قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حارة العشق للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الأول

رواية حارة العشق للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الأول

رواية حارة العشق للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الأول

شخص(بصوت عالي): اهربي يا غصون اهربي.
غصون(بخوف و دموع): لا...
شخص(بصوت عالي): اهربي يا بنتي يلا بسرعة. اهربي.
غصون(بدموع): يلا يا غيث يلا.
غصون مسكت ايد غيث و بدأت تجري و هي كل شوية تبص وراها لقت مجموعة من الأشخاص اللي لابسين بدل سودة بيجروا وراها.
غصون(بخوف): اجري اسرع يلا.
غصون و هي بتجري اتكعبلت و وقعت.
غيث(بخوف): غصون قومي يلا.

غصون رفعت رأسها بخوف لقت الاشخاص اللي بيجروا وراها بقوا قريبين منها,غصون قامت بسرعة و مسكت ايد غيث و طلعت تجري بأقصي ما عندها.
غصون لقت شارع ضلمة دخلته مع غيث و استخبوا فيه.
غصون(و هي بتنهج): اهدي اهدي.
غيث(بخوف): هيمسكونا؟!
غصون(و هي بتنهج): إن شاء الله لا بس انت متعملش أي صوت.
غصون لمحت الاشخاص اللي كانوا بيجروا وراها و هما واقفين قدام الشارع اللي هي فيه.
شخص1(بغضب): شكلهم هربوا.
شخص2: هنعمل ايه؟!

شخص1(بغضب): و ربي لاجيبك يا غصون و لو في آخر الدنيا.
شخص3: يلا نروح نبلغه.
الشخص الاول قعد يبص حواليه كتير بغضب علي امل انه يلمح غصون بس معرفش رجع مع الباقي.
غيث: مشيوا يا غصون.
غيث(بقلق): غصون غصون.
غيث لقي غصون مرمية في الارض مغمي عليها...

شاب: غصون يا غصون.
غصون: ها؟! بتقول حاجة يا رامي؟!
رامي(بابتسامة): قومي علشان الغداء.
غصون: حاضر.
غيث: غصون.
غصون: نعم يا حبيبي.
غيث(بابتسامة): هو احنا هنقعد هنا علطول؟!
غصون: لسة يا حبيبي معرفش.
غيث: انتي مبقتيش تضحكي ليه زي الاول؟!
غصون ابتسمت ل غيث بمجاملة.
غيث(بابتسامة): بحبك تضحكي علشان غمازاتك تبان.
غصون: و انا بحبك. يلا نروح نأكل.
الاتنين خرجوا من البلكونة و راحوا ناحية السفرة و قعدوا عليها.

رامي: كلي يا غصون.
غصون: بأكل يا رامي شكرا.
رامي: ما تهتمي يا نور.
نور: غصون لازم تعرف ان ده بيتها.
غصون(بابتسامة): شكرا يا نور.
غيث: الاكل حلو تسلم ايدك يا نور.
غصون: رامي ابقي كلم مراد و شوفلي الحوار اللي قولتلك عليه.
رامي: تمام. انتي متشيليش هم.
غصون(بتنهيدة): حاضر.
غيث: طب ايه؟!
نور: ايه؟!
رامي: عايز ايه ياض انت؟!
غيث: نتفرج علي فيلم ايه رأيك يا غصون؟!

غصون(بابتسامة): لا معلش يا حبيبي مرة تانية اتفرجوا انتوا. عن اذنكم هدخل اوضتي.
رامي: و مراد؟!
غصون: لما يجي ناديني عن اذنكم...
غصون راحت لاوضتها و قفلت الباب و قعدت تعيط بحرقة و هي حاسة بتعب شديد في كل جسمها.
بره.
غيث(بحزن): انا مش عايز اشوفها حزينة او شايلة الهم.
نور: متخافش يا حبيبي هي هتبقي كويس متقلقش انت. هو فترة و هتعدي...

رامي: انت وظيفتك ايه بقي تبقي الراجل بتاعها مش كدة؟! و كمان تهون عليها و متزعجهاش.
غيث(بحزن): حاضر بس هي ترجع زي الاول. مش بتأكل كويس و بترسم انها قوية علشان خاطري.
نور و رامي بصوا ل بعض و بعدها بصوا ل غيث بحزن,غيث كان بيفكر في اخته غصون.

-في مكان تاني...
في حارة شعبية متوسطة الحال.
كانت الحارة عبارة عن سوق و ناس ماشية و راحة.
كان في بنت ماشية و رافعة عبايتها في ايديها و ماشية بدلع فخبطت في واحد.
بنت(بزعيق): مش تفتح يا خفيف.
شاب: آسف يا ست شهد.
شهد(بزعيق): آسف اصرفها منين آسف. كدة تخبط فيا و انا ماشية...
كان المشهد ده قدام القهوة ف خرج صاحب القهوة راجل كبير في الخمسينات.
راجل: ايه يا شهد خلاص عديها؟!

شهد: ما هي الاشكال اللي زي دي السبب يا عم رشدي.
رشدي: خلاص امسحيها فيا. امشي انت يلا.
رشدي: ما تيجي في القهوة نتكلم شوية.
شهد: يلا.
رشدي و شهد دخلوا القهوة قعدوا علي مكتب رشدي.
رشدي: انتي برضو مش هتتغيري؟!
شهد: اللي فيه عادة مبيغيرهاش يا عم رشدي و انا كدة.
رشدي: لحد امتي؟!
شهد: لحد ما يحن يا عم رشدي و يبصلي. ده قاطع ماية و نور و مش بيجي ناحيتي الا كل فين و فين.
رشدي: متعلقيش نفسك في حبال دايبة.

شهد: بحبه يا عم رشدي.
رشدي: مش عارف اقولك ايه.
شهد: متقولش همشي انا دلوقتي.
رشدي: طيب.
شهد قامت لفت عبايتها حواليها و مسكت ديلها في ايديها و خرجت بره القهوة و مشيت شوية لغاية ما خبطت في حد تاني.
شهد(بزعيق): لا ده انتوا مستقصدين بقي.
شهد(بتوتر): سي عدنان...
عدنان: مين ده اللي مستقصدك يا شهد؟!
شهد(بتوتر): لا مفيش حاجة.

عدنان(بهدوء): طيب لو في حد ضايقك انتي عارفة ايه اللي المفروض تعمليه و كل واحد ادري بمصلحته.
شهد: شكرا شكرا.
عدنان(بهدوء): و بطلي كل ما تشوفيني تقولي سي عدنان.
شهد: لا ده انت سيدنا و سيد الناس لازم الالقاب يا سي عدنان...
عدنان: اولا مش لايقة ثانيا مبحبش الكلمة دي و كمان ملكيش انك تقولي اني سيدك.
عدنان: روحي شوفي انتي راحة فين...
عدنان ساب شهد و مشي,شهد حطت ايديها علي قلبها.

شهد(بحب): يخرببيت تقلك و جمالك.
شاب: ايه يا ست شهد محتاجة حد يوصلك للبيت؟!
شهد(بخضة): يا غبي.
شهد(بزعيق): انت مالك انت يا واد يا عصفور غور من وشي.
عصفور: قولت اساعد.
شهد(بزعيق): ملكش دعوة.
عصفور: الله مالك يا ست شهد داخلة علينا بقلب جامد كدة.
شهد: وسع كدة من وشي...
شهد زقت اللي اسمه عصفور و راحت ل بيتها.
في بيت عائلة العربي...
قاسم: انا همشي.
ست: ليه بس يا ابني بدري اوي؟!

قاسم: معلش بقي عليا محاضرة لازم اروح بدري.
قاسم: سلام يا ست الكل.
ست: ماشي يا حبيبي.
قاسم: خلي بالك منها يا زينة انتي و عهد.
زينة: في عينيا. هو انا ورايا حاجة قاعدة هنا جامعة و خلصت.
قاسم: طيب. يلا باي.
ست: خلي بالك و انت سايق يا ابني في رعاية الله.
قاسم: حاضر.
زينة: زوزو.
ست: امشي يا بت النظرة دي مش مطمناني. عايزة ايه؟!
عهد(بغمزة): افهمي انها عايزة تنزل تجيب العيش يا زينب.

زينب(والدة قاسم و عهد و زينة): نفسي اعرف سر حبها للعيش.
عهد: بتحب تساعد.
زينب: انزلي يا زينة.
زينة(بفرحة): حاضر حاضر.
زينة حضنت زينب اللي استغربتها.
زينب: مالك يا بت؟!
زينة(بتوتر): علشان يعني علشان بقالي كتير مبنزلش من ساعة التخرج فحاسة بخنقة، يلا هنزل انا...
عهد: الله يسهلو.
زينة: بس يا بت لتنقي فيها.
زينة قامت بسرعة جريت علي اوضتها و غيرت هدومها لهدوم شيك و لبست الطرحة علي شعرها و خرجت بره بيت العربي.

عهد: انا قايمة اذاكر.
عهد و هي قايمة خبطت في جسم حد.
عهد(بغيظ): الله بقي في ام عضلاتك دي.
عمر(ببرود): عهد ابعدي من وشي مش طايق نفسي.
عهد: و من امتي و انت بتطيق حد يا عم ريح نفسك الله...
عمر(بزعيق): و انتي مالك الله؟!
عهد: انا عملت حاجة.
زينب: بتزعق ل عهد ليه يا عمر؟!
عمر: مزاجي انا حر. اختي.
زينب: لا مش حر يا عمر. و البنت مغلطتش.
عمر: تؤ طلع ليكي لسان انتي مين انتي يا زينب بصي لنفسك و لمكانك كدة.

ست(بحدة): عمر احترم نفسك دي مرات ابوك...
عمر: و حتى لو انا مالي و كمان مش عهد اللي وقفت قصادي، وسعوا من وشي ده انتوا عائلة تقرف.
عمر سابهم و خرح بره بيت العربي...
ست: معلش يا زينب انتي عارفة تربية سوسن.
زينب: عارفة و مش زعلانة.
زينب: ربنا يهديه حقيقي زعلانة عليه.
ست: ربنا يأخد سوسن السبب.
سوسن: سمعتكوا بتجيبوا في سيرتي. ايه يا ضرتي انتي و اخت جوزي مالكوا سكتوا يعني.
ست: شوفنا عفريت بعيد عنك.

سوسن: مين دي اللي عفريت يا حنان؟!
حنان(اخت شهاب,برفعة حاجب): هي الحقيقة عيب يا سوسن. وشك يقطع الخميرة من البيت.
سوسن(بغيظ): طيب يا حنان خليكي كدة في صف زينب لغاية ما هتضحك عليكي...
زينب: ربنا يسامحك يا سوسن.
سوسن: اتمسكني انتي يا اختي...
زينب: ربنا يهدي، هروح اشوف عهد راحت فين يا حنان.
حنان: طيب يا حبيبتي روحي...
زينب راحت لاوضة عهد و حنان قربت من سوسن.

حنان: مش هنضحك علي بعض يا سوسن انتي عارفة انا بالنسبة لشهاب ايه و متزعلنيش منك علشان ميزعلش هو منك.
حنان طبطبت علي كتف سوسن و رفعت عينيها في عين سوسن.
حنان: هرجع اقولك الكلام ده للمرة المية ابعدي عني انا خالص و عن اي حاجة تخصني احسنلك.
سوسن بصت ل حنان بغيظ و سابتها و مشيت.
في اوضة عهد.
زينب: عهد.
عهد: نعم يا ماما.
زينب: متزعليش من اخوكي عمر يا حبيبتي.
عهد: لا متخافيش عادي جدا.
زينب: تمام يا حبيبتي.

حنان: هو فين زينة؟!
زينب: نزلت تجيب العيش من الفرن.
حنان: طيب.
عند زينة.
زينة نزلت من بيتها راحت للفرن...
شاب: ست زينة ايه اللي جابك؟!
زينة: هجيب عيش لينا.
شاب: ده انا اجيبه و اوصله لحد باب البيت.
زينة(بابتسامة): ملهوش داعي انا جيت اهو.
شاب: طب اتفضلي اقعدي.
زينة: هو عدنان جه؟!
شاب: لا لسة ملفش علي الفرنة.
زينة: طيب عايزة العيش بتاعنا.
شاب: حاضر يا ست الكل.
الشاب دخل للفرن و جاب العيش ل زينة و خرج ليها.

شاب: اتفضلي.
زينة: شكرا. انت عامل ايه و اخبار شغلك؟!
شاب: انا بخير الحمدلله يا ست الكل.
عمر(بحدة): انتوا واقفين تتكلموا انتوا الاتنين و انت يا زفت سايب شغلك ليه؟!
شاب: كنت بودي العيش لست زينة.
عمر(بحدة): طب غور من وشي.
زينة بصت للشاب بدموع و هو ابتسم ليها و سابها و مشي.
زينة: علفكرة يوسف مغلطش.
عمر(بحزة): زينة ثانية و ملقكيش قدامي.
زينة(بعصبية): انت فاكر ان حد بالطريقة دي هيحبك؟! تبقي غلطان يا ابن ابويا.

زينة سابت عمر و مشيت رجعت البيت,عمر قعد علي كرسي و هو بيفكر بعصبية.
عدنان: كوباية شاي. ايه يا عم عمر مالك؟!
عمر(بعصبية): سيبني في حالي يا عدنان.
عدنان(برفعة حاجب): انت نسيت انه بينا سنتين فرق و لا ايه النظام؟!
عمر(بعصبية): يووووووه انا ماشي يا اخي و سايبك.
عمر ساب عدنان و مشي و عدنان استغربه.
عدنان: ايه الشغل النهاردة؟!
الكل: كله تمام يا كبير.
عدنان: طيب كويس.
بنت: يا اسطا عدنان.
عدنان: ايه يا منار؟!

منار: عمر اخوك.
عدنان: ماله عمل ايه؟!
منار(بدموع): جه لابويا في المكتبة و طلب منه فلوس ايجار المحل.
عدنان: ايوه و بعدين يا منار اخلصي؟!
منار(بدموع): و لما ابويا قاله ان لسة في اسبوع علي الدفع زعقله و قاله اخر يوم بكرة للدفع.
عدنان: طيب انا هتصرف روحي انتي.
منار(بدموع): شكرا يا اسطا عدنان.
عدنان: يلا روحي.
منار سابت عدنان و مشيت,عدنان وقف يشرب كوباية الشاي بتاعته.
عدنان لقي شاب جاي ناحيته بيجري.

عدنان: في ايه يا رمضان جاي كدة ليه؟!
رمضان(و هو بينهج): مكان ما الحاج شهاب موجود في خناقة كبيرة حصلت.
عدنان ساب كوباية الشاي و قام جري و معاه رمضان,عدنان فضل يجري لغاية ما وصل للخناقة.
عدنان راح وقف جمب شهاب و وقف بيبص علي كل اللي موجود,شهاب كان واقف ماسك عصايته في ايده.
شهاب(بحدة): خلاص يا رجالة مبقاش في احترام الكبير.
شخص: هو اللي بيقول كلام بيخالف الاصول يا كبير.
شهاب: عارف يا حمدان.

شهاب: يا حاج إيهاب.
إيهاب: نعم يا حاج شهاب.
شهاب: اقعدوا و نتكلم.
كلهم قعدوا و شهاب بص ل عدنان و بعدها بدأ يتكلم.
شهاب: انتوا بترضوا باللي بحكم بيه؟!
الكل: طبعا.
شهاب: يبقي يا حاج إيهاب ابنك يطلق بنت الحاج حمدان و كله بالاصول بنت الحاج حمدان تأخد عفشها و دهبها.
إيهاب: بس ده مش عدل يا حاج شهاب.
عدنان: الحاج شهاب طول عمره بيقول الاصول و أي حد هيجيب سيرته بكلام مش هيعجبني يقول علي نفسه يا رحمن يا رحيم.

إيهاب: ا.
شهاب(بحدة): اسكت انت يا حاج إيهاب انا مخلصتش كلامي...
حمدان: كمل يا كبير.
شهاب: و الحاج حمدان هيدفع للحاج إيهاب 25 ألف.
حمدان: ليه كدة يا كبير؟!
شهاب: متنساش بنتك عملت ايه.
شهاب قام وقف و مشي و جمبه عدنان.
عدنان: هو ايه اللي حصل؟!
شهاب: مرات ابن إيهاب ضربته بالسكينة في كتفه.
عدنان: علشان كدة...
شهاب: و مش هأجي علي ولية فقسمت البلد نصين هما يأخدوا عوض و هي تأخد حاجتها و ترجع بيت ابوها.

عدنان: هتروح علطول يا حاج؟!
شهاب: ايوه انا من الصبح بلف.
عدنان: طيب هروح الورشة انا.
شهاب: طيب.
عدنان راح للورشة بتاعته و مسك تليفونه اتصل بقاسم اخوه، الخط اتفتح.
قاسم: لحقت اوحشك؟!
عدنان: انت مشيت من غير ما تعدي عليا ليه؟!
قاسم: هو انت ليك مكان ثابت؟!
عدنان: وصلت؟!
قاسم: في الطريق اهو.
عدنان: ناوي ترجع النهاردة؟!
قاسم: لا هرجع آخر الاسبوع مشغول عندي محاضرات و حوارات كدة في الجامعة.

عدنان: طيب ابقي طمني عليك.
قاسم: طيب.
قاسم: انت اتكلمت مع عمر؟!
عدنان: هو ده حد يعرف يتكلم معاه يا عم؟!
قاسم: عندك حق و الله.
عدنان: هبقي اكلمك تاني.
قاسم: طيب يلا باي.
عدنان قفل مع قاسم و بدأ يشتغل في الورشة.
عند قاسم.
قاسم كان بيسوق بعربيته و لقي الطريق زحمة.
قاسم قعد فترة كبيرة و لسة في زحمة فزهق و نزل من عربيته و حاول يشوف في ايه.
قاسم: لو سمحت هو في ايه؟!
راجل(بملل): بيقولوا واحدة ست بتتخانق مع راجل.

قاسم مشي جمب العربيات لغاية ما سمع صوت زعيق قرب من المصدر.
بنت(بزعيق): لا يا حبيبي لو كنت شايفني سهلة يبقي متعرفش انا مين.
ست: اهدي يا بنتي ما هو بيقول انه مقربش منك.
بنت(بزعيق): طبعا ما لو كانت بنتك كنتي قولتي كلام غير ده.
بنت(بزعيق): تعتذرلي حالا يا حيوان يا قليل الادب.
قاسم(بحدة): في ايه هنا؟! موقفين الطريق ليه؟!
سواق: معرفش بتتبلي عليا و هي اللي حاولت تغريني.

بنت(بزعيق): طبعا ما انت راجل ناقص يا راجل يا ناقص.
البنت مسكت في قميص الراجل و كانت هتضربه قاسم مسك دراعها و شدها.
قاسم(بحدة): هو ده أسلوب. اهدي كدة و قولي في ايه؟! و انجزي مش فايق.
بنت(بزعيق): و انت مالك انت كمان؟!
قاسم(بحدة): بصي وراكي شوفي كام عربية و كام شخص متعطل بسبب جنابك.
البنت لفت ورا و شافت العربيات الواقفة كلها و الناس اللي حواليها.

بنت: قصدك يعني ان لما راجل ناقص زي ده يعملي حاجة اسكت سواء انا او اي بنت غيري اومال فين العدل.
قاسم: ايه اللي حصل؟!
بنت: كنت هركب ورا لقته نزل راجل من جمبه و قالي تعالي اركبي يا آنسه و لما ركبت جمبه و حاول يلمسني و قالي كلام قذر.
قاسم: شهادة حق مين هنا شاف اللي حصل؟! و خليك عارف ان اللي هيشهد بأي شهادة سواء كانت زور او حق هيتحاسب عليها.
الناس بدأت تبص ل بعضها و بعدها بصوا لقاسم.
ست: عندها حق.

شاب: ايوه ده حصل، و سمعته و هو بيقولها كلام زبالة.
قاسم قرب من السواق اللي خاف اول ما شاف هيئة قاسم و رجع ل ورا,قاسم مسك السواق من قميصه و ضربه كذا مرة في وشه و في كل جسمه.
قاسم(بغضب): لما تفكر تعمل كدة حط مكانها بنتك او مراتك او اختك او حد من عائلتك و لو قبلت عليهم كدة يبقي انت.
قاسم(بحدة): و انتوا شايفين نفسكم رجالة؟! لما يبقي قدامكم واحدة ست بتتعاكس و انتوا واقفين ساكتين هي دي الرجولة.

قاسم(بحدة): اعتذر ليها.
السواق(بخوف): انا آسف.
البنت كانت حاسة بالفخر الشديد من اللي قاسم عمله.
قاسم(بحدة): يلا غور في داهية و فضوا الطريق.
قاسم سابهم و مشي و راح ناحية عربيته البنت جريت وراه بس ملحقتهوش,كانت كل العربيات بدأت تتحرك و قاسم ساق ناحية الجامعة بتاعته.

-في مكان تاني...
عند غصون.
غصون كانت في اوضتها اللي في بيت رامي نامت بعمق و من كترة العياط و التفكير.
الباب خبط كذا مرة و كانت نور عايزة غصون,نور ملقتش رد من غصون فدخلت ليها و قربت من غصون...
نور: غصون غصون يا غصون.
غصون(بخضة): ايه؟!
نور: ايه يا حببتي بناديكي.
غصون(بنوم): عايزة ايه يا نور؟!
نور: قومي مراد اتصل و قال انه في الطريق...
غصون قامت بسرعة من نومها و رجعت شعرها ل ورا و بصت ل نور.

غصون: طيب طيب هقوم البس و اجي.
نور: طيب يا حبيتي يلا.
غصون: شكرا يا نور انك واقفة جمبي.
نور: انتي هبلة يا بنتي انتي اختي. انا من غيرك مكنتش اتجوزت رامي اللي بحبه انتي ساعدتينا كتير في حياتنا و اللي بنعمله معاكي ده حاجة بسيطة.
غصون حضنت نور جامد و باست خدها.
نور: يلا قومي.
غصون: حاضر.
نور خرجت بره اوضة غصون و غصون قامت دخلت الحمام و غسلت وشها و خرجت تغير هدومها.

نور لبست بنطلون اسود و فوقه تي شيرت باللون الاسود بأكمام واسعة و نازل من علي الكتف و قصير لغاية الخصر و لبست كوتشي ابيض و سيبت شعرها علي ضهرها و شدت شعرها من قدام ل ورا...
غصون خرجت من اوضتها لقت غيث قاعد هو و رامي بيلعبوا بلايستيشن مع بعض...
رامي: خلي بالك.
غيث(بسخرية): رامي متحاولش تداري علي خيبتك.
رامي: اوف بقي هو محدش يقدر يكسبك...
غيث(بسخرية): عمرك شوفت غيث الاسيوطي بيخسر اي مباراة...

غصون: انتوا مش هتكبروا؟!
رامي: اخوكي المغرور ده مصنوع من ايه؟!
غصون: و حياتك ما اعرف ده اذا كان انا اخته و معرفش الغرور ده جايبه من فين.
الباب خبط جامد.
رامي و غيث قاموا وقفوا,غيث راح ناحية غصون اللي حضنته و غمضت عينيها جامد و هي خايفة.
رامي فتح الباب و اتنهد.
رامي: حرام عليك يا شيخ افتكرتك هما.
مراد(و هو بينهج): هو فعلا كمان خمس دقايق و هنلاقيهم هنا.
غصون: ازاي؟!

مراد(و هو بينهج): طلعوا بيراقبوني لازم تختفي انتي و غيث من هنا...
غصون ضمت غيث لحضنها اكتر و بصت ل رامي و مراد.
رامي: نور نور جهزتي اللي قولتلك عليه؟!
نور: ايوه الشنطة جاهزة.
رامي: اسمعيني يا غصون.
غصون: ايه؟!
رامي: زي ما قولتلك قبل كدة هضطري تعيشي في مكان بعيد لفترة لغاية ما نعرف الحقيقة.
رامي: و هما مينفعش يجوا هنا و يلاقوكي...
مراد: رامي مفيش وقت انجز.
رامي: ا.

كلهم ارتبكوا لما سمعوا صوت ناس طالعة علي السلم و حد بيخبط علي الباب بطريقة مفزعة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة