قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ترى يا قلب أحببت من؟ للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثامن عشر

رواية ترى يا قلب أحببت من؟ للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثامن عشر

رواية ترى يا قلب أحببت من؟ للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثامن عشر

في الصباح في شاليه مهاب ونغم نغم صحيت ولقت مهاب حضنها ابتسمت وحاولت تشيل ايده بالراحة بس اول ما شالتها لقته حضنها تاني وقربها اكتر
نغم: ههههههه ايه ده انت صاحي
مهاب: ابتسم وهو بيملس علي شعرها بحنيه. من بدري بس كنت بتأمل كل تفصيلة فيكي. ومحبتش اصحيكي
نغم: ابتسمت. هو انت لسة بتتامل مزهقتش مني بقالي معاك اسبوع بحالو.

مهاب: اسبوع وعايزاني ازهق. والله ولو بعد 100 سنة عمري ما ازهق منك. انا مصدقت لقيتك واتجوزتك. تعرفي يا نغم انا عرفت ستات كتير بس انتي ليكي طعم تاني مختلفة بحس اني مش عارف اشبع منك
نغم: اه يا ربي انا دلوقتي اتاكدت اكتر ليه الستات كانت بتحبك.
مهاب: هههههههه ليه هو انتي فاكرة اني عمري قلت الكلام ده لحد قبلك
نغم: اومال كنت بتقولهم ايه.

مهاب: يا حبيبتي انا كانوا بيقولولي لكن انا عمري ما قلت كلمة اعجاب ولا حب لاي واحدة. مكنتش بلاقي اللي تستاهل. لكن انتي حبيبتي
نغم: طيب انا المفروض دلوقتي قلبي يتحمل كلامك ده يعني. ومهاب بنفسه بيعترفلي اني حبيبته الوحيدة اللي عمره ما قال لغيرها كلمة حلوة ازاي بس
مهاب: امممم. لا لو علي قلبك ده سيبهولي وانا اخليه يتحمل
نغم: ازي
مهاب: هقولك..
نغم: هههههههههههه طيب ممكن تسيبني بقي انا عايزة افطر.

مهاب: طيب ما احنا هنفطر اهو
نغم: ههههههه لا بجد جعانة
مهاب: اموت واعرف انتي بتودي الاكل ده فين بتكلي ومش بيبان عليكي يخرب عقلك.
نغم: يا حبيبي اهم وجبة في اليوم كله هي الفطار. علشان الجسم يبقي نشيط. ويحرق كويس
مهاب: اممم. تمام تعالي بقي لما افطرك فطار يشبعك لحد بالليل..
نغم: ههههههه لا والله ابدا. و قامت تجري منه
مهاب: كدة طيب والله ما انا سايبك. تعالي هنا وقام جري وراها..

بالليل مهاب ونغم قاعدين يتعشوا مع بعض في المطعم وبيتكلموا وجات جيرمين من ورا مهاب وحضنته من رقبته وباسته كتيييير.
جيرمين: حبيبي وحشتني اوي يا هوبا
نغم: فتحت عنيها وتنحت ?
مهاب: قام ولف بسرعة يشوف مين دي لقاها جيرمين.
وللعلم جيرمين جمييييلة جدا بنت بيضاء وبشعر اصفر خلاب وعيون خضراء تجنن وجسم ممشوق علي الاخر.
مهاب: احممم. جي جي انتي بتعملي ايه هنا
جيرمين: اتعلقت في رقبته. مش ممكن وحشتني جي جي دي منك اوي.

مهاب اصلا جيرمين كانت عاجباه زمان بس لما سلمته نفسها قبل كدة بقت بالنسبة ليه زيها زي غيرها بس لسة بتعجبه.
مهاب: بص لنغم وابتسم بإحراج. ايه اللي جابك هنا يا جيرمين
جيرمين: ابدا بقضي يومين كدة بس مصدقتش نفسي اول ما شوفتك يا روحي
مهاب: بيوشوشها. خفي الله يخربيتك
جيرمين: قربت منه وحشتك
نغم: قامت من مكانها وماشية
مهاب: مسك ايديها. نغم انتي راحة فين.

نغم: بنرفزة. قولت اسيبك تاخد راحتك مع الهانم علشان تعرف تسلم عليها براحتك
مهاب: نغم. جي جي صديقة مش أكتر
صح يا جي جي
جيرمين: بصت لنغم بقرف. مين دي يا هوبا
مهاب: مسكها من ذراعها وضغط عليها
لا بقولك ايه دي تبقي مراتي يعني لو بصتلها كدة تاني والله اوريكي مقامك فاهمة
نغم: ابتسمت وبصت لجيرمين بنصر
جيرمين: كدة يا مهاب ده انا الحب الاول. تعمل معايا كدة. وكمان تتجوز.

وهنا ابتدت جيرمين تعيط بجد. مش تمثيل زي ما كانت متفقة مع زياد الكومي.
جيرمين: بتعيط ليه يا مهاب انا كنت بحبك ليه سيبتني واتجوزت واحدة تانية
مهاب: حس انها صعبت عليه. خلاص يا جيرمين كل حاجة خلصت من زمان وانا عمري ما وعدتك بحاجة يبقي ملوش لزمة اللي بتعمليه ده ودلوقتي عن اذنك ومسك ايد نغم ومشي وطلع الشاليه
(في شاليه زياد)
زياد: ههههههههه حلو اوي اللي حصل ده.

جيرمين: بحزن هو ايه اللي كويس كسرة قلبي ولا الكلام اللي يوجع اللي سمعته منه. ولا انا فضل عليا واحدة تانيه وكمان قالهالي في وشي ولا اني بقيت لعبه في ايدك. تلعب بيها مع مهاب
زياد: بسخرية. اللي يسمعك كدة ميقولش انك اصلا كنتي لعبه بيلعب بيها مهاب. وكان عجبك وعلي مزاجك. جات عليا انا بقي ولا ايه
جيرمين: وتفتكر بقي اللي حصل ده هيعمل حاجة انت عارف مهاب ممكن يقدر في ثانية يخليها تنسي اللي حصل.

زياد: ههههههه وانتي فاكراني بقي خليتك تعملي كدة علشان مراته تتخانق معاه
جيرمين: اومال كنت تقصد ايه
زياد: بخبث. انا خليتك تعملي كدة علشان مراته تشوفك وتعرفك علشان اللي ناوي اعمله لما نرجع القاهرة
جيرمين: وانت ناوي علي ايه بقي مش فاهمة.
زياد: لما نرجع هبقي اقولك. بس انا عايزك كل لما تلاقيهم مع بعض هنا اليومين دول تخليها تشوفك وكمان عايز مهاب يشوفك ويحن لزمان. واظن دي حاجة علي مزاجك ولا ايه.

جيرمين: اتنهدت. وهزت راسها
(في شاليه مهاب ونغم)
مهاب: وبعدين يا نغم انا مش عارف انتي عاملة مشكلة ليه بس
نغم: بصوت عالي والله عايزني اشوف واحدة حاضنه جوزي وبتحب فيه وهو مبسوط ومعملش مشكلة
مهاب: بغضب. صوتك ميعلاش فاهمة
نغم: لا هعلي صوتي. ايه مش عايزني اغير كمان.

مهاب: مسح وشه بإيده مش عايز يتعصب عليها. نغم قولت صوتك ميعلاش واظن انا قلتلك قبل كدة اني ممكن اتعصب عليكي بشكل مش هيعجبك لو صوتك علي او رديتي عليا
متخلنيش اعمل حاجة انا مش عايز اعملها
نغم: اللي هي ايه بقي
مهاب: نغم شكلك طالبة معاكي خناق. انا نازل تحت لما تفوقي لنفسك وتعرفي تتكلمي معايا ابقي اطلع
نغم: انهارت وعيطت. روح تلاقيك عايز تنزل للهانم ام شعر اصفر ما انت واضح ان وحشتك الرمرمة.

مهاب: جز علي سنانه. يا نغم اتلمي احسن ليكي
نغم: ماشي خلاص هسكت ما انا مليش اني اتكلم ولا اغير. المفروض اعيش خارسة زي ما قلتلي قبل كدة.
ما انت مهاب محدش يتنفس معاك.
مهاب: اتضايق لما لاقاها بتعيط ومن كلامها وكمان انب نفسه علشان هو كان المفروض يحتويها مش يتعصب عليها. قرب منها علشان يحضنها لقاها خافت وبعدت
مهاب: مالك يا نغم انتي خايفة مني
نغم: بتعيط. افتكرتك ممكن يعني.

مهاب: استغرب. ايه يا نغم معقول افتكرتيني ممكن اذيكي
نغم: مش انت قلت دلوقتي انك ممكن تعمل حاجة مش عايز تعملها.
مهاب: انتي متخيلة اني ممكن امد ايدي عليكي يا نغم انا اضربك
نغم: عيطت اكتر. اصل انت مش شايف نفسك متعصب ازي
مهاب: شدها وحضنها. اوعي تفكري اني ممكن اعمل كدة. انتي حبيبتي. حقك عليا مكنش قصدي اتنرفز عليكي
نغم: هو انا مش من حقي اغير عليك.

مهاب: طبعا يا حبيبتي من حقك غيري زي ما يعجبك. بس انا مكدبتش عليكي. وانتي عارفة اني كنت بعرف ستات قبل كدة. وانتي الفترة اللي جاية ممكن تتعرضي للموقف ده تاني. يبقي بقي كل مرة نتخانق علشان واحدة زبالة عايزة تنكد علينا
نغم: بعني هي مش عجباك وكنت عينك هتطلع عليها
مهاب: ابتسم بخبث. بصراحة هي صاروخ
نغم: عضته من ايده.
مهاب: اه يا مجنونة. كدة بتعضيني
نغم: اه بعضك. والمرة الجاية اللي تقول كدة قدامي هكلك بسناني.

مهاب: قربها وحصنها. وانا تحت أمرك. كليني
نغم: ابتسمت بعتاب. يا سلام اضحك عليا.
مهاب: تؤتؤ انا لسة هضحك. عليكي
نغم: لا انا لسة زعلانة
مهاب: طيب ممكن اصالحك
نغم: سكتت.
مهاب: تعالي. تعالي
نغم: لا انا عايزة ادخل اخد حمام. حاسة ان الزفته دي خلت دماغي تغلي
مهاب: وانا ميرضنيش. تعالي انا جاي معاكي
نغم: هاها لا لوحدي
مهاب: وحياتك ما هيحصل انا جاي يعني جاي
نغم: جريت بسرعة علي الحمام.

مهاب: هههههههه هجيبك. وجري وراها ولحقها قبل ما تقفل الباب. ودخل وقفل الباب..

وقضي مهاب مع نغم باقي الاسبوع هناك وكانوا كل لما يشوفوا جيرمين. يتجاهلوها. ومهاب فهم نغم انها تنسي خالص وتتأكد انه بيحبها هي والدليل انها الوحيدة اللي اتجوزها. ورجعوا القاهرة وعدي كام شهر وابتدي التكليف بتاع نغم ومهاب بعلاقاته. خلي التكليف بتاعها في مستشفي قريبة منهم علشان يبقي مطمن عليها وكان بيوصلها كل يوم الصبح ويرجع يرجعها البيت ويرجع تاني شغله. ونسيوا زياد وجيرمين بس زياد كان في مأمورية ومش ناسي مهاب وبيظبطلوا مصبيبة يبوظ بيها علاقته بنغم.

وكمان ابتدت الدراسة. وسامح كان من وقت للتاني بيكلم ندي فون ويحاول يقرب منها وهي كانت معجبه بيه جدا ومع الوقت حبيته وهو كمان حبها جدا واتعلق بيها بس كان خايف تكون بس معجبه بيه وبإهتمامه بيها ومتوفقش تتجوزه علشان يعني هو اكبر منها. بس في يوم قرر انه لازم يكلمها ويعرف رأيها وفعلا راحلها اليوم ده عند الجامعة. وكلمها في الفون..
ندي واقفة مع اصحابها ايمان ورشا. ولما الفون رن ولقت رقم سامح فرحت.

ندي: يا بنات سامح بيتصل
إيمان: طيب ردي عليه
ندي: احمم الو.
سامح: الو ازيك يا ندي.
ندي: الحمد لله انت عامل ايه
سامح: انا بكون كويس لما بسمع صوتك
ندي: ابتسمت. وسكتت
سامح: هههههههه. ماشي مترديش. قوليلي انتي في الجامعة صح
ندي: اه في الجامعة
سامح: طيب خلصتي محضراتك ولا لسة.
ندي: اه خلصت وكنت مروحة بعد شوية
سامح: طيب بصي انا واقف برة الجامعة. تعالي علشان عايزك في موضوع مهم
ندي: اتنطتت وقلبها دق. تمام خلاص جاية.

سامح: بس متتأخريش
ندي: لا مش هتأخر. سلام
ندي: الحقوني قلبي هيقف. سامح برة الجامعة وعايزني في موضوع مهم
رشا: لا بجد. ده انا هموت واشوفة. اصلي مجيتش فرح نغم وملحقتش الفيلم من اوله. تعالي وريهولنا بسرعة
ندي: تعالوا. بس والله واحدة فيكم تعاكسوا هخنوقها
إيمان: اه يا رشا ده حته موز يلوح
ندي: زغدتها. كدة طيب خليكي هنا بقي
إيمان: لا لا خلاص. جاين من سكات.

وخرجت ندي واصحابها ولما قربت من سامح. كان هو واقف مستنيها وساند علي عربيته.
ندي: اهو هو ده
رشا: مش ممكن اللي لابس نظارة شمس ده
ندي: ايوة هو
رشا: لا حد يسندني هيغمي عليا. يخربيتك حظك مولع ايه ده بس
ندي: بتجز علي سنانها. اتلمي بقي بلاش فضايح. يالا سلام انا رايحالو.

وندي لما قربت من سامح لقت فيه 4 بنات واقفين قريب منه وعنيهم عليه ومعجبين بيه جدا بس هو مكنش واخد باله كان مركز علي ندي لحد ما يشوفها. ولما راحتلو قرب عليها وابتسم
سامح: ايه يا ندي اتأخرتي ليه
ندي: بغيظ. عادي ما انت واضح انك كنت بتسلي نفسك
سامح: عقد حاجبه. مش فاهم بسلي نفسي ازاي
ندي: مش واخد بالك حضرتك من اللي واقفين جنبك دول وعنيهم هتطلع عليك.

سامح: بص علي البنات ورجع بصلها وابتسم. ايه تكونيش بتغيري عليا ولا حاجة
ندي: ايه لا وانا اغير عليك ليه.
سامح: بص حاواليه. ومسك ايديها طيب تعالي نروح مكان نشرب حاجة علشان عايز اتكلم معاكي
ندي: اتكسفت وقلبها دق لما مسك ايديها. هزت راسها. حاضر
سامح: ابتسم وفتحلها وركبها وركب وراح مكان هادي في المقطم ووقف العربية. ندي خافت
ندي: ااانت جيت هنا ليه
سامح: ههههههه مالك خوفتي ليه ايه خايفة اغرر بيكي ولا ايه.

ندي: ايه لا طبعا انا مبخفش. بس انت قلت هنقعد في مكان نشرب حاجة
سامح: اتكلم معاكي الاول وبعدين اشربك اللي انتي عايزاه بس نتكلم الاول
ندي: اتفضل اتكلم
سامح: احمم. الاول عايز اسألك سؤال
انتي ايه رأيك لما اتنين يرتبطوا ببعض وفي فرق سن بينهم مثلا 10 سنين كدة وممكن اكتر تفتكري حاجة كويسة ولا لا
ندي: ابتسمت. عادي اصلها مش بالسن
سامح: اتنفس. حلو اوي اومال بإيه.

ندي: يعني المهم يكونوا متفاهمين وعايزين بعض والاهم انهم اااه
سامح: ايوة الاهم ايه بقي
ندي: احمم يعني انهم يكونوا بيحبوا بعض
سامح: ابتسم طيب انا عايز اقولك علي حاجة
ندي: اتفضل قول
سامح: طيب ممكن تبصيلي وانا بقولها
ندي: قلبها عمال يدق ومكسوفة وبصتله اهو قول بقي
سامح: بحبك يا ندي من اول ما شوفتك وانا بحبك
ندي: حطت ايديها علي وشها وهي هتموت من السعادة.

سامح: هههههه مالك خبيتي وشك ليه بس. ومسك ايديها وشالها من علي وشها. بصيلي وردي عليا
ندي: ارد اقول ايه بس
سامح: هي كلمة من الاتنين بحبك او مش بحبك هاه قولي بقي نشفتي ريقي
ندي: غمضت عنيها. وقالتها. بحبك بحبك اوي كمان
سامح: يا عسسل انتي ايوة بقي كنت خايف تكوني مش بتحبيي واكون جيت غلط
ندي: ابتسمت. لا مش غلط
سامح: باس ايديها. يعني يا ندي مش هيجي يوم وتندمي انك اتجوزتي واحد اكبر منك بالفرق اللي بينا ده كله.

ندي: هزت راسها لا طبعا عمري ماهندم. انا لو هندم هندم اني مقبلتكش من زمان
سامح: هههههههه ده علي اساس اني كنت اروح اخدك من الحضانة صح
ندي: اتغاظت. هنلغبط بقي من اولها لا بقولك ايه انت متعرفنيش انا مجنونة
سامح: ههههههه لا خلاص واضح فعلا انك مجنونة. بس بجد بقي انا اللي ندمان اني مشوفتكيش من اول ما مهاب اتقدم لنغم كان زمانة متجوزين دلوقتي.
ندي: لا طبعا مش لما اكمل 21 سنة تبقي نتجوز.

سامح: خبط راسه بإيده. يا نهار مش فايت لهو انا هستني لحد لما تكملي 21 سنة ده ممكن اموت
ندي: هههههههههههه
سامح: بتضحكي. لا مش هينفع بصي انا ممكن اخطفك عادي لحد لما تتميهم وبعدين ارجعك ونعمل فرح ايه رأيك
ندي: ههههه امم افكر
سامح: عض علي شفايفه. اه يا بنت اللذين انتي شكلك هتطلعيهم علي جتتي.
ندي: ممكن تروحني بقي اتأخرت
سامح: غمزها. متخلينا شوية
ندي: لا كفاية كدة علشان ماما متقلقش عليا.

سامح: وانا ميرضنيش قلق ماما تعالي اروحك. وعلي فكرة انا هكلم مهاب واخليه يحدد معاد مع مامتك واتقدملك. واهو نعمل خطوبة لحد لما الحظر يتفك.
ندي: هههههه ماشي.

ووصلها سامح وكلم مهاب وحدد معاد واتقدم لندي وفعلا حصل قبول وحددوا معاد الخطوبة وفي يوم نغم كانت عند مامتها بتجهز مع ندي لخطوبتها وطبعا مش ممكن تمشي الا لما مهاب يروح ياخدها. ومهاب كان في اليوم ده رجع البيت لوحده يخاد حمام ويلبس ويروح لنغم. بس وهو لسة بيلبس الجرس رن. ومهاب راح يفتح. اتصدم ?
مهاب: جيرمين انتي ايه اللي جابك هنا
جيرمين: زقته ودخلت. ايه موحشتكش.

مهاب: بعصبية. جيرمين بقولك ايه متعمليهمش عليا فكك من الحوار ده قلتلك
جيرمين: اتعلقت في رقبته. تؤتؤ انت وحشتني اوي اوي ومش ممكن هفكني من الحوار ده انا لسة بحبك وعارفة انك لسة جواك حاجة ليه.
مهاب: كان فعلا معجب بيها وحس انه ممكن يضعف. جيرمين انا خلاص اتجوزت شوفي حالك بعيد عني. وشال ايديها وبعد عنها.

جيرمين: قربت منه تاني. طيب ما انا عارفة انك اتجوزت. بس ايه اللي يمنع انك تكون معايا واوعدك محدش هيعرف. مهاب انت عايزني وبتكابر
مهاب: جيرمين بقولك ايه امشي دلوقتي
جيرمين: حضنته لا بقولك وحشتني وانا كمان عارفة ان مراتك مش هنا.

مهاب: حس انها وراها حاجة. اتعصب ومسكها من شعرها. قولي كدة بقي ناوية علي ايه يا جيرمين تمام وحيات امك لربيكي تعالي وفتح الباب علشان يخرجها بس المفاجأة انه لقي نغم ونغم اتصدمت لما شافت مهاب من غير القميص بتاعه وجيرمين خارجة من الشقة دموعها نزلت ورجعت لورا
مهاب: اتخض عليها علشان السلم وراها وخاف تقع. نغم استني اوعي تقعي.

نغم: كنت من الصدمه مش سامعة بترجع وهي مصدومة ورجلها فلتت ووقعت علي السلم واغمي عليها
مهاب: جري عليها نغم. نغم فوقي يا نغم. اه يا بنت الكلب انتي السبب والله لوريكي هعمل فيكي ايه
جيرمين: جريت بسرعة علي تحت وهي خايفة من مهاب
مهاب: شال نغم بسرعة وطلع بيها علي المستشفي. وهي غايبة عن الوعي ودماغها بتنزف.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة