قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ترى يا قلب أحببت من؟ للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السادس عشر

رواية ترى يا قلب أحببت من؟ للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السادس عشر

رواية ترى يا قلب أحببت من؟ للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السادس عشر

امام بيوتي سينتر كبير واقف مهاب ببدلته السوداء الشيك جدا وقميصة الابيض والببيون الجميل وكان واكنه فارس من فرسان الرويات الخيالية. وكان مستني أميرته الجميلة واللي فعلا كانت هي كمان سندريلا بفستانها الابيض المنفوش الجميل. وحجابها الجميل كانه الاتنين قمة في الجمال والشياكة والروعة ومهاب اول ماشاف أميرته الجميلة راحلها وهو مش مصدق جمالها وسحرها
مهاب: بنظرة عاشق وحبيب. حبيبتي مش ممكن ايه الجمال ده.

نغم: ابتسمت. مين فينا اللي يقول كدة انت مش شايف نفسك ولا ايه. انت عسسل اوي بالبدلة
مهاب: الله بقي انتي هتعكسيني من دلوقتي طيب استني بعد الفرح لما نروح.
نغم: ههههههههه ماشي هستني.
مهاب: باس ايديها. أميرتي تسمحلي. نروح القاعة بقي.
نغم: هزت راسها. اسمحلك.
مهاب: فتحلها الباب وركبت وركب هو كمان علشان يروحوا القاعة. وكل شوية يبصلها ويبتسم بإعجاب
نغم: بص قدامك.

مهاب: بيعض علي شفايفه. اه والله انا معايز فرح انا عايز اروح
نغم: ههههههههه ليه حرام عليك كنت عايز تتحوزني سكيتي من غير فرح
مهاب: باس ايديها. ودي تيجي يا روحي ده عملك احلي فرح في مصر كلها.
نغم: ربنا يخليك ليا يا حبيبي
مهاب: ويخليكي يا روحي. هشغلك اغنية حلوة زيك اوك
نغم: ماشي سمعني.

مهاب شغلها اغنية تحففففة لحماقي (اسمها اديني بدوب)( من اول يوم يا حبيبي. من اول عمري بحبك. ولأخر يوم يا حبيبي من عمري انا هفضل احبك. وعمري ماكنت اصدق عمري. قلبي يوم يحتار. ولا يطول الليل مع قمري وحدي ليل ونهار. واديني بدوب يا حبيبي بدوب يا عيوني بدوب وبحبك. من اول يوم ولاخر يوم من عمري انا هفضل احبك. ولا قبلك شوق ولا بعدك شوق. خلاني اقول يا حبيبي. خلاني اقول يا حبيبي. احلي كلام في عنيك خلاني. دوبت في بحر هواك. بعد البر ما كان عنواني. فجأة غرقت معاك. واديني بدوب يا حبيبي بدوب يا عيوني بدوب وبحبك).

ومهاب كان طول الوقت بيغنيها معاها وحاضن اديها ومبسوط.
في قاعة كبيرة في فندق 7 ستار. مهاب ونغم داخلين مع زفة تحححفة وخيالية وجميلة. وقعد هو ونغم
سامح بيقرب من مهاب علشان يبارلكلوا. وكان بيتمني يلاقي بنت زي نغم.
سامح: حبيبي يا هوبا الف مبروك يا وحش. اخيرا هتتهد وتجوز
مهاب: ههههههه حبيبي يا سمسم. عقبالك.

سامح: قبل ما يرد علي مهاب عينه وقعت علي بنت زي القمر واقفة جنب نغم. تنح وبإبتسامة وعينه عليها. شكلها قريب يا هوبا. ومال علي مهاب. بقولك ايه مين الصاروخ اللي جنب نغم دي
مهاب: بص عليها. ايه ده انت متعرفهاش
سامح: لا يا خويا والنبي ما اعرفها هو انالو اعرفها كنت سألتك
مهاب: ههههههه. طيب هقولك دي ندي اخت نغم
سامح: وانا اقول الجمال ده مش غريب عليا
مهاب: وحياة امك فريال هروقك قدام الناس.

سامح: هههههه والله ما اقصد بس واضح كدة ان امهم كانت بتتوحم علي مربي وعسل ابيض. البت عسسل اوي يا مهاب
مهاب: ههههههه ايوة فعلا. بس خالي بالك دي صغيرة عليك دي يا دوب اولي جامعة السنة دي
سامح: عز الطلب احب انا السن ده. ابوس ايدك عرفني عليها
مهاب: هههههه بس خلي بالك دي تبعي دلوقتي يعني تقل عقلك انت حر
سامح: والله العظيم. هعقل بس عرفني عليها بقي
مهاب: استني. ندي تعالي يا حبيبتي
ندي: قربت. نعم يا أبيه مهاب.

سامح: اهلا هي فيها أبيه ده كدة هبقي جدو
مهاب: زغده في كتفه. احمم بقولك ايه يا دودو بلاش أبيه دي انا اسة صغير خليها مهاب اتفقنا
ندي: هههههه اتفقنا
نغم: وشوشت مهاب. ممكن اعرف كنت بتتوشوش انت وسامح علي ايه
مهاب: بعدين يا روحي. احمم اعرفك يا ندي سامح صاحبي وزميلي
سامح: مد ايده يسلم علي ندي وبيبصلها بإعجاب. اهلا ندي
ندي: اصلا عنيها كانت هتطلع علي سامح بس كانت بتخبي. احمم اهلا يا حضرة المقدم.

سامح: لا مفيش حضرت. سامح بس
مهاب ونغم: هههههههههه
مهاب: فاكرة يا روحي
نغم: ههههه اه فاكرة نفس المشهد
سامح: ما تضحكونا معاكم
مهاب: وانت مالك بينا. بقولك ايه خد ندي واقف بعيد عايز اقول لعروستي كلمتين سر
سامح: بس كدة من عنيا
وراح سامح وندي وقفه بعيد.
سامح: قوليلي انتي دخلتي كليه ايه
ندي: كلية علوم
سامح: ايه العيلة اللي طالعة من مجلة طبية دي اختك دكتورة واخوكي صيدلي وانتي علوم ليه كدة
ندي: هههههههههه.

سامح: يخربيت ضحكتك
ندي: احمم اعتبر دي معاكسة
سامح: والله اعتبريها زي ما يعجبك المهم ان ضحكتك تحنن
ندي: اتكسفت.
سامح: انتي فين يا فريال
ندي: مين فريال دي
سامح: ههههههه دي امي. اصلها كل ما تشوف وشي تقولي مش ناوي تتجوز وانا مكنتش لاقي اللي تستاهل. بس واضح كدة اني خلاص لاقتها
ندي: اتكسفت ووشها احمر. احمم عن اذنك
سامح: مسك ايدها. تعالي بس رايحة فين.
ندي: هروح اشوف ماما وامجد
سامح: لا وحيات ماما خليكي شوية.

ندي: طيب ممكن تسيب ايدي. لو سمحت
سامح: ولونها حلوة ومتتسبش بس هسيبها علشان خاطرك
ندي: علي فكرة انت فيك كتير من مهاب
سامح: بس انا عنيه سوداء
ندي: ايه لا مقصودش كدة. ااقصدي في الهزار وخفة الدم وكدة
سامح: ابتسم. يعني انتي شايفة دمي خفيف
ندي: ابتسمت. وهزت راسها
سامح: لا والله كدة ماينفعش انتي فين يا فريال.
فريال: جات من وراه وضربته علي دماغه. ايه بتنده عليا ليه
سامح: يا ماما عيب كدة قلتلك بطلي تخضيني.

فريال: ابتسمت لما شافت ندي. قولي مين السكر دي
سامح: هههههه هي فعلا سكر. دي ندي اخت نغم
فريال: شدت ندي وحضنتها وفضلت حضناها وعمالة تتفحصها. اهلا اهلا بعروستنا ايه الحلاوة دي
ندي: عقدت حاجبها وبتبص لسامح
سامح: بيكتم ضحكته وبيبص لندي وبيقولها معلش
سامح: كفاية يا ماما. البت هتموت في ايدك
فريال: اخرس انت
سامح: بيجز علي سنانه. ماما عيب مش قدام المزة
ندي: اتكسفت. عن اذنكم اشوف نغم. ومشيت.

سامح: عجبك كدة طفشتيها. ده انا مصدقت كلمتها
فريال: بس قمر يا واد يا سامح زي اختها
سامح: لا ندي احلي
فريال: لحقت تاكل عقلك
سامح: ماما اهدي بقي مش انتي عايزاني اتجوز سيبيني بقي اظبت الدنيا
مهاب: مش هنرقص تاني بقي ولا ايه
نغم: هنرقص. بس انا اللي مختارة الاغنية اللي جاية يارب تعجبك
مهاب: طبعا. تعالي يا قلبي هتعجبني
وابتدت الاغنية ومهاب لما سمعها
مهاب: ايه الاغنية التحفة دي.

نغم: عارفها. علي فكرة انا اقصد كل كلمة فيها علشانك.
مهاب: طبعا دي جميلة. بس كتيرة عليا. ايه ده نغم انتي بتعيطي
نغم: مهاب احضني
مهاب: حضنها بس يا روحي مالك
نغم: اصل كنت كل لما اسمع الاغنية دي. ببقي عايزاك تسمعها. مهاب انت كل حاجة ليا. اوعي تسيبني في يوم من الايام
مهاب: مستحيل يا حبيبتي اني اسيبك. بطلي عياط بقي وخلينا نسمع الاغنية الحلوة اللي مختاراها دي.

وفضلت نغم في حضن مهاب بيرقصه. وهي متعلقه فيه اكنه ابوها مش بس حبيبها وجوزها.

والاغنية دي كانت( لإليسا حالة حب)( عايشة حالة حب معاك واخداني. وصعب انها تتكرر تاني. وبعيشها لو انت بعيد او قدامي. واخيرا الايام رضيوا عليا. اخيرا جه يا حبيبي يوم بيا ارتاح من قسوة ايامي. سيبني اسرح فيك شوية. وانسي ايام ضاعوا مني. نفسي عمري يعدي بيا وانت بعنيك دول حاضني. وانا جنبك شايفة منك. حاجة من ريحة ابويا. حب الدنيا دي جواك ومعاك. شايفة حنية اخويا. وانت هنا معايا. بدعي من جوايا. تجمعني الايام بيك. ربنا يقبل دعايا. عايشة حالة حب معاك واخداني وصعب انها تتكرر تاني. كل يوم بينك وبيني مش هيبقي يوم وعدا. بكرة يجي وتلاقيني. نفس احساس النهاردة. من هنا ورايح سنيني. ناوية اعشهالك بحالها. صعب سنيني في يوم تتعاش غير لإنسان يستاهلها. وانت هنا معايا. بدعي من جوايا تجمعني الايام بيك. ربنا يقبل دعايا).

مهاب: حبيبتي كفاية عياط. انا جنبك ومعاكي.
نغم: مهاب انا عمري ما حسيت بالاحساس ده غير معاك انت وانت معايا بلاقي فيك كل اللي بتمناه بلاقيك حبيبي وابويا واخويا
انا بحبك اوي
مهاب: يا قلبي والله انا كمان بحبك اوي. اوي. بس بطلي عياط كدة الناس هتفتكر اني متجوزك غصب
نغم: بتمسح دموعها. ههههههه غصب ايه بس وانا اصلا هموت عليك
مهاب: طيب بس بقي اتلمي لحد ما نروح بس يارب تثبتي علي كدة. ومتقلبيش طماطم.

نغم: ههههههههه انت هتلعها عليا ولا ايه كل شوية طماطم
مهاب: اعملك ايه ما انا كل ماالمسك لمسة وشك بيقلب طماطم
نغم: بدلع. لا النهاردة مفيش كسوف
مهاب: هههههه لا والله من امتي عموما لما نروح هشوف تعالي نقعد شوية.
وكملوا الفرح وكان فرح جميل وكل الموجودين فيه مبسوطين ما عدا ادم طبعا. أدم كان واقف لوحده وشكله حزين قربت منه سهي صاحبة نغم
سهي: دكتور أدم
أدم: فاق من شروده. ايوة مين حضرتك.

سهي: انا سهي صاحبة نغم ونفس تخصصها
أدم: اه اهلا انسة سهي.
سهي: اهلا بحضرتك. نغم بتتكلم عن حضرتك كتير وبتقول انك دكتور شاطر جدا وانسان رائع
أدم: متشكر ليكي. هي نغم بتحب تبالغ بس
سهي: وهي بتسلم لأدم. لا خالص مبالغة ايه فعلا حضرتك انسان مفيش زيه
أدم: احممم متشكر. ده من زوقك
سهي: دكتور حضرتك عارف ان التكليف بتاعي انا ونغم كمان كام شهر
وطبعا حضرتك عارف ان نغم بعد سنة التكليف هتشتغل مع حضرتك في المستشفي.

أدم: اه طبعا عارف ليه
سهي: يعني لو ينفع حضرتك توافق اشتغل مع نغم عندك في المستشفي بعد التكليف
أدم: اه طبعا ممكن مفيش مشكلة خلصي بس التكليف بتاعك وربنا يسهل. عن اذنك
ومشي أدم وسهي متغاظة
سهي: ياربي يعني مش طايق يقف معايا شوية. اعمل ايه بس نغم واختها كوشوا علي الاتنين اللي عيني كانت هتطلع عليهم. هي اخدت مهاب واختها السهتانة لازقة لسامح صاحبه. وادم مش طايق يتكلم معايا كلمتين اوفففف.

وعدي الفرح ومهاب ونغم روحوا البيت وبقيوا لوحدهم
مهاب: بيقرب من نغم. حبيبة قلبي اخيرا هتبقي مراتي بجد مش علي الورق بس
نغم: بتبعد. احمم مهاب بقولك ايه
مهاب: قولي يا روحي
نغم: عايزين نصلي
مهاب: جز علي سنانه. اه نصلي ماشي نصلي منصليش ليه.
نغم: طيب هروح اغير الفستان واجيلك.
مهاب: تعالي هنا الفستان ده تبعي انا اللي هقلعهولك. انتي مش متوضية
نغم: ايه اه من وقت ماصليت العشاء في البيوتي سنتر.

مهاب: خلاص استنيني اتوضي واجيلك. واوعي تقربي من الفستان لحد ما ارجعلك سامعة
نغم: هزت راسها. ولما مشي اخدت نفسها. يارب عديها علي خير انا خايف
مهاب شكله مش ناوي يجبها لبر
مهاب اتوضي ورجعلها وصلوا وبعد شوية
مهاب: مخنوق وعلي أخره. مش كفاية يا حبيبتي احنا لحد دلوقتي مصلين 6 ركعات ايه جاية توبي النهاردة ولا ايه
نغم: مكسوفة وقلقانة. ايه لا خلاص
مهاب: قرب منها. طيب تعالي بقي ندخل أوضتنا.

نغم: بقولك ايه ما تيجي نقعد نتكلم شوية
مهاب: اه نتكلم وماله نتكلم استني كدة
وابتدي يفك قميصة
نغم: قلبها وقع. اااانت بتعمل ايه
مهاب: قرب منها وشالها هنتكلم بس في الاوضة علشان الجيران متسمعناش. تعالي
نغم: لا مهاب استني علشان خاطري
مهاب: دخل وقفل الباب برجله.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة