قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي والعشرون

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي والعشرون

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي والعشرون

عند مسك
وصلت مسك و معها عمار إلى قصر الشيطان
رفع الحرس الأسلحة في وجه مسك
مسك بغضب: انا مسك البحيري
احدي الحرس: اسرعو بفتح الباب تلك صديقة الشيطان
اسرع الحرس بفتح البوابة و مرت مسك و نزلت
عمار: مسك احنا فين
مسك: معايا و لا ايه
عمار بابتسامة: معاكي لاخر العمر
مسك: يبقي يالا
صعدت مسك السلالم و جدت رئيس الحرس الخاص بالشيطان
رئيس الحرس: اهلا و سهلا انستي
مسك: هو فين
رئيس الحرس: بالداخل انستي.

دخلت مسك و بجوارها عمار الذي كان يشاهد القصر
نزل الشيطان من الأعلي و علي وجه ابتسامة جميلة
الشيطان: نورتي مسك
مسك: محتاجة خدمة
الشيطان: اوامرك مسك بس مين ده
مسك: اخويا و خليك معايا
الشيطان: طلباتك مسك
مسك: ليث المالكي
الشيطان باستغراب: مين ليث المالكي
مسك: ده عنوانة بس معرفش فين انا جبت اللوكيشن
امسك الشيطان الهاتف منها و ذهل من المكان
ماكس: مسك ده قصر عائلة المالكي
مسك: عوزه اعرف كل حاجة عنهم
ماكس: مش هينفع.

مسك بغضب: يعنى ايه ماكس
ماكس بهدوء: مسك عيلة المالكي من أكبر عائلات الريف الألماني
مسك: غيره اصلا من القصر كان باين
ماكس: بس شوية حاجات
مسك بغضب: ماكس مجننيش انا مش ناقصة عفرته
عمار: اهدي يا مسك
ماكس: تمام مسك بالرغم اني مش بحب حد يعلي صوته عليا بس ماشي
مسك: معلش ماكس انا اعصابي مشدودة
ماكس بابتسامة: تمام مسك
مسك: أنجز بقي و حكي.

ماكس: حاضر العيلة ديه كبيرة جدا و كل شغلهم في الواد الغذائية يعني عندهم مزارع للخضار و الفواكة و الخيول غير مصانع اللي بتصنع العصاير و بيورد اكفاء المنتجات للخارج بس كده
مسك بسخرية: يا روحي بس كده و الله كتر خيرك لا بصراحة انت وااااااو زعيم مافيا جامد
ماكس: هو ليه شامم ريحة سخرية
مسك: ماكس انا عوزة اللي جوا عوزة زواريق العيلة
ماكس: ززززز ايه معلش
عمار بضحك: اعدلي لسانك يا بت.

مسك بضحك: اقصد يعني خبايا العيلة عوزة كل المعلومات عن المالكي و عيلتة فهمت
ماكس: فهمت كده
مسك: المعلومات ديه هتوصلي امتي
ماكس: اديني اسبوع و تقرير كامل هيوصل ليكي
مسك: تمام تمام هو البيت ده مفهوش اكل
عمار بضحك: هو ده وقت طفاسة
مسك: جعانة يا جدع
ماكس بضحك: حالا و احلي اكل يجهز ليك
مسك بابتسامة: خليها يوم استلام التقرير بس بجد عوزة تقرير مفصل
ماكس: تمام
مسك: يالا عمار
غادرت مسك و عمار إلى القصر.

في قصر البحيري
كان الجميع يجلسون في انتظار رجوع مسك و عمار
خرج فارس و هو يحمل طبق مليئ بالطعام و كوب من العصير و توجه إلى لمار
فارس بحنان: يالا حبيبتي كلي انتى مش كلتي من الصبح
لمار بابتسامة: ربنا يخليك ليا يا فروستي
فارس بعشق: يالا يا ام طلال او فيروزة
لمار بدلع: عاوز بنت و لا واد
فارس بعشق: اهم حاجة عندي انك تقومي بالسلامة بعد كده كله بتاع ربنا و انا بعشق البنات و لو جيه ولد عادي.

لمار بدلع: طيب اكلني
فارس بعشق: اكلك يا عمري
فريد بغضب: يا بارد ياللي مش بتحس
فارس بخضة: مالك يا بابا خضتني و كده غلط
فريد بغضب: سايب بنتك برا القصر لغاية دلوقتي
فارس: مسك انت بجد خايف علي مسك ديه عاملة ذي القرش البراني هتلف هتلف و ترجع تاني
مسك و هي تدخل: صوتكم عالي ليه يا جماعة
فريد: مسك انتى كويسة كنتى فين اذاي تخرجي كده حبيبتي ردي عليا طمنيني عليكي
مسك بابتسامة: انا كويسة و الله متقلقش.

فارس بضحك: اهي جت من غير مشاكل يالا احنا يا روحي نطلع نكمل باقي الاكل
مسك بغيظ: تطلع فين با فارس خلاص يا روحي جبرنا
فارس: يعني ايه مسك
مسك ببرود: يعني لمار هتفضل قاعدة معايا في جناحي و انت عيش مع نفسك
فارس بغضب: مين ديه يا بنت الكلب اللي هتبعد عني لمار ديه معايا لاخر عمري
مسك ببرود: مش مهم لمار هتبقي معايا و انت عيش يا وحش
فارس ببرود: ماشي يا مسك.

توجه فارس الى لمار و قام بحملها بين أحضانة و صعد إلى جناحة
مسك بضحك: العب يا حريف
عمار بتصفير: و الله لعيب يا فارس مش هتجيب من برا
مسك بغمزة: علي الأصل دور يا ابو الفوريد
فريد: يستحيل تكوني عاقلة
مسك: فيري انا جعانة خليهم يبعتو لينا اكل
فريد: سارا من فضلك خلي الخدم يجهزو الاكل و يبعتوه لجناح مسك
مسك: لا سرسورة جناح عمار انا جناحي شوارع
فريد: جناحك رجع ذي الاول يا قلبي
مسك: لا مليش مزاج انا هبات عند عمار.

فريد: يبقي هتباتي معايا
مسك: فين كندا و يوسف
سارا: يوسف بيذاكر لكندا في حاجات واقفة قدامها
مسك: تمام
صعدت مسك إلى الأعلي و توجهت إلى جناح شقيقتها للاطمئنان عليها و توجهت إلى جناحها و ابدلت ملابسها و ذهبت إلى جناح فريد.

في الصباح، في قصر السلاب
علم الجميع بان مارفي ناشلون قد أتم تسديد المديونية التي عليه و اعاد المصنع لملكيتة
ايار: كان نفسي اخد القصر
ماجد: خلاص ايار الموضوع انتهي
ايار: بس كويس عاوز اشوف منظر بنت البحيري
مونيكا: بلاش ايار الثقة الزايدة
ياسر: بالعكس ايار انا زعلان علي مسك لان عيونها كانت فيها شغف رهيب
مراد: عندك حق لما كانت بتتكلم عن المصنع كانت مبهورة
ايار بابتسامة: يبقي لازم اوصلها الخبر بنفسي.

نور: حرام عليك
ايار بضحك: حرام ليه خلينا نتبسط شوية
محمد: و الله يا ايار لتندم
ايار: بالعكس انا هفرح سلام بقي
غادر ايار و توجه إلى قصر البحيري و نتظر في الخارج علي امل خروج مسك للجامعة.

في قصر البحيري
كانت مسك تنام بين أحضان فريد الذي كان يجلس على السرير و يلعب في شعرها
مسك بابتسامة: صباح العسل فيري
فريد بحنان: صباح الورد مسكي
مسك: مالك
فريد: مفيش حبيبتي
مسك: قولي مالك
فريد بحزن: نفسي اوي اشوف مالك اخويا قبل مموت و خليه يسامحني و يعرف الحقيقة
مسك: حقيقة ايه
فريد بابتسامة: انسي حبيبتي هتروحي المصنع النهاردة.

مسك بابتسامة: بالرغم انك بتوهه في الموضوع بس ماشي اه هنروح النهاردة و نشوف ايه الحاجات اللي عوزة تتظبط
فريد: اي حاجة عوزنها انا موجود في اي وقت
الباب خبط ودخل عمار و هو سعيد
عمار بفرحة: ميكو مسكي حبيبتي
مسك بابتسامة: ايه هي حبيبي
عمار بفرحة: دومي هيجي المانيا
مسك بفرحة: بجد دومي جي هنا
عمار بفرحة: اه و الله و كمان شادي
مسك: هيجو امتي
عمار بفرحة: بعد نص ساعة هيكونو في المطار.

مسك بصراخ: طيب يالا بسرعة اعمل حسابك ادم هيبات معايا في الجناح و انت خد شادي
فريد بغيظ: مش من قله الاوض انا هانر بتجهيز غرفتين
مسك: يالا بسرعة علشان نلحق نروح المطار
عمار: يا بت زمانهم و صلو و هيجو
الباب خبط فسمح فريد للطارق بالدخول
الخادمة: سيدي يوجد بالأسفل اسخاص يريدون الانسة الصغيرة
مسك بفرحة: شابين صح
الخادمة: نعم سيدتي
مسك بصراخ: يبقي جم
خرجت مسك تجري و هي تصرخ من الفرحة و خلفها عمار.

صل المجانين للاسفل و جدو ادم و شادي يقفون أمامهم و يفتحون ذراعهم
ارتمت مسك بين أحضان ادم تقبله بلهفة و حب و كان عمار بين أحضان شادي و بعد فترة بدلو الأماكن
فارس بابتسامة: حمد لله على السلامة يا ادم انت و شادي
ادم بابتسامة: الله يسلمك يا فروستي
شادي بغمزة: مبروك يا كبير كده طمنتني على مستقبل العيلة
اطلقت مسك في ضحكات رنانة و لم تهتم باحد منهم
ادم بضحك: بس صحيح اللي سمعناه امنا حامل.

فارس بابتسامة: الحمد لله اخيرا ربنا كرمنا و هنجيب عيال
مسك بصدمة: عيال امال احنا
فارس بضحك: عهات مصايب بلطجية اي حاجة غير عيالي
مسك بشر: عجبك كده يا لمار
لمار بدلع: انتي بتقولي لمار يعني مش بنتي يبقي خلاص
مسك بخبث: صحيح يا ادم اخبار سلمي ايه
ادم بخبث: سلمي مش ديه اللي كل شوية يعاكسها فارس
شادي: اوبااااااااا ديه موزة يخربيت كده بس فارس بصراحة دايس معاها علي الاخر
لمار بغضب: مين سلمي يا فارس.

فارس بحزن: و الله معملت حاجة دول ولاد كاب هتصدقيهم و تكذبي فروستك شكرا شكرا لمار
لمار بحب: متزعلش يا فروستي انا عمري مهصدقهم
فارس: قلبي يا لولو
ادم بحب: يالا حبيبتي اطلعي اجهزي و تعالي علشان نخرج
مسك بفرحة: بجد دومي
شادي بضحك: انا بقي هروح انام
مسك بغيظ: وحيات امك امال مين اللي هيدفع
شادي بضحك: اكيد اتتي مش احنا معذومين عندك
مسك: اخس اخس على الرجولة
ادم بضحك: راحت مشوار و هتتاخر.

شادي بضحك: مع المفاجيع دول نبيع كل حاجة
مسك بغيظ: و حيات امي يابن سلمي لوريك تعالي بقي
جريت مسك خلف شادي تحت ضحكات ادم و فارس و لمار اما عمار كان ياكل و لا يهتم باحد
فارس بضحك: منور يا عمار
عمار بابتسامة: ده نورك يا ابو الفوارس
ادم: يالا أجهز و هات هدوم معاك علشان هتقعد معاما اليومين اللي احنا هنفضل فيهم هنا
عمار: و ميكو
ادم: طبعا معانا يالا.

فريد: اسمعني يا ادم انتم هتخرجو و تتفسحو براحتكم و هترجعو على هنا انا امرت بتجهيز غرف ليكم
ادم: شكرا فريد بيه بس مينفعش
فريد: انا اسمي جدو ذيك ذي احفادي و لما بامر بحاجة بتتنفذ يالا
ادهم بضحك: يمكن خايف نقوله نعمل مبارة بينا
ادم بابتسامة: انا مش بخاف من حد و تمام فري اقصد جدو هفضل هنا بس انا مش عاوز غرفة لوحدي اوضة مسك تكفي
فريد بفلعة: مسك لا اختار اي جناح تاني و سيب مسك
مسك بصراخ: ادم ادم الحقني.

نظر الجميع وجدو مسك يمسكها شادي من قفها ذي الحرامية
فارس بضحك: هو ده مقامك
مسك بجدية مضحكة: لا انا راجل اوي في بيتي
ادم بضحك: يالا ميكو اطلعي اجهزي
مسك بفرحة: حاضر
صعدت مسك إلى الاعلي و بدلت ملابسها بنطلون باللون الاسود و بدي باللون الابيض و جاكت باللون الجملي.

نزلت مسك تجري و حضنت ادم و قبلت خد فريد و فارس
خرج ادم و هو يحضن مسك و عمار يحضن كندا و شادي يخرج خلفهم يتحدث في الهاتف.

في الخارج
فضل ايار يقف و عندما شاهد مسك و الشباب يخرجون قرر الذهاب للشركة
ايار: ليكي يوم يا مسك
اما مسك فتوجهو إلى احدي المطاعم لتناول الفطار.

في قصر المالكي
كانت صوفيا تجلس بحزن فتوجة اليها مالكي و جعلها تجلس على قدمه و ضمها لحضنة
مالكي: مالك يا قلبي
صوفيا: وحشتني اوي
مالكي: الله يرحمها
صوفيا بدموع: الله يرحمها كان زمانها دلوقتي متجوزة و معاها عيال
مالكي بحزن: لا آله الا الله وحدي الله يا صوفيا
صوفيا بدموع: بكرا عيد ميلادها هتم 43
ليث بصراخ: خياااااااااااانة خيااااااانة الحقو يا اهل البيت
اسرع الجميع لمصدر الصوت.

وجدو مالكي يجلس و تجلس بين احضانة صوفيا
فارس بضحك: طول عمري واخد الانحراف من الراجل الكبارة ده
دارين: كيوت ميكو
مروان: اجوزيني و انا عليا النعمة ههريكي بوس
صوفيا الصغيرة: ارحم يا عم الحبيب معاك سناجل
ليث بضحك: سناجل قولي سناجب قولي عفاريت يا بت انتي هتقعدي في قرابزنا
صوفيا الصغيرة بتكبر: مش هرد عليك
شاهنده بدعاء: اوعدنا يا رررررررررب
مالكي: المتغاظ يعمل ذي تعالي يا عمري
ملاك بضحك: ااااااه العب يا بابا.

شمس بضحك: القصر ده معروف عليه انه سافل من زمان
ضحكات رنانة رجت انحاء القصر
صوفيا الكبيرة: ربنا يحميكم من كل شر
فارس بحب: و يخليكي ليا يا امي
ليث بابتسامة: و يخليكي لينا يا صوفي
مالكي: انت يا حيوان متقولهاش صوفي
مروان بضحك: صح ليث قولها كوكي
مالكي: برا يا ولاد الكلب منك ليه
وليم بضحك: يسلم لسانك يا كبير
فارس بضحك: ده بيشتمك ياض
وليم بضحك: يعمي الشتيمة بتلزق
فارس بضحك: بقيت بيئة اوي.

وليم بضحك: واحد مصاحب فارس و مالكي و متجوز شمس هيبقي ايه النظام اكيد سافل
مالكي بضحك: بقي انا سافل يا كلب
وليم بضحك: ههههههههههه اه من زمان و حياتك
شمس بتعب: وليم
وليم بخوف: شمس حبيبتي مالك
شمس بتعب: مش عارفة اناااااااا
سقطت شمس بين أحضان وليم الذي انتفض بسرعة
فارس بخضة: شمس حبيبتي ردي عليا
وليم بخوف: شمس يا قلبي فتحي عيونك شمس ر. ي عليا
اسرع ليث بحمل شمس و صعد بسرعة إلى جناحها.

اما مروان فتصل على الدكتور و طلب منه الإسراع في المجي
مر الوقت و جاء الدكتور و طمانهم عليها فقد دور برد و ضعف و كتب لها علي أدوية
كان وليم يجلس بجوارها و يمسك اديها كأنها امه او ابنته الصغيرة يخاف عليها من التعب
وليم دموع: كده شمسي كده تهملي اكلك
شمس بابتسامة: انا كويسة حبيبي بس بدلع عليك
وليم: ادلعي براحتك مش مهم بس اهم حاجة تهتمي بصحتك
شمس بحب: حقك عليا يا عمري.

وليم بعشق: فداكي عمري يا قلبي لو عوزة اقوم اقتل مروان انا مستعد عادي
مروان بضحك: ابويا بيحبني اوي
وليم بغيظ: انا مش ابوك يا حيوان احنا لقناك في المزرعة
مروان بضحك: سبحان الله حتى جينات السفالة واخدها منكم
مالكي: يعني احنا سفلة يا حيوان
مروان بتأكيد: طبعا طبعا يا غالي
وليم: يالا برا عاوز افضل مع شمسي لوحدي
مروان بضحك: هتعمل ايه شكاك هتتشاقة صح
وليم بغضب: برا يا ابن الكلب يا سافل.

خرج الجميع يخرج و هم على ثقة بان شمس محمية بين أحضان زوجها
توجه كل شخص لعمله و تركو وليم بجوارها
جهزت ملاك الطعام و صعدت بيه إلى جناح شمس.

عند الشباب
كان الشباب يلعبون و يهرجون و كانت عيون البنات و الشباب عليهم و لما لا وكان ادم و شادي و عمار شباب بمعني الكلمة و اما تلك الحورية التي تتدلع و على الشباب و توجهو إلى احدي المطاعم الفخمة.

في المطعم
ادم: احكي بقي مسك ايه اخر الموضوع
مسك: لسه اللعب هيكبر
شادي: تقصد ايه
مسك بخبث: انا هلعب الكل على صوابع ايدي هخليهم عرايس
ادم: خلي بالك اللي داخلة عليه اكبر
مسك بضحك: و انت اوعي تنسي اني بنت الحداد
شادي بضحك: هي ديه بنت الحداد
عمار: هو احنا مش هناكل و لا ايه
مسك بكلضمة: صح انا جعانة اوي
ادم بضحك: لا يا روحي هناكل بس العسل بتاعنا مقلضمش
مسك بدلع: دومي عوزة اكل كتير اوى اوي.

شادي بضحك: هما البهوات معندهمش كلية
عمار بضحك: لا يا خويا في اسبوع اجازة
ادم: يا ولاد المحظوظة
مسك: فين الاكل جعانة جعانة جعانة جعانة جعانة
عمار: جعان جعان جعان جعان جعان جعان
شادي: يخربيت الفضايح بسرعة اطلب الاكل
ادم بضحك: حاضر حاضر
طلب الشباب الكثير من الطعام و كان الجرسون في حالة تعجب من كمية الطعام
الجرسون باحترام: هو في ناس تاني جاين مع حضرتكم
ادم: لا مفيش
الجرسون: يعني الاكل ده كله على قد 4 أفراد.

شادي: اه في حاجة
الجرسون: تحت أمركم
مشي الجرسون و بعد مرور نصف ساعة خرج مجموعة من الجرسونات يحملون الطعام و كانت الأطباق كبيرة و تم وضعها علي التربيزة
ذهول سيطر على جميع الحضور كيف لهؤلاء الشباب اكل هذه الكمية من الطعام
علي الجانب الاخر كان يجلس ايار وسط مجموعة من رجال الأعمال
ايار: كفاية بقي كلام في الشغل و خلونا ناكل
احدي الرجال: يا ريت الواحد فعلا جعان.

شاور ايار للجرسون لطلب المانيو و عندما يطلب احدي الرجال طعام يعتذر منه الجرسون لانهائة
ياسر بضحك: شكلها هترسي على ماية
ايار: هو في ايه فين الاكل
الجرسون باحترام: سيدي لقد قلم مجموعة من الشباب بطلب الاكل بكميات كبيرة و هم الآن يتناولون الطعام
ايار: هل هؤلاء الشباب 3 رجال و فتاة
الجرسون: نعم سيدي
ايار بابتسامة خبيثة: شكلها هتحلو و هسد نفسها
مراد: هي مين ديه ايار
ايار بابتسامة خبيثة: مسك البحيري.

ياسر: بلاش ايار مشاكل
ايار ببراءة مصطنعة: انا بس هروح اسالم عليهم و كمان ابلغها بوقف بيع المصنع
مراد: ايار بلاش
ايار بابتسامة خبيثة: عوزين تحرموني من لحظة ذي ديه يالا يالا
توجه ايار إلى مكان مسك و الشباب
ايار بابتسامة: اذيك يا مسك شفتي اتقابلنا تاني
ادم: ميكو مشده الشاب بتاع الغردقة
عمار: اه ايار السلاب
ايار بابتسامة: صح عموري
ادم بابتسامة: اهلا و سهلا اتفضل
ايار بابتسامة: لا شكرا انا بس جاي اقول كلمة لمسك.

مسك بابتسامة باردة: قول يا ايار
ايار بابتسامة خبيثة: مش المصنع راح منك
مسك: نعم ليه مش لسه فاضل شهر على المناقصة
ايار: للأسف الشديد اتباع يعني انتي حلمك بقي في الارض
مسك ببرود: و انت بقي اللي اشتريتة
ايار بابتسامة: كان نفسي بصراحة بس صاحب المصنع سدد المديونية
ادم: طيب كويس ليه تفرح في خراب بيوت غيرك.

ايار بابتسامة: انا بصراحة فرحان في خسارة مسك اللي فاكرة نفسها لسه في القاهرة و سهل عليها تعمل اللي هي عوزاه
شادي: مالك يا عسل داخل حامي كده ليه
مسك ببرود: سيبه شادي هو بيحبك يهزق نفسه اسمعها مني يا بن السلاب انا بنت الحداد مسك البحيري اللي هتحرق دمك و تخلي هبتك تضيع
ايار بشر: هنشوف يا بنت البحيري
مسك بابتسامة باردة: شرفت يا بن السلاب يالا شباب علشان المطعم بقي زبالة.

رمي ادم الفلوس و اخذ مسك تحت ذراعة و غادرو المطعم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة