قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية جريمة عشق الجزء الثالث للكاتبة مريم نصار الفصل السابع

رواية جريمة عشق الجزء الثالث للكاتبة مريم نصار الفصل السابع

رواية جريمة عشق الجزء الثالث للكاتبة مريم نصار الفصل السابع

عفاف: انا خلاص زهقت ياعبدالعزيز زهقت.
عبد العزيز: يعنى انا الل فرحان ياعفاف ماهي مغمقه عليا قبل منك.
عفاف: احنا بعنا حتة التليفزيون الل حيلتنا. وبعنا الصفره. وكلمت الجيران حد يشترى الانتريه. وانت في رقبتك 3 عيال. والمدراس فاضلها اكتر من شهرين وتفتح. قولى هنعيش ازاى.
عبد العزيز: كفاياكى بقى ياعفاف. حرام عليكى. انتى بتزوديها عليا. يارب ياخدنى علشان ترتاحو.

عفاف: جريت عليه بلهفه وزعل. بعد الشر عليك ياحبيبى. ليه بتقول كدا. وعيطت. انا مش قصدى ازودها عليك ابدا يابو رحمه. انا بس تعبت من كتر التفكير وبنتك في الثانوى. وابنك في إعدادى. والتانى في ابتدائي. وانت من ساعة ما صحابك في الشغل منهم لله سرقو منك البضاعه ووقعوك فيها ورفدوك من الشركه. واحنا مش عارفين نعيش. مرتبك كان يدوبك ساترها معانا ومشيين بيه نفسنا. لكن انت سايب شغلك اكتر من 3 شهور ومفيش اى شغل متوفر ليك. وبنبيع في العفش زى ما انت شايف. انا بتكلم معاك من قهرتى وتعبى مش بحملك اكتر من طاقتك لا ياعبدالعزيز انت عارفنى. انت عشرة عمرى. انا استحملك لحد اخر يوم في عمري. بس عيالك وجعين قلبى ياعبدالعزيز. وعيطت.

عبدالعزيز: بتعيطى ليه دلوقتي. خلاص سيبيها على الله. انا هنزل دلوقتي اشوفلى اى تاكسي اشتغل عليه إن شاله اشتغل نص يوميه حتى. اهو نجيب قوت يومنا. وحب يطمنها والله بكره هتفرج. احنا عايشين في رضا ربنا لا عمرنا اذينا حد ولا اتمنينا الاذي لحد وان كان على صحابى ايه يعنى ضحكو عليا وسرقونى. وقفو حالى وبسببهم اترفتد من شغلى. انتى مفكره أنهم هيفلتو من عقاب ربنا. ده كفايه انى اقول حسبنا الله ونعم الوكيل.

ده ربنا قال فيها. وعزتى وجلالى لانصرنك ولو بعد حين. هونى عليكى ياأم رحمه إن شاء الله هتفرج. انا واثق في كرم ربنا. ده اسمه الكريم. والله العظيم لتفرج. والباب خبط. امسحي دموعك يا ام رحمه والبسي حجابك انا هروح هشوف مين على الباب.
عفاف: حاضر يا ابو رحمه. واتحركت.
عبد العزيز فتح الباب.
= السلام عليكم.
عبد العزيز: وعليكم السلام. وبعدم فهم. مين حضراتكم.
مالك: انا مالك الصاوى. ودي حرمي مدام ساره الصاوى.

عبد العزيز: متلخبط. وناس باللبس ده. باين عليهم مستواهم عالى جدا. واتوتر. خير حضرتك تعرفنى.
مالك: حضرتك الاستاذ عبد العزيز محمد.
عبد العزيز: ايوه انا اي خدمه.
مالك: طيب ممكن ندخل ياراجل ياطيب ولا بتسيب ضيوفك على الباب كدا.
عبد العزيز: انا اسف جدا لحضرتك. لكن متأخذنيش لانى معرفش حضراتكم. اتفضلو. ودخل الاول احم يارب ياساتر.

مالك دخل ومعاه ساره وقعدو في الانتريه وجت عفاف سلمت على ساره. وعفاف وجوزها مش فاهمين حاجه.
ساره: اتكلمت. احم استاذ عبد العزيز. حضرتك مش هتفتكرنى لان طبعا لما انقذتنى انا مكنتش زى دلوقتي ابدا.
عبد العزيز: استغرب ولسه مفتكرش ولا افتكر شكل ساره خالص. واتكلم. انقذتك! انا مش فاكر حاجه ولا فاهم حاجه.

مالك: انا هفهم حضرتك. لو تفتكر من حوالى 5 شهور او ااقل. انت انقذت بنت وقفتلك قدام العربيه و انت وقفتلها بالعربيه وادتلها موبيلك واتصلت عليا. وهي اغمى عليها وانت قابلتنى بالعربيه على طريق اسكندريه صحراوى. افتكرت!
عبد العزيز: بدهشه. ايوه ايوه. وبص ل ساره بزهول من الفرق بين لما شافها متبهدله ودلوقتى. حضرتك يابنتى. انتى الل كنتى بتجرى ووقعتى قدام العربيه.

ساره: ابتسمت بزعل. ايوه انا. والفضل يرجع ل ربنا ثم لحضرتك. لانك لو مكنتش ساعدتنى الله اعلم مصيرى كان ايه دلوقتي؟

عبد العزيز: بص ل عفاف. سبحان الله تفتكرى ياعفاف يوم مارجعت وملحقتش اسلم البضاعه وركنت العربيه تحت البيت. وقولتلك في بنت كان شكلها مخطوفه ووقعت قدام العربيه وانا استنيت عيلتها لحد ماجت خدتها. اهي هي الاستاذه دى. وبص ليهم. الف حمدالله على سلامتك يااستاذه. والله انا كنت عايز اطمن وكان معايه رقم التلفون الل حضرتك كلمتيه لكن أحرجت. ودعينالك انا وام رحمه.

عفاف: بدهشه سبحان الله. الحمدلله. بركه ياحبيبتى انك بخير. وربنا يجازى ولاد الحرام. وقامت ثوانى هعلق على الشاى.
مالك: لا شكرا لحضرتك. احنا جايين للاستاذ عبد العزيز في كلمتين وهنمشى على طول اتفضلى اقعدى. مالك طلع ظرف. وحطه على التربيزه. بكل احترام. اتفضل يا استاذ عبد العزيز.

عبد العزيز: مسك الظرف وفتحه واندهش من حجم المبلغ. ولكن بص ل مالك وحط الظرف في ايد مالك. ايه ده يااستاذ انت جاى تدفع تمن انى ساعدت بنت كانت على حافة الموت. لا يااستاذ انا مش هقبل انا معملتش غير الل يرضي ضميرى ويخلص ذمتى قدام رينا.

ساره: عمو. لو سمحت متفهمناش غلط. دلوقتي حضرتك بفضلك انا لسه عايشه. وانا قصتى كبيره وحضرتك متعرفهاش لكن بفضلك انا طلعلى مكافاه كبيره جدا. وحبيت اشكرك. وده تعبير عن شكر مش رد جميل. لاننا مهما نعمل لحضرتك مش هنوفيك حقك.

مالك: ياريت حضرتك متفهمش غلط. وانا اسف على الطريقه لكن انا دورت عليك كتير وروحت شغلك في الشركه وقاله انك سبت الشغل. ف لو تقبل وطلع الكارت. ده كارت شركات الصاوى. والدى منتظر حضرتك بكره الصبح. لانه محتاج ناس بنزاهة حضرتك.
عبد العزيز بص ل عفاف. وعفاف دموعها نزلت. وبتتمنى عبد العزيز ميرفضش الشغل.
عبد العزيز: بزهول. انا. حضرتك انا هشتغل في مجموعة الصاوى.

مالك: مجموعة الصاوى تتشرف بحضرتك انك تكون موجود فيها. لكن مؤقتا. لان مدام ساره. هتفتح فرع خاص ليها واكيد انت اول واحد هتكون موجود معانا. وساب الكارت والظرف. اتمنى أن حضرتك تقبل الظرف اعتبرنى صديق جديد للعيله ودي هديه بسيطه للاولاد. وقام. انا ووالدى هننتظر حضرتك بكره في الشركه الساعه 11 الصبح كويس.
عبد العزيز: متلجم. ومزهول. ومش عارف يرد. لكن هز راسه بالموافقه.

ومالك اتحرك وخرج مع ساره ومستناش يسمع اكتر من موافقته لأن مالك وساره سمعو كل الحوار مابين عبد العزيز ومراته لما كانو واقفين قدام باب شقتهم. ومالك وساره زعلو علشانه. وقررو انهم يشغلو عبد العزيز في الشركه ويقفو جمبه. واستغربو بدهشه نظرية آدم. او ان ربنا الهمه انه يصور البطاقه ويبعت صورتها لمالك ويدور عليه ويوصل في الوقت المناسب. ربنا جعل آدم سبب ومالك سبب أنهم يساعدو واحد عنده ثقه في الله ان ربنا هيفرجها.

وبعدها عبد العزيز بكي بشده من كتر الفرحه وعفاف بكت. عبد العزيز كان مزهول من عطاء ربنا. وان ثقته في الله كانت على يقين. وقال ل عفاف. ربنا بيقول انا عند حسن ظن عبدي بي فليظن بي مايشاء.
شوفتى. شوفتى ياعفاف كرم ربنا. مش قولتلك والله هتفرج.
ضاقت، فلما استحكمت حلقاتها فرجت وكنت أظنها لاتفرج.
وعبد العزيز راح تانى يوم الشركه ورحبو بيه جدا. واشتغل وكان من اسعد الناس. وان ربنا هو الكريم.

في جنينة فيلا العدوي قاعدين.
مريم. ومراد وبنته. وفهد ورينو.
مريم: خدى يارينو كلى التفاحه دي يقلبى.
رينو: اخدت الطبق. ميرسي يامامي تسلم ايدك.
مريم: بالهنا يقلبى. خد يافهد ياحبيبى.
فهد: لا يامريوم هاكل مع رينو.
رينو: ابتسمت. انا كنت هعمل كدا. اتفضل واخدت شريحه ورفعت أيديها وهتحطها في ايدو.
فهد: ابتسم. ومسك كف ايدها ورفعها على بوقه وأكل منها التفاحه.

رينو اتوترت. وبصت على مراد. وكان بيلاعب مريم نونو. وبصت على مريم. كانت مركزه مع مراد وبتشاور ل مريم نونو. احم وشدت أيدها. وهمست فهد ارجوك.
فهد: قرب وهمس. ارجوك ايه! هو انا كلمتك.
رينو: بتوتر. التفاح في الطبق. اتفضل كل.
فهد: بنفس الهمس. مع بوسه رقيقه من خدها من غير ما حد ياخد باله. طيب ويرضيكى مراتى وحبيبتى جمبى وانا اكل لوحدى. طيب والصوابع الحلوه دى هتأاكل مين غير فهد. مش انا عشق الفهد بردو.

رينو: غمضت عينيها. ايوه طبعا. بس احنا في الجنينه ومامي قاعده وأبيه مراد ممكن يشوفنا.
فهد: هو انا عملت حاجه غلط ياحبيبتى انا باكل من ايد معشوقتي. ويلا بقى اكلينى. بدال متهور واعمل حاجه اكبر من كدا.
رينو: بصتله. بحرج. حاجه اكبر من كدا. احم. واستغربت فهد باصص في عيونها بعشق وهيام.
فهد: لما رينو بصتله ضوء الشمس جه في عينيها. وزادها جمال فوق جمالها. وأثرت حرفيا قلب الفهد. وتاه في عيونها.

رينو: عيونها جت في عيون الفهد. وقلبها بيدق بحب لانها فهمت نظرته وانها نظرت عاشق. واتنبهو على صوت مراد.
مراد: اللللله. مراد بيلعب مع مريم. لان فريحه نايمه تعبانه. وقالتلو سيبنى انام شويه. وسابها ونزل. اللللله اللللله عليكى يامريوم هههههههههههه بنت ابوكي بصحيح. وفاقو على صوته.
مريم: جريت عليه. مولاد وبتضحك.
مراد: تعالى قلب مولاد. وشالها وراح بيها عندهم. تاكلى تفاح يانونو.
مريم: نونو هزت راسها لأ. لاتا.

مراد: مين يختى! بلاطه. بلاطه مين يابت
كلهم ضحكو على مراد.
فهد: بتقولك لاتا. لاتا ياغبى افهم.
مراد: وانت بقى فهمت يعنى ايه لاتا يابو العريف.
فهد: همس ل رينو انقذى جوزك. هي تقصد ايه ب لاتا دى.
رينو: هههههه. حبيبى هي مش عايزه تفاح. عيزا شيكولاته.
فهد: بصله. وادي عايزه مفهوميه. هي عيزا شيكولاته.
رينو: هههههههههههه. ايوه صح.
مراد: بص لبنته. لاتا يعنى شيكولاته.
مريم: نونو. مولاد. لاتا.

مراد: ممم حاضر ياقلبى تعالى انا هاخدك دلوقتي على اكبر سوبر ماركت. واحلى شيكولاته لاحلى مريم العدوي فيكى يا جمهويه. وشالها واتحرك. وبص لفهد تيجي معايا يالا.
فهد: قرب من رينو. في شوكليت في البيت ولا خلصت.
رينو: ابتسمت برقه. لا في شوكليت كتيره كمان.
فهد: مش مهم. نجيب بردو. علشان نجمتى الحلوه. وبص ليها يخربيت رقتك دى ونفخ اوووف هو لازم نستنى آدم.
مراد: مش كفايه ناحنيح بقى. كملو رغي في بيتكو. قوم يلا.

فهد: ل رينو. اخوكي ده واد تنح وبارد.
رينو: شهقت. ابيه مراد. وابتسمت بهيام. ابيه مراد ده قمر. حبيب قلبى.
فهد: كشر عينيه. نعم عيدي تانى كدا.
مراد: نط بينهم. قالتلك ابيه موراد قمر. وحبيب قلبي. ايه ياصغنن بتغيرى يابيضه يا نانوسه انتى.
مريم ورينو. كاتمين الضحكه.
وفهد: قاله. عارف ياض يامراد. مسيرى في يوم هعلم عليك. دى صحوبيه مهببه.
كلهم ضحكو. لكن سمعو صرخه فريحه.
مرررااااااااد.

مراد: بخضه. وبص على باب الفيلا. فريحه. ونزل بنته ورينو لحقتها قبل ماتقع.
مراد وفهد. طلعو يجرو.
فريحه: واقفه على السلم. وحاسه انها موجوعه اكتر من ولادة مريم. ااااه مرراااااااد.
مراد: دخل جرى بخوف وطلع على السلم بلهفه. فريحه. فريحه. مالك يافريحه. وفهد جرى عليها ومسك كتفها بخوف فريحه مالك
فريحه: بصوت مهموس ودموع. مش قادره. حاسه اني المرادى بموت.
مراد: قلبه دق بخوف. وبلع ريقه. اهدي يافريحه.

مريم: مراد. فريحه كدا شكلها بتولد. يلا على المستشفى.
فريحه: عينيها متعلقه ب مراد. ودمعه نزلت.
مراد: بصلها وشاف نظرتها وخاف بجد. وقرب منها. تعالى وشالها.
فريحه: بتعب شديد. على مهلك يامراد مش قادره اخد نفسي.
فهد: مراد انا هشغل العربيه. وانت هاتها وخليك جنبها وانا هسوق. يلا يامراد. وفهد اتحرك. ومراد بيشليها براحه ونازل بيها بشويش حبيبتى ماتخفيش انا جمبك.
رينو. فهد انا هاجي معاك.
فهد: طيب تعالى بسرعه.

مريم: طيب روحو انتو بسرعه. وانا هجيب شنطت فريحه وهدوم البيبى وهحصلكو مع اي حد. واه يارينو. اتصلى على محمد يجهز كل حاجه.
رينو: حاضر يامامي ورينو جريت علشان تلحقهم.
مريم: اول ماشافت وش فريحه وكان اصفر جدا. قلبها انقبض وخافت. وطلعت تتوضى وتصلى ركعتين لله انه يحفظها وتقوم بالسلامه.
فهد: طاير بالعربيه. ومرعوب على أخته. مراد منيم فريحه على صدره وبيمسد على ضهرها. فريحه مالك يافريحه.

فريحه: مسكت ايده. مراد متسبنيش. انا حاسه انى مش هعيش تانى يامراد.
مراد: قلبه وجعه وخاف. وحس انه عيل صغير مش عارف يعمل ايه. وحضنها. بس يافريحه ايه ال انتى بتقوليه ده. حبيبتي. انتى بتولدى. وانتى عارفه أن الولاده صعبه.
فهد: دايس بنزين. ورينو عيونها على فريحه. واتصلت على محمد. وقالها هانجهز كل حاجه.

فهد: وصل ونزل. وفتح الباب وساعد فريحه. ومراد نزل جرى ولف شالها. تعالى. تعالى ياحبيبتي. ودخل بيها المستشفى ومحمد شاورله على الاوضه ودخل. ونيمها على السرير. مراد وفهد ورينو معاها.
فريحه: نايمه على السرير وعيونها متعلقه ب مراد. وبتقاوم
مراد: قاعد جنبها. ومسك ايدها وباسها. حبيبتي اهدي ماشى. كل حاجه هتبقى تمام. وابتسم بتمثيل. يلا شدى حيلك كدا علشان نشوف هندلع الواد ونقوله ايه.

فريحه: ضغطت على ايدو وصرخت. اااااااااه.
رينو: بدموع. واستخبت في حضن فهد. وفهد اخدها بره علشان متخافش.
مراد: قام. وفك ليها الحجاب. ومسح دموعها ووشها. حبيبتي انا متفق مع محمد انك هتولدى ولاده بدون الم. علشان خاطرى خليكى كويسه علشانى.
فريحه: بدءت تنهج. متبعدش عنى يامراد اااااااه متسبنيش. انت لو خرجت من هنا انا هموت صدقنى اااااه.
مراد: راح وقف عند الباب. بعلو صوته فييين الدكتووووره.

محمد: ثواني يامراد. هي كانت بتولد واحده دلوقتي وهي نازله. الدكتوره دى من أكفأ الدكاتره في التخصص ده. ودخل محمد. حبيبتي فريحه. ايه حبيبت خالك.
فريحه: خالو. انا عيزا مراد معايه ابوس ايديكو. سيبوه معايه.
مراد: جري عليها. وقلبه وجعه. فريحه انا جمبك ومش هسيبك. علشان خاطرى بلاش كلامك ده. انا عمرى ماهسيبك. وكمان هفضل معاكى لحد ماتولدى وتخرجي بالسلامه.
فريحه: بتحاول تتدارى وحاسه أن روحها بتتسحب.

محمد: قاس ضغط فريحه. وانصدم لانه واطي جدا جدا. وممكن يعملها هبوط حاد. وبسرعه ركبلها الكانيولا. وعلقها محلول وحط فيه حقن. واستنى شويه. ومتابع شاف أنه بدء يطلع شويه. لكن لسه واطى.
الدكتوره: دخلت. وشافت فريحه. ومحمد فهمها هو عمل ايه و طلع. ومراد رفض يخرج.
الدكتور بصت على فريحه. وقاست الضغط ولسه واطي. وعطتها حقنه. وقالت لفريحه. انتى اخر مره اكلتى امتى؟
مراد: بقلق. الصبح لكن مكلتش كويس. ورجعت.

الدكتوره: هزت راسها. وراحت بصت على فريحه. والممرضه جمبها وبيتكلمو بهمس.
مراد: لاحظ أن الدكتوره عايزه تقول حاجه. لانها مش على طبيعتها.
مراد: مسك وش فريحه بايديه. حبيبتي ثوانى وجاى. فريحه: بتتالم ومش قادره تصرخ. لأ. لأ متسبنيش ارجوك.
مراد: فريحه انا معاكي. بس هشوف الدكتوره وهسالها عليكى.
فريحه: متبعدش عنى.

مراد: قلبه بيدق بخوف. حاضر يافريحتى انا جمبك مش هبعد كتير. انا بس هسالها سؤال وارجعلك. وقام واخد الدكتوره على جمب. دكتوره. مراتى مالها. دى مش قادره تصرخ. ولما بتصرخ كأنها بتجرى أميال. وبعدين وشها اصفر اوى كدا ليه دكتوره عايز اعرف مراتى مالها هي مش اول مره تولد. دي تانى مره.
الدكتوره: حضرتك مدام فريحه ضغطها واطي جدا. وغير كدا هي هتتعب معانا شويه. ولو.
مراد: بقلق. تتعب معاكو ازاى. ماتفهمينى.

الدكتوره: مدام فريحه. ولادتها هتبقى ولاده متعسره.
مراد: مش فاهم. يعنى ايه ولاده متعسره. ياريت تفهمينى كل حاجه وبسرعه. فريحه مالها.
الدكتوره: الولاده المتعسره. دي بتبقى ناتجه عن ضغوط الأم في فترة الحمل الاولى. او ممكن يكون عنق الرحم ضيق. او ممكن يكون وضع الجنين غير طبيعي. وفي أسباب تانيه كتير.
مراد: بخوف وتوتر. طيب كل ده هيأثر على فريحه.

الدكتوره. انا مش هخبي عليك. فريحه والجنين. لحد دلوقتي كويسين. لكن في حالات احيانا بتكون في خطر.
مراد: رجع خطوه لورا. انتى بتقولى ايه.
الدكتوره. حضرتك انا مبقولش ليك كدا علشان تقلق. لا في اساليب تانيه كتير. انا متابعه الميا حوالين الجنين والحمد لله كويسه. وده هيساعدنى في انى هستعمل الجفت. وده بيساعد في اخراج الجنين. لكن لو.
مراد: عيونه مليانه بالدموع. وبصلها برعب. لكن! لكن ايه.

الدكتوره: لكن لو فضلت على الوضع ده انا هضطر أن مدام فريحه تولد قيصري.
مراد: مسح الدمعه الل نزلت. دكتوره انتى ممكن تولديها قيصري من دلوقتي. انا مش عايز جنين المهم فريحه. اعملى اى حاجه. واتخض.
فريحه: مرررااااااااد. اااااااه. وجرى عليها برعب. ومسك ايديها. فريحه. فريحه حبيبتى. انتى كويسه. حبيبتي. وماسك نفسه بالعافيه.

الدكتوره: قاست الضغط. وكان اتظبط. وابتسمت علشان تدى مراد وفريحه دافعه. مدام فريحه. ضغطك اتظبط اهو. ممكن بقى تساعدينى علشان تشوفى البيبى.
فريحه: بدموع. ومكلبشه في ايد مراد. مش قادره. مش قادره اصرخ. مش قاااااااااااه. يارب. يااااارب. وبتنهج.
الدكتوره: اتحركت. مدام فريحه استحملى معايه شويه. وعيزاكي تساعدينى بقوة الدفع.

مراد: قام. وراح للدكتورة. انا قولتلك انا عايزها تولد قيصري. وزعق انتى ايييه مسمعتنيش. انتى مبسوطه بوجعها.
الدكتوره: حضرتك انا هصبر عليها ربع ساعه كمان. انا ادرى بحالتها. هي اه هتتعب معايه شويه. وإن شاء الله هتقوم بالسلامه. لكن القيصري هيريحها ساعه. وبعد كدا هيألمها كل دقيقه. وانا لو حسيت ان في خطر انا هولدها قيصري.

مراد: بيزعق. وانا هستناكي لما تحسي بالخطر. انتى اييييه ماتسمعى الكلام مراتى وانا ادري بمصلحتها. وسمع صوت فريحه بتنادي يهمس. مورا. موراد
مراد: جرى عليها. ورفع راسها وحضنها. وبيدارى دموعه الل نازله. بقالهم ساعتين في الاوضه. وفريحه. شكلها متغير.
فريحه: في حضن مراد. بتنهج. قيصري لأ. لأ يامراد. قيصري لأ.
مراد: مسح دموعه. وقعد جنبها ومسك وشها بايديه. وقرر يديها دافعه. بتحبنى يافريحه.

فريحه: ابتسمت بتعب. عا. عندك ش. شك.
مراد: ردي عليا بتحبيني. بتحبى مرادك.
فريحه: دموعها نازله من الجمب. انا عايشه بمراد.
مراد: بإصرار. خلاص. يبقى تفوقى كدا علشان مراد. مراد حبيبك. وقرب حط جبينه على جبينها. فوقى وفتحي عينيكى علشانى علشان مراد حبيبك. فريحه انا بحبك. ولاحياتى تكمل غير بيكى. عشان خاطري يافريحه قومي علشانى.
فريحه: كلبشت فيه. وحست بشوية قوه. وصرخت ااااااه. يااااارب. اااه مرراااااااد.

مراد: حضنها جامد. وحابس دموعه بالعافيه. ايوه يافريحه انا جمبك. انا معاكي ياحبيبتى.
الدكتوره: حطت بنج موضعي. جابت الجفت. وسمت الله. وبدءت. لانها خايفه على الطفل من نقص الاكسجين. وفريحه بدءت تصرخ. وده هيساعد الدكتوره
فريحه: اااااااااااه يااااااااراااااب. وبتصرخ كل قوتها.

والكل بره سامع صوت صريخها. وطارق مستحملش. وكان متوضي. ودخل الاوضه يصلى ويدعي لبنته. ورنا بتدعيلها وبتعيط. ومريم. بتعيط وقلبها بيدعي بكل يقين. وفهد زعلان ورينو ماسكه دراعه وخايفه وبتتخيل نفسها لما تبقى حامل. وجسمها اتشد. وفهد طمنها انها متخافش.
آدم وزين قاعدين قلقانين. وريتال بتعيط. محمد. نور كل شويه تتصل عليه. لانها راحت الفيلا تقعد مع مريم نونو واريان وليليان. ومحمد طمنها.

فريحه: بتصرخ وكأنها بتستغيث. وصوتها كله وجع والم. ومراد حاضنها. ودموعه نازله. من قوة صوتها الل موجوع.
الدكتوره: بتحاول على قد ما تقدر. وخلاص قربت. مدام فريحه. لازم تحاولى تدفعى بكل قوتك لازم.
فريحه: بتغيب عن الوعي.
مراد: فريحه علشان مراد يافريحه. وهزها.
فريحه: فتحت. وحااولت لكن مش قادره.
الدكتوره: اصرخي علشان ابنك يافريحه. دافعه واحده بس ارجوكي.

فريحه: بتحاول. اااه. ااااه وصرخت صرخة امل في الله يااااااااراااااب. مورراااااااااد. وسمعت صوت آدم الصغير. واطمنت. ورجعت راسها لورا. واغمي عليها.
مراد: برعب. فريحه. وقلبه دق بخوف
فريحه. ردي عليا. فررريحه.
الدكتوره: عطت البيبى الممرضه و راحت بسرعه. وشافت فريحه. ونفخت لانها كانت خايفه. الحمدلله. متقلقش هي اغمى عليها.
مراد: منتبهش لعياط ابنه. وبيفوقها. فريحه. فريحه حبيبتى ردى عليا.

الدكتوره. حطتلها حقنه في المحلول. صدقنى هتفوق دلوقتي. حضرتك هي عملت مجهود كبير جدا.
مراد: بص للدكتوره بغيظ. وعيونه مليانه بالدموع.
الدكتوره: فهمت نظرته. وانه بيقولها انتى السبب. واتكلمت. لما مراتك تفوق انت بنفسك هتشكرنى انى مولدتهاش قيصرى. صدقنى انا براعي ربنا في شغلى ومدام في ايدى اصبر على الحاله الل قدامى وهتجيب نتيجه فا انا هصبر. وحمد لله على سلامتها هي والبيبى.

مراد: عيونه على فريحه. وباس جبينها. وهمس فريحه حبيبتى فوقى.
الدكتوره: جابتلو البيبى اتفضل. ابن حضرتك. اللهم بارك. قربه من مدام فريحه وهي هتفوق.
مراد: بص على آدم. وشاله وقلبه دق بشعور مختلف. لكن بردو قلقان فريحته. وقرب آدم من فريحه. وآدم كان بيعيط. وفريحه بدءت تفوق على صوت البيبى. وفتحت عينيها.
مراد: قلبه دق بقوه رهيبه وضحك. اول ما فريحه فتحت عينيها. ومسك آدم وعطاه للمرضه. امسكى. طلعيه للعيله بره.

الممرضه اخدته. وطلعته. والكل كان منتظر بره. ولما شافو الممرضه. جايه عليهم قابلوها. وعطت البيبي ل طارق الل جرى اول واحد عليها. طمنينى بنتى عامله ايه دلوقت.

الممرضه: الحمد لله كويسه. وفاقت. وجت تمشي لكن آدم شاورلها. وعطاها هديه المولود. وفرحو بيه اوى. وطارق باسه وعطاه ل آدم. وآدم شال حفيده واذن في ودنه. وكلهم مبسوطين بيه. والممرضه جت اخدته لان الدكتوره هتعرضه على دكتور اطفال. وآدم قال ل زين خليك مع ابن اخوك عينك عليه. الدكتور يكشف ويطمنك وتجيبه. وزين هز راسه حاضر يابابا. واتحرك.

مراد: مسح وش فريحه بايديه. ودموعه نازله فرحه على زعل وحضنها بكل قوته وقلبه بيبكي بوجع. فريحه. فريحه حمدلله على سلامتك يافريحتى.
فريحه: بهمس. مراد. انا ولدت يامراد.
مراد: رجع راسها على المخده. ايوه ياروحي انتى ولدتى بالسلامه.
فريحه: يعنى انا عايشه. انا ولدت ولسه عايشه.
مراد: ايه يافريحه الل انتى بتقوليه ده. حبيبتي انتى ولدتى وقومتى بالسلامه. بلاش السيره دى علشان مرادك.

فريحه: عيونها على مراد. واتنهدت براحه. لان الوجع الل كان جواها كان ساحب روحها. وحمدت ربنا بقلبها. انها موجوده جمب جوزها.
مراد: من جواه زعلان. ونفسه يقعد في مكان لوحده ويبكي. لكن حاول يفكها. هاه يافريحه. مش يدوبك كدا بقى. عايزين نخاوى آدم.
فريحه: ضحكت. بتعب. بس يامراد مش قادره اضحك.

مراد: شاف ضحكتها ودمعه نزلت. وباس جبينها وايديها. انتى بنت لذين. كدا تخلى مراد زى العيل الصغير الل مش عارف يتصرف. عارفه بس لما تخرجى من هنا. مش هتعرفى انا هعمل فيكى ايه يابنت الورما انتى.
فريحه: ضحكت من قلبها. واتكلمت بتعب ياموراد بس والله مش قادره. مره تقول بنت مستخبى ودلوقتي بنت وارما وضحكت.

مراد: اعمل ايه بس يافريحتى انتى الل صحتك بتيجى على الشتيمه. وضحك بصوت بتمثيل. مع أنه بيكابر دموعه. وقرب منها. واتنهد بوجع. الف حمدالله على سلامتك يافريحت قلب المراد.
فريحه: ابتسمت بتعب. الله يسلمك يامرادي. آدم فين. ابنى فين يامراد!
مراد: باس أيدها. آدم مع العيله اطمنى انا فتحت الباب بعد الممرضه ما اخدته وشوفتها وهي بتديه لطارق والعيله.
فريحه: بحب انا عايزه آدم يكون مراد التانى.

مراد: قرب منها وباسها من شفايفها بوسة خوف لانه كان خايف أن فريحه تبعد عنه الفكره نفسها مرعبه بالنسباله. وحط جبينه على جبينها. كل الل انتى عايزاه هيتحقق ياقلب المراد.

وخرجت ونقلوها على اوضه تانيه. ورينو لبستها الحجاب. والكل دخل وسلم عليها واطمن.
مراد: قاعد جنبها لكن ماسك ايدها وساكت. قلبه زعلان وموجوع.
مريم: حست با ابنها وقامت. وشايله البيبى. امسك يامراد ياحبيبى. البيبى قمر اللهم بارك نسخه منك بالظبط سبحان الله. كأنى شايله مراد بالظبط. خد ياحبيبى سمي الله وشيله.

مراد: اتنهد. وبص على ابنه. بسم الله. وشاله. وقلبه دق. وشاف ملاك صغير بين ايديه. وفعلا كله مراد. وابتسم. وقرب منه وباسه من جبينه. وبص ل فريحه. مراد الصغير اهو يافريحتى.
فريحه: عايزه اشيله يامراد.
مراد: ابتسم. بس كدا. اتفضلى. وشالته بحب وسعاده. وضحكتها على وشها. وبشرتها رجعت ل لونها الطبيعى. وهمست حبيب ماما انا. نورت حياتنا ياحبيبى.
طارق: ها يامراد. ناوي أن شاء الله تسميه ايه.

مراد: هز راسه. لسه مفكرتش هشوف كدا واقولك.
الباب خبط. وكان فارس ورودي. ودخلو. وسلمو على فريحه وعلى الكل.
فارس: بص لأمه وابوه بلوم وعتاب. انا مش عارف اقول ايه بصراحه. يعنى محدش افتكر يتصل عليا يقولى اختك بتولد. وبص على رنا. مجتش على بالك ياماما.
رنا: حبيبي. والله كنت هتصل عليك. بس انت ورودي معزومين عند حماك. وفكرت وقولت بلاش. علشان رودي كمان حامل ومتخفش من الولاده.

رودي: ليه يارنوش. مالها الولاده. دي حاجه عظمه.
رنا: بدهشه. لكن قالت. يعنى مش خايفه من الولاده يابت يارودي.
رودي: واخاف ليه. الولاده هي الل تخاف منى ولامؤاخذه. وبعدين. انا قررت أولد قيصري. تشق وتطلع البيبى على طول.
كلهم كاتمين الضحكه.
رنا: بدهشه. تشق وتطلع البيبى. هي بطيخه يارودي
ردوي: حمار على ابووووه يابطيييخ هههههه.

اله ايه يارنوش. وانا لسه هضرح واقول وييك وييك. وحورات لا يامزه انا مش فاضيه للكلام ده. ولا ايه يافروسه. هو ماله فاتح بوقه كدا ليه. وبصت للكل. اله متوحدو الله مالكو ياجدعان. وبصت لطارق هما مالهم ياطاروق.
كلهم ضحكو لا إله إلا الله.
طارق: سيبك منهم. المهم اتفقتى مع الجزار الل هيشق ولا لسه.

رودي: هههههههههههه لا ما احنا هنا في مستشفى العيله. ههههه المفروض الدكتور محمد يغير اسمها من مستشفى النور. لمستشفى النور العائلى.
كلهم ضحكو.
فارس: قرب منها بغيظ. هتعقلي امتى. هتفضلى مجنونه كدا على طول.
رودي: ايه يافارس انا قولت حاجه غلط.
فارس: ابدااا هو انتى بتغلطي. وبعدين ايه تشق دى.

رودي: اله. مش انا عامله الزايده. انا هاقول للدكتوره خدي من عند الزايده كدا وانتى ماشيه. لحد ما تتكعبلى في العيل. مفيهاش حاجه يعنى يافروس.
طارق: وبعدهالك يافارس ماتبعد عنها انت عايز تنكد عليها علشان العيل يطلع نكد زيكو. وبص ل رودي. بت يارودي. اوعي تنكدي على نفسك. انا عايز عيل فرفوش كدا.

رودي: حبيبي ياطاروق والله. ومين سمعك. العيله دي انا ما شوفتش في، والكل بصلها وكشرو عينيهم. احم في خفة دمها. عيله عسل ومزز هههههههههه بس من ناحية مزز ههههخخ ايه ده. هو انا واخده بنج ولا ايه هههههههههههه
والكل بيضحك عليها.
رودي بصت على رينو. الل هيمانه هي والفهد في ركن لوحدهم.
منوواارااه يارينوو
رينو: بصت ليها بشرز. ده نورك يارخمه. ايه حولتى عليا.

رودي: ياظلماني ديما. يلا عقبالك كدا لما تجيبلنا جعبل. ههههه
كلهم: بعدم فهم ايه جعبل ده!
رودي وطارق. هههههههههههه.
رودي: جعبل فهد السيوفي هههههههههههه
والكل غصب عنه ضحك حتى فهد وقرب من رينو. هي البت دى متخلفه.
رينو: اظاهر كان عندها خال اهبل.

رودي: يسسلام بقى يابت يارينو هههههههههههه تيجي تعيشى معانا في الفيلا. وانا وانتى سلايف يلهههههويى. وانا اخلف وانتى تخلفى. وابنك يضرب ابنى. وانا اقفلك على السلم واشرشحلك هههههههههههه اه إن كان على الشرشحه موجوده هههه.
اصل انا ديما اسمع. أن السلايف عقارب هههههههههههه. يلهههوى ونتخانق بقى ونشد في شعر بعض. ههههه وفارس وفهد يحجزو بينا هههههه. مسخره اقسم بالله.
وكلهم بيضحكو. حتى آدم ومريم.

فارس: غصب عنه ضحك. وقال اللهم لا اعتراض ولا مانع يارب. ههههههه.
رينو: بتتخيل كلام رودي وعيونها مفتوحه ومتغاظه من رودي. وفهد ضحك على رودي ورينو وقرب من رينو. تخيلى كدا. وانتى موقعه رودي على الارض ورنتيها العلقه التمام هههههه
رينو: ههههههههه. ايوه منا بتخيل بس اتخيلت انى انا المضروبه البت دى مش طبيعيه.
فهد: لا ياقلبى اطمنى انتي ناسيه إن انهردا معاد التمرين بتاعك. وكمان تتدريبات دفاع عن النفس.

رينو: بتوسل. ارجوك يافهد بلاش. عايزه اخد اجازه انهردا. والله التمرينات. و التدريبات صعبه اوى. جسمي كله بيتكسر مبعرفش انام. بلييييز اجازه.
فهد: نير. استحاله. وكمان انهردا هتشيلى دمبل. بس دمبل بناتى فرافيرى يعنى.
رينو: بدهشه. نعمم! دمبل. مش كفايه الاجهزه التانيه. كمان دمبل. وانا مش هقدر اشيله.
فهد: نجمتى. بقولك دمبل حريمى. وصدقينى هتحتاجي للحجات دى علشان تجيبى البت رودي دى من شعرها هههههه.

رينو: ههههه. اممم اقنعتنى.
فهد: طيب بقولك بقى. هنقعد ساعه كدا ونخلع احنا. هنتعشى عشا ملوكي. وبعدها نطلع على الشقه. علشان نلحق نتمرن ساعه اوكي ياقلب فهد.
رينو: ابتسمت. اوكي.
وبعد فتره.
الكل اتحرك وروح بناءا على طلب من مراد. وانه هيقعد لوحدو مع فريحه. والبيبى. وكمان آدم ومريم يروحو علشان مريم نونو والكل روح.
فريحه نايمه من تعبها. وآدم نايم.

مراد: راح وقف قدام الشباك وحط ايده في جيبه. وسرحان. وافتكر كلام الدكتوره وان ممكن عسر الولاده تكون الأم عاشت في ضغوط نفسيه. وافتكر عياطها في اول الحمل لما بيروح مهمات. وزعلها المستمر وهو مسافر. واحساسها أنه مش بخير وكان مضروب برصاصه. وعياطها على طول في الفون وأنه واحشها أوى. وافتكر شكلها وهي واقفه على السلم وبتقولو انا حاسه انى هموت. ولما شالها وقالت براحه مش قادره اتنفس. وتعبها وقت الولاده. وصريخها الل كله الم. ودمعه نزلت منه. وافتكر ضغطها الواطي والخطر. ومسح دمعه تانيه. وفضل واقف سرحان. وسمع همس فريحه. مراد. ومسح دموعه. وبص ليها وراح عندها. ورسم الابتسامه. حبيبتي فريحتى صحيتى ياقمر. وقعد جنبها. وباس خدها.

فريحه: حبيبي انت منمتش شويه ليه!
مراد: حبيبتى. لسه بدرى الساعه لسه 10 المهم سيبك منى. انتى عامله ايه دلوقتي.
فريحه: حطت ايدها على خدو. انا كويسه يامرادي.
مراد: اتنهد بحب. وباس ايدها الل على خدو. احلى مرادي يافريحتى ربنا يخليكى ليا ياقلبى. وحب يفكها. بقولك ايه انا عايز سكر.
فريحه: ابتسمت بحب. وهزت راسها بالموافقه.
مراد: ابتسم. وقرب منها وباسها من شفايفها بوسه رقيقه.

فريحه: سمعت آدم بيعيط. مراد آدم بيعيط.
مراد: بهزار. اه شاف انى بحب فيكى. ومستحملش. شكل كدا الل بنعمله في الناس هيطلع علينا.

فهد: بيمرن رينو. ويتجرى على المشايه. برافو يارينو. برافو.
رينو: بتجرى وتنهج وعامله شعرها ديل حصان. كفايه يافهد. انا دوخت والله مش قادره.
فهد: حاضر ياحبيبتي. وقفل المشايه. ورينو نزلت. اوووف حرام عليك بجد. وبتنهج.
فهد: جابلها الفوطه. ونشفلها وشها ورقبتها. وشاف انها مجهده وشالها تعالى. واخدها وقعدها على طرف السرير. وضحك على شكلها وهي بتنهج. وقالها رقيقه اوى انتى يارينو.

رينو: بتهوى على وشها بايدها. رقيقه. كل ده ورقيقه. اجري يارينو اتنططتى يارينو. شيلى الدمبل يارينو. لأ وكمان عايزنى انافسك ووقعك على الارض. انا مش عارفه انت عايز توصلنى لايه!
فهد: لبر الامان. صدقني. انا عايز اعلمك كل حاجه علشان تكوني في امان.

رينو: بتنظم أنفاسها. وحطت راسها على كتفه. ااااه يافهد مش قادره حاسه انى كنت بجرى يوم كامل. ومرهقه اوى. والمفروض انى لسه عروسه. وبصلته في عروسه بتتكحرت كدا. انا لسه مكمله شهرين جواز.
فهد: باس على راسها. اجمل عروسه. حبيبتي اسف. تعالى انا هفوقك. وشالها.
رينو: ايه ده هتودينى على فين!
فهد: بخبث. الحمام. هعملك ريفرش.
رينو: بتحذير. فهد نزلنى لو سمحت. وبعدين. يلا علشان نرجع شقتنا.

فهد: دخل بيها الحمام. طيب ما احنا في شقتنا بردو.
رينو: يعنى مش هنروح.
فهد: لأ انتى مرهقه. هتاخدي شاور حلو كدا. واخدك في حضن الفهد وانيمك. ونزلها في البانيو.
رينو: اتوترت. ف. فهد لو سمحت. انا هاخد شاور بنفسي. اتفضل انت.
فهد: قرب منها. انتى لسه مكسوفه منى يالاري. انا فهد حبيبك.
رينو: لو بتحبنى يافهد سبنى اخد شاور لوحدي اوكي.

فهد: ابتسم بخبث. ومالو يقلب فهد. انا هستناكى في الليفنج. ولف وابتسم وهو خارج شال هدومها من غير ماتشوفه وقفل الباب. ونام على السرير. وابتسم. وادي قاعده يقلب الفهد.

رينو بتاخد الشاور. وافتكرت صوت فريحه. وشكلها. ونفسها اتقطع تحت الميا وشهقت واتحركت بعيد عن الميا. واتنهدت. وقالت كويس انى استخدمت وسيله. وفهد وافق نأجلها سنه. وبعدها افتكرت فرحتهم بالبيبى. وحطت أيدها على بطنها. لو مش الكليه انا كنت جبت لفهد حته منه. واتنهدت. وخلصت الشاور. وراحت تلبس. ايه ده! هي البيجامه فين! وحطت ايديها على جبينها بتفكر. لأ انا فاكرا انى طلعتها من الشنطه وعلقتها هنا. يمكن بيتيهائلى. ولفت الفوطه على جمسها. وشعرها مبلول. وقالت فهد قال هيستنانى في الليفنج. امم وخرجت. وكانت الاوضه اضاءتها خفيفه جدا. ايه ده! فهد قفل الاضاءه العاليه. واتحركت. ورايحه على شنطة الهدوم الل سايبنها هنا في الشقه. لكن شهقت وبصوت عالي.

فهد: نايم على السرير. وقفل الاضاءه ومستنيها لما تطلع. واول ماطلعت وعدت جمب السرير. شدها جامد ووقعت على صدرو وشهقت جامد. فااه. فهد.
فهد: بحب. المفروض تكونى اتعودتى على كدا. وشعرها مبلول وانسدل على وشه ونقط على صدره.
رينو: بتوتر. ومحرجه لانها بالفوطه. وبتحاول تقوم. لكن فهد قربها منه اكتر. فهد. سبنى اقوم.

فهد: رجع خصله شارده ورا ودنها وهمس. طول ما انتى في حضن فهد. فهد مش هيسيبك تبعدى عنه. وقربها اكتر وباسها من شفايفها.
رينو: همست برقه. فهد سبنى اقوم.
فهد: بدء يخدرها وباسها بشغف.
رينو: تاهت واتلخبطت. وهمست. فهد.
فهد: قربها اكتر بحبك يارينو. وباسها بشغف اكبر. ورينو اتخدرت وتجاوبت معاه. بحبك يا فهد.
وعاشو ليله رومانسيه جميله.

تاني يوم. فهد اخد رينو. وراح ل مراد المستشفى علشان يوصلو فريحه للبيت. ومراد شال فريحه وكانت محرجه جدا. وفهد شايل آدم ورينو ماشيه جمبه وحطه أيدها في دراعه. واتحركو على الفيلا.
مراد: طلع فريحه اوضتها. والكل طلع يطمن عليها.
مريم: حمدلله على سلامتك يافريحه. نورتى بيتك ياقلبى.
فريحه: بحب. الله يسلمك ياماما.
رنا: قلب ماما. حمدالله على سلامتك ياروحي وباستها من خدها.
فريحه: ياحبيبتى يامامي الله يسلمك.

ريتال: راحت قعدت جنبها. عامله ايه دلوقتى يافريحه كويسه.
فريحه: ابتسمت الحمد لله ياروتى. فين مريم.
ريتال: مريم نايمه مع ليليان في الاوضه. متقلقيش عليها.
مراد: مريوم آدم و زين فين.
مريم: زين في المكتب تحت ياحبيبى وآدم عند الاستاذ بيتر في الشركه وبعدها هيروح على الشركه مع طارق.
مراد: هز راسه وبص لفريحه. انا هنزل ل زين شويه وطالع. وباس على راسها ونزل.

مريم: طيب يارنا انا هسيبكم مع بعض. وهنزل اشوف سعاد جهزت اكل فريحتنا ولا لسه. وهبعتو مع زينب. وانتى اكليها كويس. لازم تتغذى.
رنا: ماشى ياميرو. ربنا يخليكي لينا وليهم يارب. كفايه معاملتك الطيبه معاهم.
مريم: كشرت عينيها. جرا ايه يابت يارنا. انا خالتك ولا نسيتى. وبعدين قبل مااكون خالتك احنا اخوات ومتربين يختى مع بعض. وفريحه وريتال ولاد اخواتى. وعينيها دمعت. دول عوض ربنا. ومصبرنى على فراق نور ورينو.

مراد: نازل وفهد شايل آدم ورينو جمبه. طالعين على السلم.
مراد: شيل عمك كويس ياض يا فهد.
فهد: بصله. عمى. ابن اختى يبقى عمى؟
مراد: ولك الشرف يا بن السيوفي. مش عارف انا ايه سيوفى دى كمان. مكان كفايه علينا سيف واحد. ههههه.
فهد: دمك يلطش على الصبح.
مراد: علشان شوفتك يلا يلا طلع عمك فوق عند مامته خالتك فريحه.
فهد: اتغاظ. ماتلم نفسك يالا ولا علشان اكبر منى خلاص هتسوق فيها.

مراد: تؤ. انا بحكم قرابتى بيك. ابقى خالك. امك رنا المزه. تبقى بنت اخت مريوم. الل هي شوشو المزه الكبيره. وانا ابن مريوم. الل هي خالت امك. انا بقى خالك. قول ياض يافهد. خال مراد.
رينو: كاتمه الضحكه. وساكته.
فهد: اتغاظ اكتر. غور من وشى يالا شوف انت رايح فين.

مراد: همس ل فهد في ودنه بخيث. انت قولت للغلبانه الل جمبك دى على الخنفسه. ياعينى عليكى يارينو ياختى ياغلبانه. اضحك عليكى. ومتعرفيش أن جوزك كسب النيشان هههههه
فهد: بص ل مراد. بدهشه. وكشر عينيه. وخاف لا يتكلم قدام رينو. لكن ابتسم. وقرب بخبث. وانت قولت ل مريم على طلقة الرصاص. ياعينى عليكى يامريم ياغلبانه. ابنك خبى عليكى. وصك على اسنانه وكمل. أنه اتصاب في قلبه.

والاتنين واقفين ند لبعض. ورينو مش فاهمه حاجه.
مراد: ماشى يابن السيوفي.
فهد: غمز. ماشى يابن العدوي.
مراد نزل. وفهد طلع.
مراد: دخل على زين المكتب.
زين: اهلا اهلا. حمدالله على السلامه. انا كنت لسه هطلع اطمن عليكو.
مراد: الله يسلمك يازينو.
زين: فريحه عامله ايه دلوقت. والبيبى.
مراد: الحمد لله كويسين. المهم كنت عيزك في مشوار مهم كدا دلوقتي.
زين: خير يامراد. مشوار ايه.

مراد: انا منمتش كويس امبارح. وعايز اخطف ساعه كدا. عايزك تروح تسجل ابن اخوك.
زين: ابتسم. يسلام بس كدا عونيا. انا هطلع البس واروح حالا. لكن قولى قررتو تسموه ايه ان شاء الله.
مراد: ابتسم بخبث. آدم مراد العدوي.
زين: كان مبتسم وهو بيسمع الاسم لكن انتبه وتنح. ووبص ل مراد. وقاله مراد. انت هتسمى آدم.
مراد: اي نعم.
زين: ضرب كف على كف. والله انت ماهتجبها لبر مع أبوك. وبصله ناوى على ايه يا بن العدوي.

مراد: رفع المفاتيح ومسكها وابتسم. ناوي على كل خير. وها بقى هتروح ولا ايه.
زين: لله الامر من قبل ومن بعد.
مراد: بارك الله فيك ياشيخ زينو. ابقى اطلع خد الاوراق من فوق وآدم الصغير. وغمز ل زين واتحرك. واتنهد وقال. وانا مالى عمه هو الل سماه ههههههههه. وطلع عند فريحته.
فهد ورينو. قاعدين جمب فريحه. ورينو شايله البيبى. ياخلاثي انا ياناث ياتى كميله انا. باس باس قلب عمتو انا والله امووواه.

ورفعت راسها. وشافت رنا وفريحه كاتمين الضحكه على ريأكشن فهد. وبيترجم كلامها. واتكسفت. احم. اييه مشوفتوش حد بيدلع اطفال قبل كدا.
فهد: ياااااشيخه قولى والله. هو ده دلع اهااها.
رينو: كشرت عينيها. اه يسي فهد. ده دلع اوكي يافهوده. وكملت دلع في البيبى.
فهد: قرب وهمسلها. ومالو انا بموت في عنادك. ولما نروح بيتنا واهو كله بثوابه.

رينو: اتوترت. احم. امسك يافهد انا افتكرت حاجه. وهنزل ل مامي. وسابت البيبى مع فهد ونزلت.
مراد: ورنا اكلو فريحه. وزين خبط. واخد البيبى والأوراق. واخد ريتال معاه ورواحو يسجلو آدم.
رنا نزلت تقعد مع مريم. وسابت مراد وفريحه ينامو شويه.
رينو كانت في اوضتها عند آدم. وفهد خبط عليها ودخل. وكانت بتغير فستانها. شافت فهد دخل اوضتها وابتسمت. تعالى ياحبيبي.

فهد: بص للاوضه. وقعد على السرير. وبصلها حلو سريرك مريح. ورجع ضهره لورا.
رينو بتعلق هدومها في الدولاب. واتخضت لأن فهد قام وحضنها من الخلف. فااهد. حرام عليك انت هتفضل تخضنى كدا.
فهد: اخضك ايه بس المفروض تكونى اتعودتى. ومين غيرى هيحضنك الحضن ده. ومين هيشدك يخطفك لحضنه غيرى انا. المفروض تتعودى على كدا بقى. ولفها ليه. تعرفى انك هتوحشينى.
رينو: بزعل. انت هتروح الجهاز امتى!
فهد: اتنهد. دلوقتي.

رينو: رفعت عيونها ليه بزعل. فهد انا اول مره من يوم جوازنا هقعد لوحدي من غيرك يافهد.
فهد: مسك دقنها بايده وباسها من شفايفها. وانا اول مره هبعد عنك. وصدقينى غصب عني. انا لو أطول اخدك معايه في كل مكان اكون موجود فيه.
رينو: حطت راسها على صدره. هترجع امتى يافهد.
فهد: زاد من حضنها. حبيبتي شغلى مالهوش مواعيد. اول ما اخلص هجيلك واخدك على شقتنا على طول.
رينو: هستناك. بس ياريت متتأخرش عليا.

فهد: باس راسها. إن شاء الله. بصي. نامي شويه علشان ترتاحي. ومتنزليش دلوقتي. اوكي ياروحي.
رينو: اتنهدت. حاضر ياحبيبى. هنام.
فهد: ولا اقولك تعالى. وشالها ونيمها على السرير. وقفل الاضاءه. وقعد جنبها. ومسد على شعرها. يلا ياحبيبتي انا هنيمك قبل ما مشي واول ماتصحي اسمع صوتك انا اول واحد وانتى على السرير اوكي.

رينو: ابتسمت واتنهدت. حاضر يافهد. وغمضت عينيها وفهد فضل قاعد جمبها لحد ما نامت. وقرب منها وباسها من جبينها وشعرها. وطلع من جيبه الشوكليت بتاعتها وسابها على الكمود جمبها. وقام بشويش وخرج وهو زعلان. لان راجع على شغله من تانى. ونزل وسلم على مريم ورنا. ووصاهم على معشوقته الصغيره وخرج وراح الجهاز.

بعد فتره الساعه 5 مساءا.
آدم: رجع من الشغل ومعاه طارق. واتصل على مريم تلبس النقاب. ودخلو وقعدو في الليفنج.
آدم وطارق: السلام عليكم.
كلهم: وعليكم السلام.
آدم: اذيك ياحبيبتى عامله ايه.
مريم: بتوتر. الله يسلمك من كل شر. حمدالله على سلامتك.
طارق: قعد جمب رنا. وباس ايديها. حبى عامله ايه ياروحي.
رنا: الحمد لله ياحبيبي. حمدالله على سلامتك.
طارق: الله يسلمك. اذيك يا ام مراد.
مريم: الحمدلله بخير.

طارق: بص ل رنا. فريحه فوق.
رنا: ايوه بس نايمه هي ومراد. شكلهم مناموش في المستشفى كويس.
آدم: شاف مريم متوتره. مالك يامريم. انا شايفك متوتره. حصل حاجه؟
مريم: خايفه تقول ل آدم أن مراد سمى آدم على اسمه. احم. لا ياحبيبى مفيش حاجه انا كويسه. وقامت انا هقول ل سعاد تجهز الغدا. تكون انت وابو فهد غسلتو ايديكو واتحركت.
مراد: صحي واخد شاور وساب فريحه نايمه وآدم نايم ونزل مع مريم نونو وشايلها. السلام عليكم.

كلهم: وعليك السلام.
مريم نونو: شافت آدم. بترمي نفسها عليه اتم اتم.
آدم: ابتسم. حبيبت آدم وعقل آدم وشالها وقعدها على رجله. اذيك ياروحي.
مريم: اتم. لاتا.
آدم: بس كدا. حاضر ياقلبى. وطلع من جيب الجاكيت شوكليت ليها وهيا فرحت وسقفت. واخدتها.
مراد: حمدلله على سلامتك يا حج. اذيك ياطاروق. وقعد جمب طارق.
آدم: الله يسلمك. فريحه عامله ايه دلوقتى.
مراد: الحمد لله تمام.
طارق: اذيك ياواد يامراد.
زين نازل من على السلم.

مراد: تسلم ياطاروق.
طارق: ها سميت الواد ولا لسه. ماتنجز بقى مكنش حتة اسم ده. وفي الاخر هيطلع اسم خيبان انا عارف.
رنا: كتمت الضحكه. البس ياطاروق.
مراد: فضل ساكت لحد ما زين قرب منهم. واتكلم. والله ياطارق. انا سبت المهمه دي لعمه حبيبه. وكتر خيره اخد الواد والأوراق وراح بنفسه وسجلو. وبص ل زين الل تنح. عقبال ما اتعبلك كدا يازينو.

زين: بص ل مراد بشرز. وقال جواه. والله مااااشى. مش انا الل اتسلم تسليم أهالى إن ماوريتك. احم. على ايه يا ابو آدم احنا في الخدمه انت تطلب وانا انفذ.
آدم: كان بيأكل مريم نونو الشوكليت. ورفع راسه ل مراد اول ماسمع يا ابو آدم. وفهم الحوار وأنه بيلبس الليله ل زين. وبص ل مراد بشرز.
مراد: كاتم الضحكه. ومستعد للهجوم.
طارق: يادي الليله على رأي رودي. وبص ل رنا هو انا قولت تلاقيه اسم ايه!

رنا: كاتمه الضحكه. خيبان.
طارق: طيب كدا باظت.
آدم: نزل مريم نونو. وقال. زيين.
زين: بلع ريقه. احم نعم يابابا.
آدم: انت سجلته با اسم آدم.
زين: احم. مراد ط. طلب منى انى اسجله على اسم حضرتك.

آدم: شايف برود مراد. وقام مسكه من قفاه. وصك على اسنانه. انا كام مره منبه عليكو كلكو ان محدش يسمى على اسمى واسم مراتى. وانت الوحيد الل مسمعتش كلامى. وسميت مريم. ونبهت عليك تانى انك متسميش على اسمى. وبردو مسمعتش كلامى. انت ايه يالا. انت مش هتتعدل معايا يالا. انت عايز ايه بالظبط.
مراد: بص ل طارق. وطارق عامل نفسه من بنها. وبص ل زين. وزين رفع كتافه ماليش دعوه. وحب يخلع. ياحج دي كانت رغبة مريوم مراتك.

مريم: كانت جايه عليهم. وسمعته وشهقت. يلهوى يامراد. بتلبس امك في الحيط. وبصت على شكل مراد وهو متعلق من قفاه. وصعب عليها. ياحبيبى يامرادي اكيد عمل كدا خوفا من آدم.
آدم: لسعه على قفاه خفيف. وكمان بتكدب.
مراد: اله ياحج آدم. وانا عملت ايه بس غلط. طيب ولنفترض انا نفسي اسمى ابنى آدم. انا ذنبى ايييه.
مريم: جت عليهم. احم. خلاص يا آدم حصل خير و، مكملتش من نظرة آدم ليها وسكتت.

مراد: بتفكير. اله طيب ما انتو سمتونى مراد ومتكلمتش.
كلهم بصو لبعض.
آدم: لا ياالا. كنت اتكلم. وعايز اعرف مالو اسم مراد.
مراد: حضرتك ياحج معترض على اسم آدم ومريم. تمام. دلوقتي بقى انتو قسمتو اسمكو نصين ولبستهولى في اسم مراد. ولا نسيتو. وبص ل مريم. فاكره. لما قولتى انك سميتى مراد. من اسم مريم وآدم. ولا هو ليكو حلو وغيركو وحش.

مريم: قربت من آدم. حبيبى. وحياتى خلاص. وبعدين يا آدم مراد مبقاش صغير على تصرفك ده. وكمان حماه وحماته موجودين يقولو ايه.
آدم: بتريقه. هو بيحس. ابنك ده بيحس ده برميل برود.
مراد: رفع ايديه للسما اللهم ديمها نعمه يااارب
آدم: اتغاظ. وبصلها شوفتى. شوووفتى ابن الكلب الجبله. وبعدين بتقولى حماه وحماته. مالهم ماهو واحد واقف عامل نفسه من بنها. والتانيه هتموت وتضحك.

طارق: اله. جرا ايه ياعم انت. انت بتقول شكل للبيع. وبعدين مراد حر في اسم ابنه. يسميه آدم يسميه لؤى هو حر.
مراد: بص ل طارق يييع لؤى. يبقى ابنى جاى من الحج والناس يقولو حمدالله على السلامه ياحج لولو. لااااا هو آدم خلاص. وبص ل آدم قلبك ابيض بقى ياحج. وبعدين والله كل ده هايصب في المصلحه العامه.
آدم: ازاى بقى اسم آدم هيصب في المصلحه العامه. عايز افهم. انا عايز استوعب.

مراد: يعنى دلوقتي لما حضرتك تبقى موجود في الشركه. امي المسكينه دي هتقعد تفكر فيك لحد الساعه 5 مش حرام. تاخد عصارة مخها. لأ! ولانى انا الإبن البار. انا ضحيت وسميت ابنى آدم علشان يشغل وقت مريوم المسكينه دي على ما حضرتك تكون موجود.
مريم ورنا. كاتمين الضحكه.
وزين بيقول لنفسه والله الواحد عايز ياخد قرصات عندك.
وطارق. واد ابن طارق بصحيح.

مريم: قربت من آدم. حبيبى لو ليا خاطر عندك خلاص بقى. علشان يبقى عندنا آدم ومريم. انت اهتميت بمريم وانا هاهتم ب آدم. وبصتله بترجي.
وعدى الوقت على خير و آدم هدي نوعاً ما. وكمان حس انه مبسوط من جواه أن حفيده اسمه آدم. وبعدها مراد حضنه وآدم بارك ل مراد. واتفقو على العقيقه بعد اسبوع.

رينو صحيت. وشافت الشوكليت جنبها. وابتسمت. واتصلت على فهد اول ما صحيت من النوم. لكن مردش. ولبست الحجاب والنقاب ونزلت. لأن رودي جت مع فارس. وكانت رودي مبسوطه لان الدكتوره قالتلها حامل في بنوته. وفارس كان مبسوط. لكن قالها ابوس ايدك تسبينى انا اربيها. ورودي غمزتله وقالتله انت بتاعى انا وبس. بنتك هنسيبها ل رنوش. ونركز انا وانت في حجات أهم وضحكت. وفارس ابتسم بتعجب.

والكل اتغدي مع بعض. ورينو سرحانه في الفهد.
آدم وطارق كانو بيتكلمو في موضوع يخص الشركه. وانهم محتاجين محاسب في الشركه. لأن طلعت مدير الحسابات الل كان موجود طلع معاش. وقدامه اسبوع ويمشى. ومراد سامع الحوار. وقالهم انا عندي ليكم حتة محاسب مفيش منه اتنين. هو صاحبى وحاله متوسط. وأعرفه من زمان جدا. واسمه عادل. بس واد رجوله ومجدع.
آدم. يعنى واثق فيه يامراد.

مراد: اضمنهولك برقبة طارق هههههههه. ايوه ياحج. واثق فيه.
آدم: خلاص خليه يشرفنى بكره ونشوف. لانى محتاج محاسب في اسرع وقت.
مراد: اتصل عليه. وعادل كان فرحان جدا وقاله هكون موجود في الشركه قبل الميعاد.
طارق: عارف ياض يامراد. راشوان المحامى ال انت ضربته في الشركه ورفدته. فاكره؟
مراد: ايوه. فاكره ماله سي زفت.
طارق: جه ل آدم الشركه انهردا. واعتذر اكتر من مره. وعايز يرجع الشركه من تانى.

مراد: بغيط. وبص لابوه. وحضرتك هتسامحه وهترجعه الشركه يابابا.
آدم: والله انا كنت. هسامحه. لكن رفضت طبعا علشان مصغرش بيك. وكمان عارفك بجح ومتخلف وهتطرده تانى.
مراد: اممم تسلم ياحج. قال يرجع قال. بعد ماشتم عليك ودعى على العيله ميحطش رجله في الشركه.

فهد: أتأخر على رينو. واتصلت عليه. ورد عليها. وقالها انا مش هعرف اكلمك حاليا لانى داخل عند المدير. لما اخلص هكلمك. وقفل معاها. وهي قاعده مخنوقه. لكن جالها بعدها بساعتين وصالحها واخدها على عشهم.
تانى يوم في الشركه.
عادل. راح الشركه. وآدم رحب بيه جدا. واتفقو أنه هسيتلم الشغل من انهردا.

آدم: طلب الاستاذ طلعت مدير الحسابات في الشركه. وعرفه على عادل وقال ل عادل أن ده الاستاذ طلعت الل طلع على المعاش وهيقولك نبذه مختصره عن نظام شركتنا. اتفضل معاه.
طلعت رحب ب عادل. وخرج معاه. وعرفه كل حاجه عن نظام الشركه. وجابله ملف.
طلعت: اتفضل ياعادل يبنى ادي اخر ملف بالحسابات في الشركه.
عادل: اخد الملف وبص ل طلعت حضرتك شغال هنا بقالك كام سنه يا استاذ طلعت؟

طلعت: يووه من زمان انا شغال مع آدم بيه. من 20 سنه واكتر.
عادل: امم. طيب يا استاذ طلعت. انا عايز اعمل جرد لحسابات الشركه والشحنات من 10 سنين فاتت لحد انهردا!
طلعت: بصدمه حقيقه. اييييه.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة