قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ترى يا قلب أحببت من؟ للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثالث

رواية ترى يا قلب أحببت من؟ للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثالث

رواية ترى يا قلب أحببت من؟ للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثالث

(في فيلا الدكتور حسين البدري).

طبعا الحفلة كبيرة وفيها ناس كتير وكانت نغم لابسة فستان من اللون المو? الهادي وحجاب ستان بدرجة اهدي من لون الفستان وجزمة وشنطة سواريه لونهم اسود ومكنتش حاطة ميكب كتير كان بسيط جدا لانها ببساطة جميلة من غير. ميكب. وكانت شكلها جميل وساحر جدا. واول ما دخلت كانت بتدور علي ادم علشان تسلم عليه وتحاول تمشي بسرعة علشان متتأخرش. في الوقت ده كان مهاب وصل الحفلة وكان هو كمان بيدور علي حسين وادم ودولت. وهما الاتنين ماشين في الجنينه في الحفلة بيتلفته وبيبصوا علي اللي بيدورا عليهم. وهما كدة خبطوا في بعض. واول ما كل واحد لف للتاني علشان يشوف مين ده اللي خبط فيه اول ما بصوا لبعض الاتنين في لحظة او ثانية او دقيقة محدش عارف الوقت اللي عدي وهما بصين في عنين بعض.

مهاب: كان بيبصلها بإعجاب وحس بحاجة غريبة. وابتسم
نغم: كانت مسهمة من وسامة مهاب وشياكته ولون عنيه. بس فاقت لنفسها بسرعة. احممم ايه يا استاذ مش تخلي بالك
مهاب: رفع حاجبه وهو مبتسم. انا بردوا وانتي ايه بقي كنتي مخليه بالك
نغم: احمم اه انت اللي خبط فيا
مهاب: وهو لسة محتفظ بإبتسامته. بس انتي كمان كنتي باصة وراكي ابقي خالي بالك بعد كدة علشان المرة الجاية مش هتكون خابطة وبس تؤتؤ حتكون حاجة تانيه.

نغم: اتنرفزت من طريقته في الكلام. والله ابقي وريني شطارتك. عن اذنك
مهاب: مسكها من ايديها. تعالي هنا انتي ازاي تسيبيني وتمشي وانا بكلمك.
نغم: شدت ايديها. ايه ده انت مجنون انت ازاي تمسك ايدي كدة. وبعدين اه اسيبك وامشي وانت مين اصلا
مهاب: اتنرفز. هو اصلا مفيش حد عمره كلمه كدة وخصوصا البنات والستات بيتهبله عليه الا نغم كسرت القاعدة. انا انا مهاب عز الدين يا حلوة وابقي اسألي مين مهاب.

نغم: بإستهزاء. وانا اسأل ليه مش عايزة اعرف. عن اذنك. ومشيت
مهاب: ابتسم. اه يا بنت اللذين دي اول مرة تحصل وواحدة تكلمني كدة بس ايه موزة بنت الايه.
وفضل مهاب باصص علي نغم يشوفها راحة لفين بس خبط علي كتفه الدكتور حسين
حسين: مهاب باشا بنفسه
مهاب: لفله. ازيك يا اونكل عامل ايه. واحشني جدا
حسين: انت ولد اونطجي ده انت حتى مبتسألش عليا بالتليفون ولا حتى علي دولت دي مستحلفالك.

مهاب: هههههه حقكم عليا بس انت عارف انا شغلي صعب ازاي
حسين: عارف يا حبيبي والله. بس لو مكنتش جيت النهاردة كنا كلنا زعلنا منك.
مهاب: ان جيت للحق مكنتش جاي انت عارف بكره جو الحفلات والبدل والجو الملزق ده
حسين: هههههههه انت عمرك ما هتتغير هتفضل مصيبة كدة
تعالي معايا في ناس عايز اعرفك عليهم.

ومشي مهاب مع حسين وهو بيتلفت علشان يشوف نغم اللي حتى ميعرفش اسمها. بس مش شايفها. وارح واتعرف علي الناس دي واتكلم معاهم وبعد شوية انسحب بهدوء ورجع يدور علي نغم. في الوقت ده كانت نغم وهي بتدور علي أدم قابلت كامل مدير الحسابات في المستشفي
كامل: اول ماشاف نغم استغرب. نغم ازيك
نغم: اهلا استاذ كامل ازي حضرتك والمدام والاولاد
كامل: الحمد لله بس قوليلي انتي جيتي ازاي. من غير دعوة
نغم: لا طبعا جاية بدعوة.

كامل: مين اللي عزمك
نغم: احممم. دكتور أدم
كامل: واضح انه بيعزك لان دي حفلة خاصة مش اي حد بيجي فيها.
نغم: ايه لا طبعا وهوهيعزني ليه. هو بس انسان حساس وزوق. اصل هو كان اول لماجه زعقلي وهزقني شوية كدة. وانا اعتذرت منه. فهو ممكن يكون بس عزمني علشان يراضيني مش اكتر.
كامل: مش مهم المهم انك جيتي بس ايه رأيك في الحفلة...
من بعيد مهاب بيدور علي نغم ولما شافها لقاها واقفة مع كامل وبتتكلم وتضحك. حس انه اتضايق.

أكمل: وده بقي مين ده. معقول تكون متجوزة. لا لما مسكت ايديها الشمال مكنش فيها دبلة. طيب يمكن خاطبها اصل انا مشوفتش ايديها اليمين تؤ وانت مالك يا مهاب هي لحقت تعجبك
ومسح شعره بإبتسامة. بصراحة عسسل بس انا لازم اعرف اذا كانت مرتبطة ولا لا
في الوقت اللي مهاب بيكلم فيه نفسه جه من وراه أدم
أدم: هوبا واحشني يا حضرة الرائد
مهاب: ههههه. دومة حبيبي عامل يا دكتور انت اللي واحشني.

أدم: طيب اسأل عليا بلاش انا ماما دودي يا اخي دي هتتجنن عليك.
مهاب: معلش انا لما اشوفها هصالحها.
أدم: ماشي. وبص من بعيد شاف نغم وابتسم طيب عن اذنك يا مهاب في ناس من المستشفي اروح اسلم عليهم بسرعة وارجع
مهاب اخد باله ان أدم كان باصص علي نغم واللي معاها فقال فرصة اعرف مين ده
مهاب: طيب ممكن اجي معاك انت شايف جو الحفلة منشي وانا اتخنقت
أدم: ههههه طيب تعالي.
وراح أدم ومهاب وقربه من نغم وكامل.

أدم: ازيك يا كامل وايه فين المدام
كامل: معلش حضرتك عارف الاطفال بقي بيحبه ينامه بدري والمدام متقدرش تسيبهم.
أدم: اه تمام. وبإبتسامة واسعة وكلها إعجاب ازيك يا نغم.
نغم ومهاب كانوا الاتنين سراحنين في عنين بعض وساكتين
أدم: نغم، نغم.
نغم: فاقت. وبعدت عنيها عن مهاب ايه اه احممم اهلا بحضرتك يا دكتور أدم.
أدم: تمام انتي عاملة ايه. الحفلة عجبتك
نغم: كانت بتبص لمهاب اللي كان بيبصلها وبيبتسم. اه جميلة.

أدم: أعرفكم الرائد مهاب عز الدين ابن الدكتور عز الدين شريك بابا الله يرحمه واللي طبعا بقي شريك هو دلوقتي
كامل: اهلا يا سايدة الرائد والله اتشرفت بحضرتك انا كان نفسي اقبلك من كلام الدكتور حسين عنك
مهاب: اهلا بيك متشكر اوي. ايه طيب مش تعرفنا مين الانسة يا أدم
أدم: دي يا سيدي الدكتورة نغم في آخر سنة في كلية الطب وبتشتغل معانا في المستشفي ممرضة.

مهاب: مد ايده وسلم علي نغم وهي سلمت عليه. بس مهاب كان ضاغط علي ايديها اوي. اهلا يا نغم
نغم: اتكسفت وبتحاول تشد ايديها. اهلا بحضرتك. وشدت ايديها بصعوبة
أدم: اخد باله من اللي عمله مهاب ونظراته لنغم. زغد مهاب ووشوشه. مهاب خف شوية البنت مش من اياهم
مهاب: انا وانا عملت حاجة
نغم: احمم دكتور أدم بعد اذنك انا مضرة امشي
أدم: ليه يا نغم لسة بدري
نغم: معلش انا اصلي اتأخرت ومش هينفع اتأخر اكتر من كدة.

أدم: طيب ثواني اجيب مفاتيح العربية واوصلك
نغم: لا ملوش لزوم حضرتك تتعب نفسك
أدم: لا مفيش تعب مش هينفع تمشي لوحدك متأخر كدة
مهاب: ادخل. لا يا أدم انت مينفعش تسيب الحفلة وضيوفك انا ممكن اوصل الانسة نغم. لو مش يضايقك يا أنسة نغم
نغم: ايه لا مش حكاية اضايقك بس والله حضرتكم كدة بتتعبه نفسكم انا ممكن امشي لوحدي
مهاب: لا ازاي مينفعش. تروحي لوحدك المكان هنا هادي وميصحش بنت حلوة زيك تمشي فيه لوحدها.

أدم: بحزن حتروحي معاه يا نغم
نغم: ابتسمت. خلاص مدام انتوا مصممين مع اني مكنتش عايزة اتعب حضرة الرائد.
أدم: زعل كان فاكر نغم هتصمم ان أدم هو اللي يوصلها مش مهاب لانها اصلا متعرفهوش. طيب لو سمحت يا مهاب خلي بالك منها وبطل حركاتك اياها
مهاب: بسخرية. انت عايز تسوأ سمعتي ولا ايه ده انا حتى مؤدب وهادي. كان بيتكلم وهو بيبص لنغم وغمزلها بعنيه.

نغم: اتكسفت وخافت من مهاب. انا بقول والله هروح لوحدي يا جماعة متقلقوش
مهاب: قلنا لا خلاص هي كلمة تعالي يالا
نغم: افندم؟
مهاب: لا بقولك ايه انا بقول الكلمة مرة واحدة تعالي أوصلك عن ازنك يا أدم. وشد نغم من ايديها
نغم: ايه ده اوعي ايدي. وشدت ايديها.
أدم: راح لمهاب. مهاب امشي انت انا هوصلها مش مهم الحفلة.

مهاب: انا قلت هوصلها يعني هوصلها وانت خليك في حفلتك أونكل هيزعل لو ملقاكش. ومتخفش مش هضيقها. اتفضلي يا أنسة
نغم: مشيت معاه. وهي مرعوبة شخصية مهاب غير أدم خالص ده جرئ ونظراته جريئة جدا وكمان تصرفاته. وفي سرها. يارب استرها معايا ده شكله مجنون
وكانوا وصله للعربية. ومهاب فتح الباب لنغم. اتفضلي يا أمورة
نغم: اصلا خايفة وواقفة مترددة تركب معاه.

مهاب: بنفاذ صبر وهو بيجز علي سنانه. اركبي علشان انا جبت اخري منك انا عمري ما فتحت لواحدة الباب بنفسي ولا طولت بالي علي حد كدة
نغم: بخوف انت بتتكلم كدة ليه. لا خلاص مش راكبة ااانا حروح لوحدي ولفت علشان تمشي
مهاب: شدها من ايديها ولفها ليه وبصلها بحنية. تؤتؤ اوعي تخافي مني انا والله طيب تعالي واوعدك مش هزعلك
نغم: شدت ايديها وركبت وهو لف وركب وساق بسرعة.
نغم: ممكن حضرتك تسوق بهدوء. انا بخاف من السواقة دي.

مهاب: يا روحي من عنيا بس كدة اهو هديت السرعة حلو كدة
نغم: بتبرطم. ايه يا ربي الانسان المجنون ده كل ساعة بحال
مهاب: بتقولي حاجة
نغم: لا مبقولش.
مهاب: بس انا سمعت حاجة كدة زي مجنون هو مين ده يا حلوة
نغم: ايه لا مفيش حد.
مهاب: اممم عموما انتي مشوفتيش لسة جناني.
نغم: والله انا لا عايزة اشوف جنانك ولا عقلك انا عايزة اروح بس
مهاب: امممم طيب عموما. انتي اللي جبتيه لنفسك انا حالا ممكن اوريكي جناني.
نغم: اوففف.

مهاب: اهلا هي فيها اوفف ماشي ووقف العربية.
نغم: خافت انت وقفت العربية ليه
مهاب: تخيلي انتي بقي مكان هادي زي ده وبنت عسسل زيك وواد حليوة زي حالاتي وفي العربية يبقي ايه
نغم: اترعبت. ااانت لو فكرت تقرب مني والله ازعق والم عليك الناس
مهاب: هههههههههه ناس مين يا حلوة هو انتي شايفة حد وحتى لو فيه انتي مع مهاب عز الدين. محدش يقدر يتنفس معاه. وبعدين مش يمكن الموضوع يعجبك ونروح البيت عندي ونكمل السهرة هناك.

نغم: شهقت وحطت ايديها علي بقها. انت مش بس جرئ انت وقح وانا غلطانة اني وافقت اركب معاك عن اذنك. وفتحت الباب ونزلت.
مهاب: ابتسم لانه كان بيختبرها بعد ماعجبته وهو مفيش بنت شدته اوي كدة ولا حس انها دخلت دماغه زيها. نزل وراها. وقرب منها. اركبي يالا علشان اروحك بس بشرط تعتذري
نغم: نعم مين اللي يعتذر انت اللي غلطت.

مهاب: لا انتي بتحلمي مهاب ميعتذرش لحد. وبعدين انتي اللي قولتي عليا مجنون وخرجتيني عن شعوري. يالا قولي اسفة علشان اوصلك
نغم: بعند ابدا مش هتأسف. مش علشان توصيلة هتزلني انا هاخد تاكسي.
مهاب: هههههههه كدة ماشي ادينا قاعدين لما نشوف حتركبي تاكسي ازاي. وقلع جاكت البدلة وحطه في العربية وشمر كم القميص بتاعه وقعد علي العربية من قدام وولع سيجارة وهو بيبتسملها بإستفزاز
نغم: الله ما طولك يا روح. دي ليلة سودا.

مهاب: هههههه تاني بتبرطمي تاني مبتحرميش انتي
قرب تاكسي منهم ونغم شاورتله. والتاكسي وقف.
مهاب: امشي يا بني من هنا.
السواق: اومال وقفتونا ليه بتتسلوا
مهاب: نزل من علي العربية وطلع المسدس من ظهره. وشد الاجزاء الرائد مهاب يا روح امك. عايز حاجة
السواق: بقلق لا يا باشا انت حر وقف زي ما انت عايز سلام ومشي السواق.
نغم: كانت متنحة. وبتبص لمهاب بغيظ. وبعدين انا عايزة اروح.

مهاب: سند علي العربية وحط ايده في جيبه. وهو بيبتسم. والله الحل في ايدك اعتذري وانا اروحك غير كدة خلينا هنا للصبح عادي انا مبسوط اويي كدة
نغم: ياربي دي كانت شورة مهببة.
مهاب: علي فكرة لو وقفتي تاكسي تاني انتي الجانية علي نفسك. هعمل حاجةمش هتعجبك
نغم: كانت حاسة انها دايخة من الخوف. حححاجة ايه.

مهاب: قرب منها وبص في عنيها. والله ده يتوقف عليكي وعلي درجة نرفزتي منك. ممكن ارزعك بوسة علي شفايفك الحلوة دي اوي اشيلك واحطك في العربية وانتي ونصيبك بقي واللي هعمله فيكي
نغم: رجعت لورا. وهي بتبلع رقيها بصعوبة. ودموعها نزلت لو سمحت انا مش كدة منفضلك انا عايزة اروح.
مهاب: لان لما شاف دموعها وحس بخوفها. قرب منها بحنية. خلاص يا نغم انا بهزر والله ما هعملك حاجة. متخفيش.

نغم: عياطها زاد. وابتدت تشهق من العياط والخوف
مهاب: نغم والله ما تخافي مش هقربلك انا بس كنت برخم عليكي مش اكتر. ومسك وشها بايده. ومسح دموعها.
نغم: بتحاول تبعد ايده.
مهاب: متمسك بوشها بين ايديه. وبهدوء ششششش خلاص بطلي عياط
نغم: بتاخد نفسها. حاضر ممكن لو سمحت تروحني. ارجوك
مهاب: ابتسم وهو باصص في عنيها. تعرفي انتي عنيكي حلوة اوي. وخدودك وكمان..
نغم: نزلت ايده وبعدت وهي مكسوفة لو سمحت. عايزة اروح.

مهاب: حاضر علشان خاطرك بس هتنازل عن الاعتذار وهروحك. تعالي اركبي. وفتحلها الباب
نغم: ركبت. وهي مش عارفة ايه الاحساس اللي حسته ناحية مهاب لما كان قريب منها.
مهاب: ساق وهو كمان بيحاول يفهم ايه اللي حس بيه ناحيتها من اول ماشافها وزاد اكتر لما قرب منها
مهاب: قوليلي صحيح انتي ساكنة فين.
نغم: ايه ده هو انا مقولتلكش
مهاب: هههههه تصدقي. وانا ملحقتش اسألك كنت مستني لما نخرج من هنا. هاه ساكنة فين
نغم: في المعادي.

مهاب: يا نهار ابيض المعادي وجاية التجمع جيتي ازاي بالليل كدة
نغم: في تاكسي
مهاب: بجدية وبقلق. لا اوعي تعمليها تاني فاهمة انتي ممكن حد يأذيكي وانتي لوحدك
نغم: بصتله بإستغراب ولوم.
مهاب: فهمها. لا متبصليش كدة. انا كنت برخم مش أكتر لكن مكنتش هأذيكي انا مش من النوع اللي بياخد حاجة بالغصب. فاهمة
نغم: هزت راسها.
مهاب: لا اسمع
نغم: اتنهدت. فاهمة.
مهاب: ابتسم. طيب انتي في المعادي الجديدة ولا القديمة.

نغم: لا القديمة
مهاب: اوبا لا لما نوصل خليكي معايا علشان المعادي القديمة دي بتوه
نغم: هههههههه فعلا اللي مش منها بيتوه الشوارع كلها شبه بعض
مهاب: مع ان. لو جيتي للحق يبقي كويس لو تهنا واحنا مع بعض. علشان تقعدي معايا وقت اكتر
نغم: ابتسمت ودارت وشها.
مهاب: لا والله انا مش حمل الكسوف ده. شكلك عسل اوي وخدودك حمرة كدة
نغم: هو حضرتك مش بتتكلم جد ابدا.

مهاب: اولا بقي مفيش حضرتك دي انا مهاب بس اتفقنا. ثانيا هو في احلي من الهزار وخصوصا مع واحدة حلوة زيك
نغم: اتكسفت وسكتت
مهاب: اسمع بقي مهاب من غير حضرتك.
نغم: بس صعب
مهاب: تؤتؤ مفيش حاجة صعبة. قولي معايا كدة م ه ا ب
نغم: بتكتم ضحكتها.
مهاب: يلا قولي بدل ما وقف العربية انتي حرة
نغم: لا خلاص. احمم مهاب.

مهاب: يا لهوي والله عسل. هو انا من شوية قولتلك اني كنت برخم ومش هعملك حاجة. غبي اتسرعت انا كان لازم اقول كدة.
نغم: ضحكت اكتر.
مهاب: والله عمري ماشوفت ضحكة تجنن كدة.
نغم: ممكن لو سمحت تبطل طريقتك دي لحد ما نوصل.
مهاب: اتنهد. حاضر امري لله هسكت.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة