قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية جريمة عشق الجزء الثالث للكاتبة مريم نصار الفصل السادس

رواية جريمة عشق الجزء الثالث للكاتبة مريم نصار الفصل السادس

رواية جريمة عشق الجزء الثالث للكاتبة مريم نصار الفصل السادس

فهد. وصل تحت العماره. ونزل وقلبه بيدق بسعاده. وفتح باب العربيه. وابتسم بحب ومد ايده ل رينو. ورينو حطت كف أيدها بتوتر ف. ايد فهد ونزلت وقفل الباب.
رينو: مغمضه عينيها بتوتر. وحطت أيدها على قلبها. لكن شهقت بصوت رقيق. لان فهد شالها من غير مقدمات. وداخل بيها العماره.
رينو: بتوتر. لو. لو سمحت نزلنى يافهد.
فهد: عنيكى حلوه اوي يارينو.
رينو: اتوترت اكتر. فهد ارجوك نزلنى.

فهد: طالع بيها. تعرفى أن صوتك وحشنى اوى.
رينو: فهمت. انها مهما تتكلم فهد مش هينزلها.
فهد: وصل الشقه. ونزلها قدام منه ومحاوطها من وسطها وقرب منها اوى وانفاسهم اختطلت ببعض وبيفتح الباب. وقلبه وقلبها في تحدي كبير بدقات مين اكتر. والفهد يكسب. فتح الباب. وشالها. وحس أن رينو ارتجفت. ونزلها في اوضة النوم.
رينو: واقفه في وسط الاوضه وبتفرك في ايديها متوتره.

فهد: واقف قدامها وساكت ومبتسم. وبيحاول يستوعب أن حب الطفوله قدامه.
- ايوه يافهد رينو قدامك معشوقتك الصغيره اهي يافهد.
-انت وهي لوحدكو. وحلالك يافهد. لارين آدم خالد العدوي. بقت مرات فهد طارق عبد الرحمن السيوفى. معقول؟ يعنى تعب السنين وبعد الصبر جبر اخيرا يافهد.
رينو: واقفه وبصه في الارض ولمحت رجل فهد اتحركت خطوه تجاها. وبلعت ريقها بتوتر.
فهد: قرب منها خطوه. ورفع دقنها بايده وهمس بعشق. مبروك يا رينو.

رينو: رفعت وشها وبصت في عينيه. وصوتها راح.

فهد: اتنهد بحب. وقرب اكتر ومسك وشها بايديه وهي لابسه النقاب وباس جبينها برقه وقلبه بيدق. وفك النقاب. وشاله وحطه على السرير وبيلف تنح من جمالها وانها عامله ميكب كامل تحت النقاب. وقلبه دق اول ماشاف شفايفها بلون مميز. وحس بمشاعر عشق وأنه خلاص هيقرب منها. لكن شاف أن رينو مش جاهزه حاليا للخطوه دى. واتكلم بهيام. رينو حبيبتى انتى اجمل من اى جميله انتى ملاك يارينو. انتى نجمتى.
رينو: ، ومبتردش.

فهد: مسك ايدها وباسها حبيبتى. احنا اتفقنا انا وانتى انك متخافيش وتعيشى يومك بكل سعاده.
- رينو انا بحبك واستحاله اأذيكى. وحب يفك توترها. ولفها للمرايا. بصى كدا هتلاقى. قطعه نادرة الوجود. كنتى عايزانى مداريش الجمال ده. بصي ورفع وشها للمرايا.

رينو: رفعت وشها لكن شافت فهد وبس مركزتش على نفسها. شافت قد ايه فهد جميل ووسيم. وسيماته كلها رجوله واتنهدت بحب. وهي من جواها مشتاقه لفهد لكن هي متعرفش هي متوتره كدا ليه؟
- فهد بيتكلم وهي سرحانه في حركات شفايفه وتاهت في لون عينيه وكمان واقف وراها بالبدله. وفاقت على صوت فهد وهو. بيقولها اضحكى.

فهد: حب يفك توترها اكتر. وماسك فونه. وقالها تعالى نتصور انا وانتى من غير النقاب وانتى بالتاج والطرحه. وهحتفظ بالصور دى على اللاب خاصتى.
رينو: ابتسمت واتصورت مع فهد اكتر من صوره. وتوترها قل. وخلصو.

فهد: شايف انها لسه متوتره. حبيتى تعالى افكلك الطرحه. وهسيبك تغيرى برحتك. وقعدها على كرسي التسريحه. وقالعها التاج والطرحه. وبيشيل الدبابيس من الحجاب ومتلخبط. وريأكشناته كفيله انها تضحك رينو. وابتسمت وكانت الغمازين الل سحرو قلب الفهد. وبيحارب جواه علشان عايزها بحب مش إجبار أو واجب. وخلص وشال الحجاب.

-رينو قامت ولفت لفهد وشعرها انسدل كله على ضهرها كاملا. وأثر قلب الفهد. وشافه في المرايا. وبلع ريقه. وحاول على قد ما يقدر. رينو ادخلى غيرى واتوضى. وهنصلى ونقعد مع بعض شويه وبعدها تنامى اوكي.
رينو: توترها راح لما فهد قالها كدا. وهزت راسها حاضر.

فهد: ابتسم. وقرب منها وباسها من جبيبنها تانى وعيونه على شعرها. وخرج. وحط ايدو على قلبه الل بيدق بسرعه. وغمض عينيه وشاف شعرها وهو بينزل على ضهرها وغمازتها. وشفايفها. واتنهد. وراح يغير هدومه ويتوضى.

رينو: دخلت الحمام. تغير. وشهقت بصدمه. لما شافت الطقم. ينهارى عليكى يارينو. ومسكت القميص اييييه دااا. اييييه دااا. انا. انا ها. هلبس ده. هو فيه ايه اصلا يتلبس. يلهوى طيب وبعدين. انا لوخرجت كدا. وفتحت عينيها على الاخر. ينهار اسود فهد بره. ويمكن دخل الاوضه. وبلعت ريقها. طا. طيب اعمل ايه. ا. اانا هتوضي. وألبسه والبس الاسدال ده. ايوه. ولما يروح ينام البس بيجامه اهي اهون من الطقم. وبصت على الطقم تانى. ومش مصدقه انها هتلبسه. واتوضت ولبسته. وكان لونه احمر. وشهقت وافتكرت فهد لما قالها الاحمر يجنن عليكى. ومبتلبيسهوش وانتى خارجه تانى. وضغطت على شفايفها بحرج. واتوترت. ولبست الاسدال ولفت الطرحه وخرجت.

فهد: خبط عليها. وفتح ودخل. واستغرب رينو. وشها كان كتلة طمام وقلق عليها قرب منها. حبيبتي مالك وشك احمر اوى ليه كدا.
رينو: بتوتر. ها. لا لا خالص ولا احمر ولا حاجه. مفيش حاجه خالص انا كويسه.

فهد: هز راسه لانه شاف انها مكسوفه. طيب تعالى نصلى. وصلى بيها. وحط ايدو على راسها وقال الدعاء. وقام. وساعدها تقوم. وقالها تعالى. وقعدها على طرف السرير وهي لابسه الاسدال. وفهد نزل قدامها على ركبه. ومسك ايديها الاتنين وبيدلك فيهم. ايه يارينو كل التوتر ده. انا لو غريب عنك مكنتيش هتتوترى كدا. حبيبتي اهدى والله انا عمرى ما هفكر أنى أأذيكى انا فهد يارينو. فهد حبيبك. الل بيخاف عليكى من الهوا.

رينو: هديت تماما واطمنت. واتنفست بأريحيه. اسفه يافهد. انا بجد اسفه بس احساس غصب عني.
فهد: باس على ايديها حبيبتى ولا يهمك ياقلبى. المهم انا جعان. انتى مش جعانه.
رينو: هزت راسها بلاء مش جعانه.

فهد: قام. وشالها يبقى جعانه وجدا كمان. وابتسم لان رينو معترضتش وهو شايلها. واخدها وقعدها على تربيزة المطبخ. ثوانى ياحبيبتى. وراح جهز الاكل في طبقين وصنيه وراح وقف قدامها. وبدء يا أكلها بايدو. وهي اتوترت في الاول لكن هي كانت جعانه فعلا ونسيت التوتر. وبعدها اكلت فهد. وفهد بياأكلها كان في اكل جمب شفايف رينو وده جنن الفهد. وهمس. رينو في اكل جمب بوقك.
رينو: رفعت أيدها ومسحت. لكن لسه موجود.

فهد: رفع ايدو. ومسح بايدو الل لمست شفايف رينو الل جسمها اتشد. وقلبها دق. مع قلب الفهد.
فهد: انهار من معشوقته. وجاب منديل ومسح بوقها. وشالها وراح بيها على الاوضه. تحبى بقى نقعد في البلكون. ولا الليفنج.
رينو: بتوتر. وافتكرت القميص الل هي لابساه. احم. اى مكان تحبه. بس ممكن ادخل الحمام الاول وهحصلك.

فهد: ممكن طبعا أنا هستناكي بره. وخرج غصب عنه. ومنهار ومش قادر ينسي شفايفها وهي بتاكل. واتنهد. وراح عند الليفنج. يدور على الفون هو كان معايا بس انا حطيته فين!

رينو: بعد مافهد خرج. جريت على الحمام وقلعت الاسدال. وبعدها. بفخت. أووووف نسيت اطلع بيجامه من الدولاب قبل ما أدخل. وافتكرت ان. فهد بره الاوضه. وفتحت باب الحمام بشويش وبصت في الاوضه. ومكنش موجود اتنفست بهدوء. وخرجت بالقميص وشعرها كله مفرود على ضهرها وخصله على خدها. ورايحه على الدولاب. في نفس الوقت فهد فتح الباب ودخل يشوف الفون. رينو لفت. وفهد شافها وتنح. وكل واحد وقف مكانه.

فهد: مش مصدق انه رينو كدا. وكمان لابسه طقم ولا في الخيال. وفي قمة جمالها وأنوثتها. وانهار كليا. وقرب منها وهو مستسلم تماما.
رينو: واقفه مصدومه. واتوترت وبتشد في القميص بتحاول تدارى اى حاجه. وشافت فهد جاى عليها وغمضت عينيها.
فهد: قربها منه وقلبه بيدق بانهيار. وحاوطها من وسطها. وبصوت مبحوح رينو.
رينو: بتنهج من التوتر. ومغمضه عينيها.

فهد: رفع ايدو وسرحان في جمالها. ورجع خصله شارده ورا ودنها. وساب كف ايدو على خدها. رينو فتحي عينيكى انا فهد حبيبك.
رينو: قلبها بيدق. وفتحت عينيها. ورفعت عينيها في عيون الفهد. وعيونهم اتعلقت ببعض. ونسيو كل العالم. كل واحد سرحان في جمال عيون حبيبه.
رينو: لا إراديا. رفعت أيديها على صدر فهد.

وفهد: مغيب تماما وقرب منها وباس عيونها برقه وعشق وهمس وهو بيبوسها بحبك. ورينو مغمضه عينيها وبتتنفس بصوت مسموع. وفهد خلاص مبقاش قادر يبعد عن معشوقته اكتر من كده. وباس جبينها برعشه شفايف. ونزل على خدها. ورينو مغمضه وبتتخدر كليا. فهد. حاطط كف ايده على خدها وعيونه نزلت على شفايفها. ولاول مره هينزل على شفايف معشوقته وبارادة منها. وباسها.

رينو: جسمها اتشد وقلبها بيدق بسرعه كبيره. واختلطت انفاسهم مع بعض. وكل واحد دخل في عالم عشقه. وفهد كان بيبوسها بكل عشق السنين الل فاتت ورينو تجاوبت معاه بنفس درجة العشق. وبعد فتره فهد حط راسه على جبينها. بحبك يارينو. بحبك اوى.
رينو: سانده على جبهته. وبتتفس بسرعه. لكن قلبها اشتاق للفهد ومش عايزاه يبعد عنها. انا بعشقك. بعشقك يافهد.

فهد: سمع اعترافها الصريح. وسمع في نبرة صوتها انها مشتقاله. وقرب منها وباسها تانى بشوق اكبر من الاول. ورينو بادلته نفس الاشتياق والعشق.
فهد: شالها وراح بيها على عشهم الجديد لإثبات ملكيته. ملكيت عشق السنين. وعاملها بكل رقه وعشق. وخصوصا لما شاف اسم عشق الفهد مكتوب على كتفها. اتجنن من معشوقته الصغيره.
بعد فتره كبيره.
(الحمدلله تمت نقل ملكية لارين العدوي ل لارين السيوفي).

فهد مرجع ضهره لورا. وواخد رينو كلها في حضنه. ومكلبش فيها. وهيتجنن من جمالها ورقتها. وشعرها الل على كتفه. واسمه المكتوب بطريقة جننته. وكل دقيقه يبوسها من خدها. وايدها وشعرها. لدرجة أن رينو ابتسمت من عشق الفهد ليها.

رينو: مخبيه وشها في حضن فهد الل مكلبش فيها. واتنهدت بسعاده. واستغبت نفسها لان توترها كان على مفيش. لان فهد كان فهد العاشق. ودوبها معاه بحنيته وعشقه ليها. وكانت مبسوطه جدااا. وفاقت على صوت فهد.
فهد: بسعاده كبيره. الف الف الف مبروووك ياقلب فهد.
رينو: زادت من حضنه. الله يبارك فيك ياحبيبى.

فهد: قلبه دق لما قالت كدا. وابتسم وقال. لارين فهد السيووفى. وحضنها جامد. واتعدل بيها. وباسها من شفايفها بشغف. وبعد عنها. انا اسعد واحد في الدنيا كلها. ومسك وشها بايديه. رينو انا مش مصدق. انتى خلاص يارينو ملك لفهد السيوفي قولا وفعلا. رينو انا مش بحلم صح؟
رينو: خبت وشها في حضنه. واتكلمت بسعاده ورقه. لا يافهد انت مش بتحلم. رينو معاك. وملكك. رينو العدوي. ملك فهد السيوفي وبس.

فهد: بيتأمل جمال شعرها وجابه كله على جمب وصوابعه بين خصلات شعرها. انتى جميله اوى يارينو جميله بكل تفاصيلك. انتى كنتى حلم بعيد اوى. انا برجع بتفكيرى ولحد دلوقتي مش مصدق. رينو انا بحبك اوى.

رينو: عينيها دمعت من عشق الفهد ليها. ورفعت وشها ليه. انا الل مش مصدقه يافهد. انا حاسه اني بحلم. فهد ارجوك اوعدنى اننا نعيش على طول مع بعض في سعاده وحب. انا عايزاك مبسوط على طول. انا بحبك اوى يافه، ومكملتش لان فهد قطع كلامها وباسها. وقرب منها تانى وشاف اسمه الل على كتفها وانهار. وقرب باشتياق اكبر. ورينو تاهت بين ايديه وزاد عشقها للفهد.
( ونقوووول الف مليون مبروك للفهد والجميله رينو ).

وبعد فتره. رينو مش عايزه تخرج من حضن فهد لانها محرجه. وفهد حس بيها.
فهد: حبيبتي. تعبانه!
رينو: بصوت مهموس. عايزه انام يافهد.
فهد: معشوقتى ونجمتى. تأمر والفهد ينفذ. وقربها اكتر لحضنه. ورجع شعرها على المخده وابتسم من جماله. وحط راسها على صدره. نامى ياقلب فهد.
رينو: بصوت نعسان. وانت مش هتنام يافهد.

فهد: تؤ. انا هفضل اتأملك كدا لحد الصبح. نامى انتى. وبدء بمسد على شعرها الل بيعشقه. ورينو ابتسمت ونامت على طول في حضن الفهد لاول مره.
فهد: عيونه عليها. وبيتأمل فيها وهي نايمه. وبياخد اسكرين لكل حركه ليها وهي في حضنه ومن فرحته مش عارف ينام. ولا عايز يقوم من جمب حلمه. وفضل يتأمل ساعه. ورا الساعه. لحد ما النوم غلبه. ونام وهو في قمة سعادتة. وانه انهردا فهد اتولد من جديد.
تاني يوم الصبح.

آدم: قاعد مع العيله كلها على الفطار. لكن عدم وجود رينو عامل فرق كبير. واتنهد بزعل لكن مش عايز يتكلم علشان مريم باين عليها انها زعلانه جدا.
واتفقو انهم مش هيروحو عند فهد لانه شغله مالوش مواعيد وفهد هيطلع شهر عسل بعد اسبوع. وده كله متوقف على مدير الجهاز. لو عدى الاسبوع من غير مهمات يبقى فهد هيسافر شهر عسل.
وآدم هيسافر انهردا بليل مع مريم اسكندريه يغيرو جو لمدة أسبوع كامل.

مراد. نزل صباح الخير للكل. صباح الخير ياحج. صباح الفل يامريوم.
كلهم صباح الخير.
وقعد. وشاف مريم مدايقه وفهم. مالك يامريوم مدايقه من ايه. اوعي يكون الحج مزعل اميرته ولا حاجه.
آدم: انا. وانا اقدر ازعل الماستى.
مراد: اله. ايه ياحج انت حيرتنا معاك. اميرتك. ولا ملهمتك. ولا الماستك. وبص ل مريم انتى محيره الراجل معاكي ليه ها!
مريم: ابتسمت. انا محيراه. ابدا محصلش.

آدم: وانت مالك انت. اقولها اميرتى الماستى يخصك في ايه. ومتغاظ ليه. الل غيران مننا يعمل زينا ياروح امك. وبص ل مريم وابتسم سورى ياروحي. أصله جبله.
مراد: الله يسامحك ياحج. طول عمرك فاهمنى غلط.
آدم: بغمزه. ياراجل عيب عليك مبروم على مبروم ياميمو. ولا ايه!

مراد: كشر عينيه. وبص ل مريم عجبك كدا. حد قالك تعرفيه انى بدايق من اسم ميمو ده اهو من ساعتها مفيش غير ميمو. وهمس في ودنها. مش انا مرادك حبيبك! اعملى فيا جميل وعرفينى بتدلعيه تقوليله ايه. وساعتها هخلص الجديد والقديم.
مريم: ضحكت. بعينك. وبعدين مفيش دلع ولا حاجه. انت سمعتنى عمرى دلعته قدامكم.
مراد: لا حركه حلوه منك ياموزتى. الدلع فوق. ها! فوووق. بس مسيرى اعرف. وهعرف.

آدم: مش هنخلص من الهمس ولا ايه. افطرو بقى علشان الحق انزل على الشركه.
زين: بابا هاجي معاك انهردا!
آدم: لا يازين مفيش شغل كتير. زياد استلم الشحنه انهردا. والشغل هيبدء من بكره. وانت هتظبط كل حاجه انت وطارق وزياد بكره. انا هاروح اراجع شويه ملفات مع طارق. وهرجع على طول. خليك انت وريتال مع مريم.

مريم: فهمت أن آدم مش عايزها تقعد لوحدها خصوصا في غياب رينو. حبيبى لو في شغل متعطلوش علشانى. خد زين معاك لو في شغل.
آدم: ابتسم. انا اعطل الدنيا كلها علشانك ياقلب آدم لكن صدقينى مفيش شغل انهرد كتير. انا هخلص وارجع على طول ونجهز حاجتنا ونسافر.
مراد: غمز ل مريم ايوه بقى. هيعطل الدنيا علشانك ياقمر. وانا هاخد اجازه.
مريم: ضحكت.
آدم: بغيط. انا مشوفتش في برودك يالا.
مراد: ودي نعمه ياحج. دى نوادر لما بتحصل.

مريم: والله يامراد انت الل محلى البيت والدنيا كلها. وخصوصاً مناقرتك مع آدم بحبها اوى. ههههه.
آدم: عارفه انا كنت هزعقلك. بس لما شوفت ضحكتك يهون اى حاجه ياقلب آدم.
كلهم: هييييييح.
آدم: شوفتى هيموتو ويعملو زينا. مفكرين نفسهم في (جريمة عشق ). انسي ياض انت وهو انا ومريم البدايه. مريم عشق ال آدم منك ليه فاهم.
مراد: ياما نفسي. انت بتقول فيها. بس مبقدرش اقول كلمتين جد ورا بعض. ولو قولت اتحرق هههههههههههه.

زين: بصراحه يابابا. انا نفسي اكون نسخه مصغره من حضرتك انت ومريوم بجد بتمنى.
فريحه: بصراحه انا بقى نفسي مراد يعاملنى زي معاملت حضرتك كدا يابابا مع ماما مريم. لكن بردو عايزاه بخفة دمه وكل حاجه فيه ياااه يبقى مراد يجنن بجد
مراد: همس في ودنها يابت. شكلك عايزه سكر تانى. وغمز نسيتى الرائد مراد يابت هههههههههههه.

فريحه: اتكسفت وافتكرت اسم مراد على كتفها والرسمه. وان مراد سهران معاها لحد الصبح. ووشها بقى احمر.
مراد: همس لا انا كدا اخدك ونطلع ونتأكد من الاسم بقى هههههههههههه.
فريحه: بحرج. بس بقى يامراد اله.
ريتال: بصراحه بقي. انا بحب. حب ماما مريم ل بابا آدم. حب عظيم. متفهمه لابعد الحدود. وعندها شدة اقناع ل بابا حتى وهو متعصب. انا نفسي ابقى زيك بجد ياماما.

مريم: حبيبتي. الحب والعشق درجات. وكمان ياريتال انتى بتحبى زين لابعد الحدود. ومعاملتك معاه واهتمامك بيه نابع من حب وقلب ريتال وبس.
وزين: بيحبك لدرجه لاتتخيليها. وبيعاملك انك بنته قبل مراته.

ومراد. كمان حبه عظيم جدا ل فريحه. مبيحبش يشوفها زعلانه. ديما بيحب يرسم الضحكه على وشها. انا من وجهة نظري أن حب مراد هو الحب الاعظم لفريحه. حبيبتي فريحه. حبى مراد زي ماهو. حبيه بعفويته وضحكته. وابتسمت ده كفايه الغمازه الل مجننه الكل دى.
فريحه: ابتسمت واتنهدت بحب. وهمست ل مراد. انا بحبك اكتر من اى حاجه يامراد. انت في دمى يامرادى.
مراد: بغمزه. وانا بموت في امك يابنت المستخبى.

آدم: اتنهد بسعاده. واتمنى أن تدوم جمعة العيله الجميله دي ديما وتكون سعيده. قام. وباس ايد مريم. حبيبتى انا هنزل على الشركه ومش هتأخر علشان السفر بليل. هتعوزى منى حاجه!
مريم: عايزاك انت. وعايزه سلامتك قبل كل حاجه ياحبيبى.
آدم: الله يسلمك ياروحي. واتحرك ومريم قامت توصله للباب واستودعته عند الله.
آدم: في العربيه. اتصل على محمد ورد. الو صباح الخير يا آدم.
آدم: صباح الخير يا محمد. ايه صحيتك من النوم.

محمد: لا ابدا. احنا صاحيين من بدرى وبنفطر كمان.
آدم: طيب تمام وتيمو عامل ايه دلوقتي.
محمد: الاستاذ تيمو معذبنا ومستنى مكالمة رينو.
آدم: هتكلمه انا متأكد. المهم يامحمد انا كنت عايزك تودي نور عند مريم انهردا لانها من امبارح مبطلتش تفكير في رينو.
محمد: من غير متقول. والله لسه نور بتقولى عايزه اروح عند ماما علشان متحسش اننا بعدنا عنها مره واحده.
آدم: ربنا يكملها بعقلها. طيب تمام. هات اسلم عليها.

محمد: ثوانى. اهي معاك.
نور: بسعاده. صباح الخير يا بابى.
آدم: بحب. صباح الورد ياروح بابي. عامله ايه ياقلب ابوكي.
نور: انا الحمد لله تمام. حضرتك عامل ايه؟
آدم: بحب أكبر. طول ما مدللة باباها بخير يبقى انا بخير.
نور: اتنهدت بحب. حبيبى يابابى ربنا يخليك لينا يارب. وميحرمناش منك ابدا. واتكلمو وقفلو. وآدم راح على الشركه. ودخل المكتب وكان لسه طارق وزياد موصلوش على الشركه.
وبعد فتره.

السكرتيره. دخلت عندو. وكانت محجبه ولبسها فضفاض. صباح الخير مستر آدم.
آدم: صباح الخير.
السكرتيره: مستر مالك الصاوي. وحرمه ساره الصاوي عايزين يقابلو حضرتك.
آدم: بعدم فهم. وهما محتاجين ياخدو إذن دخليهم فورا.
السكرتيره: تحت أمر حضرتك. وفتحت الباب
اتفضلو حضراتكم. مالك وساره دخلو.
مالك: صباح الخير يا خالو.
ساره: صباح الخير ياعمو.

آدم: صباح الخير. ايه يامالك انت من امتى بتستاذن علشان تدخل ل خالك. وكمان دى شركتك ولا ناسي.
مالك: ابدا والله يا خالو لكن ساره قالتلى لازم نستاذن الاول. انا جاي معاها ضيف مش اكتر هي جايالك مخصوص.
آدم: يسلام ساره تشرف في اى وقت.
ساره: ربنا يخليك ياعمو. احم واتوترت.
آدم: تشربو ايه الاول.
ساره: لا ميرسي احنا هنمشي على طول. انا بس كنت عايزه استشير حضرتك في حاجه كدا بخصوص المكافأه.

آدم: خير استشارة ايه. ويارب اقدر أفيدك.
ساره: إن شاء الله. هتفدنى. بص حضرتك مبدئياً كدا. زى ما حضرتك عارف. ان الحكم صدر على توفيق وشركاه بالاعدام واتنفذ. وكمان سوزى الله يسامحها بقى اتنفذ فيها حكم الاعدام.
وبعدها اتصلو عليا وقدمولى الشيك. واحنا صرفنا شيك المكافأه من اسبوع. ودلوقتي انا محتاره ابدء ازاى. واعمل ايه انا مش عارفه.

آدم: بصي ياحبيبتي. مبدئيا كدا. اول حاجه هتعمليها ودي عن تجربه. ومريم الل شجعتنى عليها. تطلعى صدقه من الفلوس دي. وثواني صح افتكرت. وفتح فونه وبعت صوره ل ساره ومالك على الواتساب. انا بعتلكم صوره على الواتس. تبقو شوفوها.
مالك وساره فتحو وشافو صورة بطاقة. ساره مش فاهمه. وكمان مالك.
مالك: بعدم فهم. صورة بطاقة مين دي يخالو.

آدم: دي صورة بطاقة. الراجل الل ساعد ساره. ووقفلها في الطريق المهجور. وربنا بعته ل ساره نجده ليها. وبسببه بعد ربنا. ساره موجوده معاك يامالك.
مالك: افتكر. ايوه. يخالو افتكرت بس حضرتك مصور بطاقته وبعتها انا مش فاهم حاجه.
آدم: هفهمك. دلوقتي يامالك الراجل ده ساعدك. وساعد مراتك ومن غير مصلحه عامه. ساعدها لان ضميره حي. ساعدها من باب الاخلاق والدين. ومن غير اى مقابل.

ودلوقتي مراتك رجعتلك. المفروض على الاقل تشكرو. تقدمله باب رزق مدام في ايدك تعمل كدا. وكمان تحفيذ أن الل بيعمل خير هيلاقى ف المقابل ده خير. ساره قدمت الألماس واخدت مكافأة. طيب الراجل ده قدملك ساره. وشارولهم. مالك وساره. انا عايز منكو انكو تتعودو ديما انكو تساعدو على قد ما تقدرو. عايزكو تفكرو في غيركو. تخيل لو كان الراجل ده وقف ل ساره والجارد لحقه. أقل حاجه والمتوقع انهم كانو هيقتلوه. الراجل ضحى بشغله لان كان ممكن ياخدو منه عربية الشغل. انت لازم تشكرو على الاقل.

مالك: بتأكيد. فعلا ياخالو. ازاى تاهت عن عقلى. اسف ياخالو الأحداث والظروف الل مرت تنسي الواحد اسمه انا اسف.
ساره: لا احنا لازم نروحلو بنفسنا يامالك ونشكرو ونقدملو اي حاجه هو يطلبها.
آدم: وهو عمرو ماهيطلب. النفس العفيفه مبطتلبش. انتى بس روحي وساعتها قلبك هيدلك تعملى ايه.
المهم بقى انتى عايزه استشارتى. وجاسر عمك وكمان حماكى ورجل اعمال قد الدنيا. انتى عايزاه يزعل منى!

ساره: ابدا والله مش قصدى. انا كنت حابه اشارك حضرتك في اى مشروع.
آدم: كمان. لا لا انتى عايزه جاسر يقتلنى هههههه. بصي ياحبيبتي. انا ها قولك تعملى ايه بالظبط. ومدام عمك موجود هو اولا بالشراكه دى تمام.
ساره: الل تشوفه حضرتك صح انا ومالك هنعمله.
آدم: تمام. أسمعو بقى.

الساعه 12 الضهر.
فهد نايم ورينو كلها في حضنه. وشعر رينو مغطى وش وصدر الفهد ووشها.
رينو: بدأت تفوق. وحركت راسها في حضنه حركه بسيطه جدا.
فهد: حس بيها لأن نومه خفيف جدا. وفتح عينيه. وابتسم لان شعر رينو على وشه.
رينو. فاقت وفكرت نفسها لسه في فيلا العدوي. لكن شافت نفسها في حضن الفهد. وابتسمت بحب. وشالت أيدها من على صدره ورفعت شعرها من على وشها.

فهد: غمض عينيه بسرعه. وعمل نفسه نايم حابب يشوف رينو هتصحيه ولا هتعمل ايه.

رينو: شالت شعرها. وشافت شعرها على وش فهد. ابتسمت. واتعدلت بشويش علشان ميصحاش. وقربت وشها قرب وش فهد ورفعت أيدها وشالت شعرها من على وش حبيبها. واتأملت جماله وهو نايم. واتنهدت بحب. وسرحت في شكله وحطت ايدها على خدو. ودقنه. وقلبها بيدق. ومن عشقها ليه. قربت على شفايفه وباسته برقه علشان ميصحاش. بحبك اوى اوى يافهد. انا بعشقك. وسمعت دقات قلب الفهد بتزيد. وحطت راسها على قلبه. بحب قلبك اوى. بموت فيك يافهد.

فهد: اول مارينو لمست خدو كان عايز يفتح ويدخلها بين ضلوعه. ولما باسته وقالتله بحبك قلبه دق جامد. ونفسه تصحيه.
رينو: اتعدلت. علشان تقوم تاخد شاور. شهقت. فااهد.
فهد: شافها بتقوم شدها من ايدو ووقعت على فهد وابتسم. وشهقت.
فهد: صباح الإدمان.
رينو: مكسوفه. وجت تقوم لكن فهد مكلبش فيها بخبرة ضابط. ص. صباح الخير.
فهد: وحشتينى اوى.
رينو: بتوتر احم. طا، طيب ممكن اقوم ونتكلم.
فهد: لأ. انتى هتفضلى كدا.

رينو: وشها جاب الوان.
فهد: بعشق خدودك الل عامله زى الفراوله دى. ورفع راسه وباسها من بقها. وحشتينى.
رينو: اتخدرت نسبيا. فا. ههد.
فهد: بحب. قلب الفهد يارينو.
رينو. ؛ بتفكر تقوم ازاى. ل. لو سمحت عايزه اقوم علشان اخد شاور واصلى.
فهد: حاضر يقلب فهد. وفهد قام وشالها وهي في حضنه. ورايح بيها على الحمام.

رينو: مستخبيه في حضنه ومكسوفه. ولما شافته داخل بيها الحمام. فتحت عينيها على الاخر. ونزلها في الحمام. احم ميرسي يا فهد. اتفضل انت وانا هاخد شاور واطلع علشان اجهز الفطار.
فهد: مردش عليها. ووقفها قدام الحوض. ورجع شعرها لضهرها. وجاب فرشه الاسنان والمعجون. وقالها. دى فرشة السنان بتاعتك. ودي بتاعى. وجهزها يلا افتحى بقك.
رينو: متوتره. لأ. احم مش عايزه اتعبك.

فهد: انا بحب اتعب نفسي افتحي بوقك القمر ده. وغسلها أسنانها. ووشها. وشالها ونزلها في البانيو. لكن رينو ارتجفت ورفضت أنه يحميها وحلفته بحياتها وفهد ابتسم من قلبه على خجلها الل بيعشقه. وباس جبينها وسابها وخرج. وراح يحضر الفطار وجهز ل رينو كوباية اللبن المعتاده لان دي وصية مريم لفهد انه مايهملهاش.

رينو ؛ اخدت شاور بسرعه لانها خايفه فهد يدخل عليها. ولبست الاسدال. وخرجت وصلت الضهر. ولبست بيجامه رقيقه جدا.

فهد: دخل عليها. وشافها واقفه قدام التسريحه. ولابسه بيجامه جميله. وبتنشف شعرها بالفوطه علشان بياخد وقت من طول شعرها. وحط الاكل على الترابيزه. وراح وقف وراها وهي ابتسمت. فهد حط ايديه على أكتافها. ممكن تسمحيلى. واخد الفوطه منها. وبدء ينشف شعرها ومبتسم ومركز في شعرها. ورينو متابعاه في المرايا وقلبها دق بحب لفهد واهتمامه وكمان شافت صنية الفطار واتنهدت بحب.
فهد: ها تمام كدا.
رينو: امم تمام.

فهد: جاب الفرشه. استنى انا هحاول اسرحلك عندى خلفيه شويه.
رينو: خلفيه. ليه كنت بتسرح لحد قبل كدا.
فهد: طبعا. البت فريحه اختى كنت ديما بتعلم فيها. جربت اسرح ليها كتير.
رينو: بس انا كدا هتعبك يافهد. شعري اصلا متعب اوى بفكر اقصه.
فهد: اتصدم بدهشه. تعملىى اييييه! تقصيه. اوعي يارينو تفكرى في كدا.
رينو: ليه يافهد. انا هقصه كتغيير يعنى.

فهد: حضنها من الخلف. وباسها من رقبتها. حبيبتي. شعرك ده متجيش جمبه. حتى الأطراف لو سنتى واحد متجيش جمبه. رينو انتى تعرفى أن شعرك ده بيسحرنى يارينو علشان خاطر الفهد اوعى تفكري انك تقصيه.
رينو: اول ما فهد باسها. اتوترت. احم حاضر. هي كانت مجرد فكره وبس.
فهد: طيب. تعالى افطرى. وبعد الفطار انا هقعد معاكى واسرحلك شعرك اوكى.
رينو: لفت ليه. فهد انا عايزه اكلم بابى ومامى واخواتى.

فهد: عيونى. افطرى الاول. وكلميهم وانا بسرحلك شعرك تمام.
رينو: ابتسمت تمام.
فهد: قعدها على رجليه. وهي متوتره وشربها اللبن. وهي شربته من غير ما تتكلم لانها متوتره وهي على رجله. وأكلها وكل شويه يبوس ايديها. رينو حبيبتى. خلاص بقى كفايه توتر. انتى المفروض تكونى اتعودتى على فهد حبيبك.
رينو: احم. هحاول. وياريت متدايقش منى وتستحملنى لحد متعود على الوضع الجديد.

فهد: انا ادايق منك! انتى روحي يارينو. وأكلها بحب ومستمتع بطريقتها. وهي أكلته. وبعدها قالها. تعالى يلا. اقعدى على السرير وكلمى العيله وانا هسرحلك اوكي.

رينو: بسعاده. لانها هتكلم عيلتها. اوكي. واتصلت على مريم. اول واحده وكلمتها ورينو دمعت وفهد نبه عليها مش عايز يشوف دموعها. وبيسرحلها. والاسبيكر مفتوح. واتكلمو مع مراد وزين ونور وفريحه وريتال. وكمان سعاد إلى زغرطت ل رينو وفهد في الفون وزوزو كلمت رينو وزغرطت علشانها. واخيرا تيمو الل عيط. وعايز يشوفها ورينو عيطت علشانه. وفهد ادايق علشان دموعها وقالها اقفلى وهنكلمهم فيديو. ورينو دموعها اختفت وده فرح قلب الفهد. واتصلو فيديو. ورينو شافت العيله كلها. وتيمو الل كان مدايق من فهد وبيزعقلو. ويقولو فهد وحش اخد لينو. انت وحش يافهد ويضحكو. ورينو كلمت تيمو ووعدته انها هتشوفه قريب وهتجبله العربيه الل وعدته بيها. وكلمت الكل هي وفهد. وبعدها جت تتصل على آدم. فهد قالها اتصلى فيديو هيفرح اكتر. ورينو من فرحتها باست فهد من شفايفه بسرعه وشكرته. وفهد هرش في قفاه وابتسم. وهيتفنن في أنه يفرح رينو وتقرب منه بإرادتها. واتصلت على آدم فيديو. وفرح جدا. وفتح على طول. وضحكته على وشه وكلم رينو بسعاده كبيره. ورينو قالتله انها مبسوطه اوى. وفهد قرب وكلم آدم فيديو. وطارق دخل على آدم وكلمهم كمان ومكالمة الفيديو غيرت مود الكل للأفضل. وقفلت مع آدم. وحضنت فهد بعفويه وشكرته كتير. وباسته من خدو. وفهد قربها منه واحده واحده. وعرف طريق مراده. وباسها من شفايفها. وقرب من معشوقته وخدرها وتاهت معاه وكمان بدءت تاخد على فهد.

عدى اسبوع كامل. على فهد ورينو وهما في الشقه مبيخرجوش منها.
وعايشين في سعاده. وفهد يوميا يدلل معشوقته الصغيره. ويقرب منها بحب وحاسس أنه في حلم.
رينو: واحده واحده اخدت على الفهد. وبدءت تلبس من بيجامه لطقم. واسمه المكتوب. ده خلا فهد يقرب منها اكتر. وكمان رينو عشقت الفهد اكتر. وحاسه انها ملكة قلب الفهد وبس. واكتفت بيه. وهو اكتفى بيها.

- آدم: سافر اسكندريه مع اميرته يغيرو جو. وآدم كل يوم يخرج هو ومريم وحاول يهدي نفسيتها شويه. وكانو بيتصلو على رينو والكل كل فتره. وكان اسبوع مميز بالنسبه ل مريم وآدم. وانهردا رجعو من السفر.
ومراد اخد فريحه شقتهم. يقضو فيه الاسبوع كاملا بما ان آدم مسافر. ورجعو انهردا لما عرفو أن آدم راجع.
وزين قضي الاسبوع ده في الفيلا وعايش في سعاده مع روتى وجهز اجمل غدا ل آدم ومريم بمناسبة رجوعهم بالسلامه.

فهد: قاعد في الليفنج بليل. وواخد رينو على رجله وبيتكلمو ويهزرو مع بعض. وفون فهد رن وكان المتصل مدير الجهاز. وفهد شاف الرقم وغمض عينيه ومش عايز يسيب رينو ويبعد عنها. لكن رد. الو مساء الخير يافندم.
المدير: الو مساء الخير. اذيك يافهد.
رينو جت تقوم لكن فهد شدها لحضنه اكتر واتكلم. انا كويس يافندم.
المدير: طبعا انت منتظر اخر الاخبار. وان كان في مهمه ليك ولا لا!

فهد: من جواه بيدعى أنه ميكونش في مهمه. اول مره يزعل انه هيطلع مهمه. طبعا يافندم. وانا تحت امر سيادتك في اى وقت. هو في مأمورية يافندم؟
رينو: بزعل وحطت راسها على صدره ومش عايزه فهد يبعد عنها. وفهد ضمها اكتر وغمض عينيه ومستنى يسمع المدير.
المدير: ايوه يافهد في مهمه. وكمان يومين.
فهد: اتنهد بزعل. وانا جاهز في اي وقت يافندم.
رينو: عيونها دمعت في حضنه.

المدير: المهمه كمان يومين. في سينا جمع بعض المعلومات. لكن احنا هنحتاج الرائد مراد. وانت سمحتلك باجازه. لان المهمه دى جدير بيها سيادة الرائد مراد.
فهد: سينا! طيب وانا مينفعش اروح مع مراد.
المدير: متقلقش يافهد. دى عمليه بسيطه هيجمع كام معلومه من قبائل معروفه وهيرجع. ومراد انسب شخص للمهمه دى.
فهد: هز راسه. تمام يافندم انا متشكر جدا لسيادتك.

المدير: العفو على ايه انت ومراد زي اولادي. والف مبروك ياعريس واتمنى ليك حياه سعيده. وقفلو.
رينو: بزعل. هتروح مأموريه يافهد.
فهد: بص عينيها عيزانى اطلع مهمه ولا لأ.
رينو: انت بتسأل. يافهد. انا عايزاك تفضل جمبى على طول.
فهد: قرب منها وباسها. انا هطلع مهمه. لكن مش في الشغل. هنسافر يارينو. اجمل شهر عسل في الدنيا.
رينو: بفرحه. بجد. بجد يا فهد. يعنى انت مش هتسافر في مهمه.

فهد: لا ياقلب فهد. المهمه مش مستاهله. ومراد هو الل هيروح لانه انسب حد ليها.
رينو: بزعل. ابيه مراد. طيب ودى خطر عليه!
فهد: لا طبعا. دى مهمه هيجمع كام معلومه كدا على السريع وهيرجع متقلقيش. المهم عايزه تسافرى فين؟
رينو: بتفكير. امممم. المانيا ايه رايك.
فهد: قفل عين. وفتح عين. اممم لأ. انا عايز اخدك ونروح دبي. ايه رايك.
رينو: واو. بجد. اوكي طبعا موافقه وجدا كمان.

فهد: خلاص ياروحي. احنا هنسافر بعد بكره. وكمان علشان ضحكتك القمر دى. انا عاملك مفاجاه. بكره هاخدك ونروح عند آدم ومريم. وطارق ورنا. ايه رايك.
رينو: فرحت جدا وحضنته. فاااهد حبيبى حبيبى. ربنا مايحرمنيش منك أبدا ياقلب رينو انت.
بجد مفاجاه جميله اوووى.

فهد: قام وشالها وهي في حضنه. حبيبتي انا عيون الفهد تحت امرك. ودخل بيها الاوضه ونيمها على السرير. ويرجع خصلات شعرها ورا ودنها. وبص في عيونها. انا بحبك اوى يارينو.
رينو. : غمضت عيونها واتنهدت. وانا بموت فيك ياقلب رينو. وقرب منها وباسها. وعاشو ليله رومانسيه جدا.
وتانى يوم.

راحو عند آدم ومريم. الل فرحتهم اضاعفت. وفرحو جداا. وخصوصاً تيم الل فضل قاعد على حجر رينو وماسبهاش وكل ما فهد يقعد جمبها تيمو يزعقلو. علشان خايف لفهد. ياخد رينو ويمشو. وقضو اليوم كله معاهم. وبعد كدا راحو عند طارق ورنا الل قلبهم دق بفرحه وفهد داخل عليهم وفي ايدو مراته والضحكه على وشه ومبسوط. وكمان مبسوطين ان رينو موجوده معاهم وخصوصاً رودي. وقضو السهره معاهم. وروحو علشان يجهزو كل حاجه علشان يسافر دبي بكره الصبح. وجهزو كل حاجه. وسافرو على دبي يقضو اجمل شهر عسل. ورينو عايشه والسعاده كلها بين أيديها. وفهد عايش اجمل ايام حياته مع معشوقته الصغيره.

بعد اسبوع كمان في دبي.
رينو خارجه مع فهد لانه عازمها على الغدا في اشهر مطعم. وحجز ليها مكان مخصوص ليها علشان الكاميرات. ولكن مرفعتش النقاب. وقاعدين بيتغدو ويضحكو وفهد بياكلها وكانو مبسوطين جدا.
رينو: ااه كفايه يافهد مش قادره. انا شبعت جدا.
فهد: انتى بتضحكى عليا. فين الاكل الل اكلتيه. طبقك زي ماهو. انا يدوبك أكلتك معلقتين. يلا كملى اكلك بلاش دلع.

رينو: والله بجد شبعانه. وبعدين نص الطبق بتقول عليه معلقتين. صدقني يا حبيبى شبعت جدا.
فهد: اوكي ياروحي. تحبى نقوم نرجع على الفندق.
رينو: ياريت انا هلكانه احنا خارجين من بدرى اوى.
فهد: ههههه فرفوره مش قادره تمشي.
رينو: كشرت عينيها لفهد. ماشيين اكتر من ساعتين. وتجرى ورايا. وانا أجرى وراك وتقولى فرفوره. انا انثي ياكبتن فهد باشا. انت مفكرنى مخابرات ولا ايه.

فهد: ههههه احلى انثى والله. وفكرتينى لما نرجع. هخدك 3 مرات في الأسبوع شقتى القديمه. فيها صالة جيم صغيره هدربك فيها على كل حاجه.
رينو: بدهشه: نعم. تدربنى انا. طيب ليه!

فهد: رينو. انا بطبيعة شغلى هغيب عنك كل فتره. ومسك ايدها وسعات بالشهور وانا مش هبقى مطمن عليكي وانا بعيد عنك. ايوه اكيد وانا مسافر هتكوني عند آدم. لكن قلبى هيفضل مشغول عليكى. ف انا هحاول ادربك على كل حاجه. وهنبدء بالجيم. وهعلمك تدافعي عن نفسك كويس جدا.

رينو: فهد ياحبيبى خوفك عليا ده طبيعى جدا. من بعد الحادثه الل حصلت. وخلاص المجرم اتعاقب وهنعيش في سلام ف ليه القلق والتوتر ده. وابتسمت وبعدين انا معايه جي بي اس في الساعه والميداليه. وكمان معايه اهم من كل ده فهد حبيبي وروحي.
فهد: ابتسم. معلش خدينى على قد عقلى. وهدربك كويس وكويس جدا كمان. وعايز اقولك ان الجي بي اس مش بس في الساعه والميداليه.

رينو: بزهول. نعمم. اومال انت زارعلى جي بي اس فين كمان. اوعى يكون في قفايا.
فهد: هههههههههههه. وغمز لما نروح هقولك.
رينو: اتوترت. احم طيب يلا علشان نمشى.
فهد: حاضر ياقلب الفهد. وكمان عايز اعرف كنتى عايزه تقوليلى ايه امبارح واجلتى الموضوع ليوم تانى. وقام وطلع المحفظه. وبيدفع الحساب. جت بنت اجنبيه وقفت قدام فهد وكلمته بلغتها.
= معذرة.
فهد: بصلها وبص ل رينو وبصلها. ماذا تريدين.

= انا اسفه للغايه. ولكن حدث معى امرا سئ جدا. لقد فقدت حقيبتى خاصتى في السياره وتحركت بسرعه ولم استطع اللحاق بها. وانا الان اريد العوده. ولا يوجد معى مال لاذهب من هنا. فهل يمكنك مساعدتى.
فهد: بالتأكيد. على الرحب و السعه. وطلع مبلغ واداه ليها بحسن نيه. ورينو كانت مبسوطه من فهد لكن اتصدمت وقامت وقفت مره واحده.

فهد: قدملها المبلغ. والاجنبيه ابتسمت وشكرت فهد جدا. وفهد هز راسه ليها. وباصص للمحفظه. البنت قربت من فهد وباسته من بوقه كنوع تعبير عن شكرها وامتتنانها ليه وقالتله انت وسيم للغايه. شكرا لك. والبوسه كانت جريئه.
فهد: اتصدم لانه مكنتش متوقع رد الفعل ده منها. وبعد نفسه بسرعه عنها. وبص ل رينو الل عيونها مفتوحه على الآخر.

رينو: مصدومه ومستنيه فهد يزعقلها لكن باصص ل رينو. ورينو اتغاظت واخدت شنطتها وسابت فهد وخرجت من المطعم.
فهد: بص للبنت. وزعقلها. ودفع حساب الغدا وسابه على التربيزه وجرى يحصل رينو. وشافها وقفت تاكسي وهتركب.

فهد: جري عليها وبيفتح الباب كانت رينو قفلته بأحكام. وفهد ركب قدام جمب السواق. ولف ل رينو وجه يتكلم رينو لفت وشها الناحيه التانيه وفهد مش عارف يتكلم من وجود السواق. ووصلو الفندق ورينو نزلت بسرعه. ودخلت الفندق. وطلبت مفتاح الغرفه. وطلعت بسرعه وقفلت الباب عليها.
فهد: حاسب السواق. ودخل بسرعه وراها ولسه هيحصلها كانت قفلت الباب. وخبط عليها. لارين افتحي. ومردتش عليه.

فهد: بديق. لارين قولت افتحي الباب علشان مكسرهوش.
رينو: مردتش عليه. وبتقلع النقاب ومتغاظه وكل ماتفتكر شكل فهد والبنت باسته بوسه جريئه ومن بوقه تولع نار. وكمان متغاظه أن فهد مزعقلهاش.

فهد: بيخبط. ومفيش فايده. وبص حواليه ومكنش فيه حد. وطلع حاجه من جيبه شبه الدبوس. وحاول يفتح الباب. وفتح معاه. ودخل وقفل الباب. وشاف رينو واقفه ومتعصبه. وشعرها مفرود ووشها يغنى عن السؤال. وراح وقف قدامها رينو ممكن تفهمينى ايه الل انتى عملتيه ده!
رينو: بصتله بشرز وغيظ وعيونها مليانه دموع. ولفت ضهرها ليه ومردتش.

فهد: مسح وشه بايديه. ولف ليها. رينو مش معقول كدا. انا مش بكلم نفسي التصرف الل انتى عملتيه ده كله غلط.
رينو: بغيظ منه. وزقته من صدره. تصرفى انا الل غلط ها! ولا تصرفك انت. انت شكلك كنت مبسوط وهي بتبوسك مش كدا.
فهد: شاف الغيره في عينيها. وقرب منها. لكن هي رجعت. وكل مايقرب هي ترجع لحد ماخبطت في الحيطه. وفهد قرب منها وكتفها من ايديها. اممم رينو الحلوه غيرانه.

رينو: بغضب. سيب ايدى يافهد. وانت شكلك كنت مبسوط فعلا. روحلها اجري.
فهد: قرب من وشها. حبيبتي. انتى كنتى موجوده. يعنى إلل حصل ده مكنش متوقع. وبعدين انا زعقتلها والله. وصدقينى انا كنت واقف ومش واخد بالى منها خالص. وحب يدايقها. وبعدين يعنى انتى مش مراتى مش المفروض كنتى زعقتلها. ولا انتى شايفه أن فهد مش يستاهل أممم.

رينو: بغيظ. وزعقت وهو مكتف ايديها. انا كنت هاقوم اجيبها من شعرها الل هي فرحانه بيه ده. وكنت هحط وشها في الاكل. وصكت على أسنانها. وكنت عايزه اديلها علقه واجرجرها على الارض. لكن عملت احترام للنقاب الل انا لابساه. واستينك تتكلم لكن لا الموضوع واضح أنه عجبك اوى. بنت مش محترمه. وزعقت فهد انا مش هسمح لأي واحده تقرب منك. انت ملكي انا وبس. فاهم يافهد انت ملك لارين العدوي وبس واى واحده تقرب منك انا مش هتراجع في انى اقتلها فاااه، ومكملتش لأن فهد قطع كلامها بالبوسه المعهوده.

فهد: بيسمعها. ومبسوط من غيرتها عليه. وابتسم من غضبها وانها كانت هتضربها. لكن لما قالت إنه ملكها ملك لارين وبس. قلبه دق من تانى وقرب منها بشغف. وقطع كلامها. ورينو كانت مدايقه لكن قرب فهد حبيبها ومعشوقها ليها بالطريقه دي خمد كل النار الل جواها. وفهد كمل مسيرته معاها وشالها ورايح بيها على السرير. وقرب منها بمنتهي الاشتياق والعشق.

وبعد فتره كبيره. واخدها كلها في حضنه. وكان مبسوط جدا من غيرتها. وضربته على كتفه كتير ومتغاظه منه.
فهد: هههههه. حبيبتي والله كتفى وجعنى. ياروحي انا فهمتك انا ماليش ذنب يارينو. اومال يعنى لو مكانش الموضوع قدامك. وكشر عينيه وبصلها ولا انتى بقى مبتثقيش في فهد.

رينو: بدهشه. انت بتقول ايه! لا طبعا أنا بثق فيك واكتر من نفسي كمان. لكن البت دى قليلة الادب ومش محترمه وكمان لابسه من غير هدوم. وانت محاولتش تزعقلها.

فهد: والله زعقتلها صدقينى. هي بس كانت صدمه ليا. حبيبتي هي طلبت مساعده. وكمان في وجودك ولأن ده واجب عليا أن لو حد محتاج مساعده وانا في ايدى اساعده هساعده. انا ادتلها الفلوس. وبطلع حساب الغدا. لانى مكنتش متوقع منها ده. انا فكرت انها هتقول شكرا وبس لكن انا اتصدمت من تصرفها ده وزقتها بسرعه. وبصيت عليكى من الدهشه ولقيتك مصدومه. ولسه هكلمك لقيتك مشيتى. وانا زعقت للبنت ودفعت الحساب. وحصلتك. لكن يارينو بجد انا مدايق منك. علشان تصرفك ده كله غلط في غلط. اولا احنا مش في مصر. ثانيا انك تسيبى جوزك وتمشى لا وكمان توقفى تاكسي وتركبى لوحدك وافتح الباب وانتى تقفليه بالطريقه دى. غلط يارينو. وانا علشان متزعليش منى عديت الموضوع عادي جدا. رينو كان ممكن متكلمنيش ونروح مع بعض وساعتها كنتى اتصرفي برحتك.

رينو: بصتله. يعنى بعد العمله السوده دي غلطانه. يعنى أنى اشوف واحده بتبوسك يافهد عادي واتحكم في تصرفاتى. وربعت ايديها. ومين ده بقى الل بيتكلم. فهد السيوفي. الل لما بيعرف بس واحد عاكس بيضرب ويكسر ايدو. طيب مبتتحكمش في تصرفاتك ليه يافهد.
فهد: انا راجل يارينو وبغير عليكي.

رينو: الغيره مفيهاش راجل وست. الغيره غيره. نفس الاحساس. وكملت بزعل. لكن انت شوفت تصرفى غلط لاني ست. لكن الراجل ليه يتصرف برحته. وبصتله بغيظ. عارف انا بعد كدا بقى لو واحده قربت منك يافهد ودينى لاجييها من شعرها. وعيزاك بقى تقولى تصرف ولا مش تصرف. انا قولتهالك ذي ما انا ملكك وبس انت ملكي انا وبس. والل هتقرب من ملكيتى اقسم بالله ما هرحمها ماشى يافهد.

فهد: قلبه بيرقص. يلهوي شرسه. انا بقول كفايه تدريب دفاع عن النفس لحد كدا. انا مش عايز امشى وراكي الم الجثث. ههههه
رينو: بصتله بشرز. بتضحك يافهد.
فهد: باسها من خدها. طبعا اضحك وافرح كمان. معشوقتى الصغيره بتغير عليا. مفرحش ليه.
رينو: حطت راسها على صدره. انا بحبك اوى يافهد. بحبك اوى.
فهد: ضمها بحب. وانا بعشقك ياقلب فهد.
رينو: بصتله صح قولى فين بقى الجي بي اس التالت انا محتاره ومش عارفه افكر.

فهد: اتعدل. واخد ضهر رينو على صدره. ومسك السلسله. وقالها هنا.
رينو: شافته ماسك السلسله وبيشاور على الفص الل موجود تحت اسم لاري. وبصتله بحب واتنهدت بسعاده على عشق فهد ليها. ورفعت وشها وباسته برقه. بحبك يافهد.

فهد: اتنهد بسعاده. رينو صدقينى انتى شغلىى الشاغل. انا معنديش حاجه اهم منك. وصدقينى هعلمك كل حاجه. وساعتها ممكن اطمن شويه. وافتكر. قوليلى بقى امبارح قولتليى كنت عيزاك في موضوع مهم. لكن انتى قولتى خليها بكره. اهو جه بكره قولى سامعك.
رينو: اتوترت. واتعدلت. احم. بصراحه ياحبيبي. انا كنت عايزه اخد رأيك في حاجه مهمه. لانها مشتركه مابينا.
فهد: سامعك يانجمتى قولى. وبيلاعب خصلات شعرها.

رينو: فهد اوعدنى انك متفهمنيش غلط. هي فكره. انت لو وافقت عليها يبقى كويس. موافقتش خلاص. لكن المهم مش عايزاك تفهمنى غلط.
فهد: حبيبتي. انا عمرى ما هفهمك غلط. وبعدين ده حوار ونقاش واكيد هنوصل لحل. ورجع ضهره لورا. وشد ضهرها على صدره وبيلاعب خصلات شعرها. قولى ياحبيبتى سامعك.

رينو: غمضت عينيها بتوتر. وبلعت ريقها. احم. انا كنت عايزه آجل الخلفه. شويه. وقبل ماتزعل هفهمك وجهة نظري. انا محتاجه بس أجلها سنه او سنه ونص. يعنى انا رايحه رابعه طب ولسه سنتين كمان وامتياز. وانت بتسافر مأموريات. وجمب تعليمى. حاسه انى مش جاهزه لكل ده. ف انا بقول إن شاله سنه واحده بس. ارجوك متزعلش. ولو الموضوع ده هيجيب زعل خلاص أنا مش عايزه آجل سنه.

فهد: ابتسم. حبيبتي وانا مش زعلان. انا اصلا كنت بفكر في كدا.
رينو: بصتله. بجد. بجد يافهد.
فهد: نيمها على دراعه. وبصلها. اه والله بجد. انا كنت عايز اكلمك في الموضوع ده وخوفت تزعلى منى. لكن انا مفكرتش في تعليم أو سفر تؤ. انا فكرت أنى اعيش معاكي سنين عشق وانتى في حضنى واشبع منك مع أن ده عمرو ما هيحصل أنى اشبع منك ابدا.

رينو: ابتسمت بدهشه. فهد يعنى انت مش زعلان منى. انا فكرت انك هتقول انى مش عايزه اخلف منك. مع انى والله نفسي اخلف منك عيال كتير اوى اوى اوى.
فهد: بصلها بهيام. وانا كمان نفسي اخلف منك كتير اوى. بس مش دلوقتي. خليها بعد سنه او اتنين. ايه رايك. ولو عايزه نكشف هنا الاول نطمن قبل مانسبق الأحداث ونشوف موضوع الخلفه ده!

رينو: لا خليها لما نرجع مصر. مش يمكن ربنا رزقنى وحصل حمل. هنشوف الاول ونكشف ولو محصلش. بعدها استخدم اى وسيله. لكن بالله عليك يافهد اوعى تكون زعلان ارجوك.
فهد: دفن وشه في رقبتها وشعرها. حبيبتي صدقينى انا عايز اعيش معاكي اطول فتره ممكنه انى اشبع منك. وبعدين انتى لسه صغيره. وسنه مش هتعمل فرق كبير. وفي بنات في طب بتتجوز بعد ماتخلص طب وتشتغل كمان يعنى لسه بدرى. خلينى اشبع منك.

رينو: حضتنه بحب. حبيبى انا. هعشقك ايه اكتر من كدا بموووت فيك يافهودي.
فهد: اتعدل. وضحك. فهودي. لالا خلينى فهد احسن وبس. عارفه! انتى لما بتقولى فهد برقه كدا من شفايفك دي. متعرفيش بتعملي فيا ايه. قوليلى فهد. فهد وبس يالاري.
رينو: بقمصه. اممم طيب انا محتاره معاك. لاري. ورينو. ولارين. فهمنى بقى.

فهد: حاضر. لارين دى بقولهالك وانا مدايق وعلى أخرى تمام. ولاري دي بقولهالك وقت الدلع وبس. أما بقى لما عايز اقولك بحبك وبعشقك هي رينو وبس. لانى بعشق رينو نجمتى.
رينو اتنهدت. بسعاده. عارف انا كل ما فكر اننا هنرجع مصر كمان اسبوع. ازعل اوى.
فهد: وعد من فهد السيوفي. ان كل لما تبقى في فرصه مناسبه. هاخد رينو قلبى ونسافر في اي بلد تشاور عليها. وحضنو بعض بحب كبير.
بعد اسبوعين.

في مصر. فيلا العدوي الساعه 4 العصر.
زين وكل العيله قاعده ومراد نازل من على السلم لانه رجع من المأموريه من يومين.
فون زين رن. ايه ده بابا بيتصل ورد الو يابابا.
آدم: بصوت غضبان. ززييين في ثوانى تكون عندي في الشركه فااااهم. ثوانى وتكون قدامى وقفل المكالمه في وش زين.
زين قام بسرعه. ومريم وريتال شافت وشه الل اتغير
مريم: في ايه يازين. وصوت آدم كان عالى ليه وهو بيكلمك في الفون.
مراد نزل وسامع الحوار.

زين: اتحرك ومتوتر وقلقان. واتكلم وهو ماشى مش عارف ياماما اظاهر في مشكله في الشغل انا رايحله.
ريتال: قامت ندهت عليه مش هتغير هدومك يازين!
زين: لاا مش مهم بابا كان عصبى جدا وركب العربيه واتحرك بسرعه.
مراد: في ايه ياريتال. قالك ايه!
ريتال: قالى مش هيغير هدومه لان بابا آدم كان صوته عصبى جدا. ومشى.

مريم: استرها يارب. انا خايفه اتصل عليه. ده كان صوته عالى اوى وهو بيزعق ل زين. يارب سلم سلم يارب استودعتك يا آدم عند الله. استرها يارب.
مراد: بقلق. اتحرك. انا رايح الشركه انا مش هفضل قاعد هنا واخمن ابويا فيه ايه! وخرج وركب العربيه ومشي
مريم: استرها يااارب. يارب احفظ لى زوجي واولادي يارب. وكانت قلقانه وخافت تتصل على آدم.

فريحه: نازله من على السلم وغضبانه. ونازله تقول حسبنا الله ونعم الوكيل. حسبنا الله ونعم الوكيل. ونازله مدايقه. وقعدت جمب مريم وريتال.
مريم: بعدم فهم. اله مالك انتى كمان يافريحه. بتحسبنى على مين كدا!
فريحه: بغيظ. بحسبن على اعداء الاسلام ياماما الدنيا مقلوبه.
مريم وريتال بصو لبعض. واتكلمو ليه ايه الل حصل.

فريحه: رئيس فرنسا صدر اوامر منه لحكومته بنشر صوره مسيئة للرسول صل الله عليه وسلم. على مبني ضخم جداا في فرنسا. وطبعا الحكومه موافقه. والصور دي مش كويسه خالص ياماما.
مريم: شهقت. وزعلت ودموعها نزلت. حسبنا الله ونعم الوكيل. ليه كدا. ليه كل شويه يعملو كدا. ياحبيبي يارسول الله. وعيطت. انا لله وانا اليه راجعون.

ريتال: بغيظ. حسبى الله ونعم الوكيل فيهم. دي عالم معندهاش اخلاق. استغفر الله العظيم يارب. لاحول ولاقوة إلا بالله.
فريحه: بدموع. ومش بس كدا. نشرت جريده فرنسية صور كاريكاتيريه مسيئه للرسول. وأغلب المسلمين في فرنسا محتجين. ومصر والدول العربيه مش ساكته. وفعلو هاشتاج بمقاطعة فرنسا. وكمان المسحيين على السيوشيال ميديا غضبانين علشان الل حصل. ومنزلين هشتاج #إلا رسول الله. وعيطت. هي وريتال.

مريم: بكسره وزعل وعياط قالت.
{ إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِى الدُّنْيَا وَالْءَاخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِينًا }
(طبت حياً وميتاً يا رسول الله)
آدم: بغضب. زين. تنزل انت وزياد دلوقتى على الارشيف. وتجمعلى كوووول الملفات الل تخص شغلنا في فرنسا. مش عايزكو تنسو ورقه واحده فاهمين.

رشوان المحامي: لحظه واحده بس يا آدم باشا. حضرتك هتصفى كل شغلك في فرنسا. ودي هتبقى خساره كبيره.

آدم: بغضب. انا مايلزمنيش شغل فرنسا. ولا شركات فرنسا. ولا اسم فرنسا اصلا. دول مايستهلوش يتذكر اسمهم بس. وبعدين. انت عايزنى بعد ما اشوف تصرفاتهم. وأنهم يسيئو لسيدنا محمد ويرسمو ويوصفوه بالطريقه المسيئه دى. اكمل معاهم! اشتغل معاهم! الل حصل ده مهزله وانا لو في ايدى هرد عليهم. لكن الل هقدر اعمله هعمله. شغلى كله الشركات والمعارض وكل شراكه بينى وبين فرنسا هتتصفى ومن دلوقتي. وفي دول الخليج كلها تتمنى انى اشتغل معاها. في شباب ماليين البلد ودول صناع المستقبل. مش متوقفه على بلد زى دى. وهما الل هيخسرو مش انا. لو كل واحد هيعمل زى ما انا هعمل هتبقى ضربة اقتصاديه ليهم في الارض.

وشاور ل رشوان اتفضل هاتلى عقود شروط الجزااء حالا. وانا عارف ومركز اوى إن شروط الجزاء الل علينا عدت المهله المطلوبه ووقت ما احب أصفى هصفى. اتفضل وحالا؛
رشوان: آدم باشا. كل الناس زعلانه طبعا. لكن حضرتك فكر شويه انت كدا هتتعرض لخساير ماهوله.
آدم: بغضب. وقف مره واحده وخبط على تربيزة الإجتماعات وبعلو صوته. وانت هتحاسبنى يارشوان! هتحاسينى في مالى اعمل ايه. ولا معملش ايه!

رشوان المحامي: العفو يا آدم باشا انا بوضح لحضرتك. عن كمية الخساير الل حضرتك هتخسرها من ورا التصرف ده. انا عارف ان الشروط الجزائيه كلها مدتها خلصت. لكن بردو هتخسر. ف انا با ارجوك ماتخدش قرار وحضرتك متنرفز. حضرتك هتخسر بالظبط نص املاكك.
آدم: بنفس الغضب. انا هعتبر نفسي ماسمعتش حاجه. ونص أملاكى الل انا مش هخسرها انا هعتبرها أملاكى كلها وكمل بلغة تهديد. وتسمع الل بقولك عليه. فاهم يارشوان.

رشوان: فاهم يا آدم باشا.
آدم: العقود في ثانيه تكون قدامى حالا اتفضل.
رشوان: حاضر يا باشا واتحرك وخرج. وشتم على آدم. ايه الراجل المجنون ده. في حد عاقل يعمل كدا يصفى شغله كله في فرنسا. اهو ده التخلف بعينه. يلا وانا مالى يكش يخسر كل حاجه. ولا يولع هو وعيلته عاملى فيها مثال للنضال مش هيرفعولك العلم ياخويا. جاتكم الهم. ونزل على مكتبه.

مراد: دخل غرفة الاجتماعات. بقلق. وشاف آدم قاعد وحاطط ايديه على جبينه. وجمبه طارق ومالك والكل متنرفز. وقلق اكتر. وحب يفهم. وراح جمب ابوه. بابا حضرتك كويس.

آدم: مسح وشه بايديه. وساكت. وطارق حكااله كل حاجه عن الصور المسيئه. وعن رئيس فرنسا. ومراد ادايق جدا. وطارق حكاله عن ال آدم ناوي يعمله. وان زياد وزين نزلو يجيبو كل الملفات من الارشيف وطالعين مع كام موظف. مراد شاف ابوه متدايق. ومراد قاله احنا معاك في اى حاجه انت هتعملها.

آدم: غمض عينيه واتنهد. زين وزياد دخلو مع الموظفين. مع كل واحد اللاب توب خاصته وكام ملف. وآدم أمر أن مفيش حد يمشى من الشركه وان في اجتماع طارئ. وراجعو على كل الملفات. واتفقو على كل حاجه.
آدم: بص ل زياد. وقاله. زياد. انت مش مجبر تعمل ذي ما انا بعمل انا وطارق. انت لو عايز تسيب شركتك هناك زي ما هي.

زياد: كلام ايه دا يا آدم لا طبعا. انا هصفي كل حاجه تخصنى هناك. وهبدء هنا. وكمان في بلاد كتير جدا. هنبدء معاها. الل اتسب ده يا آدم رسول الله. الل بسببه احنا مسلمين وموحدين بالله.
مالك: دخل عليهم بسرعه واتكلم بلهفه. عرفتو الل حصل.
كلهم: ايه الل حصل.

مالك: انا حكيت ل بابا كل الل خالو آدم هيعملو. وقال وانا كمان هعمل زيه. ونزل على الشركه في اجتماع طارئ وهيصفى كل شركاته في فرنسا. ومش بس كدا. جوز عمتي هنا أشرف عزيز. عرف من بابا ونزل هو كمان علشان يصفى. والدكتور محمد عزيز كلمنى لان عمو اشرف قاله يروحله حالا على شركة عزيز. وكان بيسأل عليك ياخالو لانه اتصل عليك وفونك مغلق. وقالى ايه حكاية أن ابوك بيصفى واخويا اشرف بيصفى. حكتله الل حصل وادايق جدا. وقال انا رايح ل اشرف حالا علشان نصفى كل حاجه.

كلهم اتنهدو براحه. وطارق قال. والله لو كل واحد عمل مقاطعه شهر واحد بس. ويصفى كدا حتى لو بالتهديد. هيفكرو الف مره قبل ما يسيؤو للأديان. وخصوصاً الاسلام.
راشوان دخل. وقدم العقود. وزين أخدها منه. واستأذن علشان يخرج. وقال ل آدم.
آدم باشا انا هستأذن انا علشان اااااااه. ووقع في الأرض من شدة الضرب والبوكسات الل ورا بعض.

كلهم بصو ل مراد بذهول. وانه هجم على المحامى بوكسات بين عينيه ومناخيرو نزفت ووقع على الارض.
آدم: بغضب مراد انت اتجننت.
مراد: مردش على آدم وراح مسك راشوان من ياقته وقومه من على الارض. وقاله. يعنى وانت خارج من الاوضه دي كنت بتشتم على ابويا. وزعق انا سامع كل كلمه تحب اسمعك تانى قدامهم انت قولت ايه. اسمع ياروح امك
ايه الراجل المجنون ده وكنت تقصد بيها آدم العدوى.

في حد عاقل يعمل كدا يصفى شغله كله في فرنسا. بردو تقصد آدم العدوي
اهو ده التخلف بعينه. يلا وانا مالى يكش يخسر كل حاجه. ولا يولع هو وعيلته عاملى فيها مثال للنضال مش هيرفعولك العلم ياخويا. جاتكم الهم. وكل ده تقصد بيه آدم العدوي ابويا انا.

وقرب من وشه. لأ مش هيرفعو ل آدم العدوى العلم. لكن هيرفع راسه يوم القيامه. لما الرسول يسأل المسلمين عملتو ايه علشانى لما اتسبيت. يرد ويقوله أنا حاولت وعملت لكن معملتش كل حاجه لكن حاولت.
آدم العدوي غار على دينه وغار على الرسول وشاور على وشه الل هو رسولك انت كمان.

وانك تدعي عليه يولع هو وعيلته فا ده في قانونى مرفوض. ومراد اداله بوكس كمان. وشده من ياقته. انت تطلع من هنا على بيتكو تلبس طرحه وتقعد جمب اختك في البيت. ومشوفش وشك في الشركه دي تانى. ولو لمحتك بس اقسم بالله لاهعملك عاهه. وزقه وقعه.
راشوان: راح ل آدم. بينزف وتعبان. ومش قادر يفتح عينيه اوى. اانا اسف يا آدم باشا. والله اخر مره زلة لسان.

آدم: مسكه من ياقته واتكلم. بغضب. بتدعي على عيلتى وانت شغال معايا 12 سنه ياراشوان. وقرب منه بفحيح افعى. سمعت كلام مراد بيه قالك ايه. تنفذ كلامه بالحرف الواحد. وصدقنى ابنى لما بيوعد بيوفي ياراشوان. وزعق فاااااهم.
راشوان: اترعب من هيبتهم. وجرى على بره وكان ندمان. لانه مهما يدور على شغل مش هيلاقى مرتبات زي مرتبات ال العدوي. وخرج وقلبه مليان غل وحقد.

مراد: احم. انا اسف يابابا. انى اخدت قرار برفد الكلب ده. بس غصب عني. انا سامعه وانا بكلم فهد في التليفون ومعرفش بيشتم على مين. ومين الل عايز يصفى شركاته. وبعدها فهمت. ف انا اسف.

آدم: بصله. بتتأسف على ايه. انت خدت القرار الصح. ودي شركتك. والل تشوفه صح اعمله. وبص ل زين وزياد. تمام كدا يازياد. انا عايزك انت وزين. تسافرو بكره على فرنسا. هتقابلو المحامي الل هناك. وهتصفو كل حاجه. تخصنى وتخص طارق وملك. وهتاخدو الصور العقود الاصليه. ومعاها نسخ منها. وكمان تسيبو نسخ منها هنا في الأرشيف محدش عارف الظروف. وتبيعو كل سهم. وكل سنتى يخصنا فاهمين. وكله بالعقود. تمام.

زياد وزين تمام. الله المستعان.
آدم: طارق اتصل على بيتر علشان يجيب مازن المحامي التانى. واد جدع وشغال معاه من زمان.
طارق: ماشى وطلع الفون وبيتصل. وسمعو صوت رنه موبايل بيتر وهو داخل عليهم. وطارق فصل.
بيتر: باين عليه الزعل لأن خسارة آدم هتكون كبيره. لانه عرف كل حاجه. من جاسر. مساء الخير ياجماعه. وقعد جمب آدم.
كلهم: مساء الخير.
بيتر: متزعلوش ياجماعه على الل حصل. ربنا هبجيب حقكو إن شاء الله.
طارق: انت عرفت.

بيتر: طبعا عرفت. انجي وكارولين قالولى. وزعلانين جدا. وكارولين. نزلت هاشتاج بمقاطعة فرنسا. وكمان هاشتاج #إلا رسول الله. وكمل بزعل. انا مش عارف هيستفادو ايه. لازم يعملو بلبله وخلاص. وبص ل آدم متزعلش يا آدم احنا معاك وخصوصاً أن الشعب المصري الوحيد الل المسيحي والمسلم فيه ايد واحده. وإن شاء الله المقاطعه هتجيب نتيجه. انا سمعت أن حصل في فرنسا دلوقتي. حريق ضخم جدا في ميناء لوهار شمال فرنسا. انتظر ياصديقي العقوبه الالهيه.

بعد فتره
آدم رجع البيت. مع زين ومراد. وكل العيله كانت منتظراهم. وكمان نور. وفهد ورينو.
والكل كان زعلان. والحزن كان ميسطر على كل المسلمين.
لكن مريم طمنت آدم وقالتله
عندما قالوا عن النبي صل الله عليه وسلم. يا مذمم بدلا من محمد غضب الصحابه.

فقال لهم رسول الله لما الغضب هم يسبون مذممآ وانا محمدآ. وقالتله أن الصوره دي مش صورة أشرف الخلق. نبى الله محمد. هم بيتستهزؤوا بالصور من انتاج خيالهم والصور لا تمثل النبي ابدا. وربنا كفيل بيهم قال عز وجل فسيكفيكهم الله، الرد الرباني قادم بإذن الله.

تانى يوم زياد وزين سافرو. ورجال الأعمال الل هناك لما عرفو من زين أنهم جايين مخصوص علشان يصفو! اتصدمو لأن دى خساره كبيره جدا جدا ليهم وضربه قاضيه. وحاولو يتواصلو مع آدم لكن آدم رافض التواصل معاهم نهائياً. وتمت تصفية الحسابات والشركات والمعارض وحسب الإجراءات تمت التصفيه بعد اسبوعين.
وآدم حس براحه نفسيه كبيره. وكانو مبسوطين لأنهم شايفين أن فرنسا خسارتها بتزيد.

اضاءت بِكَ الدُّنيا فَعِشتَ مُمجداً، و غِبتَ عن الدُّنيا و مازِلتَ سَيِّداً
عليك سَلامُ الله في كلًَ خفقة فقد ماتَت الأسماءُ إلاً مُحمدا.
عدي اسبوع كمان.
فريحه نازله على السلم بتعب وفي انتظار وصول ولى العهد. ووقفت مره واحده على السلم. وصرخت. مررااااااد.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة