قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية جريمة عشق الجزء الأول للكاتبة مريم نصار الفصل الحادي والثلاثون

رواية جريمة عشق الجزء الأول للكاتبة مريم نصار الفصل الحادي والثلاثون

رواية جريمة عشق الجزء الأول للكاتبة مريم نصار الفصل الحادي والثلاثون

عند زياد.
نهاد: صرخت. وهدى خرجت بسرعه بسم الله في ايه يا نينا نهاد!
نهاد: بتنهج. انزلي اجري. وجبيلي زياد لسه نازل. اتحرركي!
هدى: بعدم فهم. طيب افهم انتي بتصرخي ليه؟
نهاد: يوووه! انا ق. لت انزلي هاتيه قوليله نانا بتموت، بسرعه ابنك هيموت نفسه ابنك رايح ل عاصم برجليه انزلي!

هدى: شهقت بخوف. وخرجت جري ع البلكونه. والحمدلله لمحته وطاهر كان معاه. وزياد لسه بيركب وراه على الموتوسيكل، وندهت بعلو صوتها بخوف.
زياااد! يا زيااااد الحق نينا نهاد تعبانه قوي!
زياد: اول ما سمع ال قالته. جري بسرعه هو وطاهر. وكمان الجيران، ونهاد عملت نفسها انها تعبانه، وصممت ان زياد يفضل جمبها اليوم كله!

اليوم بالنسبه للعرسان طارق وجاسر واشرف بيمشي ببطء...
لكن بالنسبه ل رنا وهنا وملك خلاص كام ساعه، ويكونوا جاهزين. وليوم بيعدي عليهم بسرعه...
آدم: بيحاول على قد ما يقدر يخلص شغله وصمم. إن بيتر يكون موجود في الفرح اول واحد.
ومصطفى جاب هديه ل شيرين وفستان علشان فرح ابنهم. وحجز ليله في الفندق علشان يجدد زواجه.

ومحمد اتفق انه هيقضي الليله عند اولاد عمه علشان مش هيبقى حابب البيت من غير وجود اشرف ورنا ومريم. ومحمد قال لابوه انه هيخربها في الفرح. ياتري هيعمل ايه!
اما خالد جهز كل حاجه على اكمل وجه ودبح كمان عجلين بمناسبة فرح بنته ملك. ووزعهم على الفقرا. وراح يجهز نفسه علشان يروح على القاعه قبل منهم. ويستنى علشان مشتاق يشوف ابنه ومراته، لتانى مره من يوم كتب الكتاب!

اماعاصم مخنوق ومتضايق جدااا. لأن جاسر بعتله كارتين دعوه علشان يعزمه بمناسبة فرحه وكمان فرح اخته هنا!
وعاصم مش عايز يروح لكن عايز يشوف مريم بأي طريقه، وفك الشاش من على وشه وكان وشه في اثار خفيفه لكن حرف H واضح في خده اوى وده ضايقه جدا. لكن هو كمان قام يجهز نفسه هو وابتسام! علشان يروحو الفرح وكمان سوزي اتصلت عليه وعرفته انها كمان معزومه من طرف جاسر!
ف السنتر.

مريم: قاعده. والبنات بتحط ماسكات ورنا وملك وهنا صمموا ان مريم لازم تهتم بنفسها و تعمل زيهم بالظبط. ولكن مريم رفضت وبتصميم شديد منهم انهم هيزعلوا منها. ولازم تهتم بنفسها. ومش شرط تكون عروسه علشان تهتم بجمالها ومريم وافقت وكل حاجه هما بيعملوها للعرايس بيعملوها ل مريم بالظبط!

وبعدها آدم بعت غدا ل مريم وكل الموجودين كانو مبسوطين جدا من آدم لأنهم كانوا واقعين من الجوع واتصل عليها وطمنها وقالها انه هيحاول ع قد مايقدر يخلص شغله ويجيلها ع السنتر ياخدها، وأكد عليها انها تاكل كويس علشان اليوم طويل عليهم وكمان قالها مريم افتحى شنطتك كدا؟

مريم: ثوانى ياحبيبي حاضر. وفتحت الشنطه وكان موجود فيها شيكولاته وكانت ملفوفه ف لفة هدايا وعليها ورقه صغيره ومكتوب عليها. الساعه دلوقتي 5 وعايز اقولك انك وحشتينى اوى بحبك adam!
مريم: قلبها دق بسعاده، والله انا الل بموت فيك وبعشقك. ربنا مايحرمنى منك يا آدم انت رزق يا آدم...
آدم: حبيبتي انتى الل ربنا رزقني حبك!
وقفلو الاتنين وكان عندهم احساس مختلف وعايزين يكونو ف حضن بعض ف اللحظه دي!
وبعده. شويه.

هنا اتكلمت مع مريم
هنا: عارفه يا مريم؟ انتي جميله اووي وكمان بالنقاب اجمل. بس ساعات بزعل علشانك!
مريم: بعدم فهم! بتزعلي ليه مش فاهمه؟
هنا: يعني كل ده واللبس ده ما بيضايقكيش؟

مريم: ابتسمت بحب. وقالت، وهل حافظ الشيء يؤذيه! انا عمري ما اضايقت من نقابي. بالعكس! ده فخر لياا وكمان زينه للمراه، وانتي ماشيه كده بتبقى واثقه من نفسك. وماشيه بفخر وبعزه وكرامه. ماشيه و متأكده ان مفيش راجل هيلاقي فيكي فتنه واحده يبص عليها. او ظاهره علشان يطمع فيها، وكمان النقاب يا هنا مش للجميله وبس؟ وبرضه هقولك ان مفيش بنت وحشه. النقاب للعفيفه اللي زاهده الدنيا ومش طمعانه في الفتن!

هنا: بس يا مريم مش كل المنقبات البنات بيتجوزوا! لان وشهم بيبقى متغطي! ف اكيد النقاب هيأخرهم ف الجواز. عن البنات التانيه!
مريم: حبيبتي انا اهو منتقبه واتجوزت قبل منكو! وبعدين النقاب طاعه والزواج رزق فكيف لطاعه ان تمنع رزق!
هنا: مش لاقيه كلام تقوله. ومريم حست ان هنا محتاره. وكمان ملك...

مريم قالت. بصي يا هنا انا لما ببقى في بيتي ببقى ملكه. وبلبس احسن لبس وببقى شبه العروسه كل يوم. لكن لما بخرج لازم البس نقابي ولبسي محترم. لان كده ببقى وانا خارجه بتزين للجنه. يا ترى بقى اللي بتخرج بشعرها ولبسها ضيق والميك اب دي بقى بتزين لايه!
والكل سكت بعدها وهنا وملك فكرو وقالوا! فعلا احنا لما بنخرج بشعرنا وبنحط ميكب بنتزين لمين ول ايه!
(سؤال مهم جداً وكل واحده لازم تفكر فيه)
بعد شويه.

رنا: سالت الميك اب ارتست حضرتك لسه بدري صح؟
البنت: ردت عليها خلاص يا حبيبتي آخر مرحله وهاتلبسه الفساتين!
مريم: تعرفي يا رنا انا متفرجتش على الفساتين بتاعتكم ولا شوفتها!
ردت الميك اب ارتست. انتي عروسه معاهم صح!
مريم: بزعل لا لا ابدا. احم. انا اختهم وقاعده معاهم بس!
البنت: بصراحه فكرتك عروسه لاني لاحظت انك منقبه اول ما دخلت!
مريم: بعدم فهم. وايه المشكله!

البنت: لا ابدا انا لسه جايلي دلوقتي فستان من بره وكمان بالنقاب بتاعه وكنت حابه اجربه على اي بنت! لكن انا حاسه ان جسمك مناسب عليه. ف أنا دلوقتي نفسي اجربه عليكي قبل منهم علشان اشوفه عليكي ممكن؟
مريم: قلبها بيتمنى ولكن مش هينفع. احم لا متشكره جدا. لسه هجرب وكده هتعب نفسي على الفاضي!
ملك: وفيها ايه يا مريم؟ جربيه عليكي يمكن يطلع حلو! وبعدين بجد نفسي اشوفك وانتي لابسه فستان فرح!

رنا: بترجي. اه بالله عليكي يا مريم فكره حلوه جدا. البسيه ونشوفه عليكي واقلعيه تاني مش هتخسري حاجه!
هنا: بليز يا مريم وحياتي! عارفه كمان البسيه وهصورك وانتى لابساه كمان للذكرى انتي ملبستش فستان في فرحك وكمان جتلي فكره تانيه!
كلهم: ايه هي يا هنا!
هنا: ايه رايكم مريم تلبس الفستان واحنا كمان نلبس الفساتين بتاعتنا ونتصور كلنا احنا الاربعه جمب بعض!
ملك: واو فكره تجنن!
رنا: والله حركه جامده!

مريم: بلخبطه. لا يا بنات اخاف ل آدم يعرف ويتضايق اني غيرت هدومي بره!
كلهم قاموا شدوها وقالوا يلا بقى مش هنقول ل آدم حاجه وحياتي!
رنا: قالت وحياة آدم عندك تقومي تلبسي الفستان! ده انا هتجنن واشوفك بالفستان بالله عليكي وافقي!
هنا: يلا يا مريم وبعدين انتي كده كده هاتغيري هدومك بره علشان الفستان اللي هتلبسيه!
ملك: يلا بقى يا مريومه اسمعي الكلام!

رنا: قالت وحياة آدم انتي مش بتحبيه ولا ايه؟ وكمان بقولك بالله عليكي!
مريم: بحيره. لا مش كده ابدا. بس! لكن!
كلهم: وحياه آدم عندك. بالله عليكي توافقي.
مريم: استسلمت والبنت اخدتها علشان يطلعوا الدور التاني!
مريم: ايه ده هو اللبس فين!

البنت: هنطلع على السلم ده واللبس فوق والميك اب وتنزلي عروسه من هنا انا هاقيس عليكى الفستان! بس يا رب يطلع مظبوط عليكى واشوفه عليكى! وبعدها تنزلي للبنات و تتصوري زي ما هما حابين! مع اني ممكن ارفض علشان كده خساره ليا! لكن علشان خاطرك انا هوافق تتصوري!
مريم: شكرا جدا لذوقك!
البنات طلعو هما كمان، لكن كل واحده في مكان ولبست. وكان فستان رنا عليه حجاب وهنا وملك بشعرهم!

عند مريم لبست الفستان وكانت جميله جدا جدا بمعنى الكلمه، ولما شافت نفسها بالفستان مكنتش مصدقه لكن برضه الفرحه مش كامله هي هتقيس وبس!
البنت: بسم الله ما شاء الله، انتي في منتهى الجمال! ياريتك بجد عروسه وتخرجي من عندي انتي بجمالك ده بالفستان ممكن تعمليلي دعايه للسنتر!
مريم: احم. شكرا ممكن اشوفه في المرايه؟
البنت: هاعملك ميك اب خفيف جدا الاول وهنلبسك النقاب وبعدها تنزلي تشوفيه تحت!

مريم: هو لازم يعني الميك اب؟
البنت: صدقيني الميك اب. هيكون خفيف لايذكر. انتى اصلا زى القمر مش محتاجه ميكب. بس لازم شويه حجات كده وهلبسك النقاب والطرحه والتاج وهتنزلي تتصوري بس بشرط!
مريم: كشرت عينيها. ايه هو؟
البنت هربط عينيكي بشريط خفيف علشان تشوفي نفسك تحت بالنقاب في المرايه الكبيره انا مش هاوريكي نفسك في المرايه غير بعد النقاب موافقه!

مريم: موافقه بس بسرعه ارجوكي لان العرسان زمانهم جايين وانا لسه هغير هدومي والبس!
البنت: ما تقلقيش انا معاكي والبنات هتخلصي في ثواني، تعالي اقعدي.
البنت: خلصت ل مريم كل حاجه. وحطت لها ميك اب خفيف جدا. ولبستها النقاب والطرحه وحطتلها التاج. وكمان جابت الجزمه بكعب عالي. وكانت جميله جدا و مريم كانت خايفه لا تقع من على السلم وهي نازله!
مريم: نازله من على السلم.

والبنت: رابطه عينيها و ماسكاها بتساعدها. متخافيش واحده واحده! على مهلك انتي بسم الله ما شاء الله. زي القمر بجد! البنات هيتصدمو من جمالك لما يشوفوكي!
مريم: هو السلم ده طويل كده ليه؟
البنت: هههههههه علشان بس انتي نازله درجه درجه. علشان الكعب العالي خلاص يا قلبي وصلنا اهو! ثواني هنادي البنت دي تيجي تمسك ايدك، ايوه هاتي ايدك هنا! يلا كملي انا وراكي اهو، ايوه خلاص تعالي هنا احنا داخلين على البنات!

مريم: هو الجو ساقعه؟
البنت: علشان التكييف بس خلاص ارفعى رجلك وعدى خطوه كبيره اقفي هنا! بااااس تمام كدا!
مريم: ايه الاصوات دي!
البنت: ثواني هافك الشريط وفكت الشريط وكانت المفاجأه!
مريم: فتحت عينيها شافت نفسها قدام السنتر!
وآدم: واقف قدامها وماسك بوكيه ورد خرافه ولابس بدلة عريس في منتهى الجمال. وكمان جايب عربيه جميله جدا جدا ومتزينه بطريقه خرافيه!

مريم: واقفه مصدومه ومش مصدقه وبتبص حواليها! شافت نفسها في الشارع وفي عربيات وشافت اختها ومصطفى ومحمد وكل الناس منتظراهم بالعربيات بره! وكمان شافت العرسان واقفين ورا آدم طارق وجاسر واشرف واقفين علشان كل واحد ياخد عروسته بالدور!
ومريم بصت تحت قدامها وكانت واقفه في قلب من الورد مرسوم على الارض كانت واقفه في نص القلب بالظبط!

آدم: قرب منها قدام الناس كلها ونزل على ركبته. ومسك ايدها وقالها تقبلي خاتم الجواز ده؟ وتقبلى نعمل فرحنا انهردا؟
مريم: مفتحه عينيها ومش مصدقه بجد! والدموع في ثانيه كانت الرد على سؤاله!
وآدم لبسها الخاتم في ايدها وباس ع أيدها وقام وقف قدامها وقال، يا رب اكون بس حققت ولو جزء بسيط من احلامك!

مريم: لا إراديا اتنططت بفرحه كبيره جدا، وحضنته وقالت بسعاده كبيره. انا مش مصدقه مش مصدقه يا آدم انت؟ انت اللي عملت كل ده! انا يا آدم! انا فرحانه جدا.
أشرف: قرب عليهم ايه بقى خلاص! عايز اشوف هنا. بس تعرفي يا مريم الفستان جامد عليكي! ولا عينيكي في النقاب! انتي لو مكنتيش خالتي! وقبل ما يكمل الكلمه كان كوع آدم في معدته قدام الناس!
اشرف: ااااااه! ابو اللي يعاكس حد يخصك تاني يشيخ!

آدم: مد ايده ليها. واخد ايدها حطها في دراعه، وقال، اتفضلي يا اجمل عروسه، واخدها واتحركو. وفتحلها باب العربيه وكانت العربيه دي هديه من بيتر! وصمم انه هو اللي يسوق العربيه! وكانت بجد عربيه فخمه جدا!
هنا نزلت! وبعدها رنا! وبعدها ملك! وكل واحده عريسها جه يستقبلها...
أشرف: بانبهار. باس هنا من جبينها. وايديها واخدها وراح على العربيه!
وكمان طارق جه، ولما شاف رنا. عينيه كانت بتطلع قلوب. وحضنها بدون مقدمات!

وقال بصوت عالي، اخيرا انا بحبك، اخيرا رنا بقت مراتي يا جدعان!
و كل الموجودين ضحكوا على جنون طارق.
جاسر: كمان قرب من ملك وباس على ايديها وراسها واخدها على العربيه!
كل عريس حط ايد عروسته ف دراعه واخد عروسته على العربيه وكانت الاربع عربيات اجمل من بعض، وكانت كل عروسه ليها بريقها الخاص، وكل عروسه في عيون عريسها شايفها اجمل واحده عن كل الموجودين، ركبو عربياتهم وكانت زفه جميله جدا!
في عربية آدم.

مريم: مكلبشه في ايدو. وبتتنفس بصعوبه وحاسه انها هيغمى عليها من الفرحه!
آدم: حس بيها وشال ايديها من ايدو
وباس على راسها. وربت على ايديها. وقال، اهدي مفيش حاجه. انا حبيت اعملهالك مفاجاه. يا رب تكون عجبتك!
مريم: عجبتني بس! عجبتني جداااا! دي هتموتني انا حاسه ان قلبي بيدق بسرعه يا آدم!
آدم: بخوف. طيب اهدي بقى! وخلي فرحتنا تكمل. احنا دلوقتي هنطلع نعمل سيشن انا وانتي!

مريم: بتنظم أنفاسها. آدم انت عملت كل ده طيب ازاى! وامتى! انت كنت شاري فستان البسه انهردا. وكمان قولتلي لازم البس العقد بتاع ماما نور! انا لبسته!
آدم: بس بس! اديني فرصه اجاوبك. و هقولك كل حاجه. انا ياستي لما عرفت ان فرحهم كلهم في يوم واحد، قولت ليه لأ؟ اعمل انا كمان فرح ل مريم في نفس اليوم. احنا ما بقلناش حوالي اربع شهور متجوزين يعني انتي لسه عروسه برده!

وطارق قالي انه هيروح يختار فستان الفرح هو ورنا، وانا قولتله يخليها تاني يوم ورحت هناك. وانا قولتلك اني ورايا مأموريه. وفهمت طارق على كل حاجه! ونبهت عليهم كلهم، إن محدش يقولك اني كنت موجود هناك معاهم! واول مادخلت سنتر الفساتين عيني وقعت على الفستان ده! وبجد بحمد ربنا ان محدش اختاره! انا روحت حجزته اول واحد واشتريته! كمان يادوبك اشتريته من هنا! جت واحده عايزه تشتريه. لكن الحمد لله! وبعدها الكل استغرب! وانا شرحتلهم كل حاجه و نبهت عليهم الموضوع يكون في السر!

وكمان نبهت على هنا تتصل عليكى، وكمان قولتلهم يتحايلوا عليكي تلبسي الفستان لمجرد انك تقسيه، واتفقت مع الميكب ارتست وبس! وجبتلك الجزمه والنقاب وكل مستلزمات لبس العروسه! وكل ده تم بمساعده رنا طبعا وملك وهنا! ونبهت عليهم لو انك عرفتي حاجه قبل ما تشوفيني؟ انا هافركش الفرح للكل!
مريم: بسعاده! يعني الكل كان عارف حتى ابله شيرين؟

آدم: بصراحه لأ! شيرين عرفت النهارده انا روحت ليهم انهردا، وطلبت ايدك من شيرين ومصطفى! هههههه والحمد لله وافقوا عليا. هههه. وانهردا اشتريتلك الخاتم ده! خوفت اشتريه قبل كده تشوفيه معايا!
مريم: بفرحه كبيره. عارف بجد بجد انا مبسوطه جدا. انا مش عايزه حاجه من الدنيا تاني. انت دخلت على قلبي فرحه كبيره جدا يا آدم!
آدم: يارب دايما تعيشي مبسوطه وانتى معايا.

مريم: والعربيه دي. دي هايله دي رهيبه بجد ما شاء الله اللهم بارك!
آدم: العربيه دي هديه من بيتر. اول لما عرف قالي والله ما حد هايزفك غيري، وكمان العربيه من عندي!
مريم: امال عربيتك فين!
آدم: عربيتي قدام البيت! روحت لبست وركنتها. وعزمت عم لطفي وبيتر جه خدني بالعربيه دي. وجينا على هنا!
مريم: طيب وشغلك!
آدم: بصراحه ده اللي مزعلني!
مريم: ليه ياحبيبى؟

آدم: روحت اقدم على طلب اجازه. قالوا انهم محتاجيني بكره وبعده! لكن بعد بكره اقدم على اجازه زي ما انا عايز! انا اسف بجد يعدوا اليومين دول واخدك ونسافر!
مريم: آدم انا بعشقك بجد! وبعدها اتكسفت وخافت لا يكون بيترسمعهم!
آدم: ما تخافيش بيتر حاطط سماعه ومشغل مزيكا بصوت عالي! ما تقلقيش انا مأمن كل حاجه! انا بقى مش بعشقك وبس؟ انا بعشق التراب اللي انتي بتمشي عليه. ما تجيبي بوسه!

مريم: هههههه انت مش طبيعي! انا بجد مبسوطه وحاسه اني طايره وعايزه ارقص!
آدم: بغيره. نعممم! ترقصي! لا استهدي بالله كدا. علشان مارنكيش العلقه التمام!
احنا دلوقتي كلنا هنطلع مع بعض نعمل سيشن حلو كده، وبعدها هنطلع على قاعة الستات ومفيش راجل يلمحك، انا لو طول اشيلك وادخلك القاعه وماحدش يشوفك هاعملها! وكمان لو اطول اعمى عيون كل رجاله العالم عنك هاعملها!

مريم: بسعاده كبيره. انا بموووووت فيك ربنا يخليك ليا يا رب! وبعدهاحست بدوخه ومسكت راسها! اااه!
آدم: بقلق. مالك يا حبيبتي؟ تحبي نروح؟
مريم: برفض. نروح؟ لا طبعا واضيع يوم زي ده؟ ابقى هبله و مجنونه! انا كويسه جدا ياحبيبي!
أشرف: جاب ل هنا عربيه مفتوحه من غير سقف.
أشرف: هنا انتي جميله اوي اوي اوي مبروك يا هنايا!

هنا: بحماس وفرحه، الله يبارك فيك انا مش مصدقه حاسه اني بحلم انا حاسه اني ملكه الدنيا كلها بايدي. ووقفت وفردت ايديها انا بحبك يا اشرف بحبااااااااااااااك! ودي كانت اول مره هنا تعترف ل اشرف بحبها في العلن!
أشرف: اقعدي يا مجنونه هتوقعي نفسك خلي اليوم ده يعدي على خير، وانا كمان بعشقك!
جاسر: في العربيه. وماسك ايد ملك وهي متوتره. وقال، انتي النهارده احلى واحده في العالم كله!
ملك: بتوتر متشكره!

جاسر: بابتسامه! الف مبروك يا ملاكي.
ملك: احم. ا. اا. الله يبارك فيك.
جاسر: مالك متوتره ليه؟
ملك: مش عارفه حاسه اني خايفه!
جاسر: حاوطها من كتفها. وقال. طول ما انا جمبك ما تخافيش. وبعدين باس على ايديها وقال، ما تقلقيش من اي حاجه اطمني انا مش هجبرك على اي حاجه انا بس مش طمعان غير في حضنك!

ملك: كلام جاسر طمنها. وحطت راسها على كتفه انا بحبك اوي يا جاسر. انت عوض ربنا ليا. انت رزق ربنا يجعل في قلبك الحنيه دايما من ناحية ملاكك حبيبتك!
اما طارق المجنون: كان مهيبر وجايب عربيه ل رنا وواخد رنا جمبه. ومش راضي حد يسوق العربيه غيرو. وكل شويه يضرب كلاكسات. ويسقف ويطلع راسه من الشباك ويقول، رنا بقت مراتي انا اتجوزت يا جدعان هههههههههه.

رنا: خافت من تصرفاته. وخافت اكتر في ما بعد! ياترى هيعمل فيها ايه! وقالت بتوتر. مالك يا طارق سيطر على نفسك شويه!
طارق: هههههههه كأنه شارب اسيطر؟ اسيطر! دا انا هاسيطر سيطره ده انتي هتموتي يا سوسو ههههههههه...
رنا: وشها اتخطف. واتغير. وخافت!
طارق: هنا ضحك بصوت كله!
رنا: بصتله. طارق انت بتخوفني ليه!

طارق: ركن العربيه على جمب! ومسك ايديها وقال. حسيتي بإيه! انتي كل يوم تلعبي باعصابي. وانا بقى قولت أجرب! بس بجد انا اسف. انا زودتها شويه! وباس ايديها، انا بهزر معاكي. انا مشتاقلك يا رنا بس مشتاق لكلامك وضحكتك، مشتاق لهزارك وكل حاجه حلوه فيكي. انا فرحان وبعبر عن ال جوايا! وعلى فكره انتي اجمل عروسه في الكون كله!
رنا: استريحت. ونفخت بأريحيه. وقالت، الله يسامحك.

طارق: يا رب يا ختي. وشغل العربيه وقال، هو انا قولتلك مبروك النهارده!
رنا: قالت لا!
طارق: داس بنزين وساق بسرعه. وبيضرب كلاكسات، مبروك يا عروسه مبروك يا رنا! انا اتجوزت يا جدعان هههههههه...
بعد شويه. زصلو كلهم لمكان معين وراقي علشان يتصوروا السيشن. والتصوير هاقوله بالترتيب علشان ما حدش يتلخبط!
آدم ومريم مع بعض.
وبعدها طارق واشرف وجاسر وآدم كلهم مع بعض لوحدهم من غير العرايس!

وكمان هنا ورنا وملك ومريم اتصوروا مع بعض
وكل عروسه تتصور مع عروسه تانيه! يعني ملك ورنا. وملك وهنا. وملك ومريم والعكس. وكل اتنين يتصوروا مع بعض!
وكل عريس مع عريس وجه كمان بيتر اتصور هو وآدم وطارق وجاسر وأشرف!
وشيرين اتصورت مع مصطفى!
وكمان محمد كان مهيبر وجري واخد مريم واتصور معاها!
وكمان مع رنا واشرف اتصورو!
وآدم مع ملك!
وجاسر مع هنا!
وأشرف اتصور مع مريم و رنا واتصور كمان مع شيرين!
وبعدها شيرين ومحمد!

ومحمد واشرف ومصطفى وشيرين ورنا وهنا وطارق كلهم في صوره واحده وآدم ومريم معاهم!
وخالد اتصور هو وجاسر وملك وبعدها خالد وملك!
ومريم طلبت تتصور مع خالد وراحت اتصورت معاه. وكمان مسكت ايد خالد وراحت ل آدم وبنظرة ترجي. وآدم وقف جمب خالد واتصور معاهم.
وبعدها آدم ومريم وخالد وملك وجاسر في صوره واحده!
وبعدها خالد وملك في صوره واحده!
ومحمد: نده على الكل وقال، كل العرايس والعرسان والعيله تقف علشان كلنا!

كلنا هانتصور صوره واحده! وكلهم وقفوا. القصير قدام، والطويل ورا. ومحمد كان نايم قدامهم على الارض و كانت صوره جميله و مجنونه!
(ايه اللخبطه دى حد فيكو فهم مين اتصور مع مين ماعلينا يلا نكمل )
وكان يوم عالمي في الصور لانهم 4عرايس و 4 عرسان الله اكبر عليهم.
وكان فرح مميز جدا. وكل الناس اللي بتشوفهم. ما شاء الله يفرحوا جدا!
بعد التصوير ماخلص كل عريس اخد عروسته وراحوا على قاعه الافراح!

مريم: كانت في قاعه لوحدها علشان النقاب. وآدم صمم انه يقعد معاها ومش هيبعد عنها خطوه!
وكانت رنا وملك وهنا كلهم في قاعه واحده وعرسانهم معاهم ورقصو وغنوا وكان اكتر تلاته مهيبرين رنا وطارق ومحمد!
طارق: وهو بيرقص كان زي المجنون وطلع على الاستيدج. واخد المايك وقال. باااااس وغني ل رنا اغنيه انا لما بحب بحن بجن!
(قَوْلَي لِأُمِّك يابنت جاي اللَّيْلَة أَطْلُب أَيَّدَك.

وَلَا بعمري عَاقِل كُنْت وحَيَاة الْآلَة بريدك
عشتا بِطُول وَعَرْض الدَّنِيّ
مابعمرو رَأْسِي بينحني
لِمَا دخلتِ بعمري غِني
مِنْ عُمْرِي نشالله يَزِيدُك
انَّا لَمَّا بِحُبّ بحن بَجَّن
بِهَدْم بِحَرْق بِقَلْب جُنّ
الرُّوح بغيباتك بتحن
بتنده وينك
إِنَّا لَمَّا بِحُبّ بِكَفَّيّ بدربي
بدوب بِلَحْظَة مِنِّي تَقَرَّبِي
بتضحك رُوحِي بيفرح قَلْبِي
بضحكة عَيْنَك
بيك غلّى الْمَهْر كتير فكرو بيغلى عليكِ الْغَالِي.

بيك عَجَّزَنِي تا يَصِير عليي نَجْم وُصُولَك عَالِي
لَو فيي الْمَاسّ بجيب مابعمرو بيغلى عالحبيب
بيرخصلك عُمْرِي و بِطِيب أَنَا دَمِي وَمَالِي
انَّا لَمَّا بِحُبّ بحن بَجَّن
بِهَدْم بِحَرْق بِقَلْب جُنّ
الرُّوح بغيباتك بتحن
بتنده وينك
إِنَّا لَمَّا بِحُبّ بِكَفَّيّ بدربي
بدوب بِلَحْظَة مِنِّي تَقَرَّبِي
بتضحك رُوحِي بيفرح قَلْبِي
بضحكة عَيْنَك
غمزيني بِعَيْنِك ياروح بغمزة بِبَيْع الْكَوْن وهمه.

ع أَبْعَد دُنْيَا منروح بيرخصلك هالقلب و دمه
مَيْلِي بخصرك صوبي مَيْلِي تغنجي عليي تغميلي
ابْنِي ع ذوقك سميلي وَعَد تَكُونِي وَحْدَك امه)
وطارق ولع الفرح وشجع كل واحد يغني اغنيه لحبيبته!
ورنا اتشجعت وطلعت هي كمان وغنت اغنية! ربنا يخليك لقلبي!
محمد: راح بسرعه عند آدم ومريم. واتحايل عليهم. يروحو يحضروا معاهم حتى لو هيقفوا بعيد!

مريم. كانت مش راضيه، ولكن آدم قال، تعالي وهنقف بعيد ومريم استسلمت وقامت مع آدامها! وسمعو رنا!
(مش قادرة لسه اصدق انك انت بقيت معايا وخلاص كل اللي ياما حلمت بيه بقى بين ايديا مش عايزة حاجة تاني خلاص حبك كفاية واحلم واتمني ايه؟ من الدنيا دا انت كتير عليا ربنا يخليك لقلبي.

تبقى طول العمر جنبي كل ما اسمع حاجة عنك بعرف اني اخترت صح كان لقانا احلى صدفة ياللي جنبك ببقى عارفة انك انت جيت حياتي تِملى كل سنيني فرح من حسن حظي اني قابلتك
تقدر تقول جيتني ف وقتك مانا كنت قبلك مش عايشة وخلاص هعيش ياما عليك كنت بدور وبجد مش قادرة اتصور لو عمري كان قبلك عدى.

مقابلتنيش ربنا يخليك لقلبي تبقى طول العمر جنبي كل ما اسمع حاجة عنك بعرف اني اخترت صح كان لقانا احلى صدفة ياللي جنبك ببقى عارفة انك انت جيت حياتي تِملى كل سنيني فرح)
رنا كمان هيبرت وهي بتغني! وكان احساسها حلو جدا، والكل بيرقص على اغنيتها.
وبعدها ملك اتشجعت وغنت ل جاسر اغنيه رومانسيه والكل رقص سلو وكانت عبالي حبيبي!
(. عا بالي حبيبي عا بالي حبيبي
أغمرك ماإتركك إسرقك مارجعك
إحبسك ماطلعك من قلبي ولايوم.

اخطفلك نظراتك ضحكاتك حركاتك
علقن بغرفتي نيمن عا فرشتي
إحلمن بغفوتي تيحلي بعيني النوم
عا بالي حبيبي
ليلة الإلبسلك الأبيض صير ملكك والدني تشهد
جيب منك إنت، طفلك إنت، متلك إنت
عا بالي حبيبي
عيش حدك عمر أو أكتر
وحبي يكبر كلما نكبر
وشيب لما تشيب وعمري يغيب لما تغيب
عا بالي حبيبي
عابالي تكلمني وإسمك تحملني
بقلبك تخبيني من الدني تحميني
وتمحي من سنيني كل لحظة عشتا بلاك
عابالي تجرحني لحتي تصالحني.

بلمسة حنونة بغمرة مجنونة
وماغمض عيوني إلا انا وياك
عا بالي حبيبي)
والكل كان مبسوط، واندمج مع الاغنيه وكان يوم حافل!
وكان آدم ماسك ايد مريم وبيتفرجوا ومبسوطين!
جاسر بعدها حب يفرفش شويه وغنى اغنيه رايحين على بيتنا. ل ملاكه!
(الليلة رايحين على بيتنا
ويارب يكمل فرحتنا
الحب اللى هيبقى ثالثنا
ويصحى الشوق وننام
ارقص وافرح كده من قلبك
ده انا والله حبيبى بحبك
وعهيش عمرى حبيبى وانا جنبك
ودى مش عايزة كلام.

وانا وانت هنعيش حياتنا سوا
حب شوق وهوى
حب شوق وهوى بكتير
وانا وانت العين علينا هنا
كلوا جى لنا رب تمملنا على خير
وانا وانت هنعيش حياتنا سوا
حب شوق وهوى
حب شوق وهوى بكتير
وانا وانت العين علينا هنا
كلوا جى لنا رب تمملنا على خير
الدنيا خلاص مش هتساعنا
علي الحب خلاص اتجمعنا
هاتلى ايديك يا حبيبى تعالى
نفرح بالايام
كل ما فينا بيحكى علينا
والناس واقفين من حوالينا
وده اكتر من اللى اتمنينا
الله بقى يا سلام.

وانا وانت هنعيش حياتنا سوا
حب شوق وهوى
حب شوق وهوى بكتير
وانا وانت العين علينا هنا
كلوا جى لنا رب تمملنا على خير
وانا وانت هنعيش حياتنا سوا
حب شوق وهوى
حب شوق وهوى بكتير
وانا وانت العين علينا هنا
كلوا جى لنا رب تمملنا على خير )
والكل رقص وغنى معاه. وكان الكل فرحانين جدا جداا...
وبعدها اشرف طلع على الاستيدج مسك المايك وقال. يعني جت عليا انا! يلا دقي يا مزيكا
وغني ل هناه حلم السنين
( حلم سنين.

عشنا وشفناه اليوم اللي اشتقنا له
إحضني قصاد الناس يا حبيبي وماله
ما بقينا لبعض خلاص
زادوا العشاق إثنين اكتب أسامينا
كان حلم سنين وسنين نبقى لبعضينا
الله على ده الإحساس
ليلة وإنت جنبي ليلة
تسوى عمري ليلة
بألف ليلة معاك
ليلة وإنت جنبي ليلة
تسوى عمري ليلة
بألف ليلة معاك
حلم سنين
قال قلبي خلاص هتنام على صوت دقاته
هيعيش وياك على طول أجمل أوقاته
حبك ولا يوم هنساه
أنا قد القول ومعاك وفيت بوعودي.

وإنت استنيت وبقيت محتاج لوجودي
وأهو ربنا جمعنا
ليلة وإنت جنبي ليلة
تسوى عمري ليلة
بألف ليلة معاك
ليلة وإنت جنبي ليلة
تسوى...
تامر حسني)
وهنا كانت طايره من الفرحه ورقصت معاه
وردت عليه باغنيه رومانسيه. ورقصو تانى سلو ع اغنية انا بعشقه
( انا بعشقة للدنيا ايوة هقولها انا
متفائلة بية
دة فرحة الدنيا وما فيها جاتلى فية
وبدعى ربنا كل يوم يخلينى لية
انا بعشقة بكون ضعيفة بشوفة انا بستقوى
بيه
دة حد من نوع اللى مرة بتلاقية.

انا حبة نفسى تقول ما هية ملك لية
ملكنى بكل احساسى فاكرنى تملى مش ناسى
بقالى هو دة ناسى مليش بعدية
فى وقت ما يجى ادامى
بتبدا كل احلامى وتحضن صورتة ايامى
بموت انا فية
انا بعشقة معرفش لما بقابلة يومها انا
ببقى مين
بياخدنى من روحي وحياتى بكلمتين
دة اللى زيو نفسى اعرف راحو فين
ملكنى بكل احساسى فاكرنى تملى مش ناسى
بقالى هو دة ناسى مليش بعدية
فى وقت ما يجى ادامى
بتبدا كل احلامى وتحضن صورتة ايامى
بموت انا فية ).

الكل فعلا كان مبسوط! حتى صاحب القاعه نفسه كان مبسوط جدا! وقال ل مصطفى. انا اول مره اكون مبسوط كده اوي، اول مره يكون موجود عندي اربع عرسان كده الله اكبر عليهم! وغير كمان الفرحه طالعه من القلب.
مصطفى: بضحكه. طبعا يا صديقي الحب يصنع السعاده!
مريم: واقفه جمب آدم مبسوطه جدا!
آدم: بهمس. تحبي تغنيلي!
مريم: بدهشه. قالت انا لا لا انا هابقى اغنيلك لما نرجع البيت!
آدم: طيب انتي حافظه اغاني!

مريم: اممم لا! بس في اغنيه يعني معلقه معايا. وكنت سمعتها بالصدفه عند رنا وكانت بتوصفك. حستها فيك!
آدم: طب يلا غنيهالي!
مريم: بتوتر. هنا! لا ارجوك يا آدم!
آدم: علشان خاطري. بصي اهمسي في ودني وغنيهالي. انتى مفكره انك ممكن تغنيهالي قدامهم! لأ طبعا مستحيل!
مريم: قلبها دق. وقربت من وشه. وخدها ع خدو، وايد آدم حولين وسطها. وصوتها كان هادي جدا وحنين! غمضت عينيها ونسيت العالم وقالت!
وغنت اغنيه بيت كبير.

(. إنت يا اللي خدت قلبي من الزمان ومن اللي فيه
خذت قلبي لدنيا ثانية أحلى من اللي حلمت بيه
أحلى عمر أنا عيشته جنبك والحنان عندك كثير
هو في كده زي قلبك لسه فيه في الدنيا خير
عمري ما أنسى أنا قبلك كنت في إيه
ومعاك بقيت أنا إيه
أنا باقي ليك ولحد ما عمري
ينتهي هفضل يا حبيبي معاك
وهعيش وأموت بهواك
أنا ليّ مين غيرك حبيب عمري
عمري ما أنسى أنا قبلك كنت في إيه
ومعاك بقيت أنا إيه
أنا باقي ليك ولحد ما عمري.

ينتهي هفضل يا حبيبي معاك
وهعيش وأموت بهواك
أنا ليّ مين غيرك حبيب عمري
ياما عيشت أتمنى قبلك
يا اللي زيك مش كثير
مش مجاملة عشان بحبك
ده إنت ليّ حاجات كثير
هي كم مرة هقابل حد بيحب بضمير
حد عاش عمره عشاني وقلبه ليّ بيت كبير
عمري ما أنسى أنا قبلك كنت)
آدم: مغمض عينيه وكان عايز يشيلها ويروح ع البيت. فتح عينيه. وابتسم بعشق. وباس راسها وقال، انتي مش ااقل منهم علشان هما يغنولهم وانتى لا! ثوانى ياروحي.

واستاذنها. وراح عند كل العرسان وطلع على الاستيدج، ومسك المايك!
والكل في حالة بلاها ومنتظر آدم هيعمل ايه؟
آدم: مسك المايك وقال، في اغاني كتير طبعا بتوصف حالة الفرحه الل احنا فيها دي، وانا حابب اقولهم كلهم ل مريم مراتي وعشقى وحبيبتي وروحي واميرتي. لكن انا في اغنيتين بحبهم جدا وحاسس انهم اتغنو مخصوص علشانها! وبعتلها بوسه ع الهوا!
وغني وقال اغار عليها والكل اكتشف ان كان صوته فوق الرائع! وانبهرو جداا!

مريم: قلبها كان بيرقص وكمان اكتشفت ان حبيبها صوته يجنن، والكل اندمج مع الاغنيه!
آدم وهو بيغني! نزل يكمل الاغنيه وهو ماشي لحد ما وصل عند مريم!
( أصابك عشق أم رميت بأسهم
فما هذه إلا سجية مغرم
ألا فاسقني كآساتٍ وغنّ لي
بذكر سليمة والكمان ونغّم.

أيا داعيا بذكر العامرية بأنني
أغار عليها من فم المتكلمِ
أغار عليها من ثيابها
إذا لبستها فوق جسم منعمِ
يالييييل
أغار عليها من أبيها وأمها
إذا حدثاها بالكلام المنغم
وأحسد كاسات تقبلن ثغرها
إذا وضعتها موضع اللثم في الفم )
والضوء كله متسلط عليهم وكل الكاميرات عليهم! ومسك ايدها وباسها، وبعد ما الاغنيه خلصت. غنالها اغنية اوعديني والكل كان مبهور من شخصيه آدم!
(. إوعديني، لو زعلتي مرة مني تعرفيني.

لو جرحتك غصب عني تحسسيني
متشيليش جواكي حاجة تحكي ليا كل حاجة
لما هفهم هبقى أحسن صدقيني
إوعديني، لو نسيت يا حبيبتي نفسي تفوقيني
لو خدتني الدنيا مني ترجعيني
لو في لحظة زاد غروري
إشتكي لومي وثوري
بس إوعي في يوم تروحي وتسبيني
إنت قلبي وإنت روحي و إنت عيني
حد عايز أعيش معاه لآخر سنيني
إنت بالنسبة لي مش حب في حياتي
إنت كل حياتي فعلاً إفهميني
إنت قلبي و إنت روحي و إنت عيني
حد عايز أعيش معاه لآخر سنيني.

إنت بالنسبة لي مش حب في حياتي
إنت كل حياتي فعلاً إفهميني
إوعديني، لو في يوم الخوف ملكني تطمنيني
لو ذكائي في مرّة خاني تفهميني
لما أقسى في يوم تحني
و أما أغلط غصب عني
قبل ما أغلط غلطة تانية تلحقيني
إوعديني، لو يبيعني الكون بحالة تشتريني
تبقي أقرب منّي ليّ تكمليني )
والكل رقص سلو على صوت آدم في الاغنيه دي! والكل هيتجنن من شخصيته ورومانسيته! آدم خلص الاغنيه.

مريم: بدموع حضنته قدام الكل! وكانت حاسه انها بتحلم! ولما حست انها على ارض الواقع قالت، انت كملت مريم انهردا يا آدم! انا بموت فيك، بجد مش قادره اوصفلك احساسى ايه!
طبعا كل الناس مبسوطه! لكن في ناس كده على جمب بتكره الخير للناس! وعاصم الل اتصدم صدمة عمره! وكان هيموت فيها لما شاف مريم وآدم وكان حاسس انه عايز يولع في القاعه كلها!
وابتسام متغاظه من جاسر وهنا ورنا وآدم.

وسوزي معجبه جدا بشخصية آدم ونفسها تخطفوا من مريم!
اكتر الموجودين مبسوطين، لكن مش الكل بيتمنى السعاده للعشاق!
وطارق ورنا بيرقصوا! وكل كابلز مع بعض!
محمد: طلع جري على الاستديج وقال! باااااااس، هو مفيش مهرجانات ولا ايييه!

ووقف كل العرسان وراه والعرايس وقال انا بقى هولعها و هخربها، وعايز الكل يقووووم يرقص، يلا مزيكااااا! وغنى اغنية رايحين نسهر، وكان مهرجان بمعنى الكلمه و كل الموجودين قامو رقصو على الاغنيه وطارق ومحمد هيبرو جداااااا!
(. صاحبي كلمني وقالي انزلي رايحين نسهر
رحنا قعدنا، اداني الكاس، قلتله بلاش أنا مش بشرب!
طلبت عصير، مانا مش بشرب
مطلعش عصير
انا كده بشرب
شايف عصافير ودماغي بتعمل
بام بام بام بام بام بام.

بوم بوم بوم بوم
يا جماعة، أنا مش لاقي تليفوني
يا جماعة، بيرن هناك ما تجبهولي
يا جماعة، سلاحف النينجا طلبوني
يا جماعة أنا شكلي خربت فوقوني
بام بام بام بام بام بام
يا جماعة، أنا مش لاقي تليفوني
بام بام بام بام بام بام
يا جماعة أنا شكلي خربت فوقوني
ولاعة
حد يجيب الولاعة
ما حد يجيب الولاعة
يا جماعة، حد يوطي السماعة
مش عارف، مش عارف ابص في الساعة
عقلي اتخدر وشي مزنهر
حاسس ب حر
أنا مضطر إني أشمر
رجلي بتزُك زُك.

جسمي بيفك فك
مرة واحدة لقت قلبي عمال بي بام بام بام بام بام بام
قلبي عمال بي بوم بوم
قاعد ولا بيا ولا عليا يا جماعة
أنا شايف كائنات فضائية
وعنيا قلبت يابانية
ودماغي جواها حرب عالمية و بتضرب
يا جماعة، أنا مش لاقي تليفوني
يا جماعة، بيرن هناك ما تجبهولي
يا جماعة، سلاحف النينجا طلبوني
يا جماعة أنا شكلي خربت فوقوني
بام بام بام بام بام بام
بوم بوم )
وكان فرح بجد بمعنى الكلمه والكل كان مبسوط جدا.

ومصطفى مصدوم من شخصية محمد الجديده...
وشيرين كمان كانت مبهوره ومصدومه وكل المشاعر عندها! وفرحانه ان ولادها بيتجوزوا، وابنها الصغير شافته بيضحك من بعد فتره طويله، وكمان بيرقص وبيغني...
اشرف ورنا كانوا فرحانين بمحمد جدا، و مريم كانت الضحكه مش مفرقاها، وآدم كمان كان مبسوط وضحك من شكل محمد وطارق وهما بيرقصو قصاد بعض!
مصطفى اتعرف على خالد وقررو يعملوا بيزنس مع بعض. والكل كان في سعاده!

ماعدا الاعداء بس ولكن خلاص هنخلص منهم قريب!
خلص الفرح والكل كان تعبان ومرهق. وطارق حرفيا كان ما هيبر هو ورنا...
وبعد منه محمد واشرف و هنا و جاسر وملك و الكل كان سكران من الفرحه، لان طارق ومحمد نشرو العدوه على كل الموجودين وكان فعلا فرح بمعنى الكلمه!
والحمد لله الفرح تم على خير.
ويا رب يا رب يفرح الجميع!
والكل هايبدأ يتحرك!
آدم: يلا بقى ياروحي على عشنا!

مريم: مبتسمه بسعاده كبيره. وقامت وبتقف حست بدوخه وارهاق شديد وعينيها مزغلله جداً!
آدم: بص عليها. شاف عينيها وحركتها مش طبيعيه وماسكه راسها! وقال بقلق، مريم حبيبتي مالك!
مريم: بتوهان. د، دايخه، وبتهمهم اا. انا دا. ايخه الحقني يا آد!
ومكملتش واغمى عليها بين ايدين آدم
آدم: بخوف كبير. مررييييييم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة