قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حارة العشق للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن عشر

رواية حارة العشق للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن عشر

رواية حارة العشق للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن عشر

عدنان مسح دموع غصون و مسح علي شعرها بهدوء و سابها و خرج بره الشقة و نزل ركب عربيته و ساق و هو ماشي لمح يوسف قطع عليه الطريق بعربيته.
عدنان(بهدوء): اركب يا يوسف.
يوسف: اسطا عدنان في حاجة؟!
عدنان(بهدوء): اركب.
يوسف ركب جمب عدنان في عربيته و عدنان ساق بصمت ناحية مكان شبه فاضي و وقف العربية.
عدنان نزل من عربيته و يوسف نزل وراه و قرب منه.
يوسف: في حاجة يا اسطا عدنان؟!

عدنان(ببرود): بقولك ايه يا يوسف؟! تفتكر لما أثق فيك و أدخلك بيتي ده معناه ايه؟!
يوسف(بتوتر): انا عملت حاجة يا اسطا عدنان؟!
عدنان(بحدة): اومال لما تحط عينك علي أختي ده اسميه ايه؟!
يوسف لا رد. بص في الارض باحراج من كلام عدنان.

يوسف: انا عمري ما بصيت للست زينة نظرة مش كويسة انا أمي ربتني ان الايد اللي تتمدلي معضهاش. و انا حافظت علي الست زينة من نفسي و مخونتش ثقتك يا اسطا عدنان انا كنت بخاف احط عيني في عينيها اه لكني بحبها انا لو كنت وحش و اعرف ان الست زينة بتحبني كنت استغلتها بس انا معملتش كدة.
يوسف: انا معملتش حاجة غلط انا حبيت حتى انت يا اسطا عدنان حبيت الست داليا و وقفت قدام الحاج شهاب وكانت لاول مرة تعارض الحاج شهاب.

عدنان غمض عيونه بغضب و فتحهم و لف ليوسف و قرب منه,يوسف بص لعدنان بثقة معرفش جابها منين.
عدنان مسك يوسف من التي شيرت بتاعه.
عدنان: هتقدر تعيش أختي في المستوي اللي هي عايشة فيه دلوقتي؟!
يوسف: لا بس انا هعمل كل حاجة أقدر عليها علشان خاطر أخليها مبسوطة و بتضحك.
عدنان: انا و الحاج شهاب هننتظرك بكرة بليل الساعة 9 تتقدم انت و والدتك و ساعتها نشوف رأي الحاج و العروسة.
يوسف: طب و رأيك انت؟!

عدنان(برفعة حاجب): لسة معرفتهوش.
يوسف: طب و عمر؟!
عدنان: الكلمة كلمة الحاج شهاب يا يوسف.
عدنان ساب يوسف و ركب عربيته و بدأ يسوق ناحية الورشة بتاعته و ساب يوسف يرجع لوحده مشي,تليفون عدنان رن.
الخط اتفتح.
عدنان(بضيق): خير يا داليا؟!
داليا: أنت فين؟!
عدنان: ما كان ما انا موجود.
داليا: بنتك تعبانة أوي.
عدنان(بقلق): خير مالها؟!
داليا: داخل عليها دور برد.

عدنان(بهدوء): الحقي وديها حاجات دافية و هي هتخف يا داليا و لو دي الحجة اللي انتي ناوية تطلعي بيها الايام الجاية فانسي ان بنتي تبقي نقطة ضعفي يا داليا.
داليا(بانفعال): انت مش عايز تفهم ليه أننا بنحب بعض ليه بتكابر البنت محتاجانا مع بعض.
عدنان: لما أرجع نبقي نتكلم في النقطة انا دلوقتي مش فاضي...
داليا(بحدة): ماشي يا عدنان بس قبل مصلحتي و مصلحتك شوف مصلحة بنتك فين.

داليا قفلت مع عدنان و عدنان ساق ناحية الورشة بتاعته و نزل من عربيته و دخل الورشة.
عدنان: ايه الأخبار يا خضير؟!
خضير: الحمدلله كله ماشي يا اسطا عدنان.
عدنان: ورشة الخياطة فيها مشاكل؟!
خضير: الست سمر جت من شوية و قالت ان في تلت ماكينات باظوا...
عدنان: أتصل بحد من الصيانة يروح يصلحهم.
عدنان: و الورشة دي ناقصها حاجة؟!
خضير: شوية قطع غيار.
عدنان: طيب اطلب كل حاجة و قولي الحساب كام في الاخر...

خضير: أوامرك يا اسطا.
عدنان: واقف كدة ليه يا عصفورة؟!
عصفورة: في ورقة ليك.
عدنان: وريني.
عدنان مسك الورقة من عصفورة لقي فيها قلبين و حرف الA...
عدنان(بتنهيدة): الصبر من عندك يا رب.
عمر: سلام عليكم.
عدنان(بضيق): ما هي ناقصة خير يا عمر؟!
عمر(برفعة حاجب): نسيت اتفاقنا؟!
عدنان: لا منستش تعالي جوا نتكلم.
عمر مشي مع عدنان لجوا الورشة و عدنان قعد و جمبه عمر.
عدنان: طلباتك؟!
عمر: 20 باكو.
عدنان: ليه؟!
عمر: ملكش دعوة.

عدنان: و انا اوديك ليه مبلغ كبير زي ده و يا عالم هتصرفه في الحلال و لا في الحرام.
عمر: لا انت هتوديني لان ده اتفاق و مش هتخلف بيه غير إني هسدد بيها ديون حد.
عدنان: وديني يومين أفكر...
عمر: طيب يومين بس أكتر من كدة لا.
عدنان: ماشي.
-عدنان عنده أكتر من ورشة في مجالات مختلفة.
عمر: اه و أبقي سلملي علي غصون.
عدنان(ببرود): عمر بلاش تبقي كدة.
عمر ساب عدنان و مشي و عدنان قام يشوف شغله.

-في مكان تاني.
في بيت العربي.
زينب(بفرحة): حبيبي.
قاسم جري علي مامته حضنها و باس رأسها و ايديها.
قاسم: وحشتيني أوي يا ست الكل.
زينب(بفرحة): أخيرا شوفتك كنت حاسة إني هموت قبل ما أشوفك.
عهد: مالك يا ماما كدة قلبتيها دراما ده هو غاب في حدود أسبوعين.
قاسم: بس يا بت انتي. انا مكنتش عايز أرجع علشانك و الله ده انتي قرف.
عهد: انا! ده انا قمر هو حد في جمالي.

قاسم: بس يا رخمة. اومال فين زينة عدنان عمتو بابا اهل البيت فين يعني؟!
يارا(بحماس): عمو.
يارا جريت علي قاسم اللي اتصدم من وجودها و خدها في حضنها جامد و باس خدها.
قاسم: حبيبة عمو بابي جابك؟!
يارا: لا مامي.
قاسم(باستغراب): داليا جت هنا؟!
داليا: أهلا يا قاسم.
قاسم لف و لقي داليا اتصدم و بعدها بص لزينب و عهد.
قاسم: منورة يا داليا.

داليا: شايفاك مش مرحب بوجودي. يارا حبت تشوف باباها اللي مش مهتم بيها بقاله شهرين و انا جبتها نفسيتها تعبانة هناك و هو هنا متجوز و مدلع نفسه.
قاسم(ببرود): و الله أنتي اللي اختارتي ده من زمان متجيش تعترضي دلوقتي يا داليا هانم.
قاسم(بابتسامة): ايه رأيك يا يارا هخش ارتاح و بعدها أصحي نلعب سوا.
يارا(بابتسامة): ماشي يا عمو.
قاسم: طيب يا حبيبة عمو.
قاسم: اومال فين زينة و عمتو؟!
زينة: انا هنا.

زينة راحت لقاسم اللي حضنها و باس رأسها.
عهد: يا سلام اشمعنا تحضنها و انا لا؟!
قاسم: رخامة و كمان انتي موحشتنيش خالص.
عهد: بقي كدة طيب...
قاسم: ايه هتعملي ايه يعني؟!
زينب(بضحك): خلاص يا عهد بقي.
عهد: طبعا ما هو حبيب أمه.
قاسم: أمي ملكيش دعوة بيها.
عهد: انت ليه رخم؟!
قاسم: ملكيش فيه...
زينب: تحب اجهزلك الغداء؟!
قاسم: لا مش دلوقتي. اومال فين عدنان و بابا علشان عايزهم في موضوع...
زينب: موضوع ايه؟!

عهد: اه صح موضوع ايه؟!
قاسم: انتي بالذات مش هقولك، هدخل اريح يا امي.
زينب: طيب يا حبيبي لما يجي عدنان هقوله انك كنت عايزه.
قاسم: ضروري يا ماما حتى لو نايم صحيني...
زينب: طيب.
يارا: مامي عايزة أروح لبابا.
داليا(بخبث): طيب يا حبيبتي تعالي نلبس و نروحله.
زينة: تروحي فين يا داليا عدنان مبيحبش كدة.
داليا: يارا هي اللي عايزة تشوفه. عن اذنكم بقي.
داليا و يارا كل واحدة فيهم غيرت هدومها و خرجت بره البيت...

عهد: شبه علبة الالوان البت دي ربنا يأخدها.
زينب: حرام تدعي علي حد يا عهد...
عهد: يا ماما دي رخمة أوي يا ماما. هتخرب بيت عدنان تاني.
زينة: هي يومين و ماشية نحاول نستحمل اليومين دول...
زينب: انا هروح اشوف عمتكم هي تعبانة شوية هطمن عليها كدة.
عهد: طيب.

-في مكان تاني...
عند غصون.
غيث بدأ يفوق و غصون مسدت علي شعره ببطء و باست رأسه.
غصون: انت كويس دلوقتي؟!
غيث(بخفوت): الحمدلله.
غصون: ايه اللي حصل يا غيث؟!
غيث(بتوتر و خفوت): لا محصلش حاجة معرفش.
غصون: انا آسفة إني سيبتك هنا لوحدك...
غيث(بخفوت): متعتذريش يا غصون عادي.
غيث: و كمان ما انا كويس أهو قدامك الحمدلله.
غصون(بابتسامة): الحمدلله. حاسس بأيه دلوقتي؟!
غيث: أحسن طالما أنتي جمبي.
غصون: ثبتني ثبتني.

غصون: قوم أغسل وشك عقبال ما أقوم أحضر غداء.
غيث: طيب.
غصون قامت دخلت المطبخ بدأت تشوف هتعمل أكل ايه لقت الباب بيخبط راحت ناحية الباب و فتحته لقت منار اللي خدتها بالاحضان و البوس...
غصون: خلاص خلاص.
منار: وحشاني يا بت.
منار: يا مصيبتي ايه اللي عمل فيكي؟!
غصون: حادثة بسيطة.
منار: و ايه اللي جاب الحرباية داليا هنا؟!
غصون: انتي شوفتيها فين؟!
منار: كانت راحة ورشة اسطا عدنان...
غصون: عدنان!

منار: أيوه انتي متعرفيش هي مين؟!
غصون(بضيق): أعرف طليقة عدنان.
منار: بس انتي لازم تخافي علي نفسك.
غصون: اشمعنا؟!
منار: هي مخلفة و بيربطهم بنت اما انتي لا يا غصون لازم تخلفي من اسطا عدنان علشان ساعتها لو لفت حواليه ميقدرش يطلقك.
غصون: و الله يا منار مبيهمنيش الكلام ده كله...
منار: علشانك هبلة. و كمان هي خلفت البنت انتي خلفي الواد...
غصون: انتي بتفكري ازاي يا بنتي؟!

غصون: انا مش نعمل حاجة من دي سيبي المركب تمشي زي ما هي.
منار: دي لابسة لبس يوقع أجدعها شنبات.
غصون(بضيق): منار انتي جاية تنكدي عليا.
منار: بتغيري عليه؟!
غصون(بضيق): مش جوزي؟!
منار: يبقي تنزلي دلوقتي و متسمحيش ليها تأخده منك.
غصون: انتي بتقولي ايه و كمان لا عايزة أعمل أكل لغيث لانه تعبان.
منار: يا حبة عيني تعبان انا هعمله اكل انتي انزلي.
غصون: ل.
منار شدت غصون و خرجتها بره الشقة.

منار: متسمحيش ليها تأخده منك بالساهل كدة اتحركي من مكانك...
منار: سمعاني يا غصون؟!
غصون: يا بنتي ان.
منار قفلت في وش غصون الباب و هي بتضحك و غصون اتصدمت و بصت حواليها و بعدها بدأت تمشي بره البيت و هي مترددة.
منار: غيث يا غيث...
غيث(بتعب): نعم.
منار: يا حبة عيني ده انت باين انك تعبان اوي هخش أعملك شوربة و لسان عصفور.
غيث: اومال فين غصون؟!
منار: راحت تعمل حاجة ضروري و جاية.
غيث: حاجة ايه؟!

منار: تعالي معايا المطبخ و انا بعمل الاكل احكيلك...
غيث: طيب.
عند غصون.
غصون وصلت للورشة بعد فترة و بدأت تدخل.
غصون: احم لو سمحت عدنان موجود؟!
خضير: مين؟!
غصون: انا ابقي غصون مراته.
خضير: أهلا و سهلا يا ست غصون اتفضلي اتفضلي هو آخر الممر ده ادخلي يمين هتلاقي أوضة هو موجود فيها بس معاه بنته...
غصون: عارفة.
غصون مشيت زي ما خضير قالها و وقفت قدام المكتب كانت هتدخل بس وقفت تسمع الاول...

داليا: تعرف شكلك متغيرش عن زمان لسة وسيم زي ما أنت.
عدنان(ببرود): مش موضوعنا يا داليا.
يارا(بابتسامة): بابي الشيكولاتة دي حلوة أوي.
عدنان: لما تخلصي هجبلك تاني.
داليا: كفاية شيكولاتة هتتعب...
داليا: بس مقولتش ليا لسة بتحب الشيكولاتة و لا؟!
عدنان(ببرود): داليا كل واحد بقي ليه حياته متقرفنيش بيكي و متفضليش تسألي كتير.
يارا(بدموع): بابي ليه مش بتحب مامي؟!

عدنان(بابتسامة): مين قال يا حبيبتي اني مش بحب مامي كفاية بس انها خلفت ليا قمر زيك كدة.
عدنان باس رأس يارا و هي كملت اكل الشيكولاته و الحاجات الحلوة اللي عدنان اشتراها ليها.
داليا: بتحب مراتك؟!
غصون فتحت الباب في اللحظة دي و عدنان اتصدم من وجودها.
عدنان(بقلق): غصون.
عدنان نزل يارا من علي رجله و قرب منها.
عدنان: غيث كويس؟! في حاجة حصلت؟!
غصون: لا مفيش بس جيت أقعد مع جوزي شوية في مشكلة؟!

داليا(بغيظ): و هي لازم دلوقتي و كمان من امتي و عدنان بيقبل ان حد يجي يقعد معاه في الشغل.
غصون: معلش بقي يا روحي أصل انا مش أي حد و عدنان حبيبي مش بيضايق من وجودي هنا خالص...
عدنان رفع حاجبه لغصون اللي بصت بعيد عنه بتوتر.
داليا: بس عدنان كان دايما بيرفض اجي هنا و أقعد معاه.
غصون: ده علشان انتي يا حبيبتي اما انا غير.
غصون قربت من عدنان و مسكت ايده.
غصون: معلش بقي عايزة جوزي في كلمة يا داليا.

داليا(بغيظ): انت هتسمحلها تهيني بالطريقة دي يا عدنان؟!
عدنان(بهدوء): انا شايف انها مغلطتش في حاجة.
داليا(بغيظ): طيب يا عدنان.
داليا مسكت شنطتها و مسكت ايد يارا و خرجت بره الورشة كلها و رجعت البيت...
غصون لاحظت انها لسة ماسكة ايد عدنان كانت هتبعد بعيد عنه بس عدنان شدها ناحيته...
عدنان: ممكن أفهم ايه اللي عملتيه ده؟!
غصون كانت متوترة من قرب عدنان و بتبص في كل حتة غيره.
عدنان(بحدة): غصون ردي عليا و بصيلي.

غصون(بانفعال): ايه كنت عايزني اسيب طليقتك هنا و تفضل تتلزق فيك زي ما بتعمل.
غصون(بتريقة): تعرف شكلك متغيرش عن زمان لسة وسيم زي ما أنت...
عدنان حاول ميضحكش بس مقدرش قعد يضحك علي شكل غصون و هي بتقلد داليا و غصون بصتله بضيق من ضحكهُ عليها.
غصون(بضيق): علفكرة مش مضحك.
عدنان: غيث عامل ايه دلوقتي؟! قدرتي تسيبيه؟!
غصون(بتوتر): ما هو منار جمبه و هي اصلا اللي جابتني هنا.
عدنان(برفعة حاجب): منار!
غصون: أه.

غصون(بانفعال): اياك تقرب.
عدنان وقف مكانه و غصون رجعت لورا كذا خطوة.
غصون: الضحكة اللي علي وشك دي عارفاها كويس رخمة كدة و سمجة.
عدنان(برفعة حاجب): انتي عبيطة يا بت؟!
غصون: انا همشي.
عدنان: غصون ايه اللي جابك هنا لما عرفتي ان داليا طليقتي هنا؟!
غصون وقفت مكانها متوترة من سؤال عدنان.
غصون: انا هروح لغيث.
عدنان مسك غصون من دراعها و بصلها في عينيها.
عدنان: مجاوبتيش.
غصون: و انت برضو مجاوبتش. لسة بتحبها؟!

عدنان: ايه جاب السيرة دي دلوقتي؟!
غصون: زي ما أنت سألت فانا سألت و قبلك كمان من حقي أنك تجاوب علشان انا كمان أجاوب.
عدنان ساب دراع غصون و غصون سابت عدنان و خرجت بره الورشة كلها و رجعت لبيتها القديم.
منار: ها عملتي ايه؟!
غصون: معملتش حاجة...
منار: ايه؟! لا اقعدي احكيلي.
غصون: عايزة إيه يا منار؟!
منار: مالك حصل ايه؟!
غصون: هو عدنان كان بيحب داليا أوي؟!

منار: هو كل اللي أعرفه انه كان بيحبها بس هو اتجوزك انتي و اسطا عدنان مش هيظلمك معاه اكيد.
غصون: فين غيث؟!
منار: كل و بعدها دخل ينام.
غصون(بضيق): انا السبب انا اللي مكنتش مهتمة بيه.
الباب خبط.
غصون راحت فتحت لقت عم سليمان السواق...
غصون: عمو سليمان.
سليمان: ازيك يا بنتي؟! انا جايلك من طرف رامي.
غصون بصتله و بعدها بصت علي منار.
غصون(بصوت واطي): وطي صوتك شوية محدش عارف أي حاجة.

سليمان: رامي بيه باعتلك الفلوس دي و الجواب ده.
غصون(بابتسامة): شكرا.
سليمان: و بيقولك متحاوليش تتصلي بيهم دلوقتي علشان في مراقبة عليهم.
غصون: تمام. هما أحوالهم ايه؟! و نور؟!
سليمان: ست نور بخير و مراد بيه بيشتغل مع رامي بيه في شركتك و شركتهم.
غصون: و عدي جه الشركة؟!
سليمان لا رد.
غصون: قول يا عم سليمان.
سليمان: كل يومين يروح ليهم الشركة و يهددهم.
غصون بصت لسليمان بحزن علي الحال اللي صحابها فيه بسببها.

سليمان: و رفع سلاحه علي رامي.
غصون شهقت بصدمة و منار جت وقفت.
منار: في حاجة يا عم سليمان؟!
سليمان: لا مفيش بس الست غصون كانت ناسية حاجة ليها لما جبتها الحارة دي.
منار(برفعة حاجب): و انت جاي ترجعها دلوقتي؟!
سليمان: كنت مشغول يا منار كنت مشغول. عن اذنك يا ست غصون.
غصون(بابتسامة): مع السلامة.
سليمان مشي و غصون كانت لسة هتقفل الباب طلعت أم عبده من شقتها و حطت ايديها علي وسطها.

ام عبده: ايه يا حبيبتي الفلوس و الجواب بتوع سي رامي ده كمان.
غصون بصتلها بصدمة و سيطر عليها الذهول من تصنت ام عبده.
منار: رامي! مين رامي ده؟!
ام عبده: اسألي الغندورة.
غصون(برفعة حاجب): و انتي مالك مين رامي و لا مين مش رامي و بطلي العادة السيئة بتاعت الناس الفاضية اللي زيك.
غصون: يلا يا منار ده ايه القرف ده؟!
غصون قفلت الباب و ام عبده واقفة و دخلت مع منار.
منار: حكايتك ايه يا غصون؟! في زي حاجة مخبياها.

غصون: مفيش.
منار: حد باعتلك الفلوس دي صح؟!
غصون: لا دي فلوسي بس نسيتها مع عمو سليمان.
منار: طب هقولك كلمتين قبل ما امشي لما وقفتي معايا اول ما جيتي الحارة استجدعتك و شيلتها جِميلة تتردلك في يوم من الايام بس لما عاشرتك فترة حسيتك اختي و مش اي اخت اخت لو طلبت عيوني مترددش لحظة و الله ما بكدب عليكي.
منار: عايزة أقولك اني هنا مهما قولتي عمري ما اطلع سرك لحد ابدا لو هيقطعوا رقبتي.

منار: علشان كدة انا هستناكي انتي اللي بنفسك تيجي تحكيلي.
غصون(بابتسامة): شكرا يا منار شكرا علي كل حاجة عملتيها معايا من ساعة ما دخلت انتي الوحيدة اللي قدرت اثق فيها و طلعتي قد الثقة و انا ممتنة للظروف اللي عرفتني عليكي و علي ناس طيبة غلابة هنا.
غصون حضنت منار و منار حضنتها و دمعت...
منار: بس بقي كدة هعيط و هقلبها نكد و هي مش ناقصة.
غصون(بضحك): خلاص.

منار: حاولي تقربي من اسطا عدنان انا متأكدة انك هتقدري تأخدي قلبه و بسهولة من الحرباية داليا.
غصون: هو عمو عيسي عامل ايه؟!
منار: بيسلم عليكي.
غصون: الله يسلمه.
منار: همشي انا و من فترة لفترة هبقي اجيلك.
غصون: ماشي و ابقي خلي بالك من غيث.
منار: عيوني. يلا همشي انا.
منار سابت غصون و خرجت بره الشقة و رجعت بيتها,غصون قعدت بتعب علي الكنبة و بتفكر في حال غيث.

عدي وقت كبير علي غصون و هي قاعدة و غصب عنها نامت و فاقت مخضوضة علي صوت الباب.
غصون قامت و راحت فتحت الباب لقت عدنان و ماسك في ايده كذا كيس.
عدنان: مش هتوسعي و لا ايه؟!
غصون(بنوم): ادخل.
عدنان دخل و قفل الباب و غصون رجعت قعدت علي الكنبة و في عيونها باين النوم.
عدنان: اومال فين غيث؟!
غصون بصت حواليها و بعدها بصت لعدنان.
غصون(بنوم): معرفش.

عدنان ضحك علي غصون و سابها و دخل لأوضة غيث بعد ما خبط دخل لقي غيث بينشف وشه.
عدنان: ازيك.
غيث: كويس انك جيت علشان تأخد غصون و تروحوا شكلها مجهد أوي و عايزة تنام.
عدنان: بس انا عايز اتكلم معاك.
غيث: قول.
عدنان(بصوت عالي): غصون جهزي العشاء لينا احنا التلاتة.
غصون(بنوم): اه حاضر.
غصون كملت نوم و عدنان قفل الباب و قرب من غيث اللي اتوتر من نظرات عدنان.

عدنان: أكيد انت عارف انا عايز اتكلم معاك في ايه صح و لا اقولك؟!
غيث: لا معرفش عايز ايه؟!
عدنان: الدكتور قال انك اتعاطيت.
غيث(بتوتر): قصدك ايه انا مأخدتش حاجة.
عدنان قرب من غيث و حط ايده علي كتفه.
عدنان: صدقني مش هأذيك أكيد انا بتكلم معاك علي انك اخويا الصغير فيها ايه دي و الاخ الكبير المفروض ينصح أخوه لو شافه بيعمل حاجة غلط.
غيث: كنت مصاحب زياد و غصب عني شربت معاه مرة و هو مشي انا تعبت.

عدنان: هي مرة بس صح؟!
غيث: أيوه.
عدنان: طب مش عايزك تمشي مع زياد ده تاني.
غيث: بس.
عدنان: مفيش بس انت شوفت حصلك ايه بسببه اكيد مش هتروح تصاحبه تاني و بعد كدة مش هتخبي عليا حاجة.
عدنان: مفهوم؟!
غيث: اه بس هو انت قولت لغصون؟!
عدنان: أكيد مش هقولها حاجة زي دي. كفاية انها مشيلة نفسها ذنب أنك تعبت.
عدنان: لو مش خايف علي نفسك خاف علي أختك يا غيث.
غيث(بابتسامة): شكرا.

غيث حضن عدنان و عدنان طبطب علي كتف و خرج لبره لقي غصون زي ما هي نايمة.
عدنان قرب من غصون و بدأ يصحيها بس مصحيتش.
غيث(بقلق): غصون.
عدنان: شكلها غيبوبة سكر.
غيث: الاقراص بتاعتها.
عدنان: روح جيب ماية بسكر بسرعة.
عدنان بدأ يضرب غصون علي خدها بخفة بس مفاقتش غيث جاب لعدنان الماية بسكر و عدنان بدأ يشرب غصون اللي فاقت بعدها بشوية.
غيث(بتنهيدة): الحمدلله.
غصون(بتعب): حصل ايه؟!
عدنان: غيبوبة سكر.

غصون قامت اتعدلت و بصتلهم.
غصون: مالكوا؟!
غيث: كنا خايفين عليكي أوي؟!
غصون: كنتوا!
عدنان(بحدة): يلا يا غصون نمشي غيث بقي كويس و كمان في ضيوف جايين يلا.
غيث: روحي مع عدنان يا غصون.
غصون: طيب.
عدنان: ابقي كُل و اهتم بنفسك يا غيث انا جبتلك اكل يكفيك. يلا يا غصون.
عدنان ساب غصون و نزل لتحت و غصون قربت من غيث حضنته و باست رأسه.

غصون: خلي بالك من نفسك و اتصل بيا علطول لو حصلت حاجة. و اه في فلوس هناك علي الترابيزة خليهم معاك.
غصون: همشي انا يلا.
غصون باست خد غيث و سابته و نزلت لعدنان و ركبت معاه العربية و ساق لغاية ما وصل للبيت.
عدنان: اطلعي كُلي و حضري ليا لبس علشان في ضيوف جايين.
غصون: طيب.
غصون سابت عدنان و نزلت من العربية و دخلت البيت و لسة هتتكلم لقت عدنان وراها و محاوط كتفها بدراعه.
زينب: قلقتنا علي غصون يا ابني...

عدنان: معلش غيث كان تعبان فهي قعدت معاه يا أمي شوية.
يارا: بابي هو انت مبقتش تحبني و لا ايه؟! هي خدتك مني؟!
عدنان بص لداليا و فهم أنها محفظة يارا كام كلمة تقولهم,عدنان كان لسة هيتكلم لقي غصون نزلت لمستوي يارا.
غصون(بابتسامة): لا يا حبيبتي بابي بيحبك دايما و في كل وقت و كمان هو علطول بيحكيلي قد ايه هو ميقدرش يستغني عنك...

غصون: بس برضو بابي لازم يشتغل علشان خاطر يجيب فلوس و بالفلوس يأخدك و يخرجك و يجيبلك لعب.
يارا: بجد يا بابي؟!
عدنان: بجد يا عيون بابي من جوا.
زينب: انا نسيت أقولك يا عدنان قاسم جه و عايزك ضروري.
عدنان: حاضر يا امي بس هو فين الحاج ضروري؟!
زينب: في اوضته ليه في حاجة؟!
عدنان: بعد العشاء جايين ضيوف.
زينب: طيب يا ابني هلحق انضف، يا زينة زينة.
زينة: نعم يا ماما.

زينب: تعالي ساعديني بسرعة في ضيوف جايين و شوفي فين مقصوفة الرقبة عهد تيجي تساعدك.
زينة: حاضر.
عدنان: غصون اطلعي فوق و اعملي زي ما قولتلك.
غصون: حاضر.
عدنان سابهم و راح لأوضة شهاب خبط علي الباب و دخل لما سمع صوت والده.
شهاب: خير يا عدنان؟!
عدنان قرب من شهاب و باس أيده.
عدنان: اسف يا حاج مقصر معاك غصب عني.
شهاب: و لا يهمك. ها في حاجة؟!
عدنان: يوسف.
شهاب: يوسف مين ابن عفاف؟!
عدنان: اه يا حاج.
شهاب: ماله؟!

عدنان: جاي النهاردة.
شهاب: بمناسبة ايه؟!
عدنان: طالب ايد أختي زينة.
شهاب لا رد.
عدنان: هو جالي و طلب مني ميعاد فانا وديته الميعاد ده علي اساس اقول ليك بس انشغلت بتعب اخو غصون.
شهاب: انا هكبرك يا عدنان و مش هرفض القعدة دي بس انت مش شايف ان يوسف مش مناسب لأختك.

عدنان: انا لو كنت شايف انه مش مناسب لأختي يا حاج كنت رفضت من اول ما طلب بس يوسف راجل يُعتمد عليه و يشقي و يتعب بس يأكل أمه و يحميها و شخص زي ده لما يجي يتجوز هتبقي امه و مراته رقم واحد في حياته.
شهاب: هقعد معاه و نشوف. كلمت عمر او قاسم؟!
عدنان: لا يا حاج.
شهاب: طيب شوف قاسم فين و قوله.
عدنان: حاضر عن اذنك.
شهاب: ابعتلي زينب.
عدنان: حاضر.
عدنان خرج و قال لزينب تروح لشهاب,عدنان دخل أوضة قاسم.

قاسم: من غير ما تخبط يعني.
عدنان: اخويا يعني اخش براحتي.
قاسم: هعديها عموما كنت عايزك في موضوع مهم.
عدنان: و انا برضو قول عايز ايه؟!
قاسم: عايز أتجوز.
عدنان: عينك علي حد؟!
قاسم: أيوه.
عدنان: من هنا؟!
قاسم: لا القاهرة.
عدنان: بعد الجلسة النهاردة نبقي نفاتح الحاج.
قاسم: انت عايز ايه؟!
عدنان: في عريس جاي لاختك زينة النهاردة.
قاسم: مين؟!
عدنان: يوسف.
قاسم: اللي بيشتغل في الفرن!

عدنان: ماله الشغل في الفرن يا قاسم طب ما انا كنت بشتغل في الفرن.
قاسم: لا مش كدة بس بتأكد انه هو. عموما اللي انت شايفه اعمله انت اكتر واحد ادري بمصلحتنا كلنا.
عدنان ابتسم لقاسم و قرب منه و حط ايده علي كتفه.
عدنان: اسمها ايه عروستنا؟!
قاسم: عروستنا! لا يا حبيبي خليك في عروستك الجديدة ماسة ليا.
عدنان: غبي، جهز نفسك يلا.
قاسم: اه انا شوفت حاجة كدة.
عدنان: ايه؟!
قاسم: داليا.
عدنان: اممم مالها؟!

قاسم: ايه اللي جابها؟!
عدنان: بتقول اني وحشت يارا اوي.
قايم: بتقول اما الحقيقة؟!
عدنان: عمر و سوسن جابوها علشان يبعدوا غصون و يخربوا بيتي للمرة التانية.
قاسم(بتنهيدة): مش عارف عمر ده بيفكر ازاي.
عدنان: هطلع البس انا.
قاسم: طيب.
عدنان خرج بره اوضة قاسم و لقي زينة و عهد بيروقوا الشقة.
عدنان: عاش يا عهد.
عهد: هو مين اللي جاي؟!

عدنان(و هو بيبص علي زينة): و انتي عايزة تعرفي ليه يلا كملي ترويق و خلي بالك ليارا تتزحلق.
داليا: انا عايزة اتكلم معاك يا عدنان...
عدنان: هي يارا مش عليها مدرسة و لا ايه يا داليا؟!
داليا(بضيق): اه ما احنا هنمشي بكرة.
عدنان: طيب. عن اذنك.
عدنان ساب داليا و طلع لشقته دخل ملقاش غصون و سمع صوت الماية في الحمام عرف انها في الحمام دخل اوضته لقي في هدوم علي السرير و بدأ يغير هدومه.

عدنان لبس بنطلون أسود و فوقه قميص باللون الأبيض و لبس كوتشي باللون الأبيض و حط البرفيوم بتاعه و لبس ساعته السوداء.
عدنان كان واقف قدام المراية بيعدل نفسه غصون دخلت الاوضة شهقت لما لقت عدنان...
غصون: خضتني.
غصون(باحراج): اخرج علشان أغير هدومي...
عدنان: طيب.
عدنان لفت انتباهه الجواب اللي غصون خدته من عم سليمان غصون اتوترت لما لقته باصص عليه.
عدنان: ايه ده؟!
غصون جريت بسرعة علي الجواب و مسكته.

غصون(بتوتر): ده مش حاجة مهمة مجرد ورقة طلبات يعني انا و منار كتبناها.
عدنان(بهدوء): غصون مبحبش الكدب ايه اللي ورا ضهرك ده و ليه خايفة إني اشوفه؟!
غصون(بتوتر و انفعال): انا مش خايفة علفكرة و كمان مش بكدب.
عدنان حاوط خصون بايده و مسك منها الجواب و هي بصتله بخوف و بدأت عينيها تدمع...
غصون: سيبه مش حاجة مهمة قولتلك.
غصون مسكت الجواب و هو في ايد عدنان و عدنان بصلها بحدة.

عدنان(بحدة): طالما مش حاجة مهمة مش عايزاني أشوفه ليه؟! و لا مخبية عليا حاجة؟!
غصون: لا بس مكتوب حاجات يعني شخصية.
الجواب فضل بين ايدين عدنان و غصون و كل واحد باصص للتاني و عدنان عارف أنها بتكدب و هي خايفة ليقرأ اللي مكتوب.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة