قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الأول للكاتبة ميادة مصطفى الفصل التاسع عشر

رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الأول للكاتبة ميادة مصطفى الفصل التاسع عشر

رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الأول للكاتبة ميادة مصطفى الفصل التاسع عشر

زين بفرحة: بس الله ماشاء الله بنتين في قمة الجمال دا ربنا يحميهم يارب
الدكتور بضحك: ولا شعرهم مشوفتش ناعم وطويل ازاي ماشاء الله
زين: اللهم صلي علي النبي ثم قرب من اذانيهم وبدا ياذن لهم ثم ذهب إلى والده ووالدته اتفضلو شفوهم
رعد بفرحة من جمالهم و بيهم: اللهم صلي علي النبي اللهم صلي علي النبي ايه الجمال دا
زين باستغراب وبيكلم نفسه: بقي دول اللي مشواهين لا اله الا الله سبحانك يا رب الحمدلله عل نعمتك.

عبير بغيظ: بنتين هيا ناقصة واحدة ومكنتش عجبانا جبت اتنين
زين بغل: مكنتش عجبه مين اني حمد الله علي كل حاجة وبعدين انتي مالك انتي دول بناتنا احنا مش بنات حد ولد بنت لينا احنا
رعد بحزن: اقعدي يا عبير سكته شوية بقي حرام عليكي اني فيا اللي مكفيني
قرب مالك من زين: وريهملي اكدي يا خيي
زين بابتسامة: اتفضل يا خوي عقبالك يارب
مالك: سبحان الله دول لمين حلاوة العيلة كلها ومتجميعين فيهم هما هتسميهم ايه.

زين: لما ليلي تفوق اشوفها هتسمي ايه لاننا مكناش مفكرين في اي اسم
عبير بتلوي بوزها: ليه متسميش انت مش بوهم انت ولا ايه حتى سمي واحدة منيهم
زين ببرود: تؤ مينفعش لازم اني وليلي نسمي مع بعض او هيا تسمي الاتنين اصل دول بناتها هيا وهيا اللي تعبت فيهم مش احنا
رعد: زين العقل يا ولدي
مالك: عايزني حاجة من بره طيب اني هتمشي شوية وجاي
زين: عايزين سلامتك لو عوزنا حاجة وانت لسه بره ابقي اتصل بيك
مالك: ماشي يا خوي.

في منزل العمروسي
اسماء بسربعه: يالا يا عمار هنتاخر دول من بدري قوي في المستشفي اكدا فهد دخل العمليات كنت عايزة اشوفه قوي
عمار: ان شاء الله هنلحقو
اسماء: يارب ونزله مسرعا إلى الاسفل قابلهم ثابت
ثابت: علي فين اكدي يا ولاد
عمار: فهد اخو اسماء بيعمل عمليه خطيرة قوي علي المخ
ثابت: يا ساتر يارب مقولتش ليه يا ولدي كنا جينا معاكم
عمار بتهتهه: اني قولت يعني يا بوي حضرتك مش هتيجي
ثابت: يا ولدي احنا عشرت عمر.

اسماء: ربنا يخليك يا عمي
ثابت: خلاص روح انت واحنا نبقي نيجي وراءكم اني وخيك اسد
في جنينة المستشفي مسك مالك هاتفه واتصل علي سمية
سمية بنبهرة حزينة: الو
مالك بلهفة: الو ازيك وحشتيني
سمية بتكتم دموعها وبتحاول تكون طبيعيه: نعم عايز ابه وبتتصل ليه مش كنا خلصنا من الموضوع دا
مالك: لسه هتمثلي دا انتي صوتك كلة وجع عايزة تبكي صح ليه تعملي كدا ليه تعذبي نفسك وتعذبيني ليه
سمية: انت ايه اللي هبتقولة دا.

مالك: بقول الحقيقة اللي انتي مخبياءها عني ليه خبيتئ عني ان حد كان بيسومك ليه مقولتليش ان حنان السبب
سمية: حنان مين
مالك بزعيق: متستعبطيش وانطقي ليه مقولتليش.

حنان ببكاء: كانت مهدداني هتلبس لاخويا تهمه اكتر ماللي عنده هو شغال عند باباها وكانه متهمينه انه اخد فلوس من الشركة وكان محبوس فنا روحت القسم لما كان محبوس وكانت هيا هناك واحنا ناس علي قد حالنا قالتلي اطلعلك اخوكي بس تعملي كذا وابتديت تشرحلي ازاي اوصلك وشغلتني عندك عن طريق اعلان الشركة عندك كانت منزلة عايزة سكرتيرة بس وفعلا وصلت ليك والاول كنت بمثل اني بحبك عشان اخلص اخويا من اللي هو في بس بعد فتره قصيرة جدا لقيت نفسي بحبك اوووي او عديت المرحلة دي اصلا لقيت كلام الحب اللي كان بتمثيل لا نفسي اقولة ليك بجد ساعة ما حولت ابعد لقيت نفسي مش قادرة.

مالك بحزن: ومال بعيدتي عني الوقت دا كلة كيف
سمية بدموع: غصب عني واقسم بالله انا كل يوم بموت في بعدك بس اعمل ايه كنت مضطرة عشان اقدر انا واهلي نعيش في سلام بس انت عرفت منين صح
مالك: عرفت وخلاص المهم اني عرفت قبل ما اخسرك سمية
سمية: نعم
مالك: اني بعشقك يا سمية اني في رجوعك ليا اتردت فيا روحي من جديد احنا لازم نتجوز
سمية: طيب وحنان هتاءذي اخويا تاني ودا انا مقدرش عليه انا اجي علي نغسي احسن ما اجي عليه هو.

مالك: متقلقيش مفيش اي حاجة هتحصل غير لما اخلص من حنان وابوها تمام
سمية: هتعمل ايه
مالك: دي حاجة بتاعتي انا بقي متقلقيش
في داخل المستشفي
زين جنب ليلي ماسك ايديها بحنان: حمدلله علي سلامتك يا عمري
ليلي بتعب: الله يسلمك يا حبيبي هيا فين البنت عايزة اشوفها ثم بهمس طلعة وحشة اوي كيف ما الحكيمة كانت قايلة يعني ظلمناها يعني
زين يصتنع الحزن: اه قوي ابشع ما كتا نتخيل.

ليلي بدموع: يعني هتظلم في الدنيا دي صوح احنا غلطنا صوح
زين: اه غلطنا قوي استني اجبهالك وانتي تشوفيها بعينك قرب من امه واهله اللي مش فهمين حاجة وبغمزة: هاتي ياماه اوريها اللي جبته ثم قرب من ليلي بابتسامة: اتفضلي يا ستي شوفي مجايبك
اتصدمت ليلي عندما راءت بنت من بناتها ولسه هتتكلم بفرحة اسكتها زين: استني استني يا ماما اصبري إلى رزقك وطلع عند دكتور الاطفال اللي كان بيطمن علي التاتية: خلاص يا دكتور.

الدكتور: اه اتفضل هما تمام جدااا مش محتاجين اي حضانات
زين بفرحة: الحمدلله يارب ودخل بيها إلى ليلي اتفضلي
يا لوليتا
ليلي باستغراب: ماشاء الله مين دي
زين: يعني هتكون مين بنتنا برضو ايه رايك بقي في الانتاج دا
ليلي بدموع الفرحة: مش مصدقة انهم بلجمال دا والشعر دا
زين: ربنا يحميهم يارب
عبير: محسسني انهم ولادين مكنوش بنتين دول.

زين نظر له بقرف: عبير لما تغوري تروحي لما تخرجي من القوضة دي خالص معايزاكيش معانا يالا غوري بدل وقمسا بالله
عبير: اني خارجة من القوضة يعني هخرج من الجنة معايزاشي اقعد في مكان في انت ومرتك
رعد: احسن غوري في داهيه تريحنا منيكي وعند خروج عبير من الغرفة قبلت شقيقتها اسماء وعمار
اسماء بلهفة: ايه يا عبير فهد دخل العمليات.

عبير نظرت لعمار نظرة كلها كره وغل ثم رجعت تنظر إلى اسماء: اه من بدري قوي ربنا معا بقي وانتي ايه لستك فكرة تيجي عمليات خيك ولا البيه كان منعك
اسماء بغيظ: ملكيش دعوة بلبيه اتحدتي معاي اني لو سمحتي
عبير: اني معايزاش اتحدت مع حد واصل اصلا
اسماء: طيب هما فين
عبير: في القوضة اللي في الوش دي
اسماء: وقاعدين اهني ليه
عبير: اصل مرت المحروس زين ولدت
عمار: ايه دا ليلي ولدت دي لسه بدري عليها.

اسماء بسعادة: تعالي نروح نشوفها
عمار: يالا ياعمري
عبير بهمس: معرفش مالهم كلهم ممحونيني اكدي ليه بلا محن
دخلت اسماء الاول الغرفة: حمدلله علي سلامتك يا ليلي
ليلي: الله يسلمك يا حبيبتي عقبالك
اسماء: يارب تتربي في عزك يا زين
زين بضحك: اسمها يتربو في عزك يا زين
اسماء: جبتو تؤام ماشاء الله
زين بحب: عقبالك يا خيتي يارب
اسماء اتذكرت: صوح عمار واقف علي باب القوضة محروج يدخل.

رعد: ليه اكدي خلي يدخل دي اللي والده خيتو محدش غريب روح يا زين دخله
زين طلع علي باب الغرفة: ما تدخل يا عمار هو انت غريب
عمار: احم احم برضو معلش اخبارك ايه يا زين مبروك ما جالك
زين: الله يبارك فيك جالي بنتين عقبال يارب اتفضل اتفضل
عمار شالهم: اللهم صلي علي النبي ربنا يبارك فيهم ويحميهم من كل شر
زين: امين
مالك جاءه من الخارج: لسه مفيش جديد عن فهد
ام زين بحزن: لا يا ولدي.

رعد: روح طل علي مرت خوك واقفة قدام العمليات واحنا اتلهينا اهني روح اطمن عليها يا ولدي
مالك: حاضر يا بوي ذهب مالك إلى منار وكانت وقفة تسند راسها علي الحيطة هتفضلي اكدي كتير يا مرت خوي
منار رفعت راسها ونظرت إلى مالك وكانت تبكي هفضل اكدي حتى لو عمري كلة لحد بس ما اطمن علي ابو عيالي وحب عمري
مالك: بتحبي اوي كدا حبك مقلش ليه رغم اللي كان بيعملو فيكي رغم انه عمره ما قالك كلمه حلوة حتي.

منار بدموع: رغم كل شي هفضل احبه
مالك: ربنا يبارك فيكي يا بنت الاصول بتمني اللي بتمناها تبقي في نص اصلك حتي
منار: ربنا يكرمك يا ولد عمي بالاحسن مني كمان
بعد حوالي ساعتين الكل ساب ليلي واتجمع حول منار منتظر خروج فهد خرج الدكتور تجمع الكل حوله بلهفة
منار بلهفة: طمني يا دكتور جوزي اخباره ايه
الدكتور: احنا عمالنا اللي علينا والباقي علي الله بس اكيد هيحصل ليه اي اعاقة بعد العمليه دي
منار: اهم شي انه يعيش.

الدكتور: وطبعا هياخد الكيماوي لحد ما يتعافي ودعوله ان الساعات الجاية تعدي علي خير
زين: ان شاء الله هتعدي علي خير
ثم دخل ثابت عليهم: السلام عليكم
رد الجميع: وعليكم السلام
رعد: اهلا يا ثابت
ثابت: اهلا بيك يا رعد كيفه فهد دلوقت خرج من العمليات
رعد بحزن: الحمدلله خرج بس هيدخل العناية المركزة وربنا يعدي الباقي علي خير
زين: نورتنا يا عمي وتسلم رجليك
عبير: جاين تشمتو فينا صوح.

رعد قرب منها ضربها بلقلم: احنا من ميتا الحريم عندينا بيدخلة في حاجة اخرسي معايزش اسمع حسك واصل ثم زقها مالك روح غورها للدار معايزاهاش تعتب المستشفي واصل
مالك: حاضر يا بوي يالا قدامي يا هانم
عبير: طيب براحة اوعي يدك اكدي
رعد: متاسفين يا ثابت
ثابت: دي عيلة يا رعد اكدا مش هاخد عليها يعني المهم فهد اخباره ايه
رعد: محتاج الدعاء يا ثابت
ثابت: ربنا معا يارب ثم نظر لزين ومال فين ليلي مجاتش ولا ايه.

زين بتذكرة: صوح ليلي ولدت
ثابت: كيف دي لستها في السابع طيب هيا بخير وليه محدش عرفنا
زين: جاءت فجاءة والله واللي احنا في مخلينا ناسين كل حاجة
ثابت: ربنا معاكم يارب
اسماء: صوح يا زين انتو مسمتوش البنات يعني
زين: تصدقي نسيت تعالي معاي اروح اودي عمي ثابت يشوفها ونسالها
اسماء: يالا
دخله الجميع إلى ليلي وبعد سلامات وتحيات قاعد زين بجانب ليلي ومسك ايديها باسها: قوليلي بقي يا لوليتا هتسمي ايه البنات.

ليلي: لا انت اللي هتسميهم
زين: لا انتي اللي هتسميهم اكيد
ليلي: وحياتي عندي انت اللي هتسميهم انت تسمي البنات واني بعد اكدي اسمي الولاد ايه رايك
زين بتنهيدة: حلفتيني بحياتك عايزاني اقول ايه يعني غيى حاضر وبدا يفكر في الاسماء ايه رايك فرحة و وعد
ليلي: الله حلوين اوي
في منزل السيوفي
ذهبت عبير بتوعد لزين و ليلي: اما وريتك يا زين انت و ليلي بتاعتك دي
مبقاش اني عبير بت السيوفي ثم مسكت هاتفها ورنت علي احد.

عبير بابتسامة خبث: الو كيفك اتوحشتك قوي
المتصلة بيها عبير: اهلا اهلا اهلا عاش من سمع صوتك اخيرا دا انا قولت انك نستينا
عبير: هو اني اقدر انساكي برضو
المتصلة بيها عبير: ها خير
عبير: كل خير ان شاء الله دلوقت زين خلف وجاب بنتين
المتصلة بيها عبير: واو حلو قوي ايه بقي اللي في دماغك يا قطتي
عبير: اسمعيني زين اني عايزاكي.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة