قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ترى يا قلب أحببت من؟ للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السابع عشر

رواية ترى يا قلب أحببت من؟ للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السابع عشر

رواية ترى يا قلب أحببت من؟ للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السابع عشر

(في بورتوا السخنة )
مهاب ونغم بيتمشوا علي البحر ومسكين ادين بعض.
مهاب: عجبك المكان يا قلبي
نغم: موت يجنن جميل اوي
مهاب: كل ده لا انا بغير. مش عايز حاجة تجننك غيري
نغم: هههههههه طبعا مجنونة بيك انت حبيبي.
مهاب: انتي اللي حبيبتي وروحي انا قلبي مدقش غير معاكي انتي وبس
نغم: يعني خلاص نسيت كل الستات اللي كنت تعرفهم ومش ممكن تحب غيري
مهاب: هههههه اه والله نسيت جالي فقدان ذاكرة.

نغم: هههههه ححاول اصدقك. بس اعمل حسابك يوم ما تبص لغيري. انا اللي هموتك مش العصابة
مهاب: يا واد يا شقي انت. عموما متقلقيش. انا قلبي مفتاحه معاكي انتي وبس.
نغم: وانا خلاص رميت المفتاح في البحر ده علشان متعرفش تخرجني من قلبك.
مهاب: ابتسم. بقولك ايه ما تيجي نرجع الشاليه.
نغم: ههههههه لا انا عايزة اقعد علي الصخرة دي شوية.

مهاب: امم دي ماشي وكمان هسمعك اغنية حلوة علشان تعرفي ان خلاص مفيش في حياتي غيرك انتي وبس لحد ما اموت.
نغم: بعد الشر عليك متجبش سيرة الموت تاني كفاية اللي حصلك قبل كدة. انا خلاص مقدرش اعيش منغيرك.
مهاب: باس ايديها. حاضر تعالي بقي.

واخدها مهاب وقعدها علي الصخرة ووقف جنبها وسمعها الاغنية دي وهي كانت حضناه وهو واقف جنبها. وكانت اغنية لذيذة( لعمرو دياب اسمها اهو ليل وعدي)( اهو ليل وعدي ليل وعدي ليل وراح. اهو ليل وعدي ليل وعدي معتش تاني جراح. ملكيش في الكون بديل ما صعب ومستحيل. اعشق واحب واميل. معقولة احب عليكي. هنعيش كتير حكايات. وان كان علي الماضي فات. دلوقتي امنيات العمر كله ليكي. اهو ليل وعدي وراح. اهو ليل وعدي معتش تاني جراح. اجمل ما فيكي روح. قلبك كتاب مفتوح. دلوقتي مش مسموح لحد يبص ليكي. اهو ليل وعدي).

وبعد الاغنيه مهاب لفلها وحوطها بإيده.
مهاب: هاه فهمتي
نغم: ابتسمت اه فهمت.
مهاب: حبيبتي. اوعي تخافي من اي حاجة وانا معاكي. انا مش ممكن افكر في غيرك. انا مفكرش في حاجة غير فيكي وفي اني ازاي اسعدك واحميكي
نغم: اه يا مهاب. انا مش عارفة ازاي كنت عايشة من غيرك. قبلك كانت حياتي. ملهاش طعم. جامعة ومذاكرة وشغل. مكنتش بفكر في نفسي اصلا. بس من يوم ما شوفتك وانت دخلت قلبي وعقلي مكنتش ببطل تفكير فيك.

مش عارفة لو مكنتش روحت الحفلة وشوفتك. كنت هقبلك ازاي
مهاب: حضنها. اكيد كنا هنتقابل في مكان تاني. حبيبتي احنا اتخلقنا علشان نكون مع بعض.
ومن بعيد كان في تلاثة رجال بيتمشوا. ودول كانوا ظباط ومن دفعة مهاب وسامح. وكانوا. زياد الكومي. و. رأفت. و. ماجد.
زياد: بصوا مين هناك. مش ده مهاب عز الدين اللي حاضن البنت اللي هناك دي.
رافت: اه تقريبا هو تلاقيها موزة جديدة.
ماجد: ربنا يهده مبيعتقش.

زياد: بس شكلها جامدة. بقول ايه تعالوا نرخم عليه شوية
رافت: لا بقولك ايه بلاش مهاب. انت عارفه. دماغوا جزمة
ماجد: اه يا زياد مش حابة فضايح. وانت وهو مبتقبلوش بعض ولا بتتفقه
زياد: مش عيب عليكوا وانتوا شحطة كدة وخايفين منه
ماجد: لا مش خوف. بس مهاب طبعه صعب واحنا بنحتاجه في شغلنا بلاش نخسره علشان شوية هبل
زياد: طب ايه رايك بقي انا رايحلوا. وكمان هعلق منه البت دي.
رافت: بلاش يا زياد.

زياد: تعالوا انتوا بس وملكوش دعوة.
وقربوا من مهاب ونغم اللي كانوا بيتكلموا ويضحكوا.
وجه زياد من وراه مهاب وخبط علي كتفه. ازيك يا هوبا.
مهاب: لف كعادته بمنتهي الثبات والثقة. ولما شاف زياد ورافت وماجد. بان عليه الغضب. اهلا زياد ازيكم يا رجالة.
ماجد: ازيك يا مهاب عامل ايه.
رافت: حمد علي السلامة عرفنا انك كنت مصاب. بس معلش مجناش نشوفك. انت عارف مأموريات ووجع قلب.

مهاب: ولا يهمكم. عادي انا الحمد لله بقيت كويس
زياد: وهو بيبص لنغم. مبروك الترقية سمعنا انك اترقيت.
مهاب: اه عقبالك.
زياد: ياريت. بس انت كل القيادة بتحبك وخصوصا اللواء سراج
مهاب: انا اترقيت علشان شغلي مش محبة. احنا شغلنا مفهوش محسوبية وانت أكتر واحد فاهم ولا ايه
زياد: اه طبعا. بقولك حلوة الموزة دي ابقي اديهالي بعد ما تخلص.

مهاب: الدم غلي في دماغوا. ومسك زياد من هدومه وزنقه في الصخرة اللي وراه وضربه ضربة توجع. لو فكرت تتكلم عنها كدة تاني ورحمة ابويا اخلي السمك يعمل عليك حفلة النهاردة انت سامع
ماجد: اهدي يا مهاب معلش. محصلش حاجة
رأفت: حقك علينا يا مهاب انت عارف زياد بيحب يهزر
زياد: كدة يا مهاب ماشي شكلها داخلة دماغك. خلاص بس هي معهاش حد تاني جاية لوحدها ولا ايه.

مهاب: ضربه بالبوكس. وقعه علي الارض. دي مراتي يا حيوان. ولو فكرت تعيد كلمه كمان هدفنك هنا
زياد: تنح. مراتك وانت اتجوزت امتي
مهاب: بغضب. وانت مال اهلك. يخصك ايه زياد مش مهاب عز الدين اللي تلون معاه فاهم
زياد: ماشي يا مهاب بس انا مش هردلك اللي انت عملته قصاد مراتك. علشان بس متشوفكش بتضرب
مهاب: ههههه لا وحيات اهلك ما تعرف تعمل حاجة وجرب كدة وانت تشوف
رأفت: عيب كدة يا رجالة انتوا مش صغيرين علي كدة.

مهاب: قول للبيه اللي بيستهبل وبينسي نفسه.
ماجد: خلاص يا مهاب. وعموما ألف مبروك علي الجواز
مهاب: الله يبارك فيك.
زياد: علي فكرة يا مدام. تلاقي دلوقتي. كل واحدة من اللي جوزك كام يعرفها عاملة محزنة اصل مهاب كان بتاع ستات
مهاب: حط ايده في جيبه. وببرود. اه ما هي عارفة وانت كمان عارف اصل مهاب مش سهل يتنسي يا زياد. فاكر ولا افكرك
زياد: اتغاظ من مهاب. لا فاكر بس انت كمان ابقي افتكر لما اردهالك.

مهاب: ههههههه ولا تعرف. انا خلاص سيبتهملك كلهم اشبع بيهم.
ماجد: يالا يا زياد خلينا نمشي. سلام يا مهاب.
ومشيوا وكان زياد بيبص لمهاب بغيظ وغل. وغيرة ومهاب بيبصله بتحدي وغرور.
وبعد ما مشيوا. مهاب لف لنغم اللي كان شكلها خايف وقلقان
مهاب: قلق. مالك يا حبيبتي وشك اصفر ليه كدة انتي تعبانة
نغم: هزت راسها. وعنيها دمعت
مهاب: مالك يا نغم في ايه يا روحي
نغم: بدموع. كنت خايفة عليك
مهاب: ابتسم. خايفة عليا من ايه بس.

نغم: منهم هما كانوا 3 وانت لوحدك خفت يشتبكوا معاك. وخصوصا اللي اسمه زياد ده شكله بيكرهك
مهاب: ههههههه. طيب خافي عليا من حد تاني ملقتيش غير زياد. ده بق علي الفاضي. وبعدين يا قلبي لو حتى كانوا10 مش3 انت لسة متعرفيش انتي متجوزة مين مهاب مبيخفش. فاهمة
نغم: فاهمة بس انا من بعد اللي حصلك وانا بخاف عليك اوي.

مهاب: متخفيش عليا. انا اعرف ازاي اتعامل مع اي حد. وبعدين انتي ماشوفتيهمش كانوا مرعوبين وخايفين ازاي. هما عارفين انا مين واقدر اعمل ايه
نغم: ربنا يخليك ليا. انت فعلا اماني يا مهاب. انا مبخفش علي نفسي بس بخاف عليك. تعرف كان نفسي اروح اضربه والله
مهاب: ههههههه يا خلاثثي يا روحي علي العسسل اللي عايزة تتخانق علشان جوزها. هو في كدة
نغم: هههههه اه في.

مهاب: باس ايدها. انت طول ما انتي معايا خلي قلبك قوي واوعي تخافي خلي عندك ثقة فيا سامعة.
نغم: ابتسمت. سامعة مهاب ممكن نروح الشاليه
مهاب: هههههه بقتي شقيه انتي يا ناني
نغم: هههههه بس بقي الله
مهاب: ههههههه خلاص متتكسفيش. تعالي يا حبيتي نروح الشاليه
(في شاليه زياد)
زياد: اه يا مهاب الكلب. ماشي والله لوريك.
جيرمين. واحدة من اللي كان مهاب يعرفها وكمان زياد.

جيرمين: اهدي بس وفهمني ايه اللي حصل وانت شوفت مهاب فين
زياد: هنا البيه بقيضي شهر العسل مع مراتوا
جيرمين: ? مهاب اتجوز. ازاي وامتي ده عمره ما فكر في الجواز
زياد: اهو فكر واتجوز لا وكمان حته موزة تخبل وكمان محجبة خسارة في امه
جيرمين: قعدت علي السرير وهي حزينه. اشمعن اتجوز دي وليه مفكرش يتجوزني انا بعد اللي عمله معايا.

زياد: علشان غبية. وانا وقتها حزرتك منه وقلتلك اني بحبك وهتجوزك بس انتي اللي سيبتيني وروحتيلوا وبعد ما اخد اللي هو عايزه رماكي وخلاكي ملطشة لصحابه
جيرمين: عيطت. كفاية يا زياد اسكت
زياد: لا مش هسكت. علشان لو كنتي حافظتي علي نفسك كان زمانك مراتي مش جايبك أقضي معاكي يومين.
جيرمين: انا غلطانة اني وثقت فيك وحكتلك كل حاجة وقربت منك.

زياد: لا متكدبيش علي نفسك. انتي جتيلي علشان كنتي عارفة اني بحبك. وفاكرة اني ممكن اتجوزك. لاكن انا لو بموت فيكي مش ممكن اتجوزك بعد ما سلمتيلوا نفسك. بس والله لهردهالوا. وانكد عليه عيشته وانتي هتساعديني
جيرمين: انا ازاي. لا ابعدني عنه
زياد: بسخرية. ايه لسة بتحبيه. وقلبك مش مطاوعك تأذيه
جيرمين: بينها وبين نفسها. اه بحبه بس هو جرحني وباعني.

زياد: بغيظ. مسكها من ذراعها وهزها. ساكته ليه. لسة بتحبيه يا شيخة حرام علكي. انتي ليه رخيصة كدة. كل اللي عمله فيكي ولسة باقية عليه. حتى بعد ما تجوز.
جيرمين: بتعيط. اي ايدي يا زياد خلاص قولي اعمل ايه وانا اعمله.
زياد: هقولك احنا هنتبتديها بقرصة ودن هنا ولما نرجع بقي هظبطلوا مصيبة علي كيفي. اسمعي..
(في القاهرة في مكتب سامح).

سامح متوتر وبيفكر. هو انا بس عايز اعرف انا اعجبت بندي علشان هي فعلا عجبتني ولا لانها شبه نغم ولا علشان اختها ولا ايه بس. اوففففف يارب انا متلخبط. لا بس انا اعجبت بيها هي شغلتني بيها وعمال افكر فيها
وابتسم. بس عسسل ورقة اوي. طيب ما اكلمها واحاول اقرب منها وساعتها هعرف اذا كنت بحبها فعلا ولا لا. ايوة ما اخت رقمها من مهاب. وطلع سامح تليفونه وكلم ندي..
ندي: لقت رقم غريب. ألو.

سامح: يا قلبي اللي اتوجع ايه الوا دي بس حرام عليكي. احلي الو سمعتها في حياتي.
ندي: عرفت صوت سامح وابتسمت بس ما بيتنش. مين اللي بيتكلم
سامح: لا كدة انا ازعل. معقول مش عارفة صوتي.
ندي: لا معرفش ولو مقولتش انت مين هقفل التليفون
سامح: لا استني بس هقولك. انا سامح
ندي: ابتسمت. سامح مين بالظبط
سامح: بغيرة. نعم وانتي تعرفي كام سامح ان شاء الله.
ندي: بتكتم ضحكتها. ااااه المقدم سامح.

سامح: اه هو. قوليلي بقي تعرفي حد تاني اسمه سامح ولا حاجة
ندي: لا معرفش. انا بس كنت بسأل. طيب حضرتك عايز ايه
سامح: انا اه كنت عايز اطمن علي مهاب
ندي: بتكتم. ضحكها. وانت متصل بيا تطمن علي مهاب. ومكلمتوش هو ليه
سامح: اصل انتي عارفة بقي واحد بيقضي شهر العسل. محبتش اكلمه واغلس عليه قولت اكلمك واطمن منك.
ايه ضايقتك.

ندي: في سرها ضيقتني ايه بس ده كنت هموت وتكلمني. احممم لا خالص بس كنت مستغربة. وكمان مش عارفة انت جبت رقمي منين
سامح: لا عادي دي حاجة سهلة المهم اني مش بضايقك بإتصالي.
ندي: ابتسمت. لا مفيش مشكلة وعموما انا لسة مكلمة نغم من شوية وقالتلي انهم كويسين ومبسوطين
سامح: ابتسم. عقبالي كدة لما ابقي كويس ومبسوط
ندي: هو انت خاطب
سامح: بخبث. تؤتؤ بس بفكر
ندي: قلبها دق وفرحت. احمم ويا تري مين العروسة.

سامح: والله انا لسة بظبطها علشان تحن وتوافق. اصلي خايف لترفضني
ندي: اتنطتت في مكانها. اممم ربنا معاك بس اكيد هتوفق.
سامح: بجد شايفة كدة يعني انا مثلا لو اتقدمتلك توافقي
ندي: تنحت اااانا. احمم ايه مش عارفة.
سامح: هههههه مالك اتلخبطي ليه.
ندي: معلش انا هقفل علشان ماما عايزاني
سامح: استني بس هقولك. انتي مينفعش تنزلي تقابليني ونتكلم شوية
ندي: انا ليه ونتكلم في ايه
سامح: عادي اهو نتعرف علي بعض.

ندي: لا انا مبخرجش مع حد وكمان اقول لماما ايه خارجة مع المقدم سامح صاحب مهاب. ابسط حاجة هتقولي ليه بصفته ايه
سامح: ههههههه اه يا بنت الليذين. ده انتي بتدبسيني بقي
ندي: اتغاظت. نعم وادبسك ليه انا بقولك اللي هيحصل
سامح: هههههه لا متزعليش انا بهزر. بس اوعدك قريب اوي هيكون ليا صفة وصفة جامدة اوي
ندي: ابتسمت. طيب باي
سامح: طيب ممكن تقوليلي باي يا سامح.
ندي: ههههههههههه
سامح: لا بلاش الضحكة دي انا مش هتحمل.

ندي: برقة. باي يا سامح
سامح: لا وربنا انا كدة ممكن اتهور واحصل مهاب قبل ما يرجع من شهر العسل
ندي: اتكسفت. باي بقي
سامح: ماشي بس ممكن ابقي اتصل بيكي علشان اطمن علي مهاب وعنين مهاب وحلاوة مهاب
ندي: هههههه اه ممكن يالا سلام
سامح: سلام يا عسسل.
وقفل سامح: لا انا كدة اتأكدت دي تهبل بنت الايه وعليها رقة. ومسح شعره وبسعادة اه يا فريال شكلك هتفرحي قريب.
(في برتوا السخنة).

مهاب واقف في بلكونة الشاليه وبيشرب سيجارة. ونغم دخلت وراه وحضنته. وهو ابتسم
نغم: كدة ستيبني لوحدي وقاعد هنا
مهاب: لفلها وحضنها. ابدا يا روحي بس كنت بشرب سيجارة ومحبتش اشربها جوة علشان مضايقكيش. وكمان القمر يجنن النهاردة
نغم: كدة يعني انا احلي ولا القمر
مهاب: هههههه لا انتي احلي
نغم: بجد طيب ايه احلي حاجة فيا
مهاب: ليه السؤال الصعب ده اصلك كلك حلوة مفكيش غلطة
نغم: ههههههه لا والله.

مهاب: ههههههه اه والله. هو انا مش باين عليا اني متجنن بيكي ولا ايه
نغم: بدلع. اممم مش قوي
مهاب: كدة. طيب تعالي اسمعك أغنية حلوة تقولك انا بحب فيكي ايه وبعدين هثبتلك بطريقة تانيه. اوك
نغم: اوك عايزة اسمع.

مهاب شغلها اغنية شقيه شوية وجميلة وكانت لحماقي (احلي حاجة فيكي)( عارفة احلي حاجة فيكي ايه. بتحلي اي شئ عنيكي تيجي فيه. قمر ده ايه اللي تتاساوي بيه. وتعالي اقولك احلي حاجة فيكي ايه واللي انتي فاهمة قاصدي واللي بالي فيه. فيكي اللي ياما انا حلمت بيه. ليالي يالا انشاله اموت في هواكي انشاله. ده كتير عليا الحب ده والله. هتمني اكتر من كدة ايييه. حد بالبرائة دي مفيش ولا في الغلاوة دي انا معنديش. انا كلي ليكي متكدبيش. عليكي قلبي عقلي روحي عمري كلهم مش هردهم عمري. ولحد اخر يوم في عمري. شاريكي والله. ويالا انشاله اموت في هواكي انشاله ده كتير عليا الحب ده والله هتمني اكتر من كدة اييييه).

مهاب كان حاضنها وبيملس علي شعرها وهي بتسمعها.
مهاب: هاه عرفتي انا بحب فيكي ايه.
نغم: ابتسمت اه عرفت. بس لسة الاثبات
مهاب: ضحك ضحكة عالية. هههههههههه مش بقولك بقيتي شقية فين الكسوف بتاع زمان خلاص راح موسم الطماطم
نغم: ضربته في كتفه. غلس انا غلطانه
مهاب: تؤتؤ يا روحي مش غلطانة
وحاوطها بإيديه وشالها.
نغم: ايه رايح فين
مهاب: بخبث. مش انتي عايزة الاثبات انا هثبتلك. يا حبيبتي واعرفك انا بحب فيكي ايه..

(في فيلا الدكتور حسين)
أدم بيتكلم في التليفون مع حد مش مصري ودخلت دولت. وبعد ما خلص
دولت: كنت بتكلم مين يا حبيبي وسفر ايه اللي كنت بتتكلم عنه
أدم: اتنهد. ابدا دكتور تشارلي. عايزني اروح ادرس في الجامعة هناك في لندن وكمان اشتغل معاه في المستشفي بتاعته
دولت: بقلق. تسافر طيب وانت قولتله ايه
أدم: والله مش عارف انا محتار يا ماما.

من ناحية عايز اسافر وابعد وانسي نغم ومهاب وكل حاجة حصلت. ومن ناحية قلبي مش مطاوعني ابعد عنها عايز افضل جنبها انتي عارفة مهاب
ممكن يغدر بيها في ثانية وانا لازم اكون معاها مش ممكن اسيبه يبهدلها
دولت: أدم انت اعقل من كدة. مش ممكن تدخل بين راجل ومراته. وبعدين مفتكرش ان مهاب ممكن يأذي نغم ولا يغدر بيها ده بيحبها جدا وده واضح. انسي بقي يا أدم وخليك في حياتك بقولك ايه سافر يا أدم وكمل هناك في لندن.

أدم: انتي اللي عايزاني اسافر يا ماما ده انتي ايام الدراسة كنتي طول الوقت قلقانة وعايزاني ارجع دلوقتي بتقوليلي سافر.
دولت: ايوة انا اللي بقولك. انا اتحمل بعدك بس متحملش اشوفك بتتوجع كل يوم وهما قصاد عنيك. قلبي بيوجعني عليك
أدم: اتنهد. هفكر هفكر يا ماما واشوف هعمل ايه.
دولت: ربنا يريح بالك يا حبيبي. تصبح علي خير
أدم: بإبتسامة وجع. وانتي من اهله يا حبيبتي.

وقعد يفكر أدم في حاله واللي وصله وبيسأل نفسه هو العيب فيه ولا في اللي حبهم وهما محسوش بيه. وقعد سمع أغنية تعبر عن حالته واللي بيفكر فيه. وكانت (لحماقي من ضيقتي)( مستني اللحظة اللي هقول فيها خلاص انا فوقت كتر التفكير.

كان فادني بيه غير اني تعبت. وسواء كان كدة او كدة كله بيتنسي بالوقت. في الدنيا انا شوفت بعيني اللي مشفهوش ولا حد. كان في اسألة جوايه لا ليها جواب ولا رد. من ضمنها ليه مبقاش في حد بيحب بجد. بيا ومن غيري هتمشي فرحت انا ولا بكيت. مين فاكر ليا ان انا ضحيت وكتير اديت. والله انا منسي خلاص زي ما حبيت ونسيت. مضحكتش يوم علي نفسي وقولت كلام مش فيا. ولا يوم فكرت اتمني حاجات اصلا مش ليا. من وجهة نظري الدنيا دي فعلا جاية عليا. مشكلتي بس اننا عايش بس ده مش زمني ووقتي. وفي قلبي حاجات تعباني وهم كبير فوق طاقتي. وسامحني يا رب كلامي ده كان احساس من ضيقتي).

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة