قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل العشرون

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل العشرون

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل العشرون

صعدت مسك إلى الأعلي حتى تبدل ملابسها لان الفريدو لان مظهرها غير لاق
ارتدت مسك بدلة باللون الازرق و نظارة شمسية باللون الاسود و شنطة باللون الكريمي.

اما عمار فرتدي بدله باللون الازرق و كانو كابل جامد
نزلت مسك في يد عمار و ستمعت لصوت تصفير من الشباب
يوسف بغزل: ايه الجمال ده
ادهم: موزة العيلة و الله
احمد بغمزة: هي الحلوة مرتبطة
عمار بغيرة: كل واحد عنده كلمه يلمها
سالم بضحك: اه يا بيضة بتغير
عمار بجدية: طبعا بغير على لحمي و عرضي و شرفي
كلمات صغيرة وقعت علي مسامع الجميع فبتسم فريد بفخر
عمار بحنان: يالا حبيبتي
مسك بابتسامة: يالا حبيبي
فريد: مسكي.

مسك: نعم فيري
فريد بابتسامة: خلي بالك من نفسك
عمار: متقلقش معاها راجل
فريد بابتسامة: مش قلقان عارف انكم رجالة
غادرت مسك و عمار و الفريدو وسط مجموعة من الحرس
ادهم: جدو هما رايحين فين
فريد و هو يقف: ملكش دعوة
ادهم بضحك: ليه بس يا فيري كده
فريد بصدمة: حتى انت بتقولي فيري
كندا بصراخ: فيري فيري استني
يوسف بضحك: رد يا فيري
كندا: مش بنده عليك فيري
فريد بابتسامة: نعم حبيبتي.

كندا بدلع: انا مش راحة المدرسة النهاردة خدني معاك الشركة
ادهم بضحك: اهي عيلت
كندا: و الله انده مسك
يوسف بضحك: و علي ايه البرنسيسة تتفضل علي الشركة
فريد بحنان: يالا حبيبتي
ادهم: فلك مش نفسك تجيبي بيبي تاني
فلك: لسه بدري
ادهم بغيظ: لسه بدري علي اساس انك بتعملي حاجة ما الدادة اللي بتربي
فلك: و البيه فين كل حياتة شغل وبس
ادهم: و الله علي اساس انك مش مقضياها
فريد: ادهم فلك ليكم جناح تتكلمو فيه.

ادهم: ملهوش لزمة الكلام جدو انا ماشي
سما: مالك فلك في ايه
فلك بدموع: ادهم مش بيحبني مامي محسسني اني كمالة عدد
سالم: لازم تقعدو و تتكلمو
سما: صح حبيبتي و هنشوف اخر الموضوع
فلك بدموع: انا تعبت مامي و الله تعبت مرة يبقي كويس و مرات كتير لا
سما: تعالي نطلع فوق فلك
فلك: حاضر مامي
سما: سالم روح الشركة انا مش هاجي
سالم: تمام
صعدت سما و هي تمسك يد فلك إلى الاعلي.

عند مسك
وصلت السيارات إلى منزل صاحب المصنع و كان المنزل في الريف بجمالة الخلاب
مسك: المكان تحفة الفرو
الفريدو بابتسامة: انتي في الريف ميكو و هو هنا كده جمالة طبيعي
عمار: بجد المكان تحفة
مسك: شكلنا وصلنا
عمار: انا خايف
مسك: و انا كمان
الفريدو بابتسامة: لازم تقوي اللي جاي اكبر
مسك عمار يد مسك و نظرو في وجوه بعضهم
عمار بابتسامة: احنا اقوي من الظروف
مسك بابتسامة: احنا ذي الحديد مينكسرش.

عمار بابتسامة: احنا قوتنا قوة جبل
مسك بابتسامة: و عزمنا عزم الحديد
عمار بثقة: تمام يالا بينا بإذن الله خير
مسك بثقة: انا مسك البحيري قوة الحديد
عمار بثقة: و انا عمار العسيلي قوة الحديد
الفريدو: يالا شباب
نزلت مسك بمساعدة عمار و دخلو الحديقة و تحدثو مع احدي الخدم و دخلو
كان المنزل كبير و فخم و جلسو في الصالون
لحظات ودخل رجل علي مشارف الخمسين من العمر
الرجل: اهلا و سهلا مين انتم
مسك: انا مسك فارس البحيري.

عمار: انا عمار محمود العسيلي
الرجل: انا مارفي ناشلون
مسك: اكيد معروف
مارفي: انتى قولتي اسمك مسك فارس البحيري انتى من عيلة البحيري
مسك: انا حفيدة فريد البحيري بنت فارس ابنة
مارفي: ااااااه اهلا و سهلا
مسك: اهلا بيك
عمار: خلينا نتكلم في موضوعنا اهم
مارفي: تحت أمركم
مسك بجدية: المصنع بتاعك
مارفي: المصنع مبقاش ملكي ده ملك البنك
مسك: عارفة بس انا جاية أعرض عليك عرض
مارفي: مش فاهم.

مسك: انا بعرض عليك تسدد المديونية و كمان هتبقي شريك في المصنع
مارفي بذهول: انتي بتقولي ايه و اذاي
مسك: هنفهم حضرتك كويس انت مديون بمبلغ 10 مليون دولار احنا هنسدد المبلغ
مارفي: ممكن افهم اكتر
عمار: افهم حضرتك اكتر المصنع ده تمنه اكبر بكتير من المبلغ علشان كده احنا بنعرض عليك المشاركة
مارفي: و انا هستفيد ايه
مسك: المصنع هيبقي لسه بتاعك بس قدام الناس و احنا هنكون معاك لفترة معينة
مارفي: و بعد كده.

عمار: احنا هنظهر في الصورة و حضرتك معانا بردو
مسك: قولت ايه
مارفي: مش موافق
مسك ببرود: يبقي براحتك المصنع احنا هنسدد المديونية اللي عليه و هيبقي بتاعنا
مارفي: البنك مش هيوافق بالتسديد
مسك ببرود: انا لما بعوذ حاجة بعملها غير اسم عيلتي اللي بهدوء جدا هيقدرو ينفذو من غير اعتراض
مارفي: تفتكري هيوافقو
عمار ببرود: يبقي انت متعرفش مين احنا اسأل علشان متفكرش اللي قاعدين قدامك عيال احنا اقوي من الجبل.

مارفي: و انا ايه اللي ياكدلي كلامكم
قطع كلامهم صوت رنين هاتف مسك فردت علي المكالمة و بتسمت بثقة
مسك: اتصل علي البنك و سالهم المديونية اتسددت
مارفي: انتم بتتكلمو بج
قطع كلامهم للمرة الثانية صوت رنين هاتف مارفي و كان المحامي الخاص بيه يخبره ان جميع المديونية تم تسديدة بالكامل
أغلق مارفي و نظر لمسك و عمار بذهول من هؤلاء الشباب
مارفي: اذاي
مسك بابتسامة: علشان تعرف اني جديرة بالثقة
عمار: لسه معارض علي الشراكة.

مارفي: لااااااااا انا دلوقتي بس واثق اني قاعد قدام اتنين بجد شافو كتير و عاشو اكتر من سنهم
عمار: نقول مبروك
مارفي: مبروك علينا
مسك بابتسامة ثقة: مبروك علينا
مارفي: كده عوزين نحدد معاد نمضي العقود
مسك بابتسامة: و ليه نستنا لو موافق المحامي يجي بسرعة
عمار بضحك: و في مثل مصري قديم بيقول اضرب علي الحديد و هو سخن
مسك: يبقي المحامي يتحرك على هنا
مارفي: تمام
الفريدو: مسك المحامي اتحرك و في الطريق.

نظرت مسك له بابتسامة فخر و ثقة
مسك: اسمحولي انا هاخد لفه في البلد
الفريدو: هاجي معاكي
مسك: لا انا هنا محدش يعرفني فبراحتي
عمار: تمام و انا هعمل كام تليفون و هحصلك
مسك: اشطا
مارفي: في هنا خيل لو حابة
مسك بابتسامة: تمام
خلعت مسك جاكت البدلة و أخذه واحد من الحرس و توجهت إلى الفرسة و اخذتها و نطلقت إلى البلد تشاهدها.

مشيت مسك كثيرا حتى وصلت إلى بحيرة فنزلت و تركت الفرسة التي بمجرد نزولها انطلقت بسرعة إلى المزرعة
مسك بدموع وهمية: اهي اهي اهي اهي اهي الفلسة مسيت و انا مس اعلف ارجع وحدي اهي اهي اهي اهي
جلست مسك على ضفة البحيرة و تنهدت
مسك بابتسامة: نفسي اشوف منظرك دلوقتي ايار ديه هتبقي ضربة الموسم و هزه لمنظر الملك في السوق يالا هو ابن حلال و يستاهل الخير.

فصلت مسك تشاهد جمال البحيرة و جمالها الخلاب و بعد فترة قامت و مشيت تشاهد المنطقة
وجدت مسك شجرة تفاح رائع الجمال فقطفت واحده و مسحتها في البدي و اكلتها
الشخص بغضب: انتى بتعملي ايه هنا
مسك بخضة: يلعنك خضتني
الشخص: ماذا تقولي انتى يا فتاة
مسك بهدوء: انا هنا ضيفة و كنت اركب فرسة و نزلت عند البحيرة و عادت الفرسة مرة أخري إلى المزر عة
سقطت مسك مغشي عليها بين أحضان الشاب الذي ظهر من عدم.

الشاب: من تلك الفتاة عمي
الشخص: هيا بسرعة لابد أن يتم معالجتها لانها اكل من التفاح السام
الشاب: حسنا سوف اسبقك علي المنزل
ركب الشاب الفرسة و اخذ مسك من والده و نطلق بسرعة إلى القصر.

في قصر الشاب
كان قصر فخم و كبير بمعني الكلمة
دخل الشاب و هو يحمل مسك بين أحضانة و صعد بسرعة إلى جناحة و وضعها علي السرير و نزع الحذاء و غطاها
لحظات و دخلت امراتان
المرأة: من تلك الفتاة ليث
ليث: لا أعلم امي فقد وجدها عمي وليم في المزرعة و اكلت من التفاح السام
المرأة بشهقة: يا الله ماذا سيحدث لها الآن
وليم: لقد وصل الطبيب
ليث: من فضلكم إلى الخارج حتى يكشف علبها الطبيب.

خرج الجميع و فضل ليث مع الدكتور يكشف عليها و أعطاها ابرة و أخبره انها اخذت ضربة شمس و التفاح لم ياثر بها لان من الممكن قد تناولت قطعة صغيرة و سوف تصحي بعد ساعة
غادر الدكتور و نزل ليث إلى الاسفل
خرج رجل كبير في العمر و لكن يقف على قدمة
الرجل: ماذا قال الطبيب ليث
ليث: الفتاة أصيبت بضربة شمس فقط
المرأة: و التفاح السام ابني.

ليث بابتسامة: لا تقلقي جدتي الحلوة فقد تناولت قطعة صغير سوف تشعر بالم طفيف في المعدة
وليم بضحك: اااااااه لو كنت شاهدت منظرها و هي تاكل كان منظرها مضحك بشده بس جميلة
المرأة بغيرة: من هي الجميلة سيد وليم
ليث بضحك: لقد جاءك الموت على طبق من ذهب عمي المرحوم
وليم بغيظ: اخرس
المراة بغيظ: وليم
وليم بابتسامة: قلبه و روحة و عقلة و حياته هو انا أقدر اشوف واحده غيرك يا نبض القلب من جوا.

الجد بضحك: لقد أصبح وليم عبد الحليم حافظ
ضحك الجميع بشده عليهم.

عند مسك
فاقت مسك و نظرت حولها باستغراب
مسك: هو انا دخلت الجنة و لا ايه ايه الجمال ده هو صحيح جناحي احلي بس ده جميل
فكان الجناح باللون البيج الهادي باضواء خلابة و رائع و ما أجمل السرير
مسك بضحك: شكلي كده اتخطفت بس الخاطف محترم مقعدني في جناح روعة
قامت مسك بهدوء و توجهت إلى الباب و فتحت الباب و نزلت إلى الاسفل إلى ان استمعت لصوت ضحكات عالية فبتيمت بطلقائية و توجهت لمصدر الصوت
وجدت مسك أشخاص يجلسون.

مسك: مساء الخير
التفت الجميع إلى مصدر الصوت و جدو الفتاة التي اتت مع ليث
اسرع ليث لها
ليث: لماذا قمتي من السرير
مسك بالعربي: هو في موزز كده ده ايار شبشب جمبك
ليث بابتسامة: يعني انا حلو
مسك بابتسامة: عسل و النعمة اكيد الإنتاج الأصلي جامد
ليث بابتسامة: هو بصراحة جامدين مفيش كلام
انتبهت مسك له و نظرت بصدمة و لكن اخفتها بسرعة و ضحكت بشدة
مسك بضحك: يا مرحب بالعرب البرنس منين.

ليث بضحك: البرنس الماني بس الجذور مصرية
مسك بضحك: و الموزة اللي وراك نظامهم ايه
ليث بغمزة: سمعو كل الكلام لأنهم بيعرفو يتكلمو عربي
مسك بابتسامة: يالا يا مسهل
ليث بابتسامة: تعالي اعرفك عليهم انا ليث المالكي
مسك: تمام بس ممكن ماية علشان عطشانة جدا
ليث بنظرة حنان: اكيد تعالي
جلست مسك على الكرسي امام الجميع و رفعت اديها و علمت حركة السلام
ليث: اتفضلي الماية
مسك: شكرا.

رفعت مسك الكوب علي شفايفها و شربت شوية و لكن كانت تخرج المياة من فمها في وجه ليث و هي تنظر بذهول لذلك الشخص الذي يجلس ينظر لها
ليث: في ايه يا بنتي
مسك بجدية: من فضلك عوزة ارجع
ليث باستغراب: تمام بس العنوان فين
مسك بجدية: ممكن الفون اتصل على اخويا
ليث: اتفضلي
اخذت مسك الهاتف و تصلت على الفريدو و اخبرته بالمكان و شكرته و غادرت القصر بسرعة رهيبة
كان الجميع يجلسون في ذهول تام ماذا حدث حتى تغادر بتلك السرعة.

ليث بضحك: و النعمة البت ديه ملبوسة
وليم بضحك: بس رشتك و لا كأنها بتكوي بنطلون
ليث: مش هرد مش ديه إلى كانت حلوة
وليم: الله يحرقك يا ليث.

عند مسك
خرجت مسك من القصر و هي في حالة ذهول تام مما رأت فضلت تمشي بغير هدف
لحظات و وقفت مجموعة من السيارات و نزل منها الفريدو و عمار و اسرعو إليها
عمار بخضة: مسك حبيبتي انتي كويسة
مسك: هاااااا اه كويسة
الفريدو: حصل ايه مسك
مسك بابتسامة: و لا حاجة بس دماغي بتوجعني الظاهر خت ضربة شمس
عمار بحنان: ميكو انتي كويسة صح
مسك بابتسامة: و الله كويسة المحامي وصل
الفريدو: ايوة بس كنا بندور عليكي.

مسك: تمام يالا نخلص شغلنا
ركب الجميع السيارات و عادو إلى مزرعة مارفي حتى يتم مضي العقود و خذرتة مسك بان يلعن عن انضمام مسك للمصنع
مسك: الفريدو عوزة ارجع القصر
الفريدو بشك: مسك انتي كويسة
مسك بغضب: هو في ايه كل شوية واحد يسألني كويسة و قول زفت كويسة عوزة اغور على البيت
عمار بهدوء: تمام تمام يالا
ركبت مسك السيارة و وضعت رأسها على الزجاج حتى ترتب الأحداث.

في قصر المالكي
كان الجميع يجلسون علي السفرة
الجد: بس البنوتة ديه غريبة اوي
الجدة: عندك حق
ليث: بالعكس البنوتة ديه شافت حاجة علشان كده اتنفضت
وليم: بس شافت ايه
زوجة وليم: الله و اعلم
ام ليث: بس انا فرحانة اوي
الجد: ليه ملاك
ملاك بابتسامة: رمضان قرب و لازم نستعد للوليمة
الجد بابتسامة: عندك حق حبيبتي
ملاك: اعمل حسابك انا عوزة فانوس
الجد بضحك: عمرك مهتعقلي ابنك طولك
شخص بابتسامة: ملوكتي تعمل اللي هي عوزاه.

ملاك بفرحة: فارس حبيبي
اسرعت ملاك له فحملها بين احضانة و قبل شفايفها بحب و عشق
ليث بتصفير: لعيب يا ايو الفوارس
فارس بضحك: مش هرد عليك علشان انت حقود
وليم بضحك: اسكت يا فارس كان هنا في حتة بنت مصرية بس عسل
فارس بصدمة: بنت عدت من تحت ايدي
ليث بضحك: بس شكلها ملبوسة بس عسل
ملاك بغيظ: يعني ايه يا سي فارس عدت من تحت ايدك انت مقضيها و لا ايه
فارس بعشق: هو انا اقدر يا عمري.

ليث بتصفير: انا قولت رجالة العيلة ديه مسيطرين
فارس: يا رب يا ليث يا ابن ملاك تتسيطر من موزة تكون جامدة توريك الويل
ليث: شايفة جوزك يا ست ماما
فارس بسخرية: مش عيب شحط ذيك يقول ماما و الله انت غلط في حق الرجولة
الجدة: امال البيه بيقولي ايه
فارس بضحك: صوفي قلبي و حياتي
الجد بغضب: انت يا حيوان ملكش دعوة مراتي
زوجة وليم بضحك: بابا بيحبك اوي فارس
فارس بضحك: و الله يا شمس مالك طول عمره بيموت فيا.

صوفيا بضحك: هيا اجلسو حتى تتناولون الطعام
فارس بسخرية: ما اسكت الله لكم حس يا بنات المالك
دارين بغل: يا سلام يا سي فارس لسه فاكر تسلم علينا
شاهنده: معلش يا دارين هو فارس كده اول مبيشوف ملاك بينسي نفسه
صوفيا بسخرية: معلش يا بنات اصل احنا حقنا مهضوم في العيلة ديه
دخل شاب جميل جدا و هو يبتسم
الشاب: مين مزعل قمرات عيلة المالكي
البنات بصراخ: مرواااااان.

اسرع البنات له و حضنوه و لكن اكتفت دارين بالسلام عليه و لكن في لحظة كانت تستقر بين أحضانة و قبل خدها
فارس بغيظ: انت يا زفت سيب بنتي
مروان: قولتلك جوزهالي
فارس: بنتي لسه صغيرة
مروان بتقيم: كل ديه و صغيرة هاتها بس و انا اكبرها
فارس بغل: اخرس يا ابن الكلب
وليم بضحك: تسلم يا سيد الرجالة و انت يا ابن الكلب سيب البت
شمس بضحك: خلاص بقي اهمدو شوية و اقعدو كلو.

مروان بسخرية: معلش هو فين الاكل ما الباشا قايم بالواجب و زيادة
ليث بضحك: بحب ورق العنب اعملكم ايه كمان انا جعان اموت يعني
وليم: لا يا حبيبي تعالي كلنا
ليث بضحك: لا الحمد لله شبعت تشكر
استمر الضحك و الهزار و المشاكسات تصدر في ارجاء القصر هكذا هي الحياة.

في قصر البحيري
وصلت مسك إلى القصر و صعدت بسرعة إلى جناحها و اغلقت الباب عليها بالمفتاح حتى لا يدخل احد وجلست على الكرسي بصدمة
مسك بصدمة: هو انا اللي شفته ده صح يعني ايه انا مش فاهمة حاجة اذي اذاي اكيد في حاجة غلط ايوة في حاجة غلط.

وقفت مسك و فضلت تدور حولي نفسها بغضب و تشد في شعرها و قامت بامسك احدي المزهريات و رمتهم على الارض بشده و احده خلف الاخري حتى أصبح الزجاج على الارض في كل مكان و رمت مفارش السرير بغل و ضرخت بشده و جلست بتعب على الارض
مسك بعيون كالجمر: لازم اعرف الحقيقة لازم
لحظات و ستمعت لصوت خبط على الباب بشده و لكن لم تهتم.

في الاسفل
كان الجميع يجلسون و شاهدو مسك و هي تدخل و لم ترمي السلام عليهم و صعدت بسرعة إلى جناحها
فريد: مسك مالها عمار
عمار: و الله يا جدو معرف
فارس: عمار انتم كنتم فين
عمار: بعدين بابا بعدين
يوسف: هو ايه اللي بعدين انت عملت ايه في مسك
عمار: احذر لسانك يا يوسف مسك اختي و امانها و حمايتها اهم حاجة عندي
فريد: بس بقي كل شوية خنا
استمع الجميع لصوت تكسير و صراخ فنتفض الجميع و اسرعو إلى الأعلي.

في جناح مسك
كانت تجلس على الأرض بغضب مخيف و ستمعت لصوت خبط على الباب بشده و أكن لم تهتم
فريد بغضب: انتم لسه هتتفرجو اكسرو الباب
حاول الشباب كسر الباب و لم يعرفو فتصل فريد على الفريدو الذي صعد بسرعة إلى الأعلي
قام الفريدو و عمار و فارس بكسر الباب و دخلو و جدو الجناح ساحة من الازجاج و مسك تجلس على الأرض و يوجد بعض الدماء حوليها فصرخت لمار
لمار بصراخ: مسك بنتي.

رفعت مسك عيونها إلى الجميع و وقفت من مكانها و توجهت إلى امها و حضنت وشها بين كيفها
مسك بحنان: اهدي لمار اهدي حبيبتي انا كويسة
لمار بدموع: مالك ياقلب امك
مسك بابتسامة: مفيش كنت مخنوقة شوية
فارس بحنان: انتي كويسة
مسك و هي تضع اديها على بطن لمار: خلي بالك من طلال ماشي
لمار بدموع: حاضر
مسك و هي تضمها لحضنها: بببببببببس اهدي يا روحي انا كويسة ممكن تهدي علشان اخويا او اختي
لمار بابتسامة: حاضر.

نظرت مسك لفريد بشر و توجهت إلى غرفة الملابس و اخذت ملابس و بدلت ملابسها و خرجت
اخذت مسك الهاتف و خرجت و لم تستمع لنداء احد
اسرع الفريدو خلفها حتى وصل إلى الخارج كانت تقف في انتظار الريس
الفريدو: مسك مالك يا حبيبتي
مسك بغضب مكتوم: مفيش
الفريدو: طيب راحة فين
مسك بغضب مكتوم: الفرو بلاش دلوقتي علشان ممكن نخسر بعض انا وقت غضبي مش بشوف قدامي
الفريدو: اجي معاكي
الحارس: انستي الريس.

مسك بجدية: بلاش تلحقني علشان ممكن اخسرك و انا مش مستعده للخسارة دلوقتي خالص
الفريدو: تمام مسك تمام بس عوزك تعرفي اني موجود في اي وقت
ركبت مسك الريس و كب خلفها عمار و نظر لها بابتسامة و نطلقت بسرعة عالية للخارج
الفريدو بتفكير: يا ترا ايه اللي حصل خلها كده و لما اختفت الصبح راحت فين كل حاجة هتبان يا بنت الحداد وذي مبيقولو كل حاجة في وقتها حلوة ياما هنشوف يا بنت الحداد.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة