية و طالع.
غصون: خدني معاك.
عدنان نزل و غصون وراه,غصون وقفت علي أول السلالم من فوق و عدنان نزل كام سلمة.

يارا(بفرحة و حماس): بابي.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة