قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الثاني للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الخامس والعشرون

رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الثاني للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الخامس والعشرون

رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الثاني للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الخامس والعشرون

زين بصدمة: ايه دا
شخص: دي يا زين بيه ام محمد خيتك
زين: وايه اللي عمل فيها اكدي
الشخص بحزن: انت متدريتش بلحصول
عبير بجنون شعرها متبهدل هدومها متوسخة وعمالة تتلفت حواليها: محمد محمد يا قلبي خد اقولك هات خيتك وتعالي في حضني مش لاقية احضن حد
زين نظر لعبير بحزن شديد: لا معرفش ايه اللي حصل قولي علي طول انت هتنقطني.

الشخص: بنتها ماتت من كذا يوم مش عارفين ايه السبب وولدها مات امبارح مقتول حد جي رماه قدام باب دارها ومشي وهيا من ساعتها اكدي عماله تشد في شعرها وتتحدت مع حالها
زين بيلوم نفسه: كل دا حصلك يا قلب خيك واحنا محدش يخبرنا اه يا قلبي عليكي يا خيتي
وعد: مين دي يا بابا
زين: دي عمتك عبير ام محمد
وعد: دي.

ليلي بحزن: بس يا وعد ربنا يتولاها و يصبرها ثم راحت ناحية عبير حطيت ايديها علي كتفها ومسكت ايديها تعالي يا خيتي تعالي ربنا يصبر قلبك
زين بينظر علي منظر عبير وبيضرب كف علي كف: ان لله وانا اليه رجعون عيالها التنين
زياد نازل من الاغلي باستغراب ينظر لي ليلي: مين اللي مع مرت عمي دي يا عمي
زين سرحان مش حاسس بحد حواليه هو في اللحظة دي نسي كل اللي عملته فيهم عبير وبيلوم نفسه انهم سابوها لوحدها.

زياد: عمي عمي سرحان في ايه
زين بحزن: ايه يا ولدي
زياد: بقول لحضرتك مين اللي مع مرت عمي دي
زين بتنهيدة: مش عارفها صوح شكلها اتبهدل و مبقتش هيا دي عمتك عبير
زياد بصدمة: دي عمتي عبير مش معقول
زين: لا معقول ان ربك لبلمرصاد
زياد: ايه اللي عمل فيها كدا
زين: محمد وجنه عيالها التنين ماتو
زياد: ازاي دا وامتي.

زين: معرفش يا ولدي معرفش روح نادي علي بوك خلينا نشوف هنعمل ايه الرجل هيقول ولدها مات امبارح ومقتول اكيد مدفنش وفي المشرحة دلوقت
زياد: لا حول ولا قوة الا بالله ربنا انتقم منه بعيد عننا مش عايزنا نوسخ ايدينا مع خسيس زي دا
زين بزعيق: زياد دا انسان ميت دلوقتي وبين ايد ربنا اذكروا محاسن موتاكم
زياد: عندك حق هطلع انادي لابويا واجي
ليلي جت بتبكي علي منظر عبير زين نظر لها باستغراب: بتعيطي ليه يا ليلي.

ليلي ببكاء: بعيط علي عبير واللي جرالها
زين: بتعيطي عليها رغم كل اللي حصل منها ومن ابنها
ليلي: دي خيتك يعني تهمني كيف ما تهمك واني سمحتها علي كل اللي هيا عملتو معايا كفايا عقاب ربنا ليها وربنا يصبرها علي ما ابتلاءها دا ابتلاء محدش يستحملو ربنا معاها
زين: عاقلة من يومك هيا فين عبير دلوقت
ليلي: هناك اهي قاعده كنت داخلة اسبحها بس افتكرت انها معهاش خلجات قولت اطلع اجبلها خلجات من خلجاتي واسبحها.

زين: ماشي يا حبيبتي روحي يجعله في ميزات حسناتك
فرحة نازلة من غرفتها بتسال وعد: هو في البيت
وعد بهمس وبتشاور علي عبير: شايفة الست المجنونة اللي هناك دي
فرحة بتنظر مكان اللي بتشاور في وعد: ياما مين دي وايه اللي جابها هنا
وعد: دي بيقولو عمتك عبير
فرحة باستغراب: عمتي عبير ازاي لا استحالة ثم قربت منها باستغراب وتاكدت من ملامحها انها هيا عمتي ازيك
عبير بتهز في راسها و بتنظر لفرحة وتضحك: جنه جنه.

فرحة: مالها يا حبيبتي
عبير بضحك: راحت لعريسها ثم بكت لا لا دي ماتت لا لا انتي مالك انتي مين
زين جري بسرعة علي فرحة: ابعد بدل ما تضربك في بطنك ولا حاجة هيا مش في وعيها
فهد: في ايه هيا فين عبير
عبير نظرت لفهد واول ما شافته هبشت في بغل: انت انت اللي موت ابني انت جبلي ابني
فهد بيحاول يسلك نفسه منها: اوعي كدا يا مجنونه انتي
منار: في ايه اوعي اكدي
زين: عبير بس يا حبيبتي اهدي اهدي.

عبير ببكاء: جبلي ابني عشان احبك
زين متاثر جدااا: ادعيلو يا حبيبتي ادعيلو هو واخته
فرحة: هما الاتنين ماتو
زين: اه يا بتي
فرحه بحزن: صعب جدااا رغم اي حاجة بس دي حاجة صعبه عليهم
لوجي نازلة من فوق هيا و مالك و سمية: بيسالو ليلي: هو في ايه في الدار
ليلي بحزن: دي خيتك عبير رجعه لا حول ولا قوة لها.

مالك بغضب: وهيا ايه رجعها تاني وفين ابنها الكلب الحيوان دا مخلاش ليلي كملت كلامها وراح ناحية عبير انتي ايه اللي جابك هنا وفين ابنك السافل الكلب ابن الكلب
زين: اهدي يا مالك انت مش واخد بالك من منظر اختك ولا ايه
مالك: واخد طبعا اكيد السافل الصايع بتاعها هو اللي بهدلها اكدي
زين: بس يا مالك حرام عليك هو خلاص مات
مالك: مات الحمدلله انه مات و ناس هترتاح من شره
زين بعصبية: قولت خلاص يا مالك خلاص.

مالك: قولت خلاص ايه انت نسيت انه كان عايز يخلي واحد يغتصب بتك كيف ما هو عمل في بتي
منار نظرت لي ليلي: عمل في بته كيف
لوجي: انتي ربنا ينتقم منك انتي وابنك منكم لله يدمركم ربنا زي ما دمرتوني حسبي الله ونعم الوكيل
فرحة لوعد: انا مش فاهمه حاجة هو حصل ايه
وعد بهمس: هقولك بعدين
زين: خلاص يا مالك فضحت بتك بعد ما اتسترت ومحمد مات و السر اندفن معا
هو في ايه مش فاهم مالكم عاملين ازعرينا ليه.

نظر الجميع إلى تلك الصوت
المعروف جيدااا
منار بصدمة: دا هو ولا انا كمان اتجننت وبتخيل من الموقف
ليلي: انتي سمعتي صوته انتي كمان
منار: اه سمعت وخايفة ابوص اكون بحلم ولا حاجه
فرحة بفرحة صرخت: رعددددد ثم جريت عليه ونطت وهو شالها وفضل حضن فيها وهو شايلها
رعد بحب: وحشتيني يا عمري.

منار قربت منه بدموع: انت يا عمري هو انت موجود يعني انت في وسطينا انت معانا طيب احضن امك حسسني بقلب عشان اتاكد انك واقف قصادنا واني مش بحلم
رعد فتح دراعته لي منار: تعالي يا حياتي انا يا جنتي ثم حضانها جامد وهيا كمان ومكنتش عايزة تسيبو ابدااا وحشتني اووي يا رعد
رعد عمال يبوس في راسها و يبوس في ايديها: وانتي يا امي وخشتيني اووي والله
فهد واقف مصدوم قرب منه رعد: ايه يا حج موحشتكش.

فهد بدموع: موحشتنيش كيف داني اتكسرت بعديك يا ولدي اني كانت روحي رايحه مني وانت رديتها ليا من جديد
رعد مجسك راسه وباسها: وانا روحي رجعتلي لما دخلت البيت تاني ثم نظر ناحية زياد زيزو ايه مفيش حضن لاخوك
زياد بابتسامة: قلب اخوك حمدلله علي السلامه والله كنت حاسس انك عايش
ليلي بضحك: حبيبي حمدلله علي سلامتك بس ازاي دا.

رعد: هحكلكم علي كل حاجة ثم نظر لزين عمي زين حبيبي ربنا يخليك ليا عشان اقنعتني اني لازم ارجع واظهر ثم نظر لمنار كدا يا امي تظني في فروحتي ظن وحش
منار باحراج: يوووه طيب واني كنت اعمل ايه اني ايش عرفني بس عالعموم متزعليش مني انتي كيف بتي وانتي خابرة
زياد بهزار: الحمدلله انك رجعت يا عم كانه لسه عايزين يدبسوني في مراتك وابنك ويخلوني اسيب وعدي قال
رعد بغيظ: وانت كنت هتعمل ايه هتوافق.

زياد: ايه ايه ايه اوفق اوافق ايه يا عم انا كنت ناوي اخطف وعدي ونتجوز ومحدش يعرف عننا حاجة و نعيش في تبات ونبات ونخلف صبيان و بنات
زين بغضب: ايه اللي هتقوله دا يا استاذ زين
فهد: مهي خطيبته بقي
ليلي: سيبكم من الكلام دا وراعو شعور اختكم اللي قاعده دي
عبير عمالة تبصلهم وتعيط قرب منها رعد اللي اتفجاة بوجودهخا ومكنش واخد باله منها نهائي ثم نظر للجميع: هيا مالها
زين: محمد و جنه عيالها ماتو.

رعد بصدمة: محمد مات يا بوي لا اله الا الله ربنا برحمه
ليلي لمنار: تعالي معاي يا منار نسبحها اني وانتي
منار بدموع علي ولاد اخوها: يالا يا عبير يالا تعالي
عبير: لا انا عايزه ادفن ولدي الاول
زين: صوح الكلام خدنا ونسيت اقولك يالا نروح علي المشرحة و نعمل تصريح الدفن عشان ندفنه حرام اكرام الميت دفنه
في مكان اللي في ثروت
ثروت: هههههه الحمدلله خلصنا من محمد و رعد عقبال زين
امير في باله: ونخلص منك انت كمان.

ثروت بخبث: هو مش التليفون دا بتاع محمد
امير بتوتر: محمد معرفش
ثروت: سبحان الله متعرفش بس ياخي خليت البشمهندي حسني فتحهولي ولقيت هو بتاع الواد محمد ودخلت في تسجيل المكالمات الاقي ايه يا خي تسجيل مكالمة بصوتك تخيل سبحان الله وكمان انت اللي مبلغ ابن عم البت ريتا شوف سبحان الله
امير بخوف ورعب: لا طبعا مش انا انا برضو اعمل كدا دا انا رجلك من زمان وشريكك ازاي
وليه هعمل كدا.

ثروت: منا مستغراب يا امير بقول ليه هتعمل كدا
امير: طيب منا جبتلك البت اخت الواد محمد
ثروت: مهو دا شككني اكتر يبقي انت لسه بتحب البت ريتا عشان كدا استخسرتها فيا
امير: لا طبعا محصلش
ثروت وهو ناوي علي نيه: ماشي اللي حصل حصل انت مهما كان زي ابني بظبط وصح انا هتجوز
امير بغيظ: هتتجوز ازاي
ثروت: هو ايه اللي ازاي ايه غريبة
امير بتوتر: لا مش غريبة ربنا يقويك ههه
في منزل السيوفي.

زياد بزعل: ممكن اعرف كان قصدك ايه في اللي قولتي الصبح
وعد بابتسامة: خلاص بقي الكلام دا مبقاش ليه لازم
زياد: مفيش حاجة اسمها مبقاش ليه لازمة
وعد بحب: انت زعلان
زياد: اصل انا فهمت من كلامك اني انا حبيتك عشان بس انتي شبه فرحة مش كدا
وعد بضحك: طيب مانت فهمت بتسالني ليه
زياد: طيب ايه غير رايك وبقيتي تضحكي كدا ولهجتك اتغيرت
وعد بحب: عشان اتاكد انهاردة انك عايزني انا وعد
زياد بتهتك: يا سلام.

وعد: وحياة عبدسلام زياد نظر لها ولفت وشه لاتجاه اخر زياد
زياد بغصب: اممم نعم
وعد: بحبك بقي
زياد بابتسامة: بس
وعد: بعشقك و بموت فيك
زياد: حياتي انتي والله بحبك
لوجي بغل: ايوا كدا اظهرلو علي حقيقتكم بقي تطلقني انا عشان دي
زياد بعصبية: انتي مش طبيعية اكيد والله يا بنتي مانتي عارفة اللي فيها
لوجي: عارفة ايه ها
سمية بغضب: انتي ابه اللي بتعملي دا يا هانم انتي هتضحكي الضحكة وهتصدقيها انتي وابوكي.

لوجي: ايوا دا حقي انا
زياد بسخرية: حق مين يا ماما انا مش حق حد انا رجل وقلبي هو اللي ختار انا مش بيعه وشروه
لوجي: يعني ايه
مالك دخل عليهم: يعني نبطل سلبية بقي ونشكر الرجل علي اللي عملو معنا ونحترم نفسنا ويالت احنا هنسافر حالا علي سويسرا عشان اخوكي اللي بقي مدمن دا واحنا مكناش نعرف حاجة زياد: مدمن
مالك بحزن: اه بقي مدمن من استهترنا
من بعدنا عنهم من غربتنا بقي مدمن وكمان عايز يعيش حر في اميريكا.

لوجي: انا مش هسافر
سمية: لا هنسافر غصب عنك وعن اخوكي انتو ايه هتموتونا حرام عليكم مفيش حد فيكم صالح ليه كدا ليه وفضلت تبكي بهستيريا
لوجي ببكاء: خلاص يا ماما انا اسفة هسافر وهبداء من جديد انا اسفة
جاءت اليهم اسماء عندما سمعت بمجي عبير إلى المنزل بتلك الحالة
اسماء بلهفه: فين اختي انا عايزة اشوف اختي
منار: اهدي يا خيتي هيا اتسبحت ونامت
همسة: وهيا كويسة يا مرات خالي
منار: اهو احسن ربنا يتولاها.

اسماء بحزن: انا مش مصدقة التنين يا ساتر يارب
ليلي: ربنا يصبرها
همسة: ومال فين زين وفهد
ليلي: راحه يطلعو تصريح الدفن ويدفنو
اسماء ببكاء: هو لسه مكنش ادفن
ليلي: دي قضية قتل وسين و جيم دا لولا معارف زين وفهد لولا انهم مش هيطوله
همسة: ربنا يرحمه
امجد: ازيك يا عمتي ازيك يا همسة
ليلي: يعني ظهرت دلوقتي مانت ماخفي بقالك كام يوم
امجد: قصدك ايه ياما
ليلي: مقصديش
اسماء: صوخ اللي سمعته دا رعد عايش.

رعد من وراءها: ايوا يا عمتي ايه راءيك
اسماء بفرحة: قلب عمتك وعقل عمتك و روح عمتك تعالي في حضني
رعد بابتسامة راح في حضنها وفضل يبوس فيها
فرحة بجواره: لا انا بغير لا ميصحش كدا
اسماء: عايزة ايه يا بنت زين امشي من اهني ملكيش صالح بي ولد خوي
رعد: ايوا امشي يا بت سبيني احضن عمتي
امجد بهمس لهمسة: ياما نفسي اتكلم بجراءة كدا لما تبقي مراتي حلالي وفي بيتي
همسة بتبسم: ياااارب
في غرفة رعد وفرحة.

رعد: مش مصدق ان ربنا جمع ما بنا من تاني
فرحة بسعادة: انا اللي الدنيا مش سيعاني
رعد: بحبك يا كل ماليا بحبك يا روح عمري
فرحة: اااه با عمري انا مش عارفة بعيش ازاي من غيرك لحظة واحدة حتي
رعد: ولا انا والله انا كنت بموت في بعدك
فرحة: ومال فين مازن صحبك
رعد بغضب: بتسالي عليه ليه
فرحة بضحك: انتي بتغيري ولا ايه دودو
رعد بعصبية: ايه دودو دي كمان متهدي بدل ما اهديكي بطريقتي يا فرحة.

فرحة بتغيظ في: هديني كدا وريني هتعمل ايه
رعد بيقلع قميصة: يا مسهل يارب وبيقرب منها انا بقي هوريكي
فرحة بتجري منه: لا لا معلش عشان خاطر البيبي
رعد: يا بنت المجنونة انتي متجريش هتتعبي غلط عليكي
في مكان ما
الشخص 1: لازم اخلص عليه في اقرب وقت
الشخص: بس دا هيكلفك كتير اووي
الشخص 1: اللي انت عايزو المهم تخلصني منه.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة