قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الثاني للكاتبة ميادة مصطفى الفصل السادس والعشرون والأخير

رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الثاني للكاتبة ميادة مصطفى الفصل السادس والعشرون والأخير

رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الثاني للكاتبة ميادة مصطفى الفصل السادس والعشرون والأخير

في مكتب زين يتجمع في رعد و فهد و زياد
زين: ناوي علي ايه يا ولدي اكدي
رعد: مش كان سبب النصايب كلها محمد ابن عمتي عبير واهو مات فاضل ثروت الحبشي ونرتاح
فهد: يا بني سيبك انت من القضية دي بقي
رعد: انا كدا كدا لسه مرجعتش لشغلي ولا حد عرف اني عايش يعني انا انتقامي من الحبشي انتقام شخصي
زياد: طيب و هتعمل ايه معا
رعد بسرحان: الاقي بس واللي عايزو ربنا هيكون
خبطت باب المكتب
زين: ادخل.

مالك بحزن: انا جيت اودعكم بقي
فهد قام وقف قرب من اخو: مالك متسافرش و ولدك هنلاقي ليه علاج اهني
زين قام من علي كرسي مكتبه ايضا: مالك بلاش سافر يا خوي وكلنا جارك
مالك: لا خلاص معدش ينفع واني بتشكركم كلكم علي وقفكم جنبي وانت يا زياد ربما يحميك لشبابك و تسلم تربيتك يا فهد انت ومنار علي تربيتكم لاولادكم.

زياد بحزن علي عمه: عمي انا عملت اللي كان لازم اي حد مكاني يعملو وكان نفسي محدش يعرف حاجة زي دي بس النصيب
مالك: الحمدلله وكل واحد اخد جزاءه علي اللي عمله
رعد: طيب استني هنا ونحاول معا احسن من الغربة
مالك: معدش ينفع والله يا جماعة خلاص يالا اشوف وشكم بخير وخرج برة المكتبة والجميع وراءه يالا يا سمية يالا يا ولاد
لوجي عمالة تنظر لزياد بدموع و زياد بيداري وشه منها ووعد بعيد بترقب الموقف.

فرحة بتهمس لي ليلي: والله عمي مالك دا صعبان عليا جدااا
ليلي بحزن: اه والله بس هما اللي دمرو عيالهم اكدي كانو مهملين فيهم قوي مبيسالوش عليهم غير كل فين وفين
فرحة: فعلا
عبير نازلة من فوق: ولدي يا ولدي محمد خد هنا اوعي تقعد وانت بتلعب علي مهلك
زين نظر لها بحسرة: - ايه يا خيتي انتي لسه تعبانه
عبير: لا اني بنادي علي محمد بيلعب بلكورة مع العيال في الشارع بت يا جنه خدي اهني متلعبيش مع الصبيان.

زين بحزن: تعالي ياخيتي نقعد اهني مع بعض وجي يمسكها من ايديها شديت ايديها منه وقالتلو: استني اكدي هجيب العيال من الشارع عشان ينامو واجي
فهد: لا حول ولا قوة الا بالله هو ايه اللي حصلنا العيلة ادمرت اللي مات و اللي سافر واللي دمر واللي ادمرت اللهم لا اسالك رد القضاء ولكني اسالك اللطف في
منار ببكاء: انتو هتسيبو خيتكم اكدي
رعد: فعلا لازم تروح لدكتور نفساني وكمان تتحجز في مستشفي لكن كدا حالتها بتسؤء.

في مكان ما
الشخص: ثروت بيه متفق مع ناس عشان يقتلوك
امير بخبث: عايز يقتلني انا هههه ماشي هنشوف مين اللي هيقتل مين ثم طلع هاتفة ليطلع رقم زياد اللي سجلة من هاتف محمد من قبل
امير بخبث: الو زيزو باشا
زياد: مين معايا
امير: انا فاعل خير وكنت عايز رعد باشا حضرت الظابط بس معيش رقم لي للاسف فتصلت بحضرتك تبلغو وتقوله فاعل الخير بيقول ثروت الحبشي موجود في، . لو عايز تخلص عليه.

زياد: ثروت الحبشي متاكد كان بجانبه رعد ركز مع زياد عند سماع اسم ثروت ثم قفل معا زياد
رعد: في ايه
زياد: واحد متصل بيه بيقولي مكان ثروت الحبشي
رعد: واشمعنا انت اللي اتصل بيه ويعرفك منين
منار بخوف علي اولادها: لا محدش يروح دا اكيد كمين ليكم محدش يروح ابوس ايديكم
رعد: متقلقيش ياما والله خير
فرحة برعب علي رعد: لا مفيش مرواح انا ما صدقت انك رجعتلي لا مش هسيبك تروح مني تاني.

وعد: لا مفيش حد هيروح منكم في مكان انسو
زياد بابتسامه خبث: انا عن نفسي هروح يمكن يجيلي رصاصة طايشة واريح ناس مني
وعد بغيظ ضربته علي كتفة: بعد الشر عليك ان شاء الله اللي يكرهك
فرحة: بابا عمي محد فيكم يتكلم و يقولهم حاجة
زين: دا شغلهم يا بتي منقدرش نقول حاجة
فهد: بوكي قال الصح
ليلي: ومال هتسيبو العيال يروحو لتهلكا برجليهم حرام عليكم بجد.

رعد بابتسامة قرب من فرحة وحضانها من كتفها: والله متخافو والله هنرجع بس هنرجع واخنا في امان لان كل الشر اللي حوالينا هيبقي مات خلاص وكل شي انتهي
فرحة هتموت من الرعب: هتغيب عني تاني
رعد مسك وشها بكفات ايدو و نظر لعنيها: عمري ما قدر تاني علي غيابك
فرحة: ماشي ربنا معاكم
عبير: مترحوش يا ولدي الجميع نظر لعبير باستغراب محدش يروح يا ولدي
رعد قرب من عمته: ليه يا عمتي.

عبير بدموع: هو دا اللي قتل ابني انا عارفة يا ريتني كتت قولتلو انهم غدرين يا محمد تعالي يا محمد
رعد غمض عنيه بجوع علي عمته و نظر لزياد: يالا يا زيزو
زياد: يالا يا ديزل
زين بخوف: ربنا معاكم يا ولد
فهد بيهمس لزين: اني قلبي مش مرتاح واصل يا خوي
زين: ولا اني يا خوي
فهد: هنعمل ايه طيب
زين: هتصل باللواء يعمل تتبع علي رقم رعد و زياد
فهد: طيب يالا اتصل بسرعة
زين بيتصل علي اللواء: ايوا يا باشا عامل ايه.

اللواء: ازيك يا زين باشا عاش من سمع صوتك
زين: الله يخليك كنت عايز حضرتك في خدمة
اللواء: تحت امرك يا باشا
زين: ممكن تخلي حد يعملي تتبع لتليفون رعد وزياد
اللواء باستغراب: رعد انت بتقول ايه
زين: رعد عايش يا سيادة اللواء
اللواء بصدمة: عايش ازاي عايش
زين: القصة طويلة عايزين دلوقتي ننقذ رعد وزياد و نعرف فين مكانهم عشان هما رايحين لثروت الحبشي
اللواء: طيب تمام انا هتصرف حالا وهجمع قوة كمان.

زين: ربنا يعينك يارب سلام
فهد: ها قالك ايه
زين: هيتصرف هو وهيجمع قوة
منار: يعني هيبقو معاهم ظباط غيرهم
زين: اه يا منار هيلحقوهم عشان زياد و رعد مش رايحين بصفة رسمية دا رايحين بصفة شخصية فقط
ليلي: ربنا معاهم يارب
امجد جاي من جامعته: في ايه تاني
زين: مفيش حاجة
امجد: بس شكلكم ميريحش هو البيت اصلا كل ما الواحد يتدخلو لازم يبقي في نصيبة قولو بس في ايه
زين: رعد و زياد رايحين يقبضو علي ثروت الحبشي.

امجد: مين ثروت الحبشي دا
زين: السبب في كل البلاوي اللي احنا فيها كلها من اول خطف اختك وعد لحد موت رعد
امجد: هو دا يا ابن الكلب طيب وانتو قلقنين ليه مهو لازم يتقبض عليه ليتقتل عشان يبطل اذيه في الناس
بعد حوالي ساعة وصل زياد و رعد إلى المكان اللي قال عليه اميرسمعو من الخارج صوت رجل ومعه ست وصوتهم يدل علي انهم في وضع مخل
زياد بهمس: دا شكله هايص يا عم.

رعد بضحك: وايه يعني يموت هو في المنظر دا ولا يتقبض عليه اداب بلمرة
زياد: يخربيته هو في حيل دا انا شوفته كبير مش صغير للقرف دا
رعد: يمكن مراته
زياد: مراته يمكن المهم هنعمل ايه احنا مش جايين نحلل شخصيته دلوقتي
رعد: احسن حاجة انه مفيش حد بيامن بيته تعالي يالا وراءيا هنقتحم وبلفعل فتح رعد و زياد باب الشقة بكل سهولة بحكم شغلهم وهيا عبارة عن طابق واحد فقط وبها شبابيك من كل مكان.

ثم دخلو علي ثروت في غرفة نومه ومعه ست
رعد جاب كرسي وقعد قصاد السرير امام ثروت الذي تفاجاة ومصدوم من وجود رعد ووجودهم داخل الغرفة بهذا الشكل وصوب عليه السلاح رعد بسخرية: زي مانت كمل كمل اللي كنت بتعملو اكننا مش موجودين
زياد وقف سند علي الحيطة ومربع ايده: ايوا كمل احنا مش موجودين
ثروت بيحاول يغطي نفسه وهو الست اللي معا: انتو ازاي دخلتو هنا
زياد: احنا ندخل في اي مكان براحتنا جداا.

ثروت نظر لرعد: وانت ازاي عايش
رعد: ايه مستغرب انك قتلتني ولسه عايش عادي عمر الشقي بقي وانا طول عمري شقي و رجعت عشان اخلص عليك
ثروت بضحكة هستيريا: هنشوف مين اللي هيخلص علي مين
زياد: ايوا قوم البس كدا ومشي القطة دي وورينا مين هيخلص علي مين
ثروت حط ايده علي زر بجانب السرير بدون ان يشعر زياد او رعد: حاضر هقوم البس وانتي البسي يالا و غوري من هنا
رعد بابتسامه سخرية: رجل
زياد بضحكة رجوليا: ههههههه جدااا.

ثروت لبس وبلفعل الست اللي معا جريت مسرعا قبل ما اي شي يحصل
رعد قرب منه بغل زنقة في الحيطة وخنقة: انت تعمل فيا انا كدا تضيع مستقبلي و ضيعني
ثروت مش قادر ياخد نفسة و بيطلع لسه لبره
زياد: رعد بلاش اوعي انت كدا ثم مسكوا من قميصة وابداء يضرب في بمقبض يده
رعد: المشكلة انك صعبان عليا لانك راجل عجوز
ثروت: هوريك العجوز وجي يضرب رعد بلقاضبة يده جت في الهواء
رعد بضحك: حلوة الضربة دي.

زياد: تصدق صعب عليا صح يا عم هاتو سلمو للبوليس وريح دماغك دا مفيهوش ضربه
مسكوا ولسه هيخرجو بيه من باب الشقة لاقو اسلاحة تتجهه في وجههم
شخص: ارجع انت وهو وسيب الباشا
رعد و زياد بصو لبعض وسابه ثروت
ثروت بسخرية سقف: برافو عليكم يا حضرت الظباط و مبروك عليكم الشهادة
رعد: المباراة لسه مخلصتش
ثروت: لا خلصت وانتهت من زمان قوي بس تعرفو كان نفسي اووي عمكم زين يبقي موجود معاكم في المباراة دي.

زياد: واحنا مكانه هنلعب مكانه بس لعبنا انت بس
ثروت: فهد عرب يربي مع انه كان صايع فلاتي خاين لاخوه اللي هو زين اللي انتو بتحبو دلوقتي
رعد: اخوات اطلع انت منها بس يا سبب كل البلاوي انت وبنتك
ثروت: ايه دا هو حكلكم طيب كويس سهل عليا حاجات كتير كنت عايز اقولها يالا خدوهم خلصو عليهم اول ما جم يمسكوهم ابتدا رعد و زياد يضربو فيهم وقامت معركة مابنهم قوية.

ثروت بيجري لبراءه الشقة بضهرو: اضربوهم موتهم خلصو عليهم مش عايز اشوف اثر ليهم فجاة حد متلسم مسكه كتف ايده و مسكه من رقبته: رايح فين هتهرب هههه مفيش هروب خلاص لازم تتقتل بقي
ثروت مش قادر يتنفس وبيتكلم بلعافية: انت م م م مين
الشخص: انا عزرائيل الموت ثم طلع سكينه من جيبه و دبح ثروت في لحظة خروج رعد و زياد من الشقة بعد ضرب رجالة ثروت جميعأ.

لسه رعد هيضرب نار علي تلك الشخص المخفي لاقي تلقائي حد ضرب عليه نار وقع جثة هامده هو الاخر نظر رعد بعيدا علي مصدر اطلاق الرصاص لاقي انه اللواء هو من اطلق الرصاص عليه هو وقواته و زين كان معاهم
زين: الحمدلله كان بيحضر السلاح عشان يضربك بنار لولا سيادة اللواء ضربة بنار
رعد: بس هو مين دا وليه دبح ثروت الحبشي بطريقة البشعة دي.

زياد قرب من المجهول دا وشال من علي الشي الاسود هذا: ايه دا اللي اسمه امير اللي كان معا ساعة خطف وعد
زين: اللهم اضرب الظالمين
بالظالمين واخرجنا منهم سالمين غانمي يارب العالمين
اللواء: الحمدلله ثم قرب من رعد و ضربه علي كتفه بخفه حمدلله علي سلامتك يا بطل
حسام: مبروك رجوعك يا رعد باشا
رعد بابتسامة: تسلمولي
اللواء: يالا حضر نفسك من بكرة عشان تنزل تاني لشغلك
رعد: ان شاء الله.

زين: متشكرين جدااا يا سيادة اللواء علي المجهود اللي حضرتك عملته دا
اللواء: دا واجبنا
رعد: شكرا ان حضرتك نزلت بنفسك
اللواء: دا اقل حاجة ليك
رعد لزياد: زيزو بوق بينزل دم
زياد بهزار: يا عم الحمدلله انها جت علي بوقي انا قولت احنا هنخرج من هنا جثة هامده اصلا
بعد ساعة في منزل السيوفي
رجع زين و رعد و زياد إلى المنزل جري الجميع عليهم للاطمئينان عليهم: ها انتو بخير
وعد بصريخ: يالهههوي ايه دا لا.

زياد بخضة: في ايه يا بت سرعتيني
وعد: بوقك بينزل دم
زياد: وايه يعني ومال لو كنت رجعتلك مضروب رصاصتين في قلبي اللي معذبة دا كنتي عملتي ايه
وعد: كنت موت
زياد بحب: بعد الشر عليكي يا حبيبتي
فرحة بلهفة و بتلمس كل شبر في وش وجسم رعد للاطمئنان عليه: فيك حاجة ها قول الصراحة انت كويس بامانه ها
رعد بابتسامة حب: انا كويس طول مانتو كويسين يا نن عيني
فرحة: الحمدلله انك رجعت بالف سلامه يا عمري كله.

منار: اوعي اكدي يا بت انتي وهيا عايزه اطمن علي ولادي ثم نظرت لوعد وفرحة بتهتك انا مخبراش بقيتو تعرفوهم ازاي من بعض بعد ما وعد لبست الحجاب
رعد بحب: بلقلب ياما بالاحساس بالمشاعر
منار: يا خويا لا ونبي
امجد بغيرة: لا انا كدا كتير انا مش هصبر 3 سنين انا انا عايز اتجوز انهاردة
ليلي بضحك: يو جتك ايه انهاردة
زين بخبث: خلاص يا عم اجوزك انهارده انا موافق بس مش هتبقي همسة لان همسة ابوها مش هيجوزها دلوقت.

امجد: ايه مش همسة منا حبيت الحب والجواز عشان همسة اتجوز غير همسة ازاي لا طبعا انا هستني العمر كلة همسة
دخلت همسة واسماء في تلك اللحظة
همسة بكسوف: سمعت حد بيجب سيرتي خير
فرحة بضحك: اهي جت اهي
اسماء بضحك: خير هتجيبو سيرة بتي ليه
ليلي: هقولك اني يا مرت خوي بس الواد اللي اسمه امجد دا عايز يتجوز انهاردة بيقول مش هصبر اني 3 سنين فكنا بنعقلو
همسة بتنظر لامجد باستحلاف: ماشي اتجوز انهاردة عادي.

امجد: متصدقهومش دول ناس حقودة عايزة تفرق ما بنا بس احنا محدش يقدر يا فرقنا عن بعض ابداا
رعد بهزار: امجد يا زياد قلب علي الرجل اللي كان بيقول يا عمري محدش يقدر يفرقنا عن بعض ابدا يا عمري عرفينهم دول
زياد بضحك: ايوا فعلا
فرحة: محدش يتريق علي اخويا
امجد: عجبك كدا يا عمتي اهو بقينا تريقة
زياد بغيظ في امجد: انا عن نفسي هتجوز وعد بعد 7 شهور يكون الحزن خف عن البيت شوية
والكل يبقي موجود وفرحان.

رعد: يا بني اصبر طيب بعد ما فرحه تولد عشان لازم اعملها فرح هيا كمان
زياد: انا مالي يا عم انا لسه متحوزتش خالص انتو اتجوزته
اسماء: انت يا واد يا امجد هخليك تتجوز انت كمان معاهم في نفس اليوم هما مش احسن من في حاجة
امجد بفرحة: ونبي صح وحياة النبي
اسماء: عليه الصلاة والسلام اه والله
امجد: وخالي عمار هيرضي
اسماء: اه هو اللي قالي بعد سنويه اخوه و امه و وولد اخو بس عادي انا هقنعه انه يبقي مع زياد و ووعد.

رعد مسرعا: واحنا كمان واهي تبقي حاجة مختلفة اننا نبقي عملين فرح وهنتجوز وهيا حامل
فرحة: اه جداااا
زياد: بس اوعي مراتك تولدلينا يوم الفرح وتبوظو الدنيا ايوووا اديني بعرفكم
رعد: ايه راءيك يا رب دا يحصل
بعد مرور 7 شهور ونص
زين عن عبير في المستشغي اللي بتتعالج فيها
زين: ها يا دكتور هيا كويسة وبتتحسن
الدكتور: مش هكدب عليك حالتها شوية تتحسن و شوية بتسؤء.

زين بحزن: يعني مفيش امل انها ترجع زي ما كانت اسافرها بره طيب
الدكتور: صدقني مش هيعملو حاجة اكتر من اللي احنا بنعملها
عبير ماسكة عرايس وعملاهم كانهم اطفال بتنايم فيهم: نام يامحمد نامي يا جنه نامو يا حبايبي
زين مقدرش يستحمل ومشي
في منزل السيوفي الجميع متجمع عشان اليوم فرح زياد ووعد و امجد و همسة ويعتبر فرح رعد و فرحة برضو
فرحة بتبص علي بطنها: ونبي في عروسة بكرش كدا
رعد: احلي عروسة بكرش.

فرحة: اسكت انا اتغظت اووي عشان ملقتش فستان عروسة جي علي قدي
رعد: بقيتي عاملة زي الدبدوب الكبير
فرحة بزعل: اخص عليك بقي كدا انا دبدوب كبير
رعد: احلي دبدوب كبير
فرحة: علي العموم مش هدخل معاك في جيدال خلاص باقي كام يوم وولي العهد معاذ باشا يشرف وهتشوف انا هبقي عاملة ازاي
رعد: بس الفستان دا تحفة عليكي
فرحة: وانت كمان البدلة تجنن عليك.

رعد: والله انتي اللي تجنني بقولك ايه متسبنا من الفرح والكلام الفاضي دا وتعالي اقولك كلمة سر في اوضتنا
فرحة: اقعد ساكت اهما العرايس نزله ثم بداءه الجميع بتسقيف لنزول العرايس و العرسان
وابتداءت الليلة علي خير من زغريط و اغاني و فرحة من الجميع
امجد بيرقص مع همسة: ااااااخ ياهمسة حياتي انتي اخيرااا بقينا لبعض وانهاردة هيتقفل علينا باب واحد دانتي هيطلع عينك امك
همسة بزعل: لم نفسك وايه امك دي.

امجد بهزار: انتي زعلتي خلاص متزعليش بلاش امك انتي انهاردة هيطلع عين عمتي همسة لسه هتزعل كالاطفال ضحك امجد وصالحها بسرعة من حضن ليه ناسها اللي كانت هتقوله
عند زياد و فرحة
زياد: يخربيت جمال امك
فرحة: يا سلام
زياد: والله العظيم قمر ايه دا خلاص جننتيني وشكلي هتجنن دلوقتي واشيلك واجري بيكي نروح علي مكان ميبقاش في غيري انا وانتي و حبنا
فرحة بحب: بتحبني اوي كدا.

زياد: واكتر من كدا بعشقك وبعشق التراب اللي بتمشي عليه حتى وعد حطيت راسها علي كتفه و غمضت عنيها بامان
عند زين وليلي
زين: فكرة يا ليلي ليلة فرحنا
ليلي: هيا دي ليلي تتنسي يا زين الرجال
زين: كانت احلي ليله في عمري كلة عشان كانت اول مره اشوف عنيكي و اشوف عمري اللي ابتداء معاكي يا لوليتا
ليلي بحب: ربنا ميحرمني منك ولا منك كلامك اللي كل مرة بيحسسني اني برجع شباب.

زين: انتي هتفضلي البت الحلوة اللي مشوفتش زيها انتي هتفضلي فعيني بتي الصغيرة وحبيبتي و كل اللي ليا
ليلي: وانت بويا و خويا وولدي وكل حاجة ربنا ميحرمني من وجودك جاري
عند رعد و فرحة
رعد: تعالي نرقص معاهم
فرحة بتعب: رعد انت مش قادرة الحقني
رعد بخوف: مالك
فرحة بصريخ مرة واحدة: بوووووولد الحقوني اتلم الجميع حول فرحة بخضة وشالوها إلى الغرفة و دخلت معاها ليلي ومنار.

زياد بيهمس لرعد: عملتها انت ومراتك وبوظت الفرح حبك ابنك ينزل انهاردة
رعد بضحك: بيحيك يا عمو وحالف يحضر فرح عمه
امجد بغيظ: اقول فيك ايه انت وابنك بوظتو الليلة علينا
فجاءة صوت الزغاريط ملأ المنزل
منار: مبروك يا ولدي ولد زي العسل
جري رعد علي فرحة: مبروك يا عمري يتربي في عزنا
فرحة بتعب: الله يبارك فيك يا حياتي
زين: وزاد في عيلة السيوفي فرد
رعد بابتسامة: معاذ رعد فهد رعد السيوفي.

تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة