قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ترى يا قلب أحببت من؟ للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثاني والثلاثون

رواية ترى يا قلب أحببت من؟ للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثاني والثلاثون

رواية ترى يا قلب أحببت من؟ للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثاني والثلاثون

سهام: قامت مفزوعة علي صوت نغم وصريخها. ورتحتلها اوضتها. مالك يا نغم في ايه
نغم: بتتألم بموت يا ماما. ااااااه مش قادرة. انا خلاص شكلي بولد. الحقيني
سهام: حاضر ثواني هكلم ندي و سامح، الو يا ندي فين سامح
ندي: سامح في مأمورية مش هنا في ايه.
سهام: نغم بتولد واحنا لوحدنا. خلاص انا هتصرف. سلام حصلينا علي المستشفي
وقفلت سهام واتصلت بأدم، الو ايوة يا ادم يا أبني اسفة قلقتك.

أدم: لا طبعا ولا قلق ولا حاجة طمنيني نغم بخير
سهام: الحقني يا ابني نغم بتولد وانا لوحدي وسامح في مأمورية. وامجد انت عارف مسافر.
أدم: طيب اهدي بس انا هتصل بالمستشفي وابعتلها عربية تاخدها وانا هستناها في المستشفي
سهام: متشكرة اوي يا بني مع السلامة
ودخلت لنغم اللي عمالة تتوجع من الالم. استحملي هانت بس متقلقيش مش هتولدي دلوقتي هي اول مرة بتبقي صعبة كدة.

نغم: ااااه. هموت يا ماما. فينك يا مهاب سيبتني انا وابنك ليه
سهام: يا بنتي انتي في ايه ولا في ايه
نغم: بتعيط. لو كان مهاب جنبي مكنتش هتوجع كدة انا عارفة.
سهام: يا بنتي استهدي بالله مهاب خلاص مات وانتي لازم تخلي بالك من نفسك ومن وابنك اللي جاي ده
وبعد شوية جات عربية المستشفي واخدت نغم وراحت المستشفي وولدت وبعد الولادة
في اوضة نغم ادم شايل البيبي ومبتسم.
نغم: بصوت واهن. متشكرة اوي يا ادم قلقناك من نومك.

ادم: انتي بتشكريني علي ايه. انا كان لازم اكون جنبك في اللحظة دي. بس تعرفي بيبي جميل اوي
نغم: هاتوا انا عايزة اشوفه. ولما اخدته. بصتله وعيطت. حبيبي ده انت شبه بابا مهاب بالظبط
سهام: هو لسة شكله بان يا نغم
نغم: ايوة والله شبه حتى شوفي
ادم: احمم اه فعلا في شبه كبير من مهاب الله يرحمه. قوليلي هتسميه ايه
نغم: انس. علشان يكون ونيسي في من بعد مهاب. هو اللي فاصلي منه
ادم: بحزن. اه طبعا معاكي حق.

وبعد يومين خرجت نغم ورجعت البيت وادم. كان بيروحلها كل يوم ويطمن عليها هي وانس. وبعد شهرين ادم كان لسة مصر علي طلبه للجواز من نغم بس هي كانت لسة محتارة ومش عارفة تاخد قرار. وفي يوم سامح راح يطمن علي نغم وانس وسهام.
سهام: اهلا يا سامح تعالي اتفضل. اومال فين ندي
سامح: لا انا جاي لوحدي قلت اعدي عليكم قبل ما اروح واطمن علي نغم وانس
سهام: تعالي اهم قاعدين اهم وانا هروح اعملك قهوة.

سامح: متشكر اوي. ودخل قعد جنب نغم. عاملة ايه يا نغم طمنيني عليكي
نغم: اتنهدت. هكون عاملة ايه اهو عايشة وخلاص
سامح: مسك ايديها. نغم انا جنبك ومعاكي اعتبريني زي امجد مش علشان هو مسافر وعايش حياته برا. تحسي انك لوحدك من بعد مهاب. انا عمري ما هسيبك. انتي وانس في عنيا
نغم: ابتسمت. متشكرة اوي يا سامح انا عارفة انت كنت بتحب مهاب قد ايه
سامح: وبحبك انتي كمان
نغم:؟ ايه.

سامح: احمم ايوة مش بقولك اني تخوكي زي امجد بحبك زي اختي في ايه مالك
نغم: لا ابدا. المهم انت عامل ايه وندي ومهاب حبيبي وحشني اوي
سامح: كلهم بخير. نغم انتي قررتي ايه في موضوع ادم
نغم: مش عارفة. بس انا عندي شرط لو ادم وافق عليه وقتها بس ممكن اقبل واتجوزه وانفذ وصية مهاب
سامح: شرط ايه يا نغم.
نغم: انا هقولكم كلكم علشان لازم ادم يقبل قدامكم وتبقي شاهدين علي الكلام ده
سامح: ارجوكي يا نغم قوليلي شرط ايه.

نغم: اني انا وادم نكون متجوزين علي الورق بس لكن انا عمري ما هكون مراته ابدا. انا مفيش راجل ممكن ياخد مكان مهاب ابدا
سامح: ابتسم. تمام وانا معاكي ولو رفض يبقي احسن وانا والله هحطك في عنيا انتي وانس. وباس ايديها انا جنبك ومش هسيبك.
نغم: اتكسفت. وشدت ايديها منه. بس تفتكر ادم ممكن يوافق علي الشرط ده.
سامح: والله مش عارف. اصله شرط صعب
نغم: طيب لو انت مكانه توافق علي كدة.

سامح: بصلها وابتسم. انا بالنسبة ليا هوافق طبعا لانه هيكون تحدي بالنسبة ليا
نغم: مش فاهمة.
سامح: اصل وقتها هيكون تحدي لرجولتي و لازم اثبت لنفسي وليها اني اقدر اخليها تنسي جوزها وتحبني انا. تعرفي انا لو مكنتش متجوز ندي اختك كنت انا اللي اتجوزتك ومسبتكيش ابدا لاي راجل تاني
نغم: اتحرجت وسكتت.
سهام: لما دخلت وشافت سامح وسمعت كلامه. اتضايقت. القهوة يا سامح
سامح: احممم. اه تسلم ايدك يا حماتي.

وبعد يومين كانوا كلهم موجودين في بيت نغم ونغم صممت تقول شرطها لادم قدامهم كلهم وفعلا قالت كدة
أدم: لما سمع كدة حس بغصة في حلقة. واتصدم. معقول للدرجة دي مش عايزاني معقول نافرة مني اوي كدة. بس كان جواه حاجة بتقولوا وافق
دولت: كانت لتبص لادم وزعلانة علشانه
ادم: وانا موافق.
كلهم استغربوا.

نغم: بس الكلام ده مفهوش راجعة. انا عمري ما هغير رأيي واكون مراتك. وعلي فكرة هيكون ليك الحق في اي وقت انك تتجوز واحدة تانية. لان ده حقك وانا مش هقدر اديهولك.
ادم: ملوش لزوم الكلام ده دلوقتي انا موافق علي شرطك. وان شاء الله انتي وابنك هتكونوا في امان معايا
سامح: وشوش أدم. بس لو فكرت تجبرها علي حاجة. انا اللي هقفلك فاهم
ادم: اظن انك بتدخل في اللي ملكش فيه.
سامح: لا ليا وليا اوي كمان
نغم: في شرط تاني.

ادم: اتفضلي.
نغم: احنا مش هنعيش هنا. بيت مهاب مفيش راجل غيره ممكن يدخله ويقعد فيه
ادم: من غير ما تقولي انا عمري ما كنت هعمل كدة. وكمان مش هنقعد في الفيلا عندنا. انا هخدلك شقة تانية لوحدك
نغم: اتفقنا
في فيلا الدكتور حسين
دولت: والله انا مش عارفة ليه الشرط ده ازاي هتعيش معاك كدة زي الاخوات بس
ادم: انا كمان اتصدمت معقول للدرجة دي عمري ما عجبتها حتى ولا متقبلة تكون مراتي.

دولت: طبطبت عليه. معلش يمكن مع الوقت تحبك وتنسي كل حاجة وتعيشوا سعدي مع بعض.
ادم: يا ريت يا ماما يا ريت. ده بحلم باليوم ده من اول ما شوفتها
دولت: ان شاء الله. بس انت ليه هتقعد برا بعيد عني خليك هنا
ادم: معلش كدة احسن علشان نكون براحتنا. ونغم متتحرجش منك انتي وبابا. خصوصا بالوضع اللي هنكون فيه ده
دولت: خلاص احسن بردوا. اهو كمان تخدوا علي بعض. انت لسة متعرفهاش كويس.
ادم: انا معرفهاش انا اعرف نغم اكتر.

من نفسي بس عايز اريحها علي قد ما اقدر.
دولت: ربنا يا ابني يهديها ليك وتنسي مهاب وتعيش حياتها معاك. يالا تصبح علي خير.
ادم بعد ما خرجت. ابتسم. انا معرفش نغم ده محدش يعرفها قدي. ودخل بلكونة اوضته وقعد يسمع اغنية وكانت.

(اعرف لحماقي)( اعرفة الا اعرفه وانا غيري مين في الدنيا يعرف يوصفه. اعرفه الا اعرفه انا بس خايف لكسفه. كنت خلاص هنساه مع اني لسة بحن ساعات. عشت سنين في هواه وحكايته خدت مني رقات. فات كل ده وبتسألوني اعرفه. الا انا كله الا انا مقدرش ابيع عشرة بقالها كام سنة. الا انا كله الا انا ده احنا اتخلقنا لبعضنا. كنت خلاص هنساه مع اني لسة بحن ساعات. عشت سنين في هواه. وحكايته خدت مني راقات. فات كل ده وبتسألوني اعرفه).

وفات شهر وادم جهز الشقة لنغم وعملوا كتب الكتاب ونغم كانت لسة بتلبس اسود علشان مهاب. ورفضت انها تلبس اي الوان في كتب الكتاب اللي اتكتب في شقهم الجديدة. وبعد ما كلهم مشيوا وفضلت نغم مع ادم لوحدهم.
ادم: نغم مش هتتعشي
نغم: لا مليش نفس كل انت. وقامت علشان تدخل اوضتها.

ادم: مسك ايديها. نغم احنا اتفقنا منكوش زوج وزجة بالشكل الطبيعي. لكن علي الاقل نتعامل زي اي اتنين في بينهم عشرة واحترام وود. مفيش مانع ناكل مع بعض او نقعد ونتكلم مش ممكن نعيش كل واحد في حاله. الا لو انا شخص سئ اوي لدرجة انك خايفة تقعدي معايا
نغم: لا طبعا. ازاي تقول كدة. ادم انت عارف انا بعزك وبحترمك جدا بس اللي حصل مش بإيدي لو سمحت قدر موقفي
ادم: مقدر وفاهم بس انا مبطلبش شئ صعب.

نغم: خلاص يا ادم هنتعشي سوا اتفضل.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة