قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الثاني للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثاني والعشرون

رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الثاني للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثاني والعشرون

رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الثاني للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثاني والعشرون

في منزل السيوفي
دخلت ليلي و منار بصريخ ذهب اليه مسرعا يستقبلهم علي باب المنزل: في ايه هتصرخي ليه منك ليها انطقو
ليلي ببكاء وصريخ: فرحة يا زين فرحة
زين بقلق: انطقي بسرعا انطقي جت حش رقبتكم انتو التنين
منار بصريخ ايضا: اتخطفت
نزلت تلك الجملة كالصاعق علي راس زين: اتخطفت كيف و فين انطقووو.

منار بدموع: معرفينش مرة واحدة اكدي عربية ملاكي من اللي هيا طويلة دي يا زين ياخويا وقفت قصادنا وفجاة اتنين شدوها في العربية وجريت بسرعة
زين بغضب: ااه يا شوية بهايم قولتلكم خدو السواق عملتو فيها ناصحين وانتو شوية معتيق اصلا
ليلي ببكاء: انا عايزة بتي يا زين جبلي بتي
زين بعصبية: زين كرهكم وكرهه تصرفاتكم كلكم
ليلي: مش وقته الحديت دا يا زين مش وقته
فهد: في ايه صوتكم جاي لحد فوق صحاني في ايه
منار: فرحة اتخطفت.

فهد بغضب: احنا بقينا ملطشة في البلد ولا ايه كل شوية بت من بنتنا تنخطف اكدي بسهولة ونفضل ساكتين ايه خلاص مبقناش رجالة مبقاش عندينا نخوه
امجد جاي من برة وسامع الكلام: عشان تعرفه اني عندي حق لما قولت بقينا هافيه للكل
زين: امجد عيب الحديت دا
امجد: انت شايف حاجة غير كدا بناتنا بيتعرضو لحاجات مستفزة
زين اتنهد: معرفش ايه اللي جري بصراحة
ليلي: هتفضلو اكدي وقفين تحكو والبت هضيع مني.

منار ببكاء: معرفش ايه اللي صاب الدار وبقت اكدي
فهد بخنقة: افضلو انتو نوحو اكدي ويالا احنا يا زين نشوف هنعمل ايه في البلاوي السوده دي
في منزل مازن
الشخص المجهول بقلق: مازن دي مش بتنطق انا خايف عليها اووي
مازن: متقلقش الدكتورة قالت هتبقي كويسه باذن الله اهي بتبدي تحرك راسها
فرحة بدوخة: اممم اممم ااه امممم رعد يا رعد
الشخص المجهول: فوقي قومي.

فرحة ابتديت تستوعب وتبص حواليها وبصدمة نظرت للشخص اللي امامها وبدموع: هو انت هو ولا انا بتخيل
الشخص بابتسامة: هو يا عمري وحياتي
فرحة بابتسامة تجمع الصدمة والدموع: يعني انت رعد انت حبيبي
رعد بابتسامة حب و شوق: ايوا يا قلب رعد ايوا يا عمر رعد ايوا يا حياة رعد ايوا يا اغلي الناس علي رعد.

فرحة بسرعة رميت نفسها فحضن رعد وبداءت تبكي بكل حرقة: مش مصدقة نفسي ان نور عيني رجعلي تاني وقلبي هيرجع ينبض من جديد ليه عملت كدا فيا يا رعد
رعد بيهديها: غصب عني يا عين رعد
مازن انسحب من المكان اللي موجود في فرحة ورعد وسابهم لوحدهم
رعد بعد فرحة عن حضنه ومسك وشها بكفات ايده لكي تتواصل عنيه بعنيها: وحشتيني اوووي يا حبيبتي و حشني كل شي فيكي وحشني همستك ضحكتك كل حاجة
فرحة بدموع: سبتني ليه يا رعد.

رعد: غصب عني انا عملت حادثة وكنت شبه ميت وزي مانتي شايفاني اهو ثم ضحك مبقتش انفع اهو
فرحة: صح ايه اللي عامل كدا فيك وشك بايظ خالص
رعد: الحمدلله انها جت علي وشي انا كنت كلي علي بعضي خلاص انتهيت
فرحة هو ايه اللي حصل طيب احكيلي
رعد: بصي يا ست الكل انا وبدا يحكلها علي كل شي حصل في تلك اليوم بس يا ستي لحد ما فوقت من الحدثة بس ايه فاقد الذاكرة ومبقتش عارف حد ولا عارف انا مين ولا ايه مصيري.

فلاش باك في المستشفي
مازن بابتسامة: - ايه يا بطل عامل ايه
رعد: الحمدلله
مازن: ها مفيش جديد مفتكرتش حاجة
رعد: حاولت امبارح افتكر وابتديت اجمع صور وشخصيات كدا واهو ربنا يساهلها
مازن: حلو قوي بس متتعبش نفسك عشان غلط
رعد: حاضر ومتشك
ر جدااا علي كل اللي انت عملتو معايا
بااااااك
رعد بابتسامة: بس يا عمري دا كل اللي حصل وانا من ساعة ما ابتديت افكر ابتديت اتخيل كل شي وافتكر والحمدلله ذكرتي رجعت علي طول.

فرحة بحب: الحمدلله يا حبيبي وحشتني اوووي
رعد: وانتي كمان يا حياتي بس صح مسالتنيش ليه خطفتك ومرجعتش ليكي
فرحة: اه صح ليه
رعد: لاني سالت وعرفت ان الدنيا كلها عرفت اني موت وانا عايز ابقي في نظر الناس كلها ميت.
فرحة: بس انت خلاص براءتك ظهرت الحمدلله
رعد: عارف دي كمان مازن قالي
فرحة: طيب ناوي تعمل ايه متقلقنيش عليك
رعد: بس لسه ممسكوش اللي عامل كدا وانا لازم اجيبة بنفسي
فرحة: يعني مش هترجع معايا.

رعد: لا لسه مجاش الاوان ان حد يشوفني دلوقت والدار متراقب وانا معايزش حد يشوفني دلوقت
فرحة: تمام بس لما هروح هقولهم ايه
رعد: انا هوصلك بنفس العربية من غير ما حد يشوفني وانتي هتقو ليلهم حتى لو لقتيهم مبلغين الشرطة انك اتخطفتي بلغلط سمعاني
فرحة: حاضر بس يالا وصلني عشان الوقت اتاخر
رعد بحب: صح شوقي ليكي نساني اقولك مبروك
فرحة باستغراب: علي ايه.

رعد قرب منهم انحني لحد بطنها حط ايده وودنه عليها: علي الحته اللي مني ومنك اللي موجودة هنا وشاور علي بطنها
فرحة بدموع: عرفت منين
رعد: مانا جبتلك دكتورة لما اغم عليكي وانك حامل
فرحة: اه حامل بس كنت رايحه انهاردة اتاكد برضو والحمدلله انت اكدلي
رعد: ادعيلي اخلص اللي انا عايزة وابقي جنبك قبل ما تولدي
فرحة: اكيد ليه انت ممكن تبقي بعيد عني 9 شهور بحالهم برضو لا طبعا.

رعدمسك ايديها: الله اعلم اللي ربنا عايزه هيكون المهم يالا عشان تلاقي الدنيا مقلوبة عليك.

عند عبير رايحه جاية بقلق: يا تري يا بتي اتاخرتي اكدي ليه
محمد بغضب: مهو دا سبب دلعك ليها اشربي بقي يا ختي
عبير عمالة تفرك في ايديها بسبب القلق: يارب يارب جيب العواقب سليمة يارب
بعد شوية لاقوه باب الشقة ييتفتح
ودخلت جنه بملابسة الجديدة ووشها باين عليه البكاء والضرب
عبير بصدمة: ايه دا عاملة اكدي ليه فيكي ايه وفين هدومك دي مش هدومك
جنه ببكاء مش راضية ترد
محمد بزعيق: متنطقي وقولي في ايه.

جنه مش عارفة تقول ايه حاليا: اتخنقت مع بنات في الشارع مسكوني ضربوني وهدومي اتبهدلت وناس جبولي لبس تاني
عبير بصدمة: ضربوكي و هدومك اتبهدلت وضربوكي ليه
جنه: مش عارفة المهم انا كويسة
محمد قام مسرعأ ذهب نحوها بغل: خدي هنا يا بت انتي انا مش مصدق اللي انتي بتقولي دا انتي كدابة
جنه بصريخ: ايوا انا كدابه ايوا عايز تعرف الحقيقة
محمد بغل: ايوا عايز اعرف عشان لو مقولتيش الحقيقة هخليكي تقوليها غصب عنك.

جنه بهستيريا و بكاء وصريخ: حاضر انا هقولك انا صحبك اللي جبته لحد بيتنا جاب واحد وغتصبني ايوا اغتصبني
محمد حس ان دماغه اتشلت: انتي بتقولي ايه وصحبي مين
جنه ببكاء: صحبك امير ضحك عليا بكلام الحب والجواز وصدقته وفهمني ان مامته مشلولة وانها عايزة تشوفني وروحت معا بكل سزاجة و روحت هناك اتفجاءت بشخص منتظرة رماني ليه في قوضة النوم عمل كل شي تتخيله معايا بي منتهي القذارة.

عبير كل دا مش قادرة تستوعب اللي بتسمعه حاسه انها بتحلم لا دا مش حلم دا اكيد كابوس وفجاة ابتديت تلطم وتصرخ بكل ما فيها
محمد بدون وعي فضل يضرب في جنه بجنون لحد ما كان قرب يموتها وهيا بتحاول تجري منه علي المطبخ وبلفل نجحت في انها تجري علي المطبخ وتمسك سكين تطعنه في قلبها بكل سهولة ثم تقطع علي الارض حول بحر من الدماء تجري عليها عبير بصريخ: بنتي ايه اللي عملتي في نفسك دا جنه ليه يا بتي اكدي.

محمد واقف مصدوم من اللي اخته عملته في نفسه وفب لحظة تخيل لوجي واللي عمله في لوجي: وقال فعلا كما تدين تدان والديان موجود وجاب حق لوجي اللي لا بيغفل ولا بينام
عبير عمالة تصرخ في وسط سرحان محمد: انت سرحان اختك بتتصفي الحقها
محمد اخيرأ فاق من صدمته وطي عليها حاول يعرف هيا علي قيد الحياة ولا توفت ثم قال بأسف وحزن وسط دمع من عنيه: اختي ماتت علي فكرة ياما.

عبير بداءت تصرخ وتهز في جنه جامد جداااا: لا لا بنتي حبيبتي عايشة صح يا جنه قومي يا قلب امك لا اوعي تدفعي انتي التمن لا يارب متردهوش فيها هيا انتقم مني انا علي كل حاجة عملتها يارب ياررررب
محمد ماسك دم اخته وينظر له ويبكي بحرقة شديدة عليها
في منزل السيوفي
رجعت فرحة إلى المنزل ويجري عليها الجميع بلهفة: كنتي فين رجعتي تاني ازاي مين اللي خطفك
وعد: انتي بخير يا عمري.

ليلي بلهفة قربت وهيا تحسس علي وشها وجسدها: فيكي حاجة عملو فيكي ايه عرفينا
منار: قولي يا حبيبتي متخافيش
فرحة بتاخد نفاسها: اهدو يا جماعة عشان اعرف ارد عليكم بس اهدو
زياد: ما تنطقي يا فرحة انتي سيبتي اعصابنا اصلا
فرحة: كل الحكاية اني اتخطفت غلط ناس كانت عايزة تخطف واحدة ومطلعش انا ادي كل الحكاية والناس مشكورين لما عرفه اني مش انا فضلو يتاسفو وجابوني لحد هنا ومشيو.

زياد بغضب: وكمان ليهم عين يجو لحد هنا البجاحين
فرحة: مهو سوء تفاهم مكنتش انا المقصودة وبعدين يعني الحمدلله انها جت سليمة
زياد بقلق عليها: يعني الحمدلله مفكيش حاجة متاكدة
فرحة: لا ابدا مفيش حاجة انا كويسة قوي وكمان خليتهم ودوني للدكتور عشان اطمن علي البيبي
ليلي: وقالولك ايه في حمل يعني وكويس
فرحة ابتسمت: اه كويس ثم افتكرت اللي حصل وهيا عند الدكتور هيا ورعد بيطمنو علي البيبي
فلاش باااك.

رعد بلهفة: ها يا دكتورة هو بخير
الدكتورة: ماشاء الله الحمل كويس جدااا بس لسه في اوله حتى لسه منزلوش نبض بس كل شي تمام
فرحة بفرحة وهيا نائمه علي سرير الكشف: الحمدلله
رعد: طيب النبض هينزل امتي
الدكتورة: علي الاربعين دا الشي الطبيعي وفي ناس ممكن علي الشهرين
رعد قام من علي الكرسي راح ناحية السرير باس فرحة من جبينها: ربنا يخلي لينا يا عمري انا انا انهاردة الفرحة مش سيعاني
فرحة: ربنا يفرحك يا عمري دايما.

بااااك
فرحة سرحانه وبتبتسم وهيا سرحانه و زياد عمال يكلم فيها وهيا مش سمعه ولا حاسة بحد حواليها
زياد بغضب: ايه يا ابله فرحة ايه مبسوطة اوي من الخطف ظاهر كدا علي وش سيادتك
فرحة بتوتر: ها ها بتقول ايه
زياد بعصبية: يا الله مبقولش يا فرحة حاجة
ليلي: في ايه يا بتي سرحانه في ايه عملو فيكي ايه ولاد الكلب دول
فرحة: ولا حاجة يا ماما انا هطلع اريح بقي شوية عشان تعبانه ومال فين بابا صح
ليلي: بابا وعمك فهد قلبين.

عليكي الدنيا اتصل بيهم يا زياد طمنهم انها جت بسلامة عليهم يجو
مالك جاي من بره هو وسمية: في ايه يا جماعة
منار بتعوج بوقها: في ايه انت حاسس بحاحة انت ولا اكنك من الدار لانت ولا مرتك حتى بتك لو سمعت الدنيا وبتخرب تحت لتنزل لما متنزلش
سمية: في ايه يا منار انتي هتدينا مرشح ولا ايه
منار: ولا مرشح ولا غيره سيبو الواحد باللي هو في منقصش هم
سمية: انتي مالك عماله تزعقي كدا ليه.

زياد: خلاص يا امي خلاص يا مرت عمي خد مرت عمي واطلع انت يا عمي
مالك: ماشي يا ولدي يالا يا سمية
سمية: احنا كلمناها دي
ليلي: خلاص يا جماعة صلو علي النبي بقي
الجميع: عليه افضل الصلاة والسلام
وعد تجلس علي جنب تنظر لزياد فقط وكان المكان لايوجد في شي اللي زياد وفي عز المشاكل اللي حاصلة زياد لاحظ نظرات وعد ليه ثم نظر لها بحب
ليلي: زياد يا ولدي اتصل بعمك و بوك قولنا.

زياد بتوتر: ها حاضر حاضر ثم اخرج هاتفة و اتصل علي زين ايوا يا عمي
زين: ايوا يا ولدي في اخبار جديدة عندك
زياد: ايوا يا عمي
زين بلهفة: ايه هيا
زياد: فرحة رجعت
زين بفرحة: بجد رجعت كيف مين اللي رجعها ها انت تاني ولا ايه اللي حوصل
زياد: دا كان سؤء تفاهم حد خطافها علي اساس حد تاني
زين: بسهولة دي
زياد: الحمدلله انها بخير بس يا عمي
زين: الحمدلله طيب اني جاي اهو اني وبوك
في منزل مازن.

مازن بابتسامة: ها يا رعد ارتحت كدا
رعد بسعادة: دانا ارتحت جدااا مش قادر اقولك انا انهاردة هنام وانا مرتاح وفي قمة سعادتي ازاي
مازن: ربنا يسعدك يا صديقي
رعد: ويسعدك ومتشكر جدااا علي كل شي عملته معايا وعلي مسعدتك ليا بجد
مازن: يا رجل متقولش كدا احنا دي حاجة بسيطة وبعدين مش احنا بقينا اصحاب واخوات في بقي ما بين الاخوات شكر
رعد: لا طبعا تسلملي
في الليل في غرفة زياد.

كان زياد يتحدث في الهاتف مع وعد: ايوا يا حبيبتي نفسي تبقي معايا بقي واخرج من الكابوس اللي انا في دا
وعد: اللي في الخير يقدمه ربنا المهم كفاية كلام دلوقتي عشان احساسي بذنب بيموتني اتجاه لوجي
زياد اتنهد: ماشي يا عمري تصبحي علي خير وبعد ما قفل مع وعد سمع دقات الباب مين
دخلت لوجي وهيا ترتدي قميص نوم قصير وعليه روب طويل و مكيب كامل و تعطي لشعرها الحرية علي ظهرها: انا لوجي.

زياد بغضب: انتي ازاي تخرجي من قوضتك بشكل دا
لوجي: منا اتاكد ان كل اللي في البيت نامه فجبت معايا فنحانين القهوة دول نشربهم مع بعض ونتكلم سوي انا زهقانه اوووي
زياد بعصبية: لوجي بلاش طريقتك دي جايه تتكلمي معايا عشان زهقانه بلمنظر دا
لوجي: انا خلاص قررت اننا نبقي اصحاب وولاد عم وبس واني احكيلك علي اي حاجة تعباني فجيت نشرب القهوة واحكيلك علي حاجة تعباني.

زياد اتنهد: ماشي يا لوجي بس برضو مينفعش بلمنظر دا خالص
لوجي: حاضر هنشرب القهوة واسيبك علي طول واخرج
وبلفعل شرب القهوة زياد مع لوجي وابتدا يحس باحساس غريب ناحية لوجي او مش لوجي بظبط هو محتاج في تلك اللحظة انثة فقط
زياد: طلب من لوجي انها تخرج تروح علي غرفتها
ابتسمت لوجي بخبث: حاضر يا ابن عمي مع ان ملحقتش اقعد معاك
خرجت لوجي من غرفة زياد وهو مسك هاتفة يتصل علي وعد: وعد انا مختاجك اووي حاسس باحساس غريب.

وعد باستغراب: مالك يا زياد مانت كنت لسه كويس
زياد بيقلع ملابسة حاسس بحر رهيب: مش عارف انا مالي ثم قفل السكة في وجه وعد وذهب اليها في غرفتها
وعندما خبط علي باب غرفتها تفاجت وعد من شكله الغير طبيعي وحاول بدخول إلى غرفتها ثم زقته وعد بشده: انت اتجننت ولا ايه
زياد برغبه شديدة: انا محتاجك قوي
وعد ضربته بلقلم وقفلت في وجه الباب وبكت.

ثم فتحت لوجي باب غرفتها مرة ثانيه بنفس المنظر شافها زياد ذهب إلى عندها ودخلها إلى الغرفة ثم زقها ناحية الحيطة ونظر اليها وقال.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة