قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الأول للكاتبة ميادة مصطفى الفصل السادس عشر

رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الأول للكاتبة ميادة مصطفى الفصل السادس عشر

رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الأول للكاتبة ميادة مصطفى الفصل السادس عشر

ليلي بلهفة: ماله زين
اسماء: جاي انهاردة يخدك
ليلي بفرحة: بجد معقول مين اللي قالك
اسماء: هو اللي قالي وقالي مقولكيش كمان لكن اقول ايه بقي في لساني اللي عايز قطعو دا مقدراش اشوفك اكدي ومفرحكيش
ليلي بسعادة: بعد الشر عليكي وربنا ميحرمني منيكي ابداا
اسماء: ولا منيكي يارب ويهدي سرك ويسعدك انتي وخوي ويقومك بالف سلامة
ليلي: اللهم امين وعقبال يا عمري يارب
في مصر في احد المطاعم.

مالك بغضب: وبعدين معاكي يا سمية لما جينا لوالدتك كنا محددين الشبكة بعد اسبوع هيا وكتب الكتاب والفرح يبقي بعد شهر احنا دلوقت بقالنا 3 شهور ومفيش حتى خطوبة كل يوم بحجة كل يوم بحوار قوليلي من الاخر في ايه اني بوي كل يوم والتاني يكلمني ويقولي ايه ملناش كلمة ولا ايه نحدد ومفيش اي حاجة من اللي حددناها حصولت
سمية بدموع: غصب عصب عني عندي ظروف.

مالك: طيب ممكن يا خياتي تبطلي بكا وتقوليلي ظروف ايه اللي عنديكي يمكن اقدر اساعدك لازم نشارك بعض في كل شي متحمليش نفسك فوق طاقتها
سمية: مش هينفع اقولك دلوقتي حاجة كل شي باوانه
مالك بينفخ: مبقتش فاهمك واصل يا سمية
سمية: انا اسفة جدا للتوتر اللي انا عاملة ليك يا مالك اسفة لو عملالك مشاكل بس صدقني غصب عني.

مالك قرب الكرسي بتاعة منها ومسك ايديها وباسها برقة ونظر لعيونها: عارف ان غصب عنك والله يا عمري كلة بس نفسي اشيل عنك شوية عادي الجواز يتاءجل مفيش مشكلة بس اهم حاجة خبريني فيكي ايه
سمية: فيا شي وجعني محسسني بلعجز
مالك بلهفة: ايه اللي وجعك
سمية: مش حاجة جسديه اللي وجعني حاجة نفسية
مالك: طيب ودا ايه سببه
سمية بتنهيدة: مش عارفة
في منزل السيوفي.

ام زين: ياماشاء الله عليك يا ولدي خمسة وخميسة عليك يا قلب امك اكن عريس انهاردة
زين بابتسامة: ماني فعلا عريس انهاردة ياماه
ام زين: طبعا عروستك رجعالك انهاردة ربنا يهدي سركم يارب ويبعد عنيكم ولاد الحرام
زين: اللهم امين ايوا ياماه ادعيلنا احنا مختاحين دعاءكي قوي قوي
ام زين: بدعيلك ليل نهار يا ولدي صوح ليلي واهلها عنديهم خبر انك رايح انهاردة.

زين: اني قولت لاسماء وعمار واسد بس قولت لاسماء متقولش لي ليلي بس انتي خابرة بتك زين لسانها فالت قوي
ام زين بضحكة: ايوا يا ولدي خابرة
رعد: اني جاهز يا ولدي
زين: يالا يا بوي طيب
في منزل السيوفي
اسد: هما اكدا علي وصل يا بوي
ثابت: طيب الغداء جهز ولا لا
ام اسد: ايوا يا حاج من بدري
ثابت: طيب ربنا يديكي الصحة يا ام اسد
عمار لاسماء: هيا ليلي عندها خبر ان زين جاي انهاردة.

اسماء بتوتر: واني ايش عرفني يا عمار اني مقولتش حاجة
عمار فهمها: طيب عيني في عينك اكدي
اسماء بنظر إلى مكان اخر بقولك عينك في عيني اني مش في الحيطة
اسماء مسرعا: اه بصراحة قولتلها كنت عايزة افرحها فيها حاجة دي ثم سابته وجريت
عمار بابتسامة: مجنونة والله بس احلي مجنونة
بعد حوالي ربع ساعة وصل زين ورعد إلى منزل العمروسي
ثابت: اتفضلو اتفضلو نورت يا رعد بقالك زمن مدخلتش داري
رعد: الدار منور بيك
زين: كيف يا عمي.

ثابت: كيفك يا ولدي اتفضلو
كانت تقف ليلي في الاعلي تنظر إلى زين بفرحة رفع زين عينه إلى الاعلي بتلقائية شاهد ليلي تقف تنظر اليه: ابتسم لها وهيا خجلت وجريت إلى غرفتها مسرعا
رعد: طبعا اسد وعمار خبروك احنا جايين ليه انهاردة
ثابت: ايوا طبعا
رعد: وانت قولت ايه
ثابت: قولت زين رجل واثبت انه علي حق وبرئ منقدرش نقول شي غير اكدي
رعد: يعني ياخد مرته
ثابت: ياخد مرته ومعاها ولده كمان
زين مش فاهم: ولد مين يا عمي.

ثابت: مرتك حبلة يا ولدي في 3 ونص
زين: انت بتحدت بجد يا عمي
ثابت: جد الجد يا ولدي
زين بزعل: محدش قالي ليه طيب
ثابت: ليلي مكنتش عايزك تعرف خافت انك ترجع ليها عشان بس اللي في بطنها
زين: هيا لستها معرفنيش
رعد: مش وقته الحديت دا يا ولدي الف مبروك ولما تروح انت ومرتك اتعاتبه مش وقت معاتبه دا
زين: عنديك حق يا بوي
اسد: عمار خلي خيتك تجهز حاله عشان تروح علي دارها
عمار: حاضر.

ثابت قام وقف: يالا الاول لازم نتغدا مع بعض
رعد: مالوش لازمة يا ثابت لازم نمشي علي طول
ثابت: انت هتشتمنا اكدي يا رعد
رعد: لا لاسمح الله بس معلش مرة تانية
ثابت: مهطلعوش من اهني غير لما ناكل مع بعض كيف زمان
رعد: ماشي يا ثابت
في غرفة ليلي ذهبت اليها اسماء
اسماء بفرحة: يالا يا ليلي عشان هتمشي حضرتي حالك
ليلي بكسوف: اني مكسوفة قوي اكني اول مرة اشوف زين
اسماء بغمزة: يعني بذمتك متوحشتهوش منفسكيش تحضني يا بت.

ليلي: بس يا اسماء الله
اسماء: وحياة زين وحياة زين لتقولي
ليلي بهيام: اتوحشني بس دا اتوحشني قوي قوي قووووي هموت عليه نفسي ياخدني في حضنه كيف ما كان بيعمل
اسماء: ايوا بقي وتقوليلي مكسوفة قال
ليلي اتحرجت اكتر: تصدقي انتي رخمة وقعتني ماشي
اسماء بتضحك جامد: يالا طيب اخلصي عشان زين وبوي
منتظرينك تحت
ليلي: اني حضرت كل حاجة هلبس بسرعة وانزل وراءكي
اسماء: ماشي متتاخريش بس.

نزلت اسماء وليلي كانت سعيدة جدااا وعمالة تلف حوالين نفسها ثم نظرت للمراية: هو اتوحشني اوي كدا ازاي ازاي بحبه الحب دا كلة ثم اتنهدت الحب دا ميجيش حاجة في حبي لزين
وحب الكون ميجيش حاحة من حبي ليلي انت بقيت مجنون ليلي
ليلي اتصدمت عند سماعة صوته اللي وحشها جداا: مين زين الرجال
زين بابتسامة: ايوا يا لوليتا تعرفي زين الرجال اتوحشتها قوي
ليلي بكسوف: ولوليتا اتوحشتني قوي
زين: بجد اتوحشتك يانن عين زين الرجال.

ليلي: بتحبني
زين: بموت فيكي
ليلي: اوعي تسبني تاني كنت عايز تتطلقني يا زين
زين: انتي ليا انا وبس اطلقك لغيري ازاي وعمري ماهسيبك ابدا بس اوعي انتي تسبني لاني مش هسمح بي دا ابدا
ليلي بفرحة: - طب ايه
زين بيقفل نص عينه: طب ايه ايه يعني مش فاهم
ليلي: ايه اللي طلعك اهني
زين: استئاذنت بوكي اني اطلعلك والرجل وافق ماني جوزك مش خطيبك يعني
ليلي: اممم ماشي ومكلتش ليه
زين: اكلت لقمة خفيفة اكدي.

ليلي: اممم طيب ممكن بقي تخرج برة
زين بخبث: ليه طيب اكدي
ليلي: عشان اغير خلجاتي
زين بغمزة: لسه هنقول اني جوزك مش خطيبك غيري غيري اكني مش موجود
ليلي ربعت ايدها: يا سلام لا طبعا اطلع بره مهغيرش وانت اهني دا انت ممكن تعمل كل العفش اهني وميهمكش اننا في دار بوي لستنا
زين: بصراحة مكدبش عليكي ايوا صوح اني مشتاقلك اصلا متجيبي تصبريا اكدي ارحمي
ليلي: زيييين وبعدين.

زين ابتسم: خلاص مهرخمش عليكي اكتر من اكدي عشان نمشي بسرعة علي دارنا نعمل ما بدالنا
في منزل السيوفي
عبير بغيظ: خوك راح يجيب العقربة من دار بوها
فهد بخنقة: عارف
عبير: طيب هتعمل ايه
فهد بتعب: معرفش لسه
عبير: مالك اكدي عامل اكدي ليه
فهد: تعبان شوي
عبير: لسه برضو الدوخة والصداع دول
فهد بالم: اممم
عبير: طيب ماتكشف ساكت ليه
فهد: ان شاء الله بس اخلص من موضوع خيك ومرته دا وبعد اكدي يعدلها الله.

عبير بابتسامة خبث: شكلك اكدي في حاجة في دماغك
فهد: اه في
في منزل العمروسي
ذهب اسد إلى غرفتة بعد رحيل ليلي وزين ورعد
اميرة: خيتك مشيت
اسد: ايوا مشيت ربنا يهدي سرها
اميرة: طيب كويس بس جوزها باين عليه اسم علي مسمي زين وهو زين
اسد بغضب: ليه يعني وايه عرفك
اميرة بخوف: لا اني قصدي عشان اللي حوصل
اسد: طيب اتظبطي عشان مظبطكيش واخليكي تزعلي مني
في مصر.

حنان: وبعدين بقالك 3 شهور وانتي زي مانتي ممكن اعرف مش خلاص بقي العبة دي جي وقت انك تكسري
سمية بدموع: مش قادرة مش قادرة
حنان بغضب: يعني مش هتقوليلو
سمية: لا مش هقدر لاني مش عايزة دا يحصل
حنان رفعت احد حاجبيها بغضب: ماشاء الله الموزة باين عليها حبته
سمية بدموع اكتر: اه حبيته عشقته دوبت في وفي حبه وحنيتة مقدرش اسيبة ابوس ايدك دا بقي كل دنيتي مقدرش اكسره حتى لو علي حساب حياتي.

حنان بغل: انتي يا زبالة تلعبي بيا انا تحكي عليا انا طيب تمام اوي مش انتي مش هتقدرب تكسرب حتى لو علي حساب حياتك طيب نخليها علي حساب حياة اخوكي وامك ونضيف لاخوكي قضية قتل معتبره يتعدم فيها ونخلص منه
سمية بلهفة: لا اوعي تعملي كدا اوعي ابوس ايدك ابوس رجلك اوعي
حنان: اتصلي دلوقتي قدامي بي وقوليلو انا مبحبكش انا كنت بلعب بيك وبمشاعرك انا عمري ما احب حد زيك
سمية بدموع: حاضر ومسكت الفون وجاءبت رقم مالك.

مالك بابتسامة: الو ايه يا عمري كيفك دلوقتي
سمية سكتت الدموع تزداد وبتحاول تكتم دموعها تشاور لها حنان ان تتحدث سمية بتحاول تاخد نفاسها: الو ايه يا مالك عامل ايه
مالك: اني بخير يا حبيبتي طول مانتي بخير بس مال صوتك مش مظبوط
سمية: مفيش حاجة انا كويسة اوي انا كنت متصلة بيك عشان اقولك ثم بكت مرة ثانية
مالك بخضة وخوف عليها: تقولي ايه قولي مالك قلقتيني عليكي.

سمية بتحاول تهدي: بكلمك عشان اقولك كل واحد يروح لحالة انا عمري ما خبيتك ابدا ولا انا عمري هحب حد زيك انت اللي زيك ميتحبش اصلا
مالك بصدمة: ومال دا كان اسمة ايه
سمية: اسمة لعب بلمشاعر
مالك بحزن: وانتي فعلا لعبتي صح بس انا مش مصدقك انتي بتهزري صح قولي انك بتهزري.

سمية بعصبية: لا مش بهزر وههزر ليه انا مش بطيقك متحاولش تكلمني تاني انسي انك كنت تعرفني في يوم من الايام انا استحالة احب حد زيك جاء يتحدث مالك قفلت مسرعا في وجه وانفجرت في البكاء انبسطي كدا
حنان بابتسامة: كدا انتي شطورة يا موزة سلام بقي بنا تليفونات بس حسك عينك ديلك يلعب كدا ولا كدا
في منزل السيوفي
ام زين بفرحة: يا قلب قلبي اتوحشتك قوي يا بتي كدا يا ليلي هونا عليكي المدة دي كلها تبعدي عنا.

ليلي بابتسامة: غصب عني والله ربنا يجازي ولد الحرام بقي
رعد: ربنا يبعد عنيكم ولاد الحرام
عبير بخبث: نورتي الدنيا يا مرت خوي ايه الغيبة الطويلة دي بس
ليلي: ان شاء الله مهتعدش تاني ومهما يوحصل مفوتش داري واصل
زين بابتسامة: عين العقل يا لوليتا قلبي انتي
ليلي: اني خلاص عقلت بقي
زين: يالا طيب نطلغ قوضتنا اكيد اتوحشتيها
ليلي: قوي قوي
عبير بتلوي شفايفها
في غرفة فهد ومنار.

فهد بيتالم جدا: اه مقدرش شوفيلي اسبرين راسي هتموتني
منار بخوف عليه: لا الحكاية دي ميتسكتش عليها واصل لازم تنزل دلوقت تكشف معايا
فهد: خليكي في حالك انتي بقولك هاتيلي اسبرين وملكيش صالح
منار: دماغك ناشفة دي هضيعك
فهد بعصبية: يا بووووي علي الرغي بتاعك دا الصداع دا منيكي انتي والله حتى راسي صدعت منيكي
في غرفة زين وليلي
ليلي: كل حته في الدار اتوحشتها وبذات قوضتنا دي.

زين: وكل شبر في القوضة اتوحشتك واني كل شبر فيا اتوحشك قوب مشتقلك قوي
ليلي ابتسمت: عندي ليك خبر هيفرحك قوي قوي
زين: خير يا قلبي
ليلي بسعادة: اني
زين اسكتها: استني اكدي لحظة
ليلي باستغراب: ايه قرب زين إلى بطنها وحط واذنة عليها ليستمع مالك
زين بفرحة: عايزة تقوليلي ان اهني في حته مني ومنك مش اكدي اهني في حته هتاخد من تفصيلك وتفصيلي صوح
ليلي بدموع الفرحة: صوح عرفت منين.

زين: عرفت وزعلت قوي انك مش انتي اللي قولتيي وزعلت اكتر انك بتشكي في حبي ليكي وخوفتي تقوليلي لاحسن اختارك عشانه هو
ليلي بدموع: اني اسفة عرفت اني غبية قوي وعرفت كمان اني مهلقيش غيرك يحبني واصل ولا عمر حد هيحبني الحب دا كلة غيرك انت وبس
زين بيمسح دموعها: طيب حضري نفسك بقي هاخدك ونروح للحكيمة نطمنو عليه ماشي
ليلي بدموع: طبعا اني فعلا بقالي فتره مروحتش
تاني يوم ذهب زين و ليلي إلى الدكتورة بكل فرحة وسرور.

زين بسعادة بعد الكشف: ها يا ست الحكيمة طمنيني ولدي كيفه
الدكتورة بحزن: هيا بنت مش ولد لكن مش دا المهم المهم ان البيبي في حاجة مش مظبوطة والاشعة بتباين كدا انه مش طبيعي ولازم ينزل
ليلي بصدمة: ايه انزلة
زين: كيف.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة