قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حارة العشق للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني

رواية حارة العشق للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني

رواية حارة العشق للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني

كلهم ارتبكوا لما سمعوا صوت ناس طالعة علي السلم و حد بيخبط علي الباب بطريقة مفزعة.
مراد: لازم نهربكوا من هنا بسرعة.
رامي: هاتي ايدك يا غصون.
غصون مسكت في ايد غيث و مسكت في ايد رامي,رامي مسك شنطة الهدوم من نور و شد غصون للمطبخ.
رامي: هتنزلي هنا من باب المطبخ ده.
غصون: و بعدين؟!
رامي: في تاكسي مستني تحت هتركبيه و هو عارف هيوديكي فين.
غصون: شكرا يا رامي.

رامي: خدي الموبايل ده ليكي و ده ل غيث هبقي اكلمك بعدين.
نور(بخوف): يلا يا رامي.
رامي: خدي.
غصون: ايه ده؟!
رامي: فلوس تقدري تصرفي منها. يلا يلا بسرعة امشي.
غصون مسكت الشنطة و حطت الفلوس في جيبها و الموبايل و مسكت ايد غيث و نزلت جري من باب المطبخ...
غصون: يلا اسرع يا غيث.
مراد فتح الباب بسرعة و دخلوا ناس كتيرة لابسة بدل سوداء.
شخص1(بغضب): غصون.
مراد: ايه اللي جابك يا عدي؟!
عدي(بغضب): هي فين؟!

رامي(بحدة): انت ازاي تتجرأ و تدخل بيتي بالطريقة دي؟!
عدي(بسخرية): انت بقي اللي بتحمي غصون؟!
عدي(بحدة): كلمة واحدة فين غصون؟!
رامي: غصون مش هنا. و منعرفش عنها حاجة.
عدي قرب من رامي و بقي واقف في وشه و بصله بملامح حادة جدا و رامي بصله ببرود.
عدي: لو عرفت ان اختفاء غصون ليه علاقة بيك هخليك تقرأ الفاتحة علي مراتك.
رامي(ببرود): و انا مش بتهدد و لما تيجي تتكلم و تهدد ابقي قول حاجة انت قدها.

رامي: بره من غير مطرود.
نور كانت واقفة خايفة علي رامي,مراد كان واثق ان رامي هيحل الموضوع.
عدي: غصون هترجع و لو في آخر الدنيا.
عدي بص ل مراد و رامي بغضب و سابهم و مشي هو و حراسه,نور وقعت في الارض بتعيط.
رامي قرب من نور و خدها في حضنه و باس رأسها.
رامي: متخافيش غصون هتبقي كويسة و انا محدش يقدر يقربلي و لا يقربلك.
رامي: متخافيش.
نور(بعياط): انا خايفة عليك.

رامي: قولتلك بقي متخافيش. و كمان ما عاش و لا كان اللي يخوفك طول ما انا فيا نفس.
مراد: همشي انا...
رامي: يا ريت فعلا يبقي عندك دم و تغور في داهية عايز استفرد بالبت.
نور غصب عنها ضحكت و رامي ابتسم.
مراد: طيب يا عم غاير في داهية. بذمتك ليك نفس.
رامي: طب اقوم اعلم عليه ده و لا اعمل ايه؟!
مراد ضحك و سابهم و خرج بره الشقة,رامي قوم نور من علي الارض و قعدها علي الكنبة و خدها في حضنه.
عند غصون.

غصون خرجت بره العمارة لقت تاكسي واقف و سواق نايم جوا العربية خبطت علي إزاز عربيته بسرعة و هي بتبص يمين و شمال.
السواق قام مفزوع و فتح الشباك.
غصون(بسرعة): انا من طرف رامي.
السواق: اتفضلي اركبي.
السواق نزل و خد منها الشنطة و حطها في شنطة العربية,غصون و غيث ركبوا العربية و كذلك السواق و بدأ يسوق.
غيث: هنروح فين؟!
غصون: معرفش يا غيث بس متقلقش انا معاك.
غيث: و انا مش عايزك تزعلي انا هنا علشانك و هدافع عنك.

غصون(بابتسامة): طبعا انت حبيبي انا.
غصون ابتسمت ل غيث و باست رأسه و غيث حط رأسه علي كتف غصون لغاية ما نام.
غصون كانت باصة علي الشوارع من شباك العربية.
بعد فترة غصون لقت السواق بيسوق في شوارع غريبة و عشوائية...
السواق وقف و غصون استغربت و اتعدلت.
غصون: احنا فين؟!
السواق: رامي بيه قال ان ده أنسب مكان ليكوا. و تقدري تكلميه.
غصون: هنعيش فين؟!

السواق: في الحارة اللي احنا في اول الشارع بتاعها. و هناك في شقة ليكي انتي و اخو حضرتك.
السواق: تقدري تنزلي.
غصون: غيث غيث.
غيث(بنوم): ايه؟!
غصون: قوم يا حبيبي وصلنا.
غيث فتح عينه و قام اتعدل و بص حواليه اتصدم.
غيث: هنعيش في المستنقع ده؟!
غصون بصت ل غيث و بصت للسواق.
غصون: انزل يا غيث نتكلم بعدين.
غصون نزلت من التاكسي هي و غيث و كان اللي موجود مستغربها و باصص ليها هي و غيث و لمنظرهم.

غيث: هو احنا عرض مسرحي علشان يتفرجوا علينا كدة.
غصون: متأخدش في بالك.
السواق جاب شنطة غصون من شنطة العربية و مسكها في ايديه و قرب من غصون.
السواق: يا ست هانم من هنا.
غصون: تمام.
غصون مسكت في ايد غيث و مشيت مع السواق لغاية ما وصل لبيت مكون من كذا شقة.
غصون: ايه ده؟!
السواق: حضرتك هتعيشي هنا.
غيث: يععع ايه القرف ده؟!

السواق: انا عمك سليمان. و رامي بيه مسجل رقمي علي تليفونك و انا هنا من الحارة يعني علشان لو عوزتي حاجة.
غصون: تمام شكرا ممكن تورينا فين البيت بتاعنا.
غصون طلعت مع السواق هي و غيث لغاية ما وقفوا قدام شقة باين انها قديمة.
سليمان: هجيب المفتاح من ام عبده.
سليمان خبط علي شقة جمب شقة غصون,في واحدة ست فتحت الباب.
ام عبده: جبت الزبائن؟!
سليمان: ايوه يا ام عبده.
ام عبده: انتي بقي يا ابله اللي هتقعدي في البيت.

سليمان: يا ام عبده من غير كلام كتير هاتي المفتاح.
ام عبده: استني لما اجيبه.
ام عبده دخلت الشقة بتاعتها جابت مفتاح و ودته ل سليمان.
سليمان: ده مفتاح الشقة يا هانم و ست ام عبده معاكي في اي وقت تحتاجيه فيه.
غصون(بابتسامة): شكرا لحضرِتك و شكرا لحضرَتك.
ام عبده(بسخرية): حضرِتك! يرضيك تشتمني يا عم سليمان.
سليمان: دي مش شتيمة يا ام عبده.
غصون: حضرتك عايزاني اناديكي بايه؟!
ام عبده: ام عبده يا اختي ام عبده.

غصون بصت ل سليمان و بصت ل غيث اللي كان قرفان من اسلوب ام عبده.
غصون: عن اذنكم.
غصون فتحت باب الشقة و غيث دخل و هي مسكت شنطة الهدوم من سليمان و دخلت بعد ما استأذنتهم.
سليمان: خلي بالك منها يا ام عبده.
ام عبده: في عينيا يا اخويا.
سليمان: لو حد سألك عليها قوليله كانت في بلد تانية و ابوها مات و طرودها من بيتها و هي جت تسكن هنا غير كدة متقوليش.
ام عبده: حاضر يا اخويا.

سليمان طلع فلوس من جيبه و وداهم لام عبده و مشي,ام عبده دخلت بيتها و قفلت الباب.
غيث: ايه التراب ده اللي في كل مكان؟!
غصون: محتاجة تنضيف.
غيث: مين هينضفها في هنا حد ينضفها و يأخد فلوس.
غصون: لا هضطر انا اللي انضفها.
غيث: ايه؟! لا انتي بتتعبي بسرعة.
غصون: متخافش هروق جزء بس علشان نعرف نقعد فيه و طبعا حبيب قلبي هيساعدني.
غيث: هساعدك و امري لله.

غصون ابتسمت ل غيث و بدأت تتجول في الشقة كانت الشقة عبارة عن اوضتين و صالة كبيرة و مطبخ و حمام و بلكونة كبيرة.
غصون: تحب تأخد اي اوضة؟!
غيث: اممم دي.
غصون: خلاص يلا نبدأ بيها.
غصون بدأت تشيل الاغطية اللي محطوطة علي اثاث البيت و تشيل التراب اللي موجود في الاوضة.
الباب خبط غصون و غيث بصوا ل بعض,غصون راحت ناحية الباب فتحت الباب لقت ام عبده.
غصون: في حاجة يا طنط؟!
ام عبده: بتشتميني برضو.

غصون: يا طنط دي مش شتيمة ده احترام ليكي.
ام عبده: مليش فيه قوليلي يا ام عبده.
غصون(بتنهيدة): هحاول حاضر.
ام عبده: جبتلك ملايات للسراير.
غصون: شكرا.
ام عبده: يلزم اي خدمة؟!
غصون: لا شكرا.
ام عبده: قولتي اسمك ايه؟! و اخوكي اسمه ايه؟!
غصون: انا غصون و اخويا غيث. حاجة تانية؟!
ام عبده: لا لو عوزتي حاجة شيعي(ابعتي) ليا اخوكي يخبط عليا بس.
غصون: حاضر.
ام عبده خرجت بره الشقة و غيث قرب من غصون و هو مربع ايده.

غيث: الست دي رخمة اوي كدة ليه؟!
غيث: بجد بدأت اتخنق منها.
غصون: معلش يا غيث بس بتساعدنا، يلا نخلص يلا.
غصون بدأت تروق اجزاء من الشقة هي و غيث.

-في مكان تاني.
في بيت العربي.
كانت زينب و حنان قاعدين مع بعض في الصالة لقوا عهد داخلة عليهم جري اتخضوا من منظرها.
زينب: في ايه يا عهد؟!
عهد: في حتة مزز بره يالهوي.
حنان: مزز مين دول هو في حد غريب دخل المنطقة؟!
عهد: معرفش بنت و شاب كدة يخرببيت عيون الشاب جميلة بشكل.
زينة: انتي لحقتي ركزتي في عيونه؟!
عهد: كانوا جايين مع عم سليمان السواق الواد كدة چنتل في نفسه.
زينة: يا ربي يا عهد هتحسدي الواد كدة.

عهد: الله ما هو اللي جميل.
حنان: اكيد ابوكي شهاب عارف لان محدش يدخل الحارة و هو مش عارف...
شهاب: جايبين سيرتي في ايه؟!
عهد: في اتنين جداد جم الحارة يا بابا.
شهاب: مين دول؟!
زينب: انت متعرفش يا حاج؟!
شهاب: لا.
شهاب(بحدة): مين سمح ليهم؟!
حنان: اهدي يا حاج ممكن يكون عدنان عارف.
شهاب مسك تليفونه و اتصل ب عدنان. الخط اتفتح.
عدنان: الو يا حاج. اتفضل.
شهاب(بحدة): انت سمحت لغرب يدخلوا حارتنا؟!

عدنان: لا. حد غريب دخل؟!
شهاب(بحدة): عايزك تتصرف.
عدنان: حاضر هخلص الورشة و اشوف الموضوع.
شهاب(بحدة): طيب.
شهاب قفل مع عدنان لقي عمر داخل عليه.
عمر: مالك متعصب ليه يا حاج؟!
شهاب: في حد غريب دخل من غير أذني.
عمر: مين ده اللي يتجرأ؟!
عمر: اروح اشوفه؟!
شهاب: كلمت عدنان و هو هيتصرف.
عمر(بغيظ): لا هروح انا.
عمر: و كمان هو لسة في الورشة بتاعته.

عمر خد حاجته و عرف غصون جت و سكنت فين و طلع ل شقتها و خبط علي شقتها جامد لدرجة ان غصون اتفزعت و مسكت في غيث.
غيث: اهدي هفتح انا.
غصون: لا خليك.
غصون قربت من باب الشقة ببطء و فتحت لقت عمر قدامها ارتاحت شوية.
غصون: اتفضل...
عمر فضل باصص علي غصون من تحت ل فوق.
غصون: اتفضل...
عمر: اه احم.
عمر رفع عيونه لعيون غصون و بص ل ملامح وشها.
عمر: انتي مين؟!
غصون: حضرتك مين علشان تسألني؟!

عمر: انتي اللي مين علشان تدخلي الحارة من غير استأذان؟!
غصون(رفعت حاجبها تلقائي): افندم! و انا استأذن بتاع ايه؟!
عمر: ناديلي راجل كبير اكلمه.
غيث(بحدة): عايز ايه؟!
عمر: قولت راجل كبير.
غيث: و هو انا مش قدامك و لا ايه؟!
غصون: اهدي يا غيث.
غصون: لو سمحت يا ريت تدخل في الموضوع علطول.
عمر(ببرود): ازاي دخلتوا من غير اذن؟!

غصون: و الله مكناش نعرف انه علشان نشتري بيت او نأجره بفلوسنا لازم نستأذن. و عن اذنك بقي انا مش فاضية و الصراحة مش مرتاحة لشكلك ده.
غصون قفلت الباب في وش عمر و سندت علي الباب.
غصون(بعصبية): هو انا ههرب من هناك اجي هنا الاقي المشاكل.
غيث: متقلقيش محدش يقدر يكلمك.
غصون(بتعب): يلا نرتاح دلوقتي و لما نصحي نبقي نتكلم.
غصون: بس عايزين نحط حاجة ورا الباب انا مش مرتاحة...
غيث: متقلقيش.
غيث: تعالي ارتاحي.

الاتنين دخلوا الاوضة اللي نضفوها و غصون نامت من كتر التعب و غيث جمبها...
عند عمر.
عمر كان في قمة عصبيته من حركة غصون.
عمر(بغضب): و حياة امي لاربيكي يا بت ال.
عمر مشي من قدام بيت غصون و رجع بيته تاني.
شهاب: عملت ايه؟!
عمر(بغيظ مكتوم): محدش بيرد. خليها بكرة و انا هروح.
شهاب: طيب.
شهاب: فين زفتة سوسن دي؟!
زينب: في اوضتها.
شهاب: ناديها.
زينب: روحي اجري نادي مرات ابوكي يا زينة.
زينة راحت لاوضة سوسن و خبطت الباب.

سوسن: ادخل.
زينة: يا مرات ابويا ابويا الحاج عايزك.
سوسن(بدلع): جاية.
زينة(لنفسها): يا شيخة ده انتي كبرتي لسة بتتدلعي.
سوسن قامت من علي السرير و خرجت ل شهاب.
سوسن: نعم يا حاج؟!
شهاب: هتفضلي قاعدة كدة في اوضتك.
سوسن: معلش يا حاج تعبانة.
حنان(بسخرية): من ايه يا اختي من ايه؟! هي زينب بتخليكي تعملي حاجة.
شهاب(بحدة): قولت شغل البيت متقسم يا سوسن متخلنيش اقلب عليكي.
سوسن: حاضر يا حاج.

سوسن(لنفسها): نفسي اخلص منك يا حنان.
زينة: يلا يا عهد خشي ذاكري.
شهاب: هو انا لسة هقول حطوا الاكل انجزوا.
زينب: ثواني يا حاج و الاكل يبقي جاهز.
بدأوا يجهزوا الاكل و الكل قعد علي الطبلية في الارض و بدأوا يأكلوا.
شهاب: شيلي نصيب عدنان لما يجي.
شهاب: قاسم راجع النهاردة؟!
زينب: نصيب عدنان متشال يا حاج. و قاسم قال هيقعد اسبوع في القاهرة و يرجع.
شهاب: طيب.
شهاب: الحمدلله سفرة دايمة.

شهاب سابهم و دخل اوضته الخاصة بيه بعيد عن زينب و سوسن.
حنان: تصبحوا علي خير.
زينة: هو عدنان مش راجع دلوقتي؟!
زينب: شغله يا بنتي.
زينة: ربنا معاه.
عهد(و هي بتتاوب): هخش انام انا بقي.
زينة: انتي علطول بتنامي. بذمتك ذاكرتي حاجة النهاردة.
عهد: بكرة بكرة. هخلي حور تذاكرلي هي شطورة و قمر.
زينة: يالهوي يا بنتي حرام عليكي بتأخدي مجهود البت.
عهد: يا ستي انتي مالك هي صاحبتي و بتحبني و قمر.

زينب: خلاص يا عهد خشي نامي يلا، و انتي يا زينة يا حبيبتي.
زينة: هستني عدنان لما يرجع.
عمر سابهم و قام بغضب من سيرة عدنان و طلع لاوضته...
حنان: يلا كل واحدة تروح اوضتها يلا.
كل واحد بدأ يدخل اوضته ما عدا زينب و زينة.
زينة: قوليلي اساعدك في ايه؟!
زينب: و لا اي حاجة خشي ارتاحي.
زينة: ازاي بس يا ماما يلا خشي انتي و انا هروح انا يلا بقي اسمعي الكلام...
زينب ابتسمت ل زينة و خدتها في حضنها.

زينب: ربنا يبارك في عمرك يا حبيبتي.
زينة: تسلمي يا حبيبتي.
زينب دخلت اوضتها,زينة بدأت تظبط البيت لغاية ما لقت الباب بيتفتح و عدنان بيدخل.
عدنان: لسة صاحية؟!
زينة: لا نايمة بس عاملة نفسي صاحية.
عدنان: انتي طول عمرك لمضة كدة.
زينة حضنت عدنان و عدنان باس رأسها.
عدنان: يلا اطلعي اوضتك.
زينة: طيب تصبح علي خير.
عدنان: و انتي من اهله.
زينة دخلت اوضتها,و عدنان طلع للدور التاني كانت عبارة عن شقة كاملة من كل حاجة.

عدنان دخل اوضته خد دوش و خرج غير هدومه و قعد علي سريره بتعب.
عدنان غمض عيونه و بدأ ينام نوم عميق...

-في مكان تاني...
عند قاسم.
قاسم كان قاعد في شقته اللي في القاهرة قدامه اللاب توب بتاعه بيشتغل عليه.
قاسم لقي تليفونه بيرن، الخط اتفتح.
قاسم: الو مين؟!
: قدرك الاسود.
قاسم(بسخرية): تصدق خوفت.
: بقولك ايه هتسمع كلامي مش هأذيك لكن بقي هتلعب بديلك لا يبقي البادي اظلم.
: بنت عندك اسمها سندس عماد هتنجحها في مادتك غصب عنك انت فاهم و الا هتشوف ايام سودة.

قاسم(ببرود): ايا كان مين بيتكلم مش هنجح حد يستحق و اعلي ما في خيلك اركبه.
قاسم(ببرود): و احسنلك متلعبش معايا انا.
: هتندم.
قاسم قفل الخط في وش المتصل ببرود و قعد يكمل شغله علي اللاب توب.
عند المتصل...
كان في بنتين قاعدين.
بنت: ايه ده ده مخافش؟!
سندس: يا نهار اسود روحت في داهية.
بنت: افتكرته زي الدكتور اللي ضحكت عليه بكلمتين و نجحك.
سندس: دكتور قاسم مش زي اي حد، عنده انضباط و عدل.

بنت: يعني انا كدة بهدلت الدنيا؟!
سندس: الله يخرب بيتك بعد كدة هيستقصدني.
بنت: الله و انا ايه عرفني انتي مفهمتنيش من البداية.
سندس: انتي لازم تحلي الموضوع يا ماسة.
ماسة: احله احله ازاي يا حلوة و انا اللي حاولت اخوفه.
سندس: قولتلك ده غير، قولتيلي بس كله زي بعضه و هيخاف.
ماسة: طب ما انا عملت فيكي مصلحة.
سندس: خير؟!
ماسة: بدل ما كنتي هتشيلي مادة هتشيلي السنة كلها.
سندس: ربنا يطمنك يالهوي.

الاتنين بصوا ل بعض و بدأوا يضحكوا...

في الصباح الباكر...
عند غصون.
غصون قامت من نومها و هي حاسة بوجع في جسمها بسبب الترويق,غصون قامت و دخلت الحمام غسلت وشها.
غصون خرجت طلعت هدوم ليها و بدأت تغير هدومها.
غصون لبست بنطلون كحلي و فوقه تي شيرت ابيض بكم صوف دخلته جوا البنطلون و لبست كوتشي اسود و رفعت شعرها علي شكل ديل حصان.
غصون: غيث يا غيث. انت فين؟!
غصون بدأت تدور في الشقة علي غيث راحت ناحيج البلكونة فتحتها و بدأت تبص بقلق...

غصون لقت في خناقة تحت و ناس ماسكين في بعض...
غصون(بصريخ): غيث!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة