قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حارة العشق للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن

رواية حارة العشق للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن

رواية حارة العشق للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن

غصون ابتسمت بهدوء ل حنان و بصت ل غيث...
زينب: بصي يا بنتي من غير لف و دوران احنا جايين نطلبك لابننا عدنان بس ال.
غصون كانت بتشرب من البيبسي تفت كل اللي في بوقها بصدمة و غيث بصلها بصدمة شديدة.
غصون شرقت و قعدت تكح كتير و غيث جري جاب ليها ماية و بدأ يطبطب علي ضهرها.
زينب و حنان بصوا ل بعض و بعدها بصوا ل غصون.
غصون: ابنكم مين؟ جواز إيه؟ أنتوا بتقولوا إيه اصلا؟

حنان: ابننا عدنان و زينب شيفاكي واحدة محترمة و واضح من معاملتك أنك متربية و.
غصون: و أنتوا بين كل البنات اللي هنا ملقتوش غيري.
زينب: حبيت جدعنتك معايا و مع البت منار و ساعتها عرفت أن لو عدنان في شدة تقدري تقفي جمبه.
زينب: و كمان انا مش عايزة أعرف كنتي فين و لا حصلك إيه كفاية عندي البي قولتيه.
غصون: اللي هو؟
زينب: والدك توفي و طردوكي من البيت.
غصون بصت ل غيث اللي قعد و كان منتظر رأيها.

حنان: عدنان ميتعابش في حاجة.
حنان: و خليكي عارفة أنك واخدة سيد الرجالة. و مش هتلاقي زيه في أي حتة.
حنان: و هيشيلك في عينيه.
غصون: هو عارف أنكم جايين هنا؟
زينب(بتوتر): أيوه.
غصون: ا.
حنان: قدامك يومين تفكري فيهم يا بت الناس. يلا يا زينب.
زينب: فكري كويس يا حبيبتي.
زينب و حنان قاموا مشيوا و غيث وصلهم لغاية الباب لقوا ام عبده كانت واقفة بتتصنت.
أم عبده(بخضة): ست حنان.
حنان(بحدة): مش عيب يا أم عبده و لا إيه؟

أم عبده جريت علي شقتها علطول,حنان مشيت هي و زينب.
غيث: هنعمل إيه؟
غصون: هرفض طبعا.
غيث: طب.
غصون: عايز تقول إيه؟
غيث: ما تتجوزيه و.
غصون(بصدمة): أفندم أتجوز مين!
غيث: اسمعيني ممكن تتجوزوا و هو شكله عنده مركز هو و أبوه هنا و أكيد هيقدر يحمينا كويس و ممكن يرجع حقنا و.
غصون: أقفل علي الموضوع ده يا غيث لا.
غيث: ده حتى وسيم.
غصون: مين اللي وسيم ده أصلا؟ ده شبه شبه.
غيث(بغمزة): شبه القمر.

غصون(بتريقة): لا مش شبه القمر يا خفيف.
غيث: براحتك.
غصون: و كمان في فرق في المستوي التعليمي.
غيث: انتي مش بتبصي ل كدة يا غصون.
غصون: لا أكيد هبص ل كدة أكيد يعني مش هتجوز واحد جاهل.
غيث: طيب براحتك.
غيث ساب غصون و مسك الشنط اللي حنان جابتها و لقي طبق حلويات و فاكهة و بدأ يأكل.
غصون: عيل همك علي بطنك.
غصون: انا نازلة الشغل.
غيث: طيب.
غصون قامت لبست هدومها و باست رأس غيث و نزلت للمكتبة و دخلت.

غصون: السلام عليكم.
عيسي: و عليكم السلام خشي يا حبيبتي...
غصون: شكرا يا عمو.
غصون و عيسي بدأوا يقفوا في المكتبة و بيتكلموا و لو جه حد غصون تبيعله.
غصون: كنت عايزة حضرتك في موضوع.
عيسي: قوليلي الاول أخوكي في سنة كام؟
غصون: في تانية ثانوي.
عيسي: طيب.
عيسي راح ناحية الكتب و بدأ يطلع الكتب الخاصة بتانية ثانوي و حطهم قدام غصون.
عيسي: هدية مني لاخوكي.
غصون(بصدمة): لا لا.

غصون: مينفعش حضرتك انا كنت هكلمك في كدة و كنت هقولك لو أدفعهم علي أجزاء.
عيسي: انتي فاكرة أول يوم شوفتك فيه هنا قولتلك إيه؟
غصون لا رد.
عيسي: انتي زي منار بنتي يعني لو ممار كان عندها ولد كنت أكيد هوديها الكتب و من غير مقابل.
غصون(باحراج): شكرا لحضرتك.
عيسي: متقوليش كدة. انتي بنتي.
رشدي: السلام عليكم.
عيسي: عليكم السلام يا حاج رشدي.
رشدي بص ل غصون بنظرة شاملة و بص ل عيسي.
رشدي: أخبارك إيه؟

عيسي: الحمدلله يا حاج رشدي و انت اخبارك و اخبار قهوتك.
رشدي: الحمدلله.
رشدي: مين الآنسة؟
عيسي: غصون الجارة الجديدة. قد بنتك علا يا حاج رشدي.
رشدي بص ل عيسي بغيظ و بص ل غصون.
رشدي: و ماله يعني؟! اهو تغيير.
عيسي: اخبار مراتك الرابعة إيه؟
رشدي: قرفاني و خلاص قررت اطلقها و يا بختها اللي تبقي مراتي.
غصون عملت نفسها مش واخدة بالها و فتحت الكتب بتاعت غيث و بدأت تلقي عليها نظرة سريعة.
غيث: غصون.

غصون: تعالي يا غيث.
غيث: بعتيلي ليه؟
غصون: معلش زعجت جنابك. خد يلا الكتب دي طلعها فوق.
غيث: طيب.
غصون: متنساش درس الساعة 5.
غيث: حاضر.
غيث مشي و رشدي بص ل غصون.
رشدي: اسمك إيه يا آنسة؟
غصون(بحدة): اسمي غصون و اللي بتفكر فيه انساه.
غصون(بحدة): عن أذنك يا عمو هشتري حتجة من بره و أجي.
عيسي: طيب يا حبيبتي.
رشدي(بخبث): نوع جديد.
عيسي: نفسي أعرف بتصلي ازاي انت؟! دي قد بناتك يا حاج رشدي اتقي ربنا.

رشدي: الشرع محلل اربعة.
عيسي: يعني تطلق واحدة علشان تتجوز تاني هتخرب بيت علشان واحدة.
رشدي: ملكش انت بس دعوة. انا هتصرف.
رشدي: بس البت جميلة.
عيسي(لنفسه): أستغفر الله العظيم.
رشدي: الحق انا هروح قهوتي.
عيسي: يا ريت.
رشدي مشي و عيسي بص مكانه و لقي غصون دخلت.
غصون(بحدة): شخص قليل الذوق متجوز اربعة و قال عايزني انا كمان. ده إيه التفكير العقيم ده.
عيسي: معلش يا بنتي.
غصون قعدت مع عيسي في المكتبة.

-في مكان تاني.
في بيت العربي.
سوسن: انا قولتلهم لازم تأخدوا رأي عدنان الاول قالولي ملكيش دعوة.
زينة: اهدي يا مرات أبويا بقي.
زينة: لما يجيوا يا عدنان كلمهم بس براحة.
عدنان(بعصبية): هو للدرجة دي مليش رأي و لا إيه متعصبونيش. هو انا بت هتغصبوني علي الجواز.
حنان: قطع لسان اللي يقول كدة أنت راجل و سيد الرجالة.
عدنان: اومال إيه اللي أنتي عملتيه ده يا عمتي؟

زينب: اهدي بس يا عدنان أنت هتفضل يعني طول عمرك من غير جواز لازم يبقي في واحدة ست في حياتك.
عدنان(بعصبية): و انا مش عايز كدة.
حنان: الحاج شهاب وافق.
عدنان(بعصبية): انتوا يعني بتحطوني قدام الامر الواقع؟!
زينب: اهدي بس يا عدنان فيها إيه يعني...
عدنان(بعصبية): متقوليش اهدي دي تاني مش عايز أسمعها تاني.
عمر(بسخرية): ما تتجوز يا عم و أخلص.
عدنان(بحدة): عمر مش فايقلك.
عمر: يا تري مين العررس يا عمتي؟

حنان: جارتنا الجديدة.
عمر(بحذر): قصدك مين بالظبط؟!
زينب: غصون غصون يا عمر البنت اللي جت جديدة للحارة.
عدنان رفع رأسه بصدمة ل زينب و حنان.
عدنان: بين كل البنات ملقتوش غير دي.
حنان: يعبيها إيه؟ أنت شوفت عليها حاجة وحشة لا سمح الله؟
عمر(بعصبية): و احنا نجوزه ليه واحدة منعرفش أصلها و لا أي حاجة عنها.
زينب: طب ما ده أفضل واحدة مقطوعة من شجرة و هتبقي كل حياتها لعدنان.

عدنان(بعصبية): طب أسمعوا انا مش عيل صغير علشان تقولوا ليا اتجوز فانا هتجوز...
عدنان(بعصبية): مفهوم؟
سوسن: تتجوز تتطلق تعيش تشتغل تموت حتى هي مش فارقة.
سوسن قامت مشيت و دخلت المطبخ.
عمر(بانفعال): انا مش موافق علي الجوازة دي.
زينب: ليه إن شاء الله؟! البت ميعبهاش حاجة.
حنان: معترض ليه يا عمر؟
عمر(بانفعال): انت مش هتوافق فاهم.
عدنان حط ايده في جيب بنطلون بهدوء و قرب من عمر لغاية ما بقي قدامه و ابتسم بخبث.

عدنان: انا موافق يا عمتي. اعملوا كل اللازم.
عدنان سابهم و مشي و عمر مسك أقرب حاجة ليه و كانت عبارة عن ?ازة إزاز كسرها في الارض و خرج ورا عدنان.
عمر(بغضب): استني عندك.
عدنان وقف مكانه من غير ما يلف ليه.
عمر(بغضب): أنت موافق علي إيه؟!
عدنان لف لعمر ببطء و قرب منه حط إيده علي كتفه.
عدنان: أظن أنك لازم تروح تكشف لو مسمعتنش انا قولت إيه.
عمر زق عدنان بغضب في كتفه عدنان رفع عينه ل عمر و بصلها ببرود.

عمر(بغضب): دي و لا.
عدنان: اشمعنا دي لا؟! و كمان مش أنت هتموت و تخليني أتجوز علشان اتلهي شوية بيها...
عدنان: و الصراحة بقي كدة يا هي يا بلاش و اعتقد ا.
عمر ضرب عدنان بوكس في وشه بغضب عدنان وقع في الارض رفع رأسه ل عمر.
عمر: هقف في وشك يا عدنان.
عدنان: معنديش مانع. و كمان الصراحة كدة انا متجوزها هي بالذات علشان اغيظك.
عمر(بغضب): و رحمة أمك يا عدنان ما هسيبك.

عدنان: انت يا ابني مش هتبطل كلام عمري ما شوفتك بتنفذ كلام خالص.
عمر(بغضب): طيب اصبر عليا عدنان اصبر عليا.
عدنان: طيب انا رايح بقي شغلي.
عدنان قام و هو بينفض هدومه و شهاب دخل عليهم.
شهاب: بتعملوا إيه؟
عدنان: مفيش يا حاج كنت بتكلم مع عمر شوية...
شهاب: عمتك رجعت؟
عدنان: أيوه.
شهاب: من غير لف و دوران أكيد عرفت إيه اللي حصل.
شهاب: مش عايز أسمع اعتراض يا عدنان الا لو مقنع يعني مثلا البن.

عدنان: متقلقش يا حاج انا عن نفسي موافق.
عمر سابهم و مشي شهاب بصله و بعدها بص ل عدنان.
شهاب: عرفت هي مين؟
عدنان: اه البنت اللي جت جديدة.
شهاب: هما ملقوش غير دي.
عدنان: انا موافق عليها يا حاج.
شهاب: طيب. و أخوك قاسم اختفي فجأة كدة ليه؟
عدنان: عليه شغل كتير في الجامعة.
شهاب: طيب. و اخوك عمر ده ماله؟
عدنان: طبعه يا حاج طبعه.
شهاب(بتنهيدة): طيب يا عدنان روح شغلك يا ابني.
عدنان: عن اذنك يا حاج.

عدنان مشي و شهاب دخل البيت لقي حنان بتتخانق مع سوسن.
سوسن: و انا مالي ما هو كدة كدة كان هيعرف و لا كنتوا ناوين تخبوا عليه هو بت ر لا ايه.
حنان(بعصبية): في إيه يا بت سعدية ما تقفي عوج و تتكلمي مظبوط يا حبيبتي و لا إنتي عايزة تأخدي علقة من شبشبي...
سوسن: لا يا حنان انا بتكلم مظبوط جدا معملتش حاجة غلط و هو عرف و كمان وافق. متضايقة ليه بقي؟
زينب: اهدوا بس منك ليها.
زينة: حصل خير يا عمتو.

حنان: لا هي ناقصة تربية.
حنان قلعت شبشبها و كانت راحة ناحية سوسن...
شهاب(بحدة): حنان.
سوسن راحت ناحية شهاب و وقفت وراه.
سوسن: شوفت يا حاج كان هتعمل إيه؟!
حنان: علشان انتي قليلة الرباية بس.
زينب(بهمس): اهدي يا حنان اخوكي جه.
حنان: انت لازم قرار في مراتك دي يا اخويا دي ما بتصدق تعمل حريقة بين أي اتنين هنا.
حنان سابتهم و مشيت و زينة و زينب راحوا وراها.
شهاب: زينب استني.
زينب: حاضر يا حاج.

شهاب(بحدة): و انتي يا سوسن لسانك تقصريه احسن ما اقجصهولك(اقصه ليكي).
سوسن(بغيظ مكتوم): حاضر يا حاج.
شهاب: روحي يلا حضري الاكل.
سوسن مشيت و دخلت المطبخ تجهز الغداء.
شهاب: اقعدي يا زينب.
زينب: نعم يا حاج.
شهاب: عملتوا إيه؟
زينب: كنا رايحين ليها بس تعبت و قعدنا معاها شوية لغاية ما بقت حلوة و كلمناها و هي هتفكر...
شهاب: لو بتتعب بسرعة أو فيها حاجة وحشة فبلاش منها يا زينب.

زينب: متخافش يا حاج هو بس مجرد ارهاق لانك زي ما انت عارف يعني ابوها مات و هي جت هنا و أكيد مش معاها فلوس كتير يعني و.
شهاب: لو وافقت فخلي عدنان يجي معاكوا و تروحوا تشتروا الدهب.
زينب: حاضر يا حاج.
شهاب: طيب لما توافق قوليلي.
زينب: حاضر يا حاج.
شهاب شاب زينب و دخل أوضته المنفصلة غير بتاعت زينب و سوسن.
زينب دخلت لاوضة حنان و قعدت معاها.
زينة: تفتكروا هتوافق؟ هي اصلا متعرفناش.

زينب: إن شاء الله هتوافق اهدي بقي و ادخلي من البلكونة.
زينة: استني شوية يا ماما.
زينة كانت واقفة بتبص علي محمود و هو ماشي جمب مامته بيشتري معاها الخضار.
حنان(بحدة): بتعملي إيه يا زينة ادخلي يلا.
زينة(بضيق): حاضر.
زينة دخلت و قعدت علي السرير بضيق شديد.

-في مكان تاني...
عند شهد.
شهد كانت قاعدة جمب أماني أختها اللي بتذاكر و هي بتفكر في غصون و عدنان.
الباب خبط.
شهد قامت فتحت الباب لقت أم عبده.
أم عبده: جيالك بخبر لوز.
شهد بصت لأم عبده و بعدها بصت لاماني فخرجت بره الشقة و ردت الباب وراها.
شهد: خير؟
أم عبده: بس.
شهد: حقك محفوظ...
أم عبده: ست حنان و ست زينب جم النهاردة.
شهد: لمين؟
أم عبده: للبيت عند اللي اسمها غصون دي.
شهد(بحذر): كانوا بيعملوا إيه عندها؟!

أم عبده: طالبين إيديها لاسطا عدنان.
شهد شهقت و حطت إيديها علي صدرها بصدمة كحركة شعبية.
شهد(بغضب): بت ال.
أم عبده: انا جيت أقولك أهو علطول.
أم عبده: فين حلاوتي؟
شهد(بغضب): أخبارك سم زيك.
شهد(بخبث): بس لو عملتي اللي في دماغي هديكي 5 باكو و مش خسارة فيكي.
أم عبده(بلهفة): قولي و انا معاكي في أي حاجة.
شهد(بخبث): اسمعي.
شهد بدأت تتكلم مع أم عبده و تقوله تعمل إيه.
أم عبده: عيوني.
شهد: النهاردة قبل بكرة تعملي كدة.

أم عبده(بخبث): حالا.
عند غصون.
غصون: همشي انا يا عم عيسي.
عيسي: طيب يلا اطلعي.
غصون سابت عيسي و طلعت شقتها قعدت علي أول كرسي قابلها بتعب.
بعد فترة غصون دخلت الحمام خدت دوش طويل تريح بيه جسمها و خرجت تغير هدومها.
غصون لبست بنطلون رمادي بيتي و فوقه تي شيرت باللون الأسود ب ¾ كم قصير لغاية الخصر و لبست شراب أبيض و سيبت شعرها علي ضهرها.
غصون خرجت من أوضتها بتعب و قعدت علي موبايلها شوية.

تليفونها رن، الخط اتفتح.
غصون: نور عاملة إيه؟!
نور: بخير الحمدلله و انتي يا حبيبتي عاملة إيه وحشاني أوي.
غصون: و أنتي أوي يا روحي.
نور(بدموع): هترجعي امتي بقي؟!
غصون: معرفش بس إن شاء الله قريب و كل الامور تتعدل.
نور(بدموع): يا رب يا غصون يا رب.
غصون: انتي احسن دلوقتي؟!
نور(بدموع): اه.
غصون: نور.
نور: إيه؟
غصون: عايزة أخد رأيك في حاجة؟!
نور: قولي في حاجة حصلت.
غصون: اه في عريس م.

نور(بصدمة): عريس لحقتي وقعتي عرسان من أسبوعين!
غصون(بضحك): أخرسي.
نور: طب شكله عامل ازاي و تعليمه و شغله و عائلته و معاه فلوس و لا لا؟
غصون: إنتي بتقولي إيه انا مش هوافق أصلا.
نور: ليه بس؟!
غصون: هتجوز واحد من حارة و منطقة شعبية يا نور مش هتأقلم و كمان متنسيش حياتي عاملة ازاي و إيه اللي مستنيني لو رجعت.
نور: طب رأي غيث إيه؟!
غصون: عايزني أتجوزه و أقوله حكايتي و يساعدني علشان عنده فلوس و غني...

نور: طب حلو ده.
غصون: انتي كمان ده إيه ده يا ربي؟!
نور: أهم حاجة الواد مز بو مز معنديش مانع خشي القفص.
غصون: انا بتكلم في إيه و انتي بتتكلمي في إيه؟!
نور: يا بنتي صعب تلاقي واد شعبي مز كدة. و هيعلمك الكلمات البيئة.
غصون: تصدق يا بيئة أنك بيئة و انا غلطانة إني كلمت واحدة بيئة زيك يا بيئة.
الباب خبط.
غصون: اقفلي يا بيئة هكلمك تاني.
غصون قفلت مع نور و قامت فتحت الباب لقت قدامها أم عبده.
أم عبده: أخوكي هنا؟!

غصون: لا في الدرس ليه؟!
أم عبده: علشان نعرف نشوف شغلنا. خشوا يا ستات.
غصون لقت خمس ستات دخلوا و زقوها لجوا الشقة و معاهم أم عبده واقف علي الباب.
غصون(بعصبية): مين دول؟!
أم عبده: دول هيظبطوكي يا عروسة قبل الفرح.
غصون رجعت ل ورا خطوة و الخمس الستات راحوا ناحيتها و وقعوها في الارض و بدأوا يضربوها و غصون بدأت تصرخ و تحاول تبعدهم عنها بس معرفتش.
غصون(بصريخ): الحقوني.

غصون(بصريخ): ابعدي عنك منك ليها. يا شوية حيوانات.
ست1: بقي احنا يا حيوانات يا زبالة الحارة.
الخمس ستات قعدوا يضربوها و هي بتحاول تحمي نفسها و وشها.
غصون غمضت عينيها جامد بس فتحتهم لما لقت باب الشقة بتاعها بيقع في الارض قدامها و بيظهر عدنان و علي ملامحه الجمود.
أم عبده أول ما شوفته اتوترت و رجعت ل ورا بسرعة و كذلك الستلت بعدوا عن غصون بخوف شديد من عدنان.

عدنان قرب من غصون و نزل علي ركبته و رفع رأسها من غير أي كلمة,غصون كانت بين الوعي و اللاوعي.
غصون كانت بين ايدين عدنان حاسة بوجع في كل جسمها و خايفة من الستات اللي قدامها.
الستات بأم عبده بدأوا ينسحبوا و يخرجوا.
عدنان(بصوت عالي مليان بالغضب): اقفوا عندكوا...
أم عبده(بخضة): يا اسطا عدنان ا.
عدنان(بغضب): قولت اقفوا عندكوا و الا هترجعوا بيتكم الليلة جثث...
زينة(و هي بتنهج): عدنان.

زينة كانت جت جري مع أماني اللي راحت قالت ل عدنان كل اللي سمعته من شهد لأم عبده علشان ينقذ غصون.
عدنان: تعالي يا زينة.
زينة راحت جري ناحية غصون و خدتها من ايدين عدنان اللي قام وقف و قرب من الستات اللي قدامه.
عدنان(بحدة): إيه اللي عملتوه ده؟!
أم عبده(بخوف): دول بس حبوا يرحبوا بيها و ا.
عدنان(بغضب): لولا أنك واحدة ست كان زماني مسحت بيكي بلاط الشقة كلها.

عدنان(بغضب): طب اسمعي منك ليها دي هتبقي مراتي كمان كام يوم اللي هيقرب ليها بس يقول علي نفسه يا رحمن يا رحيم.
عدنان(بغضب): بره يلا.
أم عبده جريت علي شقتها و قفلت الباب,باقي الستات مشيوا بسرعة من قدام عدنان.
زينة(بغيظ): منهم لله. ربنا ينتقم منهم.
عدنان: تقدري تروحي يا أماني انتي.
أماني: حاضر بس.
عدنان(بحدة): روحي علي بيتك يا أماني و انتي عارفاني مش بأذي واحدة ست...
أماني مشيت و عدنان قرب من زينة.

غصون(بخفوت): انتي مين؟!
زينة(بابتسامة): انا زينة أخت عدنان يا حبيبتي.
غصون حركت رأسها الناحية التانية شافت عدنان ابتسمت ليه بامتنان.
عدنان: قادرة تقومي؟!
غصون(بخفوت): آه.
غصون بدأت تقوم بمساعدة زينة اللي قعدتها علي الكنبة و قعدت جمبها,عدنان وقف قدامها ربع ايده.
زينة: حاسة بوجع؟!
غصون: يومين و هخف. إيه الجديد يعني ما انا من ساعة ما جيت هنا و كل يوم مصيبة جديدة.
زينة: ربنا ييسر ليكي الحال.

زينة: هدخل أعملك حاجة تأكليها.
غصون: لا لا شكرا أكيد مش هتعبك.
عدنان طلع تليفونه و اتصل بشخص و قفل معاه.
زينة: مفيش تعب خالص اهدي انتي بس.
زينة: هقوم.
زينة دخلت المطبخ و بدأت تشوف تعمل أكل إيه ل غصون.
عدنان قرب من غصون و قعد قدامها علي الترابيزة.
غصون: شكرا.
عدنان: اعتبر دي موافقة علي جوازك مني؟!
غصون(بحدة): افندم! و الله أشك انك انت اللي باعت الستات دي علشان تعمل الفيلم ده كله...

عدنان مسك ايد غصون و شدها ناحيته جامد و هي شهقت بصدمة و بصتله بحدة.
عدنان: انا مش هموت عليكي و مش هتجوزك علشان خاطر عينيكي دي.
عدنان: و كوني هتجوزك فده لمصلحتك يا بنت الناس انتي مش هتزيديني شئ...
غصون(بحدة): و انا إيه اللي يضمنلي أن مصلحتي معاك و كمان أنت متعرفش حكايتي و.
عدنان: ليه هو في حاجة غير اللي أنتي قولتي عليها؟!
غصون(بتوتر): لا مفيش. بس مسألتنيش كنت عايشة فين و أبويا مات ازاي و لا أي حاجة.

عدنان: ميهمنيش.
غصون: و انا من حقي أعرف عنك كل حاجة.
عدنان(بخبث): ليه لتكوني واقعة في حبي؟!
غصون(بحدة): انا أحبك! يه شايف نفسك راغب علامة.
عدنان: و حياتك انا أحلي منه.
غصون(بحدة): وسع كدة وسع إيدك دي.
خضير: اسطا عدنان.
عدنان: حط العدة عندك يا خضير و امشي.
خضير: حاضر يا اسطا عدنان.
خضير الصبي بتاع عدنان حط شنطة العدة في الارض و مشي.
عدنان: جهزي نفسك يا عروسة بكرة الصبح هنروح نشتري الشبكة.

عدنان قام وقف و راح ناحية الباب و بدأ يركبه هو.
غيث: انت!
عدنان(بابتسامة): ازيك؟!
غيث: بتعمل إيه في بيتنا؟!
غيث(بلهفة): غصون.
غيث دخل جري البيت و راح ناحية غصون و خدها في حضنه.
غيث: انتي كويسة؟!
غصون: متخافش يا حبيبي.
زينة: انا جهزت الأكل...
غيث(بهمس): مين دي؟!
غصون(بهمس): أخت الكائن ده.
غيث(بهمس): و إيه اللي جاب الكائن ده هنا؟!
غصون(بهمس): حصلت مشكلة بسيطة كدة.
غيث(بهمس و بغمزة): موافقة تتجوزيه يعني.

غصون(بهمس): اخرس.
غصون: شكرا ليكي يا آنسة.
زينة(بابتسامة): زينة يا روحي.
غصون: شكرا ليكي يا زينة.
عدنان: همشي انا بكرة جهزي نفسك.
عدنان مشي و زينة قعدت جمب غصون.
زينة: مش هتقوم تغير يا غيث؟!
غيث: اه طيب.
غيث قام دخل أوضته و زينة مسكت ايد غصون.
زينة: بصي يا قمر انتي قالوا عنك حكاوي كتير أوي. و اللي انا شوفته أنك واحدة قمر ربنا يحفظك.
زينة: بجد جميلة ربنا يحميكي.

زينة: بصي طبعا مفيش حاجة اسمها غصب في الجواز و احنا مش هنغصبك علي حاجة بس نفكر بالعقل.
زينة: عدنان شاب حلو و بيشتغل و عنده شهادة و معاه فلوس و عنده بيته اعتقد انه ميعبهوش حاجة.
زينة: و امشي اسألي أي حد في الشارع عن عدنان العربي هيقولك حكايات كتيرة عنه و عن أخلاقة و أدبه و عمره ما جه علي مظلوم و بيحافظ علي بنات الناس.
زينة: انتي و رأيك يا حبيبتي. همشي انا يلا باي.

زينة مشيت و سابت غصون تفضل تفكر طول اليوم.

-في الصباح الباكر.
في بيت العربي.
زينب طلعت ل شقة عدنان و دخلت لأوضته بدأت تصحيه.
زينب: يا عدنان عدنان.
عدنان(بنوم): ماما سيبيني دلوقتي.
زينب: يا عدنان قوم نجيب شبكة عروستك.
عدنان فتح عينيه ببطء و بص ل زينب كان هينام تاني بس زينب صحته و هو قام قعد علي السرير.
عدنان(بنوم): قومت أهو.
عدنان(بنوم): مين جاي؟!
زينب: انا و عمتك و اخواتك البنات.
عدنان: طيب.
زينب: هو اللي زينة قالته صح؟!

عدنان: ايوه شهد بعتت ستات تشوه وشها.
زينب: كل البنات بتحبك يا عم و هيموتوا عليك.
عدنان: و انا مش عايز حد منهم.
زينب بصت ل عدنان بحزن و قربت منه.
زينب: عدنان يا ريت متزعلش مني من اللي عملته بس ده علشان انت فعلا مينفعش تقعد كدك من غير جواز و واحدة ست تشوف احتياجك.
عدنان: تمام يا امي.
زينب: طب يلا قوم...
عدنان: طيب اسبقيني علي تحت.
زينب نزلت ل تحت و عدنان دخل الحمام خد دوش و خرج غير هدومه.

عدنان لبس بنطلون أسود و فوقه تي شيرت بكم باللون الرمادي و لبس كوتشي أبيض و لبس ساعته و حط البرفيوم بتاعه و سرح شعره.
عدنان نزل ل تحت زينة و عهد أول ما شافوه جريوا عليه.
زينة: حلو اوي بسم الله ما شاء الله.
عهد: من امتي و انت حلو كدة؟!
عدنان ضرب عهد علي رأسها بخفة.
عدنان: ليه كنت معفن قبل كدة يا خفيفة؟!
عهد: لالا مش قصدي. أقصد يعني شكلك باين مرتب أوي عن كل مرة.
عدنان: طب مش يلا بينا.
حنان: يلا يا حبيبي.

سوسن كانت بتبصلهم بغيظ,عدنان خرج ركب عربيته و معاه الكل في نفس العربية.
عدنان ساق لغاية ناحية بيت غصون.
عدنان: انزلي يا زينة.
زينة: حاضر.
زينة طلعت ل شقة غصون اللي فتحت الباب.
زينة: إيه يا عروسة لسة مجهزتيش؟! هو مش عدنان قالك ان النهاردة هننزل نشتري شبكتك و لا إيه؟!
غصون وقف دقيقتين بتفكر و بعدها خدت قرارها.
زينة(بخفوت): إيه مش موافقة؟!
غصون(بابتسامة): لا موافقة.
غصون: اتفضلي.

زينة: لا هستناكي تحت يلا بسرعة.
غيث(بغمزة): وافقتي يعني؟!
غصون: لسة بفكر لسة...
غيث: طيب...
غصون: خش البس يلا.
غيث دخل غير هدومه غيث لبس بنطلون أسود جينز و فوقه قميص أبيض و لبس كوتشي أبيض.
غصون غيرت هدومها كذا مرة و معرفتش تلبس إيه.
غيث: خير؟!
غصون: محتارة.
غيث: محسساني أننا عندنا هدوم كتيرة يعني.
غصون: محتارة ألبس بنطلون و أي تي شيرت و لا فستان.
غيث: الفستان ده هيبقي عليكي حلو.
غصون: طب أخرج هجرب.

غصون بدأت تغير هدومها و تلبس اللي غيث قال عليه...
غصون لبست فستان بحمالة عريضة علي الكتفة و نازل لغاية بعد الركبة بشوية و فيه نقاط باللون الأحمر و الابيض و لبست كوشتي أبيض و لبست شنطة بيضة صغيرة و سيبت شعرها علي ضهرها.
غصون خرجت ل غيث اللي صفر أول ما شفاها.
غيث: جميلة.
غصون: يلا بينا.
غيث و غصون نزلوا ل تحت كان عدنان بيبص في ساعته بغضب فرفع عيونه لقي قدام غصون و غيث.

عدنان بص ليها من تحت ل فوق بغضب و هي بصتله بضيق...
عدنان: تعالي يا غيث أنت جمبي.
حنان نزلت من جمب عدنان و غيث ركب جمبه.
عهد و زينة في الكرسين اللي ورا و قدامهم زينب و حنان مع غصون...
عدنان بدأ يسوق ناحية محل دهب بيتعامل معاه.
عدنان وقف قدام المحل و الكل نزل و دخلوا.
عدنان: عم جوهر.
جوهر(صاحب المحل): ازيك يا عدنان.
عدنان(بابتسامة): اخبارك؟!
جوهر: الحمدلله اؤمر.
حنان: عايزين كدة شبكة تليق بمقام عروستنا.

جوهر: مين هيتجوز؟!
حنان: عدنان.
جوهر: يا ألف مبروك. شوفوا أنتوا عايزين إيه اختاروا.
زينة: اختاري يا غصون.
غيث(بهمس): مالك واقفة كدة ليه؟!
غصون(بهمس): بفكر اشتري إيه.
عهد: يلا يا عروسة مكسوفة و لا إيه.
غصون: لا عادي.
غصون قربت من الجواهر اللي موجودة قدامها و بدأت تبص علي الدهب و لفت نظرها خاتم دهب شيك جدا شاورت عليه.
جوهر: ذوق خطيبتك حلو يا عدنان.
عدنان(بابتسامة مجاملة): شكرا ليك.
حنان: بس هو ده!

غصون: أيوه خاتم و دبلة.
زينب: الناس تأكل وشنا.
غصون: اشمعنا.
حنان: دي هدية العريس لعروسته و لازم عدنان يقدملك احسن حاجة.
حنان: هاتلي 12 غويشة عيار 24 من عندك...
غصون(بصدمة): ليه ده كله!
غصون: لا طبعا.
غصون: لو سمحت هو الخاتم ده و هو يختار دبلته.
عدنان: أي حاجة من ذوقك يا عم جوهر.
جوهر: و انا واثق في ذوق خطيبتك.
غصون: شكرا لحضرتك.
غصون لقت كذا دبلة ل عدنان و اختارت واحدة من ضمنهم باللون الفضي شيك.

جوهر: تحب يا عدنان أكتب عليها حاجة؟!
عدنان: لا هي كدة.
غصون بصتله و بعدها بصت في الارض.
زينب و حنان بدأوا يختاروا كذا حاجة ل غصون تانية و معاهم عهد.
عدنان: احسب كل حاجة يا عم جوهر.
زينة: طب ما تتبادلوا الخواتم دلوقتي...
غيث: أه يلا يا غصون.
غصون بصت ل غيث بغيظ و بعدها بصت ل عدنان.
عدنان شد ايديها و هي بصتله بغضب و لبسها دبلتها.
زينة: دورك يا غصون.
غصون: هو متشلش زي ما لبسني يلبس نفسه.

عدنان بص ل غصون بغضب و قرب منها خطوة و هي رجعت خطوتين.
غصون(لنفسها): انا إيه اللي خلاني أواقف بس ده إيه الجنون ده يا ربي اهرب من مشكلة اروح ل مشكلة تانية برجلي.
تليفون عدنان رن، الخط اتفتح.
بنت: استاذ عدنان؟!
عدنان: أيوه مين؟!
بنت: انا طالبة الدكتور قاسم هو.
عدنان(بقلق): ماله هو كويسة؟!
بنت: هو حاليا في المستشفي متصاب و.
عدنان(بخضة): إيه طب أقفلي انا جاي...

عدنان(بقلق): عم جوهر خليك معاهم و انتوا روحوا بأي توكتوك من هنا.
عدنان طلع جري بره المحل و هو في قمة قلقه و.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة