قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس والعشرون

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس والعشرون

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس والعشرون

في مصر
صحيت مسك و هي تستنشق رائحة الطعام قامت مسك و هي مازالت مغمضي عيونها و خبطت في عمار الذي يمشي مثلها
مسك بنوم: واد يا عمار شامم الريحة
عمار بنوم: اه هو فين الاكل
مسك بنوم: تعالي
مشي الاثنين و هم مغمضين العيون و توجهو إلى السفرة
فريدة بضحك: مش بقولكم هيصحو على ريحة الاكل
سلمي بضحك: روحو اغسلو وشكم و تعالو
يوسف بضحك: ايه ده هو في ايه
محمود: مسك عمار على الحمام.

مسك: و نبي ناكل الاول بعد كده نروح نغسل وشنا
على بضحك: قومو يا معفنين
عمار: ظلمة
مسك: مستبد
اسرع الشباب إلى الحمام و هم يضربون بعضهم حتى يلحقو الطعام
عادو الشباب إلى الطعام و جدو طعام حرمو منه منذو سفرهم في ألمانيا
مسك بتصفير: الله علي الحلاوة
عمار بتصفير: يا عيني على الدلع
كانت السفرة مليئة بمختلف انواع الفول و الطعمية و البيض و البذنجان و الفلفل و البصل و العيش
كندا بفرحة: الله فول و طعمية.

جلس الشباب الثلاثة بتناولون الطعام بشهية مفتوحة و نضم لهم يوسف ياكل بشراهة مثلهم و ايضا الفريدو و كان الباقي ياكلون و يضحكون
انتهي الجميع من تناول و جلسو يتناولون الشاي
يوسف بابتسامة: تسلم ايدك طنط فريدة و حضرتك طنط سلمي الاكل امبارح و دلوقتي تحفة
سلمي بضحك: الواد ده مؤدب اوي صح
مسك بضحك: صح سولي.

فريدة بضحك: بصي يا جو يا حبيبي انا اسمي فيري او ديده و سلمي اسمها سولي او سوسو احنا ملناش في المعاملة الرسمي
يوسف بابتسامة: تمام ديدة
مسك: يالا مودي اجهز علشان نلحق نخلص اللي ورانا
عمار: تمام هلبس عقبال الشاي ميبرد
مسك: تمام و انا كمان هلبس
توجه عمار إلى غرفتة و توجهت مسك إلى غرفتها و اخذت ملابسها و دخلت الحمام.

ارتدت مسك بنطلون باللون الاسود و بدي باللون الاسود مع جاكت باللون الاسود و رفعت شعرها إلى الأعلي.

مسك: فريدة هتعملي غدا ايه
سلمي بحنان: عوزة ايه و انا هعمله على طول
مسك: اممممممممممممم عوزة بطن الجموسة و رأسها
فريدة بضحك: و الله كنت عارفة علشان كده طلبت الحاجة
يوسف: مسك ايه الحاجات اللي طلبتيها ديه
مسك: تقصد بطن الجموسة هتعرف بالليل
عمار: انا جاهز فيري بالله عليكي كتري شوية الواحد هفتان
مسك ببراءة: عندك حق مودي
محمود بسخرية: هفتان انتم ناقصين تكلونا
مسك: مش هرد عليك هسيبك كده يالا مودي.

الفريدو: اجهز الرجالة
مسك بضحكة رنانة: رجالة مبن يا عم الفرو الرجالة زمانهم في الفندق نايمين و مستمتعين بالراحة
يوسف: هو ينفع اخد كندا و نخرج نتفسح شوية
محمود: طبعا يا ابني انتم اخوات و لازم تحافظ عليها
يوسف بابتسامة: شكرا عمي
مسك: تمام انا بقي هخلع
شاورت مسم لعمار بطرف عيونها فسحب مفتاح السيارة الخاصة بعلى و خرجو يجرو خلف بعضهم البعض
على: هي العيال ديه بتجري كده ليه
سلمي بضحك: اصلهم قلبوك في العربية.

علي بغضب: يا ولاد الكلب العربية لسه جديدة
محمود بضحك: معلش بقي يا علوه فداهم العربية
علي بغيظ: ماشي ماشي و حيات امي لوريكن يا شوية بهايم.

عند الشباب
مسك بضحك: زمان علي بيدعي علينا
عمار بضحك: يالا هو ابن حلال و يستاهل كل خير
مسك: هنروح فين دلوقتي
عمار: هنطلع على مصنع النجف و بعدها نطلع علي مصنع الخامات
مسك: اشطا يالا بسم الله توكلنا علي الله
انطلقت مسك و كان عمار يجلس بجوارها.

في ألمانيا، في قصر السلاب
كان ايار و الشباب يريدون الوصول إلى أي شي يدل على سجن ايار و الغريب ان المشروع ماشي ذي الساعة دون توقف
ايار: انا هتجنن
مراد: تفتكر حد من أعدائك
ياسر: معتقدش ده كان بتبعت لينا رسائل علي طول
مونيكا: هو ممكن تكون مسك البحيري
فريد: لا طبعا هي هتعمل كده ليه
ايار: انا هتجنن مين ليه مصلحة يعمل كده
ياسر: الحمد لله انك كويس
ميرا: انا شايفة انك تهدي اللعب مع الكل دلوقتي.

قطع كلامهم صوت رنين هاتف ايار و كان رقم خاص
ايار: ده رقم خاص
ميرا: رد يا بني
ياسر: و نبي اسكتي
ايار: الو
المتصل: اذيك ايار اكيد دلوقتي قاعد مع اخواتك و اولاد عمك علشان كده عوزك تشغل مكبر الصوت
ايار: انت مين
المتصل: يالا يا ملك نفذ
ياسر: انت مين
المتصل: ادام ياسر رد يبقي الكل سامعني انا بس قرصت و دنك وقعتك اسبوعين في الحبس بس لو متعدلتش هزعلك
ايار بغضب: انت مين.

المتصل: انا فاعل خير و عوزك تسمع الكلام علشان المرة الجاية هزعلك بجد
ايار بغضب: مش هسيبك
المتصل بضحكة رنانة: يا ايار انت مش قد اللي عمل فيك كده
ياسر: تمام شكرا على اتصالك
المتصل: يا ريت يا ياسر تعقل ابن عمك لانه مغرور و غروره ده غلط
مراد: شكرا علي المعلومة
المتصل بسخرية: سلام يا ملك بس ملك ايه خلاص راحت هبتك
أغلق المتصل و هو يضحك بشدة على ايار
اما ايار فغضب بشدة و أخذ يكسر في اي شي وقعت ايده عليه.

ياسر: اهدي ايار هو عاوز كده عاوز يجننك
مونيكا: هو راجل ولا ست
مراد: كان مستخدم جهاز تغير الصوت و مش هنعرف نوصل للرقم لانه رقم خاص
ايار بغضب: مش هسكت مش هسكت و الله مهرحم حد
فريد: اهمد بقي الله و اعلم المرة الجاية هيحصل ايه
ميرا: حبيبي علشان خاطري اهدي بلاش تتعصب
ايار بنهجان: لازم اعرف مين اللي عمل كده
ياسر بعقل: مش هتعرف لو فضلت طول عمرك تدور مش هتعرف
ايار: يعني اعيش و انا واخد على قفايا.

ياسر: محدش قال كده بس اللي عمل كده لازم يظهر نفسه علشان يتباها
فريد: يبقي انت تركز في شغل و حياتك و هو هيظهر هيظهر
ايار بتنهيدة: ماشي
ميرا: بقولك ايه متيجو نعمل ذي زمان ندخل المطبخ و نعمل اكل و نور و صفا يفضلو يصرخون علينا
ماهي بضحك: و الله فكرة حلوة
مراد بغزل: علشان انتى عسل و شربات يا قلبي
ياسر: على فكرة بقي انا عاوز اتجوز
ميرا بحالمية: يا ريت يا ياسو بقي
ياسر بعشق: يعني نحدد المعاد.

ميرا بصياعة: حدد يا عم الحاج خلي الواحد يجدد حياته
مراد: و بالنسبة للنوزة بتاعتي مش عوزة تجديد
ماهي بدلع: براحتك موري
مراد بصياعة: احلي موري ده ولا ايه
ايار بابتسامة: خلينا فعلا نجدد
فريد بغيرة: الفرح بعد سنتين
ياسر بغيظ: و انت يا زفت ملكش دعوة
فريد بغيرة: لا ميرا ملكي انا وبس
ياسر: فريد انا عمري مهاخد ميرا منك
فريد: طيب خليها يبقي بعيد شوية
ايار: متقلقش ياض الفرق بينكم هيبقي دور واحد
ياسر: نقول مبروك.

ايار بابتسامة: مبروك
ياسر بغناء: النهاردة فرحي يا جدعان عوز الكل يبقي تمام لولولولولولولولولوي
مراد بغناء: النهاردة فرحي و هنرقص و هنهيص و الكل هيبقي تمام
ضحك الكل بشدة و نضم ماجد و نور و صفا و صفا و محمد
قرر محمد إقامة الفرح بعد شهرين للانتهاء المشروع المفتوح.

في مصر
عادت مسك و عمار و كانو لا يرون أمامهم و رتمو على أقرب الكراسي و غمضو عيونهم بتعب
محمود بابتسامة: اخباركم ايه يا شباب
عمار بابتسامة: الحمد لله
محمود: اتفوقتم
مسك بابتسامة: احنا تربيتك يا حودة
على بصراخ: هنا فين ولاد الكلب اهلا اهلا نورتم
عمار بتعب: و نبي يا علي هات كوباية ماية
مسك بتعب: خليهم 2 يا علي و نبي
على و هو يخلع الخذمة: مش عوزين حاجة تانية.

مسك: اه يا لولو تسندني لغاية الأوضة علشان تعبانة اوي جسمي كله مكسر
فريدة: يالا يا حبايبي روحو بدلو هدومكم و خدو دش يكون الاكل جاهز
سلمي بتحذير: على نزل اللي انت مسكه ده
علي بغيظ: دول خدو العربية و الله لسه جديدة
ام علي: في ايه ياض يعني العيال خدو العربية عامل دوشة ليه
علي: ديه الغربية الجديدة و هما بيجيبو حاجات كتير و بيحطوها فيها و الفرش بيبوظ
ام علي: فرش ايه ياض متتلم و انتم يا عيال خدوها براحتكم.

مسك: هي كندا فين نامت من دلوقتي
محمود: لا كندا لسه براه مع يوسف
مسك بغضب: يعنى ايه لسه برا لغاية دلوقتي
محمود: يوسف استأذن مني و انا وافقت
عمار: ماشي بس مش كل ده
على: مبردو البهوات لسه وصلين
مسك بغضب: احنا بنشتغل و دايسين في الدنيا بطولها و عرضها لكن كندا لا و كمان خرجت مع يوسف ابن لينا ماشي كندا الظاهر عشتك هناك نستك تربيتك.

اتصلت مسك على كندا اكثر من مرة و لكن لم ترد مما جعل النار تنهش قلبها من الخوف عليها
اتصلت مسك علي الفريدو الذي رد بسرعة
مسك بعصبية: انت فين الفرو
الفريدو: اهدي مسك مالك
مسك بعصبية: اخلص انت فين
الفريدو: انا مع يوسف و كندا
مسك: و انتم فين بقي
الفريدو: متخفيش كلها نص ساعة و هنكون عندك
مسك بقلق: ماشي بس بسرعة
جلست مسك و هي تغلي من القلق فالساعة الان 8 بالليل و هم خرجو منذو الصباح
فريدة: اهدي مسك اكيد خير.

مسك بقلق: لا ماما مش خير انا حاسة ان في مصيبة
عمار بقلق: انتم متعرفوش لينا بتعمل ايه
سلمي بقلق: انتم قلقتوني ليه ربنا يستر
استمع الجميع لصوت خبط على الباب فاسرعت نور إلى الباب و شهقت
دخل الفريدو و هو يسند يوسف و خلفهم يدخل ادم و بين أحضانة كندا
مسك بغضب: كنتي فين
و برعب: ايه الدم ده عملك ايه
ادم: حبيبتي اهدي كندا كويسة مفهاش خدش
مسك بغضب: امال ايه الدم ده
الفريدو: اهدي مسك و شوفي يوسف.

نظرت مسك على يوسف وجدت راسه ملفوفة بشاش
مسك: هو حصل ايه
يوسف بضحك: و الله يا ميكو انا كويس شكرا علي السؤال
مسك بغضب: حد يحكي.

الفريدو: لما خرجنا الصبح رحنا الهرم و هناك كان في شوية شباب و كانت كندا بتتصور و هما رخمو عليها بالكلام في الاول بعد كده بالايد للأسف الشديد يوسف كان معاه مكالمة و انا كنت بتفرج و هي خافت تقول بس هما زودو راحت شتماهم و ضربت واحد و يوسف شاف كده جيه يجري و طحنهم و الشرطة أدخلت و العيال فيهم إصابات اكتر من 21 يوم و رحنا المدرية و كندا حكت اللي حصل بس واحد من العيال ابوه رجل أعمال و قلب الدنيا فكندا اتصلت علي ادم اللي جيه بسرعة و قدر يخرج يوسف بكفالة بس لسه التحقيق شغال.

على بغضب: اذاي يا بيه محدش يتصل بيا ايه مش هعرف اجيب حق عيالي و الله العظيم لسففهم تراب السجن و هخليهم يعملو كعب دايرة في كل القسام
مسك بجدية: اسم الراجل ده ايه
ادم: مسك انا هتصرف
مسك: سألت سؤال الاسم
ادم: محمد النوري
عمار: محمد النوري مش ده بتاع مصنع الحديد و الصلب
مسك: هو انا هبدل هدومي و هاجي الفرو اتصل عل الرجالة تقابلنا في العنوان ده.

دخلت مسك إلى الغرفة و بدلت ملابسها وارتدت بنطلون باللون البيج و بدي باللون البيج و بليزر باللون الازرق و جذمة بكعب باللون الازرق.

رفعت مسك شعرها إلى الأعلي و حطت مكياج خفيف و رشت عطرها و خرجت
مسك: يالا الفرو
ادم: انا هاجي معاكي
عمار: انا جاهز يالا
يوسف: و انا مش هقعد مستني انا ابن عمها و راجل
مسك بابتسامة: مش اي حد بيكسب بونط عندي حفاظك على اختي النهاردة معاناة كبير عندي بس بردو مش هصفي لامك.

يوسف: و انا يا مسك مليش دعوة امي الحاجة الوحيدة اللي فريد البحيري بيعمله انه بياخد اي شاب تحت ايده و يسيب البنات لامهم تربيهم علشان كده احنا تربية فريد البحيري اللي علمنا ان الشرف و العرض اهم حاجة و كندا مش بس بنت عمي لا ديه
مسك بغضب مخيف: اوعي يوسف اوعي تنطق لسه بدري اوي على الكلام ده هي ليه صغيرة و انت كمان
يوسف: اوعدك مسك اني هكون قد ثقتك و هحافظ عليها و لو هستنا باقي عمري مش هياس
ادم: يالا مسك.

مسك لكندا: حسابنا بعدين يا سنيورة
نزل الشباب الاربعة و معهم الفريدو و توجهو إلى فيلا النوري
اما كندا فرتعبت بشدة و اسرعت لحضن فريدة التي اخذت تهديها و قامت سلمي باحضار الطعام حتى يطعموها.

في فيلا النوري.

كان محمد النوري يجلس و هو يغلي من الغضب لانه للأسف الشديد علمت بان الفتاة سبب المشكلة شقيقة مسك فارس البحيري
محمد بغضب: منك لله يا رائد مش لاقي غير ديه
زوجة محمد: في ايه يا محمد هي اللي بنت سفلة و غرغرت بيه
محمد بسخرية: غرغرت بيه بقي عيلة عندها عندها 15 او 16 سنة تغرر بالحيوان ده
و بخوف: ربنا يستر
زوجة محمد: هو انت خايف من ايه يعني محدش يقدر يعمل حاجة
محمد: محدش يقدر يبقي متعرفيش اختها تبقي مين.

قطع كلامهم صوت الخادمة و هي تعلمهم بوجود أشخاص
دخلت مسك البحيري وسط الحرس الذين اسرعو باحاطتها من جميع الجهات و رفعو السلاح تحسبا لأي اشتباك
مسك بابتسامة مخيفة: ايه يا محمد بيه مش عاوز تستقبلني في بيتك
محمد بخوف: ممممممسك البحيري اهلا و سهلا
زوجة محمد: مين الحلوة ديه
مسك بابتسامة مخيفة: انا بكون عذابكم و ضياعكم انا مسك فارس البحيري ايه مش سمعتي عني مدام.

زوجة محمد بابتسامة: اه اهلا و سهلا نورتي مسك اتفضلي
مسك ببرود: لا ما انا هتفضل متقلقيش
محمد: هو ده رايح فين
مسك: خليك معايا انا
جلست مسك و وضعت قدم على أخري بكل جبروت و لحظات و ستمعو لصوت صراخ ابنهم الذي ارتمي تحت قدم مسك
مسك بابتسامة مرعبة: اهلا رائد نورت و الله
رائد بخوف: مممممسك و الله مكنت اعرف انها اختك انا اسف سامحيني.

مسك ببرود: توتوتوتوتوتو مالك رائد مش كنت عامل فيها واد مخلص اتحرشت بأختي الصغيرة و كمان ضربت ابن عمي و دخلته القسم
محمد: مسك من فضلك شوفي اللي يرضيكي و انا هنفذ
مسك: ابنك ناقص تربية او الاصح مشفش ريحة التربية و انا مش بحب اوسخ ايدي علشان كده قررت ان ابن عمي ياخد حقه و حق خطبتة و انت عارف اني مش بسيب حقي ده اولا
زوجة محمد بغضب: انت هتسبها تضرب ابنك في قلب بيتك.

مسك بابتسامة شر: خلاص تمام يبقي الحل التاني و دعي بقي كل العز و الرفاهية اللي انتم عايشين فيها لاني انا كا مسك مش هسيب حقي و لا فريد البحيري هيسيب حق احفاده و لا فارس البحيري هيسيب حق بنته يعني عقبال ما الجماعة يةصلو بالسلامة هكون انا عملت الصح و الواجب معاكم
محمد بخوف: لا مسك بلاش رائد عندك أدبية براحتك و علمية الادب بس ابوس ايدك بلاش شقي عمري انتي غضبك بيكسر.

مسك: يوسف خد حقك و حق خطبيتك و بنت عمك يوسف ضرب الوش مفهوش معلش
يوسف بشر: تامري مسك تعالا بقي يا حيلة
انهال يوسف عليه بالضرب
محمد بدموع: كفاية يا مسك كفاية ارجوكي هيموت في ايده
مسك بجدية: يوسف كفاية
يوسف بنهجان: بس
مسك بجدية: قولت كفاية
بعد يوسف عن رائد الذي كان يفترش الارض و ينزف فقتربت مسك منه و نحنت على الارض أمامه.

مسك بجدية: اتمني يكون درس النهاردة علمك الادب حافظ على سمعة ابوك و هيبته وسط الناس اوعي تخلية في يوم ينكسر بالشكل ده عارف يعني ايه ابوك يعيط علشانك كبيرة اوي اوعي تفكر انه علشان اختار المصنع انه بيكرهك بالعكس ده بيعشقك بس هو عمل كده لانى ممكن اضيع كل حاجة و انت مش هتعرف تعيش في مستوي أقل من ده حافظ على ابوك و كفاية تكسره بعميلك السوده ديه خليك راجل وقف في ظهر ابوك و بعد عن شلة كريم الزفت ده هو مش كويس فين رائد الشاطر اللي كان منافس ليا في المدرسة و الجامعة ليه ضيعت نفسك بالشكل ده.

رائد بدموع: اسف مسك اسف
مسك بجدية: الاعتذار الاحق لابوك خليك راجل و سبت ليه بكده انزل اشتغل في المصنع أقف جمب العمال ابتديها من تحت لفوق خلي اليوم اللي تاخد فيه كرسي ابوك و جدك يبقي تستهله
محمد: شكرا مسك المفروض العلقة ديه كان خادها من زمان
رائد بدموع: اسف بابا و الله هرجع رائد بتاع زمان حقك عليا
ضمه محمد إلى حضنه فشورت مسك للشباب للمغادرة
محمد بدموع: مسك
مسك: نعم
محمد: انا بكرا الصبح هتنازل عن المحضر.

مسك بابتسامة: تمام
غادرت مسك تحت ذهول يوسف و الفريدو الذين يشاهدو أشياء لأول مرة في حياتهم
مسك: يالا على البيت
ركب الجميع السيارات و عادو إلى منطقة الجيارة و نزلو و صعدو إلى المنزل.

بعد مرور اسبوع
تنازل رائد عن المحضر و جاء بنفسه إلى المنزل و عتذر من كندا
اشتري عمار كل شى كتبهوها في القائمة
كانت مسك تتحدث مع فريد كما اتفقو مع بعضهم
فك يوسف شاش الرأس
كانت مايا تشرف على كل شي خاصة بالثلاثة كما امرتها مسك
توجه ليث إلى الإسكندرية و جلس في نفس المكان الذي جمعه مع صفيرته و لكن لم ينفع و قرر الذهاب و العودة لاحقا.

تجهزت مسك و الشباب و حمل الحرس جميع الأشياء المشتراه و وضعوها في الطائرة
علم فريد بوصل مسك و كندا و فرح بشدة
مازالت لينا تبحث خلف حازم و لم تعثر على شي و عتقدت انه لم يقدر علي عمل شي خوفا من ابية
عاد ليث إلى القصر خائب القلب حزين لم يكون أحد يعلم السر غير مروان و جده لانه يعلم تلك الحالة جيدا.

في ألمانيا، في المطار
وصلت الطائرة إلى المطار في مدرجها الخاص و نزل الحرس و جدو مجموعة من الشباب
مسك بجدية: شباب الحاجة ديه تتنقل على القصر و بكل هدوء مفهوم
الكل: مفهوم انستي
الفريدو: يالا مسك على القصر فريد بيه في انتظاركم
مسك: تمام
توجهو إلى السيارات و توجهو إلى القصر.

في قصر البحيري
كان العمل على قدم و ساق نظر لرجوع احفاد البحيري من السفر
لوسيندا: وصلو فريد بيه
وقف فريد بابتسامة تزين وجة و عندما دخلت كندا اسرعت له و حضنتة و بعد ذلك حضنة امها و ابوها
دخل يوسف و سلم على الجميع
لحظات مرت و دخل عمار الذي رحب بيه الكل
فريد: فين مسك عمار
عمار: معاها تليفون و مستنية حاجات
فريد: ماشي
وقف فريد و توجه إلى الخارج و جد مسك تقف مع الحرس و الفريدو.

فريد بابتسامة: مسك حبيبتي حمد لله على السلامة
مسك بابتسامة: فيري وحشتني
حضنها فريد و قبل رأسها
فريد: يالا حبيبتي ندخل
مسك: لحظة واحدة بس لسه هتوصل شوية حاجات
فريد: حاجات ايه
مسك: اا لحظة واحدة بس
توجهت مسك إلى الحرس الذين اسرعو بفتح البوابة و سمحو بدخول العربية
مسك بجدية: الحاجات ديه تطلع على الجناح اللي جمب بتاعي و مش عوزة اي حاجة تنكسر
فريد: ايه الحاجات ديه
مسك: بعدين بعدين
دخلت مسك و ندهت على مايا.

مايا باحترام: حمد لله على السلامة انستي
مسك: الله يسلمك الجناح اللي جمب جناحي جاهز
مايا: جاهز انستي
الحرس: نطلع منين انستي
مسك: مايا مع الشباب و براحة علي الصناديق
مايا بجدية: لا تخافي انستي هيا خلفي
صعدت مايا و خلفها الحرس يحملون الصناديق بحذر شديد
دخل حرس اخرين يحملون حقائب الشباب و اخذها الخدم و وضعوها في اجنحتهم و شاورت على صندوق امرتهم بالتوجه بيه إلى المطبخ
و اخيرا دخلت المسك و كان فريد يحضنها.

فارس بابتسامة: مسكي حمد لله على السلامة يا جوهرتي
مسك بابتسامة: فروستي حبيبي و حشتني اوي
لمار بفرحة: مسكي يا عمري
حضنتها لمار و سلمت مسك على مالك و سارا و سما و ادهم و فلك و جي جي و حازم و سالم
مايا: انستي لقد نفذت جميع اوامرك بالحرف الواحد
مسك: شكرا مايا
مايا: ماذا أفعل الان
مسك: اطلبي من احدي الخدم تجهيز حمام لي و ايضا الصندوق الذي بالمطبخ جهزوه و انا سوف انزل لكم بعد قليل.

مايا: و لكن انستي انا اقصد متي أغادر القصر
مسك بابتسامة: هل اغضبكي احد او مس احد كرامتك
مايا: لا انستي فا المدام و السيد الصغير و الكبير قمة من الاحترام و لكن انتي قولتي
مسك بجدية: انسي ما قولته انتي سوف تظلي هنا مسؤلة علي الثلاثة و ايضا تلك الصغيرة و من خلال ذلك الاسبوع من استطاعت ان تجديها على خلق
مايا: تلك الصغيرة كاتي فهي محترمة و مصدر ثقة
مسك: حسنا انتم فقط المسؤلين عن العائلة.

مايا: حسنا انستي سوف اجعلهم يجهزون الحمام
غادرت مايا و غمضت مسك عيونها و وضعت رأسها على كتف فريد الذي كان يضمها
لمار: مسك ميكو هو الصناديق اللي طلعت ديه فيها ايه
مسك: ملكيش دعوة لمار
لمار بغيظ: ماشي يا سوسة
مسك: في اكل مصري جيباة معايا لو عوزين تأكله منه تمام مش عوزين براحتكم
مالك: انا جعان فين الاكل
مسك بضحك: مش عملين حسابك بصراحة
سارا: ممكن اكل انا معاكم
مسك بابتسامة: كلي سرسورة.

سما بضحك: طبعا عمتك حبيبتك هتاكل
مسك بضحك: و الله سوسو مش عارفة الاكل هيكفي و لا ايه
يوسف بضحك: يا مفترية الاكل كتير ما شاء الله
عمار بضحك: اه يا عم وانت مكنتش راحم
يوسف: خلاص يا عم انت هتزلني علشان كلت عندكم كمان ديدة و سولي قلولي اكل براحتك
مسك بابتسامة: بالف هنا و شفا على قلبك
مايا: انستي الحمام جاهز و انت ايضا مستر عمار
عمار: شكرا مايا
مسك: شكرا مايا مفتاح الجناح معاكي صح
مايا: ايوة طبعا.

مسك: تمام هنطلع ناخد دش و هننزل و هاكلكم اجمد اكل
لمار: مسك كان نفسي في حاجة
مسك بلهفة: نفسك في ايه يا عمري
لمار بهمس: فسيخ
مسك: على صوتك لولو
فارس بضحك: امك الحلوة عوزة تاكل فسيخ و رنجه و عيش و بصل و بطاطس
مسك: لمار البحيري تامر و الكل ينفذ اخد دش بس و هتصرف
سما: ايه الاكل ده فارس.

لمار باستمتاع: ده اكل مصري احنا بناكلة في اي وقت بس هو ليه يوم في السنة كل مصر بتاكلة تعرفي انا بقيت استاذة في تخليلة و نفسي فيه اوي
صعدت مسك إلى الأعلي و دخلت اخذت دش بارد و لبست ترنج و نزلت و توجهت إلى المطبخ.

طلبت من الخدم تقشير البطاطس و تحميرها و اخرجت من الصناديق الطعام و وضعته في الفريزر و جهزت الفسيخ و الرنجة و حمل الخدم الأطباق و وضعوها على السفرة و كان منظر السفرة شهي بطريقة جميلة و فاحت الرائحة
لمار: انا شامة ريحة فسيخ و رينجة
فارس: و انا كمان شامم نفس الريحة
لينا: ايه الريحة الوحشة ديه
توجه الجميع خلف بعضهم البعض و جدو منظر السفرة
لينا بغضب: ايه الارف ده شيلو الارف ده بسرعة.

لمار بصوت عالي: مش عجبك اطلعي جناحك ملكيش دعوة
مسك بابتسامة: ست الكل نفسها في حاجة تانية
لمار بفرحة: تسلم ايدك يا قلبي
اسرعت لمار بالجلوس مكانها و بتدت تاكل بتلذذ و شاركها فارس
ادهم: هو طعمة حلو
مسك: رهيب لو كلته مرة مش هتسيبة بعد كده
ادهم: انا هدوق بس
فلك: و انا كمان
سارا: و انا
حازم: و شمعنا انا
فريد: يالا جت عليا
جلس الكل ياكلون و الغريب انهم كانو ياكلون في البداية بحذر و لكن بعد ذلك كلو اكتر.

بعد انتهاء الطعام جلس الجميع على الكراسي بتخمه من شده الاكل
حازم: لا جامد بعد كده انا عاوز اكل منه بس كترو شوية
مالك: صح انا ملحقتش اشبع
سما: فعلا الاكل كان قليل
عمار بسخرية: كان ناقص تكلونا
مسك بابتسامة: مبسوطة يا قلبي
لمار بفرحة: اوي اوي
دخل الخدم و هم يحملون صنية مليئة بالشاي بالنعناع و أخذه الجميع
لمار: انا لو كنت افتكرت كنت خليت سامي او فريدة يجبولي منه كتير.

عمار بحنان: ديدة عملالك كتير و مفرزاه و نظيف على الاكل على طول
لمار بابتسامة: حبيبتي يا ديدة
مسك: كمان الفطار بكرا حاجة جامدة
فارس بضحك: ايه فول و طعمية و الحاجات ديه
يوسف بضحك: بصراحة كان اكل جامد
مسك بضحك: يا بني اكل ديدة او سولي ميعلاش عليه
استمر الضحك و الهزار بين الجميع و ستاذنت مسك و عمار حتى يجهزو ما وراهم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة